سرنخ نوشت:

همهمه‌های مرموز مردم را در سراسر جهان به مرز دیوانگی می‌کشاند. مثل سوهانی است که روح آدم را می‌خراشد، صدای وزوز مستمری که در مکان‌های مختلف جهان از جمله تائوس. ان‌ام، بریستول و اسکاتلند شنیده می‌شود و به هام (همهمه) معروف است.

 

آغاز وزوز‌ها

از دهه 1950 گزارش‌های مختلفی درباره شنیده شدن صدا‌هایی کم فرکانس، ضربان مانند، مداوم و آزار‌دهنده توسط برخی شهروندان آمریکایی و انگلیسی که تا آن زمان هیچ صدای غیر‌طبیعی به گوششان نرسیده بود، انتشار یافت. این همهمه گویی خیال تمام شدن نداشتند و آنها را تا مرز دیوانگی کشانده بود.
بنابر گفته ساکنان مناطقی که این صدا‌ها در آن به گوش می‌رسید، همهمه‌ها فقط در محیط‌های داخلی شنیده می‌شدند و در طول شب، صدایی به مراتب بلند‌تر از طول روز داشتند، همچنین این صدا‌ها بیشتر در مناطق روستایی و حومه شهر‌ها شنیده می‌شد.
طبق اظهارات مردم محلی، همهمه‌ها به صورت ناگهانی آغاز می‌شدند و به شدت مزاحم خواب آنها می‌شد. به گفته آنها چیزی که بیش از همه برایشان آزار‌دهنده بود این بود که شدت صدا‌ها در داخل خانه خیلی بیشتر از محیط بیرون بود، آنها می‌گفتند که صدا‌ها شبیه صدای یک موتور دیزلی روشن در فاصله دور است.
آنتن‌های وی‌ال‌اف و میکروفن‌ها، هیچ‌گاه نتوانستند این صدا‌ها را ثبت کنند بنابراین ماهیت و منبع همهمه‌ها هنوز ناشناخته مانده است.


همهمه‌ها در چه نقاطی شنیده می‌شوند؟

در دهه 1970، حدود 800 نفر از اهالی شهر ساحلی- کوستال سیتی - شنیدن صدا‌هایی مداوم و ضربان مانند را گزارش کردند که بالاخره وسایل نقلیه و شیفت کاری 24 ساعته کارخانه‌های محلی، به عنوان عاملان اصلی این صدا‌ها شناخته شدند.
همهمه معروف بعدی در نزدیکی شهر تائوس واقع در نیومکزیکو در اوایل بهار 1991 گزارش شد. همهمه تائوس نامی است که اهالی نیومکزیکو به این صدا‌ها داده‌اند. در سال 1993 این صدا‌ها به حدی آزار‌دهنده شد که اهالی تائوس گرد‌همایی‌ای تشکیل دادند و از مجلس خواهان بررسی و حل این مشکل شدند.
هدف اصلی آن کشف منبع صدا بود که با‌وجود بررسی‌های فراوان موفق به کشف آن نشدند.
در سال 1997، مجلس شورای نیومکزیکو از محققان و دانشمندان برخی موسسات تحقیقاتی درخواست کرد تا این صدا‌های کم‌فرکانس و عجیب را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند، از این رو تیمی متشکل از 10 نفر برای انجام این تحقیقات تشکیل شد.
همزمان چند سازمان‌های پژوهشی دیگر در نیومکزیکو دست به تحقیقات و پژوهش درباره منبع این صدا‌ها زدند که از جمله آنها می‌توان به آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و آزمایشگاه نیروی هوایی فیلیپس، دانشگاه نیومکزیکو و آزمایشگاه‌‌های ملی ساندیا اشاره کرد. با افزایش گزارش‌هایی که در این باره اعلام می‌شد، وزارت دفاع کشور در خصوص تحقیقات مربوط به این همهمه‌ها اعلام داشت که برای رفع نگرانی مردم، نتایج تحقیقات باید در دسترس عموم قرار بگیرد. براساس گزارشی که وزارت دفاع در اختیار مردم قرار داد آنها این اقدامات را انجام داده بودند.
مصاحبه با سکنه برای تعیین ماهیت همهمه از جمله ماهیت صدای آن، فرکانس، زمان وقوع و اثراتش بر آنها.
بررسی ساکنان تائو س و جوامع اطراف آن برای تعین مقدار گستردگی صدا‌ها براساس بررسی‌های انجام شده، برای محققان روشن بود که اتفاقاتی در آن ناحیه در حال وقوع است، اما به دلیل نبود شواهد علمی و قابل استناد، آنها قادر به تشخیص دلیل اصلی این پدیده نشدند. بعد از این بررسی‌هها نظریه‌های متعددی در این باره مطرح شدند که از جمله آنها می‌توان به دو نظریه زیر اشاره کرد:
نظریه «نیک بگیچ» که اظهار می‌داشت منشا همهمه‌ها پس زمینه‌ای الکترومغناطیسی دارد.
نظریه رایج دیگر آن بود که این صدا‌ها توسط سیستم‌های ارتباطی نظامی برای برقراری ارتباط با زیر‌دریایی‌های تولید می‌شوند با این وجود، هیچ کدام از این نظریه‌ها به‌طور قاطع تأیید نشد.


همهمه‌های وینزر

شهر «وینزر» در انگلیس و «انتاریو» در کانادا از دیگر کانون‌های همهمه هستند. اخیراً محققان دانشگاه وینزر و دانشگاه لندن مشغول تجزیه و تحلیل همهمه وینزر و مشخص کردن دلایل احتمالی آن هستند. علاوه بر این، محققان چندین سال است که مشغول مطالعه و بررسی روی همهمه‌های منطقه ساحلی باندی در شهر سیدنی استرالیا هستند که آنها نیز تاکنون به نتایج قابل قبولی دست نیافته‌اند. یکی از شهروندان این منطقه در مصاحبه با دیلی تلگراف می‌گوید: «این همهمه‌ها باعث کلافه شدن مردم شده است ولی تنها کاری که از دستمان برمی‌آید این است که صدای موزیک را بلند کنیم تا صدای آزار‌دهنده همهمه‌ها را نشنویم، برخی نیز پنکه‌های خود را روشن می‌گذارند تا صدای آن مانع از شنیدن صدای همهمه شود.»
از جمله موارد دیگر شنیدن شدن صدای همهمه‌ می‌توان به همهمه‌های کوکومو در آمریکا اشاره کرد که البته در این مورد محققان در سال 2003 به این نتیجه رسیدند که منبع این صدا‌ها کارخانه صنعتی دایملر کارایسلر است که باعث تولید نوعی صدا با فرکانس خاص می‌شود.
اما با‌وجود کاهش صدا‌های تولیدی توسط کارخانه، باز هم تعدادی از شهروندان همچنان از همهمه‌ها شکایت دارند.
نکته قابل توجه این است که این همهمه‌ها همانطور که ناشناخته و ناگهانی به‌وجود می‌آیند، پس از مدتی، به یکباره و به صورتی اسراسر‌آمیز از بین می‌روند.
با نگاهی اجمالی بر پیشینه جغرافیایی این پدیده در می‌یابیم که همهمه در منطقه شهری به مراتب کمتر از حومه شهر‌ها و روستا‌ها شنیده می‌شوند که احتمال می‌رود دلیل آن شلوغی و سروصدای شهر باشد.

 

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    17 4
    هر کسی اینو واسه سرنخ ترجمه کرده پول بیخود گرفته،به عنوان مثال این قسمتی از ترجمه است; "شهر «وینزر» در انگلیس و «انتاریو» در کانادا از دیگر کانون‌های همهمه هستند. اخیراً محققان دانشگاه وینزر و دانشگاه لندن مشغول تجزیه و تحلیل همهمه وینزر و مشخص کردن دلایل احتمالی آن هستند" این ترجمه ​صحیحتر این متن است; "شهر وینزر در انتاریو یکی دیگر از کانونهای همهمه است.محققان دانشگاه وینزر و دانشگاه (غربی) از لندن ,انتاریو اخیرا یک کمک مالی برای تحقیق و مشخص کردن علت "همهمه وینزر" دریافت کرده اند." همینطور که میبینید انگلیسی در این قسمت نیست و دو شهر لندن و وینزر هر دو در استان انتاریو و در کشور کانادا قرار دارند,متاسفانه ازاین اشتباهات در این متن فراوان وجود دارد.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    6 0
    خیلی می تواند مخرب و وحشتناک باشد این را من که روی بزرگراه زندگی می کنم و صدای هف هف برخورد تایر ماشین ها بر روی سطح بزرگراه را می شنوم و سر درد می گیرم بهتر درک می کنم
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    7 0
    عده ای معتقدند این صدای کره زمین است.
  • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    4 1
    هارپ
    • آرش A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
      6 0
      احتمال تاثیر آنتن های هارپ ممکنه صحیح باشه...