تسنیم نوشت:

حجت‌الاسلام علی سعیدی نمایند ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: آنچه که در تحلیل تعبیر نرمش قهرمانانه می‌توانیم بیان کنیم، این است که در کشور ما دو نظریه مطرح است. حل مجموعه مشکلات با تکیه بر درون و حل مجموعه مشکلات با تکیه بر بیرون. دلایل کسانی که می‌گویند حل مشکلات با تکیه بر بیرون قابل حل است این است که معتقدند همه مشکلات به تحریم برمی‌گردد که البته این بیشتر یک ادعا است. خستگی مردم از تحریم و علاقه برای برقراری ارتباط با کشور مادر تحریم‌کننده یعنی آمریکا از دلایل معتقدان رویکرد بیرونی برای حل مشکلات داخلی است. اینها همان افرادی هستند که گفته می‌شد روزی به نزد امام می‌رفتند و می‌گفتند ما از رفتن به جبهه خسته شدیم.

وی در ادامه به نظریه و رویکرد حل مشکل با تکیه بر عناصر داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: این گروه معتقد است که نفوذ ما در عرصه منطقه و بین‌المللی باعث تمایل دشمن برای مذاکره با ما شده است و نفوذ ما ناشی از مقاومت ماست. یعنی دشمن برای اینکه نفوذ ما را کم کند مقاومت ما را هدف گرفته است و اگر مقاومت ما کم شد بر نفوذ ما در منطقه تاثیر می‌گذارد.

سعیدی با بیان اینکه امروز دشمن به خاطر همین رویکرد ما تمایل به عقب‌نشینی دارد، روحیه تجاوزگری آمریکا و تهاجم به کشورهای ضعیف را از دیگر دلایل عدم اعتماد به بیرون از منظر رویکرد تولید قدرت در داخل دانست و افزود: آمریکا برای مهار قدرت ایران به دنبال حضور در ششمین جنگ خود در خاورمیانه است، اما ظاهرا این نکته را دریافت کرده است که قدرت نفوذ ایران در منطقه فراتر از آنی است که آمریکا بتواند با یک حمله نظامی آن را از بین ببرد.

وی در جمع‌بندی نظریه حل مشکلات داخلی با اتکا بر توانمندی داخلی با بیان اینکه عمل به مطالبات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساخت قدرت درونی ما را از وابستگی به قدرت‌های برتر دنیا رها می‌کند که این رهایی موجب استحکام قدرت نظام و به طبع آن موجب تولید قدرت در دیپلماسی خواهد شد، افزود: این روزها آمریکا تمایل زیادی برای مذاکره نشان می‌دهد و بر این اساس باید تحلیل کرد که این تمایل آمریکا ناشی از چه بوده است، یعنی آمریکا از سر ضعف خود به مذاکره پناه می‌برد یا اینکه به این نتیجه رسیده که هر گونه معادله در منطقه بدون توجه به نقش نفوذ جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =