طهران چگونه تهران شد: از روستای ته ری تا جمعیت 300 هزار نفری

«روحیات معروف تهرانی‌ها عبارت بود از درویش صفتی، راحت‌طلبی، خوش‌سخنی، خوش‌قلبی، غریب‌نوازی، زودجوشی، زودرنجی، تنبلی، دَم غنیمت‌دانی و گریزانی از کارهای پرمشغله!»

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «طهرانی‌ها» با عنوان فرعی «پنجره‌ای به آداب و رسوم اهالی تهران قدیم» از سوی نشر میراث اهل قلم(کتاب دانشجویی) تجدید چاپ شد. این اثر در قالب کتابی پالتویی و دربردارنده روایت​هایی موجز به شرح حال تهران قدیم پرداخته است. عناوینی چون« ته ری یا ته ران»، «از لانه مورچگان به پایتخت»، «قلیان از نان شب واجب‌تر»، «کنترل بازار و قیمت‌ها»، «رابطه غسل و بوق حمام»، «کنترل بازار و قیمت‌ها»، «نوروز در طهران»، «شب چهارشنبه سوری» و ... از عناوین این کتاب کوچک و کم حجم هستند. گردآرونده این اثر سمانه سمندریان تلاش کرده تا در کتاب خود به حال و هوای طهران و مردم طهران قدیم بپردازد که هم جنبه‌های اجتماعی و هم جنبه‌های فرهنگی و آداب و رسوم طهرانی‌های قدیم را در کتاب خود نمایش دهد.

خبرآنلاین چند بخش از این کتاب خواندنی و جمع و جور را تقدیم کاربران خود می​کند:

از لانه‌ی مورچگان به پایتخت
طهران، یکی از روستاهای کوچک و کم اهمیت شهر بزرگ «ری» بود که تقریبا در شش کیلومتری آن قرار داشت. از قرن ششم هجری به بعد که شهر ری مورد هجوم‌های ویران کننده‌ی مغولان و جنگ‌های داخلی قرار گرفت، به تدریج رو به ویرانی رفت و طهران، این روستای زاغه مانند که به قول مغولان قدیم و تذکره‌نویسان مانند «لانه‌ی مورچگان» بود، به تدریج شروع به رشد و گسترش کرد.
در زمان ساسانیان، کیش زردشت که در شرری دارای چندین مغان و موبد بود، در نواحی روستاهای این شهر رواج یافت و چندین آتشگاه بزرگ در شمال و جنوب طهران ایجاد شد. اما با ورود سپاهیان اسلام به ایران، مردم شهر ری نیز به اسلام گرویدند ولی اکثر آن‌ها از اهل تسنن بودند. با این وجود بعدها یعنی در نیمه‌ی اول قرن دوم هجری، مذهب تشیع در این منطقه رواج یافت.
به هر حال، طهران رنگ و روی شهری خود را در اصل از زمان شاه طهماسب اول صفوی (906 - 984ق.) بدست آورد. شاه طهماسب به سبب رفت و آمد‌های خود بین پایتخت خود یعنی قزوین و مزار حضرت عبدالعظیم حسنی در ری، به این آبادی نظر خاصی پیدا کرده بود. به همین دلیل دستور داد تا دور شهر را به وسیله‌ی برج و بارویی محصور کنند. این حصار دارای ۱۱۴ برج بود. گفته می‌شود شاه به نیت ۱۱۴ سوره‌ی قرآن فرمان ساختن این تعداد برج را داده بود و دستور داده بود زیر هر برج سوره‌ای را به منظور حفظ و حراست آن جای دهند.
اولین کسی که طهران را به پایتختی برگزید، آغامحمدخان قاجار بود. او در سال ۱۱۶۵ هجری شمسی و مصادف با نوروز، پس از قشون‌کشی به طهران و تصرف آن، به تخت سلطنت رسید و در همین روز فرمان پایتختی طهران را نیز صادر کرد.

از کجا تا کجا؟!

در حدود سال ۱۳۱۷ یا ۱۳۱۸ شمسی، که اولین سرشماری صورت گرفت، تهران جمعیتی معادل ۳۰۰ هزار نفر داشت. در این زمان شناسنامه اجباری شده بود و هیچ‌کاری بدون داشتن شناسنامه صورت نمی‌گرفت. روی نقشه، تهران به صورت هشت ضلعی ناقص‌الاضلاعی بود که با خندقی که به دورش حفر شده بود از زمین‌های اطرافش جدا می‌شود. شهر با سیزده دروازه با خارج ارتباط داشت. عرض خندق دور شهر حدود ده متر و نیم بود که در زمان ناصرالدین‌شاه ایجاد شده بود. این خندق محل زندگی الواط و اراذل و فقرا و کولی‌ها و ... بود.
حدود شمال شهر تهران موازی خیابان شاهرضا (انقلاب فعلی) نرسیده به پیچ‌شمیران تا کمی بعد از چهار راه کالج بود. مرز غربی در چهار راه شاه (چهار راه جمهوری)؛ مرز شرقی در مسیر خیابان شهباز (۱۷ شهریور فعلی) تا بعد از میدان ژاله (میدان شهدای فعلی) و مرز جنوبی شهر تهران در امتداد خیابان شوش تا میدان شوش بود.

چه شکلی بودند؟
طهرانی‌های اصیل با پوستی مایل به سفید، اندام متناسب، گونه‌ّای گلگون، چهره‌ متبسم و برخورد مهربان شناخته می‌شدند. روحیات معروف تهرانی‌ها عبارت بودند از درویش صفتی، راحت‌طلبی، خوش‌سخنی، خوش‌قلبی، غریب‌نوازی، زودجوشی، زودرنجی، تنبلی، دَم غنیمت‌دانی و گریزانی از کارهای پرمشغله!
لباس مردانشان عبارت بود از عبا، قبا و ارخالق که تا بالای زانو می‌رسید و سرآستین‌هایش سوزن‌دوزی شده بود. ارخالق از قبا ضخیم‌تر بود. همینطور مرادبیگی، که قبایی با یقه‌ی بسته، لبه‌دار و کوتاه بود و سرداری که جلویش مانند مرادبیگی بود و چند چین درشت داشت و در پشت آن شکافی بود. قد سرداری تا پایین‌زانو می‌رسید و آن را بر روی قبا می‌پوشیدند. از دیگر لباس‌های مردان عبارت بودند از شلوار ماهوت سیاه ساده، شال یا کمربند، کلاه نمدی یا پوستی، گیوه یا کفش و نعلین بی‌بند...

اما لباس زنان شامل تُنُکه‌پاچه‌دار تا بالای زانو که از جنس چلوار یا حریر یا اطلس بود و آن را در زیر می‌پوشیدند. شلواری تنگ از جنس مخمل و ماهوت که اکثراً از رنگ‌های شاد بود. بر روی این شلوار، لباسی شبیه دامن پوشیده می‌شد که به آن شلیته می‌گفتند و در دو نوع کوتاه و بلند بود. روی شلیته پیراهنی کوتاه می‌پوشیدند که روی آن می‌افتاد.
اما حجاب زنان عبارت بود از چارقد که پارچه‌ای مثلثی شکل بود. جنس این پارچه از تور و حریر بود که به طور مثلث بریده یا به روی هم تا می‌زدند و به سر می‌کردند و در زیر گلو آن را سنجاق می‌زندند. گوشه‌ّای این چارقد را تزئین می‌کردند ولی بعضی هم از آن به عنوان کیسه و دستمال پول استفاده می‌کردند. چاقچور نیز پاپوشی از پارچه‌ی سیاه و چین‌های زیاد بود که اندام واقعی را نشان نمی‌داد. از چاقچور به جای جوراب استفاده می‌شد و هنگام بیرون رفتن از خانه از آن استفاده می‌کردند.

قلیان از نان شب واجب‌تر

در طهران قدیم، تقریبا هیچ خانه‌ای نبود که در آن قلیان نباشد و اگر کسی قلیان نداشت، متمدن بحساب نمی‌آمد. بدین ترتیب، بدون قلیان که جزیی از ضروریات بود، هیچ‌کاری صورت نمی‌گرفت؛ نه معامله، نه مهمانی، نه مذاکره، نه عروسی، نه هیچ خوش‌گذرانی و عیشی!... به هنگام تعارف قلیان و یا موقعی که قلیان‌کش آن را به دیگری می‌داد، تهرانی‌ها آداب و رسوم خاصی را باید رعایت می‌کردند...

 

علاقه‌مندان برای خرید این اثر و سایر کتب این ناشر می‌توانند با شماره‌ تلفن 33355577 و یا پیامک 09370770303 تماس حاصل نمایند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 110
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    98 8
    جالب بود .بخصوص از نان شب واجب تر بودن قلیان .
  • اصفهان IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    بعد تازه با این پیشینه برا شهرهای قدیمی کلاس هم میذارید بابا یک خورده مطالعه کنید
    • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      بابا قدیمی .نوستالژیک .پایتخت فرهنگ و تمدن .زاینده رود بی اب !!!
    • علی A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      76 76
      آقای اصفهانی اون موقع تمدن همین بوده. باید دید اون موقع شما کجا بودید!!
    • قندنمک A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      62 50
      همون قدیمیها گفتن که:"داشتم داشتم حساب نیست، دارم دارم حسابه!"
    • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      73 59
      مگه نخوندی!!!! نوشته زمان شاه طهماسب صفوی( دومین پادشاه صفوی) برج و باروهای طهران( که ۱۱۴!!!! بوده) ساخته شده.اصفهان شما هم تو همون دوره (بلکم دیرتر و در زمان شاه عباس)گمونم پیشرفت کرد!! باز یکی از شوش یا همدان بیاد از قدمت حرف بزنه یه چیزی!!!بعدشم‌ بچه طهرونای اصیل اصن کاری با این کارا ندارن که بخوان ادعایی چیزی بکنن!!! این بچه های شهرستانین (بعضیشون)که بخاطر وضع امروز تهران و اطلاع کمشون از تاریخ اون دائم میخوان از طهران و طهرانی بدگویی کنن!! در حالیکه خودشونم تو تهران! زندگی میکنن.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      78 46
      طهرانی دهی بوده اطراف شهر بزرگ ری که حدود 200 سال پیش توسط آغا محمدخان قاجار به پایتختی برگزیده شده ولی تا ابد پایتخت نخواهد بود.
    • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      64 61
      مهم خصوصیات اخلاقی هست که از قدیم تهرانیها داشتن و دارن،البته تهرانیای اصیل نه کسانی که از جاهای دیگه اومدن تهران ساکن شدن! شما اینهارو هم مطالعه کنی بد نیست!
    • كامران A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      10 67
      شهرستاني هاي محترم براي (...) مثبت ميدن!؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      60 20
      بزارین بحث رو تموم کنم. اگه تهران الان اینجور شلوغ و الوده شده به خاطر اینکه ه فعالیت های اقتصادی سیاسی و فرهنگی همش در تهران جمع شده و اکثر افراد شهرهای دیگر رو مثا اهن ربا داره به خودش جذب میکنه الانم کار از کار گذشته طرف اومده تهران کار کاسبی راه انداخته مهال برگرده به شهر خودش. چاره کار سادست یه زلزله ی قوی بیاد حساب کار دست همه میاد که پایتخت رو خلوت کنند و لازمه این کار تلافات چندین هزار نفریه من بی رحم یا وطن فروش یا سنگ دل نیستم اما وقتی حرف حساب سر یه عده نمیره باید با زور بلای طبیعی حالیش کرد با داغ عزیزانش حالیش کرد که همه چیز پول نیست بشین شهر خودت اونجارو اباد کن نه اینکه فلعه ی بیایین تهران من خودم شهرستانم پامو تهران نمیزارم چون حالمو بهم میزنه ادمای هزار رنگش.
    • وحيد EU ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      74 3
      بيخيال اين بحث ها بشيد. به قول گاندي هرچقدر تعصب روي خاك و سرزمين بيشتر بشه به همون نسبت انسانيت كمتر ميشه. من اهل شهرستان چندين سال تهران زندگي كردم و تو هيچكدوم هم خوشبختي رو حس نكردم. همه جاي ايران محروميت و ضعف وجود داره همينكه مردم ما دارن سر تهراني و شهرستاني بودن دعوا ميكنن نشونه اينه كه ما هيچي برا ابراز نداريم.
    • علی A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      45 42
      بی نام جان مهم اینه که پایتخت بوده،هست و خواهد بود. ولی اشکال اینجاس که اصفهانی جماعت چشم نداره ببینه.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      54 34
      علی چشم دیدن چی رو ندارم: ترافیک ؟ دود و آلودگی؟ قتل و جنایت؟ مشکل چشم اصفهانیا نیس خود برتر بینی تهرونیاس
    • علی A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      31 14
      بی نام جان قبول کن تهرانیای اصیل آدمای خونگرم و با مرامی هستن.نیازیم به تعریف از خود ندارن. ولی بعضیا این خصوصیاتو نمیدونن. گفتم که در جریان باشی هموطن
    • tehran A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      10 18
      بابا اصفهان و که اردبیل ها ساختن.صفوی ها قرن 9 از اردبیل به اصفهان رفتن اگه دلیل بر پز دادن باشه اردبیل باید پز اصفهان بده.در ضمن اصفهان اندازه جوادیه تهرانم نمی شه
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      37 21
      خدایی تهران (حتی اصیلش) از نظر فرهنگی بسیار پایینتر از اصفهان و تبریز و شیراز و مشهد هست. ولی از نظر ادعا و خودشیفتگی قبول دارم از همه بالاترن!
    • تبریز IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      28 14
      اصفهانی جان به شدت تاییدت میکنم همش 150 ساله دهشون به شهر ارتقا یافته حالا برای شهرهای چند هزار ساله این کشور ادعا دارن
    • اهوازی1 RU ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      31 4
      ببخشید :تو اروپا یا آمریکا پایتخت نشین ها مثل پایتخت نشین های کشور ما به سایر هموطناشون میگن شهرستانی (جهت تحقیر)مثلا کسی که توی واشگتن زندگی میکنه به کسی که توی مثلا لس آنجلس زندگی میکنه میگه اون شهرستانیه من که 30ساله فیلم میبنم تا حالا این جمله رو در هیچ فیلمی نشنیدم یا جایی نخوندم البته مقصر این دیدگاه دولتها هستند که همه چیز را در این شهر متمرکز کردنند اگه مدرسه -دانشگاه-بیمارستان-فروشگاه و... خوب می خواهی باید بری تهران شما تصور میکنید اگه این امکانات عادلانه در کشور توزیع میشدن الان تهران این وضعیت یا این جمعیت را داشت البته که نه من هم از فشار این تبعیض ها وعدم دستیابی یه امکانات آموزشی-بهداشتی و... در شهر مان دارم تلاش میکنم به کشور دیگری مهاجرت کنم یا به شهر بهتری کوچ کنم
    • رضا A1 ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      25 8
      تهرانیه اصیل!!!!!!داریم؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      12 7
      لازم که 7 جدمون تهرانی باشه تا حضرت آدم اونوقت باید تو شهرمون باشن بالله برید تو شهرتون از ... راحت شیم
  • شهاب IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    با توجه به واجب بودن قلیان در خانه‌ها، معلومه از قدیم دنبال دود بودن.
    • جیم جارموش IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      8 10
      خوب که چی ؟ الان قاتل بروس لی رو پیدا کردی ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    49 43
    اتفاقا لهجه مسخره ای هم داشتند که متاسفانه هم اکنون یکی از لهجه های معیار زبان فارسی شده
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      44 45
      مثل شيكم به جاي شكم، يا شيكر به جاي شكر، يا شيويد به جاي شويد. اين تهراني ها با اين ناز و عشوه فكر كنم نوشابه هم با قاشق چنگال مي خورن!!!!
    • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      24 22
      بابا حالا انقدر تابلو حسادت نکنین نمیشه :)))))
    • مريم IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      14 13
      جقدر حسادت و عقده تو كلامت موج ميزنه،خودت رو از اين تفكرات مسخره أزاد كن تا راحت تر زندكًًى كنى!!!
    • جیم جارموش IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      14 20
      اون بی نامی که میگه تهرانیا نوشابه رو هم با قاشق چنگال میخورن ظاهرا فکر کرده ما هم باید مثل ایل و تبار خودش 4 دستو پا بریم تو بشقاب تا ایشون خوشش بیاد !
    • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      14 1
      «اَ اون طرف» یعنی از آن طرف و امثال آن. کلاً «از» را «اَ» می گویند. ولی مسخره کردن هیچ لهجه ای کار درستی نیست. صرفاً به این خاطر گفتم که لهجه تهرانی معیار زبان فارسی نیست.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    41 31
    تهران ، روستای زاغه مانند خخخخخ چقدر هم برای خودشون کلاس می گذارن .
    • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      34 25
      اون موقع که تهران روستایی زاغه مانند بود شهر شما چی بود عزیزم؟یکی از ایالات امریکا؟!!!!مهم اینه که الان چیه..ببین چقدر مهمه که همتون سرو دست میشکنین بیایین اینجا و نفس مارو بگیرین و جامونو تنگ کنین!اگه انقدر بده چرا این همه مهاجرت؟!!!
    • جیم جارموش IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      8 10
      آره ! شما هم بلدین یه چیزی رو کنین براش کلاس بزارین ! اون از فرهنگ رانندگیتون اون از وسط اتوبان و لای نرده رد شدنتون اون از زرنگ بازی دراوردنتون واسه ما اون ازبی چشم و رو بودنتون اون از عقده گشاییتون وقتی تو شهرستان با یه بچه تران مواجه میشین قیمتارو 6 برابر حساب میکنین بازم بگم یا کافیه ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    36 14
    یادم باشه ایندفعه که آمدم تهران ، یه کم پنیر محلی سوغات از تهران بگیرم .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    34 12
    سلام بر روستای تهران و سلام بر روستا نشینان تهرانی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    28 8
    تشکر از آنلاین که حداقل یه اطلاع رسانی در مورد تهران و تهرانیها گذاشتی
  • پاتریک A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    38 29
    اهالی شهر های دیگه یکم اخلاقشونو خوب کنن،شماها که به یک پل میگید سی و سه پل و یا به یک شهر میگین نصف جهان یعنی از هیچی خبر ندارین
  • هادی A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    97 53
    پس‏ ‏اولین‏ ‏بار‏ ‏توسط‏ ‏ترکها‏ ‏پایتخت‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏واسه‏ ‏همینه‏ ‏که‏↲ نصف‏ ‏تهران‏ ‏ترکه.‏
    • علی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      23 56
      بدون شک هم همینطوره کلا نقش ترکها در شکوفایی و تمدن ایران چشمگیر و غیر قابل انکار می باشد . بسیاری از شهرهای بزرگ امروزی ایران تهران اصفهان و ... مرهون توجهه شاهان صفوی بوده است.
    • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      37 11
      بله شکوفایی که دوستان ایجاد کردند خیلی بوده قراردادهای ترکمنچای و گلستان و بذل و بخشش خاک ایران در دوره قاجار رو هم یاداوری بفرمایید و ایضا قتل عام مردم کرمان بدست اقا محمد خان قاجار
  • کهبد A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    66 50
    در هر صورت دم بچه های طهران گرم
  • دوسیب نعناع+ معجون IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    72 2
    اون زمان هم به علت الودگی هوا توسط قلیان طرح زوج فرد کردن قلیان در دستور کار بوده واین طرح مختص الان نیست.
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    63 45
    این است تهران عزیز شهری پر از خوبی...ولی متاسفانه با مهاجرت از شهرای دیگه به تهران این شهر به این شلوغی و...افتاده..تهران شهری متمدن
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      45 18
      انشالله با آبادی شهرستانها ، و با کمک دولت برای ، شهرستانی ها به شهرهاشون برگردند و متولدین تهران و خانواده کمی آرامش و سلامت رو تجربه کنند
    • بی نام EU ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      13 26
      اين دوتا بينام رو كه چه ادعايي راه انداختن و چه ارزوهايي براي خودشون دارن
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      19 29
      يه طور ميگي انگار از اون اصيلاشي . عزيز جان ميگه تهران يک ده بوده فرض کنيم 1000 نفر بودن الان اون 1000 نفر فوقش ميشن 50000 نفر يني بقيه مهاجرن حالا يا300 سال پيش مهاجرت کردن که خودشونو تهراني اصيل ميدونن يا چند سال پيش.البته اصيل تهراني بودن هم افتخار نداره
    • وحيد IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      10 9
      تست دى ان اى بگيريد تا نوادگان اون ١٠٠٠ تا تهرانى اصيل پيدا بشن بعد به تهرانى بودنتون بنازيد بابا
    • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      18 14
      جدا این شهرستانی ها چجوری دارند به تهران شهر زیبای جهان حسودی میکنند!!!طرف امده داره امار تهران رو حساب میکنه رسیده به فلان عدد..باشه تو راس میگی.بشین تو شهر خودت عزیزم
  • شهرستانی (از نظر بچه های تهرون!) IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    حالا جالبه تهرانیها با این تاریخشون به مردم استانهای متمدن قدیمی و با اصالت میگن شهرستانیها! شهرستانی از نظر اونها هر شهر و روستایی بجز تهران معنی میده و از نظرشان یه جور افتخار و کلاس گذاشتنه!!!! از نظرشان یه شهرستانی کسیه که بی سواد و هیچ حالیست نیست و مثل اینه که از پشت کوه آمده!
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      23 67
      خب وقتی اینطور است نمی شود که غیرش را گفت.
    • قندنمک A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      31 23
      شام هم اولین شهر جهانه ولی امروز به این فلاکت افتاده.
    • علی EU ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      68 38
      تهران ک از اولش دهات بوده همین ماشهرستانیارفتیم کردیمش شهر.حالاواسه ما قیافه میگیرن.جالبه ک اکثرتهرانم مهاجرن همونابیشترقیافه میگیرن
    • حسین A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      57 9
      عزیزم اصلا ما شهرستانی هستیم و شما بچه لاس وگاس...الان راحتی؟!!تهران الان پر شده از مهاجر و تقریبا تعداد کمی از خانواده ها با اصالت تهرانی ساکن هستن...جالبتر اینکه تهرانی های اصلی الان بیشتر تو شهرستان یا حومه هستن...یعنی جاهایی که آب و هوای بهتری داره پس ندونسته یا دونسته حرفی نزن که اشتباهه و خریدار نداره
    • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      27 11
      حالا با این تاریخ ننگین! تهران چرا بچه شهرستانیها خودشونو تهرانی جا میزنن؟ سریال قهوه تلخ رو یادتون بیارین که طرف با لهجه غلیظ میگفت من بچه درخونگام!!!
    • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      15 11
      آخه جالب اکثر تهرانی ها چه قدیم و چه جدیداشون جز افراد فقیر استان های خودشون بودن الان همونا به بقیه می گن دهاتی و شهرستانی اصلا ما تهرانی اصیل نداریم که تهرانی ها اکثرا تبریزی ها و اصفهانی هان حالا با ازدواج این دو قشر نسلی بوجود آمده که نه ترکها رو قبول دارن ونه اصفهونی ها رو تازه کلاس هم می زارن.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      7 7
      حسین جان ،بابا اینا خانوادشونو هر چی دارن ول کردن امدن تهران پول درآرن چیزی براشوم مهم نیست که حالا ما متولدهای تهران رو که 50، 100 سال یابیشتر هست اینجاییم رو متهم می کنند و هر کاری که بتونن مجبوریم دود و الودگی و گرونی ناشی از این هجوم رو تحمل کنیم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    21 12
    آی گل گفتی دم این بچه های ته ران و پای تخت گرم... انشاا... نچایند عزیز دل برادر
    • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      19 24
      سلامی به گرمی آفتاب به اهالی روستای بزرگ و آلوده تهران با مردانی پر ادعا
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    20 10
    اصل بچه طهرون دیدی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    38 14
    تهران روستای بزرگ است
    • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      21 15
      بی نام لازم نیست حتما پدرش و... تهرانی باشن، وقتی شخصی تو حایی بدنیا میاد میشه اونجایی و تمام حقوق اونجا رو باید داشته باشه الان کسی که متولد تهران و 40 سال تهران زندگی میکنه و تمام خانوادش اینجا هستن تحت هجوم امثال شما زندگیشون تباه داره میشه شمایی که اینجا به دنیا نیومدی، همین!!
  • شهرستاني A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    57 33
    چه محنتها كشيدايراني ازدست تهران وتهراني
    • میثاق IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      12 11
      عزیزم به خاطر همین شماها بدوبدو میایید تهران؟؟؟؟؟؟؟؟
    • جیم جارموش IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      11 13
      آره ! واسه همینه همتون حمله کردین به تهران ؟
    • رضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      7 6
      من که کلامم بیفته تهران نمیام برش دارم خیالتون راحت
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    59 29
    ازوقتي تهران پايتخت شد ايران وايراني بجاي پيشرفت پسرفت كرد
  • مریم IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    32 38
    شک نکنین نویسنده کتاب یه ترکه ! ! البته امیدوارم تایید کننده این نظر هم نژادش نباشه !
    • جیم جارموش IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      11 11
      خیلی جالبه از هرکوره دهاتی حمله کردن به تهران حالا از ما سند مالکیت هم میخوان میگن شما هم مهاجرین ! فکر کردن همه مثل خودشان هستند که 4 تا گوسفند قروختن بدو بدو اومدن اینجا !
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    33 10
    سلام بر اهالی روستای تهران
  • صابر IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    29 3
    فكر نكنم منظور نويسنده از نوشتن اين مطلب توهين بوده باشه. تهران يا طهران و يا هر جاي ايران تاريخ و قدمت مختص خودشو داره مهم ايرانه كه عشقه
  • به عنوان بچه تهران A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    55 34
    من به نمایندگی خودم اعلام میکنم تهران شهرستانه و دهاته اصلا! اون دوستایی که از شهرهای اطراف مهاجرت کردن اومدن چی می خوان از جون این دهات؟ کِی 15 سال پیش اینقدر آلودگی، اجاره خونه بالا،قیمت زمین نجومی، آمار جرم و جنایت وحشتناک و .... بود؟شغل های کاذب حتی سر 4راه؟ دهات مارو ول کنین لطفا برین شهرهای بزرگ خودتون بذارین نفس بکشیم
    • ایرانی FI ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      41 20
      ناز نفست.آی گل گفتی.جمالتو عشقه.
    • به عنوان بچه بوشهر A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      59 15
      مسئولین عزیز لطف کنند و "قسمتی" از منابعی رو ک از استان من غارت می کنند و تقدیم شهرها و استان های بزرگ کشور می کنند ب ما بدن هرگز برای زندگی ب تهران نمیایم.ولی وقتی با وجود داشتن پارس جنوبی ک دومین میدان گازی جهانه خود شهر بوشهر تازه سه ساله گاز شهری داره و هنوز هم ب دلیل نداشتن امکانات اولیه برازجان(بزرگترین شهر استان بوشهر) تبعیدگاه شناخته میشه(سه چهار سال پیش دکتر مهدی خزعلی تبعید شد اونجا) و مردم از کم ترین امکانات رفاهی هم محروم هستند(سهمیه بندی آبی ک قابل شرب هم نیست،سهمیه بندی برق و...) خیلی طبیعی است ک مردم ب تهران مهاجرت کنند. من 5 ساله ک دانشجوی یکی از دانشگاه های تهرانم و احتمال این ک ب شهرم برگرم زیر یک درصده چون عاقلانه نیست از این همه امکاناتی ک اینجا هست و حق من هم هست بگذرم.
    • حمید A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      24 38
      جناب بچه بوشهر هزینه کم کاری مسئولان استان شما رو نباید مردم حومه تهران بدن. ضمنا چه کسی این حق بشما داده که میگی حق منه؟
    • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      12 20
      يني ميخواي بگي اصالتا تهروني هستي؟ اگر پدر بزرگت هم تهران به دنيا اومده باشه حتما بدون جدت مهاجر بوده. پس تو هم از اون مهاجرا هستي
    • به عنوان بچه تهران A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      26 9
      دوست عزیز بی نام 14:42 متاسفاته جواب شما بلی هست تو شمرون(یکی از دهات های تهران) از قدیمی های اونجا هستیم و اگر پرس و جو کنی متوجه خواهی شد که صالحی ها، چیذری ها، تجریشی ها، عابدی ها و... از قدیم و الایام در این دهات بودند و کوچه و خیابان به نامشون ثبت شده. مهم نیست، مهم اینه که یه جوون اهل این دهات باید به آب و آتیش بزنه که بتونه تو این بازار شام میون یه سری بچه شهری کار پیدا کنه! چرا؟ چون طرف از شهر ممسن آباد جادوق سفلی اومده تو این دهات با کار کاذب، کاسبی این بچه دهاتی و تخته کرده! و هزاران مشکل دیگر برای من و همروستایی های من درست کرده والسلام موفق باشید
    • به عنوان بچه بوشهر IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      15 3
      اولا متاسفانه مسئولین استان رو هم از تهران تعیین می کنند لذا مسئولین هم وابسته ب اونجا هستند. و باز هم متاسفانه اکثر این مسئولین ک برای استان انتخاب می شوند غیر بومی هستند ثانیا: حق منه چون از منابع استان من گرفته شده و اینجا آباد شده...من ک گفتم راضیم "قسمتی" از منابع استانم ب مردم استانم تعلق بگیره کاری هم ب تهران نداشته باشم.ولی وقتی از اونجا می گیرن اینجا رو آباد می کنن چرا حق من نباشه ک ازش استفاده کنم؟
  • ایرانی FI ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    72 7
    یه تهرونی هیچوقت به کسی توهین نمیکنه و بچه شهرهای دیگرو مسخره نمیکنه . اونایی که به دیگران میگن شهرستانی اهل تهران نیستند خودشون از جای دیگه اومدند بقیه رو مسخره میکنن که اصل و نسبشون پیدا نشه.تهران یه شهره کسی که دیگرانو مسخره میکنه اصل ونسبش معیوبه.
    • محمد A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      26 2
      درود بر تو ایرانی. من اهل قزوینم ولی به دلیل نزدیکی با پایتخت زیاد با تهرانی ها نشست و برخاست دارم و دقیقا گفته ی شما به من اثبات شده. زنده باد اصالت
    • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      12 2
      جالب تر از همه اینکه شهر تهران یکی از شهرهای شهرستان تهران است. یعنی همه ما ایرانی ها شهرستانی هستیم. دسته بندی کشور به تهرانی و شهرستانی یکی از اشتباهات بزرگ و البته احمقانه است.
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    41 56
    خوب شد خبر آنلاین این رو گذاشت تا یه سری بچه شهرستانی بیان عقده گشایی کنن!!!!!
    • جیم جارموش IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      10 12
      جالبه با پررویی تمام از امکانات اینجا استفاده میکنن اه اه . پیف پیف هم میکنند ! بی خودی نیست اسمشان شده بچه شهرستان دیگه !
  • بهنام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    38 37
    زمانی که تهران ده بود تبریز عروس شهرهای ایران بود الان هم همینطور دیگه الان کل بودجه ایران رو خرج تهران میکنن تهران فقط بزرگ شده یعنی ده بزرگ
    • بی نام A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      8 8
      پس اینهمه ظلم و حق خوری که دائم میگید چیست ؟؟؟ عروس شهرها ؟؟خخخ...کلا پارودکسه؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    35 1
    مردم ما عادت دارند روی هر چیز کوچیکی به هم بپرند.بالاخره هر کسی یه جایی به دنیا میاد ، پایتخت،شهر بزرگ،کوچک،روستا و... مهم انسانیت خود شخصه
    • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      18 5
      ای بابا این ها همش شوخیه تا دور همیم یکم بخندیم شما چرا جدی میگیری
  • بچه ده کوره ! IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    34 2
    تقصیر هیچ کس نیست. ما ها همینجوری بار اومدیم که از روی ظاهر قضاوت کنیم. به عبارت عامیانه تر عقل مبارک در چشم مبارک تشریف داره! البته من نوشته رو گذرا خوندم ولی نظرات رو دقیق. غرق در اصالت شدن راه رو برای پیشرفت می بنده برای چیزی افتخار کنید که برای بدست آوردنش تلاش کردید و زحمت کشیدید . دو تا روستای مجاور از رو تعداد خانوار و مساحت به هم فخر می فروشن! مرکز شهرستان بقیه رو کم تر از خودش می دونه چون خوب مرکزه! مرکز استان میاد به بقیه می گه شهرستانی! تهرانیا آدما رو تفکیک می کنن به شهرستانی، شهرستانی مهاجر به تهران، شهرستانی متولد تهران و تهرانی اصیل! خوب که چی؟ چی کار کردین که بهش مینازین!
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    28 1
    خوشم مياد اب ملت ايران تو يه جوب نميره. هميشه کل کل در هر زمينه
  • حميد A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    23 18
    اين وضع بحراني تهران نتيجه سالها حق خوري مردم تمامي شهرستانها ايران ميباشد چون اكثرا اشخاصي كه سن نسبتا" بالائي دارند ميدانند و يا به چشم خود ديدهاند و يا خودشان لمس كزده اند كه در آن ايام در شهرستانها كاري براي كاركردن وجود نداشت و در همان موقع حتي در كتابهاي درسي تهران را تبليغ ميكردند مانند ( طهران طهران پايتخت ايران است . شاه در طهران زندگي ميكند ) و تبليغات ديگر . اين وضع اكنون تهران مانند وضع آن مريضي است كه از پر خوري دچار سوءهاضمه شده است و خود كرده را تدبير نيست و مردم در آنجا گير افتادهاند كه نه راه پس دارند و نه راه پيش فقط آنهائي كه عزت نفس بالائي داشته باشند شايد بتوانند.
    • حامد IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      6 12
      شما یه مدت مرخصی بگیر یه سفر برو. بهتر میشی...
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    13 26
    چقدر ایرانی ها مردم این شهر عجیب و غریب را دوست دارند!!
    • جیم جارموش IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      12 9
      حسادت شاخ و دم نداره ! در نهایت پررویی از امکانات اینجا استفاده میکنند و به ما بد و بی راه هم میگن ! این یعنی چی یکی به من بگه !
    • رضا A1 ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      13 5
      یعنی ایکه اگه شهرستانی ها نبودن ده کوره ی شما همچنان ده کوره بود
  • بچه زرنگ تهرون IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    25 35
    021 پرچمت هميشه بالاست عاشقتم
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    18 12
    سلام تهرانی ، سلام هم ولایتی خخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    13 10
    عجیب بعضی ها نسبت به تهران عقده دارند!
  • رضا A1 ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    20 33
    آی بدم میاد از این تهران.عین کنه هر چی بودجه توی این مملکت خرج کلفت کردن گردن تهرانی ها میشه؟یعنی میشه این خبر زلزله هشت ریشتری که قرار یه روز توی تهران بیاد به حقیقت بپیونده.من کل فامیل و شام میدم اون شب
    • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      8 4
      اشتباه مثبت دادم متاسفم برای شما
    • رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      3 4
      هر جور راحتی
    • جیم جارموش IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      12 6
      ناراحتین و اینجوری حمله کردین به تهران ؟ احساس راحتی میکردین چی میشد خدا میدونه !
    • رضا A1 ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      8 6
      کی حمله کرده به تهران؟نترس تهرانتون مال خودتون.من حاضرم توی کوره دهاتهای موریتانی زندگی کنم ولی توی تهران زپرتی شما زندگی نکنم.خیالت راحت
  • جهان IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    8 5
    طهران هنوزم طهرانه.
  • جیم جارموش IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    16 12
    آقا تهران جای بدیه هواش آلودس مردمش بی فرهنگن اصالت ندارن لهجشون هم خنده داره... پاشین برین شهر خودتون چی از جون ما میخواین !
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    10 18
    خیلی به خودم که بچه ناف تهرانم می بالم خوب که بچه شهرستان نیستم
    • رضا IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      7 7
      تهران نافم داره مگه؟
  • علی اصغر A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    17 14
    بالا بری پایین بیای پرچم "طهران" بالااااااااااااااااست
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    11 6
    وای مامانم اینا ..همه ی مشکلات و بدبختی های ملت ایران حل شد فقط مونده تهرانی بودن برخی و شهرستانی بقیه مردم ایران .
  • تهرونی A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    6 9
    تهران قدمتش حتی از اصفهان یا هرجای دیگه بیشتر یکم در مورد تاریخ 9هزار ساله ری بخونید
  • زهرا IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    4 7
    این شهرستانی ها حرفش که میشه میگن ما عاشق شهرمونیم اما مگه کنده بشو هستند از تهران اوه اوه اوه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    5 2
    بچه ها هیچی بدتر از این نیست که ایرانی ها به جون هم بیفتن به خاطر اصالت......بنی ادم اعضای یکدیگرند.....اصالتی که ما داشتیم دنیا نداشته...حالا سر چیزهای الکی بحث کنین....
  • بنیامین A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    6 1
    اون دوستانی که در مورد تهران اظهار نظر میکنند باید بدونند که تهران قبل از میلاد هم وجود داشته و در کتاب تئودیوس یونانی هم اسم تهران ذکر شده قدمتش همرده ری هست نزدیک به 9000 و مادر این شهر شهر باستانی ری هست برخلاف نظر غلط دوستان تهران از دوره صفویه شهر شده و دورش برج بارویی کشیده میشه دوره ناصرالدین شاه جعیت تهران 250 هزار نفر بوده که نزدیک به 64 هزار نفر تهرانی بودن ما بقی از دولاب روستایی که جزوی از تهران بوده شمیران کن دماوند ری کیگا بودند اما جمعیتی محدودی هم بودند که از شهرهای دیگر بودند که در محلات قدیمی کوچه هایی به نامشون هست مثل کوچه قمیها کوچه اصفهانی ها کوچه شیرازی ها که در مقابل تهرانی ها جمعیت خیلی محدودی داشتند موج عطیم مهاجرت از بعد از انقلاب صورت میگیره
  • مهدی IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    6 0
    فقط ی زلزله میتونه اختلاف تهران با شهرهای دیگه رو از هم جدا کنه.......من بچه ی شهر گرگانم و به این شهر هم می بالم وبا تهران و مشهد واصفهان هم کار دارم..........اگه این همه الان دعواست به خاطر اینکه متاسفانه اونایی که تو این کشور تصمیم گیر هستن به اشتباه و غلط وشاید هم بخاطر راحتی خودشون تمام امکانات رو تو تهران خلاصه کردن.از بزرگترین ها تا زیباترین ها...........این میشه که روند پیشرفت و.....تو تهران بیشتر باشه .اگه این نادانان که واسه کشور تصمیم میگیرین میتونستن از باقی کشورها الگو بگیرن وضع این نبود.مثلا میو مودن قطب فرهنگی اقتصادی تاریخی رو مشخص می کردن و بالطبع اون شهرهل رو میساختن وهمه رو تو تهران خلاصه نمی کردن.مثلا" ترکیه هم چی تو آنکارا نیست.تو اسپانیا همه چی تو مادرید خلاصه نمیشه..