انتقاد یک حقوقدان از اجازه قانونی ازدواج با فرزندخوانده: قانونگذار باید عرف جامعه را در نظر بگیرد

گیتی پورفاضل، حقوقدان و وکیل دادگستری می‌گوید وقت آن رسیده که فکری برای موضوع فرزندخواندگی شود.

فهیمه حسن‌میری: یکشنبه گذشته لایحه‌ای در مجلس اصلاح و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد که تبصره یکی از مواد آن انتقادهای فراوانی را همراه داشته است. بر اساس تبصره ماده 27 «ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است، مگر اینکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان، این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد». مخالفان معتقدند این تصریح قانونی می‌تواند به رواج ازدواج با فرزندخوانده و آسیب دیدن فرزندخوانده‌ها به ویژه دخترها منجر شود. این رابطه نظر گیتی پورفاضل، حقوقدان و وکیل دادگستری را پرسیدیم.

خانم پورفاضل، نظرتان راجع به ماده‌ای از لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست که به سرپرست اجازه می‌دهد با نظر دادگاه، فرزندخوانده را به عقد خودش دربیاورد چیست؟

این قانون با توجه به این موضوع در دستور کار قرار گرفته که فرزندخوانده به پدر یا مادرش محرم نمی‌شود و چون حرمتی بین آنها به وجود نمی‌آید، امکان ازدواج وجود دارد. این موضوع همیشه وجود داشته اما مساله اینجاست که الان با این تصریح قانونی پررنگ‌تر از قبل شده و به نظرم حالا وقت آن رسیده که فکری برای این موضوع شود.

مدافعان این اجازه قانونی می‌گویند تا پیش از این هم این امکان وجود داشته اما بدون اجازه دادگاه و حالا با این کار می‌خواهند موانع بیشتری برای آن در نظر بگیرند.

این که این مساله در شرع وجود دارد یک موضوع جداست ولی قانونگذار باید عرف جامعه را هم در نظر بگیرد و ببیند آیا با چنین کاری امنیت جامعه به خطر نمی‌افتد؟ قانونگذار باید در پی یافتن راه‌حل مناسب برای موضوع باشد و حالا باید از آنها پرسید این راه حل مناسبی برای جامعه ماست؟ با این تصریح قانونی، اگر تا پیش از این اصلا از چنین موضوعی صحبت به میان نمی‌آمد و چنین فکری اصلا به ذهن کسی خطور نمی‌کرد، با این کار این موضوع قانونی شده و امکان به وقوع پیوستن آن پیش می‌آید.

این که می‌گویند این صرفا یک تصریح قانونی است و در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد که پدرخوانده‌ای بخواهد با فرزندش ازدواج کند را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که این قانون گذاشته می‌شود، امکان اجرای آن هم وجود دارد. قانون باید منجز و درست باشد که تکلیف آدم‌ها را روشن کند نه این که قانونی را بگذاریم و به این امید باشیم که اجرا نشود. ضمن این که قوانین باید امنیت را در جامعه برقرار کنند نه این که ترس و اضطراب را به خانواده‌ها تزریق کنند.

با تصویب این قانون چه پیش‌بینی برای وضعیت فرزندخواندگی دارید؟

به عقیده من این کار باعث می‌شود خانواده‌ها از این که بخواهند کودکی را به فرزندخواندگی بگیرند، وحشت کنند. باید در تصویب قوانین، به مساله مهم اخلاق توجه کنیم و ببینیم اخلاقی هست یا نیست. با توجه به قوانینی که برای ازدواج مجدد مردان وجود دارد، اگر فرزند دختری به سرپرستی گرفته شود، همیشه مادر باید در ترس و اضطراب باشد و بنابراین حتی به فرزندی گرفتن دختران هم بسیار کم می‌شود. با چنین مواردی باید پرسید امنیت و سلامت خانواده‌ها چه می‌شود؟

این موضوع چه آثاری روی خانواده‌هایی که کودکی را به فرزندی می‌پذیرند و  روی خود این کودکان می‌گذارد؟

وقتی کودکی به خانواده‌ای سپرده می‌شود، یکی از مهمترین مسائل این است که احساس امنیت داشته باشد. با چنین قوانینی حتی اگر چنین اتفاقی رخ ندهد و بحثی از ازدواج یا مسائل اینچنینی به میان نیاید، باز هم آن کودک احساس امنیت نخواهد داشت. 

راه حل چیست؟

من معتقدم بهتر است یا اصلا بگویند فرزندخواندگی نداشته باشیم یا اگر این موضوع را می‌پذیرند تصمیمی بگیرند که در قوانین اخلاقیات رعایت شود. قوانین باید زمان و مکان را در نظر بگیرند، آیا در شرایط امروز جامعه ما چنین مواردی کارایی دارد؟ در هیچ کجای دنیا در قانون و مقررات فرزندخواندگی چنین موردی به چشم نمی‌خورد. در قوانین ما جای توجه به کودکان بسیار خالی است و این هم یکی دیگر از همان بی‌توجهی‌هایی است که به سلامت روانی، جنسی و جسمی کودکان می‌شود.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    238 7
    فقط فکر کردن درباره این موضوع هم مو به تن ادم سیخ میکنه .
    • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      77 5
      ایرانی قهرمان !
    • سارا IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      127 6
      چرا ما به جاي حل كردن مساله صورت مساله را ميخوايم از بين ببريم با اين كار علاوه براينكه به اون بچه ها ظلم ميكنيم باعث ميشيم اقايون هم به ازدواج مجدد تشوق بشن.خبرانلاين لطفا نظرمو پخش كن
    • امير A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      مو به تنت سيخ نشه وقتي پيغمبر خدا به دستور خدا همسر مطلقه فرزند خوانده خود را ميگيرد اين آقا چكاره است
    • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      22 4
      آقا امیر اولا همسر مطلقه فرزند خوانده خود را می گیرد و این با بحث فرزند خوانده فرق می کند به علاوه برای حل این موضوع راه حل های شرعی هم هست که این قسمت را توی این بحث ها هرگز نمی گویند اگر این طور باشد پیامبر خدا بایست همه فرزند خوانده های خود را به ازدواج خود در می آورد یا حضرت علی همه یتیم های تحت سرپرستی خود را چرا بحث را از انتها به ابتدا می آورد اول از همه بحث تقوا و رعایت خیر و اصلاح برای جامعه اسلامی مد نظر است دوم این که کسی که می رود سرپرستی کودکی را می پذیرد هدفش والد شدن است نه همسر اختیار کردن سوم راه حل های شرعی مثل عقد بسته گی برای اعضای خانواده وجود دارد که فقط شکل خطبه محرمیت دارد و هیچ وقت هم از این عدول نمی کند
    • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      30 12
      امیر خان پیامبر(ص) با فرزند خوانده شون که ازدواج نکردند، ایشون با همسر مطلقه فرزند خوانده شون به امر خداوند ازدواج کردند. اگه چهار نفر بخوان به شیوه شما از پیامبر مهربانی دفاع کنند دیگه چیزی از اسلام نمیمونه.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      16 37
      دادن فرزند به دختر مجرد جزء عرف جامعه بود؟ کلا می شود اینگونه نتیجه گیری کرد هر چه که به مزاج زنان آن هم زنان خاص خوش نیاید خیلی سریع خلاف قانون،خلاف عرف ، خلاف قانون اساسی و بد خوانده می شود حتی اگر شرعی باشد و حتی اگر در تناقض با قانون نباشد. تقریبا همه اینها مشتمل بر حقوق شرعی و قانونی مرد است هر آنچه که باشد مورد هجوم قرار می گیرد!
    • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      34 12
      آقای امیر خیلی برات متاسفم بااین طرز فکرت
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      26 16
      درجواب به امیر. اون پیامبر بود و دستور خدا.نه افراد عادی پیامبر میشن نه حکم دادگاه حکم خدا. حضرت ابراهیم هم میخواست حضرت اسماعیل رو قربانی کنه ولی این به معنی این نیست که فرزند کشی تو قانون جایز باشه.
    • از مهدی به امیر A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      4 37
      آفرین به نقطه سنجی آقا امیر در مورد پیامبر اعظم اسلام.خوب جای سوال نمی مونه!! و ما باید این موضوع رو به صورت قانونی قبول کنیم!پیامبر اسلام که کار خلاف از ایشون سر نمی زنه.
    • کارشناس IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      3 16
      کاش این خانم حقوق دان قانون مورد نظر را حتی یک بار دقیق مطالعه می کرد . این ماده از قانون درمورد ازدواج سرپرست با فرزند خوانده مطلبی نگفته است بلکه صریح و روشن گفته اگر سرپرست بخواهد ازدواج کند( یعنی سرپرست دختر مجرد باشد یا همسر خود را از دست داده باشد و قصد داشته باشد ازدواج نماید باید ازدواج او و همسری که انتخاب می نماید نیز مورد تایید مقام قانونی قرار بگیرد تا صلاحیت سرپرستی همسرش نیز طی مراحل خاص تعیین گردد ). نه اینکه سرپرست با فرزند خوانده ازدواج نماید . اگر به تبصره همین ماده توجه شود دقیقا ذکر کرده است که ازدواج با فرزند خوانده ممنوع می باشد.
    • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      1 0
      در پاسخ به "از مهدی به امیر": "نکته سنجی "نه "نقطه سنجی". ضمنا نکته سنجی های امثال شما، ما را کشته است!
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    123 1
    تو رو خدا قانوووووووووووووووووووووووون و ببینید, واقعا که!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    178 3
    چند سال پیش چند نفر از آقایون نماینده مجلس که مفتخر به ازدواج دوم شده بودن ترتیب قانونی رو دادن که زن دوم رو هم قانونی کرد و بعد هم سریال های تلویزیونی سعی کردن این مسئله رو در جامعه جا بندازن. الان هم این قانون حتما در ادامه ازدواج بعضی از حضرات با فرزند خوانده هاشونه که می خوان آبروی خودشون رو بخرن و از سنگینی گناهشون کم کنن و در عوض باری بر دوش ملت بگذارن . شرمتان باد.
    • حمید A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      45 0
      کاملاً موافقم با شما
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    95 2
    موافقم خیلی سواستفاده میشه
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    147 2
    گاهي عمق فاجعه از پناه بردن به خدا هم مي‌گذرد!
    • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      3 26
      خوب تو قانون بنويسند كه رضايت دختر هم شرط باشه.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      10 0
      منظورت رضايت ِ يه دختربچه ي 11ساله هست كه از نظر حقوقي حتي نميتونه يه حساب بانكي واسه خودش باز كنه؟
  • جمال IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    86 2
    اون حقوقدان خودش زن و بچه نداره ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    65 2
    یعنی این موضوع تو شرع وجود داشته؟! من نمیدونستم، واقعاً که...
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      8 1
      منم نميدونستم گاهي با خودم ميگم شايد چيزهاي ديگه اي هم هست كه هرگز در مدرسه بهمان نگفتند
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    3 51
    اصلا در نظام حقوقی ما فرزندخواندگی وجود نداره. چیزی که در نظام حقوقی ما وجود داره، به سرپرستی گرفتن کودک که آثار حقوقی کاملا متفاوتی با فرزندخواندگی دارد. من تعجب می کنم یک وکیل دادگستری چطور این مسئله رو درنیافته
    • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      32 0
      همین دیگه، میگه وجود نداره و باید یه فکری کرد که وجود داشته باشه
    • محمد A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      0 0
      جواب من به کارشناس. در این قانون وقتی که میگه ازدواج با فرزند خوانددددده شماها چرا دنبال دادگاه و چیزهای دیگر میرید فرزند خوانده رو اگه تعریفش کنیم من یا شما جای پدر و مادرش محسوب میشیم حالا با این قانون دادگاه هم رضایتشو میده و دیگه مانعی برای ازدواج با دختر خوندت نداری
  • منا IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    75 1
    از نظر شرعي و قانوني و عرفي و اخلاقي حرام است . از مراجع ديني انتظار مي رود قوانيني كه به شرع اسلام ضربه وارد مي كند را به طور واضح بررسي نمايند و بر طبق زمان و روز نظر دهند.
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    85 5
    اصلا با اخلاق ومنش ما ایرانیان که مردانگی وجوانمردی است ودر فکر خانواده ایرانی بااین قانون اصلا جور در نمی آید
    • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      51 3
      من با مترو میرم سر کار و مردانگی وجوانمردی تنها آیتمیه که بسیار نادر پیدا میشه!!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    77 2
    فتوا براي اين جور موقع هاست چطور ميشه يك شبه فتوا داد كه تنباكو حرام است اما نميشه فتوا داد كه آقاي محترم كه بچه مياري خونه و همسرت با چه دلخوشي او را بزرگ ميكنه نگو مار در آستين پروراندن است كه بعد كه بزرگ شد تو كه جاي پدر و يا پدربزرگ او هستي با او ازداواج كني و همسرت بگه اي بابا نميدونستم هووي من ميشه درسته ؟؟؟ با شما هشم شوراي نگهيان !!!!! خدايي بگذار اين كامنتو حذف نكن
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      30 0
      آفرین! همینو بگو!!
  • ناشناس A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    104 1
    به جای اینکه فکری به حال بچه های خیابان و بچه های فقر بکنند چه قانون های مزخرفی تصویب می کنند . یعنی عقل و نوع دوستی و شرافت و ... تا این حد باید تنزل کند . فقط نمایندگان فکر کنند شاید فردا بمیرند و کودکانشان ( خصوصاً دخترانشان تحت سرپرستی کس دیگری قرار گیرند ).
  • نيما A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    94 1
    واقعا كه ادم شرمش ميشه كه مطلب و بخونه چه برسه كه بهش فكر كنه يا تو فكرش باشه افرين به اين جوان مردي مردان ايراني پس واقعا جاشه كه اينجا بگيم {كجا رفتن مردان بي ادعا}
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    39 0
    فکر کنید یک دختر بچه به آغوش مردی به عنوان پدر پناه ببرد و بعد از مدتی باید او را به عنوان شوهر بپذیرد
  • فرزادن IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    26 1
    این موضوع الان مهمترین کارکشورمونه آقای نماینده؟قباحت داره!
  • لسکو IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    12 1
    به نظر من در مورد این قانونای ابکی نباید حرف زد چون همه میدونیم چه کسانی اونا رو تصویب میکنن بهترین راه اینکه در موردشون حرف نزنیم چون فکر کردن به بعضی کارا انسان رو از انسانیت دور میکنه
  • حسینی A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    10 1
    اول اینکه قضیه پیامبر فرق می کرد. ایشان با همسر مطلقه پسر خوانده ازدواج کرده بود نه با فرزندخوانده. دوم هم اینکه امروزه وقتی به صورت قانونی فرزندخواندگی انجام می شه اگه پسری رو به فرزندخواندگی قبول کنند حتما صیغه ای می خونند از طریق بستگان زن تا پسر و اون زن از لحاظ ازدواج بر همدیگه حرام بشن. این موضوع در مورد دخترها و مرد هم صدق می کنه. ضمن اینکه امیدواریم مجلسی ها به فکر نان شب مردم باشند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    16 4
    این خانم وکیل اصلا منوجه نیستند که شورای نگهبان بر اساس فقه نظر میدهد و نه بر اساس روال جامعه. این مشکلی است که 30 سال در این مملکت وجود دارد. حضرت امام خمینی منوجه این مشکل شدند و با تاسیس مصلحت نظام سعی کردند که مشکل را حل کنند که به نظر می رسد این اتفاق نیفتاده است.
  • سورنا A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    23 0
    آقایونه و خانمهای مجلسی ها ینی اینقدر بیکارن که نشستن این بی قانونیو تصویب کردن!!!مگه شماها نماینده مردم نیستین؟؟؟؟نظر مردم و عرف رو هم بپرسیننننن...مشکل مملکت ما فقط اینه الان؟؟؟؟خدایاااااااااااااا
  • سما IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    38 0
    همسایه ما یه دختر بچه به فرزندی قبول کردند. دیروز تو بغل باباش دیدم؛ حتی فکر کردن به این قانون هم ناراحتم می کرد. خدا ما به کجا می رویم. خواهشا موقع رای دادن دقت کنید که هر کسی وارد مجلس نشه.
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    3 45
    طبق اسلام مجازه به کسی هم ربطی نداره
    • بی نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      1 0
      شما یک کم ترمز بگیر، از جاده راست منحرف می شوی ها!
  • mgh IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    5 30
    نمیدونم چرا یک امری رو شرع حرام اعلام می کنه (مانند غیبت ) عرف جامعه اون رو حلال میدونه اما امری که شرع حلال می دونه عرف جامعه حرام می کنه . یعنی قوانین دینی در زمان های مختلف باید با نظر جامعه تغییر کنه ؟
    • بی نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      1 0
      برای شما و مقایسه ات متاسف هستم.
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    2 39
    اگر هر دو راضي باشند به كسي چه ربطي داره.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      17 0
      به نظر من فرزند تنی با فرزند خوانده فرقی نمیکنه چون موضوع خونی بودن مربوط به 9 ماه هست و اونم در شکم مادر و نه پدر.اصل رابطه ی والدین و فرزند همون رابطه ی عاطفی هست و اون مدت زمانی که والدین از فرزند مواظبت می کنند و اونو تربیت می کنند و به عنوان فرزند خود به او محبت می کنند که همه ی این ها باعث می شوند کودک به آنها به چشم پدر و مادر خود نگاه کند و حتی به آنها محبت فرزندی دارد پس کسی که کودکی را به فرزند خواندگی قبول می کند باید از ابتدا او را به چشم فرزند نگاه کند و اصلا فکر اینکه روزی بااو ازدواج کند اصلا نباید در ذهن او وجود داشته باشد چون این کار امری وحشتناک هست و مفسده های زیادی را می تواند پدید آورد و اگر قانونی مبنی بر مجاز بودن این کار موجود باشد موجب می شود که سوءاستفاده صورت گیرد
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      4 0
      فكر ميكني يه بچه ي 12ساله ميتونه درباره ي ازدواج تصميم بگيره؟حرف شما درصورتي درسته كه بگن بالاي 18سال
    • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      3 0
      منظورت از "راضی بودن"، "اجبار" مستقیم یا غیرمستقیم والد و "جبر" ناگزیر و آمیخته با تهدید و ترس فرزندخوانده است؟
  • binam A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    34 1
    جدالی بین سنت و مدرنیته است که نهایتا دیر یا زود مدرنیته پیروز است .
  • صديقه A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    1 22
    بنظر من حرام خدا حرام است و حلال خدا حلال است تازه در اين قانون گفته اند با اجازه دادگاه صالح كه بنظر من ممكن است شرايطى پيش بيايد كه واقعا آن ازدواج صلاح باشد كه دادگاه راى ميدهد و ممكن است صلاح نباشد كه دادگاه راى نميدهد . ضمنا در شرع اسلام تعدد ازدواج جايز است و اتفاقا اگر اين كار انجام ميشد اينقدر دختر ترشيده و زنان بيوه در جامعه روى دست نميماند ، و حتما مفاسد جنسى كاهش ميافت .
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    1 9
    حالا قانوش هیچی. واقعا کسی هست که بخواد با فرزند خواندش ازدواج کنه؟ پس اگه عرف نمیپذیره نگرانی نداره دیگه این قانون هم هیچ وقت توی جامعه اجرا نمیشه
  • حسن اویسی A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    9 0
    با سپاس فراوان از دستاندرکاران خبرآنلاین؛ بنده یکی از دهها محقق و پژوهشگر این مرزو بوم میباشم که تشنه خدمت به کشورم میباشم.آنچه طی دهه های گذشته در صحن مجلس مشاهده میشود عدم پختگی قوانین مصوب با شرایط روز کشور است . آن نیز بدلیل عدم تجارب کافی مجلسیون در رابطه با پژوهشهای لازم و عدم شناخت لازم امور در سطح بالای کشور است.بیائیم یک نگاه منطقی به روزمه و عقبه تحقیقی و مشارکتهای علمی و مدیریت کلان آنها بیاندازیم.باستثنا تنی چند و محدود بسیاری تجربه و علم لازم را ندارند.ببینید در جند فراخوان علمی پژوهشی شرکت موفق داشته اند.در چندسمینار ؛همایش تز موفقی ارائه داده اند؟ اکثرا از حوزه های فاقد چنین شاخص هایی به مجلس ورود کرده اند.بنظر بنده تنها راه خلاصی از این گره کور؛ تشکیل مجلس متخصصان یا سنا است.
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    3 27
    چند همسری حق مرد مسلمانه در قرآن هم آمده. هیچکس نمیتونه چند همسری رو زیر سوال ببره. زیر سوال بردن چند همسری زیر سوال بردن قرآن و خداست.
    • یه بی نام دیگه IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      25 4
      مردی که چند همسری رو حق خودش بدونه باید پی به اجرا گذاشته شدن مهریه رو هم به تنش بماله. به قول معروف زدی ضربتی ضربتی نوش کن
    • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      13 1
      كار ِ خونه هم وظيفه ي زن نيست تاحالا شده خانه داري ِ زنان رو زيرسئوال ببري؟
  • دانیال IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    35 1
    من خودم فرزن خوانده (دختر)دارم -20روزه بود والان 5ساله - با تمام وجود برای تربیت وخوشبختی اش تلاش میکنم و دوستش دارم - ولی این فکرهای پلید سلول های بدن را میلرزاند - شرم کنید وانسان باشید
    • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      11 0
      خدا حفظت کنه.
  • اصغر US ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    14 1
    دختر خوانده ای در جمع خانواده چنین خبری را می شنود تا اخر عمر نگران از سر پرست خودش خواهد بود
  • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    8 3
    خانما مواظب باشن برای خودشون هوو نیارن خونه
  • بی نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    17 3
    يه نفر بايد مريض باشه كه با كسى كه مثل بچه خودش بوده اين كارو بكنه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    10 0
    با این قانون دیگه فکر نکنم کسی بچه ای رو به فرزند خواندگی قبول کنه