ایسنا نوشت:

تکدی‌گری و گدایی معضلی اجتماعی در جوامع در حال توسعه است که روزبه‌روز در شهر‌های بزرگ در حال افزایش است. معضلی که با ظهور و بروز آن به تدریج به روابط انسانی و اجتماعی آسیب وارد می‌شود.
"تهران" و "مشهد" شهرهایی هستند که بیش‌تر از بقیه کلانشهر‌ها با این پدیده دست و پنجه نرم‌ می‌کنند اما گاهی تجربه ثابت می‌کند که گدایی و تکدی‌گری بیماری لاعلاج کلانشهرها نیست، چرا در این میان "تبریز" موفق‌ترین شهر مهارکننده این پدیده ‌است که با لقب "شهر بی‌گدا" این قاعده را نقض می‌کند.
شرایط نامساعد اشتغال در یک جامعه، از کار افتادگی، اعتیاد، معلولیت و بیماری، مسائل خانوادگی و مهاجرت‌های بدون برنامه‌ریزی به شهرهای دیگر ، فرهنگ عمومی مردم و ... همگی از عواملی است که باعث نابسامانی اقتصادی می‌شود. همه این شرایط می‌تواند تکدی‌گری افراد درگیر و حتی اعضای خانواده آن‌ها را به دنبال داشته باشد.
شهروندان با تماس تلفنی به گدایان کمک می‌کنند
بسیاری از شهروندان تبریزی ریشه‌کن شدن تکدی‌گری را مرهون فعالیت موسسه حمایت از مستمندان می‌دانند، چرا که این موسسه تابلوهایی را در زمان ورود مسافرین در شهر نصب می‌کند که در آن از مردم برای شناسایی و معرفی متکدیان کمک خواسته است و مردم هم همکاری می‌کنند. اما نکته مهم این است که راز این همکاری در چیست و چرا در شهرهای دیگر از این نمونه‌ها اجرایی نمی‌شود !؟
تقوی- مدیر موسسه حمایت از مستمندان در رابطه با نصب این بیلبوردها در شهر گفت: از مدت‌ها قبل تابلوهای موقت در فصل تابستان و همزمان با ورود مسافران نصب می‌شد اما به تازگی مجوز بیلبوردهای دائمی را از شهرداری گرفتیم تا در چهار نقطه شهر نصب شود و به مردم اطلاع‌رسانی کند.
وی در تشریح روند رسیدگی به تلفن‌های مردمی گفت: موسسه حمایت از مستمندان بر اساس قراردادی که با نیروی انتظامی دارد، نیروهایی را آماده به کار دارد که با تماس شهروندان به محل اعلام شده، اعزام می‌شوند و فرد را جلب می‌کنند. در صورتی که فرد استحقاق کمک موسسه خیریه را داشته باشد، تحت پوشش قرار می‌گیرد و مستمری و ارزاق دریافت می‌کند و اگر قادر به کار باشد برای آنها کاریابی می‌شود. در صورتی که فرد معرفی شده، متکدی حرفه‌ای باشد پس ازاین که یکبار تعهد داد به مراکز قضایی معرفی می‌شود و یا اگر در راه مانده باشد با تهیه غذا و بلیت اتوبوس به شهر خود بازگردانده می‌شود.
بر اساس این گزارش، در سال گذشته صندوق حمایت از مستمندان تبریز 400 متکدی فعال را در شهر تبریز ساماندهی کرده که از این تعداد 200 نفر آنها تبعه کشور پاکستان، 150 نفر از استان‌های دیگر و تنها 50 نفر از این متکدیان بومی بودند.
موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز بزرگترین تشکل نیکوکاری در این شهر است که در سال 1351 برای هدفمندکردن کمک‌های مردمی به مستمندان واقعی و جمع‌آوری متکدیان در شهر تبریز با کمک خیران و جمعی از بازاریان، تجار و کسبه تاسیس شده است. به طوری که تاکنون در سایه فعالیت همین موسسه با بسیاری آسیب‌های اجتماعی شهر تبریز از جمله معضل تکدی‌گری مقابله شده است.
انسجام اجتماعی تبریزی‌ها مانع گداپروری
قادر جویا، ‌یکی از اعضای شورای شهر استان آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش فرهنگ مذهبی مردم تبریز، گفت: نباید همه عوامل را به فرهنگ مردم و یا اقدامات مسئولین امنیتی و فعالیت موسسات خیریه معطوف کنیم چرا که عوامل دیگری همچون وضعیت اشتغال،‌ تعلیم و تربیت،‌ انسجام خانواده و نظارت و کنترل اجتماعی می‌تواند شرایطی را فراهم کند که باعث کاهش پدیده‌های اجتماعی همچون تکدی‌گری شود.
وی در ادامه بروز پدیده تکدی‌گری را به موضوعات دیگری همچون عدم انسجام اجتماعی، ‌تنوع قومیت‌ها و افزایش مهاجرت نسبت داد و گفت: تبریز به دلیل کم‌رنگ بودن بسیاری از این عوامل، می‌تواند شرایط موجود را حفظ کند و برای تقویت این ویژگی برنامه‌ریزی داشته باشد.

تسلط مردم شهر بر احساسات لحظه‌ای
همچنین فرامرز کارآموز یکی از نمایندگان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها نیز مسائل فرهنگی را مهم‌ترین عامل در کاهش تکدی‌گری دانست و افزود: در جامعه تبریز مردم به این فرهنگ رسیده‌اند که از کمک مستقیم به گدایان سطح شهر خودداری کنند و بر احساسات خود تسلط داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود متکدیان سودجو نیز امیدی به گداپروری جامعه نداشته باشند.
در جامعه تبریز مردم به این فرهنگ رسیده‌اند که از کمک مستقیم به گدایان سطح شهر خودداری کنند و بر احساسات خود تسلط داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود متکدیان سودجو نیز امیدی به گداپروری جامعه نداشته باشند.
سرهنگ محمد شیری سرای - سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی مرداد ماه امسال برای برخورد و جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر تبریز اعلام آمادگی کرد و افزود: از دیدگاه نیروی‌انتظامی تکدی‌گری جرم است و در صورت مشاهده این افراد با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
همچنین محمدرضا صادقی - مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز ضمن اعلام آمادگی برای ارائه خدمات و همکاری برای جمع‌آوری متکدیان، ارائه پوشش‌های حمایتی لازم برای ایجاد شرایط و زمینه مناسب برای بازگشت این افراد به زندگی عادی را وظیفه این سازمان بیان می‌کند و در ادامه یادآور می‌شود: این سازمان موظف است افراد بی‌سرپرست، ناتوان و معلول و سالمندان و کودکان کار را تحویل گرفته و در اماکن مناسب نگهداری کند.
تبریز در مبارزه با تکدی‌گری نیز با استفاده از ابزاری که برای همه جوامع قابل دسترس است، توانسته این پدیده را ریشه‌کن کند و در این عرصه پیشرو باشد. تقریبا همه عناصر یادشده در موفقیت تبریز برای مهار گدایان بر پایه فرهنگ مردمی است که با غلبه بر احساسات اجازه سوءاستفاده نمی‌دهند و با اعتماد به نهادهای خیریه، بهبود شرایط زندگی را برای نیازمندان واقعی جامعه خود فراهم می‌کنند.
17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 74
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    چرا وقتي يك چنين الگوي خوبي در كشور وجود دارد از آن استفاده نمي شود. مگر بايد همه الگوها از كشورهاي بزرگ و خارجي بيايد. از هر كلانشهر چند نفري را براي آشنايي با سيستم تبريزي ها به اين شهر بفرستيد و بعدا مانند آنها عمل كنيد و شهرها را از گدا خالي كنيد چون آنها چهره شهر را خراب مي كنند. شايد پس از موفقيت در ايران بتوان اين الگو را به كشورهاي ديگر نيز صادر كرد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    علتش این نیست عزیزم ! علتش اینه که واسه خودشون افت میدونن و همه تبریزی ها هوای هم رو دارند و نمیگزارن کسی گدایی بکنه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      359 9
      به هر حال نمیشه نقش موسسات خیریه در جمع آوری گداها از سطح شهرو نادیده بگیریم
    • مشهدی A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      55 63
      من تو مشهد زندگی میکنم ، چون اینجا رفت و آمد زوارها زیاده و کلا زوار جماعت با دیدن حرم و گلدسته جو گیر میشند ، گداهای سایر نقاط ایران از جمله آذرباییجان شایدم اردبیل (چون لهجه دارند) برای کاسبی میان مشهد و معمولا خودشان را در راه مانده و یا دزد زده معرفی میکنند ، متاسفانه مدیریت شهری در این زمینه اقدامی نکرده و روز به روز هم بر تعداد متکدیها اضافه میشه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      77 1
      پدرم به يه گدا گفته بود اگر جايي بفرستمت 400هزار تومان بگيري حاضري بري؟ گفت من خودم الان (با گدايي) دارم 3ميليون درميارم!(قضيه براي 3سال پيشه)
    • دومان IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      51 31
      دوست عزیز مشهدی:مشهد و تهران شهر دوم آذربایجانیهاست پس ممکنه کسی اونجا باشه که نیازمند هم باشه ولی بهتره به جای یکی دو مورد استثنا به این اشاره می کردید که اغلب هتلداران و صاحبان مغازه و رستورانهای مشهد یا تهران ، اهل آذربایجانند و در اکثر مغازه های مشهد عکس تیم تراکتور رو نصب کرده اند و در بازارهای مشهد هم شعارهای یاشاسین آذربایجان و یاشاسین تراکتور کم نیست.(البته هستند دوستان مشهدی که خودشان مشهدی اند ولی بخاطر جذب مشتریهای زیاد و ایجاد جو دوستانه اقدام به نصب عکسهای تیم بسیار محبوب آذربایجان نموده اند و یا شعارهایی در تجلیل از ان دیار نوشته اند).به هر حال مردمان آذربایجان برخلاف تبلیغات رسانه ای بدخواهان، خونگرم و مهمان نوازند و خوبی و مهمان نوازی دیگران را هرگز فراموش نمی کنند.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    تبریزیا اقتصادین و پول به گدا پول نمیدن وبسیار کار خوبی میکنن
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      اگه بحث اقتصادی بود پس چرا تو اصفهان و یزد این اتفاق نیفتاده؟؟!!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    آفرین!!
  • ایمان IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    تبریزیهاازیک ریالشون هم نمی گذرن که به گدا بدهندضمناترکها خیلی کاری هستندومفت خوری نمی کنند
    • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      72 18
      تبریز همچین هم بدون گدا نیست من چهار سال آنجا زندگی کردم و چند مورد برای خودم پیش آمد ولی نسبت به شهرهای دیگه ایران واقعا کمتر هست
    • من A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      من تبریزی نیستم اما : تبریزی ها پول دوست نیستند جاش برسه از همه ی ایرانی ها لارج ترن کلاه برداری بلد نیستند همیشه رک حرف میزنند تفره رفتن هم بلد نیستند خود شیرینی و پاچه خواری هم بلد نیستند
    • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      80 8
      من هم نظرم همینه تبریزیها پول مفت برای کسی خرج نمی کنند برای رسیدن به این باور بروید کیش و قشم صاحب بیشترین مغازه ها تبریزی هستند :)
    • سارا A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      70 26
      تبذیزی ها بسیار حساس هستند و به هر کسی اجازه حضور در شهرشون رو نمیدن مثلا شما نمیتونین یه نفر حتی یه نفر افغانی تو این شهر پیدا کنین
    • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      23 1
      هموطنان عزیز توجه کنید که دولت و نهادهای خیریه در حدی که کسی به دریوزگی نیوفتد به فقیران کمک میکنند ولی عمده این کودکان سر چهار راه ها و فال فروش ها و متکدی ها، اینها از اعضای باند تکدی گری هستند و حتا اگر به میل خود اینکار را نمیکنند، کمک کردن شما چراغ سبز به باندها هست برای سازماندهی هر چه بیشتر اینها. به خاطر همین هست که الان سند منگوله دار دختر بچه ها و پس بچه های بابت گدایی در بازار سیاه رد و بدل میشود.
    • بی نام IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      43 55
      سارا خانوم همچین گفته افغانی، انگار یه عضو حزب نازی داره راجع به یه یهودی صحبت میکنه! نژادپرستی امری مذموم و مطروده تو دنیا ولی متاسفانه بعضیا تو ایران دچارن بهش.
    • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      79 20
      افغانی که هیچ... حتی فارس هم مشکل تو تبریز کار پیدا کنه!
    • بی نام EU ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      24 22
      باز جو گیر شدن ملت گدا همه جای دنیا هست
  • شریفی A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    شهرتبریز درکارهای خیر جزو اولین هاست . موسسه های خیر ی که وابستگی به مردم دارند ووابسته به دولت نیستند .
  • عادل از تبریز IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    یک علتش همین بود که نوشتید، به نظر من بیشتر گداهای شهرهای دیگر که رفته ام(مثل مشهد مقدس و تهران) افراد مهاجر خارجی هستند. نمونه بارز افاغنه مقیم تهران و مشهد که واقعا فضای شهر خیلی بد جلوه می دهند. بایستی دولت و نیروی انتظامی با این گونه متکدیان حرفه ای برخورد قاطع انجام دهد.
    • فراز IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      34 0
      تقریبا همینطوره . افاغنه اهل کارند ولی قوم فیوج که همون کولی های پاکستانند انقدر در تهران فراوانند که درصدی از جمعیتند. سر همه چهاراهها مشغول گدایی و فروش مواد اند و در جنوب شهر هم که گزارش خرید و فروش کودکان رو حتما خوانده اید
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      34 20
      دوست عزیز اونها افغانی نیستند ، هم نژادان شرقی ما (سرزمین آریانا) که استعمار و بی عرضگی حاکمان ما باعث جدایی ایشان از ایران گردید و متاسفانه با نام جعلی افغان شناخته میشوند ، مردمانی بسیار نجیب و سختکوش و کاری هستند ، من سالها با تعداد بسیاری از ایشان در ارتباط بودم و میدانم که اهل دروغ ، ریا و فریب نیستند ، بسیار ساده و بسیار آسیب دیده هستند و در عین فقر و آوارگی شرافت ایشان به ایشان اجازه گدایی نمیدهد (خصوصا مردمان هرات) . البته همه جا استثنا وجود دارد ، لیکن بسیاری از گدایانی که به شکل مهاجر به ایران میایند پاکستانی هستند که با آگاهی از زبان پارسی و بنابر اقتضای شرایط ممکن است خودشان را اهل هرجایی معرفی کنند .
    • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
      22 15
      آقا شما ها چقدر نژاد پرست تشريف داريد ، كجا ي تهران افغان ها گدايي مي كنند ، من 17 ساله اينجا زندگي مي كنم يك گداي افغان نديدم ، آره از اين قوم فيوج هستن ولي بقيه همه ايرانين.....
  • از ارومیه IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    ماه رمضان امسال در پارک "ائللر باغی " ارومیه نشسته بودیم . دم دمای افطار بود که متوجه شدیم حداقل تعداد 15 تا 20 نفر از متکدیان زن که ظاهرا" از منطقه جنوب کشور و چه بسا تبعه پاکستان 10ساله به بالا در محوطه پارک پراکنده اند و سر سفره افطار مردم حاضر شده و به هر حال مزاحمت ایجاد می کنند و با جوانهای ولو در پارک به بهانه فالگیری و ... علی ایحال اتفاقات ناجور دیگر . مخلص کلام زنگ زدم به 110 و کل ماجرا را گفتم . دو ساعت بعد از افطار هم آنجا بودیم دو بار تماس مجدد گرفتم و هنوز پلیس 110 محترم شهرمان سر صحنه نرسیده است !!!!! فرق شهر با شهر ، مردم با مردم و مسئول با مسئول درود بر تبریز و مردم غیورش
  • علی A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    ببینید تبریز ها خسیس نیستند نمی خوان بصورت مستقیم پول به انها بدهند به موسسات خیریه میدن . توی تمام شهرهایش هم این مسئله صدق میکنه مثلا در دانشگاه بناب تمامی کارکنان مبلغی را از حقوقشان در اختیار موسسات خیریه قرار داده و از حقوقشان کم می کنند . کجای کشور این چنین مردمی پیدا می شوند که از حقوقشان برای رضای خدا بگذرندمن فکرمیکنم باید کارهای شایسته این کارکنان دانشگاه به نمونه رسانه ای بشه تا الگویی برای همه باشه تا پیشرفت کشورمان را ببینیم.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      98 6
      با تشکر از کارکنان دانشگاه بناب . می خواستم به اطلاعتون برسونم خیلی از شرکت های با اختصاص مبلغی از حقوق به کارهای خیر می پردازند مثل شرکت قطعه سازی اورند پلاستیک در شهرک صنعتی صفادشت (شهریار -استان تهران) که هر ماهه یک مبلغ ثابت از حقوق شون کسر شده (البته با رضایت خودشون) و به کارهای خیر اختصاص داده می شود.
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      111 5
      کاملا با نظر علی جون موافقم چون تمام شهرهاش از جمله مراغه میانه ....پول به موسسات خیریه پرداخت میکنند.
  • بی نام DE ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    به عنوان یک اهوازی به هموطنهای خوبه تبریزیم بابت این حرکتشون افتخار میکنم
    • رضا A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      81 8
      سلام.ما هم به داشتن هموطنهای خوب اهوازی افتخار می کنیم.
    • مسعود A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
      25 2
      ما هم به داشتن هموطنان غیور اهوازی افتخار میکنیم و امیدواریم تهرانیها این هموطنان رنج کشیده را عضوی جدا از ایران ندانند چراکه پاکترین ایرانیها هستن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    بزرگترین عامل کم بودن متکدیان عزت نفس بالای آذربایجانیها و هم احساس مسوولیت مردم تبریز در قبال شهر و مردمشون
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      37 42
      دیگه جو گیر نشو.
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    آفرين به تبريزهاي مهربان . باعث افتخاره . به عنوان يك هموطن يزدي تبريك ميگوييم.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    86 3
    موسسه حمایت مستمندان واقعا شایسته تقدیره.
  • رضا IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    70 8
    برای ریشه کن کردن همچون مشکل نیاز به همت شهروندان ومسولان داردچرا که این امر روز به روز در تبریز اوج میگیره وبه همین منظور به عنوان شهر اولینها است.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    اخه پاتوق همه گداها و بیکارها تهران و مشهده ! گداهای تبریز هم میان تهران و مشهد ! تازه پولدارهاش هم میان
    • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      33 6
      تبریز گدا ندارد عزیزم یه باربیا متوجه میشی............
  • محمد A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    43 23
    امروز در جلوی بازار تبریز دو نفر از من تقاضای پول برای کمک داشتند.اینطور نیست که شهر بدون گدا باشه به خصوص در زمانیکه ملت برا نون شبشون محتاج شدن
  • یک تبریزی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    86 12
    خدمت همه دوستان عرض کنم تبریزیها به این مرحله رسیدند که پول نقد به کسی ندند و اگر کسی کمکی ازشون خواست مثلا "گرسنه ام یا پول برگشت ندارم " حاضرند غذا بخرند تا طرف بخوره یا بلیط بگیرند و مسافر رو راهی بکنند ولی پول نقد ندند. در جواب دوستی که گفته تبریزیها از ریالشون نمی گذرند
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    البته درسته من خودم تبریزی هستم گدا سرخیابونها نداریم.ولی مردم باسیلی صورتشون روسرخ نگه میدارند همین...............!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    53 7
    چرا نمیخواهید یک شهر را هم که الگو شده بپذیرید ویاد بگیرید ،چرا.....
  • رسول A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    28 58
    این تبلیغات باعث شده گدا ها از مناطق دیگر به تبریز گسیل شوند!
  • farzad...esf A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    73 31
    حالا اگه تو اصفهان گدا نبود ..میگفتن از خسیسی تو تبریز نیست میگن از اقتصادی بودن
  • حبیب - تبریز A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    91 3
    یک چیزی هم که هست اینه که مثلن من خودم هروقت صدقه ای داشته باشم یا بخوام کمکی بکنم، به صندوق‌های موسسه حمایت مستمندان کمک می کنم و نه صندوق های کمیته امداد. این رو میدونم که خیلی از همشهریهام هم مثل من همین کار رو می کنند. یعنی اعتبار و اعتمادی که به یک موسسه مردمی وجود داره، در مورد موسسه دولتی وجود نداره.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      38 2
      من با حرف حبیب موافقم . بیشتر تبریزی ها به صندوق مستمندان اعتماد بیشتری دارن تا کمیته امداد و بیشتر صدقات رو نگه میدارن و دنبال یه صندوق مستمندان میگردن و پولشون رو اون صندوق میریزن
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    31 9
    مثلا خود شیراز هم گدا خیلی کم داره تمام گداها از جاهای دیگه میان مخصوصا تابستون .یه بار فرمانداری همشونو جمع کرده بود و با اتوبوس فرستاده بود هرمزگان یعنی همونجایی که محل اصلی رندگیشون شده. تو چهار راه ها گدا اصلا نبود ولی دوباره بر می گردن.بیشترشونم اصلیتشون مال پاکستان هستند و به کولی معروفن.
    • بی نام EU ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      19 0
      عزي من اونا گدانبودن و معتادان خطرناك آلوده بودن و هيچ ربطي هم به هرمزگان نداشتند. لطفا اطلاعرساني غلط نكن
    • جو گیر EU ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      8 3
      چرا ناراحت شدی بنده خدا گفته پاکستانی هستند . جو گیر نشو برادر کسی نگفت هرمزگانی هستند
  • ایرانی A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    34 2
    ببینید تهران و مشهد مهاجران زیادی دارن چه از شهرستان های اطرافشان و مخصوصا از کشور افغانستان و پاکستان جمع آوری این تعداد مهاجر تکدی گر یه کار جهادیه نمیشه با موسسات خیریه این کار رو انجام داد استانداری ها و فرمانداری ها و شهر داری ها باید دست به دست هم بدن تا چهره شهر خجالت آور نباشه مخصوصا در تعطیلات سال نو
    • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      11 0
      البته نباید معتادان رو هم فراموش کنیم، چند سال قبل توی مشهد خیلی زیاد شده بودن ولی سال آخری که مشهد بودم یه کم کمتر شده بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    38 28
    به نظرم این مقایسه عادلانه نیست چون اولین مقصد برای کسایی که از اففانستان و پاکستان وارد می شن مشهد و بعد تهران هست و تبریز خیلی دوره!
    • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      45 10
      یعنی میخوای بگی گداهای تهران همه افغانی و پاکستانی هستند؟!! نه عزیزم! گدایی برای برخی از بومی های خودمون شغل محسوب میشه! دیدم که میگم!
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    48 1
    بابا تهران و مشهد اگر گدا زیاده لااقل بزرگ و پرجمعیتند اما کرمان احتمالا بیشتر از این دو تا شهر گدا دارد و به نظر می رسد هیچکس به فکر حلش نیست چون گدای سرچها راه ما در چهار سال گذشته تغییر نکرده و بادلی قرص همیشه همینجاست (البته اکثرا غیر ایرانی هستند)
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    22 1
    خیلی از گداهای شهر ما پاکستانی هستند واقعا مرزهای ما چرا اینقدر بی در و پیکر هستند؟!
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    21 38
    کاملا مشخصه که چرا این تعداد گدا در تهران وجود داره چون جمعیت زیاده چون در تهران هزینه زندگی بالاست چون در تهران از همه نقاط ایران به راحتی میشه وارد این شهر شد بالاخره نسبت وجود این جور آدمها به بقیه مکانها بیشتره چون در تهران فاصله دارا و ندار انقدر زیاده که نمیشه تصور کرد چون در تهران این جور شغلها درامدش از کار سالم بهتره چون 1 عده فکر می کنند کمک به اینها ثواب داره چون دولت هم به فکر اینها نیست چون وقتی در چهار راه ولیعصر 40 تا گدا دارند کار میکنند و اگه کمک نکنی فحش می دهند و کسی جرات نداره به 40 تا گدا چیزی بگه پلیس هم که اصولا دنبال فرهنگ سازی در زمینه گشت ارشاده اگه یک همتی باشه که کسی به اینها کمک نکنه همه چی درست میشه! طرف 30 سال داره سالم سالمه میاد گدایی !
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    31 12
    چون تبریزیا حاضرن هر زحمتی رو بکشند و پایین ترین کارها رو انجام بدن.ولی بقیه ملت دنبال پول مفت میگردند.
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 20
    وضعیت گداها در نصف جهان چطوره؟
  • سلماس آذربایجانغربی A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    11 38
    این مورد تبریزی ها خوب اس اما افراط در این شیوه که الگوی تبریزی هاس آنا را انسانهایی بی عاطفه بار آورده .اینکه به افرادمتکدی رو نمیدن خوب اس ولی اینکه نسبت به همسایه هاشون بی عاطفه هستن کارغلطی س.
  • محمدرضا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    10 27
    من خودم شهریور امسال تو پارک ایل گلی چندین و چند تا گدا و فالگیر دیدم. اتفاقا کلی هم کلافمون کرده بودن
  • رضا A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    20 1
    اگر موسسه مستمندان واقعاً می خواد به 1 نفر در تبریز کمک کنه من آدرسش رو میدم . سالهای متمادی است که زنی ( ظاهراً عقب مانده ذهنی است ) در حوالی آبرسان و عمدتاً بعد از ظهر جلوی سازمان محیط زیست با چند گونی و کیسه برنج و وسائل زندگی اش می نشیند و کاملاً مشخص است گدائی نمیکند و بی سرپرست یا بدسرپرست است متاسفانه در سرمای زمستان و گرمای تابستان این بنده خدا آنجاست و هیچ کس هم نمی پرسد چرا صبح تا شب اینجا هستی . کسبه محل معمولاً بهش غذا یا پول میدن . از کمیته امداد و بهزیستی که 100 متر با اون بنده خدا فاصله نداره انتظاری نمیره کمک کنن . بعنوان یک شهروند از موسسه مستمندان تبریز خواهشمندم به وضعیت این انسان رسیدگی کند
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    32 2
    كرمانيم ، آفرين تبريزي ها
  • هموطن IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    27 19
    مهمترین علت موفقیت مردم تبریز اتحاد و همبستگی بین طایفه و خانواده فامیل ها است و نمی گذارند در بین فامیل کسی ضعیف بماند و برایش یک کاری می کنند اگر هم هیچ کاری نتوانند انجام بدهند حداقل یک سوپر مارکت در تهران برایش باز می کنند .
    • بی نام A1 ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      13 5
      اقا گل گفتی دوست من تبریزی بود ازدواج کرد داداشا خواهراش جمع شدن بهش خونه خریدن با این حال چرا باید گدا داشته باشن
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    15 18
    نویسنده عزیز این مقایسه بین مشهد و تهران با شهر تبریز از اساس و پایه غلط و نا درسته چون این دو تا شهر بیشترین آمار رشد جمعیت تو کشور رو بعد از انقلاب داشتن و رشد شهریشون خیلی بیشتر از بقیه مناطق کشور بوده ، آمار مهاجرت به این دو تا شهر از همه شهر های دیگه بیشتر بوده ،فقط جمعیت حاشیه نشین تو مشهد (بر اساس آمار 800 هزار نفر) تقریباً نصف جمعیت کل تبریزه که اکثراً مهاجر هستند و کنترلشون تقریباً دیگه غیر ممکنه در هر حال قصد توهین به هیچ هموطنی رو ندارم ولی تو تبریز اکثر مهاجرا هم هموطنای آذری زبان هستند ولی تو مشهد و تهران از همه اقوام میشه دید و پیدا کرد در هر حال تکدی گری چهره زیبایی نداره برای کشوری که بزرگترین منابع انرژی دنیا رو داره حالا چه تو تهران باشه یا مشهد یا هر کجای دیگه ی ایران عزیز
    • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      18 6
      کلا مردم یه شهر هستن که شهر رو میسازن نه دولت نه شهرداری و ... تبریز گدا نداره.تو خیابونای تبریز آشغال نمیتونی پیدا کنی.حالا اینا چه ربطی به دولت و شهرداری داره؟!!!
  • علی ابراهیم ... A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    13 5
    بورس بیچارم کرده .130 میلیون ضرر تو یه ماه. منم میرم گدایی کنم
  • از زابل IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    19 1
    خب زابل جان ما هم تقریبا هیچ گدایی نداره من که تو این شهر زندگی می کنم تا به حال حتی یک گدا از نزدیک ندیدم کاش یه روزی بالاخره همه جای ایران مثل تبریز و زابل بشن
  • بی نام RO ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    7 17
    اتفاقا در سال اخیر تعداد گداهای شهر بیشتر شده، تبلیغ تبریز شهر بدون گدا با.عث شده خیلیها به عنوان یه بازار کار خوب نگاه کنن. چند سال پیش حتی شغلهای کاذبی نظیر گل فروشی بچه های خیابان یا پاک کردن شیشه های ماشین هم سطح شهر دیده نمی شد که الان خیلی بیشتر شده
    • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      17 3
      عزیزم شما مطمئنی تبریز روباجای دیگه اشتباه نگرفتی....؟؟!!
  • بهنام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    32 8
    من خودم تبریزی اصیل هستم اخلاق ما یه جوری که همیشه زحمت میکشیم اونم تو هر صنفی باشیم از رئیس و دکتر گرفته تا کارگر و کارمند ساده به کسیم پول مفت نمیدیم بارها شده اومدن در خونه پول خواستن منم آدرس کمیته امداد یا موسسه حمایت از مستمندان تبریز رو بهشون دادم گفتم برو از اونا بگیر بعضی از اینا گردنشون دو برابر من کلفته کار کنن الکی دست و پاشونو کج میکنن ما خودمون آخر فیلیمم یه چیزیم که خیلی مهم در مورد اتباع غیر قانونی مثه افغانی ها و ... هست شما عمرا بتونین یه افغانی تو تبریز پیدا کنید چرا از همون اول رو ندادن بهشون تبریزی ها حاضر نیستن به خاطر پول مثه تهرانی ها کارگرهای کشورمونو بگذارن افغانی بیارن یا مثلا بهشون به خاطر یکم پول زیاد خونه بدن که اونم از هرکار خلافی دربیان
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    19 2
    چون ما مردم تهران ومشهد گدا پرور هستيم اگر آن پول را جمع كنيم و شخصا به محك يا بهزيستي كمك كنيم گدا جمع ميشوذ
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    21 13
    به نظرم تبریزها برترینن
  • سیستان و بلوچستان RO ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    9 0
    توی سیستان و بلوچستان هم گدا زیاده ولی خیلی بهشون پول میدن اونام بیشتر مین ولی همشون پاکستانی ان کم گدای ایرانی پیدا میشه ولی بعضب از مردم نادان به خواطر اینکه میگن ثواب داره بهشون پول میدن
  • کرم A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    8 11
    تبریزی ها مهمان نواز هستند