اعتماد نوشت:

روحانی برای افتتاح طبقه دوم بزرگراه صدر نخواهد آمد. این خبری بود که یکی از خبرگزاری‌ها دیروز منتشر کرد و مازیار حسینی، معاون امور عمرانی شهرداری تهران نیز  تایید کرد از رییس‌جمهور برای افتنتاح این پروژه دعوت شده است. پروژه‌یی که برخی می‌گویند بیش از 5 هزار میلیارد تومان خرج روی دست مردم تهران گذاشته، ولی معاون عمرانی قالیباف می‌گوید فقط 640 میلیارد تومان در طی سه سال، خرج آن شده، البته مازیار حسینی، تکلیف قطعات چینی بی‌کیفیتی که گفته می‌شد در سازه این اتوبان به کار گرفته شده بود را نیز روشن می‌کند و می‌گوید هیچ قطعه‌یی تولید چین، با وجودی که از فاینانس این کشور استفاده می‌شد، در دو طبقه‌سازی بزرگراه صدر، استفاده نشده است.

گفت‌وگو با این مسوول شهرداری که تداوم حضورش در معاونت عمرانی شهرداری مورد اعتراض آشکار و نهان برخی از اعضای شورای شهر نیز هست، روی عرشه طبقه دوم بزرگراه صدر انجام شد. در ارتفاعی بیش از 30 متری سطح زمین و بر فراز بام ساختمان‌هایی که جابه‌جا، دیش آنتن‌های ماهواره روی آن، جا خوش کرده بود. پروژه‌یی که قرار است به زودی مراحل عایق‌بندی صوتی و حفاظ‌های دید آن نیز نصب شود تا برای خودروهای شخصی سبک قابل استفاده باشد، چون به گفته مازیار حسینی، عبور خودروی سنگین و اتوبوس از تونل نیایش، غیرقانونی است و به همین دلیل تردد خودروهای سنگین از جمله اتوبوس‌های واحد و BRT نیز در طبقه فوقانی بزرگراه صدر امکان ندارد.

 

چه زمانی قرار است پل صدر افتتاح شود؟

از لحاظ عبور و مرور، تقریبا همه کارهای این سازه، انجام شده، سیستم‌های الکترونیک و بهره‌برداری را نصب کرده‌ایم و در هفته آینده آیین افتتاح و بهره‌برداری از آن را برگزار خواهیم کرد.

از آقای روحانی هم دعوت شده در افتتاح این پروژه حضور پیدا کند؟

شهرداری تهران، در دور جدید خدمت خود، سعی و تلاش می‌کند همراهی و همکاری با دولت محترم داشته باشد. لذا تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا سهم خود را در توسعه و عمران و موفقیت دولت داشته باشیم. نه تنها با دولت محترم، بلکه با مجلس هم از گذشته، همکاری‌های خوبی داشتیم و این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت. قاعدتا هر فرصتی که پیش بیاید و بتواند بروز و ظهور عینی این همکاری و علاقه را نشان دهد، ما هم استقبال می‌کنیم. البته چه در این پروژه و چه در پروژه‌های دیگر از جناب آقای رییس‌جمهور دعوت خواهیم کرد و هر کدام که او صلاح بداند یا وقت کاری‌اش اجازه دهد، مطمئن هستم با دید باز استقبال می‌کند.

هزینه دو طبقه‌سازی این بزرگراه چقدر بوده است؟

قراردادی که برای ساخت این پل داشتیم، 640 میلیارد تومان بود و در قالب همان قرارداد، کارمان را انجام دادیم. با وجودی که زمان ساخت این پل از سال 90 تا سال 92 طول کشید و اوج تغییرات قیمت و مشکلات تحریمی در این دوره بود، این پروژه یک روز هم تعطیل نشد و سعی کردیم این تغییرات را در سه حوزه سرعت انجام کار، کیفیت و هزینه مدیریت کنیم.

یعنی در بحث هزینه، این پل فقط 640 میلیارد تومان خرج داشته است؟

بله، قراردادمان با پیمانکار این سازه، «قیمت مقطوع» و اصطلاحا fix price بوده و طبق همان قرارداد نیز کارمان را انجام دادیم و البته برای مبلغ این قرارداد، قاعدتا تعدیل سازمان برنامه‌ریزی اضافه خواهد شد.

ظاهرا در متمم بودجه اخیر شهرداری که مبلغ 3 هزار و 556 میلیارد تومان دارد، تنها 750 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده است. آیا اطلاع دارید چرا این مبلغ از چیزی که می‌فرمایید بسیار بیشتر است؟

شهرداری تهران سعی کرده قسمت عمده از بودجه خود را در پروژه‌های عمرانی و زیربنایی هزینه کند و هزینه‌های جاری را کاهش دهد. قاعدتا اگر سهم بودجه پروژه‌های عمرانی را در متمم بودجه‌یی که به شورای شهر پیشنهاد داده‌ایم نگاه کنید، می‌بینید سهم بودجه‌های عمرانی غالب است.

یعنی 750 میلیارد تومان در متمم اخیر، اگر تصویب شود، در اینجا هزینه می‌شود یا جای دیگری خرج خواهد شد؟

نه، قاعدتا اگر در این پروژه پیشنهاد شده باشد در همین پروژه انجام خواهد شد.

مساله این است که شما می‌گویید کل خرج بزرگراه صدر 640 میلیارد تومان است و در سال جاری نیز 250 میلیارد تومان برای اتوبان صدر در نظر گرفته شده، الان هم که 750 میلیارد تومان برای آن متمم بودجه‌یی درخواست شده، چطور ممکن است یک هزار میلیارد تومان در یک سال به یک پروژه اختصاص بدهند و باز بگوییم هزینه کل آن در طول سه سال از 90 تا 92، تنها 640 میلیارد تومان بوده است؟

این متمم برای دو طبقه کردن اتوبان صدر و همچنین تونل نیایش درخواست شده است. این دو سازه، یک کد در بودجه تقدیمی به شورای اسلامی شهر تهران دارند. 860 میلیارد تومان مجموعه مبلغ قراردادها و حتی فاینانس تونل نیایش است. این پل (صدر) هم 640 میلیارد تومان هزینه دارد. خوشبختانه هیچ یک از قراردادهای پل صدر و تونل نیایش، به عبور از سقف مجازشان نرسیده‌اند. فقط دقت کنید که این مبلغ قرارداد پایه است و به این مبلغ قرارداد، تعدیل‌های قانونی نیز اضافه می‌شود.

به نظر می‌رسد در طول ساخت و ساز این پل، برخی از حیف و میل‌ها مانند ضررهایی که به لحاظ استفاده از قطعات چینی در سازه زده شد، به وجود آمد. چقدر از هزینه ساخت پل، صرف تعویض قطعات چینی شده است؟

صراحتا عرض کنم یک قطعه بی‌کیفیت به ویژه ساخت کشور چین در این پروژه استفاده نشده است. این یکی از مسائل خلاف واقع بود که اگر خوشبینانه ببینیم، دوستان نیز از روی ناآگاهی عنوان کردند. خدا را شکر می‌کنم همکارانی داشتیم که در اوج تحریم‌ها و با وجودی که ما از فاینانس چین نیز استفاده می‌کردیم کاری کردند که هیچ قسمتی از خریدهای ما برای محصولات مصرفی در پل صدر و تونل نیایش از کشور چین انجام نشود.

آنچه برای این دو پروژه پل صدر و تونل نیایش استفاده شده، از محصولاتی با برندهای معتبر اروپایی است. یکی از افتخارات ما و همکاران‌مان در هنگام تحویل این پل و تونل نیایش، این است که کیفیت سازه‌ها، از کیفیت کارهایی که در اروپا انجام می‌شود، کمتر نیست.

چرا وقتی در حین انجام عملیات پل‌سازی، برخی از مردم نیز به خاطر سانحه آسیب دیدند از آنها به نحو شایسته‌یی دلجویی نشده است؟

این مشکل هم برطرف شده است، ما در دو طبقه‌سازی اتوبان صدر، در پروژه‌یی کار می‌کردیم که در تمام طول این پروژه، کارگاه به کار مشغول بود و مردم نیز در اطراف آن زندگی می‌کردند و در طول این مسیر تردد داشتند. در پروژه صدر، ترافیک شبانه‌روزی مردم از زیر پل در جریان بود. همه سعی‌مان را کردیم هیچ حادثه‌یی نباشد، ولی به علت سهل‌انگاری، یک جرثقیل روی خودروها واژگون شد و خدا را شکر می‌کنیم این تنها حادثه‌یی بود که اتفاق افتاد. دلجویی نیز از افراد سانحه دیده انجام شد و شهردار تهران و بنده مستقیما یکی، دو هفته پیش به منزل آنها رفتیم. هر چند پیگیری و عیادت، باید دایمی باشد ولی همین که شهردار تهران به عیادت آسیب‌دیدگان رفت، می‌تواند در تسلی خاطر آنها تاثیرگذار باشد. هر چند نمی‌توانیم خودمان را جای کسانی که آسیب دیده‌اند بگذاریم، ولی به هر حال دلجویی از آنها به عمل آمده است.

47301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    26 2
    10 ماه تاخیر در تحویل پروژه .... یک رکورد برای شهرداری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا! آیا پیمانکار جریمه هم می شود بابت تاخیرات؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    33 31
    5 هزار میلیارد تومان برای تهرانی ها !!! با این پول میشد هزاران هزار نفر را صاحب خانه کرد، به بیماران نیازمند کمک کرد... اما مثل همیشه همه امکانات برای تهرانی های مرفه است !!!
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      21 8
      همه بودجه مملکت را که نمیتوان خرج امور روزمره کرد. باید زیرساختها را تکمیل کرد که سطح کلی رفاه در جامعه بالا برود. هزاران میلیارد تومان صرف یارانه شد، وضع کی خیلی بهتر شد؟؟
    • مسعود A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      20 6
      دوست عزیز ترافیک تهران واقعا مسئله مهمیه! انصافا به هر شکل که ممکنه باید بهش پرداخت. حرف شما هم در مورد ساخت مسکن و پرداختن به مشکلات بیماران هم بجای خود باید پرداخته بشه.
    • بچه تهرون IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      27 9
      برادر و خواهر بي نام من والله ما تهروني ها قبل از مهاجرت بي رويه همشهري هاي شما احتياجي به خيلي از اين خيابون ها هم نداشتيم چه برسه به اتوبان دو طبقه كل تهروني ها يا مركز شهر فعلي زندگي ميكردن يا چهار تا ييلاق و قشلاقي مثل ونك و قلهك و نياورون كه اونم يه جاده شمرون داشت واسه همين . شما ها تشريف اوردين مهموني حالا هم صاحب خونه شدين و دارين مارو ميندازين بيرون . اين رفيق شهردار شما هم كه الان همه همشهري هاي مشهديش تهرون رو پركردن اين كارا رو براي ريس جمهوريش ميكرد نه واسه تهروني ها .
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      25 5
      درسته، ولي از خودت پرسيدي پولي كه شهرداري خرج مي‌كنه از كجا مياد؟ جواب: از خود مردم تهران پس اگه مردم شهرستان يا روستاي شما هم بخوان مي‌تونن پولشون رو روي هم بذارن و كارهاي عمراني در خور انجام بدن. يا اينكه ترجيح مي‌دين شهرداري يا دهياري به زور ازتون پول بگيره و اين كار رو انجام بده؟
    • ali GB ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      11 13
      من اهوازيم همون روستايي كه نون تمام شما تازه به دمپايي رسيده رو ميده . بودجه كل استان من در سال شايد 300 ميلياردنشه ولي با سخاوت تمام آلودگي نفتي هوا رو به جان مي خرم تا تو تهراني بتوني يك جفت دمپايي به چشت ببيني .
  • ali GB ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    46 29
    ايران فقط تهران نيست اقايون !!!!
    • کام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      6 2
      با نظرت کاملا موافقم ... اما وقتی نصف جمعیت شهرستان ها اومدن تهران و وضعیت ترافیک و آلودگی به این شکل دراومده چاره ای نیست جز اینکه پروژه های اینچنینی تعریف بشه و چنین پول هایی خرج بشه ... مردم عزیز باید بفهمن که والا به خدا تو تهران خبری از خوشبختی نیست ،،، همش شده حسرت داشتن زندگی هایی که درصد محدودی از تهرانی ها دارن و هیچ وقت هم امکانش نیست که به چنین زندگی برسن ... و وقتی هم به این نتیجه می رسن که باید برگردن به شهرشون که خیلی دیر شده ... دولت باید امکانات شهر های دیگه رو زیاد کنه ... بعضی وقتا تو اتوبوس یا مترو که هستم احساس می کنم تو هر شهری هستم غیر از تهران !!!!
    • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      3 0
      اين عبارت تهران و شهرستان ها هم جالبه ها، نمي دونم اين كلمه شهرستان از كجا اومده، والا ٣٥ سال پيش همچين عباراتي نداشتيم، هر وقت هم بگيم، مي گن شهرستان يه اصطلاح جغرافيايي است و اشاره به تقسيمات كشوري دارد، يعني مثلا وقتي مي گن برنامه امشب سينماهاي تهران و شهرستان ها يعني حوزه ي استحفاظي يا مي گن فلاني از شهرستان فلان اومده يعني از حوزه ي استحفاظي اومده. خداوكيلي تو كدام يك از نظرات اين جا منظور از شهرستان به شهرهاي غير تهران نيست و منظور تقسيمات كشوريه؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      1 1
      اول اینکه نبود مدیریت واحد شهری و بودجه زیر نظر آن(دریافت و هزینه کرد) دوم عدم شفافیت مالی در ایران باعث حس تبعیض بین تمامی مردم شده است .آقای اهوازی و تهرانی به ادعای خود به دو مورد توجه کنید :1-در این مملکت در هر زمانی کسانی در نبود قانون و اجرای درست از بیت المال خورده از دوران پهلوی تا جمهری اسلامی 2-در تهران بیشترین عوارض گرفته میشود در شهر شما چی؟چرا پولتونو در دبی و قطر میبرید و در اهواز استفاده نمیکنید.برق دزدی ها و خانه های بی سند چی؟همه چی رو باهم ببینید.
  • دلال مرکزی IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    2 15
    شهرداری باید از عبور مرور در آن عوارض بگیرد ، چرا عوارض از اتوبانهای داخل شهر مثل تمام کشورهای دنیا گرفته نمیشود؟
  • فراز IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    8 2
    آقا تازه ميخوان عوارضم بگيرن خودم تابلوشوووووووو ديدمممممم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 0
    یعنی چی؟ مبلغ مقطوع است ولی تعدیل دارد!!!، ولی سقف مجاز افزایش قیمت دارد!!! خوب چرا میگی مقطوع است؟ که مثلا چی بشه؟ ضمنا به نظر من که حتما قسمتی از پروژه ارزی باید بوده باشد و لذا به طور خودکار معادل ریالی آن افزایش یافته است.
  • روستایی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 4
    جهت اطلاع مسئولان استانی وکشوری فکر جاده دوراهک در استان بوشهر شهر ریز که منبع تولید گاز ایرانه باشید
  • esmail IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    9 7
    ایران فقط تهران نیست !!!!!
  • مصطفي A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    21 8
    وقتي كل شهرستانيا ميان تهران بايد پل دو طبقه زد
    • از شمال یا همون شهرستان شما A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      1 2
      خب اونوقت وقتی همه تهرانی میان شهرستان واسه تفریح،بعد اون شهر به چیز میره باید چیکار کرد؟
  • 001 IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    14 6
    90 درصد پول کشور در تهران حیف می شود،10 درصد مابقی در 7 شهربزرگ، مابقی ایران محروم، اگه یک صدم این پول در شهرستانها خرج می شد تهران این قدر شلوغ، آلوده، عصبی، با اتلاف وقت زیاد نمی شد. این مطلب را تهرانی ها قبول نمی کنند.
    • تهراني A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      9 1
      چرا ندارم 001 جان خوبم قبول دارم حرفتو, مشكلات تهران حل نخواهد شد مگر با تمركززدايي از اين شهر و تزريق امكانات و منابع صحيح و بهره برداري صحيح تر از آن در ساير مناطق كشور و نه جابه جايي پايتخت و نه با به اصطلاح زيرساخت هايي مثل پل صدر كه فقط تشويق كننده حمل و نقل خصوصيه آنهم در مسيري كه بدون شك مورد استفاده بخش زيادي از مردم تهران نخواهد بود و قطعا تشويق كننده استفاده از خودروهاي لوكس شخصي براي شمال شهر نشينانه, و متاسفانه با چنين بودجه اي مي شد متروي تهرانو تكميل تر كرد تا همه مردم استفاده كننده باشند و اين چيزيه كه مسئولين قبول نمي كنند!!!
  • مهدی A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    10 6
    ایران فقط تهران نیست. در شهر ما 5 سال است به دلیل کمبود بودجه در حال ساخت پلی اند که 2 ساله می‌شد آن را ساخت هنوز هم ساخته نشده است. بعد اینها با هزینه بیش از هزار میلیارد تومانی 6 کیلومتر پل در وسط شهر تهران ساخته‌اند! پول نفت کشور را می‌ریزند در تهران و هزینه می‌کنند، بعد نگران مسائل اجتماعی و فرهنگی و آلودگی هوا و ... این شهر بی‌در و پیکرند. لطفا نگویید درآمد این شهر بالا است. درآمدش بالا است چون دولت آنجا مستقر است و دولت 90 درصد اقتصاد ایران را در دست خود دارد.
    • 001 IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      5 3
      تا بوده چنین بوده
  • محمد IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    13 7
    عدالت ؟؟؟؟؟این همه تراکم در نهران چرا؟؟؟؟شهرهای دیگه هم هستند پایتخت نشینان ....
  • امیر IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    16 7
    به انهایی که میگن ایران فقط تهران نیست! این جمله رو به همشهری هاییتون بگید که میان تهران و شلوغ میکنند!
  • مهدی A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    14 8
    به اونهایی که می‌گن همشهری‌های شما میان شلوغ می‌کنن. انگار جد در اندر جد در روستای خوش آب و هوای تهران ساکن بودن! زمانی که آغا محمدخان آنجا را پایتخت کرد شاید نزدیک 1000 نفر جمعیت داشت. اینها شاید اجداد 200 هزار نفر تهرانی باشند (خیلی حداکثری گفتم)، بقیه تهران مهاجراند. حالا پدر شما یا پدربزرگ شما، 30 یا 50 سال پیش از روستایش آماده تهران، بعضی‌ها هم 5 سال است به همان دلایلی که پدران شما شهر و دیارشان را ترک کردند، به تهران مهاجرت کرده‌اند. مشکل این نیست که شما کی از روستا آمده‌اید، همشهری‌های ما کی. مشکل اینجا است که یکی از اصلی‌ترین دلایل این مهاجرت‌ها توزیع به شدت غیرعادلانه ثروت در کشور و تجمیع آن در تهران است. توریعی که از طریق همین پروژه‌های بلندپروازانه صورت می‌گیرد.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    8 1
    با کمال احترامی که برای آقای دکتر مازیار حسینی قایلم و ایشون از هم دانشگاهیهای اینجانب میباشد ولی به صورت قاطع میگویم تمام کابلها تمام انکاراج کابها ، قالبهای ساخت قطعات ، بیشتر جک های پیشتنیده مورد استفاده در این پروژه ساخت شرکت ovm چین بوده حتی به دلیل عایق بندی نادرست دچار خوردگی شده اند
  • محمد IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    4 0
    چقدر حیف که به اسم تهرانی وشهرستانی دائم باهم در بحثیم.اول هیچ کس به خاطر محل زادگاهش به کسان دیگه برتری نداره.دوم اینکه غالب تهران امروز ساخته شهرستانیهای دیروزه.
  • س IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    1 0
    احمقانه با این پول میشود کلی مترو رو گسترش داد میشود ولی چه کنیم که همه چیز برای مرفه نشینان بالای شهر است. کلا اعلام کنن ایران یعنی منطقه 1 تا 5 تهران بقیه کشور هم کلا حساب نمیشوند حداقل انتظار نا به جا از مسئولین نداشته باشیم
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    آقای دکتر حسینی فکر میکنند خیلی زرنگ هستند. دائم میگویند 640 میلیارد البته بدون محاسبه تعدیل. خب با فرض اینکه این 640 مبلغ کل پیمان باشد یعنی مثلا خرید تجهیزات، خرید دستگاههای پل ساز یا گنتری هاو .... هم در همین مبلغ باشد که بسیار بعید است، کل قیمت تمام شده این پروژه که از تک تک شهروندان بطور مستقیم یا غیر مستقیم دریافت شده مهم است نه مبلغ اولیه قرارداد یا بهتر بگوییم یکی از قراردادها! در بعضی از قراردادهای اینچنینی علی رغم اینکه قرارداد به قول ایشان فیکس کاست (قیمت ثابت) است، با احتساب تعدیل قیمت تمام شده حتی سه برابر هم می شود. نکته دیگر اینکه آیا کل قرارداد ریالی بوده یا ارزی؟ بخش ارزی را هم اگر ریالی مطرح میکنند، تعدیلش معادل افزایش قیمت ارز از زمان انعقاد قرارداد بوده به عبارتی 3 برابر
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    وقتی که تمام نخبه های شهرهای دیگر به تهران می آیند و حاضر نیستند برای شهر خودشان خدمت کنند انتظار اینکه دولت به فکر آن ها باشد، انتظار معقولی نیست.