نگاه به تراز تجاری ایران نشان می دهد کسری این تراز بدون لحاظ کردن صادرات نفتی طی هشت سال گذشته به 358 میلیارد بوده است.

علی پاکزاد: تراز تجاری ایران بدون احتساب درآمدهای نفتی طی سالهای 1384 تا 1391 رقمی معادل 358 میلیارد دلار کسری داشته است. کسری بودجه ای که از محل افزایش درآمدهای نفتی جبران و به بیماری هلندی در اقتصاد ایران منتهی شده است.

روند تراز تجاری ایران نشان می دهد طی سالهای 84 تا 91 بهط ور متوسط سالانه معادل 44 میلیارد دلار کسری این تراز از محل درآمدهای نفتی تامین شده و این در حالی است که طی سالهای پیش از آن متوسط کسری تراز تجاری کشور بدون لحاظ کردن درآمدهای نفتی رقمی معادل 17 میلیارد دلار بوده است و به عبارتی طی سالهای فعالیت دولت محمود احمدی نژاد به رغم رشد چشم گیرصادرات غیر نفتی که با رونق صادرات پتروشیمی شکل گرفت، کسری تراز تجاری کشور 3 برابر شده است.

گزارش بانک مرکزی از وضعیت تراز پرداخت های کشور گویای ان است که طی سالهای 84 تا 91 میزان صدارت نفتی کشور رقمی معادل 630 میلیارد دلار بوده و میزان صادرات غیر نفتی نیز رقمی معادل 152 میلیارد دلار را شامل شده در مقابل میزان واردات صورت گرفته به کشور رقمی معادل 511 میلیارد دلار بوده است؛ یعنی در سالهای رونق نفتی به ازای هر دلار صادرات غیر نفتی رقمی معادل 3.34 دلار واردات به کشور داشته ایم.

نکته قابل انتقاد دیگر در این تراز تجاری افزایش چشم گیر روند صادرات مواد خام بوده است. اگرچه محصولات پتروشیمی امروز در فهرست صادرات غیر نفتی قرار می گیرد ولی این محصولات به اضافه محصولات معدنی مانند سنگ آهن در جمع مواد اولیه و مواد خامی قرار می گیرند که باید در چرخه تولید وارد و با ارزش افزوده بالا از کشور صادر شود.

مقایسه واردات و صادرات غیر نفتی ایران

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    6 37
    اين نمودارها نشون ميده كه در سالهاي اخير دوران احمدي نژاد وابستگي ايران به خارج كمتر شده كه نشانه بسيار خوبيه.
  • مهدی A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    6 0
    منظورتون سال 91 که تحریمها به اوج خودش رسیده ؟شیب تند این 8 سال نگاه کن میفهمی چه شکر خوردی