۰ نفر
۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵

کارلو لیتزانی نویسنده و کارگردان و یکی از قهرمانان سینمای نئورالیستی ایتالیا شنبه از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبرگزاری دولتی RAI و خبرگزاری ANSA گزارش دادند که کارلو لیتزانی پس از سقوط از بالکن طبقه سوم خانه‌اش در رم درگذشت.

مقامات در حال تحقیق درباره این حادثه هستند و احتمال خودکشی را بررسی می‌کنند. او 91 ساله بود.

لیتزانی که متولد آوریل 1922 در رم بود، فعالیت خود را به عنوان یک منتقد سینما آغاز کرد و بعد در مقام نویسنده به کار خود ادامه داد.

او در 1948 یکی از فیلمنامه‌نویسان فیلم «آلمان سال صفر» ساخته روبرتو روسلینی بود و در 1950 فیلمنامه فیلم «برنج تلخ» به کارگردانی جوزپه دسانتس را نوشت که یک نامزدی اسکار برایش به همراه داشت.

لیتزانی با تعدادی از فیلمسازان شاخص دنیا مانند ژان-لوک گدار، مارکو بلوکیو، برناردو برتولوچی و پی‌یر پائولو پازولینی همکاری کرد.   

آکادمی سینمای ایتالیا سال 1968 جایزه دیوید دی دوناتلو بهترین کارگردان را برای فیلم «The Violent Four» ‌به او اعطاء کرد. این فیلم درباره یک جستجوی سراسری برای دام انداختن گروهی سارق بانک است.

لیتزانی در 1996 نیز برای فیلم «سلولوئید» درباره ساخت «رم شهر بی‌دفاع» شاهکار روسلینی جایزه دیوید دی دوناتلو بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

او همچنین در دوران کاری خود در جشنواره‌های سینمایی مختلف مانند کن، ونیز، مونترال، لوکارنو، کارلووی واری و جیفونی برنده جایزه شد.

مرگ این سینماگر ایتالیایی در خود ایتالیا واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت. جورجو ناپولیتانو رئیس جمهور این کشور که سال‌ها بود لیتزانی را می‌شناخت در پیامی دستاوردهای او برای فرهنگ و تحولات دموکراتیک در ایتالیا را قابل ستایش دانست.

لیتزانی از 1979 تا 1982 مدیر هنری جشنواره ونیز و سال 1994 یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین بود.

پائولو باراتا رئیس بی‌ینال ونیز که بجز برگزاری جشنواره ونیز در دیگر عرصه‌های هنری مانند معماری هم فعال است، تلاش‌های لیتزانی را ستود.

او گفت: «بی‌ینال در روز مرگ کارلو لیتزانی اشک می‌ریزد. او می‌دانست چگونه به جشنواره انرژی جدید ببخشد. او می‌دانست چگونه هسته اصلی دانشجویان جوان و کارشناسان را خلق کند تا در آینده نخبگان واقعی باشند. سینمای ایتالیا مدیون اوست.»

هالیوود ریپورتر / 5 اکتبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =