حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و عضو هیئت ایرانی اعزامی به نیویورک با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تشریح اهداف و برنامه های رئیس جمهور در سفر به آمریکا پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسام الدین آشنا افزود : برای جمهوری اسلامی ایران تغییر در رفتار آمریکاییها مهم تر از تغییر لحن آنان است و ما تاکنون به اعتماد متقابل نرسیده ایم .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور اضافه کرد : اگر توانستیم منافع مشترکی بیابیم می توان پایه اعتماد مشترک را ایجاد کرد و اگر منافع مشترکی وجود نداشته باشد اعتماد متقابلی نیز بوجود نمی آید .

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره نرمش قهرمانانه گفت: نرمش برای این است که در بازی پیروز شوی نه اینکه بازنده شوی .

آشنا افزود : ما طرفهای خود را یکصد سال است که می شناسیم و می دانیم که آنها با قصد قربت نیامده اند .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به سفر اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا گفت : اوباما تحت فشار کنگره است و مشکلهای فراوانی در داخل آمریکا از جمله بودجه دارد و سفر نتانیاهو نیز برای فشار به آمریکاست.

آشنا درباره اینکه رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده اند که تحریم ها ایران را پای مذاکره آورده است خاطرنشان کرد: اساس تحریم ها این بود که به ملت ایران فشار آید تا ملت نیز به دولت فشار آورد و دولت نیز تسلیم شود اما حماسه سیاسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر کمر دشمن و تحریم ها را شکست و اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند حماسه سیاسی یعنی شکست دشمن .

حسام الدین آشنا گفت : اگر ملت در انتخابات شرکت نمی کرد شاید پیروزی برای آمریکاییها بود.

وی افزود: اگر تحریم ها اتفاق نیافتاده بود ما کاری با آمریکا نداشتیم و جمهوری اسلامی ایران برای رفع تحریم ها مذاکره کرده است .

آشنا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اینکه نشان دهد تحریم ها غیر قانونی ، غیر انسانی و غیر متمدنانه است مذاکره کرد و تحریم ها تاثیری در برنامه موشکی و غنی سازی ایران نداشته است .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود: هیچ کس نمی گوید رئیس جمهور حق ندارد با آمریکا مذاکره کند و رئیس جمهور به جز رژیم صهیونیستی، مرزی برای رفع تحریم ها ، حفظ موقعیت هسته ای کشورمان و مصلحت مردم ندارد.

وی تصریح کرد : رژیم صهیونیستی از اصل ، محتوا و نتایج مذاکرات ایران و آمریکا نگران است زیرا این رژیم نمی خواهد جمهوری اسلامی ایران با مردم جهان صحبت کند .

آشنا گفت : رژیم صهیونیستی دوست دارد به جای ایران حرف بزند و مردم جهان را از ایران بترساند .

وی افزود : آمریکا علاقه دارد 10 موضوع را روی میز بگذارد اما جمهوری اسلامی ایران فقط برای انرژی هسته ای مذاکره می کند نه برای برقراری رابطه با آمریکا .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت : جمهوری اسلامی ایران برای اتمام حجت پای میز مذاکره آمده است و حسن نیت دارد اما اگر این حسن نیت از طرف آمریکاییها نادیده گرفته شود دیگر توقع همکاری با ما را نداشته باشند .

حسام الدین آشنا با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر وجود گزینه نظامی روی میز گفت : آمریکاییها به این علت بحث گزینه نظامی را مطرح می کنند که به زور عادت کرده اند و فکر می کنند می توانند مسائل را با این گزینه حل کنند .

وی افزود : سخن گفتن از گزینه نظامی تضاد بین حرف و عمل است ومذاکرات را پیش نمی برد .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه برای تیم مذاکره کننده ایرانی حصول اطمینان از نیت صلح جویانه آمریکاییها مسئله ساده ای نیست گفت : حصول حسن نیت را به زودی انتظار نداریم اما ما آمادگی برای مذاکرات جدی را حس کرده ایم .

وی با اشاره به اینکه همه از دیپلماسی خارجی ایران حمایت کنند گفت : سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اگر پشتیبانی ملی و دستان پرتوان ملت را به همراه نداشته باشد چیزی برای عرضه در مذاکرات نخواهد داشت .

اشنا تاکید کرد: باید نشان دهیم که از ایران فقط یک صدا می آید .

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا مبنی بر سخت بودن مذاکرات با ایران اضافه کرد : ما نیز می گوییم این مذاکرات سخت است .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور درباره گفتگوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور کشورمان گفت : کسی که درخواست می کند تماس می گیرد زمانی که من از شما درخواستی نداشته باشم تقاضای تماس تلفنی نیز ندارم .

حسام الدین آشنا افزود : در گذشته تقاضای مذاکره از طرف آمریکاییها بوده و در عمل نیز وجود داشته است .

وی گفت : اکنون توپ در زمین آمریکاییهاست واینکه دو طرف وزرای امور خارجه خود را مامور تسریع مذاکرات کرده اند دستاورد بزرگی برای ماست .

آشنا با بیان اینکه آمریکاییها گرفتاریهای جدی در منطقه دارند که بدون مذاکره با ایران این گرفتاریها سالها حل نخواهد شد افزود : آمریکاییها بایددرموضوع هسته ای حسن نیت خود را نشان دهند تا درباره مسائل دیگر منطقه نیز با ایران مذاکره کنند .

وی با اشاره به اینکه مقامات آمریکا بار دیگر خواسته اند ایران پروتکل الحاقی را بپذیرد تاکیدکرد : ما دیگر اجازه بازرسی غیر متعارف و سرزده را نمی دهیم زیرا در گذشته این کار انجام شد اما آنها دبه کردند.

حسام الدین آشنا گفت : جمهوری اسلامی ایران این بار اجازه نمی دهد مذاکرات ناتمام و ناگهانی قطع شود و در پی اتمام حجت است زیرا اگر فردا ایستادگی بسیار سنگینی انجام دادیم مردم بدانند ما حسن نیت نشان دادیم .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود : اینکه آقای روحانی می گوید آمریکاییها وقت کمی دارند برای این است که ملت ایران خیلی منتظر نمی ماند و تصمیم خود را می گیرد .

وی گفت : اینکه اوباما می گوید واجب است ایران سلاح هسته ای نداشته باشد حرف ناتمامی است که نیمه آن شاید به این معنا باشد که ایران می خواهد سلاح داشته باشد اما ما نمی گذاریم.

حسام الدین آشنا افزود : ایران نه تنها سلاح هسته ای نمی سازد بلکه آن را نیز نمی خواهد و اگر شما به ما بمب اتمی هدیه می دادید ما آن را به شما پس می دادیم .

وی گفت : کشورهایی که به سلاح هسته ای دست یافته اند از این مسیر نرفته اند .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود: نباید اجازه رقابت هسته ای درمنطقه داده شود واگر این اتفاق بیافتد همه کشورها مانند جمهوری اسلامی ایران با ثبات نیستند و ممکن است برخی کشورها عاقلانه تصمیم نگیرند .

وی گفت : ما خواستار حذف تحریم ها هستیم نه کاهش آنها و نمی خواهیم بر سر کاهش پلکانی تحریم ها چانه بزنیم .

حسام الدین آشنا افزود : ما معتقدیم تحریم ها ظالمانه است و هر دو طرف باید همزمان اقدامات اعتماد ساز را انجام دهند نه اینکه ما اقدامی را انجام دهیم و طرف مقابل بگوید بروم بررسی کنم که انجام شدنی هست یا نه .

وی گفت : دوره اینکه غنی سازی تعطیل شود گذشته است و اگر آمریکاییها به مواضع قبلی خود بازگردند پاسخ های قبلی را می گیرند .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود : جمهوری اسلامی ایران فناوری غنی سازی 20 درصد و تهیه سوخت مورد نیاز خود را دارد از این رو باید با آن طور دیگری حرف زد و الان آمریکاییها طور دیگری حرف می زنند.

وی گفت : آمریکاییها به ما گفته اند که یا چرخ کارخانه ها باید بگردد یا سانتریفیوژها و برخی در داخل نیز می گویند سانتریفیوژها باید بچرخد و برخی نیز می گویند چرخ کارخانه ها باید بچرخد اما رئیس جمهور می گوید هم چرخ کارخانه و هم سانتریفیوژها باید بچرخد و ذره ای کوتاهی در این زمینه وجود نداشته باشد .

حسام الدین آشنا افزود : نشانه هایی برای شناخته شدن حق غنی سازی جمهوری اسلامی ایران در عمل دیده می شود اما اینکه آژانس بتواند ثابت کند ایران در پی سلاح هسته ای نیست زمان می برد همانطور که درباره ژاپن 20 سال طول کشید .

وی گفت : راههای دیگری به جز تحریم برای راستی آزمایی وجود دارد و در منطق گفتگو می توانیم طرفهای مذاکره را قانع کنیم .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور درباره دستاوردهای سفر ریاست جمهوری به نیویورک افزود : پیام جمهوری اسلامی ایران به جهان این بود که ایران طالب صلح ، منادی صلح و آسیب دیده از خشونت است و جهان بدون سلاح هسته ای را می خواهد .

وی با بیان اینکه ما را به افراطی گری وحمایت از تروریست متهم می کردند گفت: ما در این سفر اعلام کردیم که بیایید در مقابل افراطی گری و خشونت بایستیم .

آشنا در باره نتیجه سفر به امریکا افزود: اگر به این سخن جمهوری اسلامی ایران هم عمل نشود باز چهره ایران بهبود می یابد .

وی گفت : جمهوری اسلامی ایران جلسه ای را که موضوع آن خلع سلاح هسته ای بود در نیویورک اداره می کرد و بیانیه ای را به عنوان رئیس جنبش غیر متعهدها صادر کرد که دکترین امنیت ملی همه کشورهاست .

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود : ما با حداقل امکانات بهانه ها را از طرف مقابل گرفتیم البته تصویری که در 35 سال گذشته با حجم بسیار سنگین رسانه ای و دولتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است یک شبه از بین نمی رود اما این سیاه نمایی ها را کاهش می دهیم

/49220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    اوباما بازم تهدید نظامی کرد . تغییر لحنش واسه یه هفته بود فقط
    • بی نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      اوباما چقدر سست عنصره !! یکم مرد باش و روی حرفات بمون نه نامردی کن!
    • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      72 22
      اوباما خودش خوبه اما كاش تحت تاثير اسراييل نبود، قطعا الان كيهان و افراطي ها رو دور مي افتن،‌حيف شد!
  • اسمااااااااااااااااااا IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    162 9
    دمت گرم مشاور خیلی قشنگ تحلیل کردی
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    25 60
    هفته قبل اوباما بود این هفته با اوناست
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      2 4
      ها ها ها ها!از این کاریکلماتورهای جلف بچه دبستانی.......
  • رزمنده دفاع مقدس EU ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    26 3
    حقیقتا دیشب برای پاسخ های این اقا بسیار خرسند شدم واقعا منطقی و روشن حرف میزد نه مثل بعضی ها صرف برا خودشون نوشابه باز میکردن. بنظرم خیلی قوی و توانمند بنظر میرسید اگر بقیه مشاورین هم همنطور باشند واقعا نظام و مردم از هرجهت خیالشون راحت باشه
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    4 15
    اوباما کلا خیلی در تصمیم گیری هاش مصمم نیست و خودش از خط قرمزهایی که تعیین می کنه می گذره باید یه مقدار محکم تر تصمیم بگیره !
  • وحید A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    23 2
    جناب آشنا واقعا زیبا و شیوا و با تعقل و تفکر بسیار سخن می گویند. در عین تمام درایتی که در سخن گفتن به خرج میدهند سخنانشان از دل بر می آید و بر دل می نشیند. امیدوارم جناب روحانی هر چه بیشتر از ایشون در گفتگو با مردم و نشان دادن خط فکری دولت استفاده کنند شیوایی بیان ایشان و تدبیری که در صحبت کردن دارند باعث میشود هیچ نکته مبهمی در گفتگو ها و بیان نظرات باقی نماند و به صورت شفاف کلام منعقد شود. درود بر چنین دولت و چنین نظریه پردازها و اندیشمندانی
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    39 4
    آفرین تحلیل زیبایی بود ...
  • مهدی IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    7 15
    با سلام امریکا به نفش هست با ایران به توافق برسه چون ایران القاعده نداره وطول این چند سال به هیچ دولتی ظلم نکرده پرونده ایران پاکه مثل اعراب نیس
  • محسن IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    59 12
    ديشب صحبتهاي مشاور محترم رئيس جمهور رو از شبكه 2 گفتگوي ويژه خبري ديديم خيلي خوب و درست صحبت كردند.آقاي دكتر عزيز من به پيشنهاد رفراندوم شما اعتقاد دارم.اگه كساني جلوي رابطه ايران و امريكا سنگ اندازي ميكنن لطفا طبق قانون اساسي يك رفراندوم در كشور جهت ارتباط يا عدم ارتباط با آمريكا برگزار كنيد.نتيجه هر چي بود همه مردم ايران بايستي به آن نتيجه احترام بگذارند تا اين قضيه براي هميشه تمام شود.فك كنم اگه نتيجش مثبت باشه ديگه دست رئيس جمهور كشورمان براي برقراري ارتباط با امريكا پر پر خواهد بود و هر احدي خواسته باشه مخالفت كنه با ملت روبرو خواهد شد.
    • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      11 29
      فعلا برین فکری برای صحبت های اوباما پس از دیدار با نتانیاهو کنین که زده همه چیزو خراب کرده ، رفراندوم پیش کش!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    49 2
    مشاور خوبی داره روحانی
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    21 1
    عقل و هنر و منطق ديپلماسي يعني همين.
  • رضا A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    32 2
    دکتر آشنا ان قدر درست و موجز پاسخ سوالات دکتر عابدینی مجری برنامه را داد که نه تنها حرفی را برای مجری نمی گذاشت بلکه تمام مدت میخکوب تلویزیون بودیم. کاش دوستان افراطی کمی از باب منطق به حرف های ایشان گوش می دادند و متوجه اقتدار و عزت ایران در این مذاکرات می شدند...متشکریم اقای دکتر شما به همه ابهامات پاسخ دادید . کاش صدا و سیما باز هم تا این حد روشنگری کند.
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      4 1
      آخرش داشتن میگفتن ما تازه از اینجا شروع کردیم و . . . صــبـــر کنـیــد!!!! :)) خیلی امیدوار شدم چون حرفاشون سنجیده بود، انشالله این دیپلماسیمون جواب بده و در پایان دنبال دیپلماسی های دیگه نباشیم
    • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      1 3
      مگه عابدینی قرار بوده دعوا کنه؟ طفلی همیشه اروم و میخکوب میشینه سر جاش.
  • محمّد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    4 1
    قربونِ رویِ ماهِ آشنا.
  • بی نام EU ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    2 15
    اين اقا مشاور اوباماست يا مشاور روحاني.همش داره از امريكا طرفداري ميكنه كه.