صادق زیبا کلام معتقد است آیت الله مصباح یزدی حجیتی برای نظر مردم قائل نیست.

صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرآنلاین در واکنش به سخنان اخیر آیت الله مصباح یزدی گفت: می خواهم از آیت الله مصباح دفاع کنم. البته گفتن این مسئله ثقیل است که صادق زیباکلام می خواهد از آیت الله مصباح دفاع بکند اما من واقعا می خواهم از حضرت آیت الله مصباح دفاع بکنم. دفاع من از موضع گیری ایشان نیست بلکه دفاع من از حق مباحثه ایشان در مطالبی که در حوزه اندیشه وجود دارد.

زیباکلام در توضیح این مطلب گفت: آیت الله مصباح معتقدند که حاکمیت اسلامی مطلق است. یعنی اینکه جمهور مردم در برابر حکومت اسلامی و حاکمیت اسلامی دارای حقوق تعیین شده و تعریف شده ای نیستند. به عبارت دیگر آیت الله مصباح دارند می گویند که اگر نصف به اضافه یک مردم، اگر اکثریت مردم آمدند و خواستند که تغییری در قوانین مملکت بدهند و این قانون مبتنی بر اسلام هست که روی آن همه فقها اجماع دارند ، آیت الله مصباح معتقدند که چنین حقی را ندارند. اساسا آیت الله مصباح حقی را برای مردم ، برای دموکراسی، برای نصف به اضافه یک، قائل نیستند.

وی افزود: اگر شما به حرف های امام مراجعه بکنید، خیلی از صحبت های ایشان در دوران انقلاب زده شده که ایشان سرگرم مبارزه با رژیم شاه بودند، در نجف یا در پاریس در تبعید بودند یا ممکن است اوایل انقلاب بوده باشد و فضای کشور ، فضای مردمسالاری و دموکراسی بوده است، بنابر این نقل قول​های زیادی می توانید از امام بیاورید که با آنچه که آیت الله مصباح می گویند در تقابل قرار می گیرد. آن قول معروف امام در روزی که وارد شدند (دوازده بهمن 57 در بهشت زهرا) ، ایشان نفگتند که چون من ولی فقیه هستم، چون من مجتهد جامع الشرایط هستم، چون من نایب امام زمان هستم ،پس دولت تشکیل می دهم.اصلا و ابدا اینگونه نبوده است. ایشان گفتند که به استناد و به اعتبار اینکه مردم من را قبول دارند و مردم از من پشتیبانی کرده اند ، من در دهن این دولت( دولت بختیار) می زنم و دولت تشکیل می دهم.

زیبا کلام همچنین گفت:حضرت آیت الله مصباح این را قبول ندارد. ایشان معتقدند که اگر فقیه، اگر جانشین امام غائب تشخیص بدهد که باید دولت تشکیل بدهد، باید این کار را بکند ولو اینکه از 75 میلیون جمعیت ایران 74 میلیون و 999 هزار 999 نفر با ایشان مخالف باشند. ایشان معتقدند که باید حکومت تشکیل بدهند. اگر نظر مردم، یعنی نظر نصف به اضافه یک، با نظر حاکمیت اسلامی بخواند مشکلی به وجود نمی آید. ولی همواره این سوال مطرح است که اگر روزی روزگاری نظر نصف به اضافه یک مردم با نظر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران یکی نبود، آنوقت چه باید بکنیم. تکلیف آیت الله مصباح روشن است. او می گوید هرچه که فقیه بیندیشد، هرچه که جانشین امام معصوم بیندیشد اصل است و نه آنچه که 75 میلیون نفر می خواهند. من می خواهم از حق آیت الله مصباح برای گفتن و ابراز این نظر دفاع بکنم و من معتقدم که خیلی از علما و مفسرین دیگر هم هستند که حجیتی برای رای مردم و اکثریت و اقلیت قائل نیستند. مرحوم شیخ فضل الله نوری هم دقیقا مثل آیت الله مصباح معتقد بودند که مجلس شورای ملی نمی تواند بر اساس قاعده اکثریت و اقلیت تشکیل شود و بر اساس قاعده قیام و قعود تصمیم گیری کند. ایشان معتقد بودند که تصمیم گیری را باید مجتهد بر اساس استنباط شرعی و فقهی بکند. نه اینکه بگوییم اکثریت مردم با این مخالف اند یا موافق اند.

این استاد علوم سیاسی همچنین در ادامه گفت: اولین مشکل آقای مصباح با بخشی از سخنان مرحوم امام خمینی است.  شما می توانید به بخشی از سخنان مرحوم امام خمینی استناد کنید که ایشان برای رای و نظر مردم ارزش و جایگاه بالایی قائل شدند. البته این نکته را هم باید بگوییم که در دوران مرحوم امام خمینی هیچگاه نظر ایشان با نظر اکثریت مردم در تقابل قرار نمی گرفت. نمی دانم اگر در یک جایی و در یک موردی نظر مرحوم امام خمینی با نظر اکثریت مردم در تقابل قرار می گرفت ایشان چه می کردند. اما تکلیف آقای مصباح روشن است. ایشان می گویند حق با فقیه و عالمان دین است و ایشان حقانیتی بالذات برای رای مردم قائل نیستند. به نظر من سنت اسلامی و آنچه که همواره وجود داشته است، از نظر تاریخی حق را به آقای مصباح می دهد. رای مردم، قانون، اکثریت و اقلیت  و ... مفاهیم مدرنیته هستند. این مفاهیم جدیدا وارد گفتمان سیاسی ما شده اند. آنچه که در گذشته بوده این بوده که همواره نظر مجتهد بوده است. مجتهد کاری به این نداشته است که آیا اکثریت مردم با این نظر مخالف هستند و یا موافق هستند.

وی تصریح کرد:اینکه بگوییم اکثریت مردم هم باید نظر بدهند ، این یک پدیده مدرن است. این منحصر به جامعه ما هم نیست. این یک مسئله ای است که در سایر جوامع اسلامی هم هست که حق چیست و تکلیف چیست و نظر اکثریت چیست. مشکل زمانی به وجود می آید که نظر اکثریت با نظر حاکم اسلامی مطابق نباشد. موضوعی که آیت الله مصباح مطرح می کند درست است. اگر در انتخابات 24 خرداد آقای دکتر سعید جلیلی 19 میلیون رای آورده بودند و دولت ایشان تشکیل شده بود ، ایشان مشکلی با دولت آقای جلیلی نداشتند همچنان که ایشان مشکلی با دولت آقای احمدی نژاد نداشتند. ولی دولتی تشکیل شده که برخی موضعگیری ها، سیاست گذاری​ها و آرا و عقایدش با عقاید آقای مصباح نمی خواند. سوال این است که ما باید به اکثریت مردم استناد بکنیم که به آقای روحانی رای داده اند یا اینکه باید ببینیم حضرت آیت الله مصباح چه می گویند. بنابر این اگر شما بخواهید به امام مراجعه بکنید از ایشان می توانید نظر آیت الله مصباح را استخراج بکنید که ایشان می گفتند که حکومت باید این کار را بکند ولو اینکه همه مخالف باشند، جاهایی هم امام گفته اند که حکومت اسلامی می تواند نماز و روزه و حج را هم تعطیل بکند، جاهایی هم مرحوم امام گفته اند که مردم اینگونه هستند و رای مردم الزام آور است. لذا اینکه شما بگویید ایشان حق ندارند به امام استناد بکنند یا حق دارند که به امام استناد بکنند مشکل را حل نمی کند.

وی همچنین گفت: گیرم که بخواهید بگویید آقای مصباح تفسیر نامربوطی هم کرده باشند، بنده اگر جای آقای مصباح بودم اصلا کاری به امام نداشتم. ایشان خودشان مجتهد هستند و باید نظر خودشان را مطرح کنند. چرا می خواهند از امام وام بگیرند و از ایشان کمک بگیرند. مگر وقتی امام می خواستند نظرشان را مطرح کنند از کس دیگری کمک می گرفتند؟ مگر وقتی شیخ فضل الله نوری جلوی مشروطه ایستاد از کسی کمک گرفت؟ ایشان در برابر شیخ کاظم زنجانی که 14 صفحه کیفرخواست علیه شیخ فضل الله تنظیم کرده بود تنها گفت که من مجتهد بودم و بر اساس قوه اجتهادیه خودم عمل کردم. آیت الله مصباح هم می توانند بگویند که من مجتهد هستم و بر اساس قوه اجتهادیه خودم عمل می کنم.

2929 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 137
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    استاد متشکریم.
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    آقای زیبا کلام در پس پرده فرمایشات شما خطراتی نهفته است.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      59 11
      در پس پرده ذهن شما هم همیشه و در همه حال توهم، توطئه،فتنه،فتنه گر، دشمن خارجی،داخلی و.... نهفته برادر
    • مجید A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      69 40
      بله. خطرش اینه که مردم رو به تفکر وا میداره و این برای منافع خیلیها خطرناکه...
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    "مگر وقتی شیخ فضل الله نوری جلوی مشروطه ایستاد از کسی کمک گرفت؟ " روحانيت در تقابل مشروطه؟؟؟؟ در کتابهاي تاريخ مدرسه برخلاف اين نوشته ميشه...
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      55 1
      پس به نظرتان چرا وي را اعدام كردند ؟ جرمش ايستادگي در برابر اراده مجلس بود
    • سجاد EU ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      7 55
      شیخ فضل الله نوری مشروطه مشروعه می خواستند
    • بی نام FR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      88 21
      در کتابهای مدرسه خیلی چیر ها نوشته شده که واقعیت ندارد.
    • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      86 15
      نه فقط توی کتابهای مدرسه که توی سریالهای تلویزیون و صحبتهای بعضی باصطلاح کارشناسها هم از این تحریفات زیاده ولی حقیقت همینه که ایشون گفتند. شیخ فضل اله به غلط یا به درست در مقابل مشروطه ایستاد و او رو نه مشروطه طلبان غرب زده(به قول بعضیها) که خود مردم و روحانیون محاکمه کردند.
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      26 40
      تاریخ را فاتحان می نویسن،می دونم نمی چاپید
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    اولا «به نظر من سنت اسلامی و آنچه که همواره وجود داشته است، از نظر تاریخی حق را به آقای مصباح می دهد. رای مردم، قانون، اکثریت و اقلیت و ... مفاهیم مدرنیته هستند. » كاملا غلطه چون مولاي متقيان و يگانه مرجع شيعيان جهان حضرت علي (ع) نيز زماني كه خواست و اراده مردم را ديد حكومت را پذيرفت پس خواست و اراده مردم در اولويت بوده ثانيا قياس شيخ فضل اله نوري و آقاي مصباح هم جالب بود البته شيخ فصل اله با بسياري از مسائل جامعه امروزي مانند درس خواندن دختران و ... هم به شدت مخالف بود.
  • saeid64 IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    استاد من خدا پشت و پناهت.ای کاش افکار سیاسیون مثل شما باز بود.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    "آیت الله مصباح دارند می گویند که اگر نصف به اضافه یک مردم، اگر اکثریت مردم آمدند و خواستند که تغییری در قوانین مملکت بدهند و این قانون مبتنی بر اسلام هست که روی آن همه فقها اجماع دارند ، آیت الله مصباح معتقدند که چنین حقی را ندارند". اینجا یه مغالطه ای شده. البته رای اکثریت حق الهی ایجاد نمیکنه. حق الهی حقه چه اکثریت باهاش موافق باشند و چه نباشند. اما اگر منظور, حق قراردادیه که در اینصورت این قرارداد توسط اجماع اکثریت شکل میگیره. تفاوت دیدگاه مصباح و زیبا کلام هم, در این کلمه"حق" میباشد. یکی از حق تکوینی صحبت میکنه و دیگری از حق قراردادی.
    • بهزاد A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      24 10
      مگه حق آزادی، پیشرفت و عدالت مخالف ِ حق اللهیه؟ و اکثرِ ایرانیا میخوان این حقوقو داشته باشند.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      1 13
      آقای بهزاد! تا آزادی و عدالت را چه معنی کنید. اگر تعریف شما از آزادی و عدالت به حکم عقل منور به وحی میباشد, در اینصورت این آزادی و عدالت حق الهیست. اگر آزادی و عدالت را به حکم عقل صرفا منفعت طلبو مال اندیش تعریف میکنید, عین رقیت و بی عدالتیست و در حقیقت شما در حال تعریف یک حق قراردادی بر اساس یک آزادی و عدالت وهمی میباشید. حق وهمی و قراردادی با حق الهی متفاوت است.
  • حامی -عهدالت A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    حقیقتا نام و فامیل شما برازنده ضشماست
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    "ایشان گفتند که به استناد و به اعتبار اینکه مردم من را قبول دارند و مردم از من پشتیبانی کرده اند ، من در دهن این دولت( دولت بختیار) می زنم و دولت تشکیل می دهم". آری نقل زیباکلام از امام درست است. اما توجه بفرمایید که امام فرمود من مقبولیتم را از مردم میگیرم و نه مشروعیتم را. معیار مقبولیت رای اکثریت است و معیار مشروعیت حکم اسلام.
    • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      پس با گفته شما حضرت علی که مشروعیت حکومت رو از پیامبر اسلام گرفته بود باید برای مشروعیتش شمشیر میکشید دیگه؟ پس چرا سکوت کرد؟ و منتظر مقبولیت شد؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      30 5
      پاسخ شما را با استناد به خطبه 26 نهج البلاغه میدهم."فنظرت فاذا لیس لی معین الا اهل بیتی فضننت بهم عن الموت" ." پس (درامر خلافت) اندیشه کردم و دیدم در آن هنگام به غیر از اهل بیت خود یاوری ندارم پس راضی نشدم که آنها کشته شوند. مشخص است که علت سکوت ایشان تنهایی و یاور نداشتن بوده است وگرنه در صورت یاری برای اقامه حکومت الهی شمشیر میکشیدند. شما نهج البلاغه را مطالعه بفرمایید .پاسخ خیلی از کامنتها در فرمایشات ایشان ذکر شده است.
    • مهرداد IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      و البته امام در سخنرانیشون فرمودند: چرا اگر پدران ما سالها قبل یک حکومتی رو قبول کردند الان بعد 50سال ما هم باید همان را قبول داشته باشیم............؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      36 4
      حضرت أمير المؤمنين اگر در آن زمان شمشير مي كشيد ند كشته شده و حكومت نوپاي إسلامي بكلي از بين مي رفت پس تا زمان إقبال مردم و خواهش آنان صبر نمودند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    بله! در مورد انتخاب بنی صدر صراحت رای مردم با رای امام به دو راهه کشید و بعد از جریان عزل و عدم کفایت بنی صدر بود که امام صراحتاً اشاره کردند که من با این فرد مخالف بودم اما چون نظر و رای مردم ان بود چیزی نگفتم.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    جناب زیبا کلام عزیز لطفا به کلام ونظر هایت زیبایی ببخش وکمی مطالعه عمیق در فرمایشات آیت ا... مصباح تعمق وفکر کن . کمی هم بصیرت چاشنی کارت کن آنجا میشوی زیبا کلام
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      معنای حرف شما این است که حرف آقای مصباح حتما درست است و هر گونه استدلال و نقد آن غلط است و نقد کننده فقط باید درک خودش را از آن سخنان اصلاح کند. به نظرم این مقامی را که شما برای حرف آقای مصباح قائل هستید فقط باید برای کلام خدا قائل باشید.
  • ناشناس IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    آیا شورا با دموکراسی یکی است؟ آیا شورای مومنین همان رای گیری دموکراتیک بین مومنین است؟ بنظر میرسد یک کمی فرق دارد در شورا از نزدیک برهان ها رد و بدل میشوند و در پایان شورا همه باید راضی بیرون بروند. اما در دموکراسی احتمالا آگاهی نزدیک از نظر همدیگر و رد و بدل برهان کاملا آشکار نیست. سریع تمام میشود.شمارش نهایی ساز است. آیا تلفیقی از دو کار بالا ممکن است؟ اگر شورا ها در تمام سطوح برگزار شوند و احزاب و گروه ها رد و بدل برهان از نزدیک با هم داشته باشند و در پایان رای گیری شود صورت کامل رخ میدهد.
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    اینکه حضرت آیت الله مصباح یزدی برای رای مردم ارزشی قائل نیستند درست است نمونه بارز آن اظهار نظر ایشان قبل از انتخابات 88 بود که فرمودند رای اکثریت ملاک نیست و...
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      خب حق با ايشان بود
    • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      حضرت را نوشتی که نظرت را چاپ کنند؟ نیازی به پاچه خواری نبود بدون حضرت هم کارت راه می افتاد.
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      وقتی 98.2 درصد به جمهوری اسلامی رای دادند و بیش از 250 هزار شهید پای این انقلاب وایسادن اونوقت یه عده بگن که ما این حکومت را نمیخواهیم؟!!!!!!! مگه الکیه که یک روز بگن میخواهیم و یک روز نمیخواهیم؟ پس خون شهدا چی میشه؟
    • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      27 25
      در پاسخ به ی نام چهارشنبه 28 اسفند 1392 - 09:45:53 حضرت یعنی آقا و به نشانه احترام به کار می رود حتی اگر به ایشان بعنوان یک مرجع تقلید احترام نمی گذاری بعنوان یک پیرمرد احترام گذاشتن بد نیست
    • محمود A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      57 3
      بی نام، یه خورده مطالعه کنی میفهمی بعضی مواقع گفتن حضرت نتیجه معکوس میده حضرت آقا!
  • مسعود -ر IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    آقای زیباکلام خود شما در حرفاتون مگه از امام(ره) وام نمیگیرید؟! در ضمن بر اساس اصل 6 قانون اساسی، و همچنین قبل از آن در اصل 1 ، بواسطه اینکه مردم از قبل اسلام و ولایت فقیه را قبول دارند با قوانین و حکومت اسلامی مشکلی نخواهند داشت، نه اینکه امام(ره) از آسمان نازل شده بود. شما که میگویید امام(ره) چیزی نمیگفت که با مخالفت مردم رو برو شود، این بخاطر همین مقبولیت اسلام توسط مردم است و اینکه حکومت و فقیه حرفی خلاف اسلام نمیزند که توسط مردم رد بشود. و احیاناً اگر رد بشود یا بخاطر اینست که رأی فقیه اشتباه بوده و یا اینکه اسلام به هر دلیلی توسط عموم ملت از مقبولیت افتاده است.
    • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      16 0
      آیا مردم 12 فروردین 58 به حکومت رأی دادند یا به جمهوری؟ جواب این سئوال تعیین کننده کل ماجرا است.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    مثل همیشه عاااااالی
  • سرانجیک A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    آقای زیبا کلام سلام......... جوابشو نده! بذار حال کنه واسه خودش........
  • سارا A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    عالی بود. حقیقتی تلخ که وجود دارد
  • شاهین IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    سبد کالا رو بگیر حالشو ببر
  • ایرانی IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    آقای مصباح یزدی این حرف ها رو فقط میتونن بین اندک طرفدارای خودشون بزنن. وگرنه این قبیل حرف ها در هیچ جامعه ای خریدار نداره.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      86 8
      براي همين هم بين مردم نمي گويند. ولي به هر حال اين تفكرات در جامعه قويا وجود دارد
  • ایرانی A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    این است آزادی بیان همه باید مثل زیبا کلام بتوانند شجاعانه حرف بزنند احسنت
    • شهروند IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      24 50
      با سلام خوشحال شدیم بالاخره یکی پذیرفت که آزادی بیان هم هست... آخه بعضیها هرچی دلشان میخاد به همه مقامات و ارګانها و حتی مردم ناسزا و ... می ګویندُ آنوقت می ګویند آزادی بیان نیست...
  • بی نام EU ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    تو هم معلوم نیست کدوم وری هستی
  • بهروز IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    جناب زیبا کلام به نظرم قائل شدن حق برای نصف + یک پدیده مدرنی نیست چه اینکه حضرت علی 15 سال خلافتی را که حق ایشان بود به صرف اینکه ولایت دارند بر مردم نپذیرفت و سکوت کرد تا مردم و باز تاکید میکنم مردم به دنبال ایشان برای خلافت و حکومت آمدند و بیعت گرفتند پس حضرت علی برای مردم حق انتخاب قائل بودند
    • ایلیا A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      15 سال نه 25 سال بعدش هم کمی فکرکن یعنی حضرت علی درآن 25 سال ولایت نداشتند که با آمدن مردم و ولایت پیداکردند؟؟؟ بنده بدون اینکه مثل بعضی کامنت گذارای محترم جو گیر شم بامنطق وعقل میگم حق باآقای مصباح است
    • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      اين درسته تمام و كمال اگر شيعه علي هستي بگو يا علي
    • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      حق با شماست 25 سال و لی منظورم این نبود که با مقبولیت مردم ولایت پیدا کرده باشند چه اینکه این ولایت رو در غدیر خم از نبی مکرم اسلام گرفته بودند حرف من احترام حضرت علی به نظر مردم زمان خودش بود و نه صرف مشروعیت و ولایت
    • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      23 9
      مگه زمان انقلاب رفراندوم برگزار نشد؟ پس اون رای بالایی که مردم دادند چی بود؟
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      27 74
      بنده ی خدا! خضرت علی هم 25 سال به خاطر رای مردم سکوت کردند، به خاطر احترام به نظر مردم 25 سال سکوت کردند! حضرت علی رهبر مردم بود ولی هیچوقت پادشاهانه رفتار نکرد و همیشه با مردم بود!
  • ریو IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    اقای زیبا کلام شما با تفسیرها و برداشت های اشتباهتون بقیه رو که حرف شما رو قبول دارند به اشتباه می اندازین و ذهنیتی ناشی از سوأ تفاهم را بوجود می آورین، اگذ واقعا شخصیت شما را نمی شناختیم و نمیدانستیم که این کلام از طرف چه کسی بیان شده، مغالطه بودنش بسیار واضح و ملموس بود ...
  • شهاب IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    رای اکثریت و نظر فقیه، مشروعیت ومقبولیت، حد اقل از دوران مشروطیت وارد حوزه فقه شده ولی از آنجا که به قول دکتر تا کنون تقابلی بین این دو نشده مصداق تاریخی ندارد.اما این بحث که این دو کی با هم تقابل میکنند هم مثل مصداق تاریخی ان نادر است. یعنی اینطور نیست که سر این که چه دولتی رای اکثریت را آورد بین این دو تقابلی رخ دهد، مگر ایشان با طرح شعار های مدرن! رای آورده که شما بگویید: اگر در انتخابات 24 خرداد آقای دکتر سعید جلیلی 19 میلیون رای آورده بودند و دولت ایشان تشکیل شده بود...ولی دولتی تشکیل شده که برخی موضعگیری ها، سیاست گذری​ها و آرا و عقایدش با عقاید آقای مصباح نمی خواند. میخوام اینو بگم که عنوان بحثتون با مثالی که زدین جور در نمیاد.منظور از مشروعیت ومقبولیت این نیست.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      90 6
      شهاب جان من دو بار این نظر شما را خواندم نفهمیدم مثبت بدهم یا منفی. اصلا هیچی نفهمیدم از صحبتت.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      5 0
      شما بهتر است در تاریخ تشکیل حکومت اسلامی در زمان پیامبر اکرم توجه نمایید با عهدی که مردم یثرب با ایشان بستن و قبول زمام داری ایشان اولین پایه های گسترش و نشر آیین اسلام گذاشته شد پس پیامبر عظیم الشان بیعت مردن را سرلوحه و شرط تشکیل نظام قرار دادن و اما سیتیم بیعت در 1400 سال پیش آنهم در شبه جزیره عرب با آن تمدن بدوی نوعی دموکراسی پیشرفته در حال حاظر قابل مقایسه میباشد.
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    فقط آيت ا... مصباح نيستند كه اين حقوق را براي مردم قائل نمي باشند
    • وحید A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      به نظر من حق و حقوق باید تو ایران یه باز تعریف بشه اگه این تفکرات ترویج پیدا کنه یعنی ما مردم از حق خودمون بگذریم وای به حال آآیندگان که می بایست از ما الگو بگیرند
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      85 54
      پس این رای گیری که لب مرزی روحانی انتخاب شد چی بود؟
    • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      آقای زیبا کلام! امام هم معتقد بودند که باید نظر اسلام در حکومت اسلامی پیاده شود، نه نظر مردم؛ اما ایشان همچنین می گفتند درصورتی اسلام قابلیت اجرا دارد که مردم آن را قبول داشته باشند...
    • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      احسنت... همه گرفتیم مطلبو...
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      حضرت علی هم به نظر مردم احترام گذاشتند و بیست و چند سال خانه نشین بودند و بعد با نظر مردم حکومت تشکیل دادند
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      من از صادق زیباکلام دفاع می کنم
    • mostafa☻ IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      متاسفانه آیت الله مصباح این حرف رو از خودش نمیزنه! این نظر اسلامه و در همه کشورهای اسلامی همین سیستمه! استثنا هم نداره! اگه داره بگید کدوم کشور؟
    • رضا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      بازهم شاهد تفسیرهای سیاسی و یک نقد کاملاً مغلطه آمیز هستیم.یعنی اگر مردم با قرآن مخالفت کنند باید بگیم نظر اکثریت مهمه!!!!!!!!!! البته انتظاری هم از زیباکلام نیست چون دانش ایشون در این حده و نمیتونه درک درستی از مبانی دینی وسخنان شخصیت بزرگی چون آیت الله مصباح داشته باشه.مشخصه که ایشون هم مثل سروش میخواد با مخالفت با آقای مصباح خودش رو صاحب فکر نشون بده.ایشون حتی خساست میکنند که بگند امام خمینی (ره) و از لفظ مرحوم استفاده میکنند.خداوند همه ماو هدایت کنه.آمین خبرآنلاین سانسور نکن
    • محمدرضا A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      83 15
      اتفاقا این نظر اسلامی نیست به طوری که فرق شیعه (اهمیت به حرف اکثریت) و طالبان( جهاد بر علیه اکثریت) همینجاست به طور مثال حضرت امیر در جریان خلافت با اینکه حق با او بود و همچنین توان این که ارتشی هر چند کوچک از یارانش رو برای قیام بسیج بکنند داشت باز هم حرکتی نکردند چرا که مردم کس دیگری رو اتنخاب کردند ایشان تا بعد از خلافت خلیفه سوم حدود 25 سال هیچ نگفت و هیچ کاری نکرد تا خود مردم سراغ ایشون اومدند این نشون میده ایشون به نظر اکثریت اهمیت میداده به طوری که از حق مسلم خودش گذشته اونم حقی مثل خلافت
    • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      37 7
      اتفاقا اسلامی این فرمی نیست. متن رو بخونید نوشتند که نظر امام راحل نظر مردم بوده: آن قول معروف امام در روزی که وارد شدند (دوازده بهمن 57 در بهشت زهرا) ، ایشان نفگتند که چون من ولی فقیه هستم، چون من مجتهد جامع الشرایط هستم، چون من نایب امام زمان هستم ،پس دولت تشکیل می دهم.اصلا و ابدا اینگونه نبوده است. ایشان گفتند که به استناد و به اعتبار اینکه مردم من را قبول دارند و مردم از من پشتیبانی کرده اند ، من در دهن این دولت( دولت بختیار) می زنم و دولت تشکیل می دهم.
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    بسیار عالی
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    چه نیکو سخن کفته زیبا کلام
    • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      کاش زیبا کلام حرفاشو بر اساس یه سند یا منطقی ارائه میکرد تا باور کنیم. چون از نظر عقل من، حرفهاش غیرمنطقیه.
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    شما زيبا كلام مواظب باشيد تند بر لگام اسب روشنفكري دلبسته به غرب و امپرياليسم مي تازيد . از سرنوشت سروش . فروغي و .... و فراماسونري ها عبرت بگير ....
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      13 14
      فراماسونری ها؟؟؟؟ این یکی را برای چی گفتی؟ در ضمن آقا یا خانم محترم،بهتر است در جامعه هر کس جرات حرف زدن داشته باشد ولو حرف غلط.همواره چنین باید باشد که دو عقیده برای مردم حرف بزنند و سعی در اثبات حرف خود داشته باشند،آنگاه اگر مردم بدون قصدو غرض و تنها برای روشن شدن خودشان به حرفها توجه نمایند،مسلما حرف حق را قبول می کنند.ضمنا کسانی که داعیه دارند که حرفشان حق است باید قدرت اثبات را نیز داشته باشند.پس سرنوشت کسی را گوشزد نکن.چه بسیار کسانی بوده اند که راه کج رفته اند(البته منظور من سروش و .. نیست،نه تاییدشان میکنم نه تکذیب) و میشد آنها را برگرداند اما از روی جهل عالمان عالم نما به جای این کار، آنها را به سمت دره نابودی هل دادند
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    65 68
    لطفا آقایان اختلاف بین خودشان و تعبیر های متفاوت از دین را حل کنند سپس برای مردم تعیین تکلیف کنند.هر چند بنظر من اصل دین را مردم قبول دارند و با یه کمی بالا و پائین مسائل را درک میکنند.
  • سروش A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    سلام، واقعا جالب و آموزنده بود، ممنون بابت تفسیرهای قشنگ و آگاهی بخشتون جناب استاد زیباکلام.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    رحمت خدا به خود استاد و پدرو مادر و آبا و اجداد و نیاکان و فرزندانشان باد.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      34 2
      عجب حرف پر معنایی....
  • علي IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    شما چگونه سخنان اين عزيز را تفسير به راي مي کنيد ؟ کمي دين و قران را مبناي سخنان نسنجيده و از سر عجز و عصبانيت نسبت به عزيزان قرار دهيد گرچه از شما توقعي نمي رود بيش ازط اينها
    • فاطمه سادات IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      تفسیر به رای؟!!!! هر انسان عاقلی متوجه منظور هر دو میشه و هر انسان منصفی میدونه حق به جانب آقای زیبا کلام هست . .کدام تفسیر؟ کدام رای؟!!
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      8 23
      زیبا کلامم این حرفارو نزنه مردم دیگه میترکن خدا خیرت بده حداقل یکی هست بتونه راحت حرفشوبزنه
    • عادل IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      32 1
      علی آقا : آقای مصباح که يک روحانی 1000 پيش نيست که بگيم صحبت هايش تحريف شده و.. ايشان در عصر حاضر زندگی می کنند و ما هرروزه در نشريات وتلويزيون و... صحبت ها و موضع گيری های ايشان را می بينيم و می شنويم .... و قبول بفرمائيد که ايشان برای رای مردم ارزش قائل نيستند و هر کسی که خلاف ايشان فکر کنند به نوعی مورد غضب قرار می گيرند .... همانظوريکه احتمالا شما هم من را فتنه گر و منافق و اجنیی و... خطاب خواهيد نمود...
  • سجاد IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    احتمالا آقای دکتر فراموش کردند برای بررسی سنت اسلامی زندگی نامه ائمه رو بررسی کنند ، آنجایی که حضرت علی (ع) بعد از سالها خانه نشینی می گویند بخاطر حضور و خواست شما مردم هست که خلافت رو قبول می کنم.یا اونجایی که امام حسین بخاطر درخواست مردم کوفه راهی کوفه می شن و اگر خواست اکثریت نبود راهی کوفه نمی شدند و ... . سنت اسلامی پیامبر و ائمه هستند نه یک سری مجتهد که خودشون خودشون رو انتخاب می کنند یا از اجتهاد ساقط می کنند. کی گفته خواست و نظر مردم و دموکراسی مدرنیته است؟؟؟؟
  • هلیا A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    بسیار جامع و روشنگرانه بود .افرین بر دکتر زیبا کلام.
  • احسان A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    دکتر جان خیلی مونده به مدرنیته برسیم ما هنوز به عصر روشنگری هم نرسیدیم
  • علیرضا A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    آقای زیبا کلام لطفا مشخص بفرمائید آیا شما نبودید که در بدو انقلاب و در دوران جوانی با دولت مرحوم بازرگان مخالفت می کردید . ایا به اشتباه خود در آن زمان معترف هستید یا خیر ؟
  • علی صادقی A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    درود بر فقیه و فیلسوف با بصیرت علامه مصباح یزدی.
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    45 33
    کاملا درست است. ایشان نباید به نظر شخص دیگری استناد کند.
  • آیس IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    85 98
    بسیار زیرکانه بود...
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    22 86
    خروج سید الشهداء علیه یزید از مدینه آغاز شد در حالی که نامه های مردم کوفه در مکه به حضرت رسید. یعنی قیام امام ناشی از درخواست مردم کوفه نبود بلکه بستری را برای به ثمر رساندن قیام ایجاد کرد. اگر امام به خاطر نامههای مردم کوفه قیام می کرد که می بایست پس از شکسته شدن عهد کوفیان قیام را خاتمه یافته تلقی می کرد.
    • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      6 7
      شما بهتره اطلاعات رو بیشتر کنی بعد نظر بدی ، کافیه یکم مطالعه کنی. در مراجع مختلف اشاره شده به اینکه : در منطقه شراف بود كه امام با سپاه حرّ بن يزيد روبرو مي شوند. امام دستور مي دهد كه افراد او و اسبهايشان را سيراب كنند. و هر دو سپاه در نماز ظهر به حضرت اقتدا مي كنند. امام به حر مي گويد اگر اهل كوفه بر عهدي كه بستند، نيستند ما بر مي گرديم، اما حرّ مي گويد من دستور دارم تا همراه سپاه تو باشم و نگذارم نزديك كوفه شوي و يا جاي ديگر بروي تا دستور ديگري برسد. امام ـ عليه السلام ـ براي اينكه بهانه اي دست آنان باقي نماند و حجت را بر آنها تمام كند مي گويد شما كوفيان نامه نوشتيد و از من دعوت كرديد بيايم اكنون اگر مي خواهيد بر مي گردم.
  • علی IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    سلام - 98 درصد مردم ایران در روز 12 فروردین فقط به جمهوری اسلامی رای دادند . به جمهوری اسلامی نه حکومت اسلامی . قابل توجه مصباح یزدی و همفکرانش
  • ایمان A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    آقای زیبا کلام چه کسی شمارانماینده 75میلیون نفرکرده که دفاع نمایید شما دراجایگاهی نیستید که بخواهیدبه نقداجتهاد ،مجتهد بپردازیدواز آیت اله مصباح یزدی تقاضا می نمایم جواب حرفهای تمام نشدنی وشبه انگیز ایشان رابا منطقی رسا که ازایشان انتظار داریم بدهند.
    • روحيه A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      25 0
      ايشان فقط نماينده خودشان هستند و خود مردم به نمايندگي از طرف خودشان با گفته هاي ايشان موافق هستند ، در ثاني وقتي مسئولين و نطاميون در امور هم دخالت ميكنند ، چرا امثال ايشان اين كار را نكنند ، مهم فهم و شعور مردمه كه سره را از ناسره تشخيص ميدهند
    • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      15 0
      دارند نقد میکنند. نقد ازاده. همانطور که در حوزه علمیه طلبه ها با هم بحث میکنند تا مطلب روشنتر بشه تو جامعه هم باید نقد و بحث وجود داشته باشه مردم هم قضاوت میکنند.
    • بی نام FR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      22 28
      حاج آقا جناب زیبا کلام هیچ جای حرفهاشون به نمایندگی از طرف مردم اشاره نکردن وانگهی حکومتی که در آن با لای 60 هزار میلیارد تومان اختلاس اتفاق بیفته و 200 میلیارد دلار در آمد نفتی گم بشه و مردمش به خاک سیاه بیفتند حتما به نقد احتیاج دارد.
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      17 0
      ایشان نگفته من نماینده 75 میلیون نفر هستم اما نماینده افکار خودشان که هستند!! آیت الله مصباح در پیشگاه خداوند از همان مقدار حق برخوردار است که آقای زیبا کلام. مردم خودشان تصمیم می گیرند که حرف چه کسی را بپذیرند و حرف چه کسی را نپذیرند. اینها هم ربطی به دین ندارد.
    • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      16 0
      شبهه انگيز اين حرف مصباح است كه گفته: امام (ره) برای اقناع طرف‌های مقابل، به رأی مردم استدلال می‌کنند.
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      17 17
      کجا گفته من نماینده 75 میلیون آدمم؟ نظر خودش را گفته. نکنه می خواهی بگی فقط شما حق دارید نظرتون را بگید؟
    • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      6 0
      ای جمله شما در جیگاهی نیستید خیلی بی معنا است . آخر مگر تو خودت عقل نداری مگر حرف عقلای را نبای زد مگر کسی که در مثلا فلان جایگاه را دارد. اصلا تو خودت میفهمی چی میگی.
  • كارشناي ارشد علوم سياسي IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    اگر فقط كمي كارشناسي كني كلام اقاي زيبا كلام را بحث هاي ايشان تماما با نوع بحث هاي انگليسيها هم خواني دارد دقيقا در اين زمان بايد بحثي اين چنيني بكند تا يك بحث فقهي را به كف جامعه بكشاند تا شايد ابي گل الود شود و ماهي براي انگلسيها اماده صيد دقت كنيد تمام مصاحبه ها ددر زمانهاي خاص براي مقاصد خاص با رسانه هاي خاص
    • علی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      12 0
      وقتی در نوشتن نام دقتی نداری ، مطمئن هستم که نوشته را هم با دقت نخواندی . بحث ارزش قائل شدن برای نظرات مردمه ، کسانی که برای مردم ارزش قائل نیستند نظراتشان که دیگر هیچ !
    • amir A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      23 0
      این دوست کارشناس علوم سیاسی ما داره به زبون خودش میگه : کار، کار انگلیسی هاست! چقدر این جمله آشناست!
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    10 1
    احسنت.درود بر این متفکر و متکلم خوشفکر و خوش بیان.علامه دکتر زیباکلام
  • محبوب روشن ضمیر A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    15 11
    آقای زیبا کلام خلط موضوع می فرمایند . انتخاب رئیس دولت توسط مردم ، حکم بر ولایت بر مردم نیست بلکه تفویض مسئولیت برای اجرای قوانین است . آنچه که نظر آقای مصباح است ولی فقیه است . نه دولتهای منتخب که انها باید بر اساس قوانین کشور و راهبرد های تعیین شده توسط ولی فقیه به اداره کشور بپردازد .لذا آقای زیبا کلام با کلمات بازی نفرمایند . از این شاخه به ان شاخه نپرند .مانند بازیکنان گل یا پوچ موضوع را به انحراف نکشانند تا بعضی از ببخشید ( عوام ) را گمراه کنند .
  • موسوی IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 10
    من با نظر استاد موافقم ولی فقط نکته ای هست که باید در نظر داشت و استاد از نظر دور داشته اند پنجاه به علاوه یک یعنی یک نفر نظر بقیه را باطل می کند و این اشتباه منجر به یک جامعه بی ثبات می شود ...درست این است که ما نظر مثلا 60 درصدی را میزان قرار دهیم تا یک سخنرانی یا یک لابی یا یک ترفند نتواند جامعه را دچار تزلزل کند
  • منصف IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    2 5
    ادامه قبلي : حال ميرسد به اجراي قوانين اسلام وهر ديني ،مردم مي توانندآنرااجرا نكنند ،حق يك مسلمان نيست كه قوانين الهي را اجرا نكندولي مي تواند انرا اجرا نكند وقوانين طبق انچه اسلام گفته وبزرگان تاييد گرده اند بايد با پذيرش حداكثر باشد ولي اكثريت حق تغيير قوانين اسلام را ندارند ؟ويك مسلمان حق نپذيرفتم احكام الهي را ندارد ولي مي تواند واختيار داده خدا به او كه مختار باشد وهمين درجه مسلمان بودنش وتسليم بودنش مراتب اسلام اورا تعيين ميكند.البته اين براي احكام ثابت است ؟وهيچ مسلماني حق ندارد قوانين الهي را تغيير دهد .توجه شود حق ندارد ولي مي توانند اكثريت بپذيرند يا نپذيرند. وفكر ميكنم اقاي زيبا كلام اصلا با تفكر آقاي مصباح آشنا نيست وبا فقه شعه هم اشنايي خوبي ندارد .
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    21 1
    ما ایرانی هستیم همین.ایران تشکیل شده ازهمه ی گروه ها ی دینی
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    13 0
    بهتر است به اول انقلاب بر گردیم. مردمی که همان اول 98 درصد رأی مثبت دادند منظورشان چه بوده؟ تشکیل حکومت یا جمهوری. اگر حکومت بوده خوب الان هم حرف آقای مصباح کاملاً صحیح، قابل استناد و لازم الاجرا خواهد بود. اما اگر منظور جمهوری بوده دیگر رأی اکثریت حاکم است و سخنان ایشان فقط یک نظر بین سایر تئوریها قابل طرح است. نمی شود اول برای جمهوری رأی جمع کرد و بعداً آنرا به حکومت تبدیل کرد.
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    14 0
    حضرت مصباح بگویند : دخالت جمهور و رای جمهور را در تعیین اشخاصی که می توانند احقاق حق عموم را بنمایند و کشور اسلامی را طبق قوانینی که در قانون اساسی نوشته شده اداره کنند را قبول ندارم. و به امام خمینی کاری نداشته باشند زیرا ایشان الان نیستند تا در باره رای خود توضیح بدهند . در ضمن 8 سال احمدی نژاد خواست ایشان را اجرا کردند آیا منافع اسلام حفظ شد؟؟؟؟؟؟؟؟ یکی از منافع اسلام ، معیشت افراد اسلام است آیا مردم زندگی شایسته یک مسلمان را لمس کردند ؟ دزدی و رشوه و چپاول بیت المال نبود ؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    10 4
    بسیار موافق نظر زیبا کلام هستم .آقای مصباح خوبه زیاد به اروپا سفر می کنند ، واقعا اینگلیسا اینطوری فکر می کنند ؟
  • لنگرودی A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    14 1
    آقای مصباح یادتان رفته این جمله؟ ما جمهوری اسلامی میخواهیم نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر ؟؟؟ چطور وقتی اسلامیتش حذف میشه شما دم به دقیقه این جمله رو تکرار میکنید و ولی وقتی خودتون جمهوریتش رو حذف میکنید یادتون نمیاد؟
  • amit A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    13 3
    سلام- میشه نظرتون رو راجع به قوم لوط بیان کنید؟ اونجا هم اکثریت فاسد بودند ! پس همیشه تقابل وجود داره !
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    17 8
    جناب اقای مصباح از دید بنده شما هم مانند اون کارگر یا کشاورزی که در سیستان یا کردستان و...است حق دارید نظر بدهید و نظر شما فقط یک نظر از 75 میلیون نظر در تصمیم گیری دخالت دارد شما نمیتوانید نظرتان را تحمیل کنید
  • ماهان A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    20 22
    از تعداد مثبت و منفی ها میشه به راحتی فهمید طرز فکر آقای مصباح چند درصد طرفدار داره
  • محمد IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 20
    کسی از وضعیت سربازی در سال 93 خبری نداره؟ قرار بود تا قبل سال اعلام کنند که زیاد میشه یا خیر!
  • مصطفی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    6 12
    بابا همه این حرفا به کنار .. یکی اینو به من بگه (( میزان رای مردم است )) یعنی چی ؟ شاید واقعا یه معنی دیگه میداده ما نمیدونیم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    8 7
    آقاي زيبا كلام كمي بيشتر دقت كنيد. از نظر ايت الله مصباح جمهور مردم ميتوانند نوع حكومت را انتخاب نمايند.ولي چنانچه حكومت اسلامي را كه قوانين آن الهي است انتخاب كردند نميتوانند در قوانين دخل و تصرفي كنند مثلا جمهور مردم نميتوانند آياتي از قران را تغيير دهند اما اين كار از نظر شما مانعي ندارد چون منطبق با دموكراسي است
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    8 0
    یه نفر جواب منو بده مگه پیامبر بعد از خواست مردم مدینه اونجا حکومت تشکیل ندادن؟مگه حضرت علی بعد از بیعت خلیفه نشدن؟حالا چرا بعضی ها از اونا تند تر میرن؟
  • بی نام RO ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    65 1
    بني صدر و بازرگان و منتظري هيچ كدام انتخاب امام(ره) نبودند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    7 3
    باید سیاست های کشور بر اساس رای مردم و خواست اون ها باشه این یعنی موفقیت و منافع
  • بی نام RO ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    45 1
    جناب آقاي زيباكلام امام خميني(ره) خيلي صريح در وصيت نامه خو گفتند آقايان بني صدر و بازرگان و منتظري منتخب وي نبودند.
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    4 13
    استاد محترم : آیا شما اولی بانفسکم را تا چه حدودی قبول دارید ؟ در نظام های سیاسی روز دنیا به نظر شما دموکراسی تا چه حدی رعایت می شود ؟ آیا کسی که ندانسته خود را به سمت نابودی می کشد وکسی قادر به جلو گیری هست مسئولیت ندارد ؟ حق تشکیل حکومت اسلامی با حاکمیت ولی فقیه متد وروشی است که بر اساس عقل و روایات ارباب عقول صادر شده ودر چنین حکومتی است پایه های آزادی اندیشه گسترش می یابد و به حرمت انسان بودن کسی به او اجازه اظهار نظر ولو بر خلاف نظر صائب باشد .
  • سام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    2 10
    در اسلام جایی سخن از رای گیری به شیوه مدرن امروزی گفته نشده و صحبت از شورا بوده.اگر بخواهید از دریچه دید یک مجتهد به امور نگاه کنید صحیت های ایت الله مصباح درسته و چیزی به غیر از این نیست.البته ما در کشوری زندگی میکنیم که اصول یک حکومت مردم سالاری در اکثر جوانبش دیده میشه.مثلا اصل تفکیک قوا که در کشور وجود داره یکی از مبانی دمکراسی غربی هست.حالا مهم همون دریچه نگاه هست که چطوری به امور کشور اسلامی نگریسته شود.به بیان ساده تر ما خواهان چی هستیم حکومت اسلامی طبق شریعت اسلام یا جمهوری اسلامی که رای 98 درصدی پشتش هست طبق مفاهیم یک دمکراسی کلاسیک غربی.خدارو شکر شاخه سوم یا متد سوم که کمونیستها باشند از دایره قدرت بیرون هستند و حداقل در ایران قدرتی ندارند.
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    21 2
    خیلی جالبه طی چند هزار سال اینهمه فیلسوف ودانشمند مطالعه وتحقیق کردند و به این نتیجه رسیدند که بهترین وکم خطاترین وکم فسادترین نوع حکومت ،نظام دمکراسی هست اینو دیگه تمام مردم دنیا فهمیدن وبرای رسیدن بهش تلاش می کنن اماا ماهنوز حتی به نفهمیدیم چه حکومتی برامون بهتره
  • رجب IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    6 1
    نظر آقای مصباح را به گونه ای دیگر هم میتوان تعبیر کرد به این مثال توجه کنید. فرض کنید همه افراد ایران فقیه و آیت اله مانند آقای مصباح باشند. آنوقت تکلیف چیست؟ در اینصورت نظر کدام مجتهد حق است؟ در واقع اگر همه مردم مجتهد باشند، آنها در اصول باهم اختلافی ندارند. تنها در روش ممکن است تفاوتهایی وجود داشته باشد. در این صورت برای ادامه یک روش انتخابات انجام میشود و روش اکثریت حاکم میشود. آقای مصباح میخواهند بگویند در یک جامعه اسلامی که همه مردم در اصول متحد هستند و نتیجه رای آنها هم خلاف اصول نمیباشد دلیلی ندارد تا مجتهد ین در سیاست دخالت کنند زیرا نظر اکثریت مانند نظر مجتهدین است پس آنها به کار های فرهنگی بپردازند و از کارهای سیاسی بپرهیزند. ( البته اینها برداشن من بود از سخن ایشان)
  • کم سواد US ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    3 11
    در اینکه در فقه شیعه و اسلام این نظریه بین علما وجود داره و مثال شیخ فضل الله نوری را هم شاهد مثال داربم اما به نظر حقیر در جامعه ی امروز یعنی نسل امروز و پیشرفت روز افزون تکنولوژی دیگر کمتر کسی میتواند این ایده را به کرسی بنشاند صرفا نظر شخصی
  • مجی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    3 9
    اصل دین ما بر پایه تمام خوبیهاست و هیچ جامعه ای به سمت بدی حرکت نمیکند. یعنی در اصل دین چیز بدی وجود ندارد که جامعه با آن مخالفت کند.
  • الیاس IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    8 26
    من که چیز زیادی از سیاست نمیدونم فهمیدم که آقای زیبا کلام بسیار سطحی نظر داده .... اصلا به خودش زحمت نداده بررسی کنه که آقای مصباح بر چه اساسی این حرفو زده .... و اصلا منظور مصباح چی بوده ....
  • میثم IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    35 36
    مصباح درست می گوید.منطقی باشیم.
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    10 0
    حرف دکتر درست است ایشان باید نظر اجتهادی خود را بفرمایند اما توجه بفرمایید که نظر مجتهد بر خودش واجب است بعداز آن مقلیدین آن مجتهد که با آزادی کامل و عقل او را انتخاب کرده اند آن را اجرا می کنند این قسمت خیلی مهم است اگر آقای مصباح آنقدر مقلد داشته باشند که نظرشان اجرا می شود این وسط بفرمایید کجای شیعه گفته است که یک مجتهد نظرش را زوری بر مردم حاکم کند دراین صورت با توجه به تعدد مجتهدین و نظرات یکی باید آنها را از هم سوا کنداین رویه مرجعیت شیعه نبوده است و برای مرجعیت بسیار خطرناک است
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    16 7
    دوستان مردم عصر جاهلیت دخترانشان را زنده به گور میکردند . تقریبا اکثریت هم موافق این کار بودند اما اسلام با حرف وعقیده ی همه مخالفت کرد واین کار را غیر انسانی دونست حالا بگید نظر اسلام حقه یا نظر اکثریت؟
  • احمد IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    11 0
    اینکه دفاع نیست.
  • saleh IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    18 15
    بهتره تاریخ مشروطه رو کامل بخونیم انوقت متوجه میشیم که از اصلیترین مردان مشروطه شیخ فضل الله بود.تنها موقعی با مشروطه مخالفت کردند که دیدند مشروطه از مسیرش خارج شده و یه عده غربزده و لاییک و بی دین به اسم آزادی در پی زدن ریشه اسلام هستند و دیکتاتوری مدرن و گروهی رو دنبال میکنند .
  • saleh IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    19 3
    در اسلام اسمی از رفراندوم و رای گیری نیست اما ان چیزی که در حکومت داری اسلامی مسلم است همراهی مردم است حکومت اجباری هیچموقع دراسلام نبوده است و امام هم به این علت روی مردم تاکید داشتند شکی نیست نقش مردم فقط در حد مقبولیت و قانونی بودن حکومت است و هیچ نقشی در مشروعیت و الهی بودن آن ندارند. نمیدانم چرا اقای زیباکلام همیشه مغلطه آمیز اظهار نظر میکنند و نمیخوان فرق و نقش متفاوت مشروعیت و مقبولیت را بفهمند ؟! درست است که مردم نمیتوانند مشروعیتی به حکومت بدهند اما میتوانند به حکومت مقبولیت بدهند و آنرا قانونی کنند . برهمه واجب است که حکومت اسلامی تشکیل بدهند اما این بدان معنا نیست که بدون همراهی مردم و بازور شممشیر حق حکومت داری داشته باشند . بلکه میتوانند فقط با تبلیغات مردم را بهمراهی بطلبند
  • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    5 0
    دمکراسی یعنی حکومت مردم بر مردم خب ما اومدیم انقلاب کردیم گفتیم دمکراسی دینی یعنی باید به رای مردم احترام بزاریم از طرفی هر چیز خلاف دین رو اجرا نکنیم خب ما سیاسیونمون یا از حوزه اومدن یا با کتب دمکراسی غربی تعلیم پیدا کردن و هرکدوم حرف خودشونو میزنن معلومه ک تهش این بشه!!!
  • ماشا A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    3 3
    این تفسیر هایی که از 25 سال خانه نشینی حضرت علی(ع) میشه اصلا ربطی به این بحث نداره! مقبولیت مردم فقط زمینه ساز تشکیل حکومت حضرت علی(ع) بود، وگرنه با شروع مخالفت ، حضرت باید حکومت رو می بوسید می گذاشت کنار و دیگه سه تا جنگ به حضرت تحمیل نمیشد! فقط در یک جنگ جمل حدود 30000 نفر کشته شدند و همه مسلمان و از مردم بودند. در مجموع سه جنگ حدود 150 هزار نفر از مردم جامعه اسلامی کشته شدند. پس اگر مردم داعیه دار باطل باشند حتی اگر اکثریت هم باشند، حقی برایشان وجود ندارند.
  • پروانه محمدی IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    4 10
    عمر استاد آیت الله مصباج مستدام باشد، خیلی بزرگتر از ماها مثل شوروی با دموکراسی و رای اکثریت متلاشی شدند
  • زنده باد بهار A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    3 8
    حرفهای قشنگی میزنند زیبا کلام ولی چرا این حرفهارادر دوره رییس جمهور قبلی بخصوص از سالی که نظام با مشایی مشکل پیدا کرد سر همین موضوعات زدا نمیشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بنظرم حرفهایشان بوی عدالت نمیدهد بوی حمایت میدهد
  • پیروز A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    4 6
    جناب دکتر!آیت الله مصباح شهروند این کشور است و این حق را دارد عقایدش را بیان کند(هرچند این حق برما ساقط است!) اگر ایشون این عقاید را دارد برعقیده اش ثابت باشد نه دم انتخابات از اصلح بگوید، از وحدت بگوید ...بینی وبین الله!
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    2 4
    اقای زیبا کلام انگار خود را علامه دهر میدانند در همه موردی اظهار نظر میکنند (فلسفه .حقوق .سیاست فرهنگ و.....
  • علی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    1 1
    سخنان حضرت مصباح یزدی کاملا صحیح است.ما در اسلام دموکراسی نداریم.میزان شریعت الهی است و مجری قانون هم باید مطیع شریعت و فقه الهی باشه که از طرف علمای اسلام تببین و تفسیر میشه.دموکراسی یعنی اینکه هر اندیشه ای تا جایی که خواستار حذف سایر اندیشه ها نباشه مورد قبول و احترام.ولی در اسلام اصلا اینطوری نیست.به طوری که در خود قرآن داریم.هر کس غیر از اسلام دینی را بپذیرد از او پذیرفته نمی شود و در آخرت از زیانکاران خواهد بود.مسلمان واقعی یعنی حضرت آیت الله مصباح یزدی.
  • گمنام RO ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    0 0
    متأسفم