مذاکرات فشرده ایران و 1+5 در ژنو 3 به توافقنامه چهار صفحه​ای ختم شد که حدود 7 میلیارد دلار حاصل از لغو تحریم‌ها بخش کوچکی از دستاوردهای ایران از این توافق است.

در این توافق‌نامه آمده است: فعالیت در سایت‌های هسته‌یی اراک نطنز و فردو به شکل کنونی ادامه پیدا خواهد کرد و تحریم‌ها افزایش نخواهد یافت.
متن این توافقنامه را به نقل از ایسنا بخوانید:

درک‌ گام‌های اولیه در زمینه‌ برنامه هسته‌یی ایران

در این تفاهم‌نامه که به امضاء طرفین رسیده به نقل از گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین به کمک اتحادیه اروپا) با بیان این‌که در مذاکرات جدی و اساسی با ایران با هدف رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک و قابل راستی‌آزمایی که مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌یی می‌شود، شرکت داشته‌اند، آمده است: رییس‌جمهور اوباما با صراحت گفته است که دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز که ایران را از رسیدن به بمب هسته‌یی بازدارد به نفع منافع ملی آمریکاست.

این ادعا در متن آن‌چه منتشر شده آمده است که «امروز ایران و گروه 1+5 به مجموعه‌ای از درک‌های اولیه رسیدند که پیشرفت برنامه هسته‌یی ایران را متوقف می‌کند و آن را از نظر جنبه‌های کلیدی عقب می‌راند.

این‌ها اولین محدودیت‌های معناداری است که ایران پس از نزدیک به یک دهه در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش پذیرفته است.»

1+5 معتقدند: گام شش ماهه اولیه شامل محدودیت‌های قابل توجه برای برنامه هسته‌یی ایران است و به مهم‌ترین نگرانی‌های ما از جمله در زمینه‌ توانایی‌های غنی‌سازی ایران، ذخایر اورانیوم غنی‌شده، تعداد و توانایی‌های سانتریفیوژهایش و توانایی ایران برای تولید پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی با استفاده از رآکتور اراک می‌پردازد. مصالحاتی که ایران متعهد شده است به عنوان بخشی از این گام اولیه انجام دهد علاوه بر آن شفافیت بیشتر و نظارت‌های سرزده‌تر برنامه هسته‌یی‌اش را در اختیار ما قرار می‌دهد.

مذاکره کنندگان با ایران در متن توافقنامه منتشر شده آورده اند: در گذشته این نگرانی مطرح شده بود که ایران از مذاکرات برای خرید زمان به منظور پیشبرد برنامه‌ هسته‌یی‌اش استفاده خواهد کرد. این اقدامات گام اولیه اگر با یکدیگر اتخاذ شود کمک می‌کند که ایران نتواند از پوشش مذاکرات برای تداوم پیشبرد برنامه هسته‌یی‌اش در مدتی که ما درباره‌ یک راه حل درازمدت و جامع که همه‌ نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را برطرف می‌کند مذاکره می‌کنیم، استفاده کند. در ازای آن و به عنوان بخشی از این گام اولیه، گروه 1+5 لغو تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشتی را به ایران ارایه می‌ کند. ساختار این لغو تحریم‌ها طوری است که بخش اعظم رژیم تحریم‌ها از جمله ساختار تحریم‌های کلیدی نفت، بانکداری و مالی در جای خود باقی می‌ماند. گروه 1+5 به اعمال شدید این تحریم‌ها ادامه خواهد داد. اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، ما لغو تحریم‌های محدود را لغو خواهیم کرد و تحریم‌های اضافی به ایران اعمال می‌کنیم.

گروه 1+5 و ایران علاوه بر آن درباره‌ پارامترهای کلی یک راه حل جامع که برنامه هسته‌یی ایران را در درازمدت محدود خواهد کرد، تضمین‌های قابل راستی‌آزمایی مبنی بر ماهیت منحصرا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌یی ایران به جامعه بین‌المللی ارایه خواهد کرد و اطمینان حاصل می‌کند که هرگونه تلاشی از جانب ایران برای دنبال کردن سلاح هسته‌یی بلافاصله تشخیص داده خواهد شد، گفت‌وگو کردند.

مجموعه درک‌ها علاوه بر آن شامل اذعان ایران به این است که باید به همه‌ قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و همین‌طور مسائل گذشته و حال مربوط به برنامه هسته‌یی ایران که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص شده است بپردازد. این شامل حل سوالات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی ایران از جمله فعالیت‌های ایران در پارچین است.

به عنوان بخشی از یک راه حل جامع، ایران علاوه بر آن کاملا به وظایفش تحت معاهده‌ منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) و وظایفش در قبال آژانس عمل کند. در زمینه‌ یک راه حل جامع، تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی حاصل نمی‌شود. به طور خلاصه این گام اولیه تا شش ماه اعتبار دارد و یک وضعیت نهایی قابل پذیرش برای آمریکا یا شرکای ما در گروه 1+5 به حساب نمی‌آید.

بر اساس توافقنامه منتشر شده از سوی 1+5:

ایران متعهد شده است که غنی‌سازی بالاتر از 5 درصد را متوقف کند و ارتباطات فنی لازم برای غنی‌سازی بالای 5 درصد را برچیند.

ایران تعهد کرده است که همه‌ ذخایر اورانیوم غنی شده تا نزدیکی 20 درصد خود را پیش از به پایان رسیدن فاز اولیه به زیر 5 درصد تضعیف کند و یا به شکلی تبدیل کند که برای غنی‌سازی بیشتر مناسب نیست.

ایران متعهد شده است که پیشرفت توانایی غنی‌سازی‌اش را متوقف کند.

هیچ‌گونه سانتریفیوژ نسل بعدی برای غنی‌سازی اورانیوم نصب نکند یا از آن‌ها استفاده نکند.

تقریبا نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتریفیوژهای نصب شده در فردو را به کار نیندازد؛ طوری که نتوان از آن‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده کرد.

تولید سانتریفیوژش را به تعدادی که برای تعویض ماشین‌های خراب شده لازم است محدود کند؛ طوری که ایران نتواند از این شش ماه برای جمع‌آوری سانتریفیوژها استفاده کند.

ایران متعهد شده است که ذخایر اورانیوم با غنای پایین 3/5 درصد خود را افزایش ندهد، طوری که میزان آن در پایان شش ماه نسبت به آن‌چه در آغاز (این مدت زمانی) داریم بیشتر نشود و هرگونه اورانیوم غنی شده‌ی 3/5 درصدی که به تازگی غنی‌سازی شده به اکسید تبدیل شود.

ایران متعهد شده است که فعالیت‌هایش در اراک را بیشتر از این پیش نبرد و پیشرفت در زمینه‌ مسیر پلوتونیوم را متوقف کند.

ایران متعهد شده است که رآکتور اراک را راه‌اندازی و سوخت‌گذاری نکند و تولید سوخت برای رآکتور اراک را متوقف کند. سوخت رآکتور اراک را بیشتر از این آزمایش نکند. هیچ‌یک از قطعات اضافی رآکتور در اراک را نصب نکند. سوخت و آب سنگین را به سایت رآکتور منتقل نکند. تاسیساتی که قابلیت بازفرآوری داشته باشد، نسازد.

ایران بدون بازفرآوری نمی‌تواند پلوتونیوم را از سوخت مصرف شده جدا کند.

شفاف‌سازی بی‌سابقه و نظارت سرزده روی برنامه هسته‌یی ایران

ایران متعهد شده است که:

دسترسی روزانه به نطنز و فردو را در اختیار بازرسان آژانس قرار دهد. این دسترسی روزانه به بازرسان اجازه می‌دهد که تصاویر دوربین‌های امنیتی را بررسی کنند تا از نظارت جامع مطمئن شوند. این دسترسی اجازه‌ شفافیت بیشتر در زمینه‌ غنی‌سازی را در این سایت‌ها می‌دهد و زمان تشخیص هرگونه خودداری از پایبندی (نسبت به تعهدات) کوتاه‌تر می‌کند.

دسترسی به تاسیسات مجموعه سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند.

دسترسی به تاسیسات تولید و انبار قطعات گرداننده‌ی سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند.

دسترسی به معادن و کارخانه‌های تولید اورانیوم را برای آژانس فراهم کند.

دسترسی به اطلاعات طراحی رآکتور اراک را که از مدت‌ها پیش خواستار آن بودیم فراهم کند. این اقدام، اطلاعاتی بسیار مهم را درباره‌ این رآکتور که پیش از این در دسترس قرار نداشت، ارایه می‌کند.

دسترسی بیشتری به رآکتور اراک را برای بازرسان فراهم کند.

برخی داده‌ها و اطلاعات کلیدی که در پروتکل الحاقی توافقنامه‌ پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کد اصلاح شده‌ 3/1 به آن اشاره شده است، ارایه کند.

مکانیزم راستی‌آزمایی

از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته می‌شود که بسیاری از این گام‌های راستی‌آزمایی را که در راستای نقش این سازمان در زمینه‌ بازرسی‌ها در ایران است، انجام دهد. علاوه بر آن گروه 1+5 و ایران نسبت به برقراری یک کمیسیون مشترک برای همکاری با آژانس به منظور نظارت بر اجرا و حل مسائلی که ممکن است پیش آید متعهد شده‌اند.

این کمیسیون مشترک علاوه بر آن با آژانس برای تسهیل رفع نگرانی‌های حال و گذشته در زمینه‌ برنامه‌ هسته‌یی ایران از جمله گام نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران و فعالیت‌های ایران در پارچین، کار می‌کند.

لغو محدود، موقتی و قابل بازگشت تحریم‌ها

در ازای این گام‌ها، گروه 1+5 لغو تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشتی را ارایه می‌کند و در عین حال بخش اعظم تحریم‌های‌مان از جمله ساختار تحریم‌های نفتی، مالی و بانکداری را حفظ می‌کنیم. اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، لغو تحریم‌ها را لغو می‌کنیم. گروه 1+5 به طور مشخص متعهد شده است که:

به مدت شش ماه، اگر ایران به تعهداتش تحت این توافق عمل کند، تا جایی که تحت سیستم‌های سیاسی‌شان امکان‌پذیر باشد تحریم‌های هسته‌یی جدیدی را اعمال نکنند.

برخی تحریم‌ها در زمینه‌ طلا و فلزات گرانبها، بخش خودروسازی ایران و صادرات پتروشمی ایران را به حالت تعلیق درآورد و احتمالا حدود 1/5 میلیارد دلار درآمد را در اختیار ایران قرار دهد.

مجوز بازرسی‌ها و تعمیرات مرتبط با ایمنی در داخل ایران را برای برخی خطوط هوایی خاص ایرانی بدهد.

اجازه دهد که خرید نفت ایران در سطح فعلی که به نحو قابل توجهی کاهش یافته است یعنی سطوحی که 60 درصد کمتر از دو سال پیش است باقی بماند.

در مدتی که ایران به تعهداتش عمل می‌کند، 4/2 میلیارد دلار از این فروش‌ها اجازه پیدا می‌کند در اقساط به ایران انتقال یابد.

اجازه دهد که 400 میلیون دلار به صورت کمک‌های تحصیلی دولتی از صندوق‌های ایرانی محدودی مستقیما به موسسات آموزشی شناخته شده در کشورهای ثالث انتقال یابد تا هزینه‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی تسویه شود.

تعاملات انسان‌دوستانه

تعاملات انسان‌دوستانه که طبق قانون آمریکا اجازه‌ آن داده شده است را تسهیل بخشند. تعاملات انسان‌دوستانه با صراحت از تحریم‌های کنگره مستثنی قرار داده شده است تا این کانال، دسترسی به هیچ‌گونه منبع جدید درآمدی را در اختیار ایران قرار ندهد. تعاملات انسان‌دوستانه، تعاملات مربوط به خرید غذا، کالاهای کشاورزی، دارو، ابزارآلات پزشکی توسط ایران است؛ ما علاوه بر آن معاملات مربوط به هزینه‌های پزشکی را که در خارج از کشور به وجود آمده است تسهیل می‌بخشیم. ما این کانال را برای نفع‌رسانی به مردم ایران برقرار خواهیم کرد.

مدنظر قرار دادن لغو محدود تحریم‌ها

به طور کلی حدود 7 میلیارد دلار حاصل از لغو تحریم‌ها بخش کوچکی از هزینه‌هایی است که ایران در مدت زمان این فاز اولیه تحت تحریم‌هایی که در جای خود باقی خواهد ماند دریافت خواهد کرد. دسترسی به بخش اعظم دارایی‌های خارجی ایران که حدود 100 میلیارد دلار است به واسطه‌ تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست یا محدود است.

در شش ماه آینده فروش نفت خام ایران نمی‌تواند افزایش یابد. تحریم‌های نفتی به تنهایی در مقایسه با آن‌چه ایران در یک دوره‌ شش ماهه در سال 2011 یعنی پیش از اجرایی شدن این تحریم‌ها به دست آورد، باعث از دست رفتن حدود 30 میلیارد دلار درآمد توسط ایران می‌شود که حدود 5 میلیارد دلار در ماه است. اگرچه ایران اجازه‌ دسترسی به 4/2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی‌اش را خواهد داشت، حدود 15 میلیارد دلار از درآمدهایش در طول این مدت به حساب‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور ریخته خواهد شد. به طور خلاصه ما انتظار داریم که موجودی پول ایران در حساب‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور تحت مفاد این توافق افزایش یابد، نه کاهش.

گروه 1+5 با تاکید بر «حفظ فشار اقتصادی به ایران و حفظ ساختار تحریم‌های‌شان» آورده‌اند: در طول فاز اولیه، ما به اعمال شدید تحریم‌های‌مان علیه ایران از جمله اتخاذ اقدامات علیه کسانی که سعی می‌کنند از تحریم‌های‌مان اجتناب کنند یا آن‌ها را دور بزنند ادامه خواهیم داد. تحریم‌هایی که روی فروش نفت خام تاثیر می‌گذارند هم‌چنان به دولت ایران فشار وارد خواهند آورد.

1+5 در توافقنامه منتشر شده مدعی شده اند: ما در همکاری با شرکای بین‌المللی‌مان فروش نفت ایران را از 2/5 میلیون بشکه در روز در اوایل سال 2012 به یک میلیون بشکه در روز در مرحله‌ کنونی رسانده‌ایم و توانایی فروش تقریبا 1/5 میلیون بشکه در روز را از ایران گرفته‌ایم. یعنی از دست رفتن بیش از 80 میلیارد دلار از اوایل سال 2012 که ایران هرگز نمی‌تواند آن را جبران کند. تحت این گام اولیه، ممنوعیت فروش نفت خام به اتحادیه اروپا در جای خود باقی خواهد ماند و فروش نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد که موجب می‌شود ایران هر ماه 4 میلیارد دلار بیشتر را در زمینه‌ فروش نفت از دست بدهد.

تحریم‌هایی که روی صادرات کالاهای نفتی به ایران تاثیر می‌گذرارد که باعث از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد می‌شود، در جای خود باقی خواهد ماند.

بخش اعظم حدود 100 میلیارد دلار ایران که در منابع ارزی خارجی این کشور قرار دهد طبق تحریم‌ها هم‌چنان خارج از دسترس یا محدود است.

بخش‌های مهم دیگر رژیم تحریم‌های ما در جای خود باقی می‌مانند، از جمله:

تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران و حدود 24 بانک ایرانی مهم و موسسات مالی دیگر؛

تحریم‌های ثانویه، به موجب قانون تحریم‌های جامع ایران، پاسخگویی و بی‌بهره‌سازی (CISADA) و برخی قوانین دیگر، علیه بانک‌هایی که با افراد و موسسات تحریم شده توسط آمریکا تعامل تجاری دارند.

تحریم‌ها علیه کسانی که دامنه گسترده‌ای از دیگر خدمات مالی مانند انواع مختلف بیمه را به ایران ارائه می‌کنند؛ و دسترسی محدود شده به سیستم مالی آمریکا همه تحریم‌های مربوط به ششصد شخص و موسسه که به خاطر حمایت از برنامه هسته‌یی و موشک بالستیک ایران هدف قرار داده شدند، در جای خود باقی خواهد ماند.

تحریم‌ها علیه سرمایه‌گذاری‌های درازمدت و ارائه خدمات فنی به بخش انرژی ایران در جای خود باقی خواهد ماند.

تحریم‌ها علیه برنامه نظامی ایران در جای خود باقی خواهد ماند.

تحریم‌های گسترده آمریکا علیه تجارت با ایران در جای خود باقی خواهد ماند و جلوی دسترسی ایران به هرگونه تعاملی با بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را خواهد گرفت.

همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در جای خود باقی خواهد ماند.

همه تحریم‌های هدفمند ما در رابطه با حمایت ایران از تروریسم، نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در بحران سوریه و سابقه بد حقوق بشرش در میان نگرانی‌های دیگر در جای خود باقی خواهد ماند.

یک راه‌حل جامع

در فاز اولیه شش ماهه، گروه 1+5 درباره محتوای یک راه‌حل جامع مذاکره خواهد کرد. تا اینجا خطوط پارامترهای کلی راه‌حل جامع گام‌های ملموسی را ترسیم می‌کند که به جامعه بین‌المللی اطمینان می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌یی ایران منحصرا صلح‌آمیز خواهد بود. در رابطه با این راه‌حل جامع: هیچ‌گونه توافقی در زمینه راه‌حل جامع صورت نمی‌گیرد، تا زمانی که موافقت در زمینه همه چیز حاصل شود. در شش ماه آینده ما تشخیص خواهیم داد که آیا راه‌حلی که به ما اطمینان کافی دهد که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است وجود دارد یا خیر؟ اگر ایران نتواند نگرانی‌های ما را حل کند، ما آماده‌ایم که تحریم‌ها و فشار را افزایش دهیم.

نتیجه‌گیری:

به طور خلاصه این گام اولیه به نوبه خود پیشرفت بسیار زیادی است. بدون این توافقنامه مرحله‌ای ایران می‌تواند چرخش هزاران سانتریفیوژ دیگر را آغاز کند. می‌تواند سانتریفیوژهای نسل جدید را که مدت زمان فوران (اشاره به رسیدن ایران به آنچه غرب توانایی ساخت سلاح هسته‌یی می‌کند) را کوتاه‌تر می‌کند، نصب کند.

می‌تواند راکتور آب سنگین اراک را سوخت‌گذاری و راه‌اندازی کند. می‌تواند ذخایر اورانیوم 20 درصدی خود را از آستانه اورانیوم لازم برای ساخت بمب فراتر ببرد. ایران تحت شرایط درک گام اولیه هیچ یک از این موارد را نمی‌تواند انجام دهد.

علاوه بر آن بدون این رویکرد مرحله‌ای، ائتلاف تحریم‌های بین‌المللی تضعیف خواهد شد، زیرا ایران این استدلال را برای جهان مطرح خواهد کرد که درباره رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک جدی بود و ما نبودیم. در آن صورت نمی‌توانستیم شرکای‌مان را در زمینه عمل مهم اعمال تحریم‌های‌مان با خود همراه کنیم. ما با این گام اولیه برنامه هسته‌یی ایران را متوقف می‌کنیم و به عقب می‌رانیم و یک گزینه مشخص را در اختیار ایران قرار می‌دهیم؛ به تعهداتش عمل کند و با حسن نیت برای رسیدن به یک توافق نهایی مذاکره کند یا کل جامعه بین‌المللی با انزوا و فشار بیشتر واکنش نشان خواهد داد.

مردم آمریکا یک راه‌حل صلح‌آمیز و پایدار را که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی شود و رژیم منع اشاعه جهانی را تقویت کند ترجیح می‌دهند.

این راه‌حل پتانسیل تحقق این هدف را دارد. آمریکا از طریق دیپلماسی قاطع و اصولی نقش خود را برای تحقق صلح بیشتر، امنیت و همکاری در میان کشورها ایفا خواهد کرد.

/2329220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 210
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    خسته نباشید آقای دکتر ظریف اسم شما در تاریخ کنار اسم بزرگان ایرانی نوشته خواهد شد مطمئن باشید
    • کبیر A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      73 61
      صد درصد.کنار کوروش کبیر.زنده باد اریا
    • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      اسمتون حتما کنار فتحعلی شاه می آید
    • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      41 10
      قاجاریه هم هست
    • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      63 28
      پیش میرزا آقاخان نوری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! البته یه فرقایی با عهدنامه ترکمنچای و گلستان داره این شش ماهست اون 99ساله (راستی اون بازگشت خاک ایران چی شد)
    • محمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      39 7
      بله واقعا خسته نباشید آقای ظریف که تمامی زحمات ملت ایران رو هدر دادی
    • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
      6 1
      ان شاءالله به لطف خداو کمک امام زمان بقیه مشکلات کشور عزیزمان حل میشود.و دشمنان این مرزو بوم هروز مایوس تر از دیروز میشوند.
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    ما 150 میلیارد نفتی مون تو دولت قبل گم شده 7 میلیارد برا ما خورده پوله
  • شایان IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    تحریم خودرو برداشته می شود. به امید خدا قیمت ماشین میاد پایین
    • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      20 17
      خدا رو شکر که پژو با خودروهای با کیفیت خودش به بازار میاد و ایرانیان می توانن آخرین مدل ماشینهای جهان یعنی 206 صندوقدار و بی صندوق رانا 405 را بدون دغدغه سوار شوند.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    این که همش به نفع اوناست.پس ما چی؟ بعد 6 ماه تحریم ها برداشته میشه یا وعده سر خرمنه ؟
    • بی نام GB ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      47 47
      ما به هیچ کدام از چیزهایی که دادیم احتیاج نداریم
    • محمد RS ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      43 16
      این واسه شروع هست. هدف ما اینه که بعد از 6 ماه بقیه تحریمها هم لغو بشه یا شروع کنن به لغو کردن. و اگه لغو نکردن ایران راحت میتونه برگرده به جایی که الان ( یعنی تا دیروز ) هست. یا به هدفمون میرسیم یا اونا بدقولی میکنن و برمیگردیم به نقطه 0. برای ما باختی نداره این بازی.
    • بی نام DE ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      44 35
      باید از دوستانی بپرسین که 8 سال فرصت سوزی کردند نه این بزرگوران
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      34 52
      عزیزم غربیها قبلا میگفتن کل برنامه اتمی ایران رو جمع کنید بزارین رو کشتی بره خارج و نطنز و فردو رو هم خراب کنین! ولی حالا عملا از همه مواضعشون عقب نشینی کردن. غنی سازی 5درصد رو علنا پذیرفتن. تحریم هاشون رو هم دارن عقب میکشن. چی چی همش بنفع اوناست؟!
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      23 8
      ما باید به آینده امیدوار باشیم امیدوارم که وعده سرخرمن نباشه بالاخره حسن نیت ایران که ثابت بشه جامعه جهانی هم حالیشون هست و می فهمند قضیه رو . ولی در کنار موضوع هسته ای سایر مسایل ایران هم مد نظرشون هست.
    • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      32 17
      همش تقصیر خودمان است درزمان خاتمی همین پروتکل الحاقی که امروز باهزار بدبختی پذیرفتیم، پذیرفته شد بدون این همه فلاکت وبد بختی وبدون هیچ تحریمی ولی عده ای نوظهور آمدند و گفتند آبنبات دادن بهمون حالا آبنباتم نذاذن بهتون برید سماغ بمکید.
    • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      11 11
      به نظر مياد بد جور دلار هات رو دستت باد كرده
    • یه نفر IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
      6 2
      مطمئنی احتیاجی نداری ؟؟؟؟؟20درصد بشه3 درصد اشکالی نداره؟نه؟ اینکه تمام کارایی که میخوایم بکنیم آمریکا زیر نظر داشته باشه و روزانه بررسی کنه اشکالی نداره ؟؟؟
  • احسان A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    سپاس از تيم مذاكره كننده كه خواب به چشمانشون نياوردن خدا قوت
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      66 88
      همچنین سپس از مردمی که در این 8 سال از حق هسته ای کوتاه نیامدند و نه آنهایی که میگفتند انرژی هسته ای به چه دردمون میخوره!!!
    • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      شما متن رو بخون ایران همش تعهد میکنه ولی اونا سعی میکنند. این توافق نامه اصلاا خوب نیست یک بار کامل بخونید بعد خوشحال بشید
    • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      97 12
      بله ما هم پیش شهدا شرمنده ایم . شهدا به گردن همه حق دارند . ای شهید شرمنده ام که نیمی از مردم در براورده کردن نیازهای اولیه شان ناتوانند . شاید پدر و مادرت هم در همین نیمه باشند . ای شهدا شرمنده ایم که از ابتدایی ترین حقوق بین المللی برخوردار نیستیم . و در پایان شرمنده ایم که شما برای وطنی جنگیدید که امروز شرق و غرب و شمال جنوب برای آن دندان تیز کرده اند و با نان مردم مرزها را نگه داشته ایم .
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      89 24
      اینایی که میگن آفرین و باریکلا و ال وبل و از خودشون شادی الکی در میکنن، آیا اصلا متن توافقنامه بالایی رو کامل میخونن؟ نیایید بگید رهبری و ملت موافقند، در عمل انجام شده و رودروایسی قرار میدید و برای کم نیاوردن در مقابل رقبای سیاسی داخلی صرفا بیلان کاری الکی که یعنی آره ما کاری که فلانی و فلانی نتونستن بکنن کردیم رو ارائه میدیدن. همچین توافقی رو فک کنم ..
    • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      37 53
      کسانی که منفی می دن مطمئنا خوشحال نیستن. حالا یا کیهانین یا عرند یا اسرائیلی!!!
    • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      91 23
      صبر کنید ببینم. من این نوشته رو مطالعه کردم ولی چیزی که حق ایران رو در رسیدن به برنامه غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته بشه ندیدم امیدوارم که این متن کامل توافق نباشه وگرنه کلاه بزرگی سر ایران گذاشتند.
    • majid A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      28 14
      همون 5% میگرفتی میرفتیم پی کارمون
    • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      17 6
      اینکه 100روزاول شونه این همه امتیاز دادن خدابه دادچندسال دیگمون برسه،فکرکنم این اقایون زحمت بکشن وکلیه دانشمندامونم بازنشسته کنن،به جای اورانیم غنی شده هم ذرت بوداده تولیدکنیم ...بعدشم تازه بایدازاقایون متشکرم باشیم
  • رضا IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    بايدگفت ماچيززيادي ازاين توافقنامه گيرمون نيومده ولي؟؟مابااين توافق توانستيم جلوي فلج كننده ترين تحريم يعني تحريم كامل نفتي وبانكي كامل بودروبگيريم كه بنظرمن كارفوق العاده اي بود.
    • سعید IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      47 7
      شما هم مارا جیگر فرض کن مثل بقیه
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      13 8
      با انصافی
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      30 28
      مهم ترین قدمی که اینجا برای ایران برداشته شده که کم هم نیست اذعان کتبی غرب به حق غنی سازی در خاک ایرانه. باقی اش هم تا شش ماه دیگه به نفع ما برمیگرده. همه اینا موقتیه و برای رسیدن به هر توافقی یه کم نرمش لازمه.
    • مهدی A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      71 14
      خواب دیدی خیر باشه برادر شما متن رو دوباره بخون برادر تحریم های نفتی و بانکی همچنان ادامه دارد!!!
    • بی نام A1 ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      7 6
      این متن توافقنامه نیست. متاسفم برای خبرانلاین. این تحلیل نویسنده مقاله از متن توافقنامه هست. که بسیار منفی و نادرست هست.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      19 3
      توی متن قرارداد اومده تحریمهای نفتی و مالی و بانکی ادامه داره. اول بخون بعد نظر بده
  • شایان IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    تحریم خودرو برداشته می شود. به امید خدا قیمت ماشین میاد پایین
    • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      25 9
      مگر الان خودرو به دلیل تحریم گرونه؟؟ قیمت دلار رفته بالا و گرنه کسی که پول داره که راحت خودرو خارجی میخره و تحریم هم خبری نیست.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      11 4
      مثل اينكه اين شايان چند وقتي هست كه منتظر قيمت ماشين بياد پايين تا يك پرايت(!) بخره!
    • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      22 1
      چه تحریما ور داشته شه چه نشه 1000 تومان قیمتای ماشینای داخلی ارزان نمیشه..چون پشتش افراطی جماعت زیاده! دعا کن دلار بیاد پایین!
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      10 2
      شتر...
    • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      4 0
      ی نگاه به قیمت خودرو بنداز داره زبون درازی میکنه و بی تفاوت به مذاکره ژنو بالا میره
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    الان دقیقا به حق غنی سازی ما اشاره شده؟!
    • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      18 17
      قبلا میگفتن کلا برنامه هسته ای جمع و تعطیل بشه الان میگن فقط تا 5 درصد غنی سازی کنه. حالا بنظرت اشاره شده یا نه؟!
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      4 26
      برو بابا افراطی
    • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      57 9
      مگه نخوندی؟ تا اونجایی که من فهمیدم اکثر فعالیتها باید متوقف بشه!!! یعنی این میشه بازی برد-برد؟!!!!
    • saeed IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      31 55
      ما که از انرژی هسته ای سود نبردیم لااقل از کم شدن تحریم ها هر چند کم هم باشد سود می بریم.بنده خدا دکترظریف باید خرابکاری آقایون در گذشته را درست کند
    • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      15 9
      وقتی غنی سازی 3.5درصدی پذیرفته شده یعنی حق غنی سازی داریم.فراموش نکنیم با فشار زیادی که جمهوریخواهان و اسرائیل و این اخری با وقاحت زیاد اعراب به 5+1میاوردند انها ناچار بودند ظاهر کار حفظ کنند. در عمل خواهیم دید که هم فروش نفت بیش از این حرفها خواهد بود و هم تبادلات بانکی.
  • فرهاد A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    به زبان ساده: در در برابر آبنبات!
    • مهرداد IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      42 29
      8سال در و یاقوت دادید آبنبات هم نگرفتید ، فعلا با آبنبات کام همه شیزین بشه انشاالله در گام بعدی به کوری چشم دشمنان خارجی و داخلی ( که این توافقات درآمدشونو از بین میبره ) ، درمون هم ازشون میگیریم .
    • مهرداد IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      36 16
      شما باید یه برگی داشته باشی که بتونی به وسیله اون امتیاز بگیری،وقتی دستت خالیه در برابر دست پر طرف مقابل،مسلماً باید 100 بدی تا 10 بگیری و این باج دادن نیست،جلوگیری از ضرر بیشتره.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      8 14
      تو خوبــــــــی!
    • ایرانی A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      25 26
      آخی! نونتون آجر شد دیگه. نه؟ دیگه کی بره تو فرودگاه نماز بخونه؟ تموم شد دوره تون. تسلیت تسلیت
    • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      6 10
      به زبان ساده: خیلی بامزه ای!
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      12 5
      آقا فرهاد ! تو با اين در اگر در بند در ماني ، در ماني !!!
    • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      20 16
      دوستتون با اینکه حاضر بود اورانیوم غنی شده را به خارج منتقل کنه هیچ کس بهش محل نگذاشت. اگر عقلانیت قبل از 84 ادامه پیدا می کرد با هزینه بسیار کمتر و امتیازات بیشتر غرب مجبور به معامله می شد.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      6 5
      کاش آبنبات بود ای دریغا! واقعا تمام زحمات احمدی نژاد و جلیلی و شهدای هسته ایمونو با این قرارداد ننگین به باد دادن. اینها از زمان خاتمی هم نمیخواستن ایران هسته ای یشه همش اقدامات داوطلبانه (خودشیرینانه) از خودشون درمیکنن
    • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      5 3
      این دوستایی که میگن زمان خاتمی کارعقلانه انجام دادیم منظورشون همون تعطیلی کلیه فعالیت های هسته ای دیگه؟؟؟بابادستشون دردنکنه.فقط یه سوال اگه فعالیت های هسته ای بعدازخاتمی مجددا شروع نمیشدومااورانیوم 5%و20%غنی نمیکردیم وحدود18000سانتری فیوژنمی ساختیم الان این اقایون سرچی میخ واستن مذاکره کنن؟وچه طورحق غنی سازی به ماداده میشددرصورتی که ما هنوز غنی سازی بلدنبودیم وظرفیتش روهم نداشتیم؟احمدی نژادکاشت اینا دارن برداشت میکنن
  • حامد IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    کجای این قرارداد به نفع کشورمان بود؟ نمیدونم چرا احساس میکنم این قرارداد ننگینه
    • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      26 15
      راست میگی اما ظریف جلوی تحریم های جدید رو گرفت که اگه تصویب میشد کلا فلج میشدیم و باب لغو تحریم هارو باز کرد. انشالله تا 2 سال کل تحریم ها رفع میشه.خیال نکنیم تحریمی که 8 سال ذره ذره اعمال شده ظرف یک ماه حل بشه
  • محمد A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    47 10
    به نظر من این توافق نامه اولیه در گام اول تنها به نفع کشور های 5+1 خواهد بود و ایران در این مرحله سود زیادی نخواهد برد اما زمینه ساز توافق نامه نهایی هست که اگر ان شاالله به آن دست یابیم یک پیروزی بسیار بزرگ برای ملت شریف و استوار ایران است.
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    76 12
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟همش که ایران تعهد داده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    61 4
    سال 82 هم این تفاهمنامه با ادبیاتی متفاوت تر امضا شد و بعد از شش ماه غرب گفت که تعلیق تضمین نمی آورد و باد همه فعالیت ها تعطیل گردد.امیدوارم که دیگر اینطور نشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    43 8
    منتظر تحلیل های آقای شریعتی باشید!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      9 2
      منظورت شریعتمداریه
  • اشكان NL ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    37 13
    چه قرارداد خوبى هست براى غرب كه كلا دست ايران را از پشت ميبندند ،و ايران راهى بجز تسليم شدن نداره، حالا كسانى كه از همين الان داريد كف ميزنيد و شادى ميكنيد،اين را خوب مطالعه كنيد، متاسفم كه با امضاى اين قرارداد ايران آينده نسلهاى بعدى را از بين ميبرد، وقتى غنى سازى خوب هست كه طبق معاهده ان پى تى از طرف مقابل پذيرفته بشه كه آژانس بشه،و اين ٦ كشور ايران را وادار ميكنند كه ايران از حق مسلم خودش چشم پوشى كنه،بله اين هست قدرت و اثر تحريمها اگر ايران راست ميگه كه تحريمها أثرى نداشتند چرا ميخواهد به اين توافقنامه تن بده؟ خيلى راحت ميتونستند ميز مذاكره را ترك كنند وقتى اينقدر شرايط ميذارند براى كشورى كه معاهده ان پى تى را امضا كرده
  • بی نام FR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    17 16
    اين متن كه يه جوري بود ولي من به ظريف اعتماد دارم بويزه كه اون موقع كه احمدي نزاد شعار مي داد بايد فكر امروزمون مي كرديم!
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    4 2
    بله .......................
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    34 5
    کدوم تحریم‌ها برداشته شد پس؟
  • afshin irani IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    38 6
    من که چیزی نفهیمیدم این متن فقط نشون میده فقط ایران متعهد شده
  • مرتضی A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    7 9
    یعنی به همین راحتی بعد از انقلاب ،امریکا و اسراییل کوتاه اومدن!!!
  • مسعود A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    22 16
    شاید بگیم منصفانه نبود اما برای شروع خوبه به نظر من
  • ابوذر IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    21 5
    به توافق رسیدن بر سر عنی سازی تا 5% کار بزرگی نبود این توافق رو 10 سال پیش میشد انجام داد پس بقول آقایون خط قرمزشون 20% بود چی شد؟ نقطه سر خط!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام RU ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    34 9
    یعنی ما این همه میدیم که 7 میلیارد دلار بهمون بدن اونم با منت!!!!
  • مجتبی LU ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    4 13
    دوستانی که میخوان ماشین بخرن عجله نکنن. به زودی خودروها ارزون میشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    13 20
    خداقوت دکتر ظریف خسته نباشی♥
  • ناشناس IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    35 3
    این که شد همون زور که میگفتیم قبول نداریم الان چی شد که قبول کردیم
  • ساسان A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    19 17
    برای کسی که در حال غرق شدن است یک لحظه به سطح آب آمدن و نفسی گرفتن خیلی با ارزش است
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    38 15
    آقایون ترکمنچای قرن جدید رو امضا کردند بعد بعضی از اصلاح طلبان و اعتدالیون چه جشنی گرفتن واقعا عجب زحمتی کشیدند عزیزان واقعا کلاه تون قاضی کنید ببینید این مصداق وادادگی هست یا نه ؟ اگر همین قرارداد در زمان دولت قبل امضا شده بود خود شما آیا این رو مصداق بی عرضگی تیم مذاکره کننده نمی دونستید !؟
    • امید به زندگی A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      5 3
      با سلام دوستان عزیز ما باید با یکدیگر متحد باشیم ما یک ملتیم. اختلاف بین ما باعث خوشحالی دشمن.
    • شیرین A1 ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      4 3
      دوستان لطفا" اینقدر نگید ترکمانچای جدید.شما واقعا" این توافق نامه رو با ترکمانچای مقایسه می کنید؟متن توافق نامه رو کامل خوندید؟ منظورم متن کاملشه.اولا" که این تعهدات فقط برای 6 ماهه ودرپایان این تفاهم نامه هم تأکید شده که اگر ایران به تعهدات خودش عمل کند درپایان این 6 ماه باقی تحریم ها هم کم کم برداشته خواهد شد.(بخش گام بلند مدت این توافق نامه)بعضی سایت ها این توافق نامه رو با تحلیل های خودشون چاپ می کنند که باعث اشتباه میشه.دوما" اینکه کاملا" واضحه که اگر طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نکنه ما هم عمل نخواهیم کردو این تعهدات قابل بازگشته.پس لطفا" با این حرف ها خستگی رو برتن دکتر ظریف و تیمشون باقی نذاریم و امید رو از مردم نگیریم.امیدوار باشیم که بعد از 6 ماه هیچ کس زیر حرفش نزند.
  • یگانه IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    9 4
    بعد شش ماه چی میشه؟؟
  • احمد A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    24 12
    آقای ظریف همش میگفت تحریمها کم شده ، کم شده ولی نمیگفت این همه امتیاز دادیم ... حیف شد ... ابتکار عمل دسته ایران بود متاسفم که یه همچین معاهده ای به امضا رسید ...
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    24 10
    کاش همون اول اینا رو قبول میکردن به مردم زیاد فشار نمی اومد
  • مهرداد IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    12 16
    حقیقتش رو بخواید من خیلی به ریز این توافقنامه کاری ندارم فقط مهم اینه که ظریف داره تمام سعی خودرا برای سربلندی ایران میکنه و کاری رو که فکر میکنه درسته رو انجام میده و ما هم طبق نظر رهبری هم بهشون اعتماد داریم و هم حمایتشون میکنیم همچنین که به جناب دکتر جلیلی اعتقاد داشتیم و مقاومت ایشون 1+5 رو مجبور به نرمش کرد
  • !!! IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    36 9
    این توافقنامه یعنی هیچ در مقابل همه چیز!!! و فقط قبول کردیم همه چیز رو بدیم اما معلوم نیست بعداز شش ماه که سر از همه چیز در آوردند!! ( در مقابل مقدار جزئی از پولهای بلوکه شده) گفتند قابل قبول نیست ما چه میتوانیم بکنیم؟ دستتان درد نکنه خیلی زحمت کشیدید!!
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    23 5
    من مخالف توافق نیستم ولی اون چیزی که من متوجه شدم اینه که شش ماه فعالیت هسته ای به تعلیق دراومده یعنی شش ماه فرصت برای تاثیر تحریم ها، تعلیق فعالیت های هسته ای زیر 5 درصد در ازای آزاد شدن هشت میلیارد دلار از دارایی هایی که مال خودمون بوده و پابرجا موندن تحریم های نفتی، تحریم علیه بانک مرکزی ایران و حدود 24 بانک ایرانی مهم، تحریم‌ها علیه سرمایه‌گذاری‌های درازمدت و ارائه خدمات فنی به بخش انرژی ایران، تحریم‌ها در زمینه‌ طلا و فلزات گرانبها بخش خودروسازی ایران، به نظر شما آیا این توافق خوبی بوده؟ مطمئنم بعد از شش ماه طرف غربی میگه ما هنوز به فعالیت صلح آمیز ایران شک داریم. و اون موقع یا تحریم های جدید وضع میشه و یا کله شقی اسرائیل و عربستان و کمک امریکا و غرب براب جنگ تمام عیار علیه ایران
  • م ت IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    18 11
    با سلام اي كاش اين مذاكرات جدي رو 8 سال پيش انجام ميداديم چون اون موقع ها اين تحريم ها نبود و مجبور نبوديم به خاطر اين تحريم ها يكم كوتاه بيايم حيف كه با دست خودمون برگ برنده رو به دشمنامون داديم ولي باز خدا رو شكر كه اين توافق بدست اومد و مردم خوشحالند به اميد پيشرفت هر چه سريعتر كشور عزيزم
    • شمیلا A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      1 2
      آخه 8سال پیش که ما غنی سازی نداشتیم ،سه سالم بود که تمام فعالیت هامون تعطیل بود به خواست غربی ها آخه سرچی بایدمذاکره میکردیم؟؟؟؟؟
  • esmail IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    5 1
    یه درس خونده علوم سیاسی نظر جون دار بده من حسابداری خوندم
  • سامیه IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    15 18
    دلاور هسته ای برگرد خونه خسته ای...... بچه ها نگید چیزی گیرمون نیومد تازه اول راهیم ما یکم دقت کنید چی شده.....
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    22 19
    مذاکره برد برد هست...بعضیا انتظار دارن بدون هیچ امتیازی همین فردا تحریم هارو بردارن..کاری که اقای جلیلی و رفقاش میخواست بکنه
    • ابی A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      4 2
      10-11سال پیش که هه چیزروتخته کردیم چی بمون رسید؟؟؟؟/
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    15 17
    ميدونى اگه اين تحريمها برداشته نميشد ايران بايد چند ميليارد دلار ديگه ضرر ميكرد
    • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      4 1
      نکنه فکر کردی آقایون این چند میلیاردو برای منو تو کنار میذارن .حساب کن تا الان چندتا از این چند میلیاردهارو گرفتن ولی اوضاع منو تو روزبه روز بدتر میشه
  • مجید A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    10 7
    این چه لحن بدی داره همش از زبان آمریکایی هاست من بعید می دونم واقعی باشه
  • ziba IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    38 13
    بخدا دارم گریه می کنم این بود برد برد
  • یه کارمند وزارت کاری A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    16 16
    دوستانی که انتقاد دارن بگن اونا میخواستن با این وضع معیشتی مردم حالا نه جوانانی که میخوان ازدواج کن و تو اوج بدبختی خودشونو میبینن چی کار کنن . میخواستن باز تیم مزاکره کننده بره بگه ما میخواییم چوب کنیم تو آستین اسرائیل . ما همه دنیارو دگرگون میکنیم . همه دنیا باید بشن شیعه حسینی و سرباز امام زمان . بابا ول کنین توروخدا . دم ظریف گرم . یه تنه همه انگارو به جون خرید و ما رو نا امید نکرد .
  • ایران IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    40 10
    بعد از سالها دوباره تونستیم یه قرارداد ترکمان چای دیگه رو امضا کنیم. واقعا متاسفم
  • هادی A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    5 6
    باتوجه به موارد بالا سود یا زیان این کار به مرحله بعدی بستگی دارد اونها مقداری از پول این ایران رو می دهند ولی نمی خواهند از حسابهای ایران کم بشود امیدوارم کشور بعد این پولاش تو کشور ذخیره کنه حتی اگر همه چیز خوب پیش رفت
  • بهلول IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    18 3
    ابلهي! به فصل زمستان كيسه اي پر از اسكناس پيدا همي كرد. سرمايش غالب شد. آتشي از اسكناسها برپا نمود تا گرم گردد. زيدي! در رسيد و گفتش: گرمايي كه به خريدن هيزم با اسكناس فراهم آوري ترا بسي بهتر و مستمرتر بود كه هيزم از براي سوختن است نه اسكناس!.بيچاره ابله ميخنديد و اسكناس همي آتش ميزد تا هيزمش!! تمام شد و از سرما مرد.
  • محمد IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    13 23
    خداییش به این میگن دیپلمات.ایول اقای ظریف
  • دکتر ملکی A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    10 13
    با توجه به روند اثر گذاری تحریم های غرب در سالهای خیر ما چاره ای جز پذیرش این توافق نامه مهم را نداریم.
  • کیوان A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    12 19
    رییس جمهور کاردان و دکتر ظریف سیاست مدار و تیزهوش متشکریم که به مردم فکر کردید
  • محمود A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    10 10
    چیزی شبیه ترکمنچایه و لی برای اینکه دولت بتونه یه نفسی تازه کنه و حرفی برای گفتن داشته باشه خوبه.آیا این محدودییت ها برای ابد پا برجاست؟(من نگران این بخشم خیلی....دسترسی به اطلاعات طراحی رآکتور اراک را که از مدت‌ها پیش خواستار آن بودیم فراهم کند. این اقدام، اطلاعاتی بسیار مهم را درباره‌ این رآکتور که پیش از این در دسترس قرار نداشت، ارایه می‌کند)
  • بی نام AU ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    31 22
    به خدا مردم در کشور‌هایِ پیشرفته خواهانِ برچیده شدن نیروگاه‌هایِ هسته یی هستن اونوقت ما دنبالِ حق غنی سازی هستیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! خودا رو شکر که توافق شد .
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    8 3
    این متن تفاهمنامه نیست، متن برداشت 5+1 از تفاهمنامه اس... خواهشا تو یه مطلب ویژه و جدا اطلاع رسانی کنید.
  • بی نام EU ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    37 12
    ترکمانچای بعد از 200 سال یک نفس راحت کشید از این به بعد تفاهم نامه ایران و 5+1 را مثال بزنید.
  • قاسم A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    19 17
    وقتي عده اي بي تجربه در عرض چند سال وضع كشور را به چنين روزي بياندازند بايد به خاطر همين توافق هم روز و شب شكر كنيم . اميدورام دولتمردان فعلي بتوانند آرام آرم اوضاع را درست كنند.
  • pasha IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    35 12
    يعني واقعا از ايراني بودن خودم پشيمون شدم!!!! دقيقا گدايي كرديم!!!!!! خانه از پاي بست ويران است.... اين چيزهايي كه اينجا نوشته اگر واقعيت داشته باشه!!!!!!! واقعا بدبخت و مفلوك شديم كه اين همه واسمون شرط گذاشتن و فقط آبنبات به ما دادند تا گريه نكنيم.....
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    20 5
    اين كه يعني هيچ.ما هيچي گيرمون نيامد.زمان خاتمي كامل درهاي نيروگاهها رو بستيم و هيچي نشد الان هم به هيچ جا نميرسيم.فقط يك خوشحالي و دروغي كاذب به اين مردم تحويل دادند.آينده همه چيز رو روشن ميكند.
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    22 4
    دیگه خودشون واضح دارن میگن که : "در ازای آن و به عنوان بخشی از این گام اولیه، گروه 1+5 لغو تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشتی را به ایران ارایه می‌ کند. ساختار این لغو تحریم‌ها طوری است که بخش اعظم رژیم تحریم‌ها از جمله ساختار تحریم‌های کلیدی نفت، بانکداری و مالی در جای خود باقی می‌ماند. گروه 1+5 به اعمال شدید این تحریم‌ها ادامه خواهد داد" دیگه بعضیا برای چی به شکل فرمالیته میخوان ذوق زده بشن و فیلم بازی کنن که یعنی آره اوکی شده، مشخصا برای کم نیاوردن جلو مردم مخالف روند فعلی مذاکرات هس که مخالفتشون رو با امتیاز دادن به غرب بارها اعلام کردن.
  • سجاد A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    27 10
    خدائیش یکم انصاف خوبه ما از این توافقنامه جز ضرر چیزی به دست نیاوردیم وحتی تحریم های بانکی وافراد وبسیاری از تحریم های قطعات اصلی ابزارالات و پزشکی وعلی الخصوص نفتی کماکان پابرجاست لطفا به ریز جزئیات توافقنامه دقت کنید و ببینید چه به دست آوریدم و کرور کرور امتیاز داددیم خون شهدای هسته ای مان کجارفت سرسری نظر ندهید جام زهر دیگری را نوشیدم
  • مجید استقلالی 444 IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    31 28
    حق غنی سازی میخام چیکار ؟ اقتصاد درست بشه ایشالا و از این گرونی راحت بشیم .
  • امیر A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    13 13
    خوب خدارا شکر خطر جنگ تا پایان دولت اباما رفع شد !
  • رهگذر IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    20 24
    طبق نظر ان پی تی که همه حق غنی سازی دارند اما فرق است بین 5 در صد تا 20 درصد . ببین برای شکم و ارزان شدن خودرو تن به ذلت دادیم .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    17 15
    تحقیر آمیز بود ولی با گندی که قبلا زده بودن به کار راه دیگه ای نبود.. بزرگترین دستاورد این بود که جون مادرتون دیگه تحریم (کاغذ پاره) بسه ! من که نفهمیدم اگر قرار بود آخرش به اینجا برسیم پس چرا این همه بد بختی کشیدیم، البته شاید باید این همه بدبختی می کشیدیم تا به اینجا برسیم! بازم دمشون گرم شاید بشه یه نفسی تازه کرد، خدا کنه رئیس جمهور بعدی ...
  • افسوس A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    27 3
    عليرغم اعتماد كامل به تيم مذاكره كننده ايران از خواندن متن قرارداد يك طرفه غربى ها كه ياد اور قرارداد .......چاى ميباشد أشك در چشمانم حلقه زد. ضمن تشكر از تلاش صادقانه و خستگي ناپذير هيأت مذاكره كننده بويژه جناب اقاى ظريف بناچار ًعرايض خود را با شعر زير به پايان مى برم: برو قوى شو اگر راحت (عزت) جهان طلبى كه در نظام طبيعت ضعيف پامال است
  • امیر A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    27 6
    از خوندن این تفافق نامه احساس حقارت کردم... این تفافق نامه نشون داد ما در برابر قدرت های زورگو و ستمگر نمی توانیم مقاومت کنیم. ترجیح میدادم پیشرفت ها و تکنولوژی الان رو نداشتم ولی تو اون دوران با شکوهی زندگی می کردم که ایران ابر قدرت جهان بود. درود بر کوروش کبیر
  • علیرضا RO ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    15 13
    برای شروع توافق خیلی خوبیه . 1: همین که معاملات طلا ازاد شده - راه رو برای بازگشت سود حاصل از فروش نفت و گاز و محصولات پتروشمی رو هموار میشه. در اوضاع متلاطم اقتصاد جهانی طلا بهتر و مطئن تر از دلار و یورو هستش . 2 : رفع تحریم از صنایع خودرو باعث رونق اقتصادی در همه زمینه های مشابه و وابسطه و کاهش بیکاری خواهد شد . 3 : بیشتز ا 70 % هواپیما ها بدلیل نقص فنی زمینگیر هستند که ضمن افزایش ایمنی ورود انها به خطوی پروازی و سرویس به مردم تسهیل میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    26 6
    اینا که همش مال اونا بود-پس الکی از صبح اینقدر خوشحال شدم؟خب جلیلی هم که اگه میخواست باهاشون اینجوری توافق کنه میکرد که-خسته نباشین واقعا-مادربزرگه من اگه میرفت توافق بهتر میشد
  • حميد بهنام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    9 8
    گرچه خيلي از بندهاش ظالمانه است ولي بايد بهانه رو ازشون گرفت...انشاالله تيم مذاكره كننده در مراحل بعد هم موفق باشند.
  • مهران IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    16 7
    خسته نباشید واقعا. متن این توافق از متن قطع نامه شورای امنیت هم بدتره.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    11 7
    خدارو شکر، ولی در واقعیت اونها بردند، حتی اگه تحریمها هم 24 ساعته برداشته بشن بازهم اونها بردند، با برداشتن تحریمها فروش و صادرات و خدمات این کشورهاخودشون چند برابر میشه. ولی باز هم بهتر از اینه که مردممون بخاطر نبودن دارو و امکانات جانشونو از دست بدن! خدارو شکر!
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    20 17
    تو رو خدا کجای کارید اگه این توافقنامه حاصل نمیشد تحریمهای بعدی ما رو به طور کامل فلج میکرد اون موقع با ضعف و بدبختی سراغشون میرفتیم که حداقل بذارن صد بشکه نفت بفروشیم مخالفین کج فهم یه خورده به دو سال گذشته نگاه کنن که به کجا رسیدیم
  • مهدی ده IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    26 8
    به نظرم تو این شش ماه هیچ اتفاقی نمی افتد فقط برنامه هسته ای به کل متوقف میشه این توافق نیست فلاکت است
  • بد بخت IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    24 31
    هيچي به دست نياورديم !!!!! اين بود ... واقعا كه حق با امام امت حضرت آقا ست .... ما به آمريكا اعتماد نداريم ...
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    13 19
    روز 2آذر روزي تاريخي براي ملت ايران است. صبحگاهان آمريكا را زديم(در واليبال جهان)، شامگاهان روسيه را( در فوتبال ساحلي) و نيمه شب قدرتهاي جهاني را ( در مذاكرات هسته اي)و حق ايران به رسميت شناخته شد. اين روز تاريخي را به ملت صبور ايران تبريك مي گويم
  • محمد IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    8 14
    اینقد تو دوره قبلی گند زدن بذارید کم کم چقد حولین. صدقه سر اقای احمدی نژاد همه به ایران بی اعتماد شدن
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    26 4
    واقعا چی دادی چی گرفتی یه دفعه دست ها رو میبردین بالا به طور کامل در جلویی دوربین ها دیگه.... این همه امتیاز دادیم بخاطر 10 میلیارد دلار پول خودمون که اونم باید کدایی کنیم ازشون
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    24 7
    میدونم الان کلی منفی میخورم ولی واقعیتش اینه که همه چیزُ دادیم در برابر مشتی دلار!
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    22 4
    این که همش تحریم و فشار اقتصادی است؟ ! امتیازاتی که به ایران داده شده کجان؟ نکنه تو یه صفحه دیگه هستند ما ندیدیم؟
  • محمد رضا IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    21 3
    تو کجای این حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده اونها که همه چیزهای خودشون را تصریح کردند حتی حقوق بشر و سوریه را ولی هیچ جا در مورد ایران چیزی تصریح نشده خیلی متن خفت باری بود
  • خلیج فارس A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    26 6
    قرارداد ترکمن و فین کنشتاین نیز اینگونه بر این کشور اعمال نشد ... تاریخ به زودی حرفهای ریادی برای گفتن دارد... انلاین بی طرف باش لطفا
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    31 10
    اسم اين توافقنامه تركمنچاي دوم است.
  • جواد عبدالله زاده A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    4 19
    با تشكر از مسئولين محترم اين بار هم به ماندن گذشته ( گروگان گيري. جنگ تحميلي .....) پيروز از ميدان خارج گردديم و بار ديگر مشت محكمي بر دهان عوامل استكبار داخلي وخارجي نواختيم به اميد پيروزيهاي ديگر
  • نقی A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    9 20
    آقای خبر آنلاین من اولا خیلی خوشحالم از این توافق فقط نمیدونم مسئول اینهمه هزینه ای که به ملت تحمیل شد چه کسی و کدوم کشوره؟ شما میدونید؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    2 14
    من که رفتم مگانم رو بفروشم . فورد سواری و شورلت سواری یه مزه ای دیگه میده
  • مهدی A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    15 10
    همینکه مثل کره شمالی نمیشیم خداروشکر !!!! عزیزان ما از انرژی هسته ای تولید برق . مصارف پزشکی و کشاورزی و ... میخوایم که همه اینکار هارو بر اساس این توافق میتونیم انجام بدیم .
  • irani A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    22 6
    این توافق یعنی ذلت محض . امریکایی ها چه غلطی کردن برای لغو تحریم ها . ؟!
  • علی A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    21 6
    حقوق ایران کجا لحاظ شده ؟ این همه هیاهو برای هیچ بود - کسانی که با امریکا و دیگران همصدا شدند و تحریم و تحریم را در بوق و کرنا کردند که انها باور داشته باشند تحریم هایشان موثر بوده به ملت ایران خیانت کرده اند.
  • ایرانی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    32 24
    انشاالله بادرایت اقای روحانی وظریف جایگاه ایران وایرانی در دنیا بهتر ازقبل شود
  • مرتضی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    55 10
    تحلیل خود نویسنده داخل متن مشهود. این متن توافق نامه نیست.
  • محمد امین A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    24 4
    ایناکه همش به نفع غربه؟ چیه این همه جومیدن که موفق شدیم؟؟؟؟؟همه چیو تعطیل میکنن آخرش به ما میگن تروریست.
  • امين IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    16 6
    چه بازی برد- بردی
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    23 5
    قرارداد ترکمنچای
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    23 27
    هر چی فکر میکنم بهتر وکاملتراز فرمایشات رهبری که به مذاکره با امریکا بد بینیم چیزی به ذهنم نمیرسد.تا اینجا که ماکوتاه اومدیم خدا کنه ازاین به بعد چیزی گیرمون بیاد.تیموری
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    21 4
    اگه اين توافقنامه گام اول باشه، حتما در گام آخر بايد تجهيزات هسته ايمونو بار كشتي كنيم بفرستيم آمريكا. مسؤولين مراقب باشن.
  • حاجی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    11 3
    به نظر چیزی عاید ایران نمی شود تنها ممکن است قسمتی از فشارهای جهانی را کاهش دهد به امید انروزکه ما اختیار تام در زمینه منافع خود داشته باشیم-
  • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    12 1
    توی این 6 ماه این توافق نامه درقبال تعهدات ایران، چیزی براش نداره. فقط باید امیدوار باشیم توافق نامه نهایی از این بهتر باشه. نمیدونم چطور توافق نامه ای هست که دارایی های مسدود شده بیشتر میشه اما کمتر نمیشه؟!!!
  • محمد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    13 3
    پس این چه توافقیه ؟ همه تحریم‌های هدفمند ما در رابطه با حمایت ایران از تروریسم، نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در بحران سوریه و سابقه بد حقوق بشرش در میان نگرانی‌های دیگر در جای خود باقی خواهد ماند. کجاش تاریخیه ؟ اینا خو مارو از سگ کمتر کردن ، حمله کردن بهمون ما دفاع کردیم ، ما شدیم آدم بده و حقوق بشرو ما زیر پا گذاشتیم ؟ عجب دنیایه مسخره ایه
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    4 14
    زنده باشی ظریف دمت گرم
    • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      7 5
      نمی دونم چه گروهی هستید ولی یه کارگر بد بخت چه گناهی کرده بین شما بچه پولدارا گیر کرده.همتون دم از مردانگی میزنید.اتفاقا دمشون گرم که دارن صلح میکنن
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    13 1
    ترکمانچای
  • حسام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    29 7
    این تفاهم بدترازقراردادترکمنچای شدفقط ماتعهددادیم پس آنهاتعهدخاصی ندادندیعنی آخرماباج دادیم یعنی آخرحرف آنهاتحقق یافت مابازی رابانتیجه سه برصفرباختیم این کارده سال پیش نیزمی توانستند انجام بدهنداینقدرمردم رازجرنمی دادند
    • شیرین A1 ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      4 4
      دوستان لطفا" اینقدر نگید ترکمانچای جدید.شما واقعا" این توافق نامه رو با ترکمانچای مقایسه می کنید؟متن توافق نامه رو کامل خوندید؟ منظورم متن کاملشه.اولا" که این تعهدات فقط برای 6 ماهه ودرپایان این تفاهم نامه هم تأکید شده که اگر ایران به تعهدات خودش عمل کند درپایان این 6 ماه باقی تحریم ها هم کم کم برداشته خواهد شد.(بخش گام بلند مدت این توافق نامه)بعضی سایت ها این توافق نامه رو با تحلیل های خودشون چاپ می کنند که باعث اشتباه میشه.دوما" اینکه کاملا" واضحه که اگر طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نکنه ما هم عمل نخواهیم کردو این تعهدات قابل بازگشته..پس لطفا" با این حرف ها خستگی رو برتن دکتر ظریف و تیمشون باقی نذاریم و امید رو از مردم نگیریم.امیدوار باشیم که بعد از 6 ماه هیچ کس زیر حرفش نزند.
  • یوسفی A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    6 2
    به ظاهر اکثریت ملت و مسئولین از توافق نامه حاصله راضی هستن اما اگر به متن توافقنامه کمی تامل کنیم می بینیم که نه تنها موفقیت آمیز نبوده بلکه عملا غنی سازی و گسترش فعالیت های هسته ای رغم خورده که می شود همان تعلیقی که در سالهای 82 . 83 انجام دادیم و بدستور رهبری معظم در سال 84 تعلیق از دستور کار درآمد به هر حال ضمن تشکر از تلاشهای بی وقفه تیم مذاکره کننده هسته ای کشور امیدواریم که در آینده از این توافقی که اکنون بدست آمده پشیمان و سرخورده نباشیم. در ضمن شادی بیش از حد ملت ما این تصور را به دشمنان می دهد که ملت ایران در مقابل تحریم ها کمر خم کرده که باید عرض کرد ضمن درک اینکه تحریم ها فشارهایی را برملت مظلوم ما وارد کرده اما ملت مقام ما ملتی قابل شکستن نیست و مقابل هر سختی چون کوه خواهدایستاد.
  • بینام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    11 4
    واقعا شرمنده شهداییم بخصوص شهدای هسته ای این قرارداد جلوی پیشرفت ایران رو میگیره واقعا حقارت امیزه
  • امیر A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    9 5
    این توافق نانه انقدر خوب نیست که بخواهیم خوشحالی کنیم اما با توجه به وضع کنونی وتحریم واین همه فشار بر ملت می توان گفت که بد هم نیست
  • نیما EU ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    3 2
    وعسی انتکرهو شیء وهو خیر الکم وعسی انتحبو شیء وهو شرالکم (قران) همین که تو بازی هستیم ولو به مقدار کم بهتر از اینه که اصلا حساب نشی برای شروع بعد از 35 سال بعنوان یه عضو در تعاملات پذیرفته شدن بهتر از اینه که همیشه از ترست به فکر حذفت باشن و هیچ کس هم ازت حمایت نکنه حالا بستگی داره که چگونه سیاستمدار های ما نقش افرینی کنند واز علوم پیشرفته که کمتر از هسته ای هم نیست سری در سرها داشته باشند و واول اقتصاد و فرهنگ وجامعه راتوسعه وبعد دوستانه همین نطفه بسته شده را میتوان بزرگ کرد وبه خواسته هامان رسیدنه با هشت سال دشمن تراشی انهم دشمنی که قلم وارتباطات جهانی را کاملا در اختیار دارد وحتی با تبلیغاتش خون ما را برای همسایه های دغلمان حلال کرده اند.
  • خیرخواه انقلاب و دوستدار ظهور A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    8 4
    ای مردم ایران اصلا تا به حال فکر کردید که این مذاکرات برای رسیدن به چه هدفی برقرار است و اصلا تا به حال فکر کردید که چرا اینقدر دشمن شاد شدیم تا به حال فکر کردید که ما در قبال دادن چه چیزهایی چه چیزهایی رو به دست آوریم من احساس می کنم که علت این توافقات که باعث از دست رفتن عزت اسلامی ما وسر خم کردن ما در برابر ظلم میشه این هست که دولت وقت هیچ گونه برنامه ای برای حماسه ی اقتصادی نداره و می خواد از طریق مذاکرات تاثیر روی بازار بذاره و تورم رو پایین بیاره در حالی که اگه دقت کنید این ها همه موقته و دشمنی ما با آمریکا دشمنی گرگ و میشه و طبیعتا گرگ فقط به دنبال دریدن میشه و اگر هم بامیش دوست بشه فقط به خاطر اینه که در فرصت مناسب میش رو بدره پس بهتره چشمامونو باز کنیم وحقایق رو ببینیم .
    • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
      0 0
      احسنت.
  • ايراني A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    2 1
    ترسيديد كامنت منو بذارين ؟؟؟؟مگه من ايراني نيستم ؟ منم كاربر شمام ! لطفا بي طرفيتونو حفظ كنيد ومتن منو بذاريد متشكرم
  • محسن EU ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    2 0
    معنی عقب نشینی چی میشه ؟
  • مهدی A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    13 3
    این که از ترکمنچای هم بدتر شد حق تولید 20 درصدی که همه کشورها دارن رو از ایران گرفتن این از نظر من پیروزی نبود !
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    1 0
    باعرض سلام واحترام وعرض ادب بحضورتمامی کارکنان خبرانلاین .اگرنظرچاپ میکنید.نظرهمه راکه بی ادبانه نباشدرا پاب کنید. من که بجزیک تبریک ویک سئوال ویک تسلیت .حرف دیگری نگفته بودم ...
  • نگین IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    8 2
    من اصلا از این توافق نامه چیزی سر در نیاوردم. هزینه تحصیلی کیا رو می خوان پرداخت کنن؟ !!!!! ایران هر چی داشت رو داد!!! اراک رو می بنده! از سانتریفیوژها لوله می سازه!!!! ما به خودمون توهین کردیم...... فقیر همیشه فقیره... جون همیشه کسانی هستند که حق اونو پایمال کنن..... مطمئن هستم از این به بعد اوضاع بدتر خواهدشد.......
  • خورزو خان IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    9 1
    موقع رای دادن باید به این روزها فکر میکردیم و ما به امید زنده ایم اگر شهر سقو کرد به کمک جهان اراها شهر را پس خواهیم گرفت بغض مقدستان را باری آن روز در سینه تازه و آماده انتقام نگه دارید با امید خدا
  • علی A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    6 1
    بابا اینا که همه چیو از ما گرفتن . این چطور تفاهمی بدبخت ملت ایران که فک میکنن همه چی حل شد ولی نمیدونن از فردا بدبختیامون تازه شروع میشه
  • محمدرضانادی US ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    3 8
    به نظرمن بااین توافق که مشخصه به زیان جمهوری اسلامیه،مشخص شد که فشار تحریم های فلج کننده ای که به مردم اومده، مقدار کمی هم به جمهوری اسلامی وارد شده،از آنجایی که من هم مثل همه مردم عادی به تنگ اومدم با این توافق موافقم.
  • علیرضا A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    9 1
    واقعا عجب تفاهم نامه ای فقط تعهد دادیم این کارو نکنیم اون کارو نکنیم اینجا رو محدود کنیم اونجا رو متوقف کنیم در مقابل اونا چی تعهد دادن بیشتر تحریم نکنن این تفاهم نامه رو میشد چن سال قبل امضا کرد دیگه نیازی به این همه بیاو برو و تحریم نبود بخدا.
  • iman A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    8 9
    به خدا امید داشته باشید این شروع یک راهه............................. راهی برای رسیدن به قدرت جهانی . زمان پاسخ میدهد .
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    9 2
    آدم یاد ماجرا های ایران در دوران ناصرالدین شاه میفته.متاسفم.................
  • یاشیل A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    5 1
    من در مورد توافق نامه حرفی ندارم ولی ارتش آمریکا در حال تهیه بمب هایی است که بوسیله آن تاسیسات هسته ایی ما را هدف قرار بدهد طبق گزارش سازمان جاسوسی موساد و سیا ایران تا شش ماه دیگر می توانست بمب اتمی بسازد در این بازه زمانی اسراییل نه فناوری و نه توان آن را دارد که بتواند ایران را بمباران کند پس با تاکتیک خرید زمان برای آمادگی بیشتر و غافل گیری بهتر دست به تدوین این توافق نامه شدند حتی اگر متن را بخوانید ایران ملزم به اجرای توافقاتی شده که دست ما را در این زمینه می بندد
  • بی نام A1 ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 2
    حالامتوجه شدیم که چراامریکا وکشورهای غربی خوشحال هستند تازه برگشتیم به هشت سال پیش که تاسیسات هسته ای پلمپ بود وباعث ننگ خدایا خودت کمک کن
  • بیک بابا IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    2 2
    سلام نظرات عزیزان را حترم می دانم ولی توصیه میکنم به خاطر اینکه افکار عمومی را متشنج نکنند ولی باعث اطلاع رسانی باشند پیشنهاد میکنم اول مطالعه نسبی در امنیت ملی ( مقوله گسترده ای است) داشته باشند و بعدا نظر شخصی بدهند و از پرداختن به نظرات احساسی و جناحی و دیکته شده بپرهیزند.
  • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 2
    پس خون شهدا وعزت واقتدارمان کجا
  • محسن IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 0
    سلام چیزی که مسلمه اینه که متاسفانه جلوی پیشرفت فعالیت های مراکز هسته ای ما رو گرفتن. از نظر رسانه ای و افکار عمومی هم برای اونها خیـــــــــلی خوب شد چون اصولا تریبون دست اوناست. من که راضی نبودم !!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    12 0
    حضرت امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ : موت في عزّ خير من حياة في ذل مرگ با عزت و شرف از زندگي همراه با ذلت و خواري بهتر است مناسفم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    11 2
    قال الحسین (ع) : «الموتُ اولی من رکوبِ العار» مردن از ننگ و ذلت پذیری بهتر است .
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 1
    کمکم این یه ذره هم ازمون میگیرن اول با کمک دوربینه و جاسوسان به اصطلاح (( بازرس آژانس )) دانشمندامونو شناسایی میکنن بعد با کمک اسراییل همه رو ترور میکنن
  • mahdi A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 0
    واقعا بعضی ها چقدر ساده اند یعنی فکر میکنین از این به بعد تو پول و رفاه و آسایش غلت میزنید!!!!!!!!!!! میفهمین فروشمون از 2,5میلیون بشکه به 1 میلیون بشکه میرسه یعنی چی؟ میفهمید بیش از سه چهارم همین مقدار درآمد به حسایهای مسدود شده و غیر قابل برداشت ما در خارج از کشور ریخته مبشه معنیش چیه؟ شما رو بخدا خودتون بخونید خودتون فکر کنید و خودتون نظر بدین
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 1
    این تعهداتی که ایران داده به این معنی نیست که بخشی از حقشو گرفته!اتفاقا از حقش گذشته 5+1 به اونی که میخواست رسید ولی ایران....... خدایا من با این عقل ناقصم میفهمم که چیزی به نفع این ملت اتفاق نیفتاده و نگرانم خدایا تورا به فاطمه زهرا صبر رهبرمان رابیشتر گردان و هرچه زودتر دستان یاریگر مولایمان صاحب الزمان را در دستان رهبرمان قرار ده
    • نیلوفر A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      7 0
      اره تاریخ ثابت کرده که هیچوقت امریکا به قول هاش وفادارنیست وهمیشه زیرش میزنه به علاوه امریکا دشمن اصلی مایه وبا اصل اسلام مشکل داره پس هیچوقت نمیتونه به ماوفاداربمونه ولی مایم نمیشه اینجا بشینیمو فقط برا ظهوردعا کنیم ماهم باید یک کاری بکنیم
  • ایران A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    10 2
    به نظر خودتون وظیفه مان را در حق شهدا به خوبی ادا کردیم....!!!؟؟؟ وجدان خودتون رو قاضی کنید
  • عليرضا ولايي A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    8 2
    انّ الله لا يغيّر ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم خداوند متعال سرنوشت هيچ قومي را عوض نمي كند ، مگر اين كه خود آن قوم سرنوشت خودشان را تغيير دهند . از ماست كه بر ماست. واقعا ننگه براي ملتي كه اين همه توي تاريخ انقلاب سرشون رو بالا گرفتند.
  • علی A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    8 0
    ۱۹۶ کیلو اورانیوم ۲۰٪ رو اکسید کردن یعنی دور ریختن کلی هزینه و پول و وقت و ...
  • علی IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 1
    با سلام اگه قرار به مذاکره بود باید این مذاکره ده سال پیش صورت میگرفت نه الان این مذاکره هم مثل قطعنامه 8 سال جنگ با عراق بود که باید همون اول صورت میگرفت وگرنه مفاد قرارداد ننگین تر از قبل هم بوده اگر قرار بود ما غنی سازی رو ادامه بدیم که این همه خرج کردیم نباید الان که دیگه به آخر خط رسیده بودیم اینو امضا میکردیم یا اگر به غنی سازی 3.5 درصد قرار بود تن بدیم که همه کشورها هم بدون تحریم تونستند با کمترین هزینه به اون دست پیدا کنند فقط این وسط این همه هزینه و پولی که تو جیب غربیها رفت و اونها رو صاحب امتیاز کرد در کل این پروژه هسته ای ننگین ترین پروژه ای بود که بعد از معاهده ای ننگین دوره قاجار صورت گرفت یا بهتر است بگویم از آن هم ننگین تر بود و کاری که ظریف کرد مساوری هست با کاری که وثوق ال
  • ماهس A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    7 0
    این ننگه یا افتخار برای خودمان متاسفم
  • حامد IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 10
    از هموطنان عزیزم خواهشمندم تلاش و شفاف سازیهای عزیزانمان را در جلوگیری از ایران هراسی و بن بست تعاملی ما با جهان را کتمان نکنند که این مذاکرات حداقل نقش بسزایی در فعال سازی دیپلماسی و گفتمان جهانی ما خواهد داشت. تشکر از شما
  • ali A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    7 1
    بابابرین فیلم جومونگ رونگاه کنین،اونم تحریم شد ولی به خواسته های دشمناش تن ندادوالا.........اونا خارجین ما ایرانی ادعامونم میشه که مثل شیردربرابردشمنانمون ایستادیم ،زرشـــــــــــک ،(البته اون فیلمه ولی خوب ماهم دوست داشتیم بعضیا مثل جومونگ باشن وبه خاطر هدفشون ایستادگی کنن نهاینکه کم بیارن بعدشم هی براخودشون به به وچه چه کنن که ما تفاهم نامه امضا کردیم ماکه چیزی ازتفاهم نمیبینیم مهش ماگفتیم که فلان کارو نمیکنیم وفلان کارومیکنم اوناهم گفتن وظیفتونه ........حالااین وسط غرور ایران چی میشه الله اعلم)
  • arman A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    4 1
    ازادی بیان دیگه مگه توی نظرمن حرفزشتی بودکه نماییش ندادین؟
  • milad A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    4 5
    انشاا...که به نتیجه برسیم
  • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    5 2
    ایا کشور ما تروریسم میباشد که شما آقایان تفاهم کرده اید که توافقات شامل حمایت ایران از تروریسم و دولت سوریه نمی شود.
  • پیشرفت IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    12 2
    گند زدن به هرچی که تو سالهای قبل بدست آورده بودیم
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    9 2
    اصلا خوب نیست یک ترکمانچای وگلستان دیگری است یک طرفه است
  • ایرانی A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    10 2
    کشور آمریکا و آقای اوباما سر یه تلفن به ما دروغ نگن لغو تحریم پیشکش. مرگ بر آمریکا .مرگ بر اسراعیل. در ضمن جناب آقای ظریف آمریکا چه غلطی میتونه بکنه تا ایران جوانان پر شور و دانشمندان رشید رو داره.شما به کشور خودت برس نه سنگرداری آمریکا.
  • ممله A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    3 4
    قرار نیست همه چیز وفق مراد باشه فعلا همینی که هه با لهجه قمی
  • سکوت IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 0
    فقط یه جمله.. بیاییداهل کوفه نباشیم علی تنهابماند.. صدایش رامیشنوی؟؟ این عمار؟ یاعلی خسته نباشی رفیق
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    9 1
    اين توافق نامه استقلال وعزت نفس ما ايرانيان را زير سوال مي برد . فناوري هسته اي حق ما است.... واين توافق نامه بيش80%اين حق را از ما سلب كرده است. ما تا اخر مقاومت مي كنيم و با اين تحريم هاي احمقانه از پا نمي نشينيم. اين توافق نامه امنيت اسرائيل را فراهم مي كند.مرگ بر صهيونيسم....
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    1 6
    در هرصورت ايران پيروز ميدان است وخواهد بود.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
      0 0
      بله البته اگه عزت خودمونو ارزون نفروشیم.
  • سراب IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    6 0
    اینایی که میگن خدا قوت احتمالن متن رو درست نخوندن یا از روی تعصب الکی میگن خدا قوت یا شایدم اصلن نمیدونن چه بلایی سرمون اومده ،که چطور خیلی شیک و مجلسی تمام حقوق هسته ای کشورمون رو زیر سوال بردن و در عوض با بازی با کلمات مثلن تحریم ها رو برداشتن. تو رو خدا برین یه بار متن رو بخونید، تو روح مذاکرات ژنو و امیدوارم خدا جواب کسایی که عزت این ملت رو زیر پا میزارن بده
  • هموطن IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    14 0
    دوستان راست میگن متن وکامل بخونین متوجه میشین کلاه سرمون نرفته درواقع باهوشیاری کامل گندزدیم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    12 3
    چند تا تعهد دادیم ؟ چند تا تعهد گرفتیم ؟ احساس حقارت می کنم
  • بی نام RO ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    1 3
    اگردکتر ظریف پیروزشد واقعا جایزه صلح نوبل برازنده شما سیاستمدار قرن خواهد بود
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    3 0
    واقعا متاسفم که هنوز نمیدونید انرزی هسته ای به چه دردی میخوره . تو دارو سازی تولید برق صنعت کشاورزی و خیلی چیزای دیگه استفاده میشه
  • علی÷ A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 3
    تاریخ ایران به احترام تو خواهد ایستاد دکتر ظریف
  • انرژی هسته آلو RO ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 2
    ماهی هر وقت از آب بگیری تازه اس.یه دیوونه سنگ تو آب میندازه که 100 تا عاقل با کلی هزینه باید درش بیارن.....
  • حسین A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 1
    من یه جون ایرانیم.نمیخوام برا هر کاری ک میکنیم اجازه بگیریم...غنی سازی کنیم ما ک مطمنیم ب کسی ضرر نمیرسونیم...پس المان هیچ کارست.امریکا هیچ کارست فرانسه هیچ کارست روسیه هیچ کارست.بقیشونم هیچ کار هستن...اونا اگ بیل زنن برن باغچه ی خودشونو بیل بزنن...سعی کنیم نه دخالت کنیم ن بزاریم دخالت کنن...ایرانیا همشون پیروزن...اقای ظریف تشکر...خسته نباشی...همه ی ما تورو دوست داریم چون اگه ام هیچکاریم نکرده باشی ب ما فهموندی ک برات مهم میم ...ایشاله در همه ی مورد های زندیگت موفق باشی...
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام. واقعاً همه زحمات شهدای هسته ای اینجوری هدر رفت.. ما با کجا توافق کردیم؟؟؟آمریکا که همش حرف از حقوق بشر میزنه ولی دم به دقيقه بمب و موشک و خمپاره میریزه رو سر مردم مظلوم.. واقعا به کی اعتماد کردیم؟؟کشور باید رو پای خودش وایسه وقتی از دیگران اونم کشور ملعونی مثل آمریکا گدایی میکنیم چقدر خودمونو کوچیک کردیم تعجب میکنم که خوشحالی هم میکنند بعضی ها. الان چند ین ماه از توافق هسته ای گذشته ولی کو عمل به اون تعهداتشون؟؟به کدومش عمل کردن؟؟؟فقط رسیدن به هدف برامون مهم نباشه ببینیم چی داریم میدیم که در ازاش چی بگیریم, آیا واقعا ارزش داشت؟؟؟؟