دو هفته پس از ناپدیدشدن پرواز MH370 مالزی ایرلاینز، سامانه راداری پیشرفته جدیدی رونمایی شده است. اما آیا با استفاده از این رادار می‌شد از گم شدن این هواپیما جلوگیری کرد؟

محمود حاج‌زمان: هم‌زمان با شدت‌گیری تلاش‌ها برای پیدا کردن هواپیمای پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی، سامانه راداری پیشرفته جدیدی توسط دانشمندان رونمایی شده است. آزمایش نخستین رادار فوتونی دنیا در فرودگاه پیزای ایتالیا موفق شد تا عملکرد «کلاس جهانی» را به دست آورد. این رادار با استفاده از لیزر، سیگنال‌هایی با صحت بالا (High Fidelity) تولید می‌کند که می‌تواند به دقت موقعیت هواپیماها را شناسایی کند. اما آیا با استفاده از این رادار می‌شد از گم شدن هواپیمای مذکور جلوگیری کرد؟

نسل جدید سامانه‌های راداری
سامانه‌های راداری امروزی برای ردگیری موقعیت هواپیماها از ترکیب ایستگاه‌های زمینی و ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. خلاصه‌ای از شیوه کار این سامانه‌ها در اینفوگراف زیر نشان داده شده است.

رادار 3
سامانه راداری جدید که اصطلاحا PhoDiR (رادار کاملا دیجیتال فوتون-محور) نامیده می‌شود، نمونه اولیه‌ای برای نسل بعدی رادارها است. این سامانه راداری قرار است به خلبانان و کنترل ترافیک هوایی کمک کند با استفاده از یک سیگنال منفرد، اطلاعات را در بازه به مراتب دورتری مبادله کنند.

ویژگی‌هایی که طراحان سامانه فوتنیک برای رادار جدید وعده داده‌اند عبارتند از:

  • دقت بالاتر: نویز (اختلال) کمتر در تبادلات راداری
  • پهنای باند بالاتر: توانایی انتقال داده‌های کابین خلبان و ارسال هم‌زمان اطلاعات موقعیت هواپیما
  • انعطاف‌پذیری بیشتر: امکان استفاده از باندهای فرکانسی بیشتر
  • آنتن‌های کوچک‌تر: ارزان‌تر، سبک‌تر و قابل حمل‌تر

سامانه راداری جدید توسط پائولو گلفی و همکارانش در آزمایشگاه ملی شبکه‌های نوری ایتالیا توسعه داده شده است. برای آزمایش سامانه، آنها رادار را روی سقف آزمایشگاه قرار دادند و آن را به سوی هواپیماهایی که از فرودگاه پیزا بلند می‌شدند نشانه رفتند. گلفی می‌گوید: «دقت آن حتی از آنچه ما انتظار داشتیم بیشتر بود. ما قادر بودیم هواپیماها را در فاصله‌ای بسیار دورتر از آنچه انتظار داشتیم ردگیری کنیم. ما هنوز تلاش می‌کنیم دقیقا کشف کنیم این سامانه تا چه حد از رادارهای متداول امروزی بهتر است. این تنها نمونه اولیه است.»

این سامانه جمع و جور راداری را می‌توان روی هواپیما نصب کرد. پهنای باند بسیار گسترده آن به خلبانان اجازه می‌دهد اطلاعات جزئی پرواز را از هر فاصله‌ای مستقیما به ایستگاه‌های زمینی مخابره کند. دکتر گلفی می‌گوید: «با استفاده از این فناوری می‌توانید آینده‌ای را تصور کنید که در آن هواپیماها هم‌زمان که اجسام اطراف خود را اسکن می‌کنند، هر چیزی را که در کابین هواپیما رخ می‌دهد مخابره می‌کنند. آینده‌ای را تصور کنید که هم‌زمان با مخابره داده‌های نظارت راداری، جریان زنده اطلاعات را بتوان منتقل کرد. مزیت سامانه جدید آن است که به جای استفاده از چندین سامانه مختلف، همه این کارها را می‌توان توسط سامانه‌ای واحد انجام داد.»

معایب و مزایا
متخصصان عقیده دارند رادار فوتونیک می‌تواند بر برخی از محدودیت‌های سامانه‌های الکترونیک فعلی چیره شود. پرتوی لیزر امضای دیجیتالی دقیقا تنظیم شده‌ای تولید می‌کند که می‌توان آن را به موج فرکانس رادیویی تبدیل کرد و سپس آن را از آنتن رادار ارسال نمود. موج بازگشتی نیز با استفاده لیزر مجددا به یک امضای دیجیتال تبدیل می‌شود.

پرفسور دیوید استوپلس، متخصص سامانه‌های راداری دانشگاه لندن می‌گوید: «نور بسیار دقیق است و به همین دلیل فرکانس رادیویی حاصله نیز از دقت بالایی برخوردار خواهد بود. در حال حاضر، امواج حامل با استفاده از دانش الکترونیک تولید می‌شوند. اما سپس مجبور هستید آن را با استفاده از سیم‌کشی سنگین و گران‌قیمت به بشقاب رادار منتقل کنید؛ کاری که باعث ایجاد نویز در سامانه می‌شود. اما اگر از نور و فیبرهای نوری استفاده کنید، ارزان‌تر، سبک‌تر و از همه مهم‌تر با تداخل کمتر خواهد بود. این سامانه بسیار دقیق است.»

رادار 2
با این وجود، تردیدهایی در خصوص برد این سامانه راداری وجود دارد. آیا این رادار به راستی می‌توانست پرواز MH370 را پس از آنکه در حرکت از کوالالامپور به سوی پکن از مسیر اصلی خود منحرف شد تعقیب کند؟

به گفته جیسون مک‌کینی از آزمایشگاه تحقیقاتی نیرویی دریایی ارتش آمریکا، مهم‌ترین محدودیت این سامانه برد آن است؛ چرا که در حال حاضر دقیقا مشخص نیست در مقایسه با ایستگاه‌های ساحلی فعلی، رادار فوتونیک زمینی تا چه مسافتی می‌تواند پهنه اقیانوس را پوشش دهد. دکتر گلفی نیز با این گفته موافق است: «روی اقیانوس، شاید کماکان به توانایی‌های ماهواره‌ای وابسته باشید.»

شاید همین محدودیت باعث می‌شد پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی باز هم بتواند از کمند سامانه PhoDiR فرار کند. در حال حاضر مهم‌ترین فرضیه این است که هواپیما احتمالا صدها کیلومتر به سمت اقیانوس هند جنوبی رفته است؛ جایی‌که هم اکنون جستجوها برای بقایای احتمالی آن در حال انجام است.

رادار 1

به جای شکار هواپیماها بر فراز اقیانوس، این سامانه جدید بر روی خشکی به مراتب کاربردی‌تر است. برای مثال، در حریم‌های هوایی پرتراکمی مانند محدوده هوایی فرودگاه هیترو لندن، این سامانه به خلبان امکان می‌دهد فضایی را که برای مانور در اختیار دارند دقیقا شناسایی کنند.

همچنین سامانه راداری جدید می‌تواند کاربردهایی فراتر از کنترل ترافیک هوایی داشته باشد. این سامانه را می‌توان به طور گسترده‌تر در سامانه‌های نظارتی و ارتباطات بی‌سیم استفاده کرد. برای مثال با نصب این سامانه روی وسایل نقلیه می‌توان از بروز تصادفات رانندگی جلوگیری نمود.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    اینا یه چیزی ساختن؛خواستن با این داستان هواپیمای مالزی موج سواری کنن ورداشتن اینا رو به هم بافتن. شمام مفت براشون مقاله-آگهی چاپ کردید!
    • میلاد A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
      13 7
      من نمیدونم چرا ما مردم ایران اینقدر منفی باف شدیم.هر چیزی که انجام می شود و یا ساخته می گردد را با دیده شک و بدبینی و هزارماجراجویی دنبال و تحلیل می کنیم. چرا اینقدر ذهن های ما درگیر منفی نگری و تحلیل های خارج عرف نسبت به دنیا شده نمی دانم.شاید به خاطر شرایط حاکم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مشوش حال حاضر بر جامعه امان باشد.
    • بی نام DE ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
      19 4
      پروفسور! این رادار ، رادار تجاری نیست که کارکرد تبلیغاتی داشته باشه!
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
      4 4
      سناریویی هدایت هواپیما به اقیانوس هند و خودکشی خلبان چند هزار کیلومتر دورتر از محل غیب شدندش یک سناریوی نخ نما . احمقانه است اگر کلیه دستگاههای رادار و جی پی اس خاموش شده توسط افراد داخلی پس چطوری راه کوریدور جنوب شرقی را پیدا کرده و هزاران کیلومتر در 7 ساعت بعد از آخرین تماس خودش و به اقیانوس هند رسونده و حالا هم که از جواب مانده اند لاشه های فرضی برای هواپیما شناسایی کردن
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    16 2
    وظیفه رادار این قبیل کارها نیست اون دوستانی که عادت دارن که بیان علیه امریکا مطلب بنویسند اینو در ذهن داشته باشند.اختراعات و اکتشافات اطرافتون همه از غربه از قرص سرماخوردگی تا گوشی موبایلت پس انصاف داشته باشید.و قبل انتقاد کردن 2 روز از این چیزها استفاده نکنید (یخچال و برق و..هم جزوشونه) اگر دوام اوردید بیایید اینجا انتقاد کنید.
  • emt A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    6 2
    بنظر من ربوده شده
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    6 12
    این مسافران بیچاره دسیسه روسیه شدند کریمه را گرفت تا خبر دوم باشه سر مردم دنیا را گرم کنه
    • محمد A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 1
      خدایا با کیا شدیم ۷۵ میلیون تقصیر تو نیست به خاطر اون کارتون چاق و لاغره که تو بچه گی پخش میشد این نسل کلا شدن کارگاه
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    20 10
    من مطمئنم که کار یک موشک بوده که باعث انفجار ناگهانی هواپیما و عدم عکس العمل کافی برای خلبان بوده و تمام این فرضیات گمراه کننده هست و تنها ناوگان دریایی که میتونسته اینکار رو انجام بده ناو آمریکا در حوالی 100 کیلومتری حادثه بوده و علت این هم سر به نیست کردن 20 کارمند شرکت فری اسکیل بوده که تولید و ثبت اختراع نیمه رسانای پرکاربرد در الکترونیک فعالیت داشتند بوده که همه این کارمندان چینی بودند و دست بر قضا 4 نفرشون سهام داران و هیئت مدیره این شرکت بوده که نفر پنجم هم اکنون زنده هست و احتمال اینکه شرکت های چند ملیتی با هماهنگی آمریکا اینکارو کرده باشند کم نیست بیهوده نبود که چین اصرار داشت این هواپیما در دریای چین سقوط کرده اما آمریکا بدون ارائه مدرک و اجازه تجسس راداری به ناوش میگفت اقیانوس هند
    • جلیلی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
      6 0
      پاشو لنگ ظهره عزیزم. پاشو باید بری مدرسه.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    1 0
    ما با این ادعای مسلمان بودن و دینداری چ چیزمون از اونا بیشتر بوده البته که دین اسلام دین کاملی است و ما مسلمانیم شکی نیست اما ایا تو عمل هم چیزی دیده میشه ؟ غرب بده امریکا بده اما ایا تو غرب هیچی خوب نیست ؟یعنی همه چی کلابده؟ایا ما بعنوان مسلمان نمیترسیم در مواقعی به کسی یا مثلا به غرب بهتان میزنیم واقعیت این است ما چیزی را که نمیدانیم نباید به کسی یا کشوری نسبت بدیم انشال اله بحول و قوه الهی هم بکمک ایران هم امریکا هم کل دنیا و دعای تمام مردم دنیا تو هر دین هر ملیت شاهد پیدا شدن هواپیمای گم شده باشیم و همه هم زنده باشن حد اقل از این لحاظ تمام مردم عادی دنیا خواسته شون اینه