از پلنگ‌کشی تا گوزن‌کشی؛ حیوان‌آزار هم شده‌ایم؟ / نگاهی به شکارها و حیوان‌آزاری‌های اخیر در ایران

می‌خوانیم و به سادگی از کنارش رد می‌شویم «که جان دارد و جان شیرین خوش است».

فهیمه حسن‌میری: بلایی که سر طبیعت می‌آید از یک طرف، رفتاری که با حیوانات انجام می‌شود هم از طرف دیگر. معلوم نیست چرا به موازات تلاش‌های فعالان و دوستداران محیط زیست، عده‌ای هم داس و تفنگ به دست می‌گیرند و می‌خواهند هرچه آنها کاشته‌اند را درو کنند و هرچه مواظبش بوده‌اند را از بین ببرند. نمونه آخرش همین چند روز پیش، پارک پردیسان، شلیک به گوزن زرد ایرانی.

 این اتفاق مدت کوتاهی بعد از آن افتاد که عده‌ای از فعالان محیط زیست و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در اعتراض به شکار حیات وحش در مقابل سازمان محیط زیست تجمع کردند. این طرفداران طبیعت و حیوانات، با شعارها و پلاکاردهایشان، از مسئولان خواستند بیشتر به وضعیت محیط زیست، حیات وحش و توقف شکار گونه‌های در حال انقراض رسیدگی کنند. احمدعلی کیخا، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست هم به میان آنها آمد و گفت برای جلوگیری از فروش سلاح‌های شکاری تلاش می‌کنند. شاید هم برای همین است که حالا معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، شلیک به گوزن از اتوبان همت، بیخ گوش این سازمان و بدون این که شلیک‌ کنندگان توانایی دسترسی به شکار داشته باشند را نوعی نشانه و پیام به این سازمان می‌داند و می‌گوید این پیام‌ها نتیجه‌ای ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با شکار مصمم است.

 ابتکار البته در کنار این که می‌گوید مجازات‌ها برای این جرایم کافی نیستند و باید در جرایم شکار و صید تجدید نظر شود، از برخورد قاطعانه با متخلفان خبر می‌دهد. با این حرف‌ها، کسانی که دلشان از این حیوان‌آزاری‌ها و قتل‌های اخیر به درد آمده منتظرند این پیگیری‌ها زودتر به نتیجه برسد و شکارچی‌ها دستگیر شوند. اما چه آنها دستگیر شوند و برخورد قانونی با آنها صورت بگیرد و چه نه، این سوال‌ها مطرح می‌شود که ریشه این خشونت‌ها کجاست؟ قوانین کافی نیستند یا به خوبی اجرا نمی‌شوند؟ جای آموزش برای دوستی با حیوانات در رسانه‌ها و کتاب‌های درسی کجاست و چرا فقط به همین بسنده می‌شود و می‌خوانیم و به سادگی از کنارش رد می‌شویم «که جان دارد و جان شیرین خوش است».


مجازات‌ها کافی هستند؟

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران درباره قوانینی که درباره شکار غیرمجاز و آزار حیوانات وجود دارد می‌گوید: قانون شکار و صید در سال 1346 تصویب و در سال 1375 اصلاح شده است. در این قانون برای شکار و صید جانوران وحشی عادی بدون پروانه و بعضی موارد دیگر جزای نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال و حبس از یک ماه تا شش ماه تعیین شده است. همچنین در ماده 11 قانون برای شکار صید در فصول و ساعات ممنوع و مقرر یا در مناطق ممنوع یا با استفاده از طرق غیرمجاز و یا تخریب چشمه‌ها و آبشخورهای حیوانات در مناطق حفاظت شده جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال یا حبس از 91 روز تا شش ماه پیش‌بینی شده است.

به گفته بهمن کشاورز شدیدترین مجازات موضوع این قانون در ماده 12 آن برای شکار و صید جانوران وحشی حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه و از بین بردن رستنی‌ها و تعلیف و تخریب در پارکهای ملی پیش‌بینی شده که سه ماه تا سه سال حبس و یک میلیون و پانصدهزار ریال تا 18 میلیون ریال جزای نقدی است: البته مجازات مشابهی هم برای شکار جانوران وحشی کمیاب و در معرض خطر انقراض در ماده 13 پیش بینی شده است.

این حقوقدان و وکیل دادگستری با اشاره به این که حداکثر مجازاتهای تعیینی شاید برای تنبه شکارچیان غیرمجاز کافی باشد اما حداقل‌ها کافی نیست، به نقش مهم آموزش در کنار تعیین مجازات تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد مبارزه با حیوان آزاری بیش از آن که از طریق قانونگذاری و تعیین مجازات ممکن باشد به وسیله کار فرهنگی و آموزش ممکن است.

کشاورز ضمن این که به خانواده‌ها توصیه می‌کند به فرزندانشان از کودکی دوستی با حیوانات را یاد بدهند و به نقش مهم آموزش تاکید می‌کند و می‌گوید به نظر می‌رسد مبارزه با حیوان‌آزاری بیش از آن که از طریق قانونگذاری و تعیین مجازات ممکن باشد به وسیله کار فرهنگی و آموزش ممکن است.

 به عقیده او بهتر است پدر و مادرها از زمان کودکی فرزندانشان را مورد مراقبت و دقت قرار دهند: بعضی حرکات بر مبنای بررسی‌های علمی نشانه تحولات روانی و فکری آینده و احیانا وجود روان‌نژندی یا روان‌پریشی یا حتی دیوانگی شناخته شده است. یکی از این نشانه‌ها میل کودک و نوجوان به آزار حیوانات است که این علامت در بسیاری از قاتلین زنجیره‌ای دیده شده است.


خشونت علیه حیوانات، مقدمه خشونت علیه انسان‌ها

درباره این که چرا و چه می‌شود که حیوانات را نشانه می‌گیریم، رییس انجمن حمایت از حیوانات می‌گوید نباید به این موضوع تنها از یک بعد نگاه کرد بلکه ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، قانونی و محیط زیستی در این قضیه دخیلند.

سید جاوید آل داوود با اشاره به این که قوانین نقش مهمی در این زمینه دارند  به خبرآنلاین می‌گوید: اما تنها قانون نیست. اگر ضعف قانونی وجود داشته باشد با استفاده از قوانین مکمل و مشابه دیگر می‌توان مجازات متخلفان را تشدید کرد؛ البته اگر اراده‌ای برای این کار وجود داشته باشد.

او با انتقاد از سازمان محیط زیست در برخورد با متخلفان می‌گوید: جالب است در مواردی که اتفاق افتاده، خود مسئولان سازمان محیط زیست بقیه را متهم می‌کنند و می‌گویند چرا چنین اتفاقاتی می‌افتد. این در حالی است که ما این سوال را از آنها داریم و باید بگوییم چرا راهکارهای نظارتی یا برخورد قاطعانه‌ای با متخلفان صورت نمی‌گیرد که دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

این فعال محیط زیست در عین حال مسائل اقتصادی را موثر می‌داند: این را هم نباید فراموش کنیم که بسیاری از این اتفاقات به دلیل فشار مالی و مشکلات اقتصادی و سودهای کلانی است که در شکار و قاچاق حیوانات وجود دارد. وقتی در مناطقی فرصت‌های شغلی مناسبی وجود نداشته باشد این احتمال که افراد به شکار حیوانات به عنوان راهی برای امرار معاش نگاه کنند بسیار بیشتر می‌شود.

آل داوود در عین حال به خشونت‌هایی که در سطح جامعه و بین افراد رواج دارد اشاره می‌کند و آن را هم موثر بر آزار حیوانات و هم تاثیرگرفته و ناشی از خشونت علیه آنها می‌داند و مثال می‌زند: نمونه این اتفاق را درمورد بیجه، قاتل کودکان دیدیم و همان زمان این را مطرح کردیم. بیجه قبل از این که به آزار و قتل کودکان دست بزند، در محله‌شان سگ‌ها را می‌کشت و اصلا به «بیجه سگ‌کش» معروف بود. اما کسی به این موضوع که این مساله باید جدی گرفته شود توجهی نکرد و همه یا با خنده یا با بی‌توجهی از کنار این مساله گذشتند تا این که این خشونت به انسان‌ها رسید و بعد جنجالی شد.

رییس انجمن حمایت از حیوانات با تاکید بر این که خشونت علیه حیوانات را نباید از موضوعات انسانی جدا دید، می‌گوید: اینها معضلات اجتماعی است که باید با همدیگر مورد بررسی قرار بگیرد اما هیچ حرفی از خشونت علیه حیوانات به میان نمی‌آید. وقتی در رسانه‌ها جایی برای آشنایی با حیوانات وجود ندارد و مدام این نگاه تقویت می‌شود که حیوانات موجوداتی هستند که نباید از آنها نگهداری کرد و باید از آنها دور ماند یا صرفا برای تامین منافع باید نگهداری شوند نه از سر محبت و توجه، طبیعتا آزار و کشتار آنها هم ممکن می‌شود.

او از این هم خبر می‌دهد که قرار است سال آینده را سال بدون شکار اعلام کنند و ابراز امیدواری می‌کند که در سال آینده همت بیشتری برای ندادن مجوز شکار باشد، اسلحه‌ها جمع شوند، حیوانات کمتری مورد نشانه‌گیری قرار بگیرند و با آنها مهربان‌تر باشیم.

 

جدول زیر نمونه‌هایی از آزار و قتل حیوانات است که در دو سال اخیر اتفاق افتاده است

تاریخ

شرح اتفاق

برخورد با متخلفان

شهریور 1390

یک قلاده خرس مادر به همراه دو توله‌اش در روستای شمس‌آباد ونک شهرستان سمیرم به طرز هولناکی کشته شدند. انتشار فیلم این کشتار افکار عمومی را جریحه‌دار کرد و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

سازمان محیط زیست خواستار اشد مجازات برای متهمان بود اما 16 ماه پس از انتشار فیلم، دادگاه متهمان را فقط به 18 ماه حبس و پنج سال استفاده نکردن از اسلحه شکاری محکوم کرد. این حکم غیابی و در شرایطی صادر شد که یکی از متهمان متواری و دیگری به قید وثیقه آزاد بود و در جلسه دادگاه حضور نداشت.

شهریور 1390

افراد سودجو در تالاب تپراق‌کندی پارس‌آباد مغان واقع در شمال استان اردبیل سم ریختند تا با این روش ماهی صید کنند. به گفته رئیس اداره محیط زیست این شهرستان این سموم شیمیایی بیش از 6 هزار قطعه ماهی را تلف کرد.

دو نفر شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند.

مهر 1391

یک قلاده خرس قهوه‌ای که به قصد خوردن آب در استخر افتاده بود، با ضربات اجسام سخت از پا درآمد.

کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست و شبکه دامپزشکی شهرستان در محل حاضر شده و پس از معاینه لاشه و تایید نحوه کشته‌شدن حیوان صاحب باغ را به عنوان متهم اصلی تحویل مقامات قضایی دادند.

بهمن 1391

دو رأس شوکای کمیاب و باردار در منطقه حفاظت شده بولا در مازندران کشته شدند.

چهار شکارچی متخلف دستگیر شدند.

آبان 1392

کشتار پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و غیر آبزی که به منطقه فریدون‌کنار مهاجرت می‌کنند به صورتی که به گزارش فعالان محیط زیست، تنها در چهار روز (از تاریخ ١٤ تا ١٧ آبان ماه) دست کم دو هزار غاز خاکستری مهاجر خرید و فروش شده‌اند.

---------

دی 1392

یک توله پلنگ در جاده گچساران - دیل با یک خودرو برخورد کرد و به دلیل خونریزی داخلی مرد.

------------

دی 1392

نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود در منطقه شکار ممنوع تپال، سه شکارچی را به همراه لاشه یک قوچ وحشی دستگیر کردند.

مسوول جمعیت «دیده‌بان طبیعت شاهرود» که برای اولین‌بار این خبر به‌ نقل از او منتشر شد می‌گوید محمدعلی اینانلو، چهره شناخته‌شده محیط زیستی در این شکار نقش داشته اما رییس اداره محیط‌زیست شاهرود می‌گوید برادر محمدعلی اینانلو و سرایدار منزلش در این کار نقش داشته‌اند نه خود او. به گفته او پرونده توسط مقامات قضایی تحت بررسی است و به‌زودی رای بدوی در این زمینه توسط دادگاه صادر می‌شود.

دی 1392

به یک پلنگ عظیم الجثه گلوله شلیک شد که درنهایت منجر به قطع نخاع و مرگ دلخراش این پلنگ شد.

دو نفر که پدر و پسر و از اهالی یکی از روستاهای منطقه دوهزار تنکابن بودند، در این رابطه شناسایی تحویل مقامات قضایی شدند. برای متهمان در دادگاه قرار مجرمیت صادر شده و متهمین با دستور قاضی پرونده تا روشن شدن ابعاد ماجرا روانه بازداشتگاه شدند.

دی 1392

لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه چرزو از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در محلی نزدیک به نقطه‌ای که اوایل همان ماه یک توله پلنگ بر اثر برخورد با خودرو تلف شد، مشاهده شد. علت‌ مرگ،‌ جنسیت و سن این پلنگ مشخص نشد چون زمانی که محیط بانان برای بررسی موضوع به محل مربوطه رفتند متوجه شدند لاشه پلنگ توسط افراد ناشناس سوزانده شده است.

------------

دی 1392

یک راس گوزن زرد با شلیک افراد متخلف در منطقه فنس‌کشی شده داخل پارک پردیسان تهران تلف شد.

دو نفر به عنوان مظنونین اصلی به دستگاه انتظامی معرفی شدند و سازمان محیط‌ زیست وعده پیگیری این موضوع را داده است.

بهمن 1392

در اثر بارش برف و سرمای شدید، بسیاری از پرندگان باغ پرندگان شیراز یخ زده و مردند.

مدیر کل محیط زیست استان فارس اعلام کرد مسئولان باغ پرندگان که امکانات گرمایشی لازم را تدارک ندیده بودند مقصرند اما مسئول باغ می‌گوید از سال 89 درگیر تهیه گاز شهری است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    102 2
    متاسفانه روزگار مردم رو بی رحم کرده مروت جوانمردی ایمان به خداوند که کم باشه ادم به حیوانات که نه زبان دارن نه عقل و هرکاری رو به صورت غریزی انجام میدهند رو اینجور از بین میبره.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      سوژه دریاچه ارومیه تموم شد! حالا نوبت پلنگ و گوزن و خرس هست! خسته نشدید؟؟!!!!
    • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      88 7
      بی نام 2 : لطفا سکوت کن اگه به امثال تو باشه پس فردا مورچه هم روی زمین نمیمونه .
    • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      51 1
      بی نام 4 اوکی انسان اشرف مخلوقات.این دلیل و توجیه شماست برای آزار و اذیت حیوانات و کشتن و سوزوندن و زجر دادن این آفریده های پاک خدا ؟ چون اشرف مخلوقات هستید باید بزنید بکشید و جونشو بگیرید ؟!
    • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      38 1
      اقای بی نام دوم برات متاسفم که شما جز همون افراطی های اقلیت جامعه هستی
    • حامد A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      26 2
      بی نام 4: تو درک ات میرسه؟ تو الان اشرف مخلوقاتی؟ خدا در قرآن کریم می‌فرماید: ""«بل اتبع الذین ظلموا اهوائهم بغیر علم فمن یهدی من اضل الله و ما لهم من ناصرین»، ولى ظالمان بدون علم و آگاهى، از هوى و هوسهاى خود پیروى کردند! پس چه کسى مى‏تواند آنان را که خدا گمراه کرده است هدایت کند؟! و براى آنها هیچ یاورى نخواهد بود!"" بعدشم کسی نگفت جان انسان مهم نیست کدام یک از این اتفاقات و حیوان آزاری ها به خاطر حفظ جانشون بوده؟؟ هیچ کدام، یه سری عقده ای و روانی برای خالی کردن خودشون دست به کشتار حیوانات می زنن چنین انسان های ظالمی اشرف مخلوقات نیستن بلکه پست ترین موجودات روی زمین هستند
    • بابك IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      11 1
      نرگس خانم واقعا انساني خدا شما را نگه داره...
  • حسین RO ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    63 2
    اگر گذر تان به شهر فریدونکنار افتاد سری به بازار ماهی این شهر بزنید و ببینید که چگونه پرندگان مهاجری که برای زمستان گذرانی به تالابهای این شهر امده اند را شکار و به فروش گذاشته اند.انواع واقسام پرندگان چه مرده وچه زنده.غرفه هایی پر از لاشه پرندگان.متاسفم
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    75 12
    مجازات اعدام بزارید تا کسی حتی فکر شکار هم نکنه این مجازات ها هیچ اثری ندارن
    • بی نام CH ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      20 46
      میخوان یکدفه همه مردم رو اعدام کنن شما خیالتون راحت بشه؟؟؟
    • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      3 0
      نه فقط اونایی که شکار میکنن حیوانات را آزار میدن لذت میبرن لبخند میزنن و ژست میگیرن اونایی که با بی رحمی تمام حیوانات بیچاره را دارن از بین میبرن
  • دوستدار محیط زیست A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    150 3
    گاوان و خران بار بردار به زآدمیان مردم آزار!
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      33 42
      رئیس سازمان محیط زیست باید استعفا بده
    • شاپان غلوش IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      15 1
      صب کن ایناهم مثل شیر و ببر ایرانی که نماد های ایران اند نسلشون منقرض میشه
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      6 1
      تا هر چی می شه میگین فلانی باید استعفا بده ... این که نشد ...سیاست ها مشکل داره این که چه شخصی سر کار باشه اونقدر تاثیری تو این قضیه نداره ... مخصوصا تو زمینه محیط زیست
    • سینا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      12 7
      استعفا بده که اون اشخاصی که در دولت قبلی وزیر محیط زیست بودن و الان دارن حیوانات رو با سیاست میکشن دوباره بیان روی کار ؟ واقعا متاسفم.آخه کدوم انسانی در کجای دنیا برای پست و مقام جان یه موجود زنده رو میگیره تا به قدرت برسه ؟
    • بی نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      4 7
      وقتی شهردار تهران باید به خاطر یکی از سازمان های زیرمجموعه شهرداری استعفا بده خانم ابتکار نباید به خاطر کشته شدن این همه حیوون در حال انقراض که مستقیما به سازمان متبوعه اش مربوط هستن استعفا بده؟
    • مهتاب IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      13 1
      حيوون إزارى كوچك ترين ظلميه كه ما انجام ميديم،. كودك ازارى، همسر ازارى، سالمند ازارى ،همسا يه ازارى .... رو هم بايد به ليست افتخاراتمون أضافه كنيم، فكر نكنيد كودك ازارى فقط كشتنه كودكه همون كه راحت و بى خيال كنار بچه مون سيگار ميكشيم ،بد رانندگى مى كنيم، فحش ميديم ،همه خودش به نوعى كودك إزار يه، وقتى تمام خستگى مون رو سر پدر و مادرمون خالى مى كنيم ،سالمند إزار يه ووو..... بد مردمانى شديم قبول كنيم، به خودمون نمى تونيم دروغ بگيم!!!!
  • اسمان فر IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    91 3
    این داستان کشته شدن حیوانات هم عجیبه/قطعا به حضور خانم ابتکار در سازمان محیط زیست هم ربط داره
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      26 34
      ربطی به خانم ابتکار نداره این اولین بار هست که یک وزیر دلسوز حیوانات اومده روی کار و دارن کارهای زیر ساختی انجام میدن و خدا رو شکر هم مسئولین هم مردم حساس شده اند وگرنه در دوره های پیشین این همه حیوانات رو میزدن میکشتن و کسی ککشون هم نمیگزید
    • شهرزاد IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      79 2
      کشتن حیوانات یک مسیله سیاسی است و چون معصومع ابتکار رییسشه بعضیها میخواند بگند ایشون توانایی اداره محیط زیست را ندارد.
  • محسن IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    47 0
    پلنگ تایبادی رو یادتون رفت.که بسیار بد هم کشته شده بود.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    38 0
    اگر منطقه حفاظت شده ميان كاله برويد هم هر از چند گاهي صداي تير را مي شنويد. اين منطقه جايي است كه كاملا تحت حفاظت است ولي نمي دانم شكارچيان از كجا مي آيند.
  • mostafa IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    79 0
    گاندی: عظمت یک ملت و پیشرفت اخلاقی اش را می توان از برخورد با حیوانات تشخیص داد.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    39 0
    حقوق حیوانات در اینجا خیلی بی اهمیته...
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    35 0
    دوست دارم یه روزی حیوانات زبون دربیارن و یه دادگاهی تشکیل بدن که متهمانش انسانهایی باشن که حیوان آزاری کردن و شاکیاش حیوانات ببینم چه جرفی برای گفتن داره این موجود دو پا...
  • ahmad IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    33 0
    مردم ایران خیلی وقته که حیوان آزار هستن. اصلا وقتی یک حیوان رو آزار میدن ، دلشون حال میاد! حیوان آزاری فقط این نیست که بری پلنگ یا گوزن بکشی. همین که حتی به یک گربه تو خیابون هم آزار برسونی، میشه حیوان آزاری. در حالیکه در روز صدها بار همین حادثه گربه کشی یا گربه آزاری توسط مردم ایران انجام میشه. کسی هم نیست که این آدمها رو مجازات کنه...
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      9 0
      آفرین توجه به نکاتی که از انظار همگان دور است.
    • حمیده IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      9 0
      کاملا با شما موافقم شما به یک گربه بدبخت گرسنه تو این سرما یکخورده غذا بده متاسفانه مردم با فرهنگ ما برخوردی میکنند که انگار داری یک گناه کبیره انجام میدی. چون از نظر انها حیوانات حق زندگی ندارندبنظر من به عده ای از ادما که گفته میشه حیوان در واقع به حیوانات توهین میشه.
  • مجید A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    18 0
    برای محیط زیست سالم تر باید جنگید
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    19 0
    مشکل این است که الان مجوز شکار خیلی ارزان است به طوری که کسی که مجوز شکار می گیرد در اصل پول گوشت شکار را هم نمی دهد! یعنی کسی که 500هزار تومان می دهد و مجوز می گیرد و یک قوچ مثلا 100 کیلویی می زند فقط کیلویی 5 هزار تومان پول داده!! آن هم صدا و سیما که فکر می کند ما در عصر هجر زندگی می کنیم و دائما در برنامه های خود مستقیم و غیرمستقیم شکار را تمجید و تبلیغ می کند!
  • نازی DE ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    16 3
    بی نام دوم قطعا شما از اون آدمایی هستین که هفت تیر بدست تو خیابونا آدمم می کشین
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    13 0
    طی چند سال اخیر تدابیر سازمان محیط زیست به عوض فعالیت گسترده در بخش محیط زیست انسانی و طبیعی و حقوقی و مالی و ... فقط متمرکز بر حیات وحششده و برخورد عاطفیبا موضوع. متاسفانه فقط دیدگاه جریمه کردن مورد تائید است زیرا 70 درصد مبلغ به محیطبان-رئیس-حقوقی میرسد-ولی تاکنون هیچ بخشی از سازمان پیگیر این موضوع نشده اند که چرا به مخبرها به فرم قانونی اولا نامشان در صورتجلسات تخلف نمی اید و ثانیا چرا بخشی از جریمه به این افراد پرداخت نمیشود و این مورد کاملا سازگار با تفویض بخشی از اختیارات و مشارکت جوامع محلی در حفاظت است -دیدگاه قدیمی دوره شکاربانی فقط حاکم است و هیچ تجدید ساختاری را شاهد نیستیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    20 0
    ازین که کم کم دغدغه محیط زیست افزایش یافته خوشحالم از شما هم منونم ولی باید روستاییها رو اموزش داد و تامین کرد و البته عواقب صدمه زدن به محیط زیست ترسوند
  • بی نام SE ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    12 0
    از نظر من اولا شکار بعنوان تفریح , بیماری دگرآزاری (سادیزم ) است , والسلام , حالا میخواد یک گنجشک باشه یا یک پلنگ. دوما ما نباید چهار تا متخصص داشته باشیم که بیان چند تا از این پلنگها رو با داروی بیهوشی بگیرند و مراقبت کنن تا نسل آنها ادامه پیدا کنه؟؟؟!! لا اقل ندارین و این کاره نیستید از خارج بیارید.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    13 0
    باید جرایم سنگین بشود۰۰۰ در غرب هم چنین است که فکر همچین کاری هم به کله نزند۰۰
  • دوستدار وطن US ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    9 0
    نه همین لباس زیباست نشان آدمیت /
  • سلنا IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    یک نگاهی به خودمان بکنیم
  • .................. IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    1 0
    همه شما که طرفدار یوزین برین توی سایت محیط زیست شکایت کنین