بازتاب مصاحبه رئیس جمهور با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا در رسانه های عربی

مصاحبه دکتر روحانی با شبکه تلویزیون سراسری آمریکا ان‌بی‌سی که در شبکه CNBC ماهواره های عربی نیز به طور کامل پخش شده همچنان بازتاب دارد.

اکثر رسانه های عربی سخنان روحانی را آغاز فصلی تازه در روابط ایران و غرب و ایجاد فضای آشتی جویانه میان تهران با پایتخت های غربی به ویژه واشنگتن قلمداد کرده اند.

الزمان: ایران به دنبال نقش سازنده است
روزنامه عراقی الزمان که توسط جریان های مخالف حکومت فعلی عراق اداره می شود و بیشتر نزدیک به جریان العراقیه است، درباره مصاحبه روحانی با شبکه خبری ان بی سی نوشت که وی در این مصاحبه به صراحت از تلاش ایران برای ایفای نقش سازنده در عرصه بین المللی و منطقه ای صحبت کرد و گفت که دولتش آماده است به تسهیل گفت و گوها میان دولت سوریه با مخالفان کمک کند. وی در این مصاحبه بر پیگیری سیاست دیدارهای سازنده بین المللی تاکید کرد.


الاخبار: روحانی گفت در عالم سیاست هر چیزی ممکن است
روزنامه لبنانی الاخبار نیز در بازتاب مصاحبه دکتر روحانی با شبکه خبری سی ان ان نوشت که وی احتمال دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا را ممکن دانست و گفت که در عالم سیاست هر چیزی ممکن است. این روزنامه در ادامه به واکنش رئیس جمهوری ایران به اظهارات خصمانه رژیم اسرائیل پرداخت و نوشت، روحانی از اسرائیل خواست که به اراده ملت ها تمکین کند و به صندوق های رای همانند ایران ایمان داشته باشد. روحانی تاکید کرد که ایران به هیچ وجه به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست و تلاش می کند تا صلح و دوستی را میان همه کشورهای منطقه برقرار سازد. رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر عدم تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای تاکید کرد و گفت که تهران تنها به دنبال تکنولوژی صلح آمیز هسته ای است.


الاهرام: احتمال دیدار تاریخی روسای جمهور ایران و امریکا
روزنامه مصری الاهرام نیز با اشاره با صحبت های رئیس جمهوری کشورمان در گفت و گو با شبکه خبری ان بی سی نوشت که با توجه به اظهارت رئیس جمهوری ایران و استقبال کاخ سفید از گفته های او احتمال دیداری تاریخی میان روسای جمهور ایران و امریکا در نیویورک وجود دارد. این روزنامه مصری نیز بر اظهارات روحانی مبنی بر این که ایران آمادگی دارد تا از فرصت دیدار با رهبران جهان استفاده کرده تا در آغاز گفت وگوهای سازنده میان دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با مخالفانش تسهیل ایجاد کند، تاکید کرده و نوشته است که این اظهارات نشان از آغاز فصلی تازه در روابط ایران و غرب دارد. این روزنامه آمادگی روسای جمهور امریکا و فرانسه برای دیدار با رئیس جمهوری ایران را نتیجه بازتاب مثبت سخنرانی حسن روحانی با شبکه خبری ان بی سی دانسته است.


الجزیره: آمادگی امریکا برای گفت وگو با ایران نتیجه مصاحبه روحانی است
شبکه خبری الجزیره نیز اعلام آمادگی ایالات متحده امریکا برای گفت و گوی مستقیم با ایران بر سر برنامه هسته ای اش را نتیجه گفت وگوی روحانی با شبکه خبری ان بی سی دانسته است. این شبکه نیز با استناد به اظهارات روحانی در این مصاحبه و همچنین استقبال امریکا از مصاحبه وی دیدار روسای جمهوری ایران و امریکا در نیویورک را دور از انتظار ندانسته است.
این شبکه همچنین اعلام دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک را بازتاب مصاحبه رئیس جمهوری ایران با شبکه ان بی سی دانسته و نوشته است که وقتی روحانی اعلام کرد که میان او با اوباما پیام هایی رد و بدل شده و احتمال دیدارش با باراک اوباما وجود دارد چرا که هر احتمالی در دنیای سیاست وارد است، رئیس جمهوری فرانسه سریعا پیش دستی کرده و اعلام کرده است که قصد دیدار با رئیس جمهوری ایران را دارد تا نخستین مقام اروپایی باشد که با رئیس جمهوری ایران در نیویورک دیدار می کند.  این شبکه اظهارات روحانی را مطابق با نظر مقام معظم رهبری دانسته و نوشته است که روحانی در این مصاحبه بر عدم وجود هر گونه نیتی نزد ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای تاکید کرده در حالی که هم زمان رهبر انقلاب ایران نیز صحبت از نرمش در دیپلماسی زده است و تهران اعلام آمادگی برای همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی کرده است.

المستقبل: گشایش در روابط تهران و واشنگتن
شبکه خبری لبنانی المستقبل گفت و گوی روحانی با شبکه خبری ان بی سی را نشانه ای روشن از تمایل ایران برای گشایش در روابط تهران با غرب قلمداد کرده و نوشته است که آمادگی ایران برای عادی سازی روابط با غرب با استقبال غربی ها در راس آنها امریکا و فرانسه مواجه شده است. روحانی در این گفت و گو نامه اوباما را سازنده و ایجابی دانسته بود و هم زمان احتمال دیدارش با رئیس جمهوری امریکا را رد نکرد. اظهاراتی که بلافاصله با استقبال کاخ سفید مواجه شد و الیزه نیز اعلام کرد که رئیس جمهوری فرانسه قصد دارد با رئیس جمهوری ایران در نیویورک دیدار کند.

السفیر: نرمش در روابط تهران - واشنگتن اما بعد از اعتماد سازی
روزنامه لبنانی السفیر نیز ضمن پوشش خبری مصاحبه روحانی با شبکه خبری ان بی سی تحلیلی را در این رابطه منتشر کرده که در آن آمده است: به نظر می رسد واشنگتن و تهران نرمشی در رابطه با یکدیگر ایجاد کرده اند اما قبل از آن دو طرف قصد دارند حس اعتمادسازی را در برابر یکدیگر به وجود آورند. این روزنامه همچنین تحلیل کرده است که دو کشوری که روزگاری یکدیگر را "شیطان بزرگ" و "محور شر" خطاب می کردند اکنون در ابتدای راه اعتماد سازی به سر می برند و می خواهند وارد ماه عسل روابط حسنه با یکدیگر شوند. این روزنامه همچنین مصاحبه روحانی با شبکه ان بی سی را با اظهارات مقام معظم رهبری دو روز قبل از انجام این مصاحبه مرتبط دانسته و می نویسد: روحانی دقیقا بر اساس اظهارات رهبر معظم انقلاب ایران که بر لزوم دیپلماسی نرم تاکید کرده بودند، صحبت از رویکرد آشتی جویانه با غرب به ویژه امریکا کرد که بلافاصله بعد از آن با استقبال روسای جمهور امریکا و فرانسه مواجه شد.

القدس العربی: ایران و امریکا در آستانه گشایش روابط
روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز با اشاره به مصاحبه روحانی با شبکه خبری ان بی سی نوشت که ایران و امریکا اهتمام بسیاری را برای نزدیکی روابط به یکدیگر آغاز کرده اند اگر چه هر دو طرف همچنان نسبت به از سر گیری روابط با یکدیگر خجالت آمیز برخورد می کنند! روابطی که بیش از سی سال است که قطع شده و دو طرف امیدوارند که به نحوی بتوانند نزدیکی ای میان یکدیگر ایجاد کنند. روحانی در گفت و گو با شبکه خبری ان بی سی، چند روز قبل از عزیمتش به نیویورک گفت که نامه اوباما را ایجابی و سازنده دانسته اما نمی توان انتظار داشت که عدم اعتماد سی ساله ای که در روابط دو کشور حاکم بوده ظرف چند روز از بین برود. القدس العربی در ادامه به استقبال کاخ سفید از اظهارات روحانی اشاره می کند و می نویسد که این رویکرد ایجابی سبب می شود که این گونه برداشت کنیم که دو طرف به سمت عادی سازی روابط با یکدیگر گام بر می دارند.

النهار: استقبال اوباما از دیدار با روحانی
روزنامه لبنانی النهار نیز استقبال کاخ سفید از اظهارات روحانی در گفت و گو با شبکه خبری ان بی سی را که گفته است که رفتار ایران سازنده است اما ما نیاز به رفتاری بیشتر عمل گرایانه داریم، ایجابی دانسته و نوشته است که با توجه به رویکرد مثبت دو طرف احتمال دیدار آنها در نیویورک وجود دارد. این روزنامه لبنانی همچنین می نویسد ایران و امریکا بیش از سی سال است که رابطه ای با هم ندارند و رویکرد مثبت دو طرف نسبت به اظهارات یکدیگر نشان از برداشتن گام هایی برای بهبود روابط میان آنها محسوب می شود.

الحیات: پیشنهادهای چشمگیر روحانی به امریکا
روزنامه لبنانی الحیات نیز پیشنهادهای روحانی به امریکا برای مبارزه با تروریسم و میانجی گری میان غرب با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را پیشنهادهای در خور توجهی روحانی به غرب در خلال گفت و گویش با شبکه خبری ان بی سی دانسته و نوشته است: پاسخ مثبت ایالات متحده به مصاحبه روحانی با شبکه ان بی سی نشان از گشایشی بی سابقه در روابط دو کشور می دهد و به جهانیان اعلام می کند که دیگر دوران خصومت های خونین بین المللی پایان یافته است.
این روزنامه احتمال دیدار اوباما با روحانی را که کاخ سفید ممکن دانسته است، دلیلی بر برداشتن نخستین گام ها برای عادی سازی روابط میان ایران و امریکا دانسته است.

الفرات: روحانی غرب را به رابطه سازنده با تهران دعوت کرد
شبکه عراقی الفرات نیز آن بخش از اظهارات روحانی در گفت و گو با ان بی سی که بر عدم تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای تاکید کرده را مهم دانسته و نوشته است روحانی در این مصاحبه از غربی ها خواست که به دور از هر گونه غرض ورزی ای و برای گفت و گوهای سازنده درباره موضوعات مختلف از جمله پرونده هسته ای با ایران وارد مذاکره شوند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    319 7
    دول عربی بد جور دارند به تکاپو می یوفتند؛به احتمال قوی اقای ظریف با جان کری دیدار میکنه؛جلسه ای که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل گذاشته با حضور وزرای خارجه کشور ها صندلی این دونفر جوری انتخاب شده که رودررو میشوند عربستان-امارت-قطر بدجور ضرر میکنند
    • بی نام A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
      7 41
      خواب دیدی خیر باشه ، مثل اینکه فکرکردی خبری شده ، نه بابا چیزی فرق نکرده فقط شما توهم زیادی زدید .
    • حمید A1 ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      17 5
      درسته چون روزی نیست که در تفسیرهایشان یک جوری ایران را حامی تروریست بین الملی معرفی نکنند بدتر از اسرائیلی ها این عربهای ...... هستند که در تکاپو مخدوش کردن وخرابکاری در برقراری مجدد روابط دیپلماتیک ما با دنیا و نه تنها غربند و الحق که احمدی نژاد با به قهقرا کشاندن روابط سیاسی ما با دنیا شیرینی خوبی به این اعراب ....... داد
    • و یدا IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      19 2
      خدا کمک کنه آقای روحانی رو تا بتونه مشکلات ما رو حل کنه، شاید گوشه ای از سرمایه ی جوونی مون که 8 سال به باد رفت جبران بشه، شاااااید....
    • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      5 2
      فکر کنم برای اینکه مذاکرات ایرانی ها با غربی ها به نتیجه نرسه حاضر هستند یک حوضه نفتی را مجانی هدیه بدهند به آمریکایی ها تا مذاکرات را هر جور شده بی نتیجه نه حالا بلکه تا چند سالی که اوباما هست نگه دارند بدشم هزینه میکنند تا یک رامنی را علم کنند در آمریکا تا ایرانی ها را له کنند
  • مهسا DE ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    9 7
    افرین به این خانم ; به خاطر احترام هم که شده خجابشو حفظ کرده وهمیطور ارزوی موفقیت دارم برای اقای روحانی ا
    • اسی IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      8 8
      چی چی میگی ؟ حجاب به اجبار گذاشته سرش آخه مصاحبه تو تهران بوده حالا ببین همین گزارشگر تو آمریکا هم جلوش روسری میزنه ؟...
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      10 3
      به خاطر احترام نیست از روی اجباره
  • بی نام SE ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    3 4
    این دول عربی که تماما لبنان و عراق بودند فقط و یک روزنامه مصری.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      1 2
      دادش منظور از عرب همون سعودی ها و نوچه های حاشیه خلیج اس روحانی به کوری چشم این عربها همه تلاشت را بکن که مذاکرات به نتیجه برسه
  • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    3 0
    اينه ...
  • بی نام A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    9 2
    باور کنید ما با داشتن یک رابطه عقلانی و اصولی با امریکا و قدرتهای غربی به سرعت به بازیگر اصلی منطقه تبدیل بشیم. وقت جنگ سرد با این دول گذشته ما باید به فکر کشورمون باشیم. باید یه ترفند حقه بازی عربستان و قطر و ترکیه رو به خودشون برگردوند.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 2
    امیدوارم بعد از سالها دوباره بادنیا اشتی کنیم و به قله های عت وافتخار بازگردیم بدون افراد تندرو ای خدا
  • بی نام IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 2
    روحانی متشکریم
  • علی A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    8 3
    ایکاش روحانی هشت سال پیش رییس جمهور ما بود
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    8 3
    خدایای این رویای مابه حقیقت بپیونده تاروی این کشورهای بی اصالت تازه به دوران رسیده کم بشه
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    9 2
    روحانی مچکریم که خوبی!
  • محمد IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    9 3
    ان شا ا... که بهبود در روابط بشه و مردم اوضاع و احوالشون خوب بشه.. ولی کشورهای عربی که از این آب گلالود ماهی نه که نهنگ گرفتن سخت پشیمون میشن.. و درود بر انتخاب درست دکتر روحانی...
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    11 2
    آقای روحانی مچکریم
  • مهدی A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 2
    بهتره واقع بین باشیم کدوم کشورهای دنیا بعد از مخالفتمخالفت اقتصادی با آمریکا به جایی رسیدن ، روسیه و چین هم که سردمدار مخالفت سیاسی با آمریکا هستن ، در اقتصاد با اون هم پیمانن ، یه خورده باید زیرک هم بود دیگه احمدی بای بای