در ستایش کاپیتان پرواز 277 ایران ایر از تهران به ارومیه!

دیروز یک نامه‌ی چند خطی از هموطنی دریافت کردم که تاکنون ندیدمش، اما انگار سالهاست که می‌شناسمش. نوشتار پیش رو، به بهانه‌ی آن نامه و با یک امید سبز به رشته تحریر درآمده است ...

    روز گذشته، از یک هموطن عزیز بوشهری به نام آقای فرزان اسدی، یادداشت کوتاهی دریافت کردم که نوشته بود:
    «سلام، روز شنبه 16 شهریور برای انجام ماموریتی به ارومیه رفته بودم. نزدیک ارومیه خلبان هواپیما به شماره 277 ایران ایر با نام کاپیتان علیدادی این چنین گفت: مسافرین محترم کاپیتان با شما صحبت می‌کنه ... کسانی که در سمت چپ هواپیما نشسته‌اند تا یک دقیقه دیگر دریاچه مظلوم و خشک ارومیه را خواهند دید که امیدوارم با تدابیر جدید دوباره احیاء شده و شادی را برای مردم ایران به ارمغان آورد. این جمله محیط زیستی کاپیتان هواپیما مرا بسیار مسرور و شاد کرد و گفتم به شما نیز اطلاع داده باشم.»

نمای هوایی دریاچه ارومیه در دوم مرداد 1386 - موقعیت پل شهید کلانتری در آن مشخص است


    کاش آقای روحانی بداند که حتی نمی‌تواند حدس بزند که چه گروه‌هایی از جامعه با چه موقعیت‌های اجتماعی به او و عملکرد دولتش امید بسته‌اند.
    کاش رییس جمهور دولت یازدهم با تمام وجودش درک کند، که تا چه اندازه مردم به کلید تدبیر او باور داشته و آرزو می‌کنند تا حسن روحانی، گره‌گشا و بازکننده‌ی قفل‌هایی باشد که می‌توانستند وجود خارجی نداشته باشند، اگر همتایان پیشینش آینده را بهتر طراحی کرده بودند.
    گفتن ندارد که کاپیتان علیدادی را دوست دارم؛ چرا که معتقدم این بسیار دشوار و در عین حال سخت ارزشمند است که بتوانی در عین آن که تلخی حقیقت را از مخاطبت، مخفی نمی‌کنی، شیرینی نگاه و صداقت کلامت را باور کند و از غلظت امیدش به آینده کاسته نگردد.
    برای آن کاپیتان طبیعت دوست؛ برای حسن روحانی و برای دریاچه عزیز ارومیه آرزوی روزهایی بهتر و نشاطی ماندگارتر دارم.
و بدین‌ترتیب،
   امیدوارم در پایان
     در پایان ِ پایان‌ها
   نسلی که نگین فیروزه‌ای و جاندار شمال باختری وطن را در کمتر از دو دهه به کفنی سپیدپوش و خاموش بدل ساخت، بتواند در پیشگاه تاریخ از شرمندگی به درآید.
    آمین ...

     پی نوشت:

    بعدازظهر دیروز، در یک برنامه رادیویی با حضور دکتر حسین آخانی و سرکار خانم مهندس فاطمه ظفرنژاد شرکت داشتم که موضوعش بررسی بحران دریاچه ارومیه بود؛ برنامه‌ای که قرار بود در آن علیرضا دائمی از وزارت نیرو و دکتر پرویز کردوانی هم شرکت کنند که البته نشد! به هر حال، این برنامه را می‌توانید پنج شنبه این هفته از رادیو اقتصاد گوش دهید.

    برای مطالعه بیشتر:

    - بزرگترین گناه سازمان حفاظت محیط زیست در ماجرای ارومیه چیست؟

    - حال دریاچه ارومیه دارد خوب می‌شود یا بد؟

    - روند مرگ ارومیه از منظر کاظم داشی!

    - چرا دریاچه ارومیه اینگونه پژمان شد؟

    - گزارش یک نشست مهم برای نجات ارومیه

    - نخستین تصاویر از کویر ارومیه!

    - نجات ارومیه، دستور کار امروز گفتگوی داغ سبز

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 127
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا AU ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    چه کار میشه کرد آقای درویش ؟ سد ها رو باز کنن ؟؟ روستایی ها و کشاورزا و سازمان آب که آب کشاورزی برداشت میکنن و شهر هایی که الان آب شرب از این سد ها برداشت میکنن اعتراض میکنن. آب ارس رو منتقل کنن ؟؟ اینم یک اشتباه محیط زیستی بدتر از خشک شدن دریاچه ارومیه هست . هم هزینه بالا به مردم تحمیل میکنه هم خزر رو تهدید میکنه. هم کشور های همسایه رو ترغیب میکنه که از ارس بیشتر از حقابه خودشون برداشت کنن. راهکار نهایی همانا مدیریت مصرف آبه که اونم راه حلی کوتاه مدت نیست. و نیاز به صبر و حوصله و هزینه داره اما راهکاری پایدار هست. مردم ما هم که حوصله ندارن.
    • محمد درویش IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      درود بر شما آقا رضا ... درست می فرمایید. راه حل کوتاه مدت برای بازگرداندن حیات به دریاچه ارومیه وجود ندارد. اما چنانچه تشکل های مردم نهاد حوزه محیط زیست و جوامع محلی را در تصمیم گیری ها به درستی دخالت دهیم و آنها بپذیرند که برای نجات خود و دریاچه محبوب شان، چاره ای جز تعطیلی موقت بخشی از فعالیت های کشاورزی و دامپروری در منطقه ندارند؛ باید چاه های غیر مجاز پلمپ شوند. باید موتورپمپ ها از دریاچه سدها جمع شود؛ باید کشت محصولات پرمصرف متوقف گردد و ... آنگاه می‌توان به آینده آبی دریاچه امید بست. در این میان آشکار است که اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای کاملا اشتباه است و نیز نگه داشتن آب مازاد مصرف شرب در پشت سدها هم چنین حکمی دارد. در این باره به زودی یادداشتی مفصل تر خواهم نوشت.
    • ارومیه A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      به خدا ما کشاورزیم اوایل که سد نبود هم آب بیشتر بود وهم باران و هم محصولات و هم حال دریاچه خوب بود.
    • کاپیتان جوگیر A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      آخه کاپیتان چی کارش به شکوه و ناله ؟!!! خوبه همون لحظه با هواپیمای دیگه برخورد نکرده !
    • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      جناب كاپيتان جو گير يادتون رفته كاپيتان شجاع آقاي عليدادي يك ايراني است به عبارت بهتر يك انسان كه عاشق سرزمينش است كشورش برايش مهم است. انسان هايي مثل شما باعث نابودي ايران و جهان خواهند شد.
    • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      86 2
      آقا رضا گرامی آب کشاورزی که به خشک شدن یک دریاچه به عظمت ارومیه منجر بشه همون بهتر که مصرف نشه و اون کشاورزی جمع بشه ضرر زیست محیطی و اقتصادی خشک شدن ارومیه برای همون کشاورز خیلی بیشتر از جمع کردن کشاورزیش هست بهتره هر چه سریعتر چاههای غیر مجاز و سدهای کشاورزی جمع بشن
    • آرش A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      21 21
      در پاسخ به ارومیه: مگه مصرف آب ثابت بوده؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      43 15
      برداشت از آب ارس خزر را تهديد مي كند؟ خزر هر سال آبش بيشتر مي شود و اين بعنوان خطري براي مناطق اطرافش است . چرا نادانسته بايد اظهار فضل بنماييم ؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      82 10
      کاپیتان جو گیر چند کلاس درس خوندی مگه اتوبانه ! خطوط هوایی از پیش تایین شده است و در هنگام عبور یک هواپیما هواپیمای دیگه ای از ج.لوش رد نمی شه !
    • صدای جوانان A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      65 5
      خلبانان دلهايشان صاف و آسماني است
    • جم A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      3 24
      خطوط هوایی از پیش تایین شده است و در هنگام عبور یک هواپیما هواپیمای دیگه ای از ج.لوش رد نمی شه !!! چه جالب. پس خلبان نقش چغندر قند رو بازی میکنه دیگه ؟؟ چطوره بره یک چرت تو بوفه بخوابه ؟!!! همه شدن کارشناس!!! یکی هم میگه دل خلبان صاف و آسمانی است !!!! ما رو باش با کیا شدیم 75 میلیون !!!!!!
    • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      23 1
      تنها راه حل اینه که کشاورزان محصولاتی رو بهره‌برداری کنن که به آب کمتری نیاز داره. مثل سیب‌زمینی و خیار و ... متأسفانه با کشت سیب و گردو و ... آب رو هدر میدن...
    • کیارش IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      21 2
      آقای درویش با تشکر از دلسوزی شما درباره محیط زیست.امیدوارم این حساسیتی که راجع به دریاچه ارومیه هست و به حقه، در مورد دریاچه هامون سیستان که روزی بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا بود هم بیشتر باشه. دریاچه ای که الان خشک شده و بادهای 120 روزه سیستان هم همراه با گرد وغباری است که از بستر این دریاچه بلند میشه ومشکلات و بیماریهای تنفسیه زیادی رو برای سیستانیها به همراه دارد.امیدوارم که این به عنوان یک دغدغه مهم دیگه برای شما و فعالان محیط زیست و تمام مردم باشه تا مسئولان با مسئولیت بیشتری به فکر احیا شدن این دریاچه و تالاب زیبا باشند
    • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      7 1
      مساله مردم نیستن، این دریاچه در حال از بین رفتن است. آیا خشکی هم صبر می کند. بله آقا سد ها باید خراب شوند، این توسعه ناپایدار بوده، باید یاد بگیریم که اکوسیستم طبیعت را به هم نزنیم. نمی خوام بگم ما فقط این کار رو کردیم و صدمه زدیم. در آمریکا نیز بسیاری از سدهای بزرگ به اکوسیستم صدمه زدند ولی در این روزگار خراب شده اند. مشکل بزرگ تر عدم پاسخ گویی و شفاف سازی است.
    • رضا AU ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      10 4
      برادر گرامی "بی نام" بنده لیسانس عمران-آب و فوق لیسانس عمران محیط زیست از دوتا از بهترین داتشگاههای دولتی داخل مملکت خودمون دارم و هجده سال هم سابقه کار در بخش آب کشور عزیزمون رو دارم فکر میکنم با مسایل آب ایران به اندازه کافی آشنا هستم .همینطور میدوونم که دریاچه آرال رو که روزگاری نچندان دور درش کشتی رانی میشد رو همین برداشت های بیرویه خشک کرد با رژیم آبی خزر هم به خوبی آشنا هستم کما اینکه در دوره کاریم بارها با سرنوشت شوم هامون ها در سیستان درگیر بودم و بسیار نگران آینده خزر هستم .. با اینحال بنده کی باشم که بخوام اظهار فضل بکنم... همین تنگ نظری ها باعث شد از کشورم بیرون بیام تا ببینم در خارج هم بخش آب انقدر بی سامات هست یا خیر و متاسفم بگم ما هیچ برنامه درستی برای سرمایه آبی مون نداریم
    • سارا1 A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      11 1
      یادمه با یکی از کشاورزای منطقه که صحبت میکردم میگفت نبود آب باعث از بین رفتم کار و در نتیجه مهاجرت اونها به جاهای دیگه میشه اما میگفت اینو حاضره قبول کنه چرا که خشک شدن دریاچه مساویه با بیابانی شدن کامل منطقه برای همیشه و رفتنشون به جاهای دیگه ایرانه که دیگه قابل بازگشت نیست .خدارو شکر مردم کشاورز منطقه چون از نزدیک دارن مشکل و لمس میکنن حاضرن ضرر موقت رو به ضرر دایمی و بلندمدت ترجیح بدن
    • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      1 10
      راه حلش اینه که به جای اینکه تو اذربایجان فقط زمین کشاورزی بسازن، مثل اصفهان و شیراز و کرمان ویزد چندتا کارخونه میساختن که همش ای صرف کشاورزی نشه. چطوره که کشیدن اب خزر به اصفهان هزینه نداره اما احیای دریاچه ارومیه هزینه داره ؟
    • amin A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      5 0
      دوست عزیز اگه این دریاچه نابود بشه تمامی فرصتهایی که ایجاد میکنه در منطقه برای همیشه از دست میره! اگه مثلا 1000 هکتار کشاورزی مقداری باشه که آب منطقه ظرفیتش رو داره الان دارن 2000 هکتار کشاورزی میکنن و ما بقی رو از سهم دریاچه برمیدارن و پس از چندسال همون 1000 هکتار رو هم نمیشه کشاورزی کرد چون نمک دریاچه خشک شده با باد پخش میشه و زمینهارو شور میکنه و کلا اونجا بایر میشه پس اولویت حفظ دریاچه هست به هر قیمت
    • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      4 0
      پاسخ به جم : قبل از اینکه جواب منو بدی برو یکم تحقیق کن ببین کی درست می گه . بی سواد فکر کردی خطوط هوایی مثه اتوبان تهران کرجه مثلا !!! مارو باش با تو شدیم 75 میلیون اینو فکر کنم توی دوره ی راهنمایی خووندیم احتیاج به تحصیلات دانشگاهی یا تخصص در رشته ی خاص نیست
    • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      3 0
      آقای رضا شما همون به مشکلات استرالیا برسی سنگین تری!(لابد میخوای بگی از وی پی انی که کار نمیکنه استفاده کردی)!شما لازم نیست برای ارومیه نسخه بپیچی .چون وقت زیادی باقی نمانده که بنابه کارشناسی شما در طولانی مدت ! مشکلش رفع شود.تا یک سال دیگه احیا نشود دیگه باقی قسمتها هم خشک خواهد شد.پس لطفا نظرات سطحی ارائه نده.
    • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      2 2
      داداش رضا بی زحمت دست از سر کچل دریاچه ارومیه بردار.تو برو به همون سواحل سیدنی استرالیا برس ببین چه خبره!هوای سواحلش میگن از هر نظر خوبه ها.آره قربونش اون لیسانس و فوق لیسانست رو هم بردار و برو.چطور از خزر به یزد و کویر برهوت آب میکشن خزر به خطر نمی افته ولی وقتی نوبت ارومیه شد خزر خشک میشه و دنیا نابود میشه؟همین مهندسهای مثل شما نظر دادن که الان محیط زیست به این روز افتاده.ایکاش همون اول ترک وطن میکردی و ارومیه رو از نظرات کارشناسیت ! محرومش میکردی.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    192 6
    زنده باد کاپیتان !!!
    • بی نام US ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      کاپیتان باید حواسش به جلوش باشه نه اینگه جوگیر بشه !!! حالا براش دست بزنین! آورین آورین !!!!!
    • فرهاد A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      38 12
      کاش یه کاپیتانی هم از بالای سر زاینده رود اصفهان رد بشه که کاملا خشک شده! کاملا! شاید این دوستان محیط زیستی یه حرفی اشاره ای چیزی هم به زاینده رود کردن! چرا کسی به فکر زاینده رود نیست. که از وسط شهر فرهنگی و تاریخی کشور رد میشه؟؟ همش دریاچه ارومیه! محیط زیست ها هم تبعیض دارن!
    • حیما A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      13 0
      با عرض معذرت خدمت دوستانی که میفرمایند کاپبتان باید حواسش به جلو باشه!!!! ("کاپیتان جوگیر" و "بی نام") شما در خصوص صنعت هوانوردی اطلاعات دارید که برای یک خلبان که فرمانده عملیات پروازه تعیین تکلیف می کنید؟ لطفا 2 تا مطلب کوتاه در مورد وظایف و عملکرد خلبان ها در فازهای مختلف پرواز مطالعه بفرمائید تا از روی بیسوادی نظر ندید، بازهم از این دوستان عذرخواهی می کنم، البته این رو هم اضافه کنم که اصل مطلب رو ول کردید و به مسائل پوچ چسبیدید، که گمان می کنم شما همون افرادی هستید که خواهان از بین رفتن محیط زیست هستید و فقط می خواهید که فکر خواننده رو منحرف کنید.
  • سهيل A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    136 8
    من هم دعا مي كنم كه با بازگشت آب به اروميه اميد به ايران بازگردد.
    • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      71 3
      آمین ...
    • بی نام BE ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      5 0
      avarin
  • ناهید IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    64 4
    نکته ای که در این مطلب وجود داشت و زیاد هم به آن پرداخته نمیشه، نقش مردم درحفظ محیط زیسته. اینکه حداقل حواسمون به محیط زیست باشه. حواسمون به زمین عزیز زیر پامون باشه. حواسمون به جانداران بی زبانی که به اندازه ما از این زمین حق و سهم دارند باشه. همونطور که حواس این خلبان عزیز هست. اگر کاری برای جبران خرابی ها از دستمون بر نمیاد حداقل در حفظ آنچه داریم بکوشیم.
    • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      28 1
      درسته. تو همین تهرانش تو هر کوچه و خونه ای دارن ماشین و کف حیاط و پیاده رو رو با آب شرب لوله کشی شده جارو میکنن. کدوممون جرات داریم اعتراض کنیم؟ کدوممون اعتراض میکنیم به کسایی که تو خیابون یا طبیعت زباله میریزن اگر خودمون جزوشون نباشیم؟ کار تا جایی پیش رفته که یک چنین بدرفتاری هایی در اجتماع ما هنجار شده و هر اعتراضی به این بد رفتاری ناهنجار
  • ناصر شیرازی A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    81 7
    دوست دارم کاپیتان علیدادی را ...
    • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      24 56
      باز ملت با یک جمله جوگیر شد
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      6 1
      مگه شما جزو اين ملت نيستيد تافته جدا بافته جان.
    • حیما A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      8 1
      به نظر شما دوست عزیز، به غیر از یک کاپتان و مسافراش فرد دیگه ای میتونه این منظره رو از اون ارتفاع ببینه؟ و اینکه برادر من تنها از ارتفاع میشه فهمید وسعت این خشکی به چه میزانی هست، ببین با کیا شدیم 75 میلیون
  • بی نام NZ ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    بابا دریاچه میخوایم چکار!! اونم دریاچه نمک خداییش آب شیرین رو هم حیف و میل میکنه
    • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      98 6
      همین طرز تفکر شما وضعیت رودخانه ها، دریاچه ها و تالابهای مارو به این روز درآورده! اولش باور نمیکردم ولی راس راسی برخی از مدیران ما همینطور فکر میکنن!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      13 17
      بررررررروووووووووووووو....
    • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      0 6
      آقا جان ... كه مكرر نمي شه !
    • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      17 4
      تو اون كله دنيا نشستي و داري اين طوري حرف ميزني
    • مجید IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      49 3
      عزیز دل اگر این دریاچه خشک بشه ظرف 50 سال طبیعت آذربایجان در اثر بادهای نمکی نابود می شه. این یعنی فاجعه. یعنی یک کویر توی 100 سال آینده ایران در غرب کشور.
    • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      47 2
      میان لیلی و مجنون چه رازیست چه میداند آنکه اشتر می چراند!!
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      37 2
      اگر خشك بشه دوسوم كشور با مشكل ريزگردهاي نمكي روبرو مي شن مطمئني هنوز به فكر وطن هستي؟
    • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      27 1
      ببخشيد اگر اين درياچه از بين بره فكر كرديد با هزاران تن نمك چه كار بايد كرد ؟وقتي با يك باد تمام اونها به زمينهاي اطراف پخش بشه و تمام زمينهاي كشاورزي اطراف رو تبديل به شوره زار بكنه!!! ديگه در خلقت خدا كه نميشه شك كرد. حتما يه حكمتي بوده كه اين درياچه رو خلق كرده
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      7 0
      این عزیزمون خواست یه چیزی گفته باشه!ولش کنید بابا!
    • بی نام NZ ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      7 0
      درسته دوستان ...ممنون که معلومات من رو افزایش دادین
  • مسعود IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    59 2
    جازموریان، آینده بختگان بود و بختگان، آینده ارومیه!... و این دومینوی مرگبار همچنان ادامه دارد...
    • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      34 5
      و البته به همت ما و دولتی مردمی و خردمند می توان آن را متوقف کرد.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    59 6
    درود بر کاپیتان علیدادی و درود بر مهندس درویش
  • علی IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    24 4
    دمت گرم...خیلی کیف کردم....
  • شين نون A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    31 3
    امیدوارم در پایان ؛ در پایان ِ پایان‌ها ؛ نسلی که نگین فیروزه‌ای و جاندار شمال باختری وطن را در کمتر از دو دهه به کفنی سپیدپوش و خاموش بدل ساخت، بتواند در پیشگاه تاریخ از شرمندگی به درآید.
  • مسعود كرامتي A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    36 3
    به اميد درخشش نگين فيروزه اي ايران
  • حسنزاده A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    18 2
    خلبانان ملوانان / اي اميد و فخر ايران
  • رضا A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    16 1
    با سلام به آقاي درويش و همه كساني كه واقعا" بدنبال حفظ ارزشهاي محيط زيست هستند نه كساني مانند ... و امثالهم كه تا خودشان در وزارت نيرو بودند دستور ساخت سد مي دانند و حالا كه از سستم وزارت نيرو طرد شده اند براي جلب توجه و ... مدام تبليغات ضد سدسازي مي كنند و سوابقاشان براي همكاران وزارت نيرو ، آب و نيرو و.... معلوم هست. مشكل درياچه اروميه عدم كنترل برداشت از آبهاي زيرزميني هست. وقتي تعداد چاههاي حوضه آبريز درياچه اروميه از حدود 200 حلقه چاه به 4000 حلقه چاه در سالهاي اخير رسيده و بدليل كاهش نزولات و توسعه برداشت مردم ناآگاه منطقه اين بلا برسر درياچه اروميه آمده است. وگرنه سدها و مخازن آنها كه آب رودخانه را ذخيره نمي كنند و به خارج از حوضه نمي فرستند كه اينهمه هجو بيهوده مي گويند.
  • علي احد آبادي A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    14 4
    درود بر شرفت مرد
  • عادل IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    7 1
    امید شادکامی و بهروزیرا برای ایرانیان و همه کشور ایران آرزو مندم به امید اینکه روزی سرتاسر ایران غرق در شادی باشند و جش ایرانی ایرانی پسندی داشته باشند
  • نازي A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    22 1
    درياچه مظلوم و خشك اروميه
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    4 45
    وقتی بارون از طرف خدا نمیاد از دست بنده خدا چکاری ساخته است
    • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      37 4
      شما که اینجور نظر میدی اطلاعات کارشناسی هم داری؟! تو همین خبر آنلاین چند وقت پیش مطلب منتشر شد که هم خشکسالی به اون شدت وجود نداشته و هم بارشهای آسمانی بخش کمی از سهم آب دریاچه رو شامل میشه
    • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      24 4
      گمان كنم اسم شما را احمدي نژاد است نه؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    6 58
    ایرانی در دنیا بی نظیر است. صاحب تمدن و تکامل ذهنی بی بدیل در دنیا. آمار ایرانیان در دانشگاههای دنیا اثباتی بر این ادعاست.
    • جمال IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      22 8
      اره بي نظيريم البته نسبت به افغانستان و پاكستان و عراقو و كامبوج و زامبيا و ... لطفا برين سفر خارجه بعد اظهار نظر كنيد
    • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      18 0
      رفتن نخبگان و دانشجويان كه سرمايه هاي كشور هستند كه افتخار ندارد برادر. از بين بردن محيط زيست و ريختن زباله در طبيعت اطراف خود نيز نشانه اي از تكامل ذهني بي بديل نيست .متاسفانه ما در مصرف بي رويه آب و آلودن آب توسط پسابها و استفاده از سوخت فسيلي و ماشين هاي فرسوده و امثالهم بي نظيريم .
    • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      3 1
      همه ملت هاي دنيا و تمام آدمها از يك پدر و مادرند و برابرند فقط آدمهاي نژاد پرست هستند كه مغز و ذهنشان كوچك است
  • رضا A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    12 1
    ادامه... سدها فقط آب رودخانه را اگر وجود داشته باشد (سطح آب زيرزميني اجازه جاري شدن به رودخانه بدهد)‌ را مديريت مصرف براي نياز زيست محيطي، كشاورزي و شرب مي كنند. حتي سيلاب را هم اگر باشد حفظ و براي مصرف مديريت مي كنند. تمام آبي كه سدها ذخيره مي كنند دوباره در حوضه مصرف و به چرخه هيدرولوژي برمي گردد حتي تبخير از مخازن سدها لذا اين جو ضد سدسازي كه دوستاني مغرضانه يا از روي ناآگاهي راه مي اندازند كاملا"‌اشتباه هست. مشكل درياچه اروميه سدها نيست مشكل عدم جاري شدن آب در رودخانه به لحاظ افت سطح آب زيرزميني هست كه بايد مديريت شود و زمانبر هست.
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    12 2
    جناب آقای درویش عزیز! همانطور که با آمدن دولت تدبیر و امید، امیدها در دل مردم ایران زنده شده، ما دوستداران محیط زیست هم با دیدن فعالیتهای رسانه ای جنابعالی به آینده محیط زیست کشور امیدوارتر شده ایم. برایتان آرزوی موفقیت می کنم......در قسمت کامنتها نوشتین که قصد دارید مطلب مفصلی درباره دریاچه ارومیه بنویسید. دوست دارم نظر شما درباره اثر احداث جاده جدید بر خشکی دریاچه را هم بدانم.
  • سيدمجيد A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    2 26
    به نظر من عوامل انساني سهم ناچيزي در خشك شدن درياچه دارند چرا كه تغييرات محيطي، عمدتا ناشي از تحولات جوي و دروني زمين هستند. بارش هاي نامنظم، افزايش دماي زمين، خشك شدن سفره‌هاي آب زيرزميني و ده ها عامل شناخته شده و ناشناخته ديگر ميتونن به خشك شدن درياچه كمك كنند. امااينكه انسان با برنامه ريزي و تقويت حوزه هاي آبريز محيطي بتونه اين فرايند خشك شدن را به تاخير بياندازه بحث ديگري است كه واجب الامر هم هست. ولي قطعا بسادگي امكانپذير نبوده و بسيار پرهزينه هم خواهد بود. حال بايد هزينه و منفعت هاي اينكار تحليل بشه و نتيجه گيري بكنند. ولي مقصر دونستن مسوولان بخاطر خشك شدن درياچه كمي دور از انصاف و واقعيته.بايد همگان را ترغيب به حمايت كنيم و همه عوامل را تقويت كنيم وگرنه بصورت كلان چيزي عايد نميشه.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    20 6
    یه فکری هم برای زاینده رود باید کرد زنده رود هم مرده است
  • محمدرضا IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    16 3
    زنده باد کاپیتان علیدادی!
  • کامران DE ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    36 1
    جناب آقای درویش آنزمان که رشد جمعیت روند انفجاری گرفت ... آنزمان که در تمامی حوضه آبریز دریاچه بی محابا حفاری چاه ها نادیده گرفته شد... زمانی که بواسطه توپوگرافی منطقه, آبی از سفره های زیرزمینی قسمت شمالی به دریاچه به واسطه چاه های متعدد جاری نشد... زمانی که عمق آب قابل برداشت در منطقه به واسطه ندانم کاری های مسئولان و طمع تمام نشدنی ساکنان و کشاورزان و مردم منطقه از 6 متر به 70 متر در حوضه جنوبی رسیده است ... آن زمان که انواع سدها و آب بندهای ریز و درشت بدون مطالعات زیست محیطی در 30 سال گذشته اجرا شد ... و بالاخره آنزمان که همه ما چشمانمان را بر این فجایع بستم و به "امید واهی" پناه بردیم آن شد که ناقوس مرگ دریاچه به صدا درآمد. اینک آن چه هست نوش داروی بعد از مرگ سهراب است.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      8 5
      نه اینطوریام که شما میگی نیست. امید هست البته اگه در اجرای برنامه ها کارشکنی و سستی نشه
    • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      3 0
      افرین به اقای کامران دقیقا عین واقعیته احسنت علاوه بر اینها نمایندگان این دو استان سازمان محیط زیست رو برای احداث جاده از وسط دریاچه تحت فشار قرار داده بودن زمان خاتمی که مخالفت میشد باهاش ولی بالاخره جاده احداث کردند و بودجه های کلان گرفتند برای سد سازی و توسعه کشاورزی اب چیزی نیست که بشه مخفیش کرد برادر من یا پشت سدها جمع شده برای کشاورزی و شرب یا داره تبخیر میشه اون همه چاه حفر شده و سطح اب زیر زمینی پایین برده شده وقع داری دریاجه خشک نشه؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    5 33
    عجب خلبانیه بجای اینکه جلو رو نگاه کنه خدا نکرده تصادف نشه حواس دیگران رو هم پرت میکنه
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    18 2
    به هيچ دولتي در ايران دل نبنديد كه غم محيط زيست را داشته باشند، اين يك حقيقت محضه، محيط زيست ايران قرار نيست حالا حالاها كسي به دادش برسه
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      2 0
      اگر دردم یکی بودی چه بودی.
  • اعظم IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    13 1
    فقط دعا مي كنم انسانهايي برما حكومت كنند كه عقل و دانش و تدبير داشته باشند نه اينكه بر طبل جهل خود بلند بلند بكوبند و بعد خود بروند و بدبختيها براي مردم بماند... و اين انتخاب دست خود ماست جهل يا آگاهي؟ اعتراض به اشتباه يا سكوت و بي تفاوتي؟ فقط فهم كافي نيست اراده نياز هست براي هدايت جامعه توسط تك تك اعضا. اميد است درياچه عزيزمان كه فداي ندانم كاري عده اي غرض ورز شده به دست اول اراده خودمان و بعد حكومت داران احيا شده ، دل مردم و طبيعت شاد شود. زنده باد امسال كاپيتان و اين هموطن عزيز بوشهري كه موضوع را با ما شير كردند.
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    19 10
    یه فکری بحال زاینده رود بکنید که دیگه زنده نیست. اصفهان بود و زاینده رودش
  • سیمین IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    21 2
    درود بر کاپیتان علیدادی! و درود بر درویش گرامی! که به خوبی می داند چگونه انعکاس اتفاقات به ظاهر کوچک، می تواند تاثیراتی به مراتب بزرگ داشته باشد! با آرزوی برگشتن روزهای شاد به دریاچه ارومیه، نگین فیروزه ای ایران!
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    11 0
    دیروز توی برنامه ای ویِژه میزان برداشت آب رو از سهم آبه ارومیه بررسی می کرد . کارشناس مربوط دلیل اصلی رو با ارقام کشاورزی اعلام کرد. سهم آب شرب 1/10 کشاورزی هم نیست. تلاش کردند مثلا به کشاورزی برسن و تولید محصول را زیاد کنن اما عاقبت چیزی از کشاورزی هم نخواهد موند. کار بی کارشناسی همینه. می گفت در این 30 سال سهم کشاورزی 3 -4 برابر شده. درحالی که کاهش بارندگی نسبت به 30 سال قبل چند درصد بود. مشکل چاههایی هستند که اطراف دریاچه زدند و البته راهی که اون وسط زدند!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    17 2
    چندتا نظر هست نمیدونم به شوخی یا جدی میگن کاپیتان باید حواسش به روبرو باشه و اینا!!!! اگه شوخیه که هیچی و اگه جدی که نمیدونم این دوستان خلبانی رو با رانندگی تو خیابونای تهران اشتباهی عوضی گرفتن!!!!!
  • بابك كريمي A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    19 1
    درود بر هموطناني كه با ارسال كامنت هاي مثبت و ابراز همدردي از جاهاي مختلف ايران عزيز، اين واقعيت رو براي بعضي از مسئولين تنگ نظر اثبات كردند كه درياچه اروميه موضوعي فرا قوميتي است و مال همه ايران.نه مال منطقه خاص و اين قابل تقدير است.(هموطني از اروميه)
  • امیرحسین IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    20 4
    منم اصفهانیم ، من هم به همون اندازه از خشک شدن زاینده رود ناراحتم ، تو رو خدا یه فکری بکنید آخه
    • كوهرنگي A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      4 5
      زاينده رود از استان چهار محال بختياري سرچشمه مي گيره حالا هم چيزيش نشده فقط قبلا تمام آب به اصفهان آورده مي شد حالا استانهاي ديگر هم سهم مي خوان . اگر آب استان يزد قطع بشه زاينده رود باز همان زاينده رود ميشه. حالا بايد يزدي ها را راضي كرد كه آب جاري شده از كوههاي چهار محال بختياري را كلا در اختيار اصفهاني ها قرار دهند.
  • میثم A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    12 0
    کاش نادانها و ابلهان بدانند که اگر نگذارند روحانی با کلید تدبیر و امید این قفل ها را باز نماید، نوبت شکستن این همه قفل به کمک سیم، سیم چین،دیلم و ... خواهد رسید. خود دانید!
    • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      11 1
      متاسفانه این نادان ها و ابلهان براشون اصلا عرق ملی اهمیت نداره که اگر داشت جای احساس مسئولیت در اموری که به گردنشان بود ، وقت گرانبها را صرف سنگ اندازی در راه پیشرفت وطن نمی کردند این 8 سال اخیر قبل از روحانی هم همینها بودند که ارومیه - زاینده رود و طبیعت شمال را برای زر اندوزی ویران کردند اینها شرم حیا هم حالیشان نیست!
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    19 0
    دیروز توی برنامه ای ویِژه میزان برداشت آب رو از سهم آبه ارومیه بررسی می کرد . کارشناس مربوط دلیل اصلی رو با ارقام کشاورزی اعلام کرد. سهم آب شرب 1/10 کشاورزی هم نیست. تلاش کردند مثلا به کشاورزی برسن و تولید محصول را زیاد کنن اما عاقبت چیزی از کشاورزی هم نخواهد موند. کار بی کارشناسی همینه. می گفت در این 30 سال سهم کشاورزی 3 -4 برابر شده. درحالی که کاهش بارندگی نسبت به 30 سال قبل چند درصد بود. مشکل چاههایی هستند که اطراف دریاچه زدند و البته راهی که اون وسط زدند!
  • مسعود IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    40 1
    واقعا درود به شرفت کاپیتان که نشان دادی دغدغه مردم ، دغدغه تو نیز هست. دوستان اگر از طریق گوگل ارث به عکس ماهواره ای منطقه نگاه کنید حدود 150 کیلومتر آن طرف تر دریاچه مشابهی وجود داره به اسم دریاچه وان در خاک ترکیه . کاملا پرآب زنده و سر حال ، در همان اقلیم ، در همان اکوسیستم و در همان منطقه . و این بهترین دلیل برای کسان کوته فکری که عوامل اقلیمی رو به جای عوامل انسانی و بی کفایتی ها دلیل این فاجعه می دونند ! واقعا آدم اشکش در میاد این دو تا رو از اون بالا می بینه
    • شیرمرد لرستان A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      17 59
      دغدغه مردم داشت میومد از گرسنگان لرستانی عکس میگرفت بهتره بگی دغدغه ...
    • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      2 4
      شيرمرد خان! نكن! بسه!
  • علی سرگل رایی IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    10 1
    امیدوارم مشکل دریاچه ارومیه بزودی حل شود ولی هموطنان باید به حال دریاچه بین اللملی هامون در سیستان خون گریست دریاچه ای در سایه غفلت مسئولان ونمایندگان استانی و کشوری به دشتی تبدیل شده است که فریاد تشنگی آن را همه شنیده اما سکوت کرده اند ایا اگر این دریاچه در استانی دیگر بود وضع آن بهتر از امروزش نبود؟
  • فرهاد A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    11 7
    کاش یه کاپیتانی هم از بالای سر زاینده رود اصفهان رد بشه که کاملا خشک شده! کاملا! شاید این دوستان محیط زیستی یه حرفی اشاره ای چیزی هم به زاینده رود کردن! چرا کسی به فکر زاینده رود نیست. که از وسط شهر فرهنگی و تاریخی کشور رد میشه؟؟ همش دریاچه ارومیه! محیط زیست ها هم تبعیض دارن!
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    1 4
    خبر آنلاين عزيز آيا نظر اين شير مرد لرستان توهين به آذري ها نيست؟ چرا منعكس كردي؟
  • محمد IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    3 4
    به نظر من اين جمبولك بازي براي گرفتن اعتبار هاي دولتي است وگر نه چشمه اي كه از خودش نجوشد شما آب هم بريزي خشك ميشود تالاب شادگان از اين دست اثار محيط زيستي است كه در نقطه 50 درجه قرار دارد همچين حاشيه اي را برايش نمي سازند
  • محمد IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    14 0
    چه استعار های زیبایی و واقعا عمیقی در پایان متن نوشتند: نسلی که نگین فیروزه‌ای و جاندار شمال باختری وطن را در کمتر از دو دهه به کفنی سپیدپوش و خاموش بدل ساخت، بتواند در پیشگاه تاریخ از شرمندگی به درآید.
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    29 0
    کاپیتان اگه فقط سه تا از مسولان حس تو رو داشتن الان دریاچه کفن پوش نبود افرین به غیرتت
  • شیرمرد لرستان A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    5 9
    چند سال پیش یک نوزاد در بروجرد از سرما یخ زد و جانش رو از دست داد اون موقع این آقای درویش و کاپیتان و کسانی که برای دریاچه ارومیه اشک تمساح میریزن کجا بودن؟ چرا کسی فریاد مادر اون کودک رو نشنید؟ ننگ بر جهل و نادانی
  • محسن US ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    8 2
    واقعیت تلخ این است که دریاچه دراستانه نابودی کامل است ونیاز به حدود 35 میلیارد متر مکعب اب دارد مگر معجزه ای از قبیل تغییرات شدید اقلیمی وافزایش فوق العاده میزان باردنگی این دریاچه را نجات دهد.
  • بی نام EU ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    18 12
    اورک قاندی گوزل دنیزیم
    • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      13 7
      ها؟
    • شهاب IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      56 2
      یعنی: دل خون است ای دریای زیبای من!
    • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      7 11
      باشقاسي بوني قانمز
  • اعظم IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    3 0
    شيرمرد لرستان حقا كه ...
  • اعظم IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    8 2
    آقاي فرهاد فرقي نميكنه كجاي ايران يا دنيا باشه هرجا محيط زيست خراب بشه به ضرر بشر هست، فقط تفاوتي كه هست اينه كه غير از زيبايي ، خشكي درياچه به دليل وجود تركيبات خاص در آب آن ، آثار بسيار مخرب و حتي خطرناك جاني و محيطي براي منطقه داره كه شايد در بلند مدت كمتر از سلاح شيمياي نباشه، پس تبعيضي در كار نيست
  • تورو خدا جواب بده آقای درویش IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    12 5
    ما کازرونی ها هم از اینکه دریاچه ارومیه داره از بین میره ناراحتیم تورو قرآن حداقل به اندازه نصف اخباری که از دریاچه ارومیه رو کار می کنید دو کلام هم از دریاچه ی مظلوم و بدبخت و بی نوای پریشان بگویید آقای درویش! هزاران حلقه چاه غیر مجاز (مجاز ها به کنار) مثل زالو دارن سفره های آب دریاچه پریشان رو می مکند هیچ قدرتی هم نمی تواند این کشاورزان رو قانع کنه که این کار اشتباهه. به خدا دریاچه به این زیبایی اصلا وجود نداشت.آقای درویش!یک بار هم فراخوان بدهید مردم برای برای پلمب چاههای غیر مجاز اطراف پریشان تجمع کنند.چون کازرون و پریشان کوچکند و اخبارش زیاد منعکس نمی شود این کار رو نمی کنید؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      13 1
      دوست عزیز این دریاچه دریاچه نمکه اگه خشک بشه فاجعه انسانی به وجود مباد
  • مرئوي A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    5 3
    مجلس ، مجلس كجايي؟
  • mehdi IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    5 3
    برای هرچیزی را که آفریده شده دلیلی وجود دارد و اگه ما انسانها بخاطر خودخواهیمان زدیم این تعادل زیست محیطی را خراب کردیم نبایستی خورده بگیریم .
  • بی نام FI ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    12 2
    ذوق این کاپیتان ایرانی ستودنیست کاش مسولینی که میز کار جلوی آنهاست برای ملت خدمت کنند تا ایرانی آباد داشته باشیم
  • فرید A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    6 0
    ای کاش مسیر برخی از پروازها را هم از روی زاینده رود در اصفهان برنامه ریزی میکردند تا شاید کسی از آن بالا دلش برای این شریان حیاتی نیز میسوخت و فکری برایش میکردند. هرچند بنظر میرسد هر دو به یک معظل دچارند
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    8 2
    خواستم بگويم گاهي در جايي در زماني که از قبل مشخص نيست چقدر با هم همدليم، چقدر قلب هايمان، انديشه هايمان به هم نزديک است، چقدر اميدواريم، چقدر دل به تدبير و اميد بسته ايم اما آيا آماده ايم با يکديگر براي ساختن فرداي بهتر هم گام شويم؟
  • بی نام FI ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 1
    امین ....................................... (جناب درویش عزیز امروز تو برنامتون یه شعر خوندین که این بود سیــاه انــدرون بــاشــد و سنگدل که خــواهد کــه مــوری شـــود تنـگدل فرمودین از فردوسیه خوشم اومد اومدم سرچش کردم دیدم از سعدیه!)
    • ادمین IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      3 0
      درود بر شما و ممنون از توجه تان. مطمئن باشید که این شعر متعلق به فردوسی بزرگ است. لطفا به اصل شاهنامه مراجعه فرمایید.
  • فرشید A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    9 1
    سلام چرا کمتر کسی از جاده تحمیلی و به اصطلاح میان گذر صحبت می کند که اولین میخ را بر تابوت این دریاچه کوبید؟ پیشنهاد می کنم بطور جدی در این مورد بررسی شود و شاید پروژه ای برای تخلیه این جاده و جبران این اشتباه بزرگ بشر تعریف شود. واقعاً نیازی به این جاده نبود و در میان شور و هیجان انقلابی سال 58 یک خطای بزرگ رقم خورد و تا ثریا این دیوار کج رفت.
  • محسن A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    7 3
    اقای شیر مرد لرستان برات متاسفم شما حتما از اون کسایی هستی که یکی از تفریحاتت خندیدن به پیامکهای توهین به قومیتهاست عزیزم ما همه ایرانی هستیم فرقی نداره مشکل گرسنه لرستانی دریاچه ارومیه زنده رود اصفهان ریزگرد استانهای غربی و خوزستان و ... مهم اینه که متحد باشیم و همه به فکر حل مشکلاتمون باشیم
  • مهدی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 1
    یه سوال ؟شونزدهم که شنبه بود!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    6 4
    با سلام علی رغم هشدار کارشناسان در دهه های گذشته و علی رغم مخالفت سازمان محیط زیست وثت نماینده های استان های اذربایجان شرقی و غربی سخت در تلاش به دنبال گرفتن بودجه های بیشتر برای استانهای یاد شده جهت احداث جاده بر روی دریاچه،توسعه کشاورزی و همچنین احداث سد بودند در دوره خانم ابتکار با احداث جاده مخالفت میشد اما در دوره بعدی تحت فشار سرانجام جاده را احداث کردند و سدهای بیشماری زدند که برخی در دست ساخت است.بودجه ای که برای این مناطق صرف میشود یک دهمش هم به استانهای نفت خیز نمیرسد. به دنبال توسعه کشاورزی چاه های عمیق حفر کردند و این شد که دریاچه خشک شد ما ها که در تهران خوزستان و دیگر استانها هستیم که دسترسی به اب ان مناطق نداریم بنابراین خود افرادی که انجا هستند مسئول هستند برادر یا خواهر
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    7 5
    لذا خواهشمندیم فرافکنی نکنید اب دریاچه را کسی مصرف نکرده جز همان دوستانی که در ان استانها زندگی می کنند و صرف کشاورزی شده است.(یا بخار میشود یا صرف شرب و کشاورزی میشود ما هم که ندیدیم مثل اب کوهرنگ و زاینده رود و کارون به مناطق دیگر اونو ببرن توی جیبمون هم نریختیم) مساله بعد این همه دریاچه در جنوب خشک شد چرا مطرح نکردید؟
  • ندا A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    5 1
    خدا رو شکر که دکتر کردوانی تشریف نیاوردند. امثال ایشان یک نگاه فوق العاده ژورنالیستی به محیط زیست دارند. نگاهی که بسیاری وقت ها علمی هم نیست. مشکلات دریاچه ارومیه و زاینده رود و تالاب گاوخونی و جنگل ابر و ... و ... (این لیست هر روز طولانی تر می شود) با هیاهو و جنجال حل نمی شود. با اشک و احساسات هم... همین آدم هایی که به حال دریاچه ارومیه خون می گریند وقتی به دامان طبیعت می روند نشانه هایشان را بر طبیعت باقی می گذارند. آدم هایی که دستشان به دریاچه ارومیه رسید هم سهمی در خشکی آن دارند، شک نکنید
  • اعظم IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    5 4
    خبر انلاين وقتي نظر آقا يا خانم شير مرد لرستان را كه ... تا حد شعور اجتماعيشو بفهمه منتشر كن تا به آزاد انديشيت ايمان بيارم
  • حمید رضا علیجانی A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    6 2
    درود بر تمام ایرانیان اصیلی که دلشان برای هر وجب خاک ایران عزیز می تپد. فرمایش پیامبر گرامی اسلام که : حب الوطن من الایمان
    • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      1 7
      میشه منبع این حدیث رو بگی ؟ برای کارای غلط دنبال توجیه دینی نباش جانم. ضمنا وطن به معنای محل اقامت و زادگاه و لزوما به معنی مرزبندی های سیاسی که امروزه مرسوم شده نیست. کی میتونه بگه برای یک بلوچ اذربایجان وطنه ولی بلوچستان پاکستان وطن نیست؟
    • بی نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      3 0
      چناب بی نام اولا که کچا نوشته حدیث ،اینو از کجا درآوردی .بعد اگر به فرض محال و به نظر شما درست نباشه چه کسانی در 8 سال در جنگ مبارزه کردند ایرانی بودند یا نه؟ از کجای ایران ؟ از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب . پس با تفکر شما مثلا از باوچ ها نباید در جنگ شرکت میکرد در انتها همین جوابم برای تو که اعتقاد به ایرانی بودنت نداری و فکر میکنی وطنت همان اطاقی است که در آن به دنیا آمدی زیاده
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    3 6
    الان مردمی که در نزدیکی دهها دریاچه خشک نمک زندگی میکنن دچار فاجعه شدن؟؟ هی میگن فاجعه میشه! از خود راضی ها
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      2 3
      ما در ترکی مثلی داریم که دقیقا برای شما صدق میکنه:هوش المیسن اوزی میلیونده! یعنی همین که هیچی رو نمیتونی مشکلات و مسائل رو درک کنی و بفهمی خودش میلیونها می ارزه(چون دیگه ریلکسی دیگه نه ناراحت میشی نه افسرده میشی و نه به خودت فشار میاری و کلا همیشه شادمانی و به قولی، از هفت دولت آزادی)!
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 6
    دوستانی که نظر میدن به جای ارومیه چرا فلان باتلاق یا فلان آبگیر یا فلان آب باریکه در فلان استان احیا نشه باید عرض کنم که عزیزان اگر ارومیه احیا نشه و سونامی نمک راه بیفته متاسفانه باید به جای محصولات باغی و کشاورزی آذربایجان، بروید از چین میوه های کاملا طبیعی!!! و خوشمزه! وارد کنید و احتمالا میدانید که تنها آذربایجان شرقی شیر تولیدیش به روش دامداری سنتی به لحاظ حاصلخیزی منطقه بیش از شیر تولیدی دامداریهای صنعتی اصفهان هست(حالا حساب کنید اگر اون سرمایه گذاری در آذربایجان میشد و دامداریهایش صنعتی میشد احتمالا به جای دانمارک ایران لقب کوه لبنیات نام میگرفت) و در صورت نابودی زمینهای آذربایجان در اثر نمک باید شیر ملامین دار و کشنده چینی بنوشید.لطفا بیشتر فکر کنید و تصمیم بگیرید.
  • نسترن A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    3 0
    این خیلی خوبه که همه مردم از هر قشری و با هر شغل و منصبی اهمیت محیط زیست رو میفهمند و دغدغه های زیستمحیطی دارند......... اگر دولت احمدی نژاد یه حسن داشته باشه فقط همینه که اونقدر خرابکاری و اهمال کاری کرد که چشم و گوش همه مردم باز شد.... تا 10 سال پیش برای هر کی از محیط زیست و مشکلاتش میگفتی گوشی بدهکار نبود اما حالا همه به صدا دراومدن و خواهان حقی شدن که سالها از روی بی اطلاعی و عدم آگاهی ازش چشم پوشی میکردن.............
  • رودشتی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    2 1
    سلام ایکاش که اینقدر مسئولین به فکر دریاچه ارومیه بودند ونمایندگانشان برای این دریاچه تلاش می کنند مسئولین ونمایندگان اصفهان فکری به حال مردم شرق اصفهان .باتلاق گاوخونی می کردند .........
  • لیلا جبلی FI ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    3 1
    من به کاپیتان علیدادی ایمان دارم بسیار توانمند و تیز هوش هستند که هرگز حواسشون پرت نمیشه و اگه یک کاپیتان در حال پرواز با مسافرینش صحبت میکنه نشاندهنده عشقیه که به مسافرینش داره و میخواد اونها رو با اطلاعات پروازش و نقاط مختلف کشورش که عاشقشه اشنا کنه و مسافرینش رو در لذتی که میبره سهیم کنه. یکبار به طور خیلی تصادفی من با ایشون آشنا شدم و ایشون فرشته نجات بنده شدن و با شناختی که من به عنوان یک روانشناس و مشاور از ایشان دارم دوستان عزیزم باید بگم که کاپیتان مصطفی علیدادی یک انسان شریف/تیزهوش/بسیار توانمند/با استعداد/عاشق ایران/عاشق مسافرینش/جوانمرد و بسیار بافرهنگ و به طور خلاصه یک فرشته دوست داشتنی هستند که در ایران وجود چنین افرادی باعث افتخاره و ایشون بسیار برجسته و تک هستند. جبلی