۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
نجات انسان؛ از مانور تا عملیات

صحنه های تکان دهنده سقوط دو کارگر زن از طبقه پنجم ساختمانی در خیابان جمهوری شباهت زیادی به واقعه 11 سپتامبر و پرش افراد نا امید از نجات داشت.

اما تفاوت عمده این حادثه با حادثه 11 سپتامبر در حجم حادثه است؛ بله حجم حادثه بسیار بسیار کوچک تر از 11 سپتامبر است آنقدر کوچک که انسان تعجب می کند اصلا چرا در چنین حادثه ای باید جان دو کارگر زحمت کش از بین برود.
در این زمینه سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت:" در ساعت 11:33 دقیقه یکشنبه آتش‌سوزی در این ساختمان به سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و چند دستگاه خودروی آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند.بررسی نشان داد در طبقه پنجم ساختمان 5 طبقه که کاملاً در امر تولید پوشاک فعالیت می‌کردند آتش‌ شعله‌ور شده بود و 25 نفر در قسمت‌های مختلف این ساختمان در بین شعله‌های آتش گرفتار شده بودند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران همچنین گفت: دو نفر از خانم‌هایی که در این تولیدی فعالیت می‌کردند به دلیل آتش‌سوزی از پنجره‌های طبقه پنجم این ساختمان آویزان شده بودند که به دلیل ناتوانی در استقرار مستحکم خود به پایین پرتاب و جان خود را از دست دادند.ما بلافاصله نردبان‌های آتش‌نشانی در جاهای مناسب مستقر و 8 نفر دیگر که در حال سقوط بودند را نجات دادیم و 15 نفر دیگر نیز که در راه‌پله‌های ساختمان گرفتار شده بودند توسط آتش‌نشانان نجات پیدا کردند."
متاسفانه در این حادثه چند چیز روشن شد و تفاوت شعار و عمل در یک واقعه حقیقی نمایان شد. ما معمولا در سریالها و مانورهای خود بر روی توان اجرایی ماموران مانند آتش نشانها اغراق بسیار می کنیم
سریالهای عملیات 125 و سریالهای پلیسی معمولا نیرو های عملیاتی را و ساز و کار عملیاتی را همگام با کشورهای پیشرفته دنیا نشان می دهند اما حادثه روز یکشنبه نشان داد که همه این عملیاتهای محیر العقول در عرصه عمل رنگ می بازد و ماموران آتش نشانی از نجات دو کارگر از طبقه پنجم نیز عاجز می مانند
در این رابطه مسعود سلطانی‌فر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: کوتاهی نیروهای آتش‌نشانی برای کمک به شهروندان تهرانی در حادثه ساختمان ۵ طبقه تولید پوشاک واقع در خیابان جمهوری غیر قابل گذشت است و مسئولان این سازمان باید پاسخگو باشند.
وی با اشاره به حادثه‌های اخیر در شهر تهران، اظهار داشت: طبق گزارشات رسیده متأسفانه عملکرد نیروهای آتش‌نشانی در حادثه‌های اخیر قابل قبول نبوده است.به همین دلیل اعضای شورای شهر تیمی را برای بررسی بیشتر در خصوص تأخیر در کمک‌رسانی نیروهای آتش‌نشانی تشکیل داده است.
اما از تمامی این حرفها که بگذریم اکنون سالهاست که بحث زمین لرزه احتمالی تهران بسیار داغ است در این میان هر کدام از مسئولان بر حسب وظیفه حرفه ای خود راهکاری ارایه می دهند از انتقال پایتخت و انتقال کارمندان گرفته تا مناسب سازی بافتهای فرسوده و بازنگری در قوانین نظارتی ساختمانها . در این میان بسیاری از مسئولان آتش نشانی امداد و نجات ، اورژانس و .... نیز حضور دارند و راهکارها ی مخصوص به حیطه کاری خو را می دهند اما آنچه مسلم است این است که اتفاقا کارآمدی نیروهای امداد و نجات در چنین حوادث به ظاهر کوچک است که خود را نشان می دهد . گرچه مرگ دو کارگر زحمتکش اتفاق کوچکی نیست اما با افزایش یافتن تعداد و ابعاد حوادث غیر منتظره باید توان اجرایی و عملیاتی نیروهای این بخش از جامعه نیز افزایش یابد.
این سازو کارها حتما باید در برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت مسئولان مربوطه دیده شود و نهادهایی مانند شورای شهر که نقش نظارتی دارند باید بتوانند با نظارت دقیق توان عملیاتی این نیروها را برای حوادث بزرگتر از این آزمایش کنند .
گرچه بهانه هایی چون نبود امکانات و غیره همیشه و همه جا کارساز است اما بخش های اورژانسی جامعه قاعدتا باید از هر کمبود و نبود امکاناتی مستثنی باشند که اگر نباشند نقص قطعی بازوهای نظارتی نهادهای مسئول مثل شهرداری و وزارت بهداشت و هلال اهمرو در نهایت دولت است که در اتفاقاتی با ابعاد بزرگتر باید پاسخگوی سلامت و حیات مردم باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی رضا IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    1 2
    با سلام. برای سازمانهای ایرانی کی جان انسان ها عزیز بوده که بخوان سرعت عمل داشته باشند ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    6 1
    بخدا از دیروز اعصابم ریخته بهم آخه مسئولین چقدر شعار می دین .می گن ماشین رفته نردبونش باز نشده .اخه این که دیگه هواپیما نبوده که چرخاش باز نشه و بگیم تحریم هستیم . لحظاتی که اون خانم اویزون بوده و منتظر کمک بوده ولی دریغ از کمک.اخه تا کی این مردم بدبخت چوب بی کفایتی ها رو بخورن.روز تعطیل رفته سرکار تا با هزار امید ......خداااااااااااااااااااااااااا