آیا مراجع باید درباره اسکار نظر بدهند

شروع شد. یعنی شروع که شده بود، حالا با آمدن آقای روحانی شتاب بیشتری گرفت. استفاده ابزاری از اسلام و انقلاب و خون شهدا را عرض می کنم.

فیلمی توسط عده ای از سینماگران این سرزمین برای شرکت در بخش فیلم های خارجی اسکار انتخاب شد. طبیعی است که هر انتخابی مخالفانی داشته باشد. فرمود:

متاع کفر و دین بی مشتری نیست

گروهی آن گروهی این پسندد

هیچ ایرادی هم ندارد، اصلا زیبایی عالم به همین اختلاف نظرهاست. قرار است فیلمی به عنوان نماینده کشورمان به آمریکا برود، همه آن ها که به فکر سربلندی این آب و خاکند دوست دارند فیلمی نمایندگی از ایران را عهده دار شود که شایستگی نام بلند این سرزمین و مردم صبور و شریفش را داشته باشد. همه آن ها که دغدغه آبرو و سربلندی این آب و خاک را دارند عزیزند. حتی آن ها که به تندی به انتخاب فیلم خوب آقای اصغر فرهادی اعتراض کردند. مهم دوست داشتن این سرزمین و مردمان این سرزمین است. تشخیص این امر البته کار چندان دشواری نیست. از لحن سخن گوینده می توان خیلی چیزها را فهمید. به قول شاعر:

آری،آری، سخن عشق نشانی دارد

آن که عاشق است حتی اگر به تندی و تلخی سخن بگوید در  سخنش از کینه و حسد و عقده نشانی نیست. و مهم تر از همه هیچ عاشقی امور مقدس و معنوی و عقاید مردمانش را سپر امور نفسانی خود نمی کند. این که فیلم "گذشته" می تواند نماینده خوبی برای ایران باشد یا نه بحثی است و این که بخواهیم کمیته انتخاب فیلم را به طاغوتی بودن و غربزده بودن متهم کنیم بحثی دیگر.

یکی از اعضای کمیته انتخاب که بیانیه دلیل انتخاب فیلم "گذشته" را نوشته کارنامه ای روشن دارد و در زمانه ای که ضد طاغوت بودن جرم بود و دفاع از هویت ایرانی- اسلامی و شعارهای انقلابی برای کسی آب و نان نداشت کار خود را کرد و بار خود را برد. دیگر اعضای کمیته انتخاب هم کارنامه ای روشن و قابل دفاع دارند. پس با این شعارهای شبه ارزشی که مصداق تام و تمام آن قاری است که رونق مسلمانی می برد بیش از این عرض خود مبرید و زحمت دیگران روا مدارید.

مدعی می گوید آیا رویتان می شود این فیلم را به مراجع عظام نشان دهید و بگویید فیلمی را که به زبان فرانسه تهیه شده می خواهیم به اسکار بفرستیم؟ والله این سخن وهن مراجع عظام و سوء استفاده از جایگاه و پایگاه آن بزرگواران است، مگر مراجع عظام باید درباره اسکار نظر بدهند؟ مدعی پیش از این هم به یکی از کارگردانان گفته بود رویت می شود این فیلم را به امام زمان(عج) نشان بدهی؟ این حرف ها نشان می دهد مدعی هیچ رای و نظری که عقل و خرد آن را بپسندد در چنته ندارد، هم از این رو به چیزهایی متوسل می شود تا احساسات قشر متدین و ارزشی جامعه را برانگیزد.

الحمدلله مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا به امروز در مقابل صداهای مزاحمی از این دست که هیچ هنری جز هوچی گری و استفاده ابزاری از اعتقادات مردم ندارند محکم و استوار ایستاده اند. تحمل چنین پدیده های غیرقابل تحملی حقیقتا کار دشواریست، اما نباید از یاد برد یکی از دلایلی که میلیون ها نفر با هزار امید و آرزو بیست و چهارم خرداد سال 1392 پای صندوق های رای آمدند و نام مردی را بر کاغذ نوشتند که به آن ها وعده تدبیر و اعتدال داده بود، به ستوه آمدن از دست همین پدیده های غیرقابل تحمل بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315506

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    8 34
    خخخخخخخخخخخخخخخخ
  • سیدمرتضی A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    و البته میلیون ها نفر هم نام آن مرد را ننوشتند...سعی کن به مخالفت احترام بگذاری و او را تخطئه نکنی آقای موسوی.
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    آیا موسوی، سیدعبدالجواد باید درباره نظر مراجع نظر بدهد؟
    • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      17 6
      اشتباه مثبت دادم
    • حسین IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      0 0
      اشتباه مثبت دادم
  • عرشیا A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    اقای موسوی حرفت کاملا درسته .این که در تمام قضایا بخواهیم از دین و باور های اعتقادی مردم مایه بذاریم مصداق بزرگترین ظلم به این مقوله هاست .
  • شیرازی A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    69 8
    احسنت به اقا سید ،ما همچنان به دولت تدبیر وامید امید داریم...
  • بی نام EU ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    55 12
    آفرین.عالی بود.
  • امیرم A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    20 80
    برادر من این چه تیتریه که زدین؟؟؟ این تیر و حرفها خودش بی احترامی به مرجعیته و جایگاهش ، هر حرف بچه گانه ای رو نباید جواب داد که.... این جواب و این متن خودش بازگو کننده تندروی نویسندشه ، تندروی از هر طرفی خطاست و نتیجه اون جز آزردگی خاطر ما نیست
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      76 9
      مراجع هم مثل من و شما انسانن. يك انسان عادي
    • امیرم IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      9 55
      کجای حرفم این جواب شمارو داشت؟؟؟ شما دارین جایگاه مرجعیت رو کوچیک میکنین . این حرف مطلب من نبود؟؟
  • بی نام JP ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    52 8
    پدیده های غیر قابل تحمل رو خوب اومدی :)
  • مهر A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    27 9
    محمد صادق کوشکی در هفت گفته بود که فیلم خنثی بسازید و گشت ارشاد و ... نسازید .. به صراحت گفت.
  • سيدعلي IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    57 4
    احسنت به تو آقاي موسوي. مردم از اين كاسبان دين سالهاست به ستوه آمده اند. با پنهان شدن پشت دين نه دين براي مردم گذاشتند و نه دنيا.
  • علی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    19 2
    افرین اقا سید عزیز. البته باید حرمت بزرگان و مراجع را نگه داشت وانگهی کدوم مرجع گفته که من باید فیلم رو ببینم؟
  • رضا A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    26 3
    انقدر این دارو دسته سواستفاده گر از دین این8 سال در همه چیز دخالت کرده و ویرانی به بار اوردن که از نبود این گونه اظهارات تعجب می کنم نه وجود انها،کاش یک اراده برای ایستادن در برابر اینان که بدترین ضربات را به ایمان و دینداری مردم وارد میکنند وجود داشت!مظلوم دین خدا...
  • هادی A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    7 39
    انصافا آقای موسوی شما می پسندی فیلمی که در آن به زبان بیگانه سخن میگویند و خود کارگردان هم معتقد است حال و هوای ایرانی ندارد به عنوان نماد سینمای ما معرفی شود؟وقتی در سخنت چشم بر این واقعیت میبندی نمیتوان گفت شما هم مثل همانها که نقدشان میکنی جهت دار و برای دلخوش کردن عده ای سخن میگویی؟ضمنا چه کسی گفته است مرجع تقلید نباید لااقل در حد من وشما هم دغدغه فرهنگی داشته باشد؟یکی از شیوه های کوبیدن مخالف همین برج عاج نشینی هاست عزیز.
    • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      13 2
      مشكلش اينه كه امثال شما نوعي ممكنه براي كوبيدن هر چي كه دوس نداري پاي مراجع رو به ميون بكشه و موجب شي نظر مراجع هم مثل خيلي چيزهاي ديگه كه امثال شما تقدسش رو از بين بردي كم كم كمرنگ شه اثرش و...... دشمن دانا به ازنادان دوست
    • دختر ایرانی IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      16 2
      کجا کارگردان گفت فیلم من روح ایرانی نداره؟! آقای فرهادی بارها تاکید کردن ملیت فیلم من رو تماشاگران مشخص میکنن. این یه فیلم انسانی باموضوع جهانیه و متعلق به جغرافیای خاصی نیست.چطور ماتو ایران با فیلم ارتباط برقرار کردیم؟همین نشون میده فیلم فرانسوی نیست جهانیه.هرچند پولشو تهیه کننده فرانسوی داده باشه.جدایی هم تو ایران ساخته شد اما چون موضوع جهانی داشت همه جای دنیاتحسین شد و مردم از ملیت های مختلف با فیلم ارتباط برقرار کردن.این باعث موفقیت یه فیلم میشه.
    • فربد IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      13 1
      جناب هادی! شخصیت اصلی این فیلم ایرانی است. اگر در آن به ربان بیگانه حرف می زنند دلیل دراماتیک و منطقی دارد: چون ماجرایش در کشوری دیگر دارد رخ می دهد. اگر شما بخواهید فیلمی بسازید درباره یک ایرانی که به خارج سفر کرده است، زبان فیلم تان را چه قرار می دهید؟ شکرستان فارسی؟!
    • رضا IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      0 12
      آقای فرید اینکه شخصیت اصلی فیلم ایرانیه که نشد دلیل.خیلی از فیلمهای آمریکایی هم شخصیت اصلیشون ایرانیه تروریسته خب پس باید اونها بگیریم بفرستیم اسکار؟مهم سرمایه گذار فیلمه که فرانسویه.اگر بعضی ها افراطی گری می کنن بعضی ها هم به شدت دچار خود باختگی اند
    • فربد IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      9 0
      آقای رضا! چرا سفسطه می کنی؟ کی از فیلم هایی که آمریکایی ها ساختن حرف میزنه؟ گذشته رو یک کارگردان ایرانی ساخته که نویسنده فیلمنامه اش هم هست و طبق قوانین همان جایی که دارن می فرستنش ایرانی محسوب می شه. جالبه که خود دیگران قبول دارن فیلم ایرانیه، داخل ایران یه عده کار هموطن خودشونو قبول ندارن و برای اسکار ،خودشون قانون می ذازن!
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    20 3
    سیدجون جمله آخرت عالی بود
  • دختر ایرانی IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    9 3
    عالی بود.درود بر هرچی آدم حقگو.
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    2 1
    سلام در رابطه با هولوکاست مقاله قشنگی نوشته بودید میشه تاریخجه و روند کار اسکار رو هم بنویسید تشکر
  • فرهاد A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    12 1
    ضمنا از کی تا حالا اسکار هالیوودی "صهیونیستی" اینقدر برای افراطیون اهمیت پیدا کرده که دارن خودشون رو میکشن؟ بحث اینه که یه فیلمی بره که احتمال بردنش باشه تا فقط نام سینمای کشور معرفی کننده اش مطرح بشه در دنیا. همین. (اینجا هم میگم تا بشنون)
    • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      6 1
      یه مثبت از من به نظرت و اینکه حتما نون توشه که کشیدن اینور
    • رضا IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      3 4
      بی نام جان واسه تو چی هست که کشیدی اونور طرف فرانسوی ها؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 13
    من با این قسمت مقاله شما مشکل دارم که فرض رو بر این گذاشتید که انتخاب شدن در اسکار میتونه ما رو سربلند کنه!!!!!!!!!!!!!!!!11
  • رضا IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 13
    البته17.5 میلیون نفر هم اسم ایشون رو توی صندق ننداختن.اینم می گفتی