آسمان نوشت:

محمد هاشمی باسابقه حضور درآمریکا و عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا آشنایی نزدیکی با مناسبات درونی این کشور دارد در گفت و گویی به تحلیل دستاوردهای سفر رییس جمهور به آمریکا می پردازد

ارزیابی شما از دستاورد‌های سفر روحانی به نیویورک از بعد خارجی و داخلی چیست؟
از بعد خارجی بعضی از کشور‌هایی که در جبهه متخاصم با جمهوری اسلامی هستند - نظیر اسرائیل ، کانادا و...- منفی بافی زیادی نمودند که حاکی از برانگیخته شدن خشم آنها به دلیل تأثیر مثبت این اقدامات است و بسیاری از کشور‌ها از حوادث نیویورک استقبال کردند و خواهان حل تشنجات منطقه‌ای و جهانی شدند. بنابراین تأثیر بیرون در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود. از بعد داخلی نیز- صرف‌نظر از پاره‌ای مخالفت‌های احساسی و سطحی - آنچه گذشت در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود و برای منافع ملی و اصلاح‌ روابط با جهان خارج اقدامی سازنده است. گرچه بسیاری آن را ناکافی می‌دانند ولی به‌هرحال برداشتن گام اول را مهم و مثبت ارزیابی می‌نمایند.

چرا بعضی از رسانه‌ها در تلاش بر‌آمدند تا این سفر و به ویژه دیدار آقای ظریف و تماس روحانی - اوباما را بدون دستاورد معرفی کنند؟
چون در یک فضای آزاد رسانه‌ای به سر می‌بریم، هر کسی حق دارد دید‌گاه‌ها و برداشت‌های خود را از پدیده بنویسد و چرایی آن را باید از خود آنها سئوال کرد.

نظر شما درباره تحرکات گروه‌های مخالف در فرودگاه چیست؟
تبعاً حرکت خوبی نبود، این حرکات دور از شئونات یک جامعه اسلامی است.

به‌طور کلی ارزیابی شما از آرایش نیرو‌های سیاسی در ماجرای نیویورک و تماس با اوباما به‌ویژه در بین اصولگرایان چیست؟
بسیاری از گروه‌ها و شخصیت‌ها در جناح‌های سیاسی از این موضوع استقبال کردند و عده‌ای هم انتقاد داشتند که این امر هم در یک جامعه مردم سالار عادی است.

دلایل واکنش نسبتاً مثبت ائمه جمعه و حتی چهره‌های شاخص نظامی به سفر روحانی و مواضع وی چه بود و چرا در موارد قبل که هرکس بحث رابطه با آمریکا را مطرح می‌کرد واکنش‌ها کاملاً مخالف با الآن بود؟
در پاسخ به سئوالات قبل توضیح دادم اجماع نسبی برای عبور از این شرایط در کشور وجود داشته و دارد و دلیل آن همین اجماع نسبی است و تغییر شرایط و شرایط خاص امروز مخصوصاً در جبهه‌ای که علیه ایران تشکیل شده است.

آیا با این مذاکره باید برخورد جناحی داشت و مثلاً اصولگرایان انجام آن توسط اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان را شکست خود بدانند و با آن مقابله کنند؟
خیر. این مذاکره یک اصل ملی است و برای حفظ منافع و دفاع از منافع ملی است، بنابراین هیچ گروهی نباید آن را به نفع خود مصادره کند یا گروه دیگر را تخطئه کند.

چشم‌انداز تأثیر ماجرای نیویورک بر موقعیت دولت روحانی وجریان سیاسی حامی وی (اعتدالگرایان و در مرحله بعد اصلاح‌طلبان) در آینده تحولات سیاسی را چگونه می‌بینید؟


تبعاً هر شخصیت یا گروهی که خدمتی به مردم کند و مشکلات مردم را برطرف نماید - در حافظه مردم و تاریخ باقی می‌ماند - خدمت و خیانت هر دو در ضمیر و خاطره مردم و تاریخ یک ملت آثار خود را باقی می‌گذارد.

219301

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آتی IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    9 0
    امروز خادم و خائن توهمی بیش نیستند, فردا مشخص خواهد شد که خادم که بود و خوائن کدام. گاهی برای اینکه مردم نظرات احساسی خود را رها کنند باید دهه ها بگذرد