این توافق از بنیاد عجیب و غریب  است

توافقی میان روسیه و امریکا بر سر سوریه در ژنو صورت گرفت. در توافقنامه به گونه ای عجیب آمده سوریه ظرف یک هفته باید اقداماتی برای رفع نگرانی ها انجام دهد!!ماشین حمل نوشابه راهم به این سرعت نمیتوان تخلیه کرد!!چرا کری و لاروف در برابر خبرنگاران اینگونه از ته دل خندیدند؟

توافقی میان لاروف و کری بر سر سوریه صورت گرفت و ظاهر امر نشان میدهد سایه یک جنگ تمام عیار که ائتلاف ضد سوری به رهبری ایالات متحده دنبال آن بود موقتا از سر منطقه کنار رفت. چارچوبه این توافق همانطور که از مفاد 6گانه آن برمیاید عمدتا بر خلع سلاح شیمیایی سوریه متمرکزو فاقد هرگونه مکانیزمی برای کنترل شورشیان سوری در ارتکاب رفتاری ست که هم اکنون اسد متهم به آن است.اما نگرانی جدی تر مخالفت رهبران اپوزیسیون مسلح ، عربستان ،ترکیه و قطر به عنوان حامیان مستقیم جنگ با اسد با این توافقنامه است که احساس میکنند از واشنگتن رودست خورده اند.به همین دلیل چه بسا دست به اقدامات عجیبی در آینده نزدیک بزنند.تحرکات 48 ساعته بندر بن سلطان و مخالفت های آشکار اردوغان علل اصلی این نگرانی هاست.
در مورد توافق ژنو به جز کارشکنی ائتلاف ضد سوری سوال این است دولت سوریه با عدم کنترلی که برکل کشور دارد (دستکم در مناطقی که دست مخالفان است) چگونه میتواند مکانها و انبارهای محل نگهداری مواد و سلاح های شیمیایی را بدون کم وکاست طبق نظرایالات متحده در اختیار آنها یا سازمان ملل قرار دهد؟. به عنوان مثال به فرض که اسد همکاری کاملی با بازرسان انجام دهد، از کجا معلوم ادعاهای او بپذیرفته شوند؟. نتیجه آنکه در طبیعی ترین حالت میان طرفین شاهد کشکمش برسر اینکه فلان مکان محل نگهداری سلاح شیمیایی است اما اسد آنرا رد میکند خواهیم بود . رویارویی که در صورت عدم همکاری دمشق با تهدید جدی ارجاع به شورای امنیت و اجرای فصل هفتم ََروبرو خواهد شد.
البته خنده وشادی کری و لاروف خود میتواند بیانگر نوع دیگری از توافق پشت پرده و وسیعتر، فرای آنچه اعلام کردند باشد. دوراز ذهن نیست توافقی از نوعی دیگر صورت گرفته که طی روزهای آینده جلوه هایی از آنرا مشاهده کنیم. اگر آنچه اعلام شده مو به مو اجرا شود ( جای تردید دارد) اتفاقا بشار اسد اینبار نه فقط در برابر امریکا بلکه در مقابل روسیه در موضع ضعیف تری قرار خواهد گرفت چراکه از دید مسکو "او بخشی از نظام توافقی امریکا و روسیه است ".آیا اسد در برابر گزینه دیگری قرار دارد؟ معلوم نیست اما چنانچه اسد به فکر چاره ای دیگر و مستقل بیافتد شورای امنیت را در برابرخود خواهد یافت. در چنین حالتی آیا مسکو به رویارویی های کنونی خود با امریکا ادامه خواهد داد؟نمیتوان به این سوال پاسخ روشنی داد.اما مسلما به نسبت امروزاز موضع نسبتا ضعیف تر برخوردار خواهد بود.البته این سخن به معنای پیروزی جبهه مخالفان اسد نیست. ابدا .اولا روسها مانع جدی بر سرراه آنان هستند ثانیا غربیها در شرلیط کنونی از این گروهها استفاده ابزاری علیه حکومت اسد میکنند. تا آن هنگام که همه بتوانند در پروسه ای میان مدت و ناشی از توافق احتمالی ژنو، نیروی سومی را روی صحنه بیاورند. در این میان تنها بازنده گان اصلی ترکیه و قطرو عربستان خواهند بود که علی رغم تحمل زحمت بسیار در برپایی مراسم صاحبان مجلس در پایان بزن بزن خیلی ارفاق کنند غذایی دم در به آنها خواهند داد همین.!! پذیرش واگذاری صحنه به عربستان وقطر و ترکیه محال است. خصوصا عربستان با آنهمه سابقه بد در حمایت از القاعده و گروهای سلفی.
به درستی مشخص نیست بر سردو گزینه اسد و نظام سیاسی سوریه در مذاکرات پنهانی ژنو چه بحث و توافق صورت گرفته است؟ اما آنچه مشاهده و با ارزیابی آنچه از نتایج نهایی بند های 6 گانه برداشت میشود، میتوان فهمید توافق کرملین وکاخ سفید چیزی فراترازمفاد بیانیه ژنواست. شما از خنده دو وزیر خارجه استنباط دیگری دارید؟ .matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    1 1
    انقدی که از سوریه می ترسم از مرگ نمی ترسم
  • امینس A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    1 1
    1-موافقم که به قول شما این خنده کاملا عجیب و بو دار هست اما 100 درصد نمیشه گفت و گمانه زنی هست2-بر فرض اگر بار دیگر سلاح شیمیایی استفاده شود من فکر نمی کنم روسیه قرار باشد با امریکا همراهی کند که دولت سوریه مقصر هست...یعنی روسیه با این ابتکار و توافق هر چند که بازدارندگی بشار را کاهش داده اما حتی اگر بخواهد جنگی علیه بشار از طرف غرب و امریکا انجام شود قرار نیست لااقل حمایت های دیپلماتیک در سطح شورای امنیت رو کاهش بده...در واقع در بدترین حالت که قرار بود امریکا واقعا حمله کنه روسیه هر چند به لحاظ نظامی به بشار کمک مستقیم نکرد اما تا آخر بر موضع خود در مخالفت با جنگ ایستاد و قطعنامه ها رو وتو کرد...یعنی از موارد نادر بود که واقعا هزینه دیپلماتیک رو پرداخت کرد...
  • رضا FI ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    2 0
    اسد دیکتاتور کارش تمومه.
  • نگران آینده IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    2 0
    کاملا درست است مکارترین کشورها در طول تاریخ روسیه بوده و هست اگر دقت کنید نوک دم روسیه مکار تا حدودی دیده می شود و آینده واضع تر می شود . یک معاهده ننگین دیگر رقم خورد .
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    دوست عزیز ماشین حمل نوشابه تو محله شما دوهفته توقف داره تا نوشابه هاش پیاده بشه؟ اگه میخواید از تمثیل استفاده کنید منطقی و درست باشه.
  • وفا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    2 1
    بدبخت کسی است که به اینا خصوصا روس ها اعتماد کنه.بابا باز هم امریکای ها.پوتین با جفت پا میره تو دل همه.