مهدی تارتار می‌گوید: من در فدراسیون فوتبال این صلابت را ندیدم که برای آدم‌های بزرگ حکم‌های سنگین ببرند.

میثم بهرامی / نام مهدی تارتار هم وارد پرونده رشوه به داوری شد. او که سابقه سرمربیگری راه‌آهن را دارد، در حال تماشای برنامه نود بود که دید پرسپولیسی‌ها می‌گویند قهرمانی قبل از دوران سرمربیگری دایی در این تیم، یک بازی را برای راه‌آهن درآورده و به خاطر همان مسابقه، دو میلیون تومان از این باشگاه تهرانی طلب داشته است. تارتار روی خط آمد و از خودش دفاع کرد. اما او در برنامه نود نتوانست همه حرف‌هایش را بزند. تارتار در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید که امیدوار است با خاطیان این پرونده برخورد قاطع شود و فدراسیون هم از اسم افراد متختلف نترسد و آن‌ها را به اندازه جرمی که مرتکب شده‌اند، جریمه کند.

*نام شما چرا وارد ماجرای رشوه به داوری شد؟

به نظرم علیپور باید مسائل را کامل بررسی کند، بعد در رسانه ملی مطرح کند. اول تحقیقات لازم را بکنند که بعد اشتباهی صورت نگیرد. اصلا مشخص نشده این وسط چه اتفاقی افتاده. خیلی ها با صراحت می گویند زمان انصاری فرد و تارتار باید به قهرمانی پولی پرداخت می‌شد که نشده. خب اول همه چیز را بررسی کنید بعد بیایید حرف بزنید. اصلا زمان ما، قهرمانی داور بازی‌هایی نبود که دردسرساز شده باشد. حتی او زمانی که داور بازی ما بوده، تیم من متضرر هم شده از جانب داوری‌های او. زمانی هم که من بازیکن بودم و محمود یاوری سرمربی، در یک مسابقه گل سالم نورمحمدی را مردود اعلام کرد. در بازی‌های حساس و آخر فصل ما هم قهرمانی اصلا قضاوت نکرده. دو بار که ما در روز آخر در لیگ برتر ماندگار شدیم و سقوط نکردیم، ترکی و ممبینی برای تیم ما سوت زدند. یک دوره در هفته آخر با فجرسپاسی بازی داشتیم که ترکی سوت زد و یک دوره هم با مس مسابقه داشتیم که ممبینی قضاوت مسابقه را برعهده داشت. قهرمانی اصلا داور مسابقات حساس ما نبوده.

*پس چرا حرف‌هایی مطرح می‌شود که انگار در دوره شما این اتفاقات افتاده؟

من فکر می‌کنم دوستانی که رفتند توضیحات دادند، راحت گفته‌اند که این اتفاقات در زمان خودشان نبوده و من و انصاری‌فرد این کارها را کرده‌ایم. این درست نیست. این پرونده می‌طلبد که رئیس ستاد منشور همه مدارک و مسائل مختلف را بررسی کند که این‌ها درست گفتند یا نه. آقایان نباید راحت اسم ما را بیاورند وسط. مگر می‌شود قهرمانی از من و انصاری‌فرد پول طلب داشته باشد، بعد تلافی‌اش را سر یک نفر دیگر دربیاورد و از کسی دیگر درخواست آن طلب را بکند؟ من سه سال قبل در راه‌آهن بودم. این‌ها برای تبرئه خودشان گفتند قبل از ما این اتفاقات رخ داده و قهرمانی پول گرفته. در صورتی که اگر قهرمانی زمان ما کاری کرده، چرا نمی‌آید از خود ما درخواست پول کند؟ چرا نمی‌آید برای بازی خود ما قضاوت ناعادلانه کند؟

*شما زمانی که سرمربی داماش بودید، از جانب محسن قهرمانی قضاوت مشکوکی برای تیم‌تان انجام نشد؟

داماش هم که بودیم قهرمانی مشکلی نداشت. من هنوز هم که هنوز است باورم نمی‌شود قهرمانی کاری کرده باشد. مگر اینکه این داستان واقعا ثابت شود چون هنوز به نظر می‌رسد که چیزی به اثبات نرسیده.

*یعنی با وجود آن گل سالم نورمحمدی که قهرمانی مردود اعلام کرد، شما به این داور اعتماد دارید؟

با این چیزهایی که در این روزها روشن شده، به شک و تردید افتادم اما تا قبل از آن به قهرمانی اعتماد کامل داشتم. گل سالم نورمحمدی هم که قبول نشد، یک محرومیتی برای داور در نظر گرفتند. ولی برای ما چیز خاصی ثابت نشده بود. ضمنا وقتی دستیار یک مربی دیگر محروم می‌شود به من چه ارتباطی دارد؟ الان مولایی محروم شده، به من چه ربطی دارد؟ من با مولایی کار نکردم. مگر او دستیار من بوده؟ او می‌رود با داور صحبت می‌کند، یک سری مسائل مشخص می‌شود و محرومش می‌کنند، بعد می‌آیند می‌گویند در دوره تارتار این اتفاقات افتاده. مولایی دستیار من که نبوده. پس این اتفاقات در یک دوره دیگر رخ داده.

*البته به نظر می‌رسد هنوز مسئولان فدراسیون به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند چون احکام محرومیتی که صادر شده‌اند، موقتی هستند.

من مثل شما فکر نمی‌کنم. من فکر می‌کنم فدراسیون از بعضی اسم‌ها می‌ترسد. اگر واقعا ستاد منشور همه مربیان را به یک چشم نگاه کنند فوتبالم ما پاک می‌شود. فقط لازمه‌اش این است که ستاد منشور، من و مایلی‌کهن را که آدم پاکی است، به یک چشم ببیند. می‌گویم مایلی‌کهن، به این خاطر که می‌دانم او آدم پاکی است. اما وقتی از بعضی‌ها ترس و وحشت داشته باشند و شجاعت برخورد با آن‌ها وجود نداشته باشد، ناپاکی در فوتبال ما باقی می‌ماند.

*اتفاقا در این احکامی که صادر شده، هیچ اسمی از علی دایی دیده نمی‌شود و شب گذشته هم فردوسی‌پور این سوال را پرسید که چرا دایی محروم نشده. در حالی که او تمام این مباحث را شروع کرده و مثل مولایی و قهرمانی، اطلاعاتی در این زمینه داشته که آن‌ها را مخفی کرده و اعلام نکرده است.

ما هم بحثمان همین است. واضح است. فردوسی‌پور دیشب قولی داد که امیدوارم تا هفته بعد خدای نکرده رابطه‌ای برقرار نشود که بازی‌های راه‌آهن در سال‌های گذشته پخش نشود. من از فردوسی‌پور که عدالتش ثابت شده، انتظار دارم به قولش عمل کند و تا آخر این ماجرا برود. می‌خواهم بازی‌هایی که قهرمانی برای راه‌آهن سوت زده و شک و شبهه داشته را پخش کند تا همه ببینند این بازی‌ها در چه دوره‌ای بوده.

*شما هم که به خودتان اطمینان دارید.

بله اطمینان دارم. اصلا من خودم انتظار دارم این اتفاق بیفتد. الان با اتفاقاتی که افتاده، محرز شده که قهرمانی درخواست پول کرده. با احترامی که برای قهرمانی قائل هستم، الان می‌دانیم که او مشکل دارد. خب بیاییم بررسی کنیم کدام بازی‌ها را با شک و شبهه درآورده. اینکه دیگر پرواضح است و مشخص می‌شود کدام مسابقات بوده. یا زمان ما بوده یا زمان مربیان دیگر. اتفاقا خیلی خوب است که این موضوع روشن شود.

*اتفاقا همین امسال مسابقه تراکتورسازی - پرسپولیس با قضاوت محسن قهرمانی، پر از شک و شبهه بود.

خدا خیرتان بدهد. ادامه بازی‌های راه‌آهن را وصل کنند به بازی‌های پرسپولیس که قهرمانی سوت زده. کاملا مشخص می‌شود که ماجرا چه بوده. دستیار مربی پرسپولیس هم در این ماجراها نقش داشته. اگر من کاری کرده‌ام، تا آخر عمر محرومم کنند. اگر هم کسی از نظر شهرت و سن بزرگ‌تر از من است و خطایی کرده، به او هم مثل من نگاه کنند و محرومش کنند.

*البته بعید است که فدراسیون چنین کاری کند. یعنی اگر خاطیان این پرونده از بزرگان فوتبال ایران باشند، نهایتا چند جلسه محروم می‌شوند و ماجرا هم ماست‌مالی می‌شود.

من در فدراسیون فوتبال این صلابت را ندیدم که برای آدم‌های بزرگ حکم‌های سنگین ببرند و با آن‌ها برخورد کنند. الان که در رسانه ملی گفته‌اند قهرمانی درخواست پول کرده، تا انتهای ماجرا بروند.

*شما خودتان از این ماجراها در فوتبال ایران خبر ندارید؟ چون فدراسیون از افرادی که اطلاعات دارند درخواست کرده که بروند و اطلاعات خود را ارائه کنند.

من چیزی نمی‌دانم از این اتفاقات. من زمانی که مربیگری می‌کردم داورها جرات نمی‌کردند پیشنهاد بدهند. اخلاق من را می‌دانستند. از شاگردان من سوال کنید. من توکلم به خدا بود. زمانی که در همدان آن بلا سر ما آمد و بازی مستقیم با پاس را واگذار کردیم و بازیکنان ما را محروم کردند، من به خدا توکل کردم و آخرش هم تیم من در لیگ ماندگار شد و پاس سقوط کرد. خدا جای حق است. نمی‌گذارد حق کسی پایمال شود.

*یعنی تا حالا هیچ داوری به شما پیشنهاد نداده؟

هیچ داوری جرات نکرده پیشنهاد بدهد. به هیچ وجه. یعنی اگر یک چنین چیزی باشد از فوتبال می‌روم کنار. چون داوران خصوصیات اخلاقی من را می‌دانستند. نیازی ندارد با داور تبانی کنم. البته نمی‌خواهم بگویم داوران جرات نکردند پیشنهاد بدهند. داورهای ما پاک هستند و اصلا پیشنهاد نمی‌دهند. آن‌هایی هم که از این کارها می‌کنند تعدادشان زیاد نیست.

*پس داورها اسمشان بد در رفته؟

البته بی دلیل در مورد داوری چیزی نمی‌گویند! اصلا من یک سوال از آقایان دارم. چرا وقتی در راه‌آهن بودید، مرتضی کریمی (کمک داور) که این همه پشت او حرف و حدیث است را در باشگاه‌تان استخدام کردید؟ این ماجراها که بعد از ما بوده دیگر. چرا مرتضی کریمی باید از باشگاه راه‌آهن حقوق بگیرد؟

*چه سمتی داشت؟

معاون اجرایی یا یک همچین چیزی بود. چرا ما نرفتیم کریمی را بیاوریم برای باشگاه استخدام کنیم؟ آن هم کریمی که پشت او حرف و حدیث زیادی وجود دارد.

*اتفاقا دو هفته قبل هم در برنامه نود این بحث مطرح شد که دایی وقتی می‌خواسته علیه قهرمانی اطلاعات جمع کند، به مرتضی کریمی گفته به دفترش برود تا از او هم اطلاعات بگیرد.

می‌خواستند مدرک جمع کنند، مدرک هم نداشتند. حالا که یک سری افراد اعتراف کردند و گفتند چه اتفاقی افتاده، ‌می‌شود راحت به ته قضیه رسید. فقط نباید با خاطیان این پرونده مماشات شود.

*شما خودت امیدی داری که با این افراد برخورد قاطع شود؟

با بودن برنامه‌ای مثل نود انتظار داریم اگر مماشات شد، فردوسی‌پور که در این قضایا حقانیتش را ثابت کرده، بحث کند و به راحتی از کنار آن نگذرد.

*شما الان چه فعالیتی در فوتبال می‌کنید؟

من الان جایی نیستم.

*پس شما هم با مافیای فوتبال رابطه ندارید که بدون تیم مانده‌اید.

من با مافیا رابطه ندارم. وقتی من با این کارنامه موفق تیم ندارم همه چیز مشخص است. فوتبال ما شده رابطه‌ای. به خصوص در بحث ما مربیان. هر کسی لابی‌اش قوی‌تر باشد تیم بهتری دارد.

43 43

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =