گزارش تحلیلی خبرآنلاین از موضوع شناسی 10 سال پیام حج رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در 10 سال گذشته (از 1382 تا 1392) به چه موضوعاتی در پیام های خود به کنگره حج پرداخته اند؟

معصومه جوادی نسب- نیره دخایی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سال همزمان با برپایی مراسم برائت از مشرکین حجاج در صحرای عرفات پیامی را خطاب به کنگره حج و شرکت کنندگان در آن صادر می کنند. پیام امسال مقام معظم رهبری، صبح امروز در صحرای عرفات قرائت شد.

به گزارش خبرآنلاین بررسی پیام های صادر شده در 10 سال گذشته نشان می دهد که به برخی از موضوعات همچون: وحدت، بیداری اسلامی، آمریکا و صهیونیزم، آزادی و حقوق بشر و ... در پیام های هر سال پرداخته شده است. همچنین متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی جهان اسلام  و ملت های مسلمان در هر سال رهبری موضوعاتی را در پیام سالانه خود به کنگره حج مدنظر قرار می دهد. بررسی آیات استفاده شده در پیام ها نیز هماهنگی آنها با موضوعات مربوط به مسلمانان و تاکید رهبری بر آنها را نشان می دهد.

گزارش زیر با تفکیک مسائل مطرح شده در پیام های مقام معظم رهبری از سال 82 تا 92، آیات قرآن استفاده شده، عناوین مشترک و متفاوت به کار رفته در پیام ها و خلاصه اظهارات مربوطه را در جداولی جداگانه دسته بندی کرده است.

موضوع شناسی آیات قرآن مطرح شده در 10 سال پیام حج مقام معظم رهبری

با تحلیل آیات به کار رفته در بیانات 10 سال پیام حج مقام معظم رهبری، فراوانی استفاده از برخی موضوعات مشهود است. علاوه بر آیاتی که محتوای آن مربوط به موضوع حج است، موضوعاتی همچون: صبر و استقامت، وحدت و پرهیز از تفرقه، یاری و نصرت خدا و ... در این بیانات استفاده شده است. فراوانی بیشتر آیات مربوط به وحدت و صبر و استقامت نشان از توجه و اشاره ویژه آیت الله خامنه ای به این موضوعات برای ترویج فرهنگ اصیل اسلام ناب دارد.

آیات موضوعی پیام ها را به همراه ترجمه آنها در جدول زیر می خوانید.

موضوع

متن آیه

ترجمه

سوره و شماره آیه

حج

وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ  

و در میان مردمان به حج آواز ده تا پیاده و سوار بر شتران باریک میان سبک‏رو از راه‏هاى دور رو به سوى تو آورند.

سوره حج، آیه 27

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ یَصدُّونَ عَنسبِیلِ اللَّهِ وَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلْنَهُ لِلنَّاسِ سوَاءً الْعَکِف فِیهِ وَ الْبَادِوَ مَن یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادِ بِظلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ‏

کسانی که کفر ورزیدند و از راه خدا و مسجد الحرام که ما آن را برای همه مردم معبد قرار دادیم و مقیم و مسافر در آن یکسان است باز می‏دارند بدانند که ما به هر کس از ایشان که بخواهد در آنجا تجاوزی و ستمی بکند عذابی دردناک خواهیم داد.

سوره حج، آیه 25

جَعَلَ اللّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَامًا لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْیَ وَالْقَلاَئِدَ ذَلِکَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ وَأَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ

خداوند [زیارت‏] کعبه بیت الحرام را وسیله به پا داشتن [مصالح‏] مردم قرار داده، و ماه حرام و قربانی هاى بى‏نشان و قربانی هاى نشاندار را [نیز به همین منظور مقرر فرموده است‏]، این [جمله‏] براى آن است تا بدانید که خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است مى‏داند، و خداست که بر هر چیزى داناست.

سوره مائده، آیه 97

فَإِذَا قَضَیْتُم مَّنَاسِکَکُمْ فَاذْکُرُواْ اللّهَ کَذِکْرِکُمْ آبَاءکُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِکْرًا

و چون آداب ویژه حجّ خود را به جاى آوردید، همان گونه که پدران خود را به یاد مى‏آورید، یا با یادکردنى بیشتر، خدا را به یاد آورید.

سوره بقره، آیه‌ 200

 

صبر و پایداری

قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ

موسى به قوم خود گفت: از خدا یارى جویید و پایدارى ورزید، که زمین از آنِ خداست آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‏دهد و فرجام [نیک‏] براى پرهیزگاران است.

سوره اعراف، آیه 128

 

فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ وَلاَ تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ  

پس همان گونه که فرمان یافته ای، پایداری کن و آنان که توبه کرده و همراه تو هستند [نیز پایداری کنند] و سرکشی نکنید، زیرا او به آنچه می کنید بیناست.

سوره هود، آیه 112

فَلِذَلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ

پس فقط به سوی این [دین مشترک بین پیامبران] دعوت کن و چنان که به تو امر شده است پایداری نما و از هوس های آنان پیروی مکن.

سوره شوری، آیه 15

یاری خدا

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ

اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اگر خدا را یارى کنید یاریتان مى‏کند و گام هایتان را استوار مى‏دارد.

سوره محمد، آیه 7

إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّالَّذِینَ هُم مُّحْسِنُونَ

همانا خدا با کسانى است که پرهیزگارى کنند و کسانى که نیکوکارند.

سوره نحل، آیه 128

الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ

همان کسانى که به ناحق از خانه‏هایشان بیرون رانده شدند. [آنها گناهى نداشتند] جز اینکه مى‏گفتند: «پروردگار ما خداست» و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض دیگر دفع نمى‏کرد، صومعه‏ها و کلیساها و کنیسه‏ها و مساجدى که نام خدا در آنها بسیار برده مى‏شود، سخت ویران مى‏شد، و قطعا خدا به کسى که [دین‏] او را یارى مى‏کند، یارى مى‏دهد

سوره حج، آیه 40

وَ الّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهدینّهُم سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ

و کسانى که در راه ما کوشیده‏اند، به یقین راه هاى خود را بر آنان مى‏نماییم و در حقیقت، خدا با نیکوکاران است.

سوره عنکبوت، آیه 69

أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ

به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده ، رخصت [ جهاد ] داده شده است ، چرا که مورد ظلم قرار گرفته اند ، و البته خدا بر پیروزی آنان سخت تواناست.

سوره حج، آیه 39

وحدت و پرهیز از تفرقه

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ

در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید، امید که مورد رحمت قرار گیرید.

سوره حجرات، آیه 10

و أطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا إن الله مع الصابرین

و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سُست شوید و مهابت شما از بین برود، و صبر کنید که خدا با شکیبایان است.

سوره انفال، آیه 46

میراث زمین

وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ

و به تحقیق در زبور، بعد از ذکر چنین نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به میراث می برند.

سوره انبیاء، آیه 105

وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ

 

خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند ، وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین [ خود ] قرار دهد همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین [ خود] قرار داد، و آن دینی را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند، و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند، [تا] مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند ، و هر کس پس از آن به کفر گراید آنانند که نافرمانند.

سوره نور، آیه 55

رافت و مهربانی

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ

 

محمد پیامبر خداست و کسانی که با اویند، بر کافران، سختگیر  و با همدیگر مهربانند.

سوره فتح؛ آیه 29

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُوا وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى‏ إِلَیْکُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیاةِ الدُّنْیا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ کَثیرَةٌ کَذلِکَ کُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَتَبَیَّنُوا إِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبیراً

 

ای کسانی که ایمان آورده اید، چون در راه خدا سفر می کنید [ خوب] رسیدگی کنید و به کسی که نزد شما [ اظهارِ ] اسلام می کند مگویید: «تو مؤمن نیستی» [ تا بدین بهانه ] متاع زندگی دنیا را بجویید ، چرا که غنیمت های فراوان نزد خداست. قبلًا خودتان [ نیز ] همین گونه بودید ، و خدا بر شما منّت نهاد. پس خوب رسیدگی کنید ، که خدا همواره به آنچه انجام می دهید آگاه است.

سوره نساء، آیه 94

 

موضوع شناسی بیانات مشترک در 10 سال پیام حج رهبری

موضوع

زمان

شرح بیانات

بیداری اسلامی

  

سال 82

نسیم بیدارى اسلامى در همه جاى جهان اسلام وزیده و پانهادن اسلام به عرصه عمل، به مطالبه اى جدى بدل شده است. آنان بیدارى اسلامى را حس مى کنند و از فراگیرى اندیشه «اسلام سیاسی» و حاکمیت اسلام بشدت احساس خطر مى کنند.

سال 83

اکنون آمریکا و غرب مستکبر به این جمع بندى رسیده‌اند که اگر با ابزار اقتصادى و سیاسى و تبلیغاتى و سرانجام، نظامى نتوانند در چند سال آینده، نهضت بیدارى اسلامى را مهار و سرکوب کنند، همه‌ى محاسبات آنان براى حاکمیت مطلق بر جهان و سیطره بر مهمترین منابع نفت و گاز که برترى مادى آنان بر همه‌ى بشریت است، به هم خواهد ریخت.

سال 84

اکنون که به برکت فداکارى مبارزان و شجاعت و صداقت رهبران در برخى از نقاط دنیاى اسلام، بیدارى اسلامى امواج خود را گسترش داده و جوانان و نخبگان و آحاد مردم را در بسیارى از کشورهاى اسلامى به میدان آورده است.

سال 85

با آغاز بیداری اسلامی که نقطه‌ی اوج آن سربرآوردن جمهوری اسلامی در ایران بود، اردوگاه استعمار غربی با تهدیدی بزرگ روبرو شد. شکست مکتب های سیاسی شرق و غرب و غلط درآمدن و فروریختن ارزش هائی که استعمارگران، آن را تنها راه خوشبختی بشریت وانمود می کردند، خودآگاهی اسلامی را در میان توده‌های مسلمان ریشه‌دار ساخت .

سال 86

امروز دشمن غدار امت اسلامی، گردانندگان مراکز استکباری و قدرت‌های فزونی‌طلب و متجاوزی هستند که بیداری اسلامی را تهدیدی بزرگ برای منافع نامشروع و سلطه‌ی ظالمانه‌ی خود بر دنیای اسلام می‌دانند.

سال 89

گسترش موج بیداری اسلامی در دنیای امروز، حقیقتی است که فردای نیکی را به امت اسلامی نوید می‌دهد.

سال 92

بی شک دوران کنونی دوران بیداری و هویت یابی مسلمانان است؛ این حقیقت را از خلال چالش هایی که کشورهای مسلمان با آن روبرو شده اند نیز به روشنی می‌توان دریافت. درست در همین شرایط است که عزم و اراده متکی به ایمان و توکل و بصیرت و تدبیر، می‌تواند ملت های مسلمان را در این چالش‌ها به پیروزی و سرافرازی برساند و عزت و کرامت را در سرنوشت آنان رقم زند.

* ما البته تردید نداریم که ملت‌های به پا خاستهٔ آن منطقه که بیداری اسلامی را تجسم بخشیدند باذن الله اجازه نخواهند داد که عقربهٔ زمان به عقب برگردد و دوران زمامداران فاسد و وابسته و دیکتاتور تکرار شود، لیکن غفلت از نقش قدرت های استکباری در فتنه انگیزی و دخالت های ویرانگر، کار آنان را دشوار خواهد کرد و دوران عزت و امنیت و رفاه را سال ها به عقب خواهد افکند.

آمریکا و صهیونیسم

  

سال 82

شبکه سرطانى صهیونیسم و دولتمردان شرور و جنگ افروز آمریکا که امروز خطرناکترین و اصلى ترین مرکز استکبارند از راه هاى گوناگون به معارضه با امت اسلام برخاسته اند از جنگ روانى و تبلیغاتى تا مقابله اقتصادى تا اقدامات عنودانه سیاسى و تا خشونت و ترور و تقابل نظامی.

سال 83

اشغال قدس و فلسطین به اشغال عراق و افغانستان انجامید، و اُختاپوس صهیونیزم و استکبار وقیح و نفرت‌انگیز آمریکا، اکنون براى همه‌ى خاورمیانه و شمال آفریقا و همه‌ى دنیاى اسلام، توطئه و نقشه در سر می پرورانند.

سال 85

اکنون دولت امریکا و سرمایه‌سالاری غرب و فعالان مفسد صهیونیست حقیقت زنده‌ی بیداری اسلامی را حس می کنند و با اعتراف به این که سلاح و قدرت نظامی در برابر این حقیقت، کارآئی ندارد، همه‌ی توان خود را در حیله‌ها و شیوه‌های سیاسی به کار می گیرند.

سال 86

پیروز نهائی در این کارزار حق و باطل، جز حق نیست و این ملت مظلوم و صبور فلسطین است که سرانجام بر دشمن پیروز خواهد شد. همین امروز هم علاوه‌بر ناکامی در شکستن مقاومت فلسطینیان، در عرصه‌ی سیاسی با دروغ در آمدن داعیه‌های آزادی‌طلبی و دموکراسی‌خواهی و شعار حقوق‌بشر، شکست سختی بر آبروی رژیم امریکا و بیشتر رژیم‌های اروپائی وارد آمده است.

سال 89

امروز برخلاف سی سال پیش، رژیم صهیونیستی دیگر یک هیولای شکست‌ناپذیری نیست؛ برخلاف دو دهه پیش، آمریکا و غرب تصمیم‌گیران بی چون و چرا در خاورمیانه نیستند.

سال 90

غرب و آمریکا و صهیونیزم، امروز از همیشه ضعیف‌ترند. گرفتاری هاى اقتصادى، ناکامى‌هاى‌ پى‌درپى‌ در افغانستان و عراق، اعتراض هاى عمیق مردمى در آمریکا و دیگر کشورهاى غربى - که دامنه‌ى آن روزبه‌روز گسترده‌تر شده است - مبارزات و جانفشانى‌هاى مردم فلسطین و لبنان، قیام هاى دلیرانه‌ى مردم در یمن و بحرین و برخى دیگر از کشورهاى زیر نفوذ آمریکا، همه و همه حامل بشارت هاى بزرگى براى امت اسلامى و بویژه کشورهاى انقلابى جدید است.

سال 91

یکى از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام که به سرنوشت امت اسلامى پیوند خورده است، حوادث انقلابى در شمال آفریقا و در منطقه است که تاکنون به إسقاط چند رژیم فاسد و مطیع آمریکا و هم دست صهیونیسم انجامیده و رژیم‌هاى دیگرى از این قبیل را به لرزه درآورده است.

آزادی، دموکراسی و حقوق بشر

سال 82

آیا ممنوعیت حجاب در برخى کشورهاى اروپایى نشانه دروغ بودن اعتقاد به آزادى نیست؟

سال 83

از آزادى و حقوق اقلیتها سخن می گویند، و حق آموزش و تحصیل را از دختران مسلمان، به جرم پایبندى به حجاب اسلامى سلب می کنند.

سال 83

درباره‌ى آزادى بیان و عقیده داد سخن مى‌دهند، و ابراز عقیده درباره‌ى صهیونیزم را جرم میشمرند. در باب حقوق بشر پرگوئى میکنند، اما دهها اردوگاهِ شکنجه چون گوانتانامو و ابوغریب بپا می کنند، آنها از احترام به همه‌ى مذاهب سخن مى‌گویند، اما از مرتد مهدورالدمى چون سلمان رشدى حمایت مى‌کنند.

سال 84

*مرتکبان جنایات های بی شمار، و تحقیر کنندگان ملت عراق و فلسطین و پرورش دهندگان گروه هائى که به نام اسلام، خون مسلمانان را در عراق و افغانستان مباح می شمرند، حق ندارند از حقوق بشر سخن بگویند.

*دنیاى اسلام براى مردم سالارى و حقوق بشر، محتاج نسخه مغلوط و بارها نقض‌شده‌ى غرب نیست، مردم سالارى در متن تعالیم اسلامى و حقوق انسان از برجسته‌ترین سخنان اسلام است.

سال 92

دولت‌های استکباری و پیشاپیش آنان آمریکا، به کمک ابزارهای رسانه ای فراگیر و پیشرفته، چهره واقعی خود را می‌پوشانند و با دعوی طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی، رفتاری خدعه آمیز در برابر افکار عمومی ملت‌ها در پیش می‌گیرند. آنان در حالی دم از حقوق ملت‌ها می‌زنند که ملت‌های مسلمان، هر روز بیشتر از گذشته، آتش فتنه‌های آنان را با جسم و جان خود لمس می‌کنند.

فلسطین و

وضعیت دیگر

کشورهای منطقه

  

سال 82

نگاهى گذرا به جنایات تکان دهنده صهیونیست هاى غاصب در فلسطین که با حمایت دولت آمریکا صورت مى گیرد و نیز مطالعه رفتار اشغالگران در عراق و افغانستان عمق شقاوت کسانى را آشکار مى سازد که دنیا را از ادعاى ریاکارانه حقوق بشر و طرفدارى از دمکراسى و آزادى پر کرده اند.

سال 84

داعیه‌ى مبارزه با خشنونت و تروریسم از کسانى که خود مروج تروریسم صهیونیستى و مرتکب خونین‌ترین خشونت ها در عراق و افغانستان‌اند، نفرت آور است.

سال 85

نگاه به فلسطین امروز که در آن دولتی پایبند به اصل بی‌خدشه‌ی « آزادی از اشغال صهیونیستی » بر سر کار آمده و مقایسه‌ی آن با غربت و انزوا و ناتوانی ملت فلسطین در گذشته،نگاه به لبنان که مسلمانان از جان گذشته در آن توانستند ارتش مجهز اسرائیل را با همه‌ی کمک هائی که امریکا و غرب و منافقان به آن می رساندند، شکست دهند و مقایسه‌ی آن با لبنانی که صهیونیست ها هرگاه اراده می کردند تا هرکجای آن بی‌هیچ مانعی پیش میرفتند،نگاه به عراق که ملت غیور آن بینی آمریکای مغرور را به خاک مالیده و ارتش و سیاستمدارانی را که با کبر و نخوت، از مالکیت خود بر عراق دم میزدند، در باتلاقی از مشکلات سیاسی و نظامی و اقتصادی گرفتار ساخته است، و مقایسه‌ی آن با عراقی که حاکم خونخوار آن به پشتگرمی امریکا،‌ نفس‌های مردم را بند آورده بود،نگاه به افغانستان که همه‌ی وعده‌های آمریکا و غرب در آن، فریب و دروغ از آب درآمده و لشکرکشی کم‌نظیر جبهه‌ی متحد غربی در آن، جز ویرانی کشور و فقر و کشتار مردم و اقتدار روزافزون مافیای موادمخدر به بار نیاورده است توان روزافزون ملت های اسلامی را آشکار می کند.

سال 86

در فلسطین، در لبنان، در عراق، در پاکستان و افغانستان، توطئه اختلاف‌افکنی دشمنان میان برادران کارگر شد و بخشی از مردم یک کشور مسلمان، در برابر بخشی دیگر به جنگ و ستیز برخاستند و خون یکدیگر را ریختند. در همه‌ی این حوادث تلخ و مصیبت‌بار، نشانه‌های توطئه آشکار بود و چشم‌های تیزبین، دست دشمن را مشاهده کردند.

سال 87

فلسطین و انتفاضه‌ی اسلامی و قیام دولت فلسطینی و مسلمان، لبنان و پیروزی تاریخی حزب‌الله و مقاومت اسلامی بر رژیم مستکبر و خونخوار صهیونیست؛ عراق و تشکیل دولت مسلمان و مردمی بر ویرانه‌های رژیم ملحد و دیکتاتور صدام؛ افغانستان و هزیمت خفتبار اشغالگران کمونیست و رژیم دست‌نشانده‌ی آن؛ شکست و ناکامی همه‌ی طرح های استکباری امریکا برای سیطره بر خاورمیانه؛ گرفتاری و آشفتگی علاج‌ناپذیر در درون رژیم غاصب صهیونیست همه و همه نشانه‌های آشکار پیروزی و پیشروی اسلام در هماوردی با دشمنان در این قرن یعنی قرن پانزدهم هجری است.

سال 88

فلسطین در سیطره‌ى خباثت صهیونیست ها در رنج و محنت روزافزون است؛ مسجد الاقصى در معرض خطر جدى است؛ مردم مظلوم غزه پس از آن نسل کشى بى‌سابقه همچنان در سخت‌ترین شرائط به سر مى‌برند؛ افغانستان در زیر چکمه‌ى اشغالگران، هر روز دچار مصیبتى تازه است؛ ناامنى در عراق، آرامش و راحت را از مردم سلب کرده است؛ برادرکشى در یمن داغى تازه بر دل امت اسلامى نهاده است.

سال 89

امروز ملت فلسطین، قهرمان مقاومت است، ملت لبنان به تنهایی شکننده‌ی هیبت پوشالی رژیم صهیونیستی و فاتح جنگ 33 روزه است و ملت ایران پرچمدار و خط‌شکن حرکت به سمت قله‌ها است.

سال 92

یک نگاه به ملت مظلوم فلسطین که ده ها سال است روزانه زخم جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش را دریافت می‌کند؛ یا به کشورهای افغانستان و پاکستان و عراق که تروریسم زائیدهٔ سیاست‌های استکبار و ایادی منطقه ای آنان، زندگی را به کام ملت‌های آنان تلخ کرده است، یا به سوریه که به جرم پشتیبانی از جریان مقاومت ضد صهیونیستی، آماج کینهٔ سلطه گران بین المللی و کارگزاران منطقه ا ی آنان شده و به جنگ خونین داخلی گرفتار آمده است، یا به بحرین یا به میانمار که هر یک به نحوی، مسلمانان محنت زده مغفول و دشمنانشان مورد حمایت اند یا به ملت‌های دیگری که از سوی آمریکا و متحدانش، پی در پی به تهاجم نظامی و یا تحریم اقتصادی یا خرابکاری امنیت تهدید می‌شوند، می‌تواند چهره واقعی این سردمداران نظام سلطه را به همه نشان دهد.

وحدت جهان اسلام

سال 83

*حج در عین حال، یک حرکت دسته جمعى است. دعوت الهى به حج براى آن است که مؤمنان خود را در کنار یکدیگر ببینند و نمادى از وحدت پیکره‌ى مسلمین را به چشم خود بنگرند.

*حج براى تقرب دسته جمعى به خدا و برائت دستجمعى از شیاطین انس و جن و تمرین اتحاد و پیوستگىِ امت اسلامى است. امت اسلامى هرگز مانند امروز به این برادرى بایکدیگر و برائت علنى از مشرِکین و مستکبرین، نیاز نداشته است.

سال 83

امروز دنیاى اسلام بیش از همیشه، به اتحاد و یکدلى و تمسک به قرآن نیازمنداست. از سوئى، ظرفتی هاى جهان اسلام براى توسعه و عزت و اقتدار، امروز بیش از گذشته آشکارشده و بازیابىِ عظمت امت اسلامى، امروز در سراسرِ جهان اسلام، انگیزه و خواست جوانان و فرزانگان شده است.

سال 84

شکوه و جلال این گردهمائى بى نظیر، مارا با واقعیت امت عظیم اسلامى که فراتر از ملت ها و نژادها و رنگ ها و زبان ها است، آشنا می سازد. این جمع درهم تنیده و هماهنگ، این زبان ها که همه به یک سخن مترنم‌اند، این تن‌ها و دل ها که همه به‌یک قبله رو می آورند، این انسان ها که ده ها کشور و ملت را نمایندگى می کنند، همه متعلق به یک واحد ویک مجموعه‌ى عظیم‌اند، و آن امت اسلامى است.

سال 85

در بعد سیاسی، محور اصلی در حج، نمایش هویت متحد امت اسلامی است. دوری برادران از یکدیگر،‌ عرصه را برای بدخواهان می گشاید و تخم تفرقه میان مسلمانان را بارور می کند.

سال 86

وحدت و انسجام اسلامی امروز یک فریضه‌ی حتمی است که با همکاری خردمندان و دلسوزان متعهد می تواند راه‌های عملی آن پیموده شود.

سال 88

اگر میان ملت هاى مسلمان و میان فرقه‌هاى اسلامى و اقوام مسلمان با یکدیگر، محبت و حسن‌ظن و همدلى، جاى بدگمانى و بدبینى را که خواسته‌ى دشمنان است بگیرد، بخش اعظم توطئه و تدبیر بدخواهان را خنثى خواهد کرد.

سال 89

کعبه، رمز وحدت و عزت و نماد توحید و معنویت، در موسم حج میزبان دل‌های مشتاق و امیدواری است که از سراسر گیتی، به فراخوان رب جلیل پاسخ گفته و لبیک‌گویان به زادگاه اسلام شتافته‌اند.

سال 92

* علاج بنیانی و اساسی مشکلات جهان اسلام را می توان در دو جملهٔ کلیدی خلاصه کرد که هر دو از بارزترین درس‌های حج است: اول: اتحاد و برادری مسلمانان در زیر لوای توحید و دوم: شناخت دشمن و مقابله با نقشه‌ها و شیوه‌های او

* تقویت روح اخوت و همدلی درس بزرگ حج است. در اینجا حتی جدال و درشت گویی با دیگران ممنوع است. پوشش یکسان و اعمال یکسان و حرکات یکسان و رفتار مهربان در اینجا به معنی برابری و برادری همهٔ آن کسانی است که به این کانون توحید معتقد و دلبسته اند. این پاسخ صریح اسلام به هر آن فکر و عقیده و دعوتی است که گروهی از مسلمانان و معتقدان به کعبه و توحید را از دائرهٔ اسلام بیرون بداند.

فناوری هسته ای

سال 83

آنان نمایش علم‌گرائى و جهانى سازىِ علم می دهند و آنگاه با پیشرفت دانش و فناورى در جهان اسلام مقابله می کنند و سر بر آوردن فناورى هسته‌اى صلح‌آمیز در کشورهاى اسلامى را گناهى بزرگ می شمارند.

سال 84

دولت هائى که با تولید سلاح اتمى و شیمیائى و به کار گرفتن آن، تاریخ معاصر خود را سیه رو کرده‌اند، حق ندارند خود را متولى عدم اشاعه‌ى صنعت هسته‌اى قلمداد کنند.

سال 89

بر خلاف ده سال پیش فن‌آوری هسته‌ای و دیگر فن‌آوری‌های پیچیده برای ملت‌های مسلمان منطقه، دور از دسترس و افسانه‌گون به شمار نمی‌رود.

پرهیز از

اختلافات مذهبی

سال 85

* یکی از کارآمدترین حیله‌ها افروختن آتش اختلاف است. آنان با صرف پول و تلاش سراسیمه و بیدرنگ، در پی آنند که مسلمانان را سرگرم اختلافات میان خود کنند و بار دیگر با بهره‌گیری از غفلت ها و کج‌فهمی ها و تعصب ها، ما را به جان یکدیگر بیندازند.

* امروز سرویس های جاسوسی آمریکا و انگلیس در عراق، در لبنان، در کشورهائی از شمال افریقا و در هر جای دیگری که بتوانند با همه‌ی قوا در حال پراکندن ویروس اختلاف مذهبی‌اند.

سال 91

ایادى فاسد آمریکا و ناتو و صهیونیسم با استفاده از برخى غفلت‌ها و سطحى‌نگرى‌ها می‌کوشند حرکت سیل‌آساى جوانان مسلمان را منحرف ساخته و آنان را به نام اسلام به جان یکدیگر بیندازند تا خون مسلمانان به دست یکدیگر بر زمین بریزد و دشمنان اسلام از بن‌بست نجات یابند و اسلام و مجاهدانش بدنام و زشت‌چهره جلوه کنند.

 

موضوع شناسی بیانات متناسب با تحولات سالانه که در پیام حج رهبری مطرح شده است:

موضوع

زمان

شرح بیانات

انتخابات عراق

سال 83

 

* اکنون انتخابات عراق پیش روى ما است. هدف ملت عراق و رهبران راستین آنان از انتخابات، نقطه‌ى مقابل هدف اشغالگران از آن است.

* ملت و رهبران عراق، انتخابات را براى تشکیل حکومتى مردمى و بر خاسته از اراده‌ى مردم و براى عراقى مستقل و یکپارچه و آزاد می خواهند.

* انتخابات از نظر آنان باید پایان اشغال نظامى و سلطه‌ى سیاسى آمریکا و انگلیس باشد. باید به حضورِ فتنه‌انگیز صهیونیست ها، خاتمه دهد. و باید کدورت هاى فرقه‌ئى و قومى را به اخوّت و اتحاد تبدیل کند.

پیروی نکردن

از فرهنگ غربی

سال 84

 

ارزش هاى غربى که در کشورهاى آمریکا و انگلیس به فروپاشى اخلاقى و رواج شهوترانى و خشنونت و قانونى کردن همجنس بازى و فضاحت هاى دیگرى از این قبیل انجامیده، قابل تقلید نیست.

شیعه ستیزی

سال 86

 

* امروز کسانی با کوته‌بینی و بی‌خردی، به بهانه‌های واهی، جماعت بزرگی از مسلمانان را مشرک می‌شمارند و حتی خون آنان را مباح می دانند. این‌ها چه بدانند و چه ندانند، در خدمت شرک و کفر و استکبارند.

* چه بسا کسانی‌ که احترام به بارگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اولیاء و ائمه دین علیهم‌السلام را که تکریم دین و دینداری است، شرک و کفر نامیدند، اما خود در خدمت درگاه کافران و ستمگران درآمدند و هدف‌های پلید آنان کمک کردند.

* آنان حماسه‌ی بی‌نظیر حزب‌الله در جنگ 33 روزه، ایستادگی مدبرانه‌ی ملت عراق، صبر و استقامت اعجاب‌انگیز دولت قانونی فلسطین و ملت فداکار آن و بسیاری از آیات تجدید حیات اسلام در کشورهای مسلمان را با تهمت‌هائی همچون ایرانی‌گری یا شیعی‌گری متهم می‌سازند تا حمایت یکپارچه‌ی دنیای اسلام را دچار محذور کنند.

ضعف رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت غزه

سال 87

 

حرکات بیرحمانه و دژخیمانه‌ی دشمن در غزه که نظیر آن در تاریخ ظلم های بشری کمتر دیده شده است، نشانه‌ی ضعف او در فائق آمدن بر اراده‌ی مستحکم آن مردان و زنان و جوانان و کودکانی است که با دست خالی،‌ در برابر رژیم غاصب و پشتیبانش یعنی ابرقدرت امریکا ایستاده اند.

قیام ها و انقلاب های  برخی کشورهاى منطقه

سال 90

 

* در مصر، تونس و لیبى طاغوت هاى دیکتاتور و فاسد و وابسته، از سریر قدرت سرنگون شده‌اند و در برخى کشورهاى دیگر، امواج پرخروش قیام مردمى، کاخ هاى زر و زور را به ویرانى و نابودى تهدید می کند.

* ملت هاى شجاع و به‌پاخاسته در مصر و تونس و لیبى و دیگر ملت هاى بیدار و مبارز بدانند، نجات آنان از ظلم و کید آمریکا و دیگر مستکبران غربى، تنها و تنها در آن است که تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار شود و این جز با همکارى و همدلى و اتحاد کشورهاى‌اسلامى به دست نخواهد آمد.

بحران سوریه

سال 91

 

*در سوریه بحران مى‌آفرینند تا ذهن ملت‌ها را از مسائل مهم کشورهاى خود و خطراتى که در کمین آنها است، منصرف ساخته و به ماجراى خونینى که خود تعمدا به‌ وجود آورده‌اند، معطوف کنند.

*جنگ داخلى در سوریه و کشتار جوانان مسلمان به دست یکدیگر، جنایتى است که به‌ وسیله‌ى آمریکا و صهیونیسم و دولت‌هاى مطیع آنان آغاز شده و در آتش آن دمیده می‌شود.

*ما طرفدار ملت سوریه و مخالف هرگونه تحریک و دخالت خارجى در آن کشوریم. هرگونه اصلاح در آن کشور باید به‌ وسیله‌ى خود ملت و با روش‌هاى کاملا ملى‌ صورت گیرد.

به کار گیری

اندیشه و عمل

سال 92

* امت اسلامی امروز بیش از هر چیز به انسان هایی نیاز دارد که اندیشه و عمل را در کنار ایمان و صفا و اخلاص و مقاومت در برابر دشمنان کینه ورز در کنار خودسازی معنوی و روحی، فراهم سازند. این یگانه راه نجات جامعه بزرگ مسلمانان از گرفتاری هایی است که یا آشکارا به دست دشمن و یا با سستیِ عزم و ایمان و بصیرت، از زمان‌های دور در آنها فرو افتاده است.

توطئه دشمنان برای اختلاف و ترور میان مسلمانان

سال 92

* نگاهی به وضعیت کشورهای غرب آسیا از پاکستان و افغانستان تا سوریه و عراق و فلسطین و کشورهای خلیج فارس و نیز کشورهای شمال آفریقا از لیبی و مصر و تونس تا سودان و برخی کشورهای دیگر، حقایق بسیاری را روشن می‌سازد.

* جنگ‌های داخلی، عصبیت‌های کور دینی و مذهبی؛ بی ثباتی‌های سیاسی؛ رواج تروریسم قساوت آمیز؛ ظهور گروه ها و جریان‌های افراط گر که به شیوه اقوام وحشی تاریخ، سینه انسان‌ها را می‌شکافند و قلب آنان را با دندان می‌درند؛ مسلحینی که کودکان و زنان را می‌کشند و مردان را سر می‌برند و به نوامیس تجاوز می‌کنند و حتی در مواردی این جنایات شرم آور و مشمئز کننده را به نام و زیر پرچم دین مرتکب می‌شوند، همه و همه محصول نقشه شیطانی و استکباری سرویس‌های امنیتی بیگانگان و عوامل حکومتی همدست آنان در منطقه است که در زمینه‌های مستعد داخلی کشورها امکان وقوع می‌یابد و روز ملت‌ها را سیاه و کام آنان را تلخ می‌کنند.

* اینجانب همچون بسیاری از علمای اسلام و دلسوزان امت اسلامی بار دیگر اعلام می‌کنم که هر گفته و عملی که موجب برافروختن آتش اختلافات میان مسلمانان شود و نیز اهانت به مقدسات هریک از گروه های مسلمان یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به اسلام، و حرام شرعی است.

 

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیده نفیسه IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    سلام.تحقیقی دارم پیرامون حج برائت وانعکاس آن در سیره ها و تواریخ عمومی.لطفا کمکم کنید