یکشنبه 28 آبان 1396
جمعه 17 آبان 1392 - 08:08:24 چاپ

محروم‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین استان‌های ایران از نظر شاخص‌های بهداشتی

جامعه > سلامت - براساس نتایج یک پژوهش بالاترین سطح بالای توسعه یافتگی در مسایل بهداشتی و درمانی مربوط به استان‌های سمنان، یزد، مازندران، چهارمحال بختیازی و گیلان است و پایین‌ترین درجه توسعه‌یافتگی هم به استان های قزوین، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تعلق دارند.

محمدحسین نجاتی: یک پژوهش دانشگاهی در دانشگاه شهید بهشتی تهران به معرفی محروم ترین و توسعه یافته ترین استان ها از نظر شاخص های بهداشتی پرداخته است.

براساس نتایج این پژوهش بالاترین سطح بالای توسعه یافتگی در مسایل بهداشتی و درمانی مربوط به استان های سمنان، یزد، مازندران، چهارمحال بختیازی و گیلان است و پایین ترین درجه توسعه یافتگی هم به استان های قزوین، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تعلق دارند.

همچنین براساس سطح بندی درجه توسعه یافتگی استان سمنان به تنهایی در سطح اول توسعه و در سطحی پایین تر از آن استان های یزد و مازندران قرار دارند. در گروه سوم استان های چهار محال بختیاری، گیلان، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، تهران، زنجان، بوشهر، مرکزی و فارس قرار دارند.

در گروه چهارم استان های همدان ،کردستان،کرمانشاه، ایلام، قم، کرمان، خوزستان، خراسان شمالی، لرستان، آذربایجان شرقی، قزوین، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی قرار را شامل می شود و در نهایت استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در پایین ترین سطح توسعه قرار گرفته اند.

براساس این پژوهش در دانشگاه شهید بهشتی تهران، معیارهایی همچون موسسات خدمات درمانی به ازای جمعیت، تخت بیمارستانی به ازای جمعیت، تعداد داروخانه ها به ازای جمعیت، پزشک عمومی به ازای جمعیت، پزشک متخصص به ازای جمعیت، آزمایشگاه های تشخیص پزشکی به ازای جمعیت، مراکز پرتونگاری به ازای جمعیت، مراکز توان بخشی به ازای جمعیت، نرخ مرگ و میر و شاغلان در بخش بهداشت و مددکاری به کل جمعیت در تعیین میزان توسعه یافتگی و محرومیت نقش آفرینی کرده اند.

هچنین تحلیل شاخص ها در این پژوهش نشان می دهد، استان سمنان به علت تراکم پایین جمعیتی در برخورداری از شاخص های تعداد داروخانه و مراکز پرتونگاری به ازای جمعیت، تعداد پزشک عمومی و متخصص به ازای جمعیت، نزدیک به دو برابر متوسط ملی است و این امر باعث شده تا بالاتر از سایر استان ها قرار گیرد.

این امر تا حدودی در مورد استان های یزد و مازندران نیز صادق است. استان تهران نیز در شاخص هایی نظیر تعداد پزشک متخصص به ازای جمعیت و میزان مرگ و میر نسبت به میانگین ملی، وضعیت نامناسبی دارد. به همین دلیل در رده دهم قرار گرفته است.

در جدول زیر رتبه‌بندی استان‌های کشور از نظر شاخص‌های بهداشتی را می‌بینید؛

رتبه  نام استان
سمنان
یزد 
مازندران 
چهار محال بختیاری
گیلان
اصفهان
خراسان رضوی
خراسان جنوبی 
گلستان
10  تهران
11  زنجان
12  بوشهر
13  مرکزی
14  فارس
15  همدان 
16  کردستان
17  کرمانشاه 
18  ایلام
19  قم 
20  کرمان
21  خوزستان
22  خراسان شمالی
23  لرستان
24  آذربایجان شرقی 
25  قزوین
26  اردبیل 
27  کهگیلویه و بویراحمد
28  آذربایجان غربی 
29  سیستان و بلوچستان
30  هرمزگان

47237

کلید واژه‌ها : سلامت - وزارت بهداشت -
101 دیدگاه
  • teacher
    جمعه 17 آبان 1392 - 08:17:06
    پاسخ
    123 6

    خیلی آمار جالبیه: مثلا آ غربی 28 هستش من هنوز اونجا نرفتم فک میکردم یکی از استان های بالا در همه زمینه ها باشه... برخی استانهای بالانشین برام جالبه....

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 09:02:15
      163 4

      والا ما خودمونم که اینجاییم(آ.غربی)فک می کردیم خیلی توسعه یافته ایم از این نظر. نگو چیزی نداشتیم ندید بدید بودیم...!

    • رضا
      جمعه 17 آبان 1392 - 09:23:41
      90 8

      در مورد آذربایجان غربی من هم متعجب شدم. شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی که دانشجویان فوق العاده ای در داخل و خارج از کشور داره چرا باید در این جایگاه باشه؟ واقعا متاسفم برای آذربایجان

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 10:57:37
      48 42

      سطح شاخص بهداشتی چه ربطی به تعداد دانشجو در داخل یا خارج داره؟ ضمنا منظور از خارج هم منظور ترکیه است

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 11:09:31
      42 6

      شیراز که میگن قطب پزشکی کشور هست رتبه 14 داره . دیگه بقیه جاها بماند

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 12:37:55
      14 10

      شهر اروميه از لحاظ استانداردها چيزي كم نداره. اما توجه كنيم كه گستردگي جمعيت در ان استان قابل مقايسه با استاني كه من خودم در ان زندگي ميكنم (يزد). نيست. بيش از هفتاد در صد يزد بيابان است و اين رتبه خيلي هم معجزه و قابل توجه نيست. هر چند از لحاظ پزشكي به نسبت خوب است.

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 14:17:56
      22 5

      شیراز که از قدیم محل بهترین پزشکای کشور بوده و الان هم با فاصله زیاد از شهرای دیگه با تهران چه از نظر دانشگاه و امکانات رقابت میکنه وضعش اینه برسه جاهای دیگه

  • عرشیا
    جمعه 17 آبان 1392 - 08:21:08
    پاسخ
    454 21

    خیلی جالبه پایتخت کشور رتبه دهم را دارد ولی زادگاه مدیریت جهانی رتبه اول !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 09:21:33
      221 36

      آقا بیا همین چندتا متخصص رو که برای استان های آخر گذاشتین ببرین تهران تا توی اینجا هم شما اول بشین و پایتخت نشینان یک وقتی از بقه جاها عقبتر نباشند. چون واقعا برای شما تهرانیها نگرانیم تا یک وقتی کمبود امکانات و ... نداشته باشین.....

    • سمنانی
      جمعه 17 آبان 1392 - 09:26:06
      111 116

      شما از استان سمنان فقط آقای احمدی نژاد رو می شناسی؟ یه کم مطالعه ات رو بیشتر کنی خوبه. در ضمن همین پایتخت شما هم کم نابغه تحویل نداده. موفق باشی.

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 09:55:54
      78 28

      آقا بیا همین چندتا متخصص رو که برای استان های آخر گذاشتین ببرین تهران تا توی اینجا هم شما اول بشین ... (چرا منتشر نمی کنین؟؟؟؟)

    • :|
      جمعه 17 آبان 1392 - 11:27:01
      50 11

      وقتی که یک سمنانی ریس جمهور میشه :|

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 11:46:09
      12 6

      يعني ميگي آمار سازي كردند؟

    • میثاق
      جمعه 17 آبان 1392 - 12:27:39
      10 3

      آخ جون ما هم تو 30 تا هستیم مشهد 7 شده !!!

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 12:42:14
      57 7

      ملت خیال میکنه ما نشستیم تهران تو هوای عالی و بهترین امکانات زندگی میکنیم بابا اون امکانات برای بیمارستانهایی هست که شبی 2 میلیون پول تختش هست یعنی 95 درصد مردم هم نمیتونن برن .

    • كامران
      جمعه 17 آبان 1392 - 13:20:45
      37 18

      در اينكه تهران چندبرابر كل كشور بودجه داره ، شكي نيست . پس تهراني هاي عزيز ، لطفا مظلوم نمايي نكنيد. منتشر كن لطفا

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 13:55:10
      22 11

      عزیز من آقای روحانی هم از شهر سرخه سمنان هستند. احمدی نژاد واسه دهات آرادان گرمسار بود. بهتره احمدی نژاد رو به کل استان سمنان و شهرستان های استان به خصوص شاهرود و دامغان نسبت ندهید.

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 16:31:47
      8 10

      چون جمعیتش چند برابر استانهای بزرگ هست شهر تهران 2 برابر استان اصفهان و 3 برابر استان فارس جمعیت داره

    • بی نام
      شنبه 18 آبان 1392 - 17:31:02
      8 2

      استان های مرزی و قومیتی در انتهای جدول

    • بی نام
      یکشنبه 26 آبان 1392 - 14:27:11
      9 2

      سمنان یه نابغه داد برای هفت جدمون بسه

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 08:35:32
    پاسخ
    90 131

    زنده باد زنجان پایتخت شور و شعور حسینی.

  • سهند
    جمعه 17 آبان 1392 - 08:36:18
    پاسخ
    110 14

    آذربایجان شرقی 24 اردبیل 26 آذربایجان غربی 28 اویان آذربایجان!!!!

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 11:33:51
      19 26

      بر عکس من فکر می کنم تبریز از نظر شاخص های درمانی جزو رتبه های برتره ,توریست های درمانی گه از همه جا به تبریز میاند گواه این امره به نظرم این آمار مربوط به خانه های بهداشت باشه یا مثل همه ی آمارهای دولت قبلی اشتباهه.در ضمن آذربایجان اویاخدی سن لازم دیر اوره یاندیراسان!

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 14:14:23
      16 3

      به عنوان یک اردبیلی اعلام میکنم جایگاه اردبیل آخره

  • حسین
    جمعه 17 آبان 1392 - 08:38:50
    پاسخ
    49 14

    فکر نمیکنم این آمار درست باشه چون من خودم که آذربایجان غربی رفتم جای فوق العاده خوبیه یا اإربایجان شرقی هم چنین این ها رو بر چه اساسی رتبه بندی کردن متوجه نشدم

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 09:31:05
      27 1

      تو متن خبر نحوه محاسبه ش رو گفته که همه ی این شاخصها رو نسبت به جمعیت سنجیدن. این شهرهایی که شما گفتی معلوم نیست در روستاهاش چه خبر باشه. مطمئنا شما همه ی روستاهاشونو ندیدین

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 10:30:00
      30 1

      در خبر قبلی آمده بود که سهم تخت به نفر در ایران به نسبت کشور آذربایجان بیشتره،اما جالب اینه که اکثر آذربایجانیها برای معالجه به 2 شهر اردبیل و تبریز میان و تقریباً از هر 5 نفر بیمار 1 نفر اختصاص به کشور آذربایجان داره.حالا همین آمار هم میگه که این 2 استان در کف آمار امکانات بهداشتی قرار دارند!

  • arman
    جمعه 17 آبان 1392 - 09:13:33
    پاسخ
    64 6

    این خراسان شمالی از دو برادر دیگه اش خیلی جدا افتاده ، مگه اینا از یه مادر نبودن جریان چیه :| جالبه خوزستان آلوده ترین شهر دنیاست بعدا اوضاع بهداشتیش اینه ، تهرانیا هم که تمام بودجه مملکت میاد به شهرشون معلوم نیست چیکار باهاش میکنن شاید خاوری و بعضیای دیگه بدونن ! نماینده های اصفهان اینو ببینن از فردا خبرای مربوط به شیوع بیماری ها مختلف تو این شهر منتشر میشه مدیونین فکر کنین میخان بودجه اضافی بگیرن که خودشون رو به اول جدول برسونن ولی دمشون گرم توی فوتبال که موفق شدند

    • شهریار
      جمعه 17 آبان 1392 - 10:40:45
      45 3

      این آمار فقط گویای کمیته؛ کیفی نیست. برای مثال، توی این آمار، شهرکرد (استان چهار محال و بختیاری) از اصفهان بالاتره. ولی بیمارستان‌های دولتی اصفهان روزانه پذیرای عده زیادی از بختیاری‌های عزیزه.

  • رضا
    جمعه 17 آبان 1392 - 09:19:14
    پاسخ
    43 24

    سمنان اول هست چون رئيس جمهور قبل و حال سمنانى هستند! معناى عدالت هم فهميديم !

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 13:44:14
      5 4

      چه ربطي داره؟لابد چون رئيس جمهور قبلتري يزدي بوده يزد رتبه ييي خوبي داره!!

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 09:29:10
    پاسخ
    39 1

    معیارهای شما کمٌی است کیفی نیست چه بسا در یک شهر امکانات زیاد باشه ولی مثلا پزشکاش تشخیصشون خیلی ضعیف. مثلا تهران و شیراز و مشهد از لحاظ کیفی خیلی بالا هستن

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 09:32:23
    پاسخ
    27 4

    کل استان هست مثلا شیراز رو میگن قطب پزشکی کشوره ولی استان فارس رتبه 14 هست.به جمعیت و وسعت استان هم بستگی داره

  • آرمان
    جمعه 17 آبان 1392 - 09:39:29
    پاسخ
    31 0

    "این امر تا حدودی در مورد استان های یزد و مازندران نیز صادق است." فکر کنم اون مازندرانه رو باید تصحیح کنید چون کلا 180 درجه ای با یزد و سمنان فرق داره، یا اینکه این دوستان تحلیلگر یه جاییشون می زنه ... یه چیزیم که خیلی دردناک هست از 10 تا استان آخر 7 تاشون مرزی هستن، خوب بابا یکم تمرکززدایی کنند جایه دوری نمیره

  • حمید
    جمعه 17 آبان 1392 - 09:50:12
    پاسخ
    13 1

    امار ارایه شده براساس امکانات موجود به مساحت استانها بر جمعیت که اشتباه است باور تان می شود 10استان ذکر شده بالاتر از تهران باشد یه سری به بیمارستانهای تهران بزنید اکثر بیماران از شهرستان ها می باشد

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 09:53:55
    پاسخ
    23 3

    درستی آمار ابسیار مشکوک است هرجای ایران مشکل جدی داشته باشند به تهران می روند

  • تورك اوغلي
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:04:40
    پاسخ
    25 26

    يعني يكي از 4تا از استانهاي آذري كشور(آ.غ و آ.ش و اردبيل و قزوين)هم در رده توسعه يافته ها نيست ؟ خيلي جالبه از مسئولين مي خواهيم فكري به اين حال بكنن

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:15:19
    پاسخ
    46 2

    استان های ثروتمندی مثل کرمان و خوزستان با وجود منابع عظیم نفتی و پسته و زعفران مرکبات و خرما این رتبه رو دارن؟ اذربایجان غربی که صنعتیه چرا؟ این 3 استان برام سواله

    • حسين
      شنبه 28 تیر 1393 - 18:37:41
      2 1

      تا اونجايي كه مي دونم آذربايجان غربي صنعتي نيست بلكه از نظر صنعت جزو استانهاي آخره

  • لرستانی
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:18:11
    پاسخ
    45 4

    هرجا سخن از محرومیت است نام لرستان در بالای جدول قرار دارد.

    • منصور
      جمعه 17 آبان 1392 - 11:30:25
      27 0

      هرمزگان و بلوچستان یادتون نره

  • کارمنددانشگاه (کبیری)
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:27:18
    پاسخ
    23 28

    زادگاه روحانی و خاتمی , رتبه اول و دوم را کسب نموده اند. اگر ریشه یابی نماییم به مدیریت وزارت بهداشت دکتر محمد فرهادی (شاهرودی ) در زمان دولت خاتمی میرسیم .

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 11:41:04
      10 0

      انگار یادت رفته روحانی و احمدی نژاد هم استانی هستن ؟

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:30:31
    پاسخ
    13 1

    مرکز مازندران یا گلستان 130 کیلومتر فاصله داره !!!! ولی فاصله وضعیت پزشکی این دو از 10 است تا 100. !!!!! باهمین سطح پزشکی پایین در گلستان !!! باید بیایید و یک گزارش از وضعیت بد و طولانی نوبت دهی منشی های همین پزشکان و طرز رفتار ناشایست اکثر آنها تهیه کنید. نمیدانیم دانشگاه علوم پزشکی در این بین چه مسئولیتی داره و نظارتی به عمل نمی آورد؟؟؟؟!!!!!! داستان در این خصوص بسیار زیاد است و شنیدنی!!!!

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:34:28
    پاسخ
    31 10

    تهران دهم!!! بیشین بابا ببینم. آمار الکی به مردم ندید.

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:34:58
    پاسخ
    52 2

    البرز از بس وضعش خرابه دیگه تو جدول نیاوردن!!!!!

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 10:38:02
      28 2

      با تهران یکی کردن لابد

  • ارزو
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:46:54
    پاسخ
    53 10

    بیشترین نفت،بیشترین گاز،بیشترین آب،بهترین خاک مال خوزستان باشه و بیشتری دارایی مملکت از استان ما در بیاد، اما باید بدترین آب و هوا، فقیرترین مردم و رتبه 21 تو این جدول رو ما باید داشته باشیم

  • سینا
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:47:08
    پاسخ
    53 1

    واقعن مازندران سومه؟ پس باید فاتحه بقیه نقاط و خوند که. من که تو مازندرانم همه بیمارستاناش شلوغ و نامرتبه.

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:51:29
    پاسخ
    22 14

    با رتبه دهم تهران دليل حمله ور شدن مردم كل ايران به اين شهر جيه اخه؟!

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:52:52
    پاسخ
    69 5

    بي تعارف همه جاي ايران محرومه.

  • اروميه
    جمعه 17 آبان 1392 - 10:53:34
    پاسخ
    21 9

    به نظرم آ غربي رو خيلي پايين نوشتن چونكه آ غربي مخصوصا اورميه يه شهر صنعتي پزشكي و دانشگاهي محسوب ميشه و اكثر پزشكا و اساتيدش تو تهران و خارج از كشور تدريس ميكنن يا به طبابت مشغولن ...جالبه!!!

    • بچه خوی
      شنبه 18 آبان 1392 - 10:27:33
      7 1

      داداش مطمئنی پایین نوشتن؟!!! والا ما که تا جایی که یادمونه هر وقت به اورژانس یا بیمارستانی رفتیم اونجا با کادرشون درگیر شدیم. ینی جنگ برای بقا رو من به عینه با چشای خودم دیدم. اینجا یه قانون نانوشته ای هست و اونم اینه که اگه میخای بیمارت زنده بمونه یا بهش رسیدگی بشه باید خودت دس به کار بشی و پیگیر باشی وگرنه مریضت تلف میشه

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 11:27:06
    پاسخ
    14 1

    در این مورد فکر می کردم استانهای محرومی چون لرستان و ایلام و کردستان پایین تر از آذربایجانها و حتی قزوین و خوزستان باشند. چون مردمشون برای درمان به استانهای اطراف می روند. در مورد تهران هم باز عجیب تره. اغلب مراجعین به بیمارستانهای تهران از شهرهای مجاور می ان و از نظر کیفیت چه از نظر پزشک و چه از نظر امکانات بیمارستانی بهتر از مناطق دیگه کشور. به هر حال دولت باید به استانهای پایین جدول بیشتر رسیدگی کنه.

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 11:28:23
    پاسخ
    12 1

    بزشکای یزد واقعا خوبن بیمارستاناشم خیلی خوبه-

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 14:12:58
      1 1

      يك عامل مهم ديگه اينه كه بسياري از پزشكان يزد، بيمه را قبول ميكنند.

  • محمد
    جمعه 17 آبان 1392 - 11:43:47
    پاسخ
    12 4

    واقعا متاسفم شهرهای مثل تبریز قزوین و ارومیه که قطب صنعتی کشور هستند و از منابع عظیم و گردش مالی بسیاری برخوردارند در رده پایین این شاخص قرار گرفتند به نظر من هرچی هست زیر سر این سفرهای به اصطلاح استانی دولت قبل است!!!

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 11:43:52
    پاسخ
    6 2

    دوستان توجه کنند در آمار اعلام شده منظور از تهران استان تهرانه!! شهرستانهای استان تهران بدلیل نزدیک بودن به تهران در ساخت و تجهیز بیمارستان پیشرفتی نداشتند و اکثرا برای درمان به شهر تهران می روند به همین دلیل رتبه تهران پائین اومده و دقیقن به همین دلیل هم هست که قزوین بعد از جدا شدن از تهران انقدر رتبه پائینی داره

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 11:57:07
    پاسخ
    11 9

    فکر نکنم این امار درست باشه چون تبریز و تهران قطب پزشکی گشور هستند

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:07:47
    پاسخ
    6 3

    استان های دو رئیس جمهور سابق!!!!

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:11:20
    پاسخ
    8 3

    از تیتر آدم فک میکنه شهرها رو براساس تمیزی و کثیفی رتبه بندی کردین:))

  • فرهاددددددددددد
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:14:37
    پاسخ
    6 8

    آقايان و خانمها شما كه جزو افراد تحصيل كرده و مطلع هستين چرا ديد جامعه شناختي و جغرافي شناسي ندارين!! تمام شهرها كه نمي تونن توي همه ي شاخه ها اول باشن؟ اگه اين جور باشه كه بايد بگن مثلا كشتيراني يزد يا ماهي هاي يزد يا ... معروفه يا خوبه؟؟ شرايط جغرافياي هر منطقه %80 خلقو خو و نوع مشاغل و نوع زندگي و ......را تعيين مي كند. تمام سهرهاي ايران هر كدام از ديد هاي مختلف معروف و پول ساز هستند و اينه كه ايران و زيبا و يگانه مي كنه .//

  • ایلامی
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:22:44
    پاسخ
    8 1

    ایلام اول بشی آخر بشی دوست داریم. خداییش فکر نمیکنم آمار درست باشه.مثلا ما فقط یه مرکز ام آر آی تو استان داریم که اونم اکثرا unable هست.

  • علی
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:26:33
    پاسخ
    17 4

    پیشنهاد میکنم یه سفر به سمنان بکنید و بعد نظر بدید که این رتبه بندی مشکل داره، من خودم اهل تهرانم ولی واقعا سمنان از خیلی نظرها از پایتخت بالاتره!

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:35:35
    پاسخ
    22 4

    ما شیشم جدولیم ولی دوتا برد و یه مساوی بدیم میایم صدر بعدم ناداوری خیلی به ضرر ما بوده ، داور غش کرده سمت سمنان

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:35:47
    پاسخ
    5 0

    تهران شهر تضادها است، يه آمار كلي در موردش واقعا غير واقعي خواهد بود. اگر امكانات پزشكي در حدود ونك و شريعتي را ببينيد خوب شايد در رتبه هاي بسيار بالاي دنيا باشه ولي اگر مناطق ديگه و حومه هاش رو ببينيد امكانات پزشكي شايد از خيلي از شهرستان ها هم پايين تر باشه. اميدوارم اين علاقه مردم به آمدن به تهران با توزيع امكانات و كمي واقع بين تر شدن مردم، خيلي كمتر بشه.

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:38:56
    پاسخ
    18 0

    دوستان عزیز نمیشه با دو تا شهر تبریز و ارومیه جوابگوی این همه شهر بود. مگر این دو تا شهر چقدر می توانند پاسخگو باشند؟ وضعیت شهرستان های غیر از مرکز این دو استان خوب نیست ( اذربایجان غربی و شرقی ) این دو استان روی هم رفته نزدیک به 8-9 میلیون جمعیت دارند که همگی سرازیر مراکز میشن از همه مهم تر بیمارستان های تخصصی کمی در ارومیه وجود دارد . وضعیت تبریز بهتره در این زمینه

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:41:59
    پاسخ
    7 1

    مازندران سوم!!!!!!!!!!!!! غرب مازندران که از نظر خدمان درمانی افتضاحه

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:44:43
    پاسخ
    2 3

    اگر در استان قم سه بیمارستان بزرگ نکویی، الهادی، پردیسان راه اندازی شود فکر می کنم که در سطح بالاتری قرار بگیرد، والبته در حال حاضر هم از وضعیت بهداشتی خوبی برخوردار می باشد، لطف کنید آمار الکی ندید.

  • نیما
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:47:19
    پاسخ
    12 0

    در بروجرد 50سال است بیمارستانی احداث نشده است

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:58:24
    پاسخ
    10 2

    استان فارس و نمیگی!شیراز قطب پزشکی و جراحی مغز اعصاب پیوند اعضا ایران هست ولی رتبه 14 داره!

  • حسن
    جمعه 17 آبان 1392 - 12:58:34
    پاسخ
    8 4

    به نظرم این آمار غلط هستند. گیلان نمی تونه پنجم باشه یا این که باید استان های دیگه خیلی فاجعه باشن. الان در تمام شهرهای گیلان هیچ بیمارستانی در سطح متوسط به بالا وجود نداره (به جز کلانشهر رشت). بیمارستان های دولتی رشت که اکثرشون متعلق به قبل از انقلابه از لحاظ تجهیزات در پایین ترین سطح ممکن هستن. حجم بالای بیمار که از شهرهای استان و حتی خارج از استان به رشت می آن باعث شده که هیچ بیمارستانی بیمار جدید رو قبول نکنه.

  • تهرانی
    جمعه 17 آبان 1392 - 13:04:08
    پاسخ
    28 4

    من به لحاظ کاری به استان های شمالغرب زیاد سفر میکنم استان آذربایجان شرقی بسیار پیشرفته هست .چطور این رتبه داده شده برام سواله . بین شهر های برزگ تتها شهری که امکانات شهر های بزرگ رو در حد عالی داره و مضراتشو در حد کم شهر تبریزه فکر میکردم هم کمیت هم کیفیت باید بالا باشه...

  • رویدری
    جمعه 17 آبان 1392 - 13:14:48
    پاسخ
    22 6

    پایتخت اقتصادی کشور (هرمزگان) رتبه آخر رو دارد انالله و انا الیه راجعون

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 13:29:26
    پاسخ
    13 1

    جالبه كه دوستان هنوز البرز رو استان حساب نميكنن

    • بی نام
      جمعه 17 آبان 1392 - 19:00:04
      1 0

      عجیبه

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 13:33:28
    پاسخ
    8 2

    آمار اشتباهه

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 13:41:15
    پاسخ
    5 2

    زادگاه احمدی نژاد و روحانی رتبه اول , زادگاه خاتمی رتبه دوم

  • سید
    جمعه 17 آبان 1392 - 13:48:42
    پاسخ
    1 9

    دمت گرم سمنان

  • کریچ
    جمعه 17 آبان 1392 - 14:02:12
    پاسخ
    20 1

    بلوچستان وهرمزگان باز هم آخر.. مسئولین رسیدگی کنند..بخدا ما هم ایرانی هستیم

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 14:09:00
    پاسخ
    9 1

    الکیه

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 14:10:26
    پاسخ
    9 6

    به کی باید بگیم بیش از 80% درامد ایران از خوزستانه ولی این وضع بهداشتیشه..

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 14:11:38
    پاسخ
    2 0

    تحلیل شاخص ها در این پژوهش نشان می دهد، استان سمنان به علت تراکم پایین جمعیتی در برخورداری از شاخص های تعداد داروخانه و مراکز پرتونگاری به ازای جمعیت، تعداد پزشک عمومی و متخصص به ازای جمعیت، نزدیک به دو برابر متوسط ملی است و این امر باعث شده تا بالاتر از سایر استان ها قرار گیرد.

  • علی
    جمعه 17 آبان 1392 - 14:36:18
    پاسخ
    6 4

    اگه دقت کنین میبینین اینا مال استانه واگر نه تو شهر ها تهران اوله بعد مشهد اصفهان شیراز وتبریرزه

  • مازندرانی
    جمعه 17 آبان 1392 - 15:16:26
    پاسخ
    3 0

    ما که رتبه دوم رو داریم باید خوشحال باشیم یا ناراحت ""خوشحال بابت رتبه ای که دادند وناراحت بابت اوضاعی که ما هستیم دوم شد خدا به داد دهم به بعدش

  • محمد از کرج
    جمعه 17 آبان 1392 - 17:08:13
    پاسخ
    2 15

    ایول سمنان اوله.درود بر ایران و سمنانیهای عزیز.من سمنان بودم خداییش آدم های مرتب و بهداشتی هستند

  • محمد67
    جمعه 17 آبان 1392 - 20:04:23
    پاسخ
    15 0

    هرمزگان که رکورد زده..... عدالت کیلومترها از هرمزگان فاصله داره

  • بی نام
    جمعه 17 آبان 1392 - 21:08:42
    پاسخ
    1 0

    استان مازندران سومین تراکم جمعیت رو تو ایران داره. چطور چیزی که در مورد سمنان با تراکم 8 نفر در هکتار صادقه رو در کورد مازندران با تراکم 80-90 نفر صادق می دونی؟

  • بی نام
    شنبه 18 آبان 1392 - 03:47:11
    پاسخ
    3 1

    خبرانلاین جان! این نوع جداول و رده بندی ها اصلا مفید نیست. چشم و هم چشمی داخلی و منطقه ای و رقابت کاذب استانی و قومی برای کشور خطرناک هم هست.

  • مريم
    شنبه 18 آبان 1392 - 08:40:09
    پاسخ
    5 4

    من فكر مي كنم از لحاظ كيفي استان يزد اول باشه چون بخش پزشكي و بيمارستاني خيلي قوي اي داره

  • منم
    شنبه 18 آبان 1392 - 09:52:52
    پاسخ
    4 0

    من خودم سمنان زندگی می کنم، پارسال که تصادف کردم یه دستگاه سی تی اسکن توی کل این شهر خراب شده وجود نداشت. با وجود ضربه ای که به سرم وارد شد مجبور شدم برم تهران کجا سمنان توسعه یافته؟!!

  • بچه آذربایجان
    شنبه 18 آبان 1392 - 10:36:33
    پاسخ
    5 4

    یکی این سوال منو جواب بده. چرا این همه امکانات به دو تا استان بیابانی سمنان و یزد سرازیر شده؟!! هان؟! من از اینکه تهران رتبه اول میشد ناراحت نمیشدم. چون همه میدونیم که در شرایط خاص و سخت بیماران به تهران منتقل میشوند و بنابراین همه به نحوی از امکاناتش بهره مند میشوند ولی آخه یزدو سمنانو من کجای ور دلم بزارم؟

  • نداف
    شنبه 18 آبان 1392 - 11:34:27
    پاسخ
    4 0

    متاسفم برای شهرم که صنعتی ترین استان کشور ویکی از قطب ههای مهم کشاورزی -فرهنگی -مذهبی ودانشگاهی کشور است ورتبه ی 25 را دارد!

  • پوزش‌خواه
    یکشنبه 19 آبان 1392 - 04:18:33
    پاسخ
    1 0

    ببخشید مزاحم شدم!! گویا پژوهشگران استان البرز رو جا انداختند... شاید هم این پژوهش دانشگاهی به پیش از سال ۸۹ برمی‌گرده!!!

  • بی نام
    دوشنبه 20 آبان 1392 - 10:51:49
    پاسخ
    1 0

    هرمزگان :)

  • حسین
    جمعه 27 دی 1392 - 09:36:20
    پاسخ
    1 0

    سلام، ضمن تشکر، من برای یک موضوع پژوهشی نیاز به گزارش تحقیق دارم، در صورت امکان اطلاعات بیشتری راجع به آن برای من ارسال فرمائید، نام پژوهش گر، عنوان کامل دانشگاه، شهید بهشتی یا علوم پزشکی شید بهشتی، ممنون 09125153245

  • محمدحسین
    جمعه 15 فروردین 1393 - 00:45:58
    پاسخ
    1 4

    برام جالبه که مازندران سومه.بابا دس خوش

  • اصفهانی
    یکشنبه 4 خرداد 1393 - 09:16:13
    پاسخ
    4 7

    بنظرم اصفهان باید بین رتبه اول تاسوم باشه. من خودم تو اصفهانم. از نظر خدمات درمانی یکی انسبت به جاهای دیگه قوی تر عمل میکنه

  • اشنا
    جمعه 17 مهر 1394 - 23:44:30
    پاسخ
    3 0

    اولا این دست پژوهش ها کمی گرایانه است وو برای نتیجه گیری باید مسائل دیگر را هم در نظر گرفت در مورد استان یزد باید گفت اولا استان یزد قطب سلامت جنوب و جنوب شرق کشور است و امکاناتش جوابگوی توریست های سلامت نیست.درثانی اکثر مردم یزد علاقمندن فرزندانشوون ددر رشته های پزشکی تحصیل کنن شاید به همین خاطر تعداد پزشکان نسبت به جمعیت بالاست. سوم اینکه بخشی از خدمات سلامت توسط خیرین تامین و ساخته ميشود چهارم اینکه اگر فرض کنیم نتایج درست است رتبه ها ربطی به این نداارد که رييس جمهور ها از آنجا آمده اند که در این صورت کرمان باید سوم میشد نه بیستم

  • مختار
    دوشنبه 12 بهمن 1394 - 13:02:58
    پاسخ
    1 3

    اقایون من ی سوال داشتم استان سیستان و بلوجستان از نظر ابو هوا در رتبه جندم هست ؟ با تشکر خیلی حیاتی هست

  • حمید
    دوشنبه 27 شهریور 1396 - 18:32:13
    پاسخ
    0 0

    هه ههه هههه ههههه چهارمحال و بختیاری چهارمه مگه داریم مگه میشه یعنی ماهم یبار چهارم شدیم

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x