عامل برف و سرمای بی‌سابقه در استان‌های شمالی و دیگر نقاط ایران چه بود؟

سرما و برف، کشور را نیمه تعطیل کرده و فعالیتهای عادی در برخی استانها از جمله مازندران و گیلان به کلی متوقف شده است. عامل این برف، هوای یخ زده سیبری بود که به ایران رسید یا باروری ابرها؟

امید سلیمی بنی: امروز اعلام شد در بعضی مناطق استان‌های مازندران و گیلان، تا 170 سانتیمتر برف آمده است، آیا این غیرطبیعی است؟ مسن ترها خاطرات زیادی، از برفهای چند متری دارند، برفهایی که مردم مجبور بودند توی کوچه ها تونل بزنند تا برای آب برداشتن به سر چشمه بروند، کارشناسان هم می گویند این سرما و این برف، خیلی هم غیر طبیعی نیست.

احد وظیفه، مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی به خبرآنلاین گفته رکوردهای سرمای بیشتری در سالهای اخیر در ایران به ثبت رسیده و عبدالرضا امیدوار شهری، کارشناس این سازمان هم می گوید: "بارشها آن قدر زیاد نشده که بگوییم شرایط، غیر طبیعی است."

او به آمار بارندگی در بندر انزلی اشاره می کند و می گوید: "در این شهر، میزان بازندگی در سال، به طور متوسط از 2 هزار میلی متر بیشتر است، پس جای تعجب ندارد، در یک هفته، 100 میلی متر بارندگی شود."

البته متر و معیاری که این کارشناسان می گویند، علمی است. ولی مردمی که اسیر بحران برف در استانهای شمالی شده اند، خیلی به دلایل کاری ندارند. آنها نگران خدمات شهری از جمله آب، برق و به خصوص گاز هستند. مردم اسیر برف، نگران سقف خانه های خود هستند که برخی جاها، زیر فشار و سنگینی برف، کمر خم کرده و آوار شده است.

ولی عامل این همه برف و سرما در ایران، به خصوص در مناطق شمالی کشور چیست؟


بادهای قطبی در گیلان می وزند

در همین چند روز گذشته شایعات البته نه چندان قوی درباره بارور شدن ابرها شنیده شده است. اما دلیل اصلی بارندگی های کم سابقه اخیر در کشور، نه بارور کردن ابرها توسط مهندسان است و نه فعالیت های انسانی، دلیل اصلی آن سامانه پرفشاری است که از مناطق شمالی کره زمین، به سمت ایران آمده است.

احد وظیفه، مدیرکل پیش بینی سازمان محیط زیست در این باره به خبرآنلاین گفت: "سامانه بندال (blocking) در عرض های بسیار شمالی و نزدیک قطب تشکیل شده است که موضوع عادی به شمار می رود. این سامانه توسط بادهای شدید (jet stream) که در لایه های میانی و فوقانی جو، به وجود می آید، از مدارهای شمالی به سمت جنوب می آید. سامانه پرفشاری که علت بارندگی چند روز اخیر در استانهای شمالی ایران است، از مناطق شمال روسیه و سیبری آمده و به دلیل نیروی حاصل از گردش دورانی زمین (نیروی کریولی) به سمت غرب، منحرف می شود. این سامانه، هنگام عبور از روی دریای خزر، رطوبت این دریا را جذب و در مناطق جنوب و غرب این دریا، تبدیل به بارشهایی به صورت برف کرده است."

یه بیان ساده تر، هوای قطبی، از طبقات بالای جو به آسمان دریای خزر رسیده و رطوبت خزر را به صورت برف و باران، مهمان خانه های گیلانیها و مازنی ها کرده است.

امیدوار شهری، کارشناس این سازمان هم در تایید این سخنان می گوید: "این بارشها هیچ ربطی به بارور کردن ابرها ندارد. این سامانه را در سالهای قبل هم می دیدیم، ولی شدت آن به این اندازه نبوده. در هواشناسی به این جریان، سامانه پرفشار عرضهای شمالی می گوییم (high siberian). عموما این سامانه رطوبت را در لایه های بالای جو از دریای خزر می گیرد و سامانه موج کوتاه و کم ارتفاع از لایه های میانی و فوقانی جو عبور می کند و در سطح زمین، باعث این بارشها می شود."

او دلیل این بارش و سرما را اینطور عنوان می کند: "سامانه پرفشاری که هم اکنون در سطح استانهای شمالی فعال است، در قسمت ریزش دارای نیروی واچرخندی شدید بود، طوری بود که به نظر می رسد از عرضهای شمالی، قطبی و یا خیلی شمالی، رو به پایین کشیده شد، در نتیجه هوای بسیار سردی را به سطح زمین آورد. ریزش هوای سرد از طرازهای فوقانی جو به اضافه سامانه پرفشاری که از عرض های شمالی، آمده و ناوه‌ای که روی این دریا مستقر شد، دست به دست هم دادند، تا بندال (ثابت ماندن وضعیت آب و هوا) به وجود آید."


باروری ابرها کجای کار است؟

در اصل، باروری ابرها، روندی برای تشکیل ابر است، یعنی رطوبت هوا، به دلیل پراکنده کردن ذرات جاذب الرطوبه، به وسیله انسان، دور همدیگر جمع شده و ابر تشکیل می شود. 

امیدوار شهری درباره تاثیر باروری ابرها توسط انسان در بارشهای فعلی می گوید: "در باروری ابرها، گستردگی بارش به این شدت نیست. جاهایی که بارش می شود، بسیار محدود و کوچک و در حد یک نقطه روی نقشه است، ولی در بارش های فعلی می بینیم از اول هفته، نیمه شمالی کشور درگیر شده و هم اکنون کانون سامانه پرفشار در بخشهای جنوبی و مرکزی کشور است."

احد وظیفه، مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی هم معتقد است: "این بارشها را نمی توان به عامل انسانی مرتبط دانست. چیزی که عامل انسانی تغییر می دهد، یعنی تاثیر فعالیتهای صنعتی انسان، تولید گازهای گل خانه ای و تغییر اقلیم است که این موضوع را نیز نمی توان با یک بارش، اثبات یا رد کرد."

درواقع اینطور که پیداست، مردم ایران، در این روزها، برف سرمای قطب و رطوبت خزر را می خورند.

47231/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گشنه IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    ما که چیزی برای خوردن نداریم بذار همون سرما و برف بخوریم از گشنگی بهتره!!!
    • محمد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      تحمل کنید دوست عزیز ما تو این 8 سال قبل از بی آبی و خشکسالی مینالیدیم و میگفتیم چرا بارون نمیاد و .... حالا که اومده کفران نعمت نکنیم که همون بلای 8 سال گذشته به سرمون نیاد ما تو خوزستانیم درسته الان دمای هوا برا شما بهاری شده ولی با این حال ما هم مشکلات خودمون رو داریم یکی اینکه عدم تطابق سرما با گرمای در خوزستانه که تابستان بسیار گرم تا حدود 60-65 درجه و رطوبت 80 درصدی و زمستان سرد تا دمای 8 درجه است که باعث مشکلات زیادی از جمله پیری زودرس رو برای این منطقه میاره پس خدا روشکر کنیم که حداقل اگه سرما در زمستون هست ولی لااقل در تابستون با کمبود و بحران آب مواجه نخواهیم شد پس خواهشا دولت و مسئولین رو تحت فشار نزاریم و خودمون بههم کمک کنیم خبرهایی شنیدم از کرایه 300 هزارتومنی کرایه واقعا ما مرد
    • بی نام DE ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      8 5
      خوزستان کجا زمستون سرده ماتوتهران-9درجه زیر صفریم سرد نیس
    • سروش IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
      2 1
      معلوم نیست مسئولین کجا هستند تمام سد های ایران در حال خشک شدن هستند به نظرم دولت باید از مردم هم که شده هر کس به وسع خودش پول بزاره استان سمنان رو نجات بدهند و ابرها رو به طور مصنوعی بارور کنند واقعا تا الان همچین خشک سالی ندیده بودم بعد 29 سال زندگی در این استان همیشه بارون های وحشتناک و پر باری داشتیم و هیچ وقت بحران آب در استان نداشتیم ولی حالا موندم هوا ابری میشه ولی کوچکترین قطره ای پائین نمی یاد و یه چیزه دیگه انصافا این امارهای هواشناسی به خدا اشتباهه و سراسر دروغ از بس نمی رن ببینن چه خبره و همینجوری آمار اعلام می کنند این استان اینقدر اومده همیشه می گه استان سمنان بارش برف و بارون ولی ما کوچکترین قطره ای جز آفتاب سوزان نمی بینم
  • اکبر A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    62 2
    باید خدا را شکر کرد و برای بی سرپناهان ارزوی پناه اگر نعمت خدا نیاید گلایه میکنیم اگر بیشتر بیاید باز گلایه کنیم میدانیم امسال تغییرات جوی شدید وجود داشته در امریکا شما مشاهده کردید و میکنید و در خیلی کششور های دیگر خوب بوق و کرنا کردن ستاد بحران کشور به چه دردی میخوره فقظ زلزله بحران محسوب میشه پس بودجه ایجاد این مراکز به چه کار می اد که الان صدلی ازش نمیشه ضمنا عزیزان در روسیه همیشه دم ای زیر20 - است این همه بوق و صدا نداره و فعالیتها عادی است شهر یاگوستیک -50میشه اب از اب تکان نمیخوره
  • فرهاد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    خدا شكرت نگفتن مقصر اصلي دولت احمدي نژاد. بود.
    • على IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      آقا فرهاد شيرين شدى ، قندون ، يخمك ، يخچال ...
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      نه بابا روحانی مقصره
    • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      البته دولت ایشون مقصر نبوده ولی عاملش رو قبلا جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد فرموده بودن منتهی کسی گوش نمی داد .ایشون در تشریح علت خشکسالی های چند سال اخیر گفته بودن امریکا جلوی ابرها رو می گیره و نمی گذاره اونا به کشور ما برسن .اما با توجه به مذاکرات ژنو و لغو برخی تحریمها امریکا اون ابرهارو ول کرده و گذاشته بیان ایران و از آنجایی که چند سال بود جلوشون گرفته شده بود و فشرده شده بود خیلی با فشار و حجم زیاد وارد کشور شدن و باعث بارشهای سنگین و بدبختی مردم شدن.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      17 81
      دقیقامن هم میخواستم بگم چرا اونا نگفتن احمدی نژاد!!!
    • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      4 3
      اشتباه مثبت زدم:-o! هزار تا موافقم:-)
    • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      8 0
      بی نام چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 17:17:54 وای خیلی خندیدم خیلی خوب اومدی دمت گرم
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    286 2
    امیدوارم مسئو.لین بتوانند با این برکت و نعمتی که به ما رسیده با ساماندهی آبها برای تابستان کمبودآب نداشته باشیم
  • معصومه A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    73 7
    راست میگن،این برف ها غیرطبیعی نیست...چند سال گیلانی ها بدترش رو تجربه کردن ولی مساله اینجاست،مدیریت چرا انقدرضعیفِ؟ چرا باید کار تا جایی پیش بره که رییس جمهور دستوربده وزراش بیان؟آیا خود ورزا نباید حاضرباشن تو منطقه؟ چرا باید انقدر مدیریت ضعیف باشه که نیروی دریایی وارد عمل بشه!؟اگه از روزاول مدیریت میکردن،دستگاه های کافی داشتن،هرچندساعت یک بار عمل برف روبی جاده ها رو انجام میدادن،نیروگاه های برقشون مدرن تر بود،سیستم برق رسانی شون بهتربود،هرروستایی یاحداقل هردوسه روستا یه دونه دستگاه لودر داشتن راحت می شد از این وضعیت خلاص شد.... چرا میگیدنمیشه؟مگه ایران کشور فقیریه؟آیا سخته وقتی برف شروع میشه وهواشناسی پیش بینی وضعیت هشدار وبارش سنگین رو میکنه برای هرچند تا روستایه لودر بفرستن؟!
    • ندا و آرمین 23 DE ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      86 6
      کجا مدیریت صحیح داشتیم که اینجا داشته باشیم؟؟؟؟؟؟؟
  • علیرضا A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    روحانی مچکریم
    • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      الحمد لله رب العالمین
    • بی نام US ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      45 22
      خدا خواست اون هوایی که داشت همه رو خفه میکرد از بین بره و برکتش بباره چه ربطی به روحانی داره آخه ؟؟؟؟
  • شیرازی EU ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    بابا شیراز 17 سانت برف اومد یک هفته شهر به هم ریخته بود مسئولان با هم درگیر شده بودند و همدیگر را مقصر میکردند ما ملتی بیابان نشین شدیم و تحمل برف را نداریم .
    • بی نام US ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      آقای شیرازی ما تو شیراز بودیم چهار بار برف اومد یک بارش خیلی شدید تر بود.اگه فراموش کردی چک کن جاهایی که مشکل برق داشتن 50 سانت برف اومده بود و مسئولین شهر هم اینجوری که شما گفتید با هم درگیر نبودن.لطفا خودتو جای ی شیرازی با فرهنگ نشون نده.
    • اهل شیراز US ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      26 29
      دوست عزیز اگه ما شیراز بودیم که چندباری که برف اومد اتفاق خاصی نیافتاد به جز یک بار که برف سنگینی اومد و چندجا برقها قطع شد و موجب آبگرفتگی معابر هم شد،این اتفاقات هم توی همه ی شهرهای ایران داره اتفاق میفته پس بهتره شایعه پراکنی نکنی دوست عزیز.
    • بی نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      21 8
      اهل شیراز مثل اینکه خبر از باغ پرندگان و درختای تو شهر نداری .
    • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      3 4
      17 سانت؟؟؟چرا دروغ میگی. تا نیم متر هم من خودم دیدم برف اومد.تو مرکز شهر که همیشه گرمتر هست و برف زود آب میشه 30 سانت برف اومده بود
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    58 1
    بابا تو رو خدا با همه سختي و.... نا شكري نكيد كشور ما با اين شرايط به بارشاي بيشتر نياز داره اين كه چيزي نيس تورو خدا شكر كنيم كه خدا قهرش نگير ه اگه هم ابرا را بارور كردن دمشون گرم بازم اين كار را ادامه بديد به خدا ايران به برف وبارون نياز داره اين جور كه قديميا ميگن قبلا خيلي بيشتر برف ميومده ..براشونم عادي بوده ...امكاناتشونم كمتر بوده پس تو رو خدا كمتر گلايه كنيم ايران به اب نياز داره
  • مصیب A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    20 82
    خب حتما میخواین بگین دولت قبلی و احمدی نژاد مقصرند
    • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      57 8
      مصيبت ! دقيقا همين جوره.
  • مسعود A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    43 7
    خدایا شکرت که به ما بنده هات نگاه نکردی...
    • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      30 6
      "نگاه کردی" یا "نگاه نکردی"؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      42 3
      نگاه نکردی درسته .اخه اگه می خواست به ما نگاه کنه ما لیاقت رحمت شو نداریم
    • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      23 6
      نگاه نكردي درسته چون اگر نگاه ميكرد نعمتش را نازل نمي كرد.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    73 8
    کار کار انگلیساست
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    52 4
    فکر کنم امریکا هارپی چیزی زده!!!!
    • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      37 9
      یه نظریه وجود داره که میگه:این بارش ها به دلیل ایجاد تغییرات در جو برای تامین برف المپیک روسیه است!!
    • بی نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      5 4
      نظریه ی بیخودی هست تو ایران تاریخ رو مرور کنید بعضی سالها بارش برف زیاد میشه و بعضی سالها خشکسالی شدید.تو شیراز هر سال کمی برف می زد ولی جوری که بشینه ولی امسال تو یه نوبت بیشترین بارش برف تو قسمت گرم شیراز تا 30 سانت و قسمت سرد شیراز تا نیم متر برف بارید و تو شهرستان سپیدان کمتر از 1 متر و تو پیست اسکی سپیدان و پولاد کف نزدیک 1 متر و نیم .تو دهه ی هفتاد هم تو شیراز همچین برفی زد.
  • حميدرضا A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    33 6
    ظاهرا هارپ رو خاموش كردن . . . .
    • nima A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      2 1
      هارپ سلاحی خطرناک جهت ایجاد تغییرات آب و هوایی و ایجاد زمین لرزه های مصنوعی در کره زمین دکل های فشار قوی و انتشار اشعه در آلاسکا قرار دارد
  • حسن IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    30 0
    تابستان شمال سبزه .زیبا.وبینهایت دیدنی.اگرخدا بخواهد.وعمرباشد.
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    49 1
    خدا را شکر. از هموطنان عزیز تقاضا دارم در مصرف گاز صرفه جویی کنند ..‏!‏
  • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    23 2
    باز خوبه همه جا برف امد ما تو مشهد نه بارون داشتیم نه برف فقط سرما اونم 19 درجه زیر صفر که الان 1 هفته هست دما از 2- بالاتر نرفته واقعا هفته وحشتناک سردی بود تو مشهد.
  • کریم IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    21 2
    توی فرانسه آسفالتشون آب رو برای مصارف غیر شرب جذب میکنه عین آسفالتهای ماست !
  • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    31 1
    من می خواستم بدونم می شه این برفهارو در دریاچه ارومیه ریخت؟
  • تورک اوغلی A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    6 44
    این برفها به شدت مشکوک بود،بعید میدونم طبیعی بوده باشه...
  • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    17 2
    بحران!!!! خنده ام می گیرد. ها ها ها! در روستایی در استان کرمانشاه زندگی می کردیم که نه برق داشت، نه آب لوله کشی و نه گاز. مردم با بخاری گازوئیلی خانه های خود را گرم می کردند. گاه ارتفاع برف به حدی بود که درخت های کوه جنگلی رو به روی ده زیر برف پیدا نبودند. مردم توی اون شرایط زندگی عادیشان را می کردند و هیچ ستاد بحرانی به کمکشان نمی آمد. حالا با یه برف چند روزه کشور به هم می ریزه. خداوکیلی خنده دار نیست؟
    • payam A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      3 0
      چرا بابا خنده داره .پدر بزرگم تعریف میکرد میگفت قدیم گاهی پیش میومد ک تو ی هفته چندتا از این برفهای سنگین میومد و ما مجبور بودیم تونل بزنیم و مشکلات را تحمل کنیم ولی الان ک اون موقع نیست سازمان هواشناسی هست و مدریت بحران .کارشناس از یک هفته قبلش میاد میگد برف در راه و سرما خود مسولین هم میدونن ک قراره چه خبر بشه ولی بازم میذارن کار ک از کار گذشت تازه یادشون میفته که آره باید به مردم داخل برف گیر کرده کمک کنند این چه وضعی درست کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام EU ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    14 1
    اميدوارم سدهاي كشور پرآب بشن بارش حتي بيش از حدش هم از خشكسالي بهتره
  • سلطان A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    7 2
    بچه رامسرم,سه روز پشت سر هم برف زد خونه های قدیمی مغازه ها سقفشون اومد پایین دو روز برق قطع بودو یه روزم آب, نونوایی ها برق نداشتن نون بزنن مغازه ها نون و وسایل مورد نیاز رو تموم کرده بودند ژنراتور بیمارستان هم کار نمی کرد مردم ریخته بودن تو خیابون های اصلی دنبال نون و غذا اصا شده بود شبیه این فیلم های اخرالزمانی هالیوودی اگر کسی رو سر میبریدن یا مغازه های بی صاحب رو میزدن کسی خبردار نمی شد اصن یه وضع خیلی وحشتناکی بود جونم بهتون بگه بعد روز سوم بود که مسیولین جاده های اصلی رو باز کردن و برق و اب اومد و جون تازه ای به شهر داد و شهر به روال عادیش برگشت.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    9 4
    بدبخت تر از مردم مشهد مردمی نیست.نه بارون داشتیم نه برف فقط سوزو سرمای وحشتناک.هرچی مردم دعای بارون و برف خوندن خدا تا الان قسمت نکرده.خدا بخیر کنه .مخصوصا با توجه به حجم زیاد رائران مشهد نیاز به اب بیشتره. لطفا برای بارش در مشهد مقدس همه ی هموطنان دعا کنند....
  • بی نام A1 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    2 15
    کار پروژه هارپ آمریکا هست در این 8 ساله روی ایران زوم شده بود اموج بسیار شدید الترمغناطیس تا از بارش های جوی جلوگیری شود و ظاهرا در توافقات ژنو ظریف خواهش کرده که فعلا هارپ رو از رو ایران بردارن و به سمت مصر و سوریه و ... بچرخونن
  • بی نام A1 ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 1
    لطفا تومصرف گاز صرفه جویی کنین.همین....