گزارش تکان‌دهنده‌ مرگ‌های اعلام نشده از هراز تا کارون!

مزارع پرورش ماهی از هراز تا کارون با بحرانی مرگبار روبرو شده‌اند که نه فقط دود این بحران به چشم تولیدکنندگان و آبزی‌پروران منطقه می‌رود، بلکه محیط زیست و مردم مصرف کننده از آب و محصول این مزارع هم به شدت در معرض خطر و بیماری قرار گرفته‌اند. یادداشت پیش رو، کوشیده است تا ابعاد این خطر بزرگ را شرح دهد ...

    هفته گذشته با دکتر سعید یوسف‌پور، مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در باره کیفیت آب سرشاخه‌های کارون در استان متبوعش گفتگو می‌کردم. وی در حالی که به شدت از وضعیت ناگوار رودخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری که سر شاخه‌های رودخانه‌های مهمی چون کارون و زاینده رود را تشکیل می‌دهند، ابراز نگرانی می‌کرد؛ پرده از واقعیتی هولناک برداشت! اینکه از 24 زیرحوضه آبخیز رودخانه کارون که در قلمرو سیاسی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، 21 زیر حوضه وضعیتی بحرانی دارند. آن هم به دلیل آن که فراتر از ظرفیت قابل تحمل محیط و توان زیست‌پالایی رودخانه، مزارع پرورش ماهی مجاز و غیرمجاز احداث شده است. در این میان، در رودخانه‌های سبزکوه، کاج، بهشت‌آباد و کارون میانی (منطقه مشایخ) وضعیت به قدری نابسامان است که دیگر چیزی به نام بستر رودخانه مشاهده نمی‌شود و مزارع فصلی غیرمجاز با احداث حوضچه‌ها‌ی خاکی در بستر رودخانه (همان طور که در تصاویر می‌بینید) عملاً حیات بوم‌سازگان (اکوسیستم) آبی رودخانه را مختل کرده‌اند. افزون بر آن، مؤلفه‌های کاهنده‌ی دیگری چون تشدید رسوب و فرسایش خاک، آلودگی‌های ناشی از سوء مدیریت مزارع کشاورزی و ورود مواد شیمیایی، به همراه آنتی بیوتیک‌ها و قارچ‌کش‌های مورد مصرف در حوضچه‌های پرورش ماهی بر وخامت شرایط محیط آبی منطقه افزوده است؛ معضلاتی که به نظر می‌رسد برای مهار آنها، اداره شیلات، منابع طبیعی، دامپزشکی، محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نیرو، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت کشور باید وارد میدان شده و با قاطعیت بیشتری از تخلفات صورت گرفته ممانعت به عمل آورند.

سرشاخه کارون در سبزکوه

    تأسف‌بار تر آن که عین این ماجرا در برخی دیگر از رودخانه‌های کشور هم به بهانه‌ی حمایت از اشتغال و کاهش وابستگی نفتی در حال رخ دادن است که از جمله باید به گزارش یک دامپزشک به نام سرکار خانم دکتر آزاده جلالی اشاره کنم که بخشی از مطالعات و بررسی‌های میدانی خویش را در اختیار نگارنده قرار دادند. وی می‌گوید: در محور رودخانه هراز حدود 30 استخر پرورش قزل‌آلا وجود دارد که به علت دادن مجوزهای غیرقانونی سبب به وجود آمدن مشکلاتی شده، به نحوی که رودخانه هراز عملاً به یک بمب میکروبی تبدیل گردیده است. در این گزارش به صراحت تأکید شده که فاصله‌ی بین مزارع پرورش ماهی، حساب شده و استاندارد نیست و آب آلوده استخرهای بیمار با سرایت به دیگر استخرها مشکلاتی جدی آفریده‌اند و حتی درگیری افراد را هم در حوضچه‌های پرورش ماهی مجاور هم سبب شده‌اند.

   سرشاخه کارون در سبزکوه

    افزون بر آن، تلفات استخرها که عمدتاً به علت استرپتوکوک (بیماری مشترک انسان و ماهی) توسط مالکین بی‌مسئولیت حوضچه‌های پرورش ماهی به داخل آب روان ریخته می‌شود، رودخانه هراز را تبدیل به قبرستانی برای ماهی‌های بیمار کرده است. مصرف خودسر و بی‌رویه آنتی بیوتیک و مواد غیر مجازی چون مالاشیت گرین از موارد دیگری است که زیست انسان‌ها و رودخانه را تهدید می‌کند. این در حالی است که متأسفانه شاهد هستیم که سه ارگان اصلی، یعنی: شیلات، دامپزشکی و محیط زیست ظاهراً از اراده یا قدرت لازم برای ساماندهی این وضعیت ناگوار برخوردار نیستند.

آثار بیماری در یکی از ماهی های رودخانه هراز (عکس از آزاده جلالی)

    دکتر جلالی اضافه می‌کند که مشکلات این منطقه از 10 سال پیش شروع شده، یعنی از زمانی که با دادن مجوزهای فله‌ای و بدون رعایت فاصله مناسب، نخستین زنگ خطرها در رودخانه هراز به صدا درآمد. به نحوی که الان این منطقه به وضعیتی رسیده که آبزی‌پروران یا همان فیش فارمرها، خودشون هم به یکدیگر رحم نکرده و بر علیه هم طرح دعوا و شکایت می‌کنند. یعنی: علاوه بر کاهش کیفیت سلامتی محیط زیست و آبزیان تولید شده، تنش‌های حقوقی و کیفری در عرصه به وجود آمده است.

ورود آنتی بیوتیک به درون حوضچه‌ها و ...

    شرایط به نحوی پیش می‌رود که فقط در طول دو ماه اخیر، اغلب مزارع پرورش ماهی در رودخانه هراز بین 3 تا 10 تن تلفات داشته‌اند و این یک فاجعه‌ی بزرگ و نشان از یک خطر مهیب است. حتی درمان‌هایی چون استفاده از آنتی‌بیوتیک و تیمار آب با سنگ نمک و فرمالین هم نتوانسته این تلفات را از بین ببرد. به هر حال باید بدانیم که حوضه آبخیز رودخانه هراز، یکی از اصلی‌ترین مراکز تولید ماهی قزل‌آلا در کشور محسوب می‌شود که از قضا برخی از تولیدکنندگان قدیمی در این منطقه، کاملاً کوشیده‌اند تا استانداردهای لازم را رعایت کنند، اما وضعیت سردرگم و بی نظم کنونی سبب شده تا آنها هم آسیب جدی ببینند و قربانی شرایط موجود شوند.

چرا؟!!

    جان کلام آنکه
    خدشه دار شدن کیفیت آب در سرشاخه‌های هراز و کارون، ممکن است تبعاتی ویران‌گر برای مردمی داشته باشد که در تهران، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، قم، یزد و خوزستان از این آب برای مصارف شرب خود بهره می‌برند. افزون بر آن، کاهش کیفیت و بیماری ماهی‌های تولید شده در چنین اماکنی، بی‌شک هزینه‌های درمانی کشور را آشکارا بالا خواهد برد و ممکن است، مصیبت‌هایی جبران‌ناپذیرتر بیافریند. چنین است که از مسئولین ذیربط می‌خواهم تا هر چه سریع‌تر و بدون ملاحظه‌ی مصلحت‌های مرسوم، مانع ادامه‌ی این روند خطرناک شوند و با متخلفین و صادرکنندگان مجوز در هر پست و مقامی که هستند، با جدیت مقابله کرده و ایشان را به مجازات برسانند.

نحوه ورود آب آلوده حوضچه‌های پرورش ماهی به درون رودخانه اصلی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 84
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    جالبه! مردم برخی از شهرهای حاشیه خلیج فارس چند وقتی است که ماهی جنوب نمی خورند و ترجیح می دهند که ماهی پرورشی از کوهرنگ را استفاده کنند! چون می گویند: ماهی جنوب خیلی آلوده شده!! و خبر ندارند که چه بلایی بر سر ماهی پرورشی آمده!!!! ممنون از خبرآن لاین برای انتشار این گزارش.
    • سپهر IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      91 7
      یک مصداق بارز از دور زدن قوانین در کشور.
    • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      168 2
      نمیدونم دیگه چی سالمه تا ما بخوریم . اون از شیر که میگن توش وایتکس میریزین ....اون از مرغ که میگن هورمونیه ....این از ماهی ...اون از نون که جوش شیرین داره ............چرا ما نمیتونیم که محصولات پاک و بدور از الودگی بخوریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      80 5
      خانم ابتکار لطفا رسیدگی کنید.
    • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      93 1
      کارون که کلا نابود شده همه جوره . ای کاش در دولت روحانی سازمان محیط زیست پر قدرت بشه.
    • مریم IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      46 2
      هر کی به آب و خاک این مملکت صدمه بزنه باید در پیشگاه خدا و ملت پاسخگو باشه . گزارشی تکان دهنده بود . ممنون از درویش عزیز
    • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      9 0
      آقای درویش واقعا دوست دارم علم و دلسوزیت برا طبیعت ستودنیه
    • مانی A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      3 0
      با سلام در شمال هم همینطور است ، آلودگی دریای خزر باعث شده مردم از ماهی های دریایی روی برگردانند و به سوی ماهی های پرورشی بروند که این ها هم ...
  • سهيل A1 ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    110 2
    واقعا نگران كننده است. از شيلات و محيط زيست مي خواهيم تا هر چه زودتر رسيدگي كنند.
    • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      48 0
      البته با توجه به این که این معضل 10 سال است که ادامه دارد، "هر چه زودتر" دیگر مصداق ندارد!!
    • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      41 0
      10 ساله این مشکل هست؟؟؟؟؟؟ پس چرا من تازه خوندم ؟؟؟؟؟؟؟ دلمون خوشه ماهی پروتیینه . نگو بمبه . که هزار تا مریضی هم میگیریم . خزر و خلیج فارس هم آخه آلوده ان .
  • بی نام A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    85 1
    به تازگي يك بيماري پوستي شايع شده كه پزشكان مي گويند از خوردن ماهي قزل آلا ناشي مي شود. لطفا از پزشكان تهران و شهرهاي بزرگ پرس و جو كنيد. آيا سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت نبايد در اين موضوع وارد شده و تحقيق كند؟
    • شیوا IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      46 0
      وحشتناکه ... پس ما چی بخوریم؟!!!
    • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      31 1
      وای !!!!! آخه ما مردم چه کنیم پس؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      6 1
      شما پول خرید ماهی هم دارید؟؟
    • ادمین IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      3 2
      دوست گرامی: در این موردی که فرمودید به نظر نمی رسه که از خوردن ماهی قزل آلا مشکلی ایجاد شود. البته تماس با دست در صورتی که آلودگی از استرپتوکوک باشه، می تونه زخم پوستی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند (افراد سالمند ...خانوم های باردار و کودکان) ایجاد کنه. در عین حال، ماهی بیمار هم علایم مشخصی داره......زخم در انتهای باله ها و خونریزی شدید داخلی......که ظاهری متمایز از ماهی سالم به او می دهد و قابل شناسایی است.
  • کمال A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    63 2
    تاسف باره ...
  • یعقوب از بابلسر IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    56 1
    تا حالا فکر می کردیم که اگه ماهی بخوریم جلوی بسیاری از بیماریها رو می گیره.نمی دونستیم که داریم سم می ریزیم تو بدنمون.واقعا برای خودمون متاسفم که سلامتی هموطنامونو فدای چند تومن بیشتر پول کثیف می کنیم.از خبر آنلاین که مثل همیشه زودتر از بقیه و هوشیارتر از سایرین این گزارشها رو به اطلاع مردم می رسونه ممنونم.
    • کریم IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      25 1
      والله من هم اینجوری فکر می کردم یعقوب جان!
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    30 3
    اقای مسئول رسیدگی کن
    • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      2 0
      باشه. کی؟ کجا؟ بر عمو فکر کردم میخوای از خونه های ترک خورده ملیاردی.دعوای دایی با حاجی مایلی غش قهرمانی.حرفهای رویانیان که 5 ملیارد به دایی نداده و سربازی بابک زنجانی بگی اینجا است مهد......
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    36 2
    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد. آنچه شاهدیم جلوه ای از به اصطلاح توسعه! بوده است آن هم در تضاد کامل با محیط زیست...جان برادر! دغدغه این مردم تا زمانی که امثال فوتبال باشد و سیاست زدگی و ... کسی متاسفانه گوشش به این مصائب بدهکار نخواهند بود. فجایع زیستی را من بعد بیشتر و بیشتر خواهیم دید و شنید و این همانی است که به دست خود کاشته ایم!
    • زهرا اسحاقی IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      24 4
      موافقم. باید هر چه زودتر خانم ابتکار وارد میدان شوند.
    • اکبر اول A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      24 2
      ,وقتی بحث فوتبال علی دایی باشه که با بابک زنجانی تریالدر که قبلا پوست گوسفند میفروخته تخت نرد میزنه کی فکره محیط زیسته
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    32 2
    نبود برنامه جامع براي سلامتي شهروندان، بي ارزش کردن جان انسان ها ، دعواهاي ايدئولو‍ژيک و ناآگاهي مردم در آينده فاجعه بر سر ملت خواهد آورد.
    • مهرداد IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      17 3
      احسنت ...
  • ---- A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    38 2
    بی کفایتی مسئولان تا به کی ؟ ...
  • مریم IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    18 2
    خیلی نگران شدم . مسئوولان کاری کنید!!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    32 2
    آقای درویش چرا نان اقبال واحدی رو آجر میکنی اگه این استخر ها نباشد ایشون از کجا برود گزارش مستقیم آبادی تهیه کند
    • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      30 1
      راست میگه . این اقبال واحدی اصلا کار نداره این واحدها به محیط زیست ضربه میزنه یا نه . این هفته رفته بود استهبان . یادمه شما عکس باغات بادامی رو در استهبان نشان دادید که در اراضی ملی مردم محل توسه داده بودن و شما هشدار دادید...........اما جناب واحدی با افتخار همون باغات که توسعه بی رویه در مراتع داشتن رو نشون می داد با کلی آب و تاب و تعریف. توسعه پایدار فقط ارزش دفاع و تمجید داره . یکی اینو به اقبال واحدی بگه.
    • مرتضی IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      11 10
      این اقبال واحدی کیست؟!
    • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      22 0
      ضمنا همان مزارع برنج کامفیروز در فارس را هم اخبار نشان داد و از مردم تمجید کرد . ولی نگفت آخه بابا کاشتن برنج تو منطقه خشک کجاش افتخاره . فقط توسه پایدار .فقط توسه پایدار تمجید داره.
    • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      25 1
      مرتضی جان اون مجری مو فرفریه .که قبلا صبح بخیر ایران رو اجرا میکرد.
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    28 2
    سرطان خیلی زیاد شده . باید یک عزم ملی شکل بگیره تا میزان سموم در محصولات کشاورزی به حداقل برسه و در مورد مرغ و ماهی هم نظارت دقیقی صورت بگیره . جان مردم باارزشه .
    • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      19 0
      سونامی سرطان در راه است . اگر دولت و مردم اراده می کنن میشه پیشگیری کرد . تولید کنندگان خود مردم هستن دیگه . همه باید نگران سونامی سرطان بشن . کشاورزان باید آگاه بشن و به مضرات سمهایی که بکار میبرن آگاه شن . شرعا باید به کشاورز گفته بشه که کارت درست نیست . آگاهی عمومی کمه . تلویزیون باید آموزش بده .
  • مقدم IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    40 4
    دلم برای بچه های کوچیک مملکتمون میسوزه که معلوم نیست چی می خورن؟؟ شما یک محصول سالم به من معرفی کنید.
    • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      2 0
      پفک چی توز میل بفرمایید.
  • داود A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 1
    متاسفم از اين همه بي فكري.................
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    17 0
    متـــــــــــــــاسفم . بسیار هم نگران شدم .
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    21 0
    جالب اين هست كه طوري صحبت ميشه كه انگار اين مردم و توليد كنندگان خودسر رفتند و اين پرورش ماهي را احداث نمودند. براي راه اندازي هر واحد اين پرورش ماهي ها بايد 1000 مجوز از محيط زيست و منابع طبيعي و چنگلداري و..... گرفت. پس يا قوانين و مقرراتي كه به موجب آن اين مجوزها صادر مي شود بروز نيست و بايد سريعا"‌ اصلاح شود و يا مسئولين محترم بدنبال اصلاح كارمندان فاسد خود باشند. اينكه ارگان ها با ضعف مديريت مسبب هر مشكلي بشوند و بعد انتظار اين داشته باشيم كه نيروي انتظامي و قوه قضائيه بيايند با تخلفات برخورد كنند اين امر نه شدني هست و نه چاره كار. مشكل از خود همين سازمان هاي محيط زيست و... هست.
  • م IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 0
    شیلات و محیط زیست با همکاری هم یک اقدامی انجام دهند لطفا .ممنون میشیم.
    • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      1 0
      وقتی 20 ساله پتروشیمی بندر امام ومنطقه ویژه پساب های نابود کنننده شون رو بدون هیچگونه تصفیه ای به خور موسی خلیج فارس مریزن و100 متر اونطرف ترش ماهیگیر ها ماهی میگیرن وقتی محیط زیست خوزستان همین چند روز پیش به پتروشیمی بندرامام هشدار میده .دقت کنین چند روز قبل .احتمالا وجه واریزی یا کم بوده یا ندادن. جالبه منطقه ویژه پساب هاش هم خطرناکتر هم بیشتره ولی تو فیلم پخش شده وهشدار محیط زیست اشاره ای به اونها نشده.خلاصه جریان داور ها تو محیط زیست هم برقراره.بدبخت مردم.وخوزستانی ها
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    22 2
    بیخود نیس الان همه دارن به مرور سرطان می گیرن. خدایا تنها تویی که می تونی ما رو از این وضعیت نجات بدی. از ما دیگه کاری ساخته نیس
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    15 1
    آقایان و خانمهای مسوول منتظر اقدامات شماییم . لطفا با سودجویانی که جان مردم را هدف گرفته اند برخورد مناسب و قاطعی کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    18 13
    مهم نظام مقدس اسلامی و سلامت امام زمان عج و ولایت امر مسلمین جهان هست
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      5 4
      بابا چه ربطی داشت؟ چرا همه چیزو با هم قاطی میکنین؟
    • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      5 1
      درود به روحت
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    14 0
    شیلات که بلده مجوز بده کجاست ؟ دستشون درد نکنه!! این درسته که نظارت نمی کنن؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    13 1
    باور کنید با خوندن این مطلب سرم درد گرفت .
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    12 1
    خانم ابتکار زودتر اقدام کنید نکند دیر شود .
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    18 0
    جمعیت 2برابربشه درست میشه
  • مجید IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    7 1
    البته این گزارش درسته ولی فکر نکنم ماهی جنوب در حدی که گفته میشه خطرناک باشه. باید از خوردن ماهی های پرورشی حتما اجتناب کرد.
  • امیر IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    7 1
    خانم ابتکار لطفا رسیدگی کنید. خیلی نگران کننده بود.
  • افروز (منصوره)خلعتبری A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    8 0
    استاد بزرگوار باز هم جان کلام را از زبان شما شنیدیم که همواره درد محیط زیست دارید مدت هاست که با مسوولین کهریزک به سمت قرچک بر سر همین موضوع مرافعه داریم و راه به جایی نمی بریم استفاده بی رویه از داروها به خصوص داروهای غیر استاندارد و استفاده از آب آلوده در منطقه کهریزک ، ماهی های این منطقه را به معضلی برای سلامت عمومی تبدیل کرده و چه کنیم که هرچه می گوییم راه به جایی نمی بریم. زباله هایی که در اطراف کهریزک دپو شده شیرابه های آن دریاچه ای به مساحت حدودی 12 هزار متر مربع را بوجود آورده که با نفوذ در زمین، آبهای زیر زمینی را بشدت آلوده کرده که این آلودگی در آب های قرچک و ورامین مشهود است و همین آب ها برای پرورش ماهی بکارگرفته می شود. خود بخوان حدیث مجمل
  • بی نام GB ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 1
    این شیب نزولی در دوره احمدی نژاد به سقوط ازاد تبدیل شد، ولی واقعا" شیب از کی نزولی شد؟
  • غربتی هستم SE ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    13 0
    غربتی هستم ، یعنی ایران نیستم ، هرچندی به ایران عزیز ( قبلا عزیز ) میام ، فقط و فقط تاسف ، دارد ، گیر های الکی ، دروغ ، دزدی و نگرانی ، آخه تا ما خودمان را درست نکنیم انتظار داشتن دنیای درست فقط رویا و خیال است ، از خودمان آغاز کنیم شیاد به جای برسیم .
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    18 0
    آقای روزنامه کیهان یه بار هم تیتر اولتو از این دست مسایل بزن
    • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      7 0
      نه بابا این چیزا که با جان انسانها سرو کار داره که مهم نیست. مسائل خیلی مهمتر از اینا هم وجود داره!
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 0
    متاسفانه اغلب موادغذایی آلوده است .بنده به عنوان کارشاس کشاورزی دریکی از استانها با سبزی کاران بخاطر زمینی که دارم صحبتی کردم.فکر کردن از طرف جهاد کشاورزی اومدم و بهم پیشنهاد میدادن شما سم.... که سم قوی هست و فقط برای شستشوی خارجی دامها و اماکن دامی استفاده میشه برامون تهیه کن و ما هم در عوض در خدمتیم! گفتم سم رو واسه چی میخوای؟دیدم گفت بیا بگم واسه چی؟رفتم دیدم ای دل غافل خدا به دادمون برسه سبزیکاران محترم سم رو مستقیما روی تره و جعفری می پاشند تا آفات از بوی سم نزدیک سبزیها نشوند و بعد هم اون سبزی مسموم رو برداشت و به بازار مصرف ارسال می کنند!! بنده هم تنها کاری میتونستم انجام بدم این بود که بگم این سم رو استفاده نکنید و به کلیه دوستان و فامیل بگم از فلان منطقه خاص سبزی نخرید.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    6 0
    فردا یادشون میره 10 سال بعد دوباره یه همچین خبری رو میخونیم البته اگه زنده باشیم ازین همه بیماری
  • تنها A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    8 0
    وجدان های خوابیده، بیدار شید لـــــــــــــــــــــــــــــطفاً
  • امير A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    12 0
    از يه طرف انواع امواج راديويي عارضه دار ، از يه طرف آلودگي هوا ، از يه طرف سرب تو گوشت مرغ ، آلودگي آب و حالا هم آلودگي ماهي . اون باغ هايي كه قرار بود آقاي احمدي نژاد بدن رو زودتر بدين خودمون توش براي خودمون چار تا ميوه و سبزي و مرغ . خروس داشته باشيم لا اقل بدونيم چي مي خوريم . ظاهرا وجدان تو اين مملكت خيلي راحت دور زده مي شه .
  • خطاب به نویسنده مقاله A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 8
    خیلی ممنون از آقای درویش بابت تهیه گزارشات و مقالات آقای درویش خواهشا یک بار هم به جای نگارش مقالات تکان دهنده و تاسف انگیز، به بیان مواردی بپردازید که دل هر ایرانی به خاطر آن شاد شده و موجب مسرت ما ایرانیان باشد. زشتی ها و پلشتی ها در قسمت های مختلف زندگی ما به وضوح قابل دیدن هست.
    • ابراهیم IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      12 0
      اتفاقاً آقای درویش از جمله منتقدین و تحلیلگرانی است که بیشتر مواقع کوشیده تا نگاه سیاه یا سفید مطلق نداشته باشد و در همین خبرآن لاین هم تاکنون گزارش های مثبت و امیدبخش فراوانی منتشر کرده است که از جمله می توان به شرح پیروزی های طرفداران محیط زیست در نوشهر، زنجان، کوهشاه و ... اشاره کرد.
    • مانی A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      2 0
      متاسفانه زمینه فعالیت آقای درویش یعنی محیط زیست ، با بی مسئولیتی ها و سود جویی هایی که در چند سال اخیر به دلیل ناکارآمدی مدیریت کشور در آن بروز کرده نقطه مثبت و خوشحال کننده ای در آن باقی نمانده و ضعف ها و خطرات و نابسامانی ها به حدی است که فرصتی برای بیان چند نکته مثبت معدود باقی نمی گذارد . ( مانند سایر بخش های نابسامان مملکت )
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 0
    35 سالمونه خیانت در انواع مختلف رو دیدیم به چه کسانی ما باید اعتماد کنیم ای کارمند -مدیر -شهردار -وزیر -و...... شما امانتدار مردمید
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 1
    چه جالب نمیدونم چه جوری که تو هراز تو همون آب و استخرها ماهی طلایی پرورش می دهند برای صادرات اگه بد چرا صادر می کنند و مجوزش تایید میشه
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 0
    رسیدگی بکنید
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    8 0
    هر جای این مملکت رو که نگاه میکنی از جای دیگه خرابتره
  • نیما SE ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 0
    خامگیاهخواری بهترین شیوه تغذیه است گوشت و محصولات حیوانی رو به کل رها کنید.
  • عباس محمدی A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 0
    جالب است بدانید که در پاره ای از این مزرعه های پرورش ماهی، برای رشد بیشتر ماهی ها، کود شیمیایی هم در آب می ریزند!
  • هومان خاکپور IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 1
    http://hoomankhakpour.blogfa.com/post-229.aspx
  • شهرام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 0
    با تشکر از اطلاع رساني و با تأسف از آلودگي شديد. بنده مخواهم براي اينکه کار شما راحت تر پيشنهاد کنم به منابع غذايي و توليداتي بپردازيد که براي مردم عاري از خطر سلامتي و براي محيط زيست عاري از آلودگي باشد!
  • کاظم US ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    4 1
    من از ساکنینه حاشیه رودخانه هراز هستم.بوی تافن در بعضی قسمتها نمیزاره برید کنار اب.اونهم ابی که بینهایت زلال هست.از دماوند سرچشمه میگیره.میتونید باور کنید؟فقط یک مامور محیط زیسته با ایمان و باشرف و یک رده بالای قضایی میخواد در عرض یک ساعت بصورت کاملا قانونی همه را پلمپ کنه.و مالکینشون رو تا سر حده مرگ بزنه.اینقدر که جنایتکار هستن
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    5 1
    حرومزاده های ثروت طلب .بی شرمی شما پایدار نیست
  • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 1
    تشکر از خبر آنلاین شاید اگرلینک این خبر به خانوم ابتکار و وزیر بهداشت برسه با وجود این همه نظر شاید یه فکری برای محیط زیست واجرای کامل قوانین
  • mani A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    5 0
    ای بابا ما مملکت اسلامی می خواهیم ول کنید این حرفها رو نصف بیشتر جمعیت این مملکت اضافیه همه جا داغون بشه طوری نیس ...
  • رضا درخشنده US ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    3 0
    جناب آقای درویش ؛ با اهدای بهترین درودها به محضر شما و همه دوستداران طبیعت ایران . در این راستا به عنوان کسی که از سال 1376 با استان چهارمحال و بختیاری و منابع و پتانسیل های آبری پروری آن به عنوان یک کارشناس شیلات آشنایی دارم باید عرض نمایم که این نوع توسعه لجام گسیخته از آن روزی ایجاد شده است که سردم داران کنونی شیلات ایران در دوره اصلاحات تصمیم گرفتند که شرکت سهامی شیلات ایران را به سازمان تبدیل کنند. از این رو با ضرر ده نشان دادن شرکت سهامی شیلات ایران ، آن را به سازمان تبدیل نمودند و ادارات کل و مدیریت های آب های داخلی را به سازمان های جهاد کشاورزی استان تحویل دادند . بنابراین به لحاظ سیاست گذاری عملا در اختیار ریاست سازمان و بودجه و منابع استانی قرار گرفتند.
  • lmaryam IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    1 0
    خبر های بد محیط زیست دارد مارا دق کش میکند . طبیعت با ارزش را با ندانم کاری به چه روزی انداخته ایم ....چه قدر کار هست برای احیا وبازسازی طبیعت تاراج رفته محیط زیست باید یک شبکه تلویزیون برای آموزش وآگاهی اقشار جامعه تاسسیس کند وهم چنین گروه جهاد سبز را بنیان نهد
  • دانا A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    1 0
    هر کاری را اول باید از خودمان شروع کنیم.
  • سلیمان A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    1 0
    ممنون ازخبرانلاین که اطلاع رسانی میکنه دراین شرایط تکلیف مصرف کننده که ازماجرا خبرنداره وفکرمیکنه قزل آلای هرازبهترینه چیه.خودم همیشه ازخریداران قزل آلای هراز بودم دیگه خرید نمیکنم پس به کی بایداعتماد کرد.
  • ایرانی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    خداییش قلبم درد گرفت
  • کتی A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    0 1
    سلام من خودم ی مار دارم دلتون بسوزه خخخخخخخ
  • رضايي IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    1 0
    خدايش تو ايران الان حرف از هر چيز كه ميشه اسم معضل رو ميشه اولش متاسفانه گذاشت مثلا متاسفانه مدارس كشور،كشاورزى،راههاى كشور،هواى،اب،موادغذايي،اصناف،سياستخارجى،جنگل،كوه،دريا،رودخانه،درياچه،مسكن،دارو،ترافيك،خودرو،حمل ونقل،همه چيز