۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵

تسنیم نوشت:

در بلوک بندی جهانی بر اساس بحران سوریه مثلث ایران، روسیه و سوریه نغمه پیروزی سر داده اند، اما در اردوگاه مقابل اختلافات، تسویه حساب‌ها و شکست مادی و معنوی موج می زند.
ابراهیم عبدالله تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله ای در پایگاه خبری المنار با اشاره به تحولات منطقه در زمان برگزاری کنفرانس ژنو 2 نوشت: خاورمیانه به عرصه تحرکات اساسی در پرونده سوریه تبدیل شده که همزمان با برگزاری کنفرانس ژنو 2 در دو عرصه سیاسی و میدانی به چشم می خورد. تمامی طرف های توطئه چین منطقه ای لحن گفتمان و سقف های خود را افزایش داده اند تا شرایط را برای خود بهبود بخشند و جایی را در نقشه سیاسی منطقه ای برای خود دست و پا کنند.

به نظر می رسد که تروریسم از جایگاه خود فرار کرده است، این در حالی است که پیشتر هدف از تشکیل آن تخریب دولت سوریه و کنار گذاشتن آن از معادلات منطقه ای و بین المللی بود، اما حامیان و طراحان این تشکیلات نگران این هستند که قدرت مهار تروریسم را از دست بدهند. در همین راستا در حالی که آمریکا به دنبال برگزاری ژنو 2 است تروریسم به عمق خاک روسیه رسیده است و ولگاگراد از شهرهای این کشور را هدف قرار داده است. این موضوع مسکو را تشویق کرد تا اعلام جنگ علیه تروریسم و حامیان مالی آن را آغاز کند تا بتواند منابع مالی این جریان را خشک کند. اخبار موجود در رسانه های خبری از نامه ای حکایت دارند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای شاه عربستان سعودی ارسال کرد و در آن عربستان را به دست داشتن در انفجار ولگاگراد متهم کرده و اشاره هایی را نیز به عنوان پاسخ مشخص مسکو برای بازدارندگی اقدامات اینچنینی مطرح کرده است.

در این زمینه خالد العبود عضو مجلس شورای سوریه در گفتگو با المنار تاکید کرد که این نامه یک واقعیت ضروری است، بدان معنی که تمام ادله در دست روسیه است و این کشور مهم ترین جریان رو به رشد منطقه ای است و این پیشرفت، سعودی ها را ضعیف تر خواهد کرد. بویژه اینکه مسکو دلایل قطعی و متقنی در دست دارد که نشان می دهد عربستان سعودی در انفجارهای این کشور دست داشته است.

وی تاکید کرد که این دست داشتن به روسیه انگیزه جدی می دهد تا در ایجاد نقشه سیاسی جدید برای منطقه سهم داشته باشد. عبود اعتقاد دارد که بر اساس این نقشه خاندان حاکم در عربستان سعودی بر اساس پیش بینی ها در این نقشه وجود نخواهند داشت، چرا که عامل اساسی و محوری در صحنه هایی که در نقشه کنونی ایجاد شده، عربستان است. ترکیه در این راستا تسلیم شده وقطر نیز که هر از چند گاهی نفوذهایی را انجام می داد، عقب نشسته است، حال فقط عربستان باقی مانده است. به همین علت روسیه نه تنها در راستای پرونده سوریه بلکه برای منافع خود اقدام به کلید زدن این پرونده کرده است.

وی ادامه داد که چیزی که باعث شده عربستان در برابر روسیه ایستاده و به دنبال معامله با این کشور باشد، خشونت و تروریسم است. این کشور می خواهد این برگه را در نقشه جدید نیز جا دهد. البته این تلاش های سعودی ها از سوی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد، چون به دنبال گرفتن زمان از این موضوع است تا در دو پرونده اساسی وارد عمل شود:

پرونده اول موضوع فلسطین است که آمریکا سعی دارد آن را به سمت یک سازش بکشد، آنهم در زمانی که سوریه مشغول اوضاع داخلی خود است و ایران نیز درگیر پرونده هسته ای است، به همین علت جان کری وزیر خارجه آمریکا به عربستان سفر کرد تا این مسایل را با شاه این کشور در میان بگذارد. وی از عربستان خواست تا از این فرصت استفاده کرده و در زمانی که آمریکا نیاز به مشروعیت سعودی دارد، در این راستا سرمایه گذاری کند .

عبود می افزاید که آمریکا تاکنون بر عربستان سعودی فشار وارد نکرده تا بتواند از مشروعیت وی در راستای حل موضوع فلسطین استفاده کند، بلکه همان کسی که مجوز تاسیس رژیم صهیونیستی را صادر کرده، همان نیز مشروعیت نهایی تاسیس دولت یهودی را صادر خواهد کرد.

البته عربستان در این میان خیال می کند که زمان زیادی در اختیار دارد، این در حالی است که اینگونه نیست و صبر سوری ها تا ابد دوام نخواهد داشت. از این رو تصمیم نهایی در مورد نقش عربستان سعودی از طریق نامه روسیه به شاه عربستان گفته شده و در آن زمان این نامه به واقعیت خواهد پیوست.

از این منظر عبود معتقد است که عربستان سعودی در محاسبات خود در عنصر زمان اشتباه کرده و نمی تواند تمامی این پرونده های ویژه را جمع کند. طرف سوری این موضوع را می داند. طرف ایرانی نیز به علت ملاحظات فرقه ای و مذهبی نمی خواهد با عربستان وارد درگیری شود. در این میان سعودی ها روز به روز خود را بیشتر منزوی خواهند کرد.

ولگاگراد 11 سپتامبر روسیه بود

این نماینده مجلس سوریه در مورد سخنان ولادیمیر پوتین که بعد از انفجارهای روسیه  نقل شد که گفته بود این انفجارها می تواند چهره خاورمیانه را تغییر دهد، گفت که مقایسه بین آمریکا و روسیه در این میان اشتباه است، چرا که آمریکا نماینده امپریالیسم جهانی است، اما روسیه از لحاط تاریخی اینگونه نبوده است. ایران نیز اجازه نخواهد داد که با آن شکلی که آمریکا رفتار می کرد، با آن رفتار شود.
این مقام سوری در مورد ماهیت جنگ علیه تروریسم گفت که درست است که آمریکا این شعار را مطرح کرده؛ اما تاکنون با تروریسم مبارزه نکرده است، برعکس از طریق اقدامات خود باعث ایجاد تروریسم شده و آن را در راستای طرح ها و منافع خود قرار داده آنها حتی در صورت لزوم و موارد مشخص یک جریان تروریستی را ایجاد کرده و با بزرگنمایی آن اقدام به حمله به آن کرده است، مانند پدیده الزرقاوی. اما روسیه و ایران و تا حدی سوریه  سعی دارند با استفاده از انزوای آمریکا که در نقشه منطقه ای ایجاد شده است؛ یک رژیم اخلاقی را در سطح منطقه ایجاد کنند که به عنوان مثال به دنبال انتقام گیری نباشد و با عقل منفعت طلبانه و ایده  ها و منافع شخصی برخورد نکند. بلکه تعامل با عقل واقعی و منافع ملت ها را مد نظر قرار داد و خط قرمز آنها نیز عدم وابستگی دولت ها به رژیم صهیونیستی و امنیت جمهوری اسلامی ایران باشد.

عبود تاکید کرد که روسیه آل سعود را از بین خواهد برد، البته نه در سطح دولت یا رژیم یا ملت، بلکه خواستار تغییر در خاندان حاکم  در سطح اشخاص و تغییر مواضع خواهد شد، چرا که در سایه افزایش تحولات در سطح منطقه ما نیاز به چهره ای جدید داریم که بتواند ضمانت هایی را در مورد ثبات در منطقه بدهد و از برخی محورهایی که چهره های کنونی مشغول به آن هستند، دوری نماید. به این ترتیب ما بعید نمی دانیم که روسیه بر روند تغییرات در خاندان حکام سعودی تاثیر گذار شود. این در حالی است که آمریکا تا زمانی که منافعش در دور و نزدیک مورد خطر واقع نشود، توجهی به این مسایل نمی کند. بنا بر آنچه گفته شد، روسیه از خشونت و اقدامات تروریستی که چهره های قدیمی سعودی در دوره فعالیت خود به کار برده اند، استفاده خواهد کرد و این معنی واقعی سخنان پوتین است که تصریح کرد انفجارهای ولگاگراد چهره منطقه را تغییر خواهد داد.

ایران نیازی به حضور در کنفرانس ژنو 2 ندارد

این مقام سوری در مورد اظهارات محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی در مورد پشیمانی عده ای که به دنبال مانع تراشی در روند حضور ایران در کنفرانس ژنو2 هستند، گفت که این سخن برای رسانه ها بود، چرا که ایران در این نشست حاضر باشد یا نباشد، طیف خود را وارد دقیق ترین جزئیات می کند. آمریکا و روسیه بیشتر از سوریه نیاز به حضور ایران در این کنفرانس داشتند. چرا که هنگامی که ما از سازش های سیاسی نظامی در سوریه سخن می گوییم، پرونده هایی وجود دارد که باید کشورهای پیروز این میدان آنها را شکل دهند، این در حالی است که آمریکا در حال حاضر به اندازه ایران نمی تواند برخی زوایای این پرونده را مدیریت کند.  مانع تراشی عربستان و اسرائیل نیز تنها دلیلی بر پیشرفت ایران و هم پیمانانش در راستای سازش منطقه ای است و مفهوم دیگری ندارد.

اشاره مختصر محور مقاومت در قالب سفر مشترک ظریف و ولید معلم همتای سوری وی در یک هواپیما به روسیه از دیدگاه عبود نشانه ای برای پیروزی این محور است و سه طرف پیروز که نماینده محور در حال قدرت منطقه ای هستند، با هم دیدار کردند. درست بر عکس اتفاقی که در طرف دیگر رخ داده و اختلافات و انتقادات و تسویه حساب ها در بین ساختارهای مخالف دولت سوریه فراتر از حد شده است. در مثلث روسی سوری ایرانی غرور پیروزی را می توان دید اما در طرف مقابل شکست مادی و معنوی خود را جلوه می دهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • h IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    6 5
    سلام. خوشم اومد از بیکار که ثابت کردواقعابیمار است واز نوعی بیماری حقارت رنج میبردبه همین دلیل نمی فهمد که قضیه بر عکس است.این امریکاست که ناخواسته افغانستان وعراق و...راتحویل ایران داده است.توصیه میکنم برود از اهلش سئوال کندشاید بفهمد اگر بخواهد!!!.فکر کن ببین اب به اسیاب چه کسی میریزی واز این حرفها چه کسی سود میبرد وتورا چه سهمی از این سود است؟؟؟؟
  • كارمند A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    بيكار جان تو آمريكا بيشتر ازهر جاي ديگه اي ميگويند هزينه هاي مادي ومعنوي جنگ در افغانستان وعراق را اول آمريكا و بعدمرتجعين منطقه اي دادند نفعش به جيب ايران رفت مقدار نفوذي كه ايران تو عراق داره از نفوذي كه دولت آمريكا در خود امريكا دارد بسيار بيشتر است نگاه به دو سه تا بمب گذاري نكن اگر مخالفها نفوذ داشتند ديگه بمب نميگذاشتن در افغانستان هم كم وبيش وضع به همين منوال است مطمئن باشيد نفوذ ايران در افغانستان از تمامي دول اروپايي وحتي روسيه بيشتر است در عراق وسوريه و لبنان نفوذ ايران در درجه اول در بعضي در رده دوم است .