وزیر بهداشت: نرخ شیوع ایدز از نرخ تورم و مسکن بیشتر است/ داروهای درمان ناباروری بیمه ‌می‌شوند

امروز به مناسبت روز جهانی ایدز، وزارت بهداشت مانند سالهای گذشته، همایشی را با حضور مسئولان سازمان بین المللی و کارشناسان این حوزه برگزار کرد.

زهرا تالانی: سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در این همایش گفت: 25 سال پیش نماینده 140 کشور دنیا گرد هم آمدند تا درباره ایدز تصمیم جهانی بگیرند و برای همین امروز 10 آذر، روز جهانی مبارزه با این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه در دهه 70،ما کشورهای غربی را برای این بیماری نکوهش می کردیم و تا سالها به اشتباه در مورد این بیماری سخن نگفتیم گفت: امروز به خاطر روش های غیرعلمی برای ابتلا به این بمیاری مردم را می ترسانیم و برای همین یک تابو است و مبتلایان هم به خاطر افکار عمومی این بیماری را پنهان می کنند. شیوع ایدز در کشور در 11 سال گذشته 9 برابر شده و سالانه 80 درصد افزایش داشته است و نرخ شیوع ایدز از تورم و قیمت مسکن بیشتر است.

هاشمی گفت: ویروس HIV، در تمام دنیا یک بیماری سیاه است که طبق اعلام WHO بین سالهای 2005 تا 2012 در دنیا 50 درصد این بیماری افزایش یافت و تا سال 2010، 25 میلیون نفر قربانی این بیماری بودند.

وزیر بهداشت به ارائه آمار دیگری پرداخت و گفت:در سال 2012،دو میسلیون نفر جمعیت 10 تا 19 ساله به این بیماری مبتلا شدند و برای همین این بیماری را شبیه طاعون می دانند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه الان راههای درمان این بیماری کشف شده است افزود:متاسفانه در کشور ما شناخت افراد مبتلا،حمایت اجتماعی و آموزش و پیشگیری ضعیف است و تجربه عموم مردم با مواجه با این افراد کم است و به خاطر پنهان کاری افراد مبتلا و اطرافیان او نمی توان بیماری را کنترل کرد.

هاشمی ادامه داد:کمپ های ترک اعتیاد،زندان ها،مجموعه های کار کودکان و حاشیه های شهر به توسعه ایدز کمک می کنند و در ایران هم چرخه انتقال این بیماری از تزریق مشترک به روابط جنسی پرخطر رسیده است. ابتلای 5 درصدی کودکان کار به این بیماری هشدار دهنده است و باید گلوگا هها را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه متولی این ویروس نیست و تنها تشخیص و درمان را به عهده دارد گفت:اما همه باید این مشکل را جدی بگیرند و بدانند که معلول رفتارهای اجتماعی است ،پس باید هزینه آزمایش ایدز را کاهش داد و امکانات را گسترش دهیم تا در تمام کشور افراد بتوانند این آزمایش را بدهند و وسایل پیشگیری رایگان با ارزان باشد.

هاشمی تاکید کرد:از بیان آمار نباید ترسید و ما انتظار حمایت و کمک روحانیون و اساتید را در این زمینه داریم.

وی در مورد بودجه‌ درمان ایدز نیز گفت: این بودجه امسال کاهش یافته البته رقمی نبوده که کم شدنش قابل توجه باشد. در مورد بیماری ایدز سعی کردیم در این سال‌ها ابتدا انکار کنیم و بعد از باور واقعیت اهمیت لازم را برایش قائل نشدیم در عین حال هزینه بیماران مبتلا به ایدز غیر از حمایت‌های اجتماعی که نیاز دارند بسیار بالاست.

وزیر بهداشت گفت: کشورهای مختلف از جمله ایران در زمینه پیشگیری از ایدز هزینه کمی می‌کنند و اهمیت کمی برای آن قائل هستند با این وجود سعی خواهیم کرد بودجه ایدز را از منایع دیگر تامین کنیم.


افتتاح سایت ایدز

در مراسم روز جهانی ایدز از تارنمای وزارت بهداشت درباره ایدز هم رونمایی شد. افراد می توانند برنامه ها، اخبار و اطلاعاتی در خصوص آزمایش های تشخیصی، درمان، مبارزه و پیشگیری از ایدز را در سایت این وزارتخانه به آدرس aids.behdasht.gov.ir مراجعه کنند.ده است. همچنین هموطنان با مراجعه به این تارنما می توانند نرم افزارهای تلفن همراه سئوالات متداول درباره ایدز را دانلود کنند.
دریافت آمار جهانی و کشوری بیماری، مشاوره تخصصی ایدز، دریافت آدرس مراکز ارائه خدمات، آموزش الکترونیک ایدز، علائم بالینی، دستورالعمل ها و خدمات چند رسانه ای بخش دیگری از امکانات این تارنماست.

جدول سخنان مسئولان
در این مراسم سخنرانان دیگری هم حضور داشتند که به بیان آمار و اطلاعاتی درباره این بیماری پرداختند. در جدول زیر مشروح سخنان آنها آورده شده است:

نام مسئولیت موضوع شرح اظهار نظر
علی اکبر سیاری
معاون بهداشت وزارت بهداشت
مروری بر وضعیت HIV در ایران و جهان • نسبت به 12 سال پیش که من در مورد این بیماری تحقیق می کردم الان روند ابتلا به آن در دنیا کاهش یافته است.
• در گذشته راه انتقال از طریق تزریق در میان معتادان بود اما الان با رفتارهای پرخطر جنسی منتقل می شود و در سال 91،به 33 درصد رسیده است.
• متاسفانه کسانی که به صورت گروهی مواد روان گردان استفاده می کنند،امکان رفتارهای پرحطر جنسی را دارند و این موضوع باید کنترل شود.
• ماهواره،باشگاه های بندسازی و آرایشگاه ها مثلث مرگ هستند.
• ما به خاطر مسائل فرهنگی نمی توانیم در مورد شیوه انتقال آن زیاد توضیح دهیم.
• باید از افراد مبتلا حمایت اجتماعی کرد و این افراد شغل داشته باشند و برای این افراد دسترسی به مراکز مشاوره و درمان را راحت کرد.
• دولت باید در این زمینه کمک کند تا موارد انتقال این بیماری از مادر به کودک را به صفر برسانیم.
حسام الدین آشنا
مشاور فرهنگی رئیس جمهور
ایدز و تاثیر آن بر جامعه


• من سفیر ایدز در دولت هستم و هیچ کودکی در ایران نباید بخاطر کوتاهی ما با ایدز متولد شود، زندگی کوتاهی داشته باشد و بمیرد.
• در این زمینه کتابی تحت عنوان ما روحانیون در مقابله با ایدز چه می‌توانیم بکنیم نوشته شده است تا وظایف اجتماعی روحانیون نسبت به ایدز مشخص شود، البته در این مسیر فقط محصولات فرهنگی کافی نیست و باید به میدان رفت.
• از 8 سال پیش به 10 استان کشور رفتیم و جلساتی را با روحانیون، ائمه جماعات و مبلغان برگزار کردیم تا ایدز را بعنوان یک مسئله اجتماعی باور کنند.
• ائتلافی متشکل از رهبران مذاهب جهانی شکل گرفته که این ائتلاف متشکل از یهودیان، مسیحیان، مسلمانان، بودائیان و دیگر گروه‌های مذهبی است و از جنس پذیرش، مشورت، خدمت‌رسانی و آگاهی رسانی در حوزه ایدز است.
• در دولت تدبیر و امید خوشحال هستم تا به عنوان سفیر ایدز در دولت فعالیت کنم، در زمینه تجربیات ملی و بین‌المللی موفقیت‌ها و شکست‌هایی در سیاست‌گذاری‌ها ثبت شده که امروز می‌خواهیم از آنها عبرت بگیریم نه اینکه مایه عبرت دیگران شویم.
• هدف‌گذاری جهانی برای کاهش انتقال ایدز از مادر به کودک است و ما در قبال کودکانی که با ایدز متولد می‌شوند مسئولیم چرا که هیچ کودکی در ایران نباید به دلیل کوتاهی ما با ایدز متولد شود و زندگی کوتاهی داشته باشد.
• اینکه وزیر بهداشت می‌گوید متولی ایدز وزارت بهداشت نیست، نگاه‌نگران کننده ای است، در همین ارتباط کمیته ملی ایدز نیز باید احیاء شود و نباید مسئولیت را به گردن دیگران بیاندازیم. ایدز نه حاصل تهاجم فرهنگی و نه تحریم بیگانگان است بلکه حاصل کم‌کاری، بی توجهی و وادادگی‌ها است.
• بسیاری از اطلاع‌رسانی‌ها و حمایت از بیماران ایدز به عهده نهادهای مردمی است و باید از این نهادها حمایت شود، ما تجربه تلخی از استفاده نهادهای مدنی که کشور را بدنام کردند داریم و این نباید فعالیت نهادهای مدنی را محدود کند بلکه باید خیریه‌ها و NGOها فعال شوند.

محمد مهدی گویاا راه پیش رو
راه پیش رو
• ابتلا به ویروس HIVیک مشکل جدی در زندگی تمام افراد است و رشد اجتماعی و اقتصادی کشورها را تهدید می کند.
• به علت افزایش مصرف مواد محرک آمفتامینی،هنوز نمی توان ادعا کرد که همه گیری این بمیاری کنترل شده است.
• در 20 سال آینده همه گیری ایدز از منطقه آفریقا حرکت می کند و به سمت خاورمیانه و اروپای شرقی می رسد.تصور اینکه بتوان ترکیبات آمفتامینی را متوقف کنیم دشوار است پس باید اطلاع رسانی کرد.
• درمان یک اقدام مهم پیشگیری است چون انتقال بیماری را کاهش می دهد.
• اطلاعات 18 کشور جهان نشان می دهد که باقی ماندن بیماران در چرخه درمان به مرور کم می شود و شاخص ماندن بر درمان در 12 ماه پس از شروع ،86 درصد برآورد شده است.
• متاسفانه هنوز فاصله زیادی تا حد مطلوب در ارائه خدمات درمان برای کودکان وجود دارد.
• بیش از دو میلیون نوجوان و جوان بین 10 تا 19 سال به این بیماری مبتلا هستند و بسیاری هم تحت مراقبت نیستند و نمی دانند چگونه از انتقال این عفونت به دیگران جلوگیری کنند.
• در سال 2012 مرگ و میر ناشی از این بیماری در میان نوجوانان نسبت به سال 2005، 50 درصد افزایش داشت و در سایر گروههای سنی 30 درصد کاهش داشته است.
• حدود یک هفتم،از موارد جدید ابتلا به این بیماری در دوران نوجوانی است.
• در کشورهای زیر صحرای آفریقا با وجود اطلاع از این بیماری،اما 10 درصد پسران نوجوان و 15 درصد دختران از آن آگاهی دارند.


همچنین نمایندگان سازمان بین الملل پیامهایی را به این مناسبت خوانند:

 دکتر علاءالعلوان مدیر سازمان جهانی بهداشت در دفتر منطقه مدیترانه شرقی:

• در منطقه ما در طول 5 سال گذشته،تعداد افرادی که با HIV زندگی می کنند و درمان دریافت می کند چهار برابر شده است و این تعداد از حدود 8 هزار نفر در سال 2008 به 33 هزار نفر در سال 2012،افزایش یافته است.
• درمان افراد بیشتر،درمان موثرتر،شعار این برنامه است.این درخواستی است از همه ما،دولتها،گروهای جامعه مدنی،کارشناسانو مراجع کمک کننده تا با تلاش مضاعف توسعه دسترسی به خدمات مراقبتی و درمان با کیفیت HIV را سرعت بخشند.
• وضعیت درمان در منطقه ما عمیقا نگران کننده است.به همین دلیل من در اولیل سال جاری یک ابتکار منطقه ای با عنوان پایان دادن به بحران درمان HIV مطرح کرده ام.

میشل سیدیبه مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز

• پایان همه گیری ایدز دارای ارزش زیادی است و این به معنی به صفر رساندن موارد جدید عفونت،به صفر رساندن مرگهای ناشی از ایدز،و حیاتی با عزت وعاری از تبعیض برای تمام انسانها است.
• جهان در آستانه پایان دادن به ایدز است. اگر ما به آرمانهای خود وفادار بمانیم در آینده از این روز به عنوان سرآغاز تحقق رویاهایمان خواهیم کرد.

 

حاشیه های مراسم

در حاشیه روز جهانی ایدز وزیر بهداشت گفت: ‌لیست جدید از داروها با توافق بیمه‌ها در حال نهایی شدن است که یک نوع از داروهای این لیست به درمان ناباروری اختصاص دارد.

• در دوره‌های گذشته سلامت در ردیف‌های 9 تا 12 اولویت‌های کشور قرار داشت اما اکنون در کنار امنیت و غذا جزو اولویت‌های مهم کشور قرار خواهد گرفت.

• وزارت بهداشت بیش از 65 هزار میلیارد تومان کسزی اعتباری دارد که 4 هزار و 700 میلیارد تومان آن از سال 91 ایجاد شده است.

 47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    واقعا این همه زیاده؟!!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    4 1
    خوشا بحال كسانيكه حالا ميتونند با بيمه داروهاي ناباروري بچه دار شوند كاش زمان ما هم اينطوري بود و حالا تو اين سن و سال يكي رو داشتيم لااقل حالمان را بپرسد تورا بخدا اقلا ً شرايط دريافت بچه را آسان كنيد تا بتوانيم فرزند خوانده داشته باشيم .....
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    3 0
    منهم 4-5 سال پیش هزینه های درمان ناباروری بیچارمون کرد و مقروض و بدهکار شدم و وسط راه ازهزینه های داروهاش و آی وی افش و .. بریدم و درمانم را رها کردم الان سنم بالارفت و به مرکز اهدای تخمک معرفی شدم ولی حالا هزینه آن را هم ندارم بدم! اهدای تخمک که جزو هیچ بیمه ای نیست حتمن جزو کالاهای لوکسه دیگه!!