سعید لیلاز کارشناس اقتصادی در یادداشتی در هفته نامه آسمان درباره نوسانات اخیر قیمت دلار نوشت:

قیمت تمام کالا‌ها و خدمات در دنیا در بازار بر مبنای نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. به این ترتیب که کاهش عرضه نسبت به تقاضا موجب افزایش قیمت می‌‌شود و کاهش تقاضا نسبت به عرضه، قیمت را کاهش می‌دهد. در مورد ارز هم باید اینگونه باید اما در ایران به دلیل اینکه درآمد اصلی کشور از نفت حاصل می‌شود و دولت به‌طور انحصاری تأمین‌کننده و عرضه‌کننده ارز است، این امکان وجود ندارد. دولت همچنین خود مصرف‌کننده ارز است، به همین دلیلی امکان اینکه نرخ ارز طبق عرضه و تقاضای واقعی تعیین شود، وجود ندارد. حتی در همه کشور‌هایی که بازار واقعی بر مبنای عرضه و تقاضا برای ارز وجود دارد هم، دولت‌ها نقشی تعیین‌کننده در دستکاری نرخ ارز دارند. ارز از جمله کالا‌هایی است که دولت‌های تمام دنیا در تعیین نرخ آن دخالت می‌کنند.

در ایران این موضوع به شکلی ویژه‌تر نمایان است در این شرایط این سخن که تعیین نرخ ارز را به بازار بسپاریم،‌چندان منطقی نیست. چراکه چنین بازاری با عرضه و تقاضای واقعی وجود ندارد. آنچه روشن است دولت باید حتماً در بازار ارز دخالت کند، بازیگر اصلی آن باشد و تکلیف نرخ ارز را روشن کند. بانک وظیفه دارد تا نرخ برابری پول ملی با سایر ارز‌های خارجی را محاسبه کند و بر مبنای آن نرخ انواع ارز در ایران نیز تعیین شود. این راه اما از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه دولت باید به گونه‌ای عمل کند که اقتصاد در همه جهات با آسیب‌ مواجه نشود. از آنجا که منابع ارزی کشور نامحدود نیست، پایین آوردن بیش از حد نرخ ارز منجر به افزایش تقاضای برای واردات کالا خواهد شد و افزایش تقاضا برای واردات به ذخایر و موجودی ارزی کشور فشار وارد می‌کند. این موضوع همچنین به کسری تراز بازرگانی منجر می‌شود و تلاطم را در بازار افزایش می‌دهد.

بنابراین حداقل کاری که دولت‌ها در ایران برای قیمت ارز باید انجام دهد این است که قیمت ارز را به گونه‌ای تعیین کنند که حداکثر تقاضا معادل درآمد ارزی کشور باشد و طوری عمل شود تا کسری تراز بازرگانی نیز رخ ندهد. دلیل دیگر برای عدم کاهش بیش از حد نرخ ارز این است که این نرخ نباید به تولید کشور آسیب بزند. کاهش بیش از حد نرخ ارز و افزایش واردات، تولید را به حاشیه می‌راند و آن را از صرفه اقتصادی می‌اندازد. وظیفه سوم دولت در پایین نگه نداشتن نرخ ارز این است که جلوی فاسد شدن نظام الگوی مصرف را بگیرد. باید بپذیریم در کشوری هستیم که به لحاظ سیاسی با نظام بین‌المللی درگیر است و 35 سال است که چنین شرایطی دارد. این درگیری در شرایط کنونی به نقطه اوج خود رسدیه است. به این دلیل که در پرونده هسته‌ای با غرب به چالش برخورده کرده‌ایم، دامنه تحریم‌ها از طرف جامعه جهانی، بلوک غرب و باقی دنیا گسترده‌تر شده است به همین دلیلی نمی‌توان سیاست‌های ارزی را فارغ از سیاست‌های ژئوپلتیک در حوزه سیاسی در نظر بگیریم.

باید تنظیم نرخ ارز به گونه‌ای انجام شود که با این شرایط هسته‌ای و سیاسی همخوانی داشته باشد و کشور را وابسته‌تر نکند. به همین جهت تأکید می‌شود که سیاست‌های ارزی در کشور باید طوری طراحی شود تا به مصرف آن دامن زده نشود. یکی از مشکلات دولت آقای احمدی‌نژاد این بود که از نظر سیاسی در مجامع بین‌المللی شعار استقلال داده می‌شد اما در زمینه اقتصادی، سیاست ادغام را دنبال می‌کرد این موضوع تناقض هولناکی برای کشور بود و تبعات سنگینی را به باور آورد و منجربه تضعیف وحدت سیاسی و اقتصادی کشور شد.چهارمین دلیلی برای پایین نگه نداشتن نرخ ارز نیز باید مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که شاکله اصلی درآمد‌های دولت از محل فروش ارز به دست می‌آید، کاهش بیش از حد نرخ آن می‌تواند کسری بودجه عظیمی را متوجه دولت کند. این موضوع نیز دولت را وادار به چاپ اسکناس برای جبران کسری بودجه خواهد کرد که این سیاست تورم سنگینی را به همراه خواهد داشت و فرودست‌ترین افراد جامعه را تحت فشار قرار می‌دهد.

ین موضوع برخلاف تصور عموم است که صداوسیما نیز به آن دامن می‌زند و القا می‌کند که کاهش نرخ ارز به نفع محرومان و مستضعفان است. کاهش نرخ ارز مستقیما در افزایش تورم اثر می‌گذارد و نمی‌توان از آن به عنوان سیاستی در دفاع از محرومان یاد کرد. نقطه مقابل این سیاست این است که دولت نباید با هدف جبران کسری بودجه، نرخ ارز را آنچنان بالا ببرد که تبعات دیگری برای اقتصاد به‌وجود بیاورد باید توجه داشت که دولت در تنظیم نرخ ارز نباید افراطی عمل کند و آن را بالاتر از حد منطقی تعیین کند.

این موضوع موجب کاهش بیش از حد تقاضای ارز می‌شود و رکود تولید را به همراه دارد، چراکه تولید در ایران وابسته به واردات مواد اولیه است که افزایش نرخ ارز می‌تواند چالش‌هایی را برای تولید به‌وجود بیاورد و افزایش هزینه را بر آن مرتب کند، در شرایطی که تولید داخل نباید دچار چرخه‌ای شود که افزایش بهره‌وری د رآن مغفول بماند. بنابراین و با توجه به اینکه تعیین نرخ ارز بسیار حساس است، دولت هم باید از افراط در افزایش نرخ آن و هم تفریط در مقاب لآن پرهیز کند و بهترین سیاست را در این زمینه مبنای کار قرار دهد. در حال حاضر با توجه به تمام جهاتی که ذکر شد و براساس موقعیت ژئوپلتیک ایران و همچنین شرایط داخلی کشور، بهترین محدوده برای نرخ دلار بین 3 هزار تا 3 هزار و 200 تومان است به نظر می‌رسد این نرخ که در حال حاضر هم بازار به آن رسیده است را باید به عنوان نرخ منطقی در اقتصاد ایران پذیرفت و تصمیم‌گیری‌های آتی را براین اساساً انجام چراکه نرخ کمتر از آن برای تولید آسیب‌هایی را به همراه دارد و افزایش آن نیز ارزش پول ملی را مورد حمله قرار می‌دهد.

31301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    8 9
    درسته که واردات مواد اولیه با ارز بالا گران تمام می شود ولی دست دولت باز خواهد بود که یارانه بخش تولید را مستقیما به این بخش بدهد. بقیه موارد را هم کاملا موافقم.
  • عباس IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    13 2
    آقای لیلاز سیاستهای دولت براساس کاهش فشار اقتصادی بر مردم باید صورت بگیردنه این که رئیس کل بانک مرکزی خود بعنوان عامل بازار ورانت خواران ودلالان ارز ودر جهت کاهش ارزش پول ملی وافزایش تورم وافزایش گرانیها عمل کند.مردم پس از یک دوره 8ساله فشار اقتصادی داشتند طعم خوش ارزانی را مزه مزه می کردندکه آقای سیف طعم آنرا در کام مردم تلخ کرد تلخی که جز با کنار گذاشتن ایشان توسط رئیس جمهور محبوب برطرف نمی شود چون ایشان تفکرشان همین است ووضع را از همین که هست نیز بدتر می کند.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      0 2
      دلال در کاهش بی رویه هم سود می بره
  • احمد A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    7 8
    پس فعلا پول ملی مورد حمله قرار نگرفته!!!!شما اقتصاددان نیستی بلکه ،نمیدونم بگم چی هستی!!!
  • حسن A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    12 2
    این حرف های که ایشان زده اند به پشیزی نمی ارزد قیمات ارز باید کمتر از اینها باشد همین امروز آقای توکلی در شبکه خبر گفت که قیمت ارز باید پایین باشد که هم به نفع تولید است هم به نفع صادرات و این و با آماری که نشون داد ثابت کرد
  • عربلو A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    3 0
    دخالت دولت به كدام سمت طبيعيه ، بره بالا يا بياد پائين ؟
    • طولابي A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      3 0
      بره بالا طبيعيه ، بياد پائين غير طبيعيه
  • حداديان A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    5 0
    نمونه ديگري از اين اظهارات : دکتر حسین راغفر اقتصاددان مطرح : در گفتگو با روزنامه شرق در 17 شهریور 1390 اشاره کرده بود که افزایش قیمت دلار را عامل « له شدن کم‌درآمدها » مي داند و نسبت به کاهش ارزش پول ملی هشدار داده بود و حال پس از دو سال دکتر حسین راغفر اقتصاددان مطرح مجددا ً : در گفتگو با روزنامه آفتاب یزد در 4 مهر 1392 اشاره كرده كه در حال حاضر قيمت دلار بايد حول و حوش ۳۱۰۰-۲۸۰۰ باشد و اين كه رئيس كل بانك مركزي گفته نبايد دلار بيش از نبايد پايين برود كاملا درست است. تا اين گفتمان است دولت هم بايد متغير كار كند ، مردم را جيگر فرض كرديد
  • خزاعي A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    6 0
    آقا ، انحصار واردات طلا به مملكت در اختيار بانك مركزي است و بانك براي فروش طلا و درآمدزايي و تبديل آن به ريال فقط از طريق صرافي هاي مجاز بازار اقدام ميكنه و از آنجايي كه ميخواد سود بيشتري گيرش بياد ، اجازه پائين آمدن نرخ ارز را نميده ( همان تامين كسري بودجه ) و اين همان دخالت اين نهاد دولت در نوسان ارزه ، جالبه تو بالا رفتنش ميگن نقشي نداريم اما تو پائين آمدنش دخالت كرده و ميگن احساسيه و بردار اقتصادي نداره ، چه ايرادي داره كه حباب بالا رفتن كه بر اساس احساس و سخنان وقت و بي وقت كه نبايد گفته بشه بوجود بياد در اثر پائين آمدن بتركد ، مگر همين را نميخواين هر چند در ظاهر
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 2
    احسنت واقعا حرف دل مارو زدین باید مردم رو آگاه کرد اگه احمدی نژاد می گذاشت تو این 8 سال قیمت دلار واقعی بشه این مشکلات رو نداشتیم تحریم هم نمی تونست تاثیر جدی داشته باشه متاسفانه اکثر مردم فکر میکنن دلار باید بشه 1000 تومن که این تفکر یعنی نابودی و ضربه آخر به تولید این کار دقیقا مثل دادن یارانه نقدی است که در کوتاه مدت مردم خوشحال می شن ولی بعد از دو سه سال باید باید از بیشتر شدن بیکاری و فقر ناله سر بدن البته هرچی ما تو سایت از آقای سیف دفاع کردیم همه می گن تو دلالی باید روشنگری کرد