جشنواره مطبوعات در حالی به بیستمین دوره خود قدم گذاشت که با تغییرات عمده‌ای مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شاید همین تغییرات است که باعث استقبال گسترده اهالی مطبوعات و رسانه از این دوره جشنواره شده است. تغییراتی که نشان از حرفه‌ای بودن جشنواره بیستم می‌دهند.

شرکت ۱۲۸۳ نفر از تهران(تا قبل از پایان مهلت فراخوان جشنواره پیش از تمدید آن) و بیش از دو هزار نفر از سایر شهرستان‌ها، یکی از نکات مورد توجه این جشنواره است. از سوی دیگر، تقاضا برای تمدید مهلت ارسال آثار آن‌قدر زیاد بود که دبیرخانه این جشنواره مجبور کرد فراخوان را ده روز دیگر تمدید کنند. تقاضاهایی که سراغش را هم می‌شد از دست‌اندرکاران جشنواره گرفت و هم از گوشی دبیر این جشنواره سید فرید قاسمی، که پر بود از پیامک و تماس‌هایی که می‌خواستند مهلت ارسال آثار تمدید شوند.

دبیری به نام سیدفرید قاسمی

تغییرات از همان نحوه انتخاب دبیر جشنواره آغاز شد. اتفاقی که پیش از این رخ نداده بود. در سال‌های گذشته دبیر توسط معاونت مطبوعاتی انتخاب می‌شد اما این بار دبیر توسط شورای هماهنگی صنوف مطبوعاتی انتخاب شده است. بدین ترتیب حضور روزنامه‌نگار کهنه‌کاری مثل سیدفرید قاسمی، نخستین خبر خوشی بود که درخصوص این جشنواره به گوش اهالی مطبوعات رسید.

سیدفرید قاسمی بعد از هشت سال سکوت و خانه‌نشینی عهده‌دار جشنواره بیستم مطبوعات شد. اما چطور شد که او تصمیم گرفت چنین پیشنهادی را بپذیرد؟ این پرسشی است که سیدفرید قاسمی در پاسخ آن به خبرآنلاین گفته است:‌ «آرزوی ما این است که تشکل های مطبوعاتی، امور مطبوعات را به دست بگیرند. حالا که این تغییرات حاصل شده، می توان به آن، به عنوان یک نقطه شروع نگاه کرد. پس باید به تحقق این کار کمک کرد. اگر من قبول نمی کردم، هم نسلانم هم این کار را بر عهده نمی گرفتند، باز دوباره جشنواره انتصابی می شد و اوضاع به روال سابق می گذشت. امیدوارم این پایه، درست پی ریزی شود و دوستان برای رونق جشنواره مطبوعات که یک شاخص آن ارسال آثار است، همه مشارکت کنند تا این نهال پویا درخت تناوری شود که همه بتوانند زیر سایه سارش قلم بزنند.»

او می‌گوید که مهم‌ترین دغدغه‌اش رعایت عدالت در این جشنواره است: «تمام دغدغه من این است که حقی از کسی ضایع نشود و تبعیضی صورت نگیرد. در ضمن می خواهیم گزارش کل کارمان را با مصاحبه و خبر و ارائه گزارش به اطلاع جامعه رسانه ای کشور برسانیم و آن را در دسترس شان قرار دهیم. خواهشم از همکاران مطبوعاتی این است که هر نکته ای را که به ذهنشان می رسد جهت بهبود کار حتما به ما اعلام کنند تا انجام دهیم و ما را از پیشنهادهای خود محروم نسازند.»

شفافیت سرلوحه دست‌اندرکاران جشنواره بیستم

این روزها شفافیت، یکی از شعارهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. شاید به همین خاطر است که در جشنواره مطبوعات اسامی داوران نهایی و گروه‌های تخصصی، در همان نخستین نشست خبری این جشنواره اعلام شد تا اهالی مطبوعات بدانند که آثارشان قرار است توسط چه کسانی مورد داوری قرار بگیرد.

شفافیت، نکته‌ای بود که سیدفرید قاسمی هم بر آن تاکید دارد: «شفافیت مهم ترین نکته برای ماست و سعی می کنیم این نکته را لحاظ کنیم.»

داوران حرفه‌ای جشنواره بیستم

در فهرست اعلام شده داوران، به نام‌های بخشی از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و شناخته شده مطبوعات برمی‌خوریم. فهرستی که روزنامه‌نگاران و دیگر شرکت‌کنندگان در این جشنواره را مطمئن می‌کند آثارشان از طرف کسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در حرفه‌ای بودن‌شان شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

یونس شکرخواه، رضا مقدسی، حسن نمکدوست تهرانی، محمدرضا زائری، احمد توکلی، سیدجلال فیاضی، کسری نوری، صیف‌الله صمدیان، رضا مقدسی و لیلا رستگار، نام‌هایی هستند که به عنوان داوران نهایی جشنواره بیستم معرفی شده‌اند.

اما در بخش‌های تخصصی نیز داوران جداگانه‌ای معرفی شده‌اند که از این قرارند: خبر: علیرضا کتابدار، گزارش: علی اکبر قاضی زاده، عکس: فرهاد سلیمانی، مصاحبه و میزگرد: فریدون صدیقی، سرمقاله: امیدعلی مسعودی، مقاله: محمد قوچانی، تیتر: مجید رضاییان، صفحه آرایی: محمود مختاریان، طنز: رضا رفیع، ادبی نویسی: جواد محقق، جدول و سرگرمی: محمدرضا رنجبر، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی: سیدنظام الدین موسوی، شهدای مطبوعات: سعید علامیان، پیشکسوتان: محمدمهدی فرقانی و پاکیزه نویسی: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.

اینترنت به جای پست

از طرف دیگر امکان ارسال آثار از طریق اینترنت، یکی دیگر از تغییراتی است که جشنواره بیستم با خود آورده است. تا پیش از این روزنامه‌نگاران مجبور بودند از طریق پست آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. روشی که مشکلات بسیار زیادی برای اهالی مطبوعات به وجود می‌آورد. هزینه ارسال مطالب، دیر رسیدن مطالب به دبیرخانه و گاهی اوقات گم شدن مطالب در اداره پست بخشی از این مشکلات بود.

اما حالا روزنامه‌نگاران و متقاضیان شرکت در جشنواره بیستم به راحتی می‌توانند از طریق اینترنت آثارشان را به دبیرخانه جشنواره برسند. این هم یکی دیگر از دلایلی است که می‌توان برای استقبال گسترده از جشنواره بیستم مطبوعات برشمرد.

 

خصوصیات جشنواره

سیدفرید قاسمی، حسن نمکدوست تهرانی و یونس شکرخواه، به همراه حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بیستم هستند. به این فهرست البته باید کاووس صادقلو رییس شورای هماهنگی صنوف مطبوعات را هم اضافه کرد.

این شورا سرفصل‌های بخش اول جشنواره را چنین انتخاب کرده است: خبر، گزارش، عکس، مصاحبه، میزگرد، سرمقاله، مقاله با رویکرد نقد، تحلیل و تفسیر، تیتر، صفحه آرایی، طنز، ادبی نویسی و جدول و سرگرمی تشکیل می‌دهند. در بخش مطبوعات محلی و منطقه ای نیز سرفصل های خبر، گزارش، عکس ، مصاحبه و میزگرد، سرمقاله و مقاله با رویکرد نقد، تحلیل و تفسیر، تیتر و صفحه آرایی در نظر گرفته شده است.

در این جشنواره علاوه بر تهرانی‌ها، روزنامه‌نگاران خراسان رضوی، اصفان و لرستان بیشترین آثار را برای ارزیابی به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.

روزنامه‌نگاران نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان مطبوعات، خبرگزاری‏ها و پایگاه‏های اطلاع رسانی تا ده بهمن فرصت دارند، حداکثر 3 اثر از آثار برتر خود را که از آغاز فروردین ماه 1391 تا پایان شهریورماه 1392 منتشر کرده اند به سایت جشنواره به نشانی: www.jashnvarehrasaneh.ir   ارسال کنند.

 

57244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شایان A1 ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    2 0
    در سالهای گذشته خود مدیران مسئول و سردبیران تنها به ارسال مقالات و آثار خود و دوستان گرمابه و گلستانشان اکتفا می کردند و از آن بدتر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ادارات شهرستان به نام بعضی ها که همفکر آنان نبودند به آسانی خط قرمز می کشیدند که واقعا تاسف بار است وآن مقالاتی که می رسید چه داوری هایی صورت می گرفت که خدا می داند ، اما امسال با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ای کاش دیگر شاهد تکرار اعمال گذشته نباشیم و دیگر این که نام داوران اگر اعلام نمی شد بهتر بود و اهل قلم شهر های کوچک هیچ ارتباط و آشنایی با کسی ندارند ولی شهرهای بزرگ ومراکز استان ها وضعیت به گونه دیگری است ای کاش ارتباطات و آشنایی ها تاثیر گذار نباشد وداوران محترم فقط به قلم حرمت نهند و بس .امیدوارم این گونه باشد و