اجلاس سران کشورهای عضو پیمان شانگهای بهانه اولین سفر خارجی حسن روحانی در کسوت ریاست جمهوری ایران بود.

سید صادق روحانی: سفر رئیس جمهور به بیشکک با بدرقه هیات دولت و نماینده رهبر معظم انقلاب آغاز شد(ایـــنـــجـــا) به گمان خیلی​ها دیدارهایی که روحانی در حاشیه این سفر خواهد کرد از مقصود اصلی این سفر مهم​تر است. طبق آنچه که  پیش از این اعلام شده بود  روحانی در حاشیه این سفر با ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد. این دیدار درحالی انجام خواهد پذیرفت که ایران و روسیه در مواضعی نزدیک از حکومت قانونی سوریه حمایت کرده​اند. این از آن جهت حائز اهمیت است که در روزهای اخیر دولت آمریکا تلاش می​کرد که اقدام نظامی احتمالی خود علیه سوریه را مشروع جلوه بدهد.  علاوه بر این گفته می​شود در این دیدار پوتین پیشنهادهای تازه​ای برای روحانی داشته باشد. (ایــنـــجـــا)

روحانی در بیشکک دیدارهای مهم دیگری هم داشت، از جمله دیدار با رئیس جمهوری چین. دو طرف در این دیدار با تاکید بر جایگاه قدرتمند ایران در حل و فصل مسائل و مناقشات بین المللی از جمله سوریه تاکید کردند و همچنین بر همکاری دو کشور برای حل و فصل فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران به تبادل نظر پرداختند.(ایــنــجــا)

در روز اول این سفر روحانی در جمع ایرانیان مقیم قزاقستان هم حاضر شد و برآن​ها از مشکلات پیش رو گفت.  رئیس جمهور همچنین گفت که نباید انتظار داشت مشکلات در کوتاه مدت حل شود. ( تصاویر نخستین روز این سفر را می​توانید ایـــنـــجـــا ببینید)

سخنرانی در اجلاس شانگهای و ادامه دیدارهای دوجانبه در حاشیه این اجلاس برنامه​های روز دوم سفر روحانی به قزاقستان بود. روحانی صبح خود را با دیدار با دو رئیس جمهور فارسی زبان شروع کرد. دیدار با امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان و حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان  برنامه​های صبح آقای روحانی بودند. وی در این دیدارها بر تقویت همکاری​های دوجانبه و منطقه​ای تاکید کرد و از آمادگی کشورمان برای گسترش مناسبات گفت فرهنگی گفت.(ایــنـــجـــا)

پس از این دیدارها روحانی برای شرکت در اجلاس به محل برگزاری این اجلاس رفت. وی یکی از سخنرانان این اجلاس بود و در سخنرانی خود در سران کشورهای عضو ، تحریم‌ها را اقدامی غیرمتمدنانه و بدعتی خطرناک دانست. رئیس جمهور اظهار داشت: اکثریت کشورهای عضو ملل متحد و از جمله 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد، تحریم های نامشروع، غیرقانونی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران را مردود شناخته اند. این تحریم ها به منظور مختل کردن روند توسعه ایران، بی رحمانه شهروندان عادی و بی گناه را هدف قرار داده است.

رییس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فلسطین و سوریه اشاره کرد و گفت: فاجعه انسانی سوریه تنها از مسیر سیاسی و گفت و گو بین دولت سوریه و مخالفان سوری آن و بدون دخالت نظامی خارجی قابل حل است. همه طرف های ذی نفوذ باید مانند ایران برای تحقق چنین گفتگوی سازنده ای کمک کنند.

سخنران دیگر این اجلاس ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه بود که بر حق ایران در غنی سازی اورانیوم تاکید کرد و گفت که کشورش از آمادگی ایران برای همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی و شفافیت بیشتر در برنامه هسته ای خود استقبال می کند.(ایــنـــجـــا)

شانگهای

پس از این نشست روحانی با وزیر امورخارجه هند دیدار کرد.روحانی در این دیدار با اشاره به همکاری های خوب اقتصادی میان ایران و هند، ابراز امیدواری کرد که این همکاری ها بدون در نظر گرفتن تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه تحمیل شده به ایران ادامه و افزایش یابد.

رییس جمهوری اسلامی ایران، همکاری های منطقه ای ایران و هند را بسیار مهم و موثر برای منطقه دانست و گفت : روابط خوب ایران و هند نباید تحت تاثیر مسایل زودگذر قرار گیرد.

روحانی در ادامه به موضوع هسته ای کشورمان اشاره و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه موضوع هسته ای همواره به مقررات بین المللی احترام گذاشته و می گذارد.

رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه تمام فعالیت های هسته ای ما تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای براساس مقررات ان پی تی است، اظهارداشت : ایران چیزی بیش از آنچه در ان پی تی برای کشورها در زمینه هسته ای مقرر شده است ، نمی خواهد.

وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار اعلام کرد : هند مصمم است برای یک رابطه دراز مدت و همکاری همه جانبه با ایران که به نفع منافع ملت های دو کشور باشد، گام بردارد.سلمان خورشید از موضعگیری های هوشمندانه رییس جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و گفت: هندوستان همواره بر حق ایران برای دستیابی به انرژی مسالمت آمیز هسته ای تاکید داشته و همیشه در مجامع بین المللی از این موضع حمایت کرده است.

روحانی همچنین با تساخیاگین البگدورج رئیس جمهوری مغولستان نیز دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار با بیان اینکه ایران همواره خواهان روابط خوب و پایدار با مغولستان است، گفت: زمینه های فراوانی برای توسعه همکاری میان دو کشور بویژه در بخش های صنعتی و کشاورزی وجود دارد که می تواند مبنای همکاری های مشترک قرار گیرد.

تساخیاگین البگدورج ، گسترش تماس ها میان مقامات ایران و مغولستان را برای پشتیبانی از تجار و هیأت های بخش خصوصی بویژه در زمینه های صنعتی و کشاورزی را مهم خواند و گفت: با برگزاری جلسات مشترک با وزرای اختصاصی دولت خود زمینه را برای همکاری با پیمانکاران و بخش خصوصی ایران در مغولستان فراهم می کنیم.

49219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    5 1
    روحانی مچکریم...!!!!
  • eee IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    4 2
    سلام و خسته نباشيد عرض ميكنم خدمت رييس جمهور با كلاس و متمدن
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    1 0
    آقای روحانی با این سفرا قیمت ماشین؟ قیمت خونه ؟ تخم مرغ؟ کره که الان شده طلا پایین میاد بابا بس کنید فکر مردم باشید نه سفر و افتخار به اینکه با پوتین دست دادید