فریدریش اشتیفت سفیر اتریش در ایران پس از دیدن مستند «خاطراتی برای تمام فصول» گفت که وظیفه دارد تلاش کند تا این فیلم در دبیرستانها و تلویزیون ملی اتریش پخش شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع این مستند درباره جنگ عراق با ایران و جانبازان شیمیایی است.

اشتیفت که چند روزی است به عنوان سفیر اتریش به ایران آمده به همراه مصطفی رزاق کریمی کارگردان این فیلم، اکبر عالمی مدرس و منتقد سینما و خسرو سینایی کارگردان سینما پس از پایان پخش این فیلم در تالار ناصری خانه هنرمندان در مورد این اثر سخن گفتند.

خسرو سینایی در مورد فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» گفت:«متاسفانه تراژدی‌های جوامع جهانی در حال تکرارشدن هستند تنها بدان دلیل که نسل‌های جدیدتر با به این تراژدی‌ها توجه ندارند و یا دلشان نمی‌خواهد که بیاد آورند. ویژگی برتر فیلم (خاطراتی برای تمام فصول) در آن است که به‌دور از هرگونه شعارزدگی و با ظرافت کامل چشمان ما را در برابر واقعیت‌ها قرار می‌دهد تا دنیا از خود بپرسد که مصدومین این سلاح‌ها که یا در رنج و عذاب همیشگی ناشی از جراحات‌شان بسر می‌برند و یا جان‌شان را از دست داده‌اند، چه گناهی مرتکب شده بودند؟»

سفیر اتریش هم که به دعوت هنرمندان و جانبازان شیمیایی برای دیدن این فیلم به خانه هنرمندان آمده بود، گفت:«« به‌دور از هرگونه تعارف این فیلم مرا عمیقا تحت تاثیر قرار داد. در زمان جنگ، من دانشجو بودم و تصاویر جنگ ایران و عراق را از طریق تلویزیون می‌دیدم ولی با دیدن این فیلم، اکنون عمق فاجعه را متوجه شدم.»

نمایش مستند در خانه هنرمندان

او ادامه داد: «خوشبختانه این فیلم با آن‌که مضمون تراژیکی دارد، ولی شکل و شمایل تبلیغاتی نداشته و به همین دلیل در اعماق روح هر بیننده تاثیر می‌گذارد. متاسفانه باید بگویم بخاطر آن‌ که کنترل درستی در جهان برعلیه این تسلیحات شیمیایی وجود ندارد هنوز خیلی ها در جهان ما می‌توانند از این نوع سلاح استفاده کنند. ولی به‌هرحال در مقام عمل، همگی ما باید سعی در انتشار این فیلم داشته باشیم و من سعی می‌کنم که این فیلم در دبیرستان‌ها و تلویزیون ملی اتریش حتما به نمایش گذاشته شود.»

مصطفی رزاق کریمی کارگردان نیز ضمن ابراز دلایل احساس مسئولیت خود برای ساخت این فیلم ، آرزو کرد تا شرایط ساخت داستانی بر اساس این مضمون در آینده برای او فراهم شود.

سپس تماس تلفنی با پروفسور فرایلینگر در وین اتریش برقرا شد. او که نقش موثری در درمان جانبازان شیمیایی ایرانی در زمان جنگ داشته ، به جانبازانی که در سالن حضور داشتند و قبلا از سوی او در اتریش تحت درمان قرار گرفته بودند، درود فرستاد و اظهار داشت که برای من افتخار بزرگی است که دراین جلسه و با حضور مجروحان سابق خودم می‌توانم صحبت کنم با آن‌که در آن زمان به دلیل شدت جراحات کار زیادی از دست من و دیگر دوستان پزشکم برنمی‌آمد که برای آنان انجام دهم.»

در پایان برنامه پالیزبان و کاپیتان غلامحسینی دو تن از جانبازان جنگ تحمیلی به همراه دکتر سروش و دکتر خاطری از موزه صلح تهران، ضمن عرض بیاناتی از حضور شخص سفیر اتریش و دیگر مهمانان در این جلسه تشکر کردند.

هفته فیلم‌های متفاوت مستند دفاع مقدس با همکاری سینما تک خانه هنرمندان و انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند با مدیریت و انتخاب حبیب احمدزاده همزمان با هفته دفاع مقدس در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. آماده سازی و زیرنویس فیلم‌ها هم با کمک انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس صورت گرفت.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    50 1
    از گرداننده و برنامه ریزان این حرکت زیبا تشکر میکنم ... و دست رزمندگان دفاع مقدس را میبوسم . دلاوران عزیز ما - مطمئنا اینجا کلمه ما معنی همه مردم ایران رو میده - قدردان شما هستیم
  • سالار A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    تا اونجایی که من میدونم، اتریش تنها کشور اروپای بود که نه تنها بر خلاف آلمان و انگلیس و فرانسه و ... هیچ نقشی در تحویل سلاح های شیمیایی به صدام نداشت، بلکه برای درمان مجرحان شیمیایی ایران هم خیلی زحمت کشید. دمشون گرم.