ایرنا:‌

 عقب نشینی کاخ سفید از حمله نظامی به سوریه و پذیرش پیشنهاد مسکو برای حل بحران شیمیایی سوریه، انتقاد نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا را به دنبال داشته است که می گویند اوباما با این اقدام در عرصه بین المللی ضعیف ظاهر شد.

به گزارش ایرنا مایک روجرز، رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و از چهره های بانفوذ جمهوریخواه در کنگره روز یکشنبه به سی ان ان گفت که از توافقنامه آمریکا با روسیه نگران می باشد؛ چراکه عملا گزینه نظامی علیه سوریه را کنار می گذارد.
وی افزود: ما تهدید جدی نظامی و اهرم فشار خود را برای حل مساله بزرگتر در سوریه کنار نهاده ایم و خود را از آن محروم کردیم.
باب کروکر، سناتور جمهوریخواه نیز روز یکشنبه از اوباما انتقاد و درباره موفقیت توافق آمریکا و روسیه ابراز تردید کرد.
وی که با شبکه سی بی اس گفتگو می کرد، افزود: جان کری وزیر خارجه آمریکا دست خالی به ژنو رفت تا با روسیه مذاکره کند.
نماینده تنسی در سنا تاکید کرد که اوباما با پذیرش طرح روسیه دست به قماری بزرگ زده است و مشخص نیست که این طرح جواب بدهد یا نه.
عقب نشینی اوباما از طرح اجرای فوری حمله نظامی به سوریه و پذیرش ابتکار عمل مسکو، ناخرسندی مقام های سیاسی و نمایندگان کنگره آمریکا را به دنبال داشته که وی را متهم به ناتوانی در رهبری بحران و آسیب زدن به اعتبار آمریکا در جهان می کنند.
جان مک کین و لیندسی گراهام، دو سناتور تندروی کنگره، روز شنبه با صدور بیانیه ای مشترک، توافق آمریکا و روسیه را درباره جنگ افزار شیمیایی سوریه نشانه ضعف جدی کاخ سفید دانسته و آن را دارای پیامد نگران کننده برای سیاست مهار ایران ارزیابی کردند.
در این بیانیه مشترک که عصر شنبه منتشر شد تاکید شده است: بزرگترین نگرانی ما این است که این توافقنامه به ضعف جدی از سوی آمریکا تعبیر شود. ارسال پیامی از این بدتر را به ایران نمی توان تصور کرد و این درحالیست که تهران در حال گسترش ظرفیت ساخت سلاح هسته ای است.
دولت آمریکا پس از روزها تهدید و کوبیدن بر طبل جنگ علیه دمشق، این هفته اعلام کرد که ابتکار عمل مسکو برای خلع سلاح شیمیایی سوریه را می پذیرد.
بر اساس این توافقنامه آمریکا و روسیه برای تدوین پیش نویس یک قطعنامه الزام آور در شورای امنیت سازمان ملل متحد، با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا بر اساس آن سوریه جنگ افزار شیمیایی خود را نابود کند.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 4
    امروز هم اسراییل هم صدا با
  • افشار IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    5 2
    تمامي اين اظهار نظر ها يك نوع شعبده بازي و سياه كاري در عرصه بين المللي است.آمريكا با يك تهديد نظامي بدون هر گونه اقدام عملي بزرگترين ابزار قدرت را از دستان سوريه خارج كرد و خيال اسرائيل را از اين بابت راحت كرد.چه بردي از اين بهتر و شيرين تر؟ آنان كه اين برد بزرگ را جشن گرفته اند صرفا براي اينكه سوريه و روسيه از اين باخت سنگين كه شايد هنوز هم متوجه عواقب آن نشده باشند، يك نوع غرور كاذب فاتحانه در خود احساس كنند، اين مطالب را اظهار مي كنند.جاي تاسف بسيار است.ممنونم پاينده و برقرار باشيد
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 1
    این حرف‌ها زمینه‌سازی تبلیغاتی برای انتخابات کنگره در سال آینده و انتخابات سال 2016 ریاست جمهوریه. جمهوری‌خواه‌ها کلینتون رو هم متهم می‌کردن که رئیس‌جمهور ضعیفیه. جرج بوش که رئیس‌جمهور قوی بود چه گلی به سرتون زد که یقه‌ی کلینتون و اوباما رو گرفتید؟... اگر در سال 2016 با همین بهانه‌ها یه جمهوری‌خواه تندرو رو رئیس‌جمهور کنن باز مصیبت پررو شدن تندروها تو ایران ــ مثل دوره‌ی خاتمی و بساط محور شرارت ــ شروع می‌شه.
  • عالی پور IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 1
    به نظر بعضی ها همه کشورها باید تابع سیاستهای پلید وشوم کاخ سیاه و اسراعیل اروپا باشند که این خود یک ضعف بزرگ است سیاستمداران کهنه کار غرب همیشه دنبال چپاول منابع ثروت وبزیر کشیدن فرهنگ غنی کشورهای اسلامی هسن وبا ایجاد بحران و جنگ در مناطق مورد نظر و ایجاد فتنه در بین مسلمانان و شکاف عمیق بین انها سعی میکنند به مقاص خود برسند اما یادتون نره که هر کدومشون منافع خود را دنبال میکند ودر این مسیر از هر سیاستی استفاده میکند اما چاقو هیچ موقع دسته خود رو نمیبره تا بحال شده بخاطر حقوق بشر و نقض ان به یک کشور اروپایی حمله بشه