مقام‌های عالی‌رتبه چینی،‌ از افزایش شمار نوزادان چینی که با نقص جسمی متولد می‌شوند، نگران شده‌اند.

جیانگ فان، از اعضای هیئت تنظیم خانواده و جمعیت ملی چین، آلودگی محیطی را یکی از دلایل افزایش چشمگیر تولد نوزادان ناقص در این کشور ‌می‌داند.

چنان که گزارش‌ها نشان می‌دهند، بیشترین مشکل در مراکز معدن زغال‌سنگ واقع در استان شانکسی است. چین نیز قبلا این مورد را گزارش کرده بود و مشخص نیست که سخنان آقای جیانگ در مورد همان آمار قدیمی است و یا این که خبر جدیدی است.

گزارش این هیئت در سال 2007 حاکی از آن است که میزان نقایص مادرزادی از سال 2001 چهل درصد افزایش یافته است. در سال 2001 از هر ده هزار کودکی که در چین متولد می‌شدند، 9،104 کودک نقص مادرزادی داشتند،‌ در حالی که در سال 2006 این رقم به 5،145 رسیده است.

مقامات مسئول، صنایع بزرگ زغال‌سنگ و صنایع شیمیایی موجود در استان شانکسی را در ایجاد این وضعیت مقصر می‌دانند. پژوهشگران همچنین مواجهه با دی‌اکسید‌نیتروژن، مونوکسید‌کربن و سایر ذرات آلاینده را از عوامل این معضل می‌دانند.

آن هانکزیائو، مدیر دفتر استانی تنظیم خانواده در استان شانکسی می‌گوید:‌» معضل نقایص مادرزادی، خصوصا در هشت منطقه اصلی استخراج زغال‌سنگ، به آلودگی محیطی مربوط می‌شود.»

برنامه پیشگیری
به گفته آقای جیانگ در کشور چین، بر اثر محیط نامناسب، ‌در هر 30 ثانیه یک نوزاد با نقص جسمانی متولد می‌شود. کسانی که این آمار را منتشر کرده‌اند چنین عنوان می‌کنند که چین برای تحول سریع اقتصادیش دارد بهای انسانی سنگینی می‌پردازد.

روزنامه چاینا‌دیلی به نقل از آقای جیانک می‌نویسد:« تعداد نوزادان دارای نقص مادرزادی،‌ هم در جوامع شهری و هم در جوامع روستایی این کشور به طور ثابت در حال افزایش است.»

این افزایش نسبتا هشدار‌دهنده، مسئولین را وادار کرده که برنامه پیشگیری سطح بالایی را در کشور آغاز کنند. آقای جیانگ در این باره می‌گوید:« هیئت برای هشت استانی که بدترین تاثیر را گرفته‌اند، یک برنامه غربالگری مطرح کرده است.»

بی‌بی‌سی، ‌1 فوریه 2009 - ترجمه: بهنوش خرم‌روز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =