وزیر کشور شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حاضر شد و برنامه ۱۰۰ روزه فعالیتش را ارائه داد. بخشی از این گزارش به بحث عفاف و حجاب و مواد مخدر اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور درباره ورود نیروی انتظامی به بحث عفاف و حجاب گفت: متاسفانه کوتاهی برخی دستگاه‌ها در انجام وظایفشان موجب شده که بار این کار به دوش نیروی انتظامی بایفتد و در موقعیت‌هایی که نباید نیروی انتظامی وارد می‌شده، وارد شده که این عملکرد آنها هزینه‌های اجتماعی در پی داشته است؛ در مقابل در مواقعی که باید وارد عمل می‌شده، خلاءهایی وجود داشته است.

وزیر کشور خبر داد که در آیین‌نامه عفاف و حجاب، تقسیم مسئولیت دستگاه‌ها مشخص و ابلاغ شده است:  باید درباره روند اجرایی شدن این قانون در حوزه‌های مربوطه خود پاسخگو باشند. نیروی انتظامی باید صیانت‌کننده فضای عمومی باشد و در محیط‌های محدود، عفاف و حجاب توسط افراد فعال در همان حوزه برقرار شود. 

او گفت: در صدد تقویت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه عفاف و حجاب هستیم، تا یک ماه آینده نشست سراسری با مسئولان سمن‌های عفاف و حجاب را با حضور رییس‌جمهور برگزار خواهیم کرد.

گفتنی است چندی پیش سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی خبر داد شورای اجتماعی کشور راهبری بحث عفاف و حجاب را برعهده گرفته است. 

او گفت: روندی که دولت در پیش گرفته خوشبین هستیم و امیدواریم طرح امنیت اخلاقی و عفاف و حجاب با انسجام بهتری نسبت به گذشته ادامه داشته باشد. 

 

خیریه برای حمایت از خانواده‌ معتادان

اما بخش دیگری از سخنان وزیر کشور درباره مواد مخدر بود. او گفت: با این مسئله بسیار جدی مقابله کرده‌ایم. البته علاوه بر بعد مقابله‌ای، پیشگیری و صیانت از مردم در این حوزه نیز اهمیت دارد. نگاه ما به مواد مخدر اجتماعی محور است، بنابراین تلاش کرده‌ایم آگاهی‌های عمومی در این زمینه را افزایش دهیم. بدین منظور با رسانه‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم و سمن‌ها فعال‌تر شده‌اند، علاوه بر آن خیریه‌های متعددی برای حمایت از خانواده‌های معتادان برپا شده است. البته در این حوزه نیز وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و هلال احمر فعالیت‌های خوبی را داشته‌اند اما فعالیت آنها به مرحله مطلوب نرسیده است.

رحمانی‌فضلی درباره اقدامات ۱۰۰ روزه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 555 مورد درگیری و عملیات مسلحانه، 20 درصد افزایش کشفیات و انهدام حدود 90 لابراتوار تولید مواد مخدر صنعتی از جمله اقدامات انجام شده در حوزه مواد مخدر بود. البته 80 درصد از انرژی برای مقابله با این پدیده، در مناطق مرزی بود. در صد روز اخیر، 16 هزار معتاد متجاهر که در مکان‌هایی مانند پارک‌ها دیده می‌شوند، جمع‌آوری و به اردوگاه‌ها منتقل شدند؛ البته در حال احداث اردوگاه جدیدی برای اسکان معتادان هستیم که 70 درصد از عملیات عمرانی آن به پایان رسیده است.

به گفته او بیش از 10 هزار نفر از 16 هزار معتاد جمع‌آوری شده در توزیع مواد مخدر فعال هستند: این امر به معنای معتاد شدن تعداد بیشتری از افراد از سوی آنان است. در کل مواد مخدر پدیده‌ای است که سود سرشاری دارد. بنابراین جریانات پشت پرده برای بقای این تجارت از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند.

رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه مردم اطلاعات زیادی درباره این نوع مواد مخدر ندارند و به عنوان مثال برای لاغری، رفع استرس، افزایش تمرکز حواس از آن استفاده می‌کنند. البته ممکن است این مواد یکی دو بار تاثیر داشته باشد، اما در نهایت موجب نابودی فرد می‌شود. قصد داریم با مواد مخدر صنعتی به طور جدی مبارزه کنیم، بنابراین با معاون دبیرکل سازمان ملل مذاکره کردیم تا در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، حضور فعال داشته‌ایم. در حال حاضر حدود 80 درصد از مرزهای شرقی به گونه‌ای دقیق کنترل می‌شوند و همین امر موجب انتقال قاچاق مواد مخدر از مرزهای ایران به دریا شده است و ما این شرایط را مدیون تلاش‌های نیروی انتظامی هستیم.

رحمانی‌فضلی یکی از برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر را فعالیت بیشتر در حوزه درمان و پیشگیری عنوان کرد و گفت: در برخی از استان‌ها کشفیات مواد مخدر 200 درصد افزایش داشته است و ما قصد داریم عقبه اقتصادی فعالان در حوزه مواد مخدر را دچار خسران کنیم و با دستور مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه باید تلاش کنیم به بنیان اقتصادی آنان لطمه بزنیم.

روند اعتیاد کنترل نشده است
او در ادامه گفت: حدود یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار نفر از مردم ایران به نوعی مواد مخدر مصرف کرده‌اند و روند اعتیاد، کنترل نشده است. اگر این را ضربدر متوسط خانواده 4 یا 5 نفر کنیم رقمی نزدیک به 6 میلیون نفر حاصل می‌شود. روند اعتیاد در جامعه علی رغم همه تلاش‌هایی که می‌شود هنوز کنترل نشده است، البته سرعت آن کم شده است ولی آن چنان که باید و شاید کنترل نشده است. لازم است سطح آگاهی مردم را درباره مواد مخدر صنعتی بالا ببریم، چرا که بسیاری از این مواد ناشناخته هستند و در آرایشگاه‌ها مصرف آنها به زنان پیشنهاد می‌شوند.

رحمانی‌فضلی سخنان روز گذشته خود را دوباره تکرار کرد و گفت: اعتیاد زنان از 5.6 درصد به 9.8 درصد افزایش یافته است، اعتیاد زنان خطرناک‌تر از مردان است، چرا که آنان وظیفه تربیت فرزندان را بر عهده دارند و متاسفانه نهادهای حمایتی به علت اعتیاد، آنان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند، این در حالی است که این افراد را باید در اولویت اول قرار دهند. اگر دست به دست هم دهیم می‌توانیم در حوزه کاهش تقاضا، عملکرد موثری داشته باشیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیمی A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    22 2
    خلافکار اگه در زندان خلاف نکنه هنر نیست . باید بتونه در جامعه خلاف نکنه . اگه بد می گم خبرآنلاین بگو بد می گی .
    • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      1 7
      خودت اصلاً فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      2 0
      آقای بی نام نظر الیمی واضح است.درست یا غلط بودنشو کاری ندارم.بالاخره اینم یک نظره واگر مخالف نظر من وشما باشه باید بهش احترام بذاریم
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    8 0
    پلیس زیر نظر وزارت کشوره یا نه؟