فارس نوشت:

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به کاهش 2 ماهه سطح ماندگاری سپرده‌ها در شبکه بانکی به دلیل رشد نرخ تورم در سال گذشته و اوایل امسال، گفت: میزان ماندگاری سپرده‌ها از 28 ماه در پایان سال 91 به حدود 26 ماه رسیده است.

ابوالفضل اکرمی، در مورد سطح ماندگاری سپرده‌ها در شبکه بانکی، اظهارداشت: میزان ماندگاری سپرده‌ها از 28 ماه در پایان سال 91 به حدود 26 ماه رسیده است.

وی افزود: در شرایط تورمی تمایل افراد به سپرده‌گذاری کاهش می‌یابد و در واقع تورم 40 درصدی، به طور طبیعی موجب افت ماندگاری سپرده‌ها می‌شود.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: در واقع در چنین شرایطی سپرده‌ها از بلند مدت به سمت سپرده‌های کوتاه‌ مدت حرکت می‌کنند تا صاحبان سپرده، با خسارتی کمتر و در کوتاه‌ترین زمان بتوانند، سرمایه خود را برای کسب بازدهی بیشتر در سایر بخش‌ها به کار بگیرند.

خبرنگار فارس پرسید: قبل از افزایش نرخ سود بانکی در سال 90، سطح ماندگاری سپرده به حدود 19 ماه رسیده بود در حالی که شکاف نرخ تورم و نرخ سود کمتر از رقم فعلی بود، چرا در شرایط فعلی سطح ماندگاری سپرده‌ها با وجود نرخ سود 20 و تورم بیش از 35 درصد، کاهش قابل توجهی نداشته است؟

اکرمی پاسخ داد: نرخ ماندگاری سپرده‌ها پس از اصلاح نرخ سود به 31 ماه رسید و با توجه به افزایش نرخ تورم، میزان ماندگاری به 26 ماه کاهش یافت.

وی ادامه داد: در سال 90 به دلیل فعال شدن بازار سکه، طلا و ارز، سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها بازدهی مناسبی داشت، به همین دلیل سطح ماندگاری سپرده به شدت کاهش یافت و به 19 ماه رسید.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به شرایط فعلی بازار ارز و طلا، گفت: در حال حاضر به دلیل وجود تعادل نسبی در این دو بازار، سرمایه‌گذاری بازدهی مناسبی ندارد و در واقع این دو بازار امکان رقابت با شبکه بانکی را از دست داده‌اند.

*بانک مرکزی تا پایان سال اوراق مشارکت منتشر نمی‌کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی در روزهای باقی مانده سال 92، برای کنترل نقدینگی اوراق مشارکت منتشر خواهد کرد، گفت: برای امسال بانک مرکزی اوراق مشارکت منتشر نمی‌کند زیرا سطح نقدینگی در این مدت مناسب بوده و نیازی به جمع‌آوری نقدینگی با استفاده از اوراق مشارکت بانک مرکزی نیست.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =