رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در نشست خبری که برای دستاوردهای حوزه سلامت کشور در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد در مورد کنترل جمعیت، تعرفه پزشکی، زیر میزی پزشکان و وضعیت دارویی کشور توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مانند دو سال گذشته،‌ مهمترین سوال خبرنگاران از وزیر اسبق بهداشت و تئوریسن برنامه تنظیم خانواده، درباره افزایش جمعیت بود.

دکتر علیرضا مرندی در این نشست خبری هم خود در مورد طرح تنظیم خانواده که در زمان وزارت او تدوین و اجرا شد، گفت: اول انقلاب چون جمعیت افزایش یافت و امکانات محدود بود، به تنظیم خانواده پرداختیم و در آن زمان خدمت بزرگی به کشور بود در حالی که اکنون می‌گویند کسی که این برنامه را ارائه کرد آمریکایی بوده است.

او گفت: اگر جمعیت دو برابر شده بود امروز با این امکانات چگونه نیازها را برطرف می‌کردیم و در واقع امنیت تهدید می‌شد. کشورهایی مانند ایتالیا هر 720 سال یک بار جمعیتشان 2 برابر می‌شد اما اول انقلاب ما محاسبه کردیم که هر 17.5 سال، 2 برابر می‌شود.

مرندی گفت: در آن زمان مدارس چند شیفته بود و تأمین غذا برای این افراد به دلیل کوپنی بودن،‌ بسیار سخت بود در نتیجه ارائه خدمات را دچار مشکل می‌کرد.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی به مشورت خود در آن دوره با جمعیت‌شناسان اشاره کرد و گفت: آنها نسبت به اینکه برای سال 91 رشد جمعیت به 2.5 برابر برسد مایوس بودند و مردم هم کاری به قانون نداشتند و تنظیم خانواده را خلاف شأن می‌دانستند، اما زمانی که حضرت امام (ره) فرمودند که کنترل جمعیت قابل بحث است، مردم این کار را شروع کردند. درواقع خواست مردم بود اجباری در آن وجود نداشت.

مرندی گفت: اما الان خطری که به تازگی از کنترل جمعیت گفته می‌شود درست است و باید رشد جمعیت از کندی آن خارج شود و امکاناتی را برای ازدواج بیشتر، فرزندآوری سریع و کوتاه کردن فاصله فرزندآوری ایجاد کرد.


مهمترین اظهارات او در این نشست خبری در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
دارو - در سالهای اخیر از طرح ژنریک دارویی فاصله گرفتیم در نتیجه بِرندهای دارو وارد و گران شد.
- در گذشته تجهیزات پزشکی به دقت و وسواس وارد می‌شد و سطح‌بندی تجهیزات پیش‌بینی شد اما کم‌کم به فراموشی سپرده شد و از طرف مجلس و نمایندگان فشارهایی وارد شد تا دارو و تجهیزات پزشکی بدون سطح‌بندی وارد شود در نتیجه تجهیزات و دارو گران شد.
- جمع اعتبارات برای ارز، دارو و تجهیزات پزشکی در گذشته اگر گران می‌شد 400 میلیون دلار پیش‌بینی می‌شد اما اکنون بودجه‌ای که تصویب می‌شود بدون در نظر گرفتن سطح‌بندی خدمات است.
- تجهیزات دارو را بی‌خودی به دانشگاههای کشور دادیم و به جاهایی دادیم که 10 سال در انبار ذخیره کرد و از آن استفاده نشد چرا که بیخودی خریداری شده بود و نتیجه آن فقط گران شدن این اقلام بود.
- حتی به لیست دارویی کشور (فارماکوپه) متعهد نبودیم به لیستی که متخصصان آن را تأیید کردند بی‌توجهی شد و خارج از آن دارو به شدت وارد و گران شد هر دارویی را پزشکان می‌نوشتند و هر آزمایشی را تجویز می‌کردند و این تجویزها از هیچگونه برنامه پزشکی تبعیت نمی‌کرد.
- اگر این روال مصرف دارو و تجهیزات ادامه یابد. نمی‌توانیم برای 5 سال آینده جوابگوی کشور باشیم و تمام بودجه کشور نیز با این رویه مصرف، جوابگو نخواهد بود.
پزشک خانواده
- زمانی که بنده وزیر بهداشت بودم دولت و مجلس از نظر سیاسی با من مخالف بود اما هرگز برنامه‌ای ارائه نشد که تصویب نشود بنابراین اگر برنامه‌ای در این سالها اجرا نشده به دلیل مشکل مدیریتی بوده است.
- مشکل این نیست که بودجه نباشد و اشکال برنامه پزشک خانواده کمبود اعتبار نبوده بلکه مدیریت هم لازم است. هر چقدر پول باشد و آن را خرج کنیم که مدیریت نمی‌خواهد مهم این است که در قالب توان کشور کاری کنیم. اشکال کار این بوده که هر بار گروه سیاسی در کشور عوض می‌شود افرادی به سیستم بهداشت و درمان می‌آیند که در ستاد مرکزی وزارتخانه نبوده تا پخته شوند و با سلیقه‌ای که 180 درجه با قبلی متفاوت بوده به میدان می‌آید.
- اگر یک گروه به طور کامل آن را ادامه می‌داد و گروه بعدی ادامه‌دهنده راهش می‌شد تاکنون برنامه پزشک خانواده اجرایی شده بود هر وزیری که می‌آید سیاستها را عوض می‌کند و متاسفانه آسان‌ترین کار این است که در اتاق را ببندیم و بنویسیم چون ارائه کردن و عمل کردن سخت است و ممکن است زیر سئوال برویم.
پزشکان زیرمیزی بگیر
- دادن لیست پزشکان زیر میزی بگیر به هفته‌های قبل بر می‌گردد و هنوز در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح نشده اما تا آنجایی که من اطلاع دارم، از زمان وزارت وحید دستجردی به دفعات مطرح شده و وزارت بهداشت قرار بوده لیست را تهیه کند.
- وزارتخانه قرار بود تعداد معدودی از پزشکان را که بیشترین تخلفات را کردند اعلام کند تا آنجایی که اطلاع دارم وزارت بهداشت این لیست را تهیه کرده است و اگر اشتباهی شده در اعلام اسامی پزشکان باید آن را اصلاح کند البته اسمی هم مطرح نشده است.
- این پزشکان حتی مصاحبه کرده‌اند که دریافت زیرمیزی های بالا حقشان است به نظر می‌رسد باید خطی کشیده شود تا نظام و جامعه پزشکی بدنام نشود و وزارت بهداشت نیز به آن اذعان دارد تا هر گونه تلاشی انجام دهد تا آبروی جامعه پزشکی حفظ شود.
- تعدادی پزشک ماهانه چند صد میلیون و میلیارد بدون دادن مالیات درآمد دارند و می‌گویند کوتاه نمی‌آییم. باید راجع به آنها فکری کرد وظیفه ما هم نیست ما به عنوان مجلس باید نظارت کنیم و این وظیفه وزارت بهداشت است.
وضعیت سلامت
- در اوایل انقلاب سالانه 36 هزار کودک زیر 5 سال بر اثر بیماری اسهال فوت می‌کرد، با انجام اقدامات بهراشتی، این آمار به 300 مورد رسیده‌ است.
- سالانه 11 هزار مرگ نوزاد بر اثر کزاز ثبت می‌شد که به دلیل زایمان غیربهداشتی و واکسن نزدن مادران رخ می‌داد اما ظرف چند سال به 8 هزار مورد و اکنون به 2 تا 3 مورد رسیده است.
- افرادی که حدود 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند از خدمات بهداشتی و درمانی مناسب بهره‌مند نیستند در حالی که اگر سیستم ارائه خدمات را به حاشیه‌ها ببریم و آب آشامیدنی سالم را تأمین کنیم شاخص مرگ و میرها بهبود می‌یابد.
وضعیت پزشک
- در اوایل انقلاب حدود 14 هزار پزشک در کشور فعالیت می‌کرد ، با تأسیس دانشکده‌ها و ایجاد رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی هدف توزیع عدالت در کشور را دنبال کردیم تا پزشکان به مناطق محروم و استانهایی بروند که هیچ نوع پزشکی نداشتند.
وی گفت: البته امروز نیز بسیاری از مناطق، پزشک به تعداد کافی ندارند و آن هم به دلیل عدم پرداخت‌های منظم است که امیدواریم اصلاح شود.
پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم - در کمیسیون تلفیق مجلس کمک شده تا پیشنهاد افزایش بودجه حوزه سلامت رأی بیاورد با این حال ما فقط نگرانیم که این اعتبارات چگونه هزینه شود.اگر برنامه‌ای نداشته باشیم اعتبارات طور دیگری هزینه می‌شود و در نتیجه درمان گران می‌شود و اصلاحی هم نخواهد شد اما اگر بتوانیم اعتبارات را درست مدیریت کنیم شاید پرداخت از جیب مردم در سال 93 به کمتر از 30 درصد و حتی 20 درصد برسد.
وضعیت سواد - تمرکز کشور باید بر روی مراقبتهای اولیه سلامت باشد که در اوایل انقلاب انجام می‌شد اما چون آن موقع بیسوادی رایج بود و فقط 37 درصد زنان و 57 درصد مردان باسواد بودند مراقبتها به گونه دیگری اجرا می‌شد.
- اکنون شاخص بیسوادی به 10 درصد رسیده و فقط برخی از افراد مسن‌ کم‌ سواد هستند که البته جای تاسف است که بسیاری از کودکان کار از تحصیل محروم می‌شوند و درصد قابل توجهی از دختران و پسران یا وارد مدرسه نمی‌شوند یا تحصیلاتشان تا پایان متوسطه نمی‌رسد.
تغذیه - بیماری قلبی ابتدا و پس از آ‌ن سرطان و دیابت قرار دارند .
- 75 درصد بیماریها غیرواگیر است در حالی که قابل پیشگیری هستند برای این بیماری‌ها تجهیزات پزشکی گرانقیمت لازم نیست بلکه با یک رژیم غذایی سالم می‌توانیم سلامت را به مردم هدیه کنیم.
- به جای دادن کوپن فراوان قند و روغن باید کوپن میوه، سبزی و گوشت به مردم داده شود همچنین بی‌تحرکی مردم باید کم شود و برای زنان خانه‌دار فضایی را فراهم کنیم تا بتوانند ورزش کنند و سیگار نکشیدن را به مردم آموزش دهند.
- به جای افتتاح بخش قلب در این شهر و آن شهر و آوردن تجهیزات گران‌قیمت اگر این کارها را بکنیم مرگ و میر کم می‌شود و سرطان‌ها تا 35 درصد قابل پیشگیری خواهد بود.
برنامه‌های فرهنگستان در حوزه طب سنتی - طب سنتی بسیار گسترده است و به قرآن و عترت برمی‌گردد و در رابطه با ارتقای سلامت مردم است. متأسفانه در این حوزه نیازی به پول زیادی نیست و به همین دلیل کسی به دنبالش نمی‌رود و آن بُعدی که به دارو برمی‌گردد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است در حالی که نباید باشد.
- متأسفانه اکنون طب سنتی نظارت درستی ندارد و حتی شنیده می‌شود سموم و مضرات بسیاری در داروهای گیاهی استفاده می‌شود و حتی قرص ریتالین را در آن چرخ می‌کنند تا اثرگذار باشد این بسیار خطرناک است و باید نظارت وسیعی بر آن شود.
- نامه‌ای را فرهنگستان به معاونت طب سنتی وزارت بهداشت نوشته که اگر نظارتها افزایش نیابد همین اعتمادی که به طب سنتی وجود دارد از بین می‌رود.
- داروهای گیاهی زیادی با منشأ طب سنتی و ایرانی وجود دارد که باید در دفترچه‌های بیمه تحت پوشش قرار گیرند با این حال اگر نظارتی بر این داروها نشود فقط دکانی برای عده‌ای می‌شود و آن قدر این داروها را گران خواهند کرد که حتی داروهای در دسترس هم نایاب شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    42 1
    باز هم داریم به سمت انفجار جمعیتی مثل دهه 60 گام بر میداریم امیدوارم اون اتفاق دوباره تکرار نشه تعداد ولادت های امسال به بیش از 1 میلیون و صد هزار نفر میرسه تا پایان سال،این یعنی در 5 سال بیشتر از 5 میلیون نفر که جای تامل داره
    • بی نام US ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      11 0
      باید بشنید و تماشا کنید بحران مسکن، بحران بی آبی و بحران های محیط زیستی در چند سال آینده. واقعن مسئولین عقیدتی فکر میکنند بحران افزایش جمعیت تمام شده که میخواهند دور تازه ای از تشویق ها را به راه بیاندازند؟ خطر واقعی اینجاست. خطر واقعی دعوا بر سر منابع آب هست. خطر واقعی خشک شدن بزرگترین دریاچه منطقه خاورمیانه هست. خطر واقعی این هست که رود پرآب در کشور نداریم. خطر واقعی جوان بی پول و خانه های 100 میلیون و 200 میلیونی هست. خطر رشد لاک پشتی درآمد سرانه کشور هست. وگرنه ژاپن و فرانسه و آلمان بیش از 50 سال است که به نرخ رشد جمعیتی رسیده اند که ما تازه چند ساله رسیدیم.
    • بی نام US ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      11 0
      شما چه مسئولی هستی که فقط و فقط یک مورد تاثیر رشد جمعیت یعنی آلودگی هوا را نمی بینی. جمعیت ایران از 15 میلیون شد 75 میلیون و تعادل همه چیز به هم ریخته. جمعیت ایران باید مثل ژاپن رشد معکوس به خودش بگیره و به 50 میلیون برسه.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    11 0
    متاسفانه در سالهای اخیر به همان میزان که علم پزشکی در ایران پیشرفت کرده از لحاظ اخلاقی و انسانی جامعه پزشکی تنزل کرده و بر تعداد پزشکان زیرمیزی بگیر و بی مسئولیت اضافه شده است.
  • kazemita US ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    19 0
    درود بر تو‌ ای مرد که فلج اطفال را در ایران ریشه کن کردی. خدا امثال تو را برای این سرزمین زیاد کناد.
  • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    23 0
    چه فایده خبرآنلاین خودت نوشته بودی که مردم باید 13 سال حقوق خودشون جمع کنن تا بتونن 50 متر خونه بخرن حالا با این بدبختیا دوباره از مردم می خوان دستگاه جوجه کشی راه بندازن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • بی نام GB ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    10 0
    درود خدا بر تو وخاندانت برای کنترل جمعیت الان هم باید ادامه بدیم