تحقیقات برای استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری های کلیوی از 3 سال گذشته در رویان آغاز شده و به زودی می توان از این روش برای درمان بیماران کلیوی استفاده کرد.

ایرنا نوشت:

دکتر فرید دادخواه روز چهارشنبه در سمپوزیوم سلول درمانی در بیماری های کلیه و مجاری ادراری اظهارداشت: درمان با سلول های بنیادی موثرترین درمان برای بیماران کلیوی است و به کار گیری این سلول ها سبب می شود که دیالیز یا پیوند کلیه در آینده ای نزدیک تنها انتخاب برای درمان نباشد.

وی افزود: تحقیقات در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان تاکنون در زمینه درمان بی اختیاری ادراری ، نارسایی مزمن کلیه ، کلیه پلی کیستیک و پیوند کلیه انجام شده است.

وی ادامه داد: استفاده از سلول های بنیادی در درمان نازسایی مزمن کلیه از 3 سال گذشته در مرحله نمونه حیوانی بر روی میمون آغاز شده است و به زودی نتایج این تحقیقات بر روی نمونه انسانی آزمایش می شود.

داد خواه افزود: کشور ما در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها با تحقیقات پژوهشی سایر کشورهای جهان فاصله چندانی ندارد و باید تلاش شود تا در این زمینه دچار عقب ماندگی نشویم.

داد خواه ادامه داد: علم سلول درمانی در جهان دانش نوینی است و سلول درمانی در درمان بیماری های کلیوی نیز از سابقه کمی در جهان برخوردار است.

مدیر بخش سلول های بنیادی در درمان بیماری ها کلیوی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: بیماری های مزمن کلیوی سالانه بین 6 تا 8 درصد در سراسر دنیا در حال افزایش است.

دادخواه اظهار امیدواری کرد درمان با سلول های بنیادی و روش های دیگر درمانی به زودی بتواند علاوه بر پیوند کلیه و دیالیز به عنوان گزینه دیگری در اختیار پزشکان قرار گیرد.

وی افزود: اکنون ترمیم و درمان بیماری های کلیوی با استفاده از سلول های بنیادی غیر کلیوی برای درمان آسیب های وارده به کلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

دادخواه ادامه داد: این درحالی است که درمان با سلول های بنیادی روشی بی خطر و بدون بخیه است و استفاده از آن در بزرگسالان با بی حسی موضعی و در کودکان با بیهوشی کوتاه مدت و در مدت 5 دقیقه انجام می شود.

وی اظهار داشت: در صورت پشتیبانی از تحقیقات محققان می توان این نوید را داد که در آینده ای نزدیک قادر به استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف خواهیم بود.

سمپوزیوم یک روزه سلول درمانی در بیماری های کلیه و مجاری ادراری امروز - چهارشنبه - با حضور جمعی از محققان و صاحبنظران در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رمضانخاني A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    16 0
    من پدرم به خاطر كليه پلي كيستيك دياليزي شده چند تا از عموها و عمه ها هم اين مشكل رو دارن حتي دو تا از عموهام رو تو يكسال گذشته از دست دادم، حالا اين بيماري ارثي به اكثر فرزندان فاميل منتقل شده و همه با ديدن مرگ چندين نفر از نزديكان به اين نتيجه رسيدند كه عمرشون حتي با دياليز و سختي شديد و رژيمهاي سخت به شصت سال هم نمي رسه حالا تنها اميدمون بعد خدا به محققين پژوهشكده رويان هست پدرم مي گفت تو بيمارستان بيماراي دياليزي با شنيدن اين خبر جشن گرفته بودن، پس خدا به همراهتون دانشمنداي غيور اين شادي رو به همه ما هديه كنيد و بهشت رو براي خودتون بخريد، خداخيرتون بده
    • محمد A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
      4 1
      خانواده ما هم از طرف مادر همین مشکل رو دارن مادرم خاله داییم پیوند کلیه کردن منم همین مشکل رو دارم خیلی از بچه های فامیل تقریبا نصفشون ولی اینم دروغی مثل قبلیهاست و فقط بزرگنمایی میکنن مثل داروی درمان زخم پای دیابتی ها و یا استفاده از سلول بنیادی برای درمان قطع نخاع که همشون رویا بود
  • بی نام SE ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    8 1
    باورم نمیشه که کابوس دیالیز و پیوند با استفاده از این روش داره محو و نابود میشه. خواهش می کنم اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیارمون بذارین .
  • مهدی A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    10 4
    سلام اگه میشه بگین الان کجای دنیا دارن از این روش استفاده میکنن که شما الان داری وعده سرخرمن میدی؟تازه کار هم بالفرض باشه مگه شرکتای دارو سازی میزارن که نونشون آجر بشه؟
    • مهدی اسکندرپور A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
      6 5
      سلام وقتتون بخیر.لطفا ما را راهنمایی بفرمایید.مادری 63 ساله دارم که ایشان نارسایی دریچه دریچه میترال ونارسایی مزمن کلیوی با کراتین نزدیک به 3 و اوره بالا وفشار خون ودیابتی هستند که دارو و انسولین می گیرند ایا با سلول درمانی می توان کلیه و قلب ایشان را درمان کرد؟لطفا بگید چه جوری و کجا بیا ریمش اجر و توفیقتان با خدا منتظر پاسخ
  • زهرا حمسی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    4 1
    برادری دارم مثل شما بسیارانسان دوست ساکن تهران .سه سال است بر اثر شکی که به سرش آمده دیالیز میشود او70 سال دارد به علت رگهایش دستگاه کت گر زا سه بارتعبیه کردیم . امید وارم شما بتوانید راهنمایمان باشد که آیا میشود بوسیله سلولهای بنیادی دوباره کلیه اش کار کند به کجا و چه زمان مراجعه کنیم . هر لحظه دعا گوی شما انسانهای انساندوست میباشیم خدا وند عزت واحرتان بدهد موئید باشید با احترام حمسی
  • محمدرسول کوارویی A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    3 2
    کی این دستاورد حتمی میشود
    • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      0 2
      دانشمندان عزیز کشورمون خدا خيرتون بده روزنه امید رو در من روشن کرديد از خدا برای شما آرزوی توفیق روز افزون را دارم.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 3
    سلام،لطفاهرچه سريعتراقدام کنيد که اين بيماري ريشه کن بشه
  • بی نام DE ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    1 1
    خداوند به شما دانشمندان عزیز خیر بدهد.شمتدا بخدا کاری کنید هرچه سریعت بیماران دیالیزی از شر این دستگاه لعنتی نجات پیدا کنند وسلامنی کامل خود را بدس آورند ان شاءالله.آیا امیدی هست که توهمین سال بیماران کلیوی مشکلشان حل شود؟ متشکرم