محمدصالح نیکبخت می‌گوید هم از لحاظ ماهوی و هم از لحاظ تشریفات، اجرای حکم قاچاقچی اعدامی پایان یافته و دیگر جایی برای اجرای مجدد حکمی که قبلا اجرا شده است وجود ندارد.

فهیمه حسن‌میری: مردی که اعدام شده اما زنده مانده است. این ماجرایی است که این روزها موضوع بحث قرار گرفته و بعد از اظهار تعجب، این سوال را به همراه دارد که حالا تکلیف چیست؟ باید زنده بماند یا باید دوباره اعدام شود؟ جالب اینجاست که قانون هم پاسخ روشنی برای این سوال ندارد و برای این موضوع نادر رویه قضایی هم وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد. در این میان عده‌ای موافق اعدام مجدد او هستند و استدلال می‌کنند که این فرد برای جامعه خطرناک است و باید دوباره اعدام شود و عده دیگری معتقدند حالا که یک بار اعدام شده و جان سالم به در برده دیگر نباید اصراری روی سلب حیات او وجود داشته باشد. اما نظر فقها و حقوقدان‌ها راجع به این قضیه چیست؟ درباره این موضوع نظر محمدصالح نیکبخت، وکیل دادگستری و حقوقدان را پرسیدیم.

در ماجرای فردی که اعدام شده اما زنده مانده است، بحث‌های زیادی درباره اعدام مجدد یا زنده ماندن او مطرح است. نظر شما به عنوان یک حقوقدان درباره این قضیه چیست؟

اصولا باید به این نکته توجه داشت که احکام مدنی و جزایی فقط یک بار انجام می‌شوند. درمورد مجازات اعدام، هم از لحاظ قانونی درمورد صدور حکم و اجرای آن و هم درمورد تشریفات اجرای حکم، قانون و آیین‌نامه مشخص وجود دارد و آن این است که پس از رسیدگی در دادگاه که معمولا در مورد صدور حکم اعدام دقت و جدیت زیادی می‌شود و در این موضوع حکم از موارد حدود و قصاص نبوده و حکم اعدام از نوع مجازات‌های تعزیری بوده است، پس از صدور در دادگاه انقلاب بجنورد، به دلیل موضوع جرم ارتکابی محکوم‌علیه حکم صادره به دادستانی کل کشور فرستاده شده و قضات دادستانی کل کشور که معمولا از قضات باسابقه هستند، صدور حکم اعدام را از لحاظ ماهوی و شکلی تایید کرده‌اند. بنابراین پس از تایید حکم اعدام باید تشریفات اجرای حکم اعدام هم رعایت شود. برای تشریفات اجرای حکم باید قبل از اجرای حکم، فرد را از اجرای حکم مجازات او مطلع کرد و به او تکلیف می‌شود چنانچه وصیتی دارد بکند و قبل از اجرای حکم باید محکوم‌علیه توسط پزشکی قانونی معاینه و سلامت او تایید شود. پس از آن، حکم اجرا می‌شود و بعد از اجرای حکم صورت‌جلسه‌ای با حضور مقامات زندان و نماینده دادستان شهر محل اجرای حکم و سایر مقاماتی که در آیین‌نامه پیش‌نویس شده تنظیم می‌شود که در آن قید می‌شود حکم اجرا شده است. به این ترتیب حکم صادره درمورد محکوم‌علیه به طور کامل هم از لحاظ ماهوی و هم از لحاظ تشریفات اجرای حکم پایان یافته و دیگر جایی برای اجرای مجدد حکمی که قبلا اجرا شده است وجود ندارد.

در این باره قانون مشخصی هم داریم؟

در این مورد قانون ما ساکت است و با فقدان قانون در این مورد نمی‌توان بر اساس برداشت شخصی و نظری مجددا جان انسانی که به صورت معجزه‌آسایی از اجرای حکم اعدام رهایی یافته است با اجرای مجدد حکم گرفت.

 نگاه فقهی به این موضوع چگونه است؟

در اصول فقه بحثی وجود دارد به نام "مرّ و تکرار" و آن این است که اگر امر آمر دلالت بر دستور اجرای کاری کند، این بحث وجود دارد که اگر مکلف فقط یک بار آن امر مورد درخواست را به جا آورد تکلیف و امر از او ساقط می‌شود. هرچند در این مورد عده‌ای به تکرار نظر دارند ولی تقریبا نظر مشهور این است که در صورتی که امر آمر بر تکرار باشد، باید در خود آن امر یا به صورت صریح امر شود یا این که قرینه‌ای بر آن تکرار وجود داشته باشد. حالا در این پرونده، امر آمر که حکم حاکم بوده است اجرا شده و صورت‌مجلس تنظیم شده هم که علی‌القاعده صحیح است، تنظیم شده و در جایی هم دستور تکرار نیامده است بنابراین این نظر که گفته می‌شود چون امر حاکم به سلب حیات محکوم علیه بوده و این حیات هنوز باقی است، دور از قواعد و مقررات است.

ممکن است با سکوت قانون در این زمینه، حکم اعدام مجدد برای این فرد صادر شود؟

اگرچه ما در قانون نص صریحی درمورد تکرار این امر یعنی مجازات اعدام یا تکرار نشدن آن یعنی پایان موضوع نداریم، اما در یک مورد که مربوط به اجرای حدود است، موضوعی مشابه این داریم و آن این است که در مجازات رجم (سنگسار) در حین اجرای حکم رجم محکوم‌علیه بتواند خود را از آن چاله که تا بالاتر از کمرش در خاک است خارج کرده و فرار کند، مجازات رجم درمورد او مجددا تکرار نمی‌شود. با توجه به وحدت ملاک در این مورد به نظر می‌رسد مانند آن مساله هم دیگر نمی‌شود کسی که از اعدام یا سلب حیات به صورت معجزه‌آسایی نجات یافته، مجددا حکم را برایش اجرا کرد یا این که او را به خاطر جرم ارتکابی قبلی محاکمه و محکوم به اعدام کرد بنابراین نظر کسانی که می‌گویند مجددا باید او را اعدام کرد با قرائن و وجوه مطرح شده مغایرت دارد. ضمن این که باید گفت در این مورد موضوع حکم، نه حق‌ا... است و نه حق‌الناس و شاکی خصوصی هم وجود ندارد و جرم استنادی به او از جرایم تعزیری است که با آنچه مورد نظر قانونگذار بوده، تکرار مجدد و اصرار بر سلب حیات فردی از خواسته‌های قانونگذار ما نیست.

 نظر شما درباره این که گفته می‌شود می‌توان به جای اعدام برای او حبس ابد در نظر گرفت تا هم او اعدام نشود و هم جامعه مصون بماند چیست؟

من معتقدم این فرد مجازات جرمی که انجام داده را چشیده و به نظر من درست نیست که مجددا مجازاتی برای او در نظر گرفته شود زیرا مجازات اولیه تعیین شده برای او اعدام بود و آن حکم به صورت عملی درمورد او اجرا شده و به تایید مقامات ذیربط رسیده بنابراین جایی برای مجازات مجدد او باقی نمی‌ماند. اگر مجازات اعمال نمی‌شد این امکان وجود داشت که با رعایت شرایطی که در قانون هست مجازات او را تقلیل داد و به حبس ابد تبدیل کرد اما در حال حاضر می‌بینیم که این مجازات تایید و انجام شده است.

موافقان اعدام مجدد این فرد استدلال می‌کنند این که یک بار برای او حکم اعدام صادر شده به دلیل خطرناک بودن او برای جامعه است و اگر زنده بماند این خطر همچنان وجود دارد.

از آنجایی که فرد محکوم به خاطر صیانت جامعه از اعمال ارتکابی او و امثال او به اعدام محکوم شده است، می‌توان برای این امر راه‌های دیگری جز مجازات اعدام او به کار گرفته شود تا مبادا او مجددا دست به ارتکاب جرایم مشابه بزند و این امر می‌تواند با تحت نظر قرار دادن او، نگهداری در محلی خاص و ممنوعیت از خروج از آن محل برای مدت زمانی معین صورت بگیرد و وسوسه ارتکاب جرم را در شخص از بین ببرد. هرچند بر این باورم که چنین موضوعی آنچنان تاثیری بر او داشته که هرگز گرد جرایم قبلی نمی‌گردد. این اقدامات هم پیشگیرانه است و به عنوان مجازات نیست بلکه به عنوان تمهیداتی است که برای پیشگیری از ارتکاب جرم صورت می‌گیرد.

این اتفاق اصلا سابقه نداشته است؟

این اتفاق احتمالا در موارد دیگر هم بوده ولی در ایران برای این حالت نه حکم قانون وجود دارد و نه فتوای معتبری در این مورد دیده شده است و نه این که به صورت وحدت رویه درآمده است و به همین جهت اصل حرمت حیات انسان ایجاب می‌کند که در این مورد با توجه به رهایی او از اعدام دیگر حکم اجرا شده را در مورد او جاری نکنیم.

 چرا قانون در این زمینه تکلیف را مشخص نکرده؟ نوعی خلاء قانونی است که باید رفع شود؟

قوانین و مقررات بر اساس ضرورت‌ها و اتفاق‌های پیش‌آمده وضع می‌شوند و چنین موردی نادر است و تاکنون وجود نداشته و از طرف دیگر زمان پیش‌بینی شده برای نگهداری شخص روی طناب دار آنقدر زیاد است که احتمال حیات فردی که به گواهی پزشکان و مسئولان حاضر در آنجا اعدام شده است بسیار کم بوده است.


47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    145 9
    من معتقدم وقتی برای افرادی چند بار اعدام حکم داده میشود منظور همین مواقع است و این اعدامی بعد از رهایی نباید دوباره اعدام شود.
    • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      33 67
      فقط من بعد بايد نظارت بيشتري بر اجراي حكم صورت بگيرد كه مفسده اي صورت نگيرد چون ممكن است فرد اعدامي با بعضي از عوامل اجراي حكم اعدام ساخت و پاخت كنند بعد طرف را جوري اعدام كنند كه نميره و بعد بگن چون طرف يك بار اعدام شده ديگر اعدام نشود
    • nima A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      چرا به اين قاچاقچى ها ترحم ميکنيد ؟ همين افراد باعث نابودى جوانها و خانواده ها هستن. هزار بار شده به درک واصل کنين
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      41 40
      مگه اعدام کردن با دوز و کلک خاله بازیه ؟ کسی که بتونه پای چوبه دار آشنا و دوست پیدا کنه مطمئن باش هیچوقت گیر نمی افته
    • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      15 62
      يك سوال حقوقي اگر حكمي،حالا هر حكمي ناقص اجرا شده باشه تكليفش چيه؟ خب به نظرم اينجا حكم ابه صورت كامل انجام نشده است!
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      12 27
      چرا از یک آدم خطرناک و جانی که برای حمل مواد حاضرن دست به هر کاری بزنند دفاع میکنید؟ میداندی اینها چه جنایتها میکنند؟
    • مامور پلیس A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      9 16
      اگر میدونستید اینها چه کارها میکنن حاضر بودید روزی 10 بار اعدامشون کنید تا الکی مثبت منفی ندین
    • حميد IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      8 11
      اينكه اين بحث يكي از داغ ترين مباحث در 2 روز اخير بوده خيلي جالبه.بابا يارو قاچاقچيه.نمي دونم علت دفاع دوستان از ايشون به خاطر اينه كه خدايي نكرده ناقض حقوق بشر بشيم؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    60 12
    به نظر من ايشان صحيح مي فرمايند.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      9 30
      خیر. غیر از عالم خرافات در واقعیت امکان نداره فردی مرده بعد از 24ساعت زنده بشه دوباره. حتی بعد از نیم ساعت هم چنین امکانی وجود نداره. اصلا این فرد اشتباها توسط پزشک مرده اعلام شده. این اشتباه پزشکی بوده. مجازاتی صورت نگرفته.
    • ایرانی A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      14 9
      مردم ما خیلی ساده ان، اینجا چون امثال بی بی سی طرف مجرم رو گرفتن اینام ادعای حقوق بشر میکنن، اما در مورد دخترای ایرانی که تو مالزی محکوم به اعدامن طرف دولت مالزی رو میگیرن و میگن قانون باید اجرا بشه.
  • عجب A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    51 28
    الان که این محکوم دچار صدمات جبران ناپذیر جسمی و روحی شده ( تا آخر عمر قادر به تکلم نخواهد بود و احتمالا بخاطر نرسیدن اکسیژن به مغز دچار فلج اعضا و یا معلولیت خواهد شد ) چه کسی پاسخگو است؟ دیه این فرد را چه کسی می دهد ؟! آیا یک فرد معلول را مجددا اعدام میکنند ؟!!!!
    • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      31 23
      رفیق زیادی جوش نزن میدونی جرم طرف چیه میدونی تا حالا برای پول چند نفر را با خانواده هاشون بدبخت کرده تا حالا تو خانواده ات معتاد داشتی خصوصا جوان میدونی خانواده هاشون دچار چه صدمات روحی و جسمی شدن !!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      25 16
      آقاي عجب اگر به شما باشه ميگيد بايد اون قاضي و ماموري كه حكم را اجرا كردند را بايد زنداني كرد و قصاصشان كرد
    • شیری A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      43 15
      در پاسخ به هر دو بی نام محترم: متاسفانه افراد قصی القلبی مثل شما کم نیست ! بهتر است فکری به حال قساوت قلب خودتون بکنید! شما همون آدمهایی هستید که از دیدن صحنه جان دادن افراد با لذت هر چه تمام فیلم میگیرید !
    • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      2 4
      دوست عزیز..اتفاقا بحث سراینه که ایشون بعد اجرای حکم و زنده شدن کاملا درصحت و سلامت هستن...یعنی فک نکنم فلج شده باشن و کاملا درصحتند.... درضمن فک کنید فردی به مجازات10سال حبس محکوم شده...هدف قانونگذار ازاین 10سال مجازات اونه ولی اتفاقا این فردبنابه دلایلی ازاین 10سال خیلی هم راضیه و تو زندان به او خیلی هم خوش میگذره آیا بعد ازتمام شدن این 10سال ماباید باز برای او مجازات مجدد درنظر بگیریم؟؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      11 8
      افراد ساده هم مثل شما کم نیست که طرف معلوم نیست چه جوری زنده مونده و قاچاقچی هست اون وقت ازش دفاع می کنید! اصلا حکم اعدام ناقص اجرا شده . حکم اعدام اول هم انجام نشده
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      10 4
      عجب از عجب!!!!!!!!!!!!جالبه یارو طلبکارم بشه . عجب جان عجب از تو با استدلالت. هر وقت دیه خانوادهای از هم پاشونده و عمر از دست رفته جوانهای معتاد رو این یارو جناب قاچاقچی داد باشه دیه هم بهش میدیم .
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      10 12
      شیری شما هم ساده لوح هستید دوست من . اگر غده سرطانی را در بدن رها کنیم چه میشود؟ شما هم لابد می گویید غده سرطانی گناه دارد از کلی سلول تشکیل شده نباید از بدن درآورد حق حیات در بدن دارد!
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    74 6
    بند حقوقدان نيستم اما تصور مي كنم ترس و وحشت لحظات اعدام بخشي از مجازات اعدام است كه اين محكوم يك بار ان را متحمل شده است و روا نيست كه دوباره چنين مجازاتي را تحمل كند.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    54 8
    بابا گناه دارد ولش کنید دیگه به خاطر اشتباه مسول اعدام ایشان چرا دو بار مزه اعدام را بکشند .
  • چعب IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    72 5
    وقتی که اعتقاد داریم همه چیز دست خداست ممکن است خداوند متعال فرصتی مجدد برای ایشان قرار داده تا اشتباههای گذشته خود را جبران کند وظیفه جامعه مجازات نیز طبق قانون بوده که یک بار بصورت کامل انجام شده لذا تکرار ان درست نیست
  • عرشیا A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    30 8
    اقا خدای بزرگ هم به این بنده اش فرصت دوباره داد .حالا بعضی حضرات میخوان تو کار خدا هم دخالت کنن!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    25 5
    هر وقت می شنویم شخصی اعدای(قاتل) پای چوبه دار توسط خانواده مقتول بخشیده شده خوشحال می شویم درسته گناه این بنده خدا هم کمتر از قتل نیست اما حکم درموردش اجرا شده و مصلحت خدا بوده که زنده بماند چه خوب می شود که حال که مورد رحمت الهی قرار گرفته بخشیده شود
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    12 29
    چه رسم بدی ............همه طرفداری از یک قاچاقچی با یک کیلیو شیشه می کنن........آفرین ...............دیروزم خوندم یک زن و شوهر که عمدا کسی را به قتل رساندند با نقشه هم با وساطت هنرمندان بخشیده شدن ...............قتل عمد با نقشه آیا ارزش واسطه گری هنرمندان را داشت؟؟؟؟؟؟؟ تو دعوا و قتل غیر عمد نبود که !!!!!!!!اگر قاچاقچی شیشه و قاتل قتل عمد انقدر دلسوز در ایران داشته باشه دیگه معلومه نتیجه.............
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      10 6
      عزیز جان این شخص حتی اگر زنده هم بماند دیگر یک فرد سالم جسمی نخواهد بود ، فشار وارده به گردن و نخاع او شاید باعث مرگ اون نشده باشد ولی به احتمال 90 درصد ایشان از گردن به پایین فلج یا حداقل با معلولیتهای مشخصی مواجه خواهد شد . آیا حتی یک جانی بالفطره را در این صورت میتوان دوباره اعدام کرد ؟!
  • شاکری IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    13 14
    نه تنها نباید دوباره اعدام شود بلکه باید صدماتی را هم که به او وارد شده توسط صدمه زننده جبران گردد.این حق انسانی اوست.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    9 1
    اینکه فردی به یک بار اعدام و چند بار اعدام محکوم میشود مفهومش چیست.
  • 22 CH ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    21 4
    اون خانمهای ایرانی که توی مالزی به اعدام محکوم شدن ایا واقعا اگه اعدام نشن باعث ارتکاب مجدد جرم خواهند شد ! ایا قاچاق مواد مخدر که عده ای بی خبر دست به چنین کاری میزن جرمشان واقعا" اعدام است ؟ کمی بخودمان بیایم !!! اگه کسی واقعا" خداوند از سر تقصیرش گذشته چرا ... باید دوباره جانش را گرفت!!
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    8 3
    بخشش ازخصوصیات بزرگان است ضمنا فرددرحکمش به یک باراعدام محکوم شده اگردرحکم به چند باراعدام محکوم شده است می توان مجددا اورااعدام کرد
  • راستین راشدی A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    5 24
    جمیل در مجموعه تلویزیونی شبکه یک سیما در سریال دیوار بعد از 30سال بیرون اومداز زندون وشدید ترین جرم ها رو انجام داد حتی قتل و...تا آخر خودش تو منجلاب خودکشی کرد ومرد...که بهترین راه رو انتخاب کرد!پس توبه گرگ فقط مرگه بس...واعدامی یک کیلو شیشه دوباره باید اعدام گردد.!!!به قول جمیل،ناااااااااامه تمام.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    9 16
    آقای حقوقدان ! می بینی که چه مردم خوب و دلسوزی داریم ولی میدونید این کثافت برای امیال خودش و رسیدن به پول کثیف چند خانواده رو به خاک سیا کشونده و چه اسیب های اجتماعی رو باعث شده !
    • شادي A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      4 3
      قاچاقچي بودن كار بديه اينو همه ميدونن ولي دوست عزيز اين خانواده و خود شخص هستن كه مسئول اعمال و رفتار خودشونن، اينكه يه جوون به خاك سياه نشسته مقصرش قبل از اون قاچقچيه خودشه كه پي اين كارا رفته، بايدمشكلات اجتماعي ملت حل بشه جاي اينكه همش اعدام اعدام اعدام. تو همين خبر آنلاين نوشته مصرف شيشه روز به روز داره زياد ميشه، يعني چي؟ يعني اگه اين اعداما موثر بود بايد روند كاهشي ميداشت نه افزايشي! از من بپذيريد، اعدام راهش نيست:(
  • کیان IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    12 4
    زندان کشیده واعدام شده یه باربخاطر بچه هاش با ارشاد وکنترل میشه ازش گذشت .کاش رهبر ویا مسولان ارشد قوه قضاییه وارد میشدن وعفو میشد .
  • محمدامین IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    17 3
    شاید اگر در مملکت ما اختلاس های میلیاردی صورت نگیرد چاقاچی هم کمتر خواهیم داشت. کسی که بی پروا دست به منابع مالی می برد قاچاقچی هم زیاد میشود.
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    14 10
    بخشش . لازم نیست اعدامش کنید
  • شادي A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    11 5
    كسي كه تا بالاي دار رفته و برگشته ديگه نميتونه به زندگي عاديش برگرده، بريد زندگي نامه هاي كساني كه لحظه آخر نجات پيدا كردنو بخونين همشون بعد يه مدت خودكشي كردن يا رواني شدن. كاش هيچ وقت برا كسي حكم اعدام صادر نميشد! :(
    • محمدازساری A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      4 3
      شادی جان احساسی نظرنده لطفافکرکن اگربرای خفاش شب وقاتل مرحوم داداشی وجنایتکاران متجاوزخمینی شهرمتجاوزان به کودکان درورامین تروریستهاوآدم رباهاوهمین آقای قاچاچی موادحکم اعدام صادرنشه دیگه نمیشه توایران زندگی کرداعدام درمواردسیاسی بده قبول دارم امادرجرمهای خیلی خطرناک بالا لازمه مثلااگه شمابچه داریدوباندآدم ربایی باشه که بچه ایی رو بدزدنش وبفروشنش به قاچاقچیان اعضاوبعداعدام نشن ممکنه خدایی ناکرده سراغ بچه شماچون میدونن اگه برن زندانم کسی کاربکارشون نداره اعدام نکردن این افرادمثل اینه که به پزشک بریدودرشماتشخیص یک غده سرطانی روبده وبجای درمان بشمابگه شماکه اینهمه سلول وغده داریداینهم روش حیفه نابودش کنیم گناه داره!اعدام تلخه امابخداگاهی واجبه خواهشن نگاه احساسی روکناربگذارید
    • شادي A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      2 1
      محمد عزيز، نميگم حق با تو نيست چون هست، به همون اندازه اي كه حق با منه. نميشه تصميم گرفت ولي اين جنايتايي كه ميگي با اين همه اعدامي كه شد كمتر كه نشد هيچ روز به روز داره بيشتر ميشه با مدلهاي جديد و متفاوت. گفتم بازم ميگم اعدام راهش نيس!
  • آیزاک IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    6 2
    جالبه هیچ کسی نمیگه که اون جوان محترم که خانواده اش رو به تباهی کشیده خودش دوست داشته برای کیفش رفته دنبال این مواد فروش بی همه چیز اگه این یارو مواد نیاره یکی دیگه میاره اگه ما نریم دنبالش دیگه برای چی بیاره وقتی خودمون میریم دنبالش چرا دیگه فلسفه می بافیم به هم.....
  • samira IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    7 3
    میدونید بچه ها همه اینابرمیگرده به بی اطلاعی ما از دین و از کتاب آسمانیمون در جایی که خدا میگه هرکه را بخواهم می میرانم وهرکه را بخواهم جان دوباره می بخشم ما این وسط چه کاره ایم کی میگه بازگشت به زندگی پس از مرگ وجود نداره خدااینهمه معجزاتشو تو قالبهای مختلف نشون داده پس این معجزه حضرت مسیح رو هم انکار میکنید که مرده زنده میکرد خدا هیچ جای بحثی برای کسی نگذاشته یکبار بخاطر اعمالش اعدام شده وشاید لحظه آخر واقعا توبه واقعی کرده وشاید اولین بارش بوده این جرم رو انجام داده و خدا اینقدر به قلب انسانها آگاه هست که بخواد یکبار دیگه بهش فرصت بده و اینجا مصداق شاه میبخشه شاه قلی نمیبخشه خودش رو نشون میده
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    2 3
    بالاخره اعدام یک حکم قضایی است مثل بقیه احکام یا برنامه ریزی برای کشتن یک فرد است به هر قیمتی؟؟ این فرد نمی تواند دوباره اعدام شود چون نیت در اجرای حکم، قتل این فرد نیست بلکه قانونگزار این جریمه را برای حمل مواد مخدر در نظر گرفته.
  • علی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    2 4
    اعدام لازم نیست آزادش کنید
  • همشهری IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    4 1
    این شخص یک مجرم عادی نبوده بلکه قاچال مواد مخدر صنعتی شیشه می کرده . اگر اعدام هم نشود باید حبس ابد بدون بخشش وعفو رهبری و... شامل حالش گردد. هر چند به احتمال قوی این شخص هم اکنون یک افلیج به تمام معنا می باشد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    5 3
    بابا به خدا ما اشرف مخلوقاتیم اعدام یعنی به فنا رفتن انسانیت
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    4 2
    این وکیل کاملا درست میگه . اونهمه دکتر و دستک میارید پس برای چی؟ برای اینکه در نهایت تایید بشه طرف مرده. اینجا اگر طرف زنده مونده خب مقصر خودش نیست اولا مقصر اون دکتره که تایید کرده مردنش رو و ثانیا مجازات اعدام هم بطور کامل در مورد این شخص انجام شده امضا شده و تموم شده رفته پی کارش. دیگه شما قاضی پس از اعدام که نیستید که دوباره دادگاه تشکیل بدید و دوباره و سه باره
  • رضاآنلاین A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    6 5
    ازاینکه میبینم دربین مردمی زندگی میکنم که اینقدرمهربان وعاشق زندگی هستندافتخارمیکنم اماعزیان اعدام یک امرواجبه بایدبرای جرمهای خطرناک اعدام وجودداشته باشه درسته ظاهرش تلخه امانبودش خیلی تلختره من ازکشته شدن یک انسان اصلاخوشم نمیاداما خواهشن خودتان فکرکنیدآیابه فردی که برای رسیدن به امیال کثیفش جوونهارومعتادمیکنه یابه ناموس مردم تجاوزمیبکنه یابچه دزدی میکنه رومیشه انسان دونست؟عزیزان من به شماوپدرومادرتان تبریک میگویم به هنرمندان ایرانی هم تبریک میگم چون طوری تربیت شده ایدکه عاشق زندگی وحیات هستیدونشان دادیدباهمه وجودمعتقدیدبنی آدم اعضای یکدیگرنداماتوروخدااحساساتی قضاوت نکنیداگرمیخواهیدهمین امنیت نصفه نیمه هم باقی بماندازیک قاچاقچی موادمخدردفاع نکیداوبایدبسزای کارش برسد
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    5 5
    اصلا عیب اعدام های ما همینه دیگه....تو آمریکا طرف رو میخوابونن رو صندلی مرگ ، دیگه 100% به درک واصل میشه...تو ایران همش دنبال داستان و حاشیه هستیم!!!... اسممون هم بد در میره... یه اسم ایران رو تو اینترنت سرچ میکنیم کلی صحنه اعدام میاد جلو چشم آدم، اونوقت نمیدونن که ما اعدامیهامون هم احتمال زنده موندشون زیاده! شیوه اعدام باید تغییر کنه
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    5 6
    گویا این شخص اولین جرمش بوده سابقه قبلی هم نداشته 2 تا دختر هم داره حالا که یه لطفی در حقش شده شاید زندگی دوباره بهش و به خانوادش فرصتی دوباره باشه
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    6 2
    بجای اعدام باید اون رو حبس ابد کنند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    2 5
    طرف چند سال منتظر ِ اجرای حکم اعدامش بوده، بعد بالای چوبه ی دار هم رفته. باز هم فکر میکنید به مجازات ِ بیشتر احتیاج داره؟ تازه هنوز به وضعیت سالم نرسیده، چی رو میخواین اعدام کنید؟ میخواین رو همون تخت با بالشت خفه اش کنید.
  • کهریزک A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    4 5
    واقعاچرابعضی ازشما ازیک قاچاقچی موادمخدرایجورحمایت میکنین اگرامثال اینهاروواقعامیشناختین دیگه ازش دفاعی نمیکردین اگه همینهابچه یابرادریاپدرتون روبیچاره ومعتادمیکردن دیگه نمیگفتیدگناه داره بایداعدامش کنند
  • ناشناس A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    6 13
    واقعابرای این به اصطلاح وکیل وکسانیکه ازیک قاچاقچی بیشرف ونامرددفاع میکنندمتاسفم
  • اعدامی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    11 5
    اقا من اعدام شده ام . من واقعا مرده بودم . اعدام درست اجرا شد. خدا من رو دوباره زنده کرد . زندگی دوباره از فضل پروردگارم. به دلیلی که بین من و اوست. من اونی نیستم که بودم . من یکی دیگه ام . اولی مرد رفت پی کارش
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    3 5
    ادمی زاد توی کار خداهم دس میبره
  • هموطن A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    0 1
    قدر مسلم این است که اعدام شده از لحاظ اندام حیاطی کامل و تمام نمرده بوده با اینهمه نباید اعدام شود با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شود و گرنه با تکیه بر علم پزشکی اتفاقات مشابه قابل تکرار است .
  • بی نام GB ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    4 0
    طعم مرگ را کشیده حقوق بشر نباید نقض گردد در مورد او حکم اجراشده حکمتی در کار بوده باید به این حکمت احترام گذاشت
  • محمد صدیق ابیوردی لاری(از شهرستان لار فارس) A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    0 2
    باید واسه اینطور آدمایی دوبار اعدام رو تو پرونده شون بنویسند که اگه بار اول کشته نشد بار دوم مجدد اعدام بشه.
  • پرنیان A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    1 3
    طبق فتوای آیت الله بهجت باید دوباره اعدام شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    0 0
    خیلی وضعیت نابسامان است و برای عمده موارد حد واسط نه حکم دارید نه قانون-این نوع موارد و اطلاع از انها است که موجب فساد ادار-مالی-بانکی-اقتصادی شده- نیاز به تدوین یک قانون جامع و منسجم است که این خلاها را پر کند.