8 آوریل 2014 مایکروسافت حمایت امنیتی- نرم افزاری خود از سیستم عامل ایکس پی را برای همیشه پایان می دهد و این در حالی است که 95 درصد از خودپردازها در دنیا با این سیستم عامل کار می کنند.

 

بعد از گذشت 13 سال از ورود ویندوز ایکس پی قرار است پشتیبانی از این سیستم عامل از سوی مایکروسافت قطع گردد و این یعنی آسیب پذیری ابزارها و دستگاههایی که هنوز از این سیستم عامل استفاده می کنند.

در این بین گفته می شود 95 درصد از دستگاههای خودپرداز ATM در جهان و نرم افزارهای توزیع و عرضه پول روی آنها و کامپیوترهای متصل به خودپرداز دارای سیستم عامل ایکس پی هستند.

بعد از 8 آوریل 2014 پشتیبانی امنیتی و عرضه وصله های امنیتی و به روز رسانی این سیستم عامل به پایان می رسد و بعد از آن، خودپردازها آسیب پذیر شده و هکرها به راحتی می توانند حملات خود را روی این سیستم عامل متمرکز کنند.

علی رغم اینکه بعد از ایکس پی، ویندوز ویستا در 2007 ، ویندوز 7 در 2009 و ویندوز 8 در سال 2012 و ویندوز 8.1 در سال 2013 راهی بازار شده، همچنان بسیاری از کامپیوترها هنوز با ایکس پی کار می کنند.

یک از کارشناسان امور بانکی - کلاکی - به بلومبرگ گفت سخت افزار دستگاهشان متعلق به 20 سال پیش بوده و ویندوز 7 را نمی پذیرد.

واقعیت این است که بانکی ها برای سوئیچ به دستگاههای جدید مجهز به ویندوز جدید هزینه نکرده و حالا متوقع شده اند که مایکروسافت به کمک آنها بشتابد.

دستگاههای جدید،مانند آنچه کمپانی مستقر در اوهایو بنام Diebold ساخته،شبیه تبلت صفحه لمسی و مجهز به اسکنر صورت کاربر بوده و دوربین داشته و کد QR را به رسمیت می شناسد.

همچنین کمپانی آلمانی Wincor Nixdorf ماشینی را توسعه داده که اطلاعات قبلی کاربر را به خاطر سپرده و امکانات بیشتری به صورت انتخابی Optional به کاربر می دهد.

منهای خودپردازهای مدرن، اغلب خودپردازها با نمایشگر مات و دگمه های سفت و زمخت و سخت افزار کند، مشکلات سخت افزاری داشته که حالا با رفتن پشتیبانی از ویندوز ایکس پی دچار معضلات نرم افزاری و امنیتی هم می شوند.

منبع: بیزینس ویک

56501 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    15 2
    پس قراره بعد از 8 آوریل کلی خوش بگذره و پولدار بشم ;))
    • پیک موتوری A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      8 1
      هیچ اتفاقی نمیوفته ، وقتی که داشت سال 2000 هم میشد تو اخبار دنیا این موضوع خیلی مهم بود و بهش می پرداختن چون خیلی سیستم های مهمی بودن که واسشون تغییر سال به 2000 و بالاترو در نظر نگرفته بودن که البته هیچ خبری از اینکه سیستم ها مشکل ایجاد کردن بعدش منتشر نشد!!!!!!!!!!!!!!!!
  • من EU ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    4 26
    ای بابا این یکی دیگر برای بانک های ایرانی اتفاقا خیلی خطرناک است بر خلاف همیشه که هر وقت اتفاقی می افتاد ما بی خیال بودیم اینبار خطر برای خودپرداز های ما خیلی جدی است جالب است بدانید کوچکترین مشکلی می تواند برای خودپرداز ها فاجعه باشد و جالب تر از همه اینکه خودپرداز ها اسیب پذیرترین قسمت بانک ها هستند که اگر کسی بتواند که خیلی محتمل است انها را هک کند براحتی می تواند خسارت زیادی وارد کند اگر بشود از لینوکس استفاده کرد خیلی عالی می شد زیرا نمی توان ویندوز 7 یا 8 نصب کرد ولی لینوکس خیلی سبک است حتی فکر می کنم بشود از اندروید استفاده کرد
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    5 2
    بلکه این باعث بشه یکم خودشون درست کنن ...
  • mohammad A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    19 5
    این نشاندهنده آنست که بانکها فقط به فکر افزایش سرمایه هستند و امنیت شبکه اهمیتی ندارد........آنهم در کشور ما!!!!!!!
    • دانشجو IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      13 3
      چه ربطی به کشور ما داره؟ گفته 95% در جهان. در ضمن خود این بانک که گزارش داده دستگاه های ما قدیمیه بانک ایرانی نبوده، حالا هر چی میشه بچسبونش فقط به ایران... انگار همه جای دنیا دارند با ویندوز 8 کار می کنند، متوجه شدی؟ 95% خودپردازهای جهان که خیلی از همین ها در آمریکا و اروپا هستند.
  • بی نام IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    6 2
    تو ایران اوضاع چگونه است؟
    • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      29 0
      خودپردازهايي كه من ديده‌ام (زماني كه اونا رو تعمير مي‌كردن) از ويندوز ان تي استفاده مي‌كردند كه مدتهاست هيچ پشتيباني ازش نميشه. شما نگران نباشيد
    • دانشجو IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      0 0
      ویندوز ان تی؟ خدا به خیر بگذرونه ..
  • ورنال A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    8 1
    ای بابا پیشرفت تا این حد .اصلا باید سیستم بانکی یک سیستم عامل مختص به خود داشته باشن با پشتیبانی شرکتی همچون مایکروسافت و گوگل ....... حالا هم بسیاری از هکرهای جهان منتظر همچین روزی هستند . در ضمن چون که میگن پشتیبانی نمیکنه این دلیل نمیشه که ما به فکر ایران خودمون باشیم خیلی از کشورها هستن که چند گام از ما عقبتر هستند