اقتصاد جهان به کدام سمت می رود؟ مکزیک جای چین را می گیرد

طی بیست و پنج سال آینده اقتصاد مناطق مختلف جهان از چین گرفته تا اروپا و آمریکای لاتین تحولاتی را تجربه خواهند کرد.

آرش پورابراهیمی:  موسسه استراتفور گزارشی را منتشر کرده که در آن مورد تحولات اقتصاد جهان طی بیست و پنج سال آینده مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موسسه استراتفور در گزارشی تحولات اقتصاد جهان طی بیست و پنج سال آینده را مورد بررسی قرار داده است. موسسه استراتفور (Stratfor) که نام کامل آن پیش بینی استراتژیک (Strategic Forecasting) است، موسسه ای بین المللی است که در سال 1996 در تگزاس آمریکا و توسط جورج فریدمن تاسیس شد. جرج فریدمن، دانشمند علوم سیاسی است و کتاب هایی همچون "دهه آینده" و "صد سال آینده" را منتشر کرده است. او پیش بینی کرده بود که همکاری های ایران و آمریکا طی دهه های پیش رو افزایش خواهد یافت و از توافقات هسته ای اخیر نیز به عنوان نشانه ای از اثبات پیش بینی اش یاد کرده است. موسسه استراتفور در یکی از تازه ترین گزارش هایش تحلیلی را در مورد وضعیت اقتصاد جهان طی 25 سال آینده منتشر کرده که محورهای اصلی آن در ادامه آمده است:

- ایالات متحده آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان باقی خواهد ماند. بر خلاف پیش بینی هایی که ادعا می‏کنند اقتصاد چین طی دهه های آینده از نظر اندازه اقتصاد از اقتصاد آمریکا پیشی خواهد گرفت اما موسسه استراتفور پیش بینی کرده که اقتصاد آمریکا در سال 2039 همچنان بزرگترین اقتصاد جهان خواهد بود. چند دهه قبل نیز برخی تصور می‏کردند که اقتصاد ژاپن از اقتصاد آمریکا پیشی خواهد گرفت اما اکنون اقتصاد ژاپن در حفظ جایگاه دومین اقتصاد جهان نیز موفق نبود و جای خود را به چین داد.

- منافع مشترک باعث نزدیک تر شدن آلمان و روسیه خواهد شد. آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه یورو به منابع انرژی و به خصوص گاز طبیعی روسیه نیاز دارد و روسیه نیز برای دسترسی به تکنولوژی های نوین و نوسازی صنایع این کشور نیازمند دانش آلمانی هاست. به رغم تنش های فعلی میان روسیه و اروپای غربی، که تحولات اوکراین را می‏توان یکی از نشانه های آن برشمرد، موسسه استراتفور از افزایش همکاری های آلمان و روسیه طی دهه های آینده خبر داده است.

- مکزیک جای چین را خواهد گرفت. هرچند که اکنون چین به عنوان کارخانه جهان شناخته می‏شود اما طی بیست و پنج سال آینده مکزیک به عنوان موتورخانه صنعت جهان شناخته خواهد شد و تولید کالاهایی که فرآیند تولید آن ها ارزش افزوده زیادی را ایجاد نمی‏کند از چین به مکزیک منتقل خواهد شد. گفتنی است که مجله فارین افرز نیز در تازه ترین شماره اش از مکزیک به عنوان کشوری یاد کرده که طی دهه های آینده رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

- رشد اقتصادی چین کند خواهد شد. اقتصاد چین همین حالا نیز از دوران رشد اقتصادی دو رقمی فاصله گرفته و طبق پیش بینی موسسه استراتفور، رشد اقتصاد چین همچنان کند می‏شود و همچنین تنش های داخلی در این کشور به ثبات سیاسی چین آسیب می‏زند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    25 9
    خوشم میاد همه دنیا هر کاری هم بکنن اخرش همه چیز به امریکا ختم میشه. اقتصاد ارمانی امریکا تا دنیا دنیاست حرف اول رو در جهان میزنه .چین و ژاپن و روسیه و اروپا فعلا میتونند سماق بمکند !!!
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    14 9
    هر کشوری می خواد قویترین اقتصاد دنیا بشه بشه جز چین. آخه چینم شد کشور خدایی؟ اسمش که میاد آدم یاد جنس قلابی میفته
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    7 3
    کتاب های فریدمن را خواندم نظریاتش جالبه
  • کیوان A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    24 1
    کشور ما طی بیست وپنج سال اینده چه سرنوشتی دارد.؟ ایا جای کشورهای سنگال و بورکینافاسو و .....خواهد گرفت .!!!!؟
  • حسین IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    16 0
    ایران چی پس؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    28 1
    ایران هم که ول معطله یارانه هاست !!
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    16 3
    اقتصاد جهان به کدام سمت می رود؟ مسلما به سمت ایران نخواهدبود.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    14 11
    خدا کنه چین افول کنه هر چه زودتر. بدم میاد ازشون.
  • بی نام A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    13 1
    کشورهای غیر دمکرات هرچه قدرتمندتر شوند به ضرر دنیاست .