۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۶

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با مستند کردن مذاکرات و بیانیه های همایش های علمی و شناسنامه دار کردن آن ها با ثبت در مرکز و دفتر اسناد تقریب و شماره گذاری و ارسال آن ها به مراکز علمی و دینی و دانشگاهی و کتابخانه ها و نزد علمای دین و اندیشمندان و نشریات اسلامی، خزانه علمی و گنجینه میراث مکتوب را غنی سازد.

 

ظرف چند روز گذشته دو سند مهم تقریبی از سوی شرکت کنندگان دو همایش بزرگ در دو کشور جهان صادر شده و برگ های جدیدی را بر گنجینه ارزشمند میراث عظیم امت اسلام در زمینه تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی، افزوده است.

سند نخست بیانیه پایانی هفتمین کنفرانس بین المللی تقریب مذاهب اسلامی بود که به دعوت مرکز اسلامی انگلیس در روز شنبه ۲۱/۹/ ۲۰۱۳ برابر با ۱۵ ذیقعده ۱۴۳۴ و با عنوان " نقش تقریب در مقابله با فرقه گرایی و حمایت از جامعه"، با حضور شخصیت‌ها، متفکران و اندیشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

در بیانیه پایانی این کنفرانس که در ۱۲ بند به تصویب شرکت کنندگان رسیده است بر ضرورت حرکت پیشروانه و جدّی در مسیر تقریب و وحدت اسلامی علیرغم همه مشکلات و حرکت های ایذایی که در برابر آن وجود دارد، تأکید شده و آمده است که ما واقفیم که اهداف تقریب تنها با ایراد خطابه ها و سخنرانی ها محقق نخواهد شد و لذا شرکت کنندگان در این کنفرانس برعملیاتی کردن روش های کاربردی در چهارچوب " سند همکاری " فیمابین کسانی که تقریب را به عنوان راه درست انتخاب کرده اند، تاکید کرده و در این سند دو محور را مورد توجه قرار خواهند داد.

اول : بررسی روش های محقق کردن بعد عملی تقریب،
و دوم: تصویب سند مورد اشاره و جلب حمایت همه جانبه از سوی علماء و اندیشمندان برای تایید آن است که می تواند قدمی بلند در راه هموار سازی تامین امنیت اجتماعی در کشورهای اسلامی باشد.

در این سند درمورد خطرات جنگ و شکاف مذهبی، رسانه های فعال در حوزه تعمیق اختلافات مذهبی، بروز پدیده طلب مساعدت و استمداد از بیگانگان برای دخالت در موضوعات خلافی مربوط به کشورهای اسلامی، بی توجهی به فلسطین و سرنوشت قدس شریف به عنوان مسئله محوری جهان اسلام هشدار داده شده و بر ضرورت توجه به نقش خانواده و ترویج و آموزش فرهنگ تقریب و وحدت در آن به عنوان هسته مهم تشکیل دهنده جامعه، تأکید شده است.

دومین سند منتشر شده در چند روز گذشته بیانیه پایانی همایش " مقابله با فتنه های طائفی و مذهبی " در یمن بود که این همایش از سوی جمعیت علمای یمن ( رابطة علماء الیمن) در صنعا پایتخت این کشور طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۴ و ۱۵/۹/۲۰۱۳ برابر با ۲۳ و ۲۴/۶/۹۲ با حضور جمع بزرگی از علما و مشایخ و اندیشمندان از مذاهب مختلف شیعه زیدی و سنی شافعی در این کشور برگزار شد و بیانیه پایانی آن در ۱۶ بند توصیه های مهمی را در زمینه وحدت و تقریب مذاهب و رویارویی خطرات و فتنه های متوجه یمن و جهان اسلام صادر کرد که به برخی از آن ها اشاره می شود.

از نکات مهم بیانیه پایانی همایش یمن، تأکید بر ضرورت تلاش برای فعالسازی برنامه تقریب میان مذاهب اسلامی است به نحوی که هرکدام از مذاهب و پیروان آن ها، خصوصیات و معتقدات خود را حفظ کنند، و این تقارب اساس شکل گیری واقعی شراکتی اسلامی و تمدنی باشد و فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز و برادری را میان اصحاب مذاهب تثبیت و مناسبات اسلامی را بر همه روابط غالب گرداند. این بیانیه همچنین از پیروان مذاهب مختلف خواست تا از فضاهای اختلافات سیاسی کینه توزانه فاصله گرفته و اجازه ندهند تا اختلافات سیاسی بر روابط برادرانه دینی و اجتماعی مسلمانان و علمای اسلامی تأثر منفی برجای نهد.

نشست علمای مذاهب اسلامی یمن همچنین نوسازی و به روز کردن گفتمان و ادبیات و شیوه های تعامل دینی متناسب با شأن امت اسلامی و در خدمت به قضایای مهم و استراتژیک و آینده تمدنی آن را خواستار شده و آن را تحقق بخش وسطیت یا میانه روی و اعتدالگرایی اسلامی دانسته است که به تعبیر قران اراده خداوند بر آن قرار دارد. بیانیه، امت را به ایستادگی در مقابل حملات کینه توزانه و مکرر دشمنان، به اسلام و مسلمانان فراخوانده است.

در این میان شایسته است که به نکاتی چند، اشاره شود:
نخست: ضرورت غنی سازی خزانه علمی و گنجینه میراث مکتوب مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با این اسناد و شناسنامه دار کردن آن ها با ثبت در مرکز و دفتر اسناد تقریب و شماره گذاری و ارسال آن ها به مراکز علمی و دینی و دانشگاهی و کتابخانه ها و نزد علمای دین و اندیشمندان و نشریات اسلامی و ...

دوم: جمع آوری این اسناد و چاپ مجموعه آن ها به صورت دوره ای تا به عنوان سابقه و پیشینه علمی فعالیت های تقریب مذاهب و وحدت اسلامی در جهان مورد بهره برداری قرار گیرد.

سوم: تلاش شود تا به عنوان اسناد رسمی در مؤسسات دینی و اسلامی از جمله آیسیسکو و رابطة العالم الاسلامی و.. ثبت شوند.

چهارم:در بیانیه های پایانی کنفرانس ها و همایش های آینده به آن ها استناد و به عنوان پیشینه ذکر شود، همانند آن چه که در قطعنامه های سازمان ملل و دیگر مؤسسات یا برخی کتب قانونی و غیره صورت می پذیرد.

پنجم: مجمع جهانی تقریب به عنوان پدر معنوی همه تلاش های تقریبی، حمایت و قدردانی خود را نسبت به متولیان و برگزارکنندگان این گونه نشست ها و همایش ها اعلام کند تا آنان را در این مسیر مهم اسلامی حامی و مشوق باشد.

ششم: مجمع جهانی برای حضور و پوشش رسانه ای اینگونه نشست ها و انتشار خبرها و بیانیه های مربوطه به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده، تسهیلات و امکانات لازم را فراهم کند.

neamatz2@gmail.com

تقریب

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =