به گفته عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی منتقدان محرمانه بودن مذاکرات هسته​ای یا دغدغه منافع ملی دارند و یا گروهی هستند که با اظهاراتشان به سیاست خارجی لطمه می​زنند.

حشمت الله فلاحت پیشه استاد دانشگاه و تحلیل گر امور دیپلماتیک، با اشاره به اینکه در دیپلماسی با دو مقوله «راهبرد» و «تاکتیک» روبرو هستیم، گفت: آنچه ملاک ارزیابی است، حوزه راهبردی است که اهداف و نتایج مذاکرات را در بر می​گیرد. «روش و تاکتیک​»ها برای دستیابی به «راهبرد»ها متنوعند که از نقاط مثبت است. در بحث مذاکرات هسته​ای، تعهد به خطوط قرمز «راهبرد» اصلی است اما «تاکتیک» می تواند محرمانه بودن، سطح مذاکره کنندگان، زمان و مکان را شامل شود.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که موضوعی را نقد یا اثبات کرده و یا از آن دفاع می کنیم، نباید راهبرد را قربانی موضوعات شکلی کنیم، ادامه داد: اعتقادم بر این است که در کشور دو نوع نظارت داریم، یکی نظارت رسمی و یکی نظارت نخبگی از سوی مردم و افکار عمومی که سامان خاصی ندارد. نظارت مجلس، «راهبردی» است که اگر امور از خطوط قرمز عدول کرد، وارد عمل می شود. این خطوط قرمز در مذاکرات هسته​ای عبارتند از «احقاق حقوق هسته ای» و «تعهد بین المللی دولت به مسالمت آمیز بودن فعالیت هسته ای کشور» و «ملموس بودن کاهش تحریم ها».

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه ظریف و دولت در این چارچوب باید پاسخگو باشند، یادآورشد که مقولات کلان مثل مذاکرات هسته ای زیر نظر مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی انجام می​شود. از این رو جای نگرانی از این موضوع نیست.

فلاحت پیشه افزود: محرمانه بودن محتوای مذاکرات، توافق بین آقای ظریف و خانم اشتون است که به دلایل شرایط خاص کنونی لحاظ شده است. چرا که 10 سال این مذاکرات به طول انجامیده و به نظر می​رسد که برخی اظهارنظرهای بی​جا و دخالت​ها سبب شده که طرفین خواستار محرمانه شدن مذاکرات شوند.

وی با تاکید بر اینکه محرمانه شدن مذاکرات را نوشیدن جام زهر در تاریکی نمی دانم، خاطرنشان کرد: گزارش مذاکرات هسته​ای به شورای امنیت می رود که مسئولان قوا در آن عضویت دارند و رهبری نظام نیز نظارت کامل بر آن دارند. از این رو انتقاد از محرمانه بودن مذاکرات به معنی تضعیف توان چانه زنی دولت نباید باشد. در حال حاضر تیم سیاست خارجی ما با پشتوانه بسیاری از رای مردم تا اعطای اختیارات از سوی مقام معظم رهبری در مذاکرات حضور دارند، در شرایطی که طرف مقابل آشفته است؛  امکان امتیاز گیری هست. انتقادات به تیم مذاکره کننده هسته​ای به کلیت این توان نباید ضربه بزند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشین در عین حال خطاب به وزیر خارجه هم گفت: نباید بر روی محرمانه بودن مذاکرات حساب راهبردی کنید. چون سوابق رابطه با آژانس نشان داده که در مورد فروش اطلاعات به منظور تضعیف توان چانه زنی ایران، اقداماتی خلاف توافقات داشته​اند.

به گفته وی آنها که منتقد محرمانه بودن مذاکرات هسته ای هستند، یا کسانی هستند که دغدغه منافع ملی دارند و یا گروهی هستند که حضورشان در سیاست خارجی محل آسیب است و با اظهاراتشان به سیاست خارجی لطمه می​زنند. همان کسانی که اگر طرح هایشان اجرایی می شد، اوضاع کنونی بدتر می​بود. همان کسانی که طرح خروج از NPT را ارائه داده و مبدع طرح بستن تنگه هرمز و اشغال سفارتخانه ها و بستن آنها بودند! خوشبختانه وجود عقلانیت در عرصه دیپلماسی باعث شد که این طرح ها به جایی نرسد. هم اکنون نیز باید پای این افراطیون از سیاست خارجی بریده شود. اما دغدغه افرادی که نگران منافع ملی هستند را باید در قالب تحلیل و گسترش فعالیت نهادهای نظارتی، مرتفع کرد.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی که به محتوای مذاکرات در دوره ریاست سعید جلیلی اشاره داشت هم یادآور شد که محتوای مذاکرات جلیلی در آن زمان نیز محرمانه بود. هرچند محرمانه نماند.

وی با بیان اینکه اساسا ماهیت مذاکرات هسته ای، محرمانه است، اظهار داشت:  باید حق دهیم که دیپلمات ها روش کارشان را خودشان اعلام کنند. حساسیت​ها نسبت به محرمانه بودن مذاکرات هسته​ای در دوره جدید زمانی برآمد که رسما اعلام شد این مذاکرات محرمانه خواهد بود. چرا که بخشی از سیاست دولت یازدهم، دیپلماسی عمومی است که صادقانه مطالب را با مردم مطرح می​کنند. به همین دلیل هم آقای ظریف صادقانه موضوع توافق برای محرمانه ماندن مذاکرات را به مردم گفتند.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    99 6
    بسیار به جا فرمودند
    • majid A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      24 1
      بله خیلی بجا فرمودند!
  • حسن IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    جان من آقای فلاحت پیشه ، ملت یک بار چوب این مذاکرات را خورده و خودت هم می دانی اینها در دوران اصلاحات چه بلایی سر مردم آوردند . اگر مذاکرات در دوران جلیلی هم محرمانه بود . مردم می دانستند که جلیلی مفتکی به این غربیها چیزی نمی دهد . ولی سابقه اینها اینطور نیست . گل میکن گل می شنوند.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      42 0
      فراموش نکنیم که بحث مذاکرات هسته ای بحث مذاکره یک جناح خاص با ۱+۵ نیست که بخواهد سلیقه ای باشد!! بحث مذاکره کلان کشور است. اگر تصمیمی گرفته شود یا پیشنهادی ارائه شود (حتی اگر بر سر محرمانه بودن مذاکرات توافق شود) چیزی نیست که آقای ظریف با نظر شخصی خود و به طور سلیقه ای عمل کند. مطمئن باشید از تمام مراحل و جزئیات مذاکرات هم رهبری مطلع هستند و هم شورای عالی امنیت اطلاع دارد. تیم آقای ظریف و دولت جدید تنها مجری یک دیپلماسی کلان هستند که قطعا از سوی مقامات ارشد لشکری و کشوری نظارت می شود. اگر میبینید امروز آقای جلیلی جای خود را به أقای ظریف داده است یعنی قرار است ایران با یک نگاه دیپلماسی متفاوت نسبت به قبل وارد عمل شود نه با یک سلیقه جناحی جدید!
    • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      55 3
      گمان نمی کنم بلایی که شما از آن صحبت می کنید و بر سر مردم آمد، در ۸ سال گذشته کمتر از دوران اصلاحات باشد!!
    • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      119 7
      آنچه ما از دوران اصلاحات يادمان مي آيد بسيار بسيار بهتر از دوران احمدي نژاد شما بود! البته شايد 8 سال گذشته براي شما لذت بخشتر بوده است؟!!
    • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      20 1
      آفرين
    • محمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      40 0
      صبح شده بیدار شو
    • آرش IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      49 1
      معلومه زمان احمدی نژاد براشون بهتر بوده بالاخره این درآمدهای نفتی بین یه عده ای تقسیم شده دیگه
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    67 5
    چقدر تحلیل درست و زیبایی بود. ممنون
  • علی A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    2 17
    همیشه مذاکرات پشت در بسته بود اما مفاد آن محرمانه به این شکل بود؟؟؟
  • ح ش IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    31 0
    تااین جای که ما دیدیم وبرداشت کردیم این مذاکرات دو مخالف اساسی دارد یکی دوستان نادان(شامل تندروها و منفعت طلبها ورانتیها) داخلی ودیگری دشمنان دانا خارجی (اسرائیل وعربها وکمی روسها)وگرنه درکل مذاکراتی که صورت گرفته تاکنون این مرحله شفاف تر وقابل قبول تر بوده است
  • ح ش 1 IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    29 0
    از این مذاکرات ببین چه کسانی مسئله گرگ ومیش را مطرح کردند اگر العربیعه را ببینی مفهمی ما که عربی بلد نیستیم ولی جلز و ولز را تشخیص مدهیم وداخلی ها هم که شناخته شده اند. تو خود بخوان حدیث مفصل
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    0 0
    دقیقا چون بعضی محارم "ماهیتا" ثابت کردند از هر نا محرمی "نامحرم ترند"؛ محرمانه ماندن مذاکرات امریست واجب وبدیهی،که تیم مداکره کننده به ریاست روحانی به خوبی دریافته ودر صدد اجرای آنست.
  • یادم رفته IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    0 0
    "همان کسانی که طرح خروج از ان پی تی را ارائه داده و مبدع طرح بستن تنگه هرمز و اشغال سفارتخانه ها و بستن آنها بودند". واقعا این چنین آدمهایی تو مجلس هستند. واقعا جای بسی (خیلی بسی) خوشحالی است