سه شنبه 3 مرداد 1396
پنجشنبه 11 مهر 1392 - 12:16:00 چاپ

گنجینه های ایران در موزه های جهان/ لوور و سپاه جاویدان داریوش

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - تمدن ایرانی به دلیل قدمت اش و در بر گرفتن چند تمدن آریایی مانند ماد و هخامنشی و پیش آریایی مانند عیلام، جیرفت و... دارای محصولات ملموس فرهنگی بسیار است.

هادی معیری نژاد- بسیاری از این اشیا توسط باستان شناسان غربی کشف و سپس به کشورهای خودشان منتقل شده است. یکی از عظیم ترین گنجینه های تمدن ایران در موزه لوور پاریس قرار دارد.

موزه لوور در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده‌است. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود. موزه لوور پربازدیدترین موزه جهان است.

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده‌است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

آثار سرشناس ایران باستان

سنگ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا
سنگ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا از آثار باستانی دوره عیلام است. بر روی این سنگ نگاره باستانی نقش زنی حک شده‌است که دم ماهی دارد و مارهایی را در دستان خود گرفته‌است. در بالای تصویر کامل این سنگ نگاره، کاهنه‌های معبد در حال عبور هستند. جنس این سنگ نگاره از ماسه سنگ است. این اثر که مربوط به دوره عیلامی میانه و دودمان ایگی هالکید است، مربوط به ۱۳۴۰ تا ۱۳۰۰ پیش از میلاد است. این یادبود در سده دوازده پیش از میلاد از چغازنبیل به شوش آورده‌شده و هم‌اینک در موزه لوور قرار دارد.

لوور

سنگ‌نگاره زن عیلامی و ندیمه
سنگ‌نگاره زن ایلامی و ندیمه از آثار باستانی دوره عیلام است. بر روی این سنگ نگاره نقش زنی ایلامی وجود دارد که در حال نخ‌ریسی است و موهایش را به زیبایی آراسته و ندیمه اش او را باد می‌زند. زن عیلامی بر روی چهار پایه‌ای نشسته و مشغول نخ ریسی است، جلوی او هم میزی با بشقاب غذا (ماهی سرخ شده) قرار دارد. این اثر در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. تاریخ ساخت این سنگ‌نگاره سده هفتم و هشتم پیش از میلاد hsj. این اثر تاریخی متعلق به دوران عیلامیان است و در منطقه شوش کشف شده‌است.

لوور
سنگ‌نگاره بز با دم ماهی
سنگ‌نگاره بز با دم ماهی یکی از آثار باستانی دوره عیلام میانه‌ (۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ پیش از میلاد) است. این نگاره بر روی سنگ آهک ایجاد شده‌است و یک نوع تشریفات مذهبی را نمایش می‌دهد. این اثر در بخش عتیقه های شرق نزدیک، طبقه همکف، اتاق ۱۰ موزه لوور نگهداری می‌شود.


تندیس فاخته لاجوردی
تندیس فاخته لاجوردی از آثار باستانی دوره عیلام است. این اثر باستانی از جنس سنگ لاجورد و به شکل پرنده فاخته است. این پرنده باستانی متعلق به ۱۳۰۰ سال پیش از میلاد یعنی دوره عیلامی میانه‌است. این اثر با قپه‌های طلایی میخکوب شده‌است. طول این پرنده ۱۱ سانتی متر است و در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

تندیس ناپیرآسو
تندیس ناپیرآسو یکی از آثار به جا مانده از تمدن عیلام است. ملکه ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا پادشاه عیلام بود. قدمت اثر به ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد. این تندیس که با لایه‌ای از مس و طلا روی قالب برنزی ساخته شده، حدود ۱۳۰ سانتی‌متر ارتفاع، ۷۰ سانتی‌متر عرض و ۱۷۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

لوور
تابلو مراسم نیایش راهبه‌های آفتاب
فلزنگاره نیایش آفتاب یا تابلو مراسم نیایش راهبه‌های آفتاب از اشیای کشف شده دوران عیلام میانه است و قدمت آن به سدهٔ ۱۲ پیش از میلاد بر می‌گردد. در سال‌های ۱۹۰۴ - ۱۹۰۵ میلادی این قطعه توسط ژاک دو مورگان در خرابه‌های معبد شوش کشف گردید. بر روی این تابلو، کتیبه‌ای با این مضمون حک شده‌است:
من شیلهاک اینشوشیناک پسر شوتروک ناهونته پادشاه شوش و انشان و خدمتگزار خدای اینشوشیناک این تابلو را ساختم.

نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا شوش
نقش شیر کاخ آپادانای شوش یکی از آثار باستانی متعلق به دوران هخامنشیان، داریوش بزرگ است. آجرهای این اثر از آجرهای قالبی ساخته شده است. نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانای شوش در کاخ داریوش بزرگ (داریوش اول) واقع در شوش قرار دارد. این اثر متعلق به ۵۱۰ سال پیش از میلاد است. این دیواره در موزه لوور نگهداری می شود.

لوور

سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش
سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش قسمتی از کاخ با شکوه آپادانا داریوش بزرگ در شوش است. این سرستون بزرگ یکی از سی و شش ستون پشتیبان سقف کاخ آپادانا داریوش بزرگ در شوش و نمایانگر معماری هخامنشی است که از فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف و به صورت سبکی منسجم و مرتبط ایجاد شده‌است. هنگامی که داریوش بزرگ پس از کوروش بزرگ به پادشاهی هخامنشی رسید، شهر شوش را به عنوان پایتخت اداری و اجرایی سراسر قلمرو امپراطوری هخامنشی انتخاب کرد. این سی و شش ستون هر کدام دارای ۲۱ متر ارتفاع هستند که قاعده هر کدام به شکل مربع است که نام پادشاه بر روی آن حکاکی شده‌است. قدمت این کاخ و سرستون‌ها به ۵۱۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد. این سرستون نتیجه کاوش‌های مارسل و جین دیولافوا (Marcel and Jeanne Dieulafoy) در سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ میلادی است. این سرستون در موزه لوور نگهداری می‌شود.

لوور

کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش
کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش، یکی از الواح ارزشمندی است که متعلق به دوران هخامنشیان است. این لوح در یکی از دروازه‌های کاخ آپادانای شوش کشف شده‌است. در سال ۱۹۱۱ (میلادی) ژاک دو مورگان و رولاند دو مکوئنم با حفاری در کاخ آپادانای شوش موفق به این اکتشاف شدند. این لوحه تاریخی که از خاک رس است، در موزه لوور نگهداری می‌شود. کتیبه داریوش بزرگ، دارای ابعاد ۴۲ در ۴۲ سانتی متر است و قسمتی از آن از بین رفته‌است. کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش به خط پارسی کهن است و یکی از نخستین متون به جا مانده از این پادشاه هخامنشی در آستانه به دست گرفتن قدرت است. این کتیبه علاوه بر اینکه مجوز و فرمان‌نامه ساخت بنای کاخ آپادانای شوش را بیان کرده‌است، اطلاعات گرانقدری را در مورد داریوش اول و هخامنشیان به باستان شناسان ارائه داده‌است.

لوور

سنگ‌نگاره کمان‌داران
تزئیناتی مجلل و معروف از بخش مسکونی کاخ آپادانا، ساخته شده توسط داریوش اول در شوش را نمایش می‌دهد.

لوور

این کتیبه از آجر سفالی براق ساخته شده است و بلندی آن ۴٫۷۵ متر و پهنای آن ۳٫۷۵ متر است. هرودوت تاریخ‌نگار یونانی این سپاه برگزیده را فناناپذیر (جاویدان) می‌دانست. از این کتیبه هم‌اکنون در موزهٔ لوور در فرانسه نگهداری می‌شود.

47301

 

کلید واژه‌ها : میراث فرهنگی - موزه - گردشگری -
34 دیدگاه
  • پیمان حاج محمودعطار
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 12:35:41
    پاسخ
    192 12

    خداراسپاسگذارم که این میراث زرین تمدن چندهزارساله ایران درموزه های کشورهای اروپایی و امریکایی پاسداری می شود. چون اگراینهادرایران نگهداری می شدویااین که به ایران برگرددمعلوم نیست چه سرنوشت شومی درانتظارشان خواهدبود.مگردراخبارهست و 30 شبکه دوم ویابرنامه خبر 20 شبکه خبربارها ندیدیدکه موزه های داخلی ایران باچه طرز فجیعی ازمیراث فرهنگی این سرزمین نگهداری می کنند؟مگرندیدیدو نخواندیدکه بارها ازموزه های تهران سرقت اشیای باستانی شده است. پس همان بهترکه این میراث گهرباردرپاسداری زیباوقابل تحسین موزه های اروپایی باشد.زیراما شایستگی نگهداری انهارادرایران نداریم.

    • مقدم
      پنجشنبه 11 مهر 1392 - 15:45:40
      68 3

      چرا تا چندسال پیش خبری از این سرقتها نبود ؟ اینهمه سیستم های حفاظتی و الکترونیکی و نگهبان و ... یعنی اینها همه از کار افتاده بودن ؟!! ساده نباشیم

    • بی نام
      پنجشنبه 11 مهر 1392 - 15:57:24
      67 6

      وقتـی عرضه نداریم از 13-14 تا مـجـسمه تو سطح شهـر تهـران مـحافظت کنیم،،، حتی نتونستیم بفهمیم کی برد؟چطور برد؟با چی و چه جور برد و چکارشون کرد؟؟؟ میخوایم از آثار باستانی محافظت بـشـه؟؟

  • بی نام
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 12:37:34
    پاسخ
    116 0

    واقعا زحـمت دادیم به فـرانـسـوی هاااااااا........انشالله بتونیم جبران کنیم!

  • بی نام
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 12:44:21
    پاسخ
    100 0

    واقعاً جای تاسف داره که آثار تاریخی ما رو کشورهای دیگه به این تمیزی حفظ و نگهداری میکنن ولی ما هیچ توجهی به آثار تاریخی داخل کشورمون نداریم .

  • nam
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 12:45:30
    پاسخ
    31 63

    چرا این گنجینه ها رو نمیتونیم پس بگیریم؟

    • مقدم
      پنجشنبه 11 مهر 1392 - 15:56:44
      52 3

      اگر اراده ای برای پس گرفتن باشه ...میتوان پس گرفت . اما موضوع اینجاست یه قشری میخواد مردم را از تاریخ و فرهنگ و در نهایت از هویت باستانی اش جدا کنه ...وقتی هم که ملتی هویت نداشته باشه هیچ چیزی برای افتخار و مباهات نداره . داره ؟ اونوقت بجاش یانگوم و اوشین و آرنولد میشن هویت و نه مازیار و بابک و کوروش و داریوش در استرالیا - آمریکا و بسیاری کشورهای جهان بنوعی تندیس یا خیابان و میدان و ... از کوروش هست اما در کشور خودمان یه کوچه بن بست هم بنام کوروش نیست !!!

  • بی نام
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 12:50:42
    پاسخ
    67 2

    خیلی باشکوهن.

    • کیمیا
      یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 - 20:30:53
      6 2

      درسته ولی اگه بیاد ایران هیچی ازش نمی مونه

  • پدرام
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 13:18:16
    پاسخ
    65 2

    عظمت ببین حالشو ببر خوشبحال هر کسی که اون موقع زندگی کرده

  • بی نام
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 13:35:56
    پاسخ
    85 4

    با اینکه کارشون دزدی اشکاره ولی اگه اینا نبودن این اثار یا کشف نمی شدن یا نابود می شدن,امیدوارم همیشه در بهترین وضعیت در همانجا بمونه تا مردم دنیا ببینن و بفهم ما چیزی که الان هستیم نبودیم و واقعا فرهنگ داشتیم............ که دیگه نداریم

    • بی نام
      پنجشنبه 11 مهر 1392 - 15:34:55
      69 2

      :-)) ....بقول مجلسی ها احسنت احسنت!!!..... آمریکا تو 200 سال شد آمریکا، امارات و ترکیه و مالزی تو 20 سال متحول شدن....ما هر چه داریم از کوروش و داریوشه و همچنان انــدر خـــــم کوچـه های مختلف

  • بی نام
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 13:38:02
    پاسخ
    68 1

    فکر بازگرداندن این آثار اشتباهه. اونجا در شرایط دما و رطوبت کنترل شده به دور از تماس مستقیم دست سالهاست که محفوظ مانده و خواهد ماند. اینجا بیاد با کلید و نوک چاقو روش یادگاری می نویسن! سری به تخت جمشید و پاسارگاد و نقش رستم و بیستون بزنید، عمق فاجعه رو می بینید. حتماً عکسش رو دیدید، یکی از سرستونهای تخت جمشید جلوی سرویس بهداشتی برای جای مسح پا گذاشته شده!

    • سامان از خوزستان
      جمعه 19 مهر 1392 - 15:50:23
      19 2

      یه سری به شوش که این اشیا را پیدا کردند بزنید فاجعه باره!

  • بی نام
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 13:44:36
    پاسخ
    26 1

    خدایا یه کاری کن ببینیمشون دیگه.

  • داش مجيد
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 14:43:37
    پاسخ
    52 2

    دستشون درد نكنه كه از آثار تمدن غني و قديمي ايران حفاظت ميكنند،اگر اين آثار در ايران مانده بودند الان هيچكدام سالم نبودند،مثل خيلي از آثار كه حالا ديگر نيستند آثاري كه ايكاش هنوز پيدا نشده بودند تا شايد روزي كه براي خود ايرانيان مهم شمرده ميشدند پيدا ميشدند،هر وقت به اماكن تاريخي ميروم جز ناراحتي و درد چيزي عايدم نميشود،ايكاش روزي خودمان بتوانيم از تاريخ ايران عزيزمان حفاضت كنيم

  • اردوان
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 14:45:31
    پاسخ
    23 2

    مطلب جالبی بود . اینو برای وبلاگم کپی میکنم با ذکر منبع . ولی میبایست آثار ایرانی بیشتری از این موزه ها را معرفی می کردید .

  • بی نام
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 15:12:05
    پاسخ
    24 1

    در قسمت سنگ نگاره کمانداران عبارت آجر براق را به آجر لعابدار تغییر دهید.

  • مریم
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 16:02:49
    پاسخ
    15 0

    تصویر 5 و 7 توی یک سالن نگهداری می شن و رو به روی هم هستند، وقتی می رید اونجا دلتون نمی خواد بیرون بیاید من نیم ساعتی مات و مبهوت بودم.

  • چوپان
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 18:00:46
    پاسخ
    28 4

    داخلیا که از خداشونه اینا تو ایران نباشن... همینایی هم که داریمم میخوان از بین ببرن...

  • داش مجيد
    پنجشنبه 11 مهر 1392 - 20:37:33
    پاسخ
    20 7

    پس بگيريم كه نابودشون كنيم

  • دال
    جمعه 12 مهر 1392 - 13:15:30
    پاسخ
    23 1

    امیدوارم هیچ وقت پس ندهند.نه اینکه ما خیلی لیاقت نگهداریشون راداریم.یه نگاه به این سر ستونهای تخت جمشید بندازید درچه وضیعیه.شدیم عین بچه ها اسباب بازیمون تا وقتی عزیزه که دست دیگریست.وگرنه دست خودمون که رسید پرت میشه گوشه دیوار.

  • كيا
    جمعه 12 مهر 1392 - 18:52:05
    پاسخ
    17 1

    شهر ما يه بناي تاريخي داره مربوط به دوره خوارزمشاهيان.خيلي هم بزرگه.امدن مرمتش كردن!اونم با چه وضعي!!اجرهاشو برداشتن به جاش اجر نو گذاشتن!!!!نقش ونگاره هاي قديمي رو برداشتن بجاش نقش ونگار نو گذاشتن!!!شده يه ساختمان شيك ساخت قرن ارتباطات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • آشنا
    جمعه 19 مهر 1392 - 14:59:46
    پاسخ
    12 2

    با نظر بعضی از دوستان موافقم ما لیاقت نگهداری از این آثار رو نداریم همون بهتر که در موزه های خارج از کشور نگهداری بشه . حداقل خیالمون راحته بلایی سرشون نمیاد .

  • سعید
    جمعه 13 دی 1392 - 16:08:57
    پاسخ
    11 0

    باجوداینکه می دونم اگه این اشیابه ایران برگردن چه بلایی سرشون میادولی به این فکرکنیدکه میگن به ازای هرگردشگر4بشکه نفت فروخته میشه یعنی بشکه صددلاری حدودسیصدهزارتومان.چهارتاش یک میلیونودویست هزار.حالامیگن درسال پپنجاه میلیون گردشگرواردفرانسه میشه.اغراق نباشه یک ونجمش به خاطراشیاایرانه حالااگه این تعدادگردشگر واردایران میشدن به نظرشماایران اینقدرمشکل اقتصادی داشت؟

  • آفتاب
    چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 00:05:39
    پاسخ
    7 1

    فقط میتونم بگم حیف

  • یک دانشجوی معمار
    پنجشنبه 28 فروردین 1393 - 14:24:45
    پاسخ
    10 0

    اگه به همین هم وطنان خودمون که اثار باستانی رو پیدا میکنن به اندازه ی کشورهای خارجی پول و بها بدن دیگه انقدر افسوس نمیخوریم که چرا این آثار تو کشور خودمون نباید به نمایش گذاشته بشه

  • بی نام
    دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 10:41:43
    پاسخ
    4 0

    از ماست که بر ماست

  • س.م
    پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 - 19:53:03
    پاسخ
    9 0

    همون بهترخارجیا ایرانو بشناسن وگرنه آقای عباسی میگفت آثارشاهنشاهی کوروشو داریوش بایدتخریب بشه چون به قول این آقا کوروش بزرگ پیامبرنبوده هیچ مشرکم بوده

  • بی نام
    جمعه 26 اردیبهشت 1393 - 23:46:15
    پاسخ
    7 1

    از ماست که بر ماست

  • من
    شنبه 4 مهر 1394 - 00:09:15
    پاسخ
    10 0

    دو هفته ی پیش در موزه ی لوور بودم، حال اینها بسیار خوب است و من واقعا خوشحالم که اونجا بودند جایی که خوب ازشون مراقبت می شد و حسابی قدرشونو می دونستن یه عالمه ایرانی هم باهاشون عکس مینداختن اونجا... همین واسم بسه راستش بیخیال حفظ هر اثر در سر جای خود حفظ؟...

  • یک ایرانی
    دوشنبه 3 اسفند 1394 - 00:02:12
    پاسخ
    2 0

    سلام آثار باستانی هرکشور قدمت و ملیت اون کشور رو نشون میده و اون آثار باستانی مال ماست و متعلق ما به ایرانی هاست که خیلیا یواشکی اونا رو از کشور خارج کردن حتی یه یعضی ها خود شاه اجازه داد.ما ایرانی ها خودمون باید ازمیراثمون محافظت کنیم.

  • اتنا
    پنجشنبه 12 فروردین 1395 - 15:11:43
    پاسخ
    1 0

    خوب بود

  • بی نام
    جمعه 3 دی 1395 - 09:53:32
    پاسخ
    1 1

    خداوندا اگر داشتنم ذلیل کاشتنم میکند ندارم کن

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700