هر سال، آلودگی هوا جان هزاران نفر را در سراسر دنیا می‌گیرد. اما آیا می‌دانید در جایی‌که شما زندگی می‌کنید، وضعیت آلودگی هوا نسبت به سایر نقاط دنیا چگونه است؟

محمود حاج‌زمان: احتمالا بسیاری از شما عکس‌های زمستان گذشته آسمان شهر پکن را دیده‌اید؛ زمانی‌که این شهر بدترین روزهای تاریخ خود را از نظر آلودگی هوا از سر می‌گذراند. البته چنبن تصاویری برای ساکنان کلانشهرهای ایران منظره چندان غریبی نیست! اگرچه چنین روزهایی می‌آیند و می‌روند، اما اثرات حتی کوچک‌ترین مقادیر افزایش آلودگی ممکن است جمعیت ساکن در منطقه را برای مدت طولانی درگیر خود سازد.

به گزارش پاپ‌ساینس، مطالعات فراوان انجام شده نشان داده‌اند که آلودگی هوا باعث کاهش طول عمر انسان می‌شود. اما در مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده، گروهی بین‌المللی از دانشمندان میزان مرگ و میر سالیانه افراد را در اثر آلودگی هوا در سراسر جهان تخمین زده و نتایج آن را در قالب نقشه زیر به تصویر کشیده‌اند (برای دیدن نقشه در ابعاد بزرگ اینجا کلیک کنید).

 

آلودگی هوا
توجه داشته باشید رنگ‌های نقشه میزان مطلق مرگ‌ومیر را نشان نمی‌دهند. در عوض، این اعداد به ما می‌گویند که در یک منطقه خاص، میزان تلفات انسانی ناشی از آلودگی هوا در سال 2000 / 1379 نسبت به سال 1850 / 1229 چقدر افزایش یافته است. رنگ‌های نقشه افزایش سرانه تعداد مرگ و میر را در ناحیه‌ای به وسعت 1000 کیلومترمربع به تصویر می‌کشد. بر اساس نقشه بالا و در مقایسه با 150 سال پیش، در بدترین مناطق هند و شمال چین، مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا به میزان 1000 نفر در هر 1000 کیلومترمربع افزایش یافته است. در کلانشهرهای ایران مانند تهران و اصفهان نیز آمار نشان‌دهنده افزایش 500 تا 1000 نفری قربانیان آلودگی هوا در هر 1000 کیلومتر مربع است.

مناطق اندکی نیز در دنیا وجود دارند که شرایط هوای آنها در سال 2000 / 1379 نسبت به سال 1850 / 1229 بهبود یافته است. ایالات جنوب شرقی آمریکا یکی از مناطقی هستند که بهترین بهبود را در وضعیت هوا داشته‌اند؛ جایی‌که کشاورزان پیش از جنگ‌های داخلی آمریکا عادت داشتند برای پاک کردن زمین، پوشش گیاهی را به آتش بکشند و از این راه ذرات فراوانی را وارد هوای منطقه کنند. بهبود وضعیت هوا در برخی از مناطق هند و آفریقا به احتمال فراوان در اثر تغییرات آب‌و‌هوایی رخ داده است؛ چرا که تغییرات اقلیمی می‌تواند نرخ واکنش‌های شیمیایی جوی و نحوه گردش هوا را تحت تاثیر قرار دهد.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهوازی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    38 1
    نیازی به آمار و نقشه نیست یه سری قبرستانهای اهواز و شهرستانهای خوزستان بزنیم متوجه عمق فاجعه خواهیم شد
    • حامد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      33 1
      آلودگی هوا فقط ناشی از عوامل صنعتی نیست. سالهاست که مناطق جنوب غربی و غربی ایران گرفتار گرد و غبار هستن که خیلی هم خطرناکه و گاهی دامنش به مناطق مرکزی هم کشیده میشه. واقعا اگر برای شهرهایی مثل تهران هم همچین مشکلی پیش میومد، مسئولین انقدر تعلل میکردن!؟ اگر میخواهید که از کلان شهرهای مرکزی که انواع امکانات در اونجا جمع شدن، تمرکز زدایی بشه، لا اقل به مناطق مرزی و محروم هم 1% تهران برسید. به خدا گناه نمیشه!
  • بی نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    10 0
    خودروسازها زیر بار استانداردهای تعریف شده نمیرند ...
  • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    4 1
    راهش چيه چيكار بايد كرد
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    4 1
    زودتر تحریمها را بردارند تا ما بنزین آلوده تنفس نکنیم.روحانی به جنب که نجنبی در 6 ماه آینده هم عده ای زیاد از آلودگی هوا از بین میروند....خواهشا بجنب
  • علی A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    40 سال کافی نبود تا بفهمیم نمیتونیم ماشین با کیفیت تولید کنیم؟ دوبرابر کشته های جنگ ایران و عراق با این ماشیها کشته شدن کافی نیست؟ تو دنیا تعداد کشورهایی که صنعتشون به اندازه تولید ماشینه اندازه انگشتای دسته و بقیه کشورها یعنی 99 درصد مابقی از اون 1 درصد ماشین میخرن و الکی نمیگن"ما می توانیم" که مردمشونو به کشتن بدن.فقط میتونم دعا کنم تا هرچه زودتر این دو کمپانی جنایتکار ورشکست بشن و تا اون موقع تنها کاری که از دستمون برمیاد اینه که حداقل با نخریدن این خودروهایی که استانداردشون در حد دوچرخه هم نیست به خودمون احترام بگذاریم و بگیم که حق ما بالاتر ازاین حرفاست.