آیا دولت به این تکلیف قانونی اش در تشکیل کارگروه ارزیابی خسارات ناشی از کودتای آمریکایی انگلیسی 28 مرداد عمل کرده است؟

درسالگردکودتای آمریکایی،انگلیسی 28 مردادسال 1332 درایران ، درواپسین روزهای مردادسال 1392،مجلس شورای اسلامی قانونی راتصویب نمودتحت عنوان:(( قانون پیگیری حقوقی سیاسی نقش ودخالت آمریکا وانگلیس در کودتای 28مرداد))
این قانون دردهم شهریورهمان سال به تصویب مجلس رسیدودر13 شهریورنیزبه تاییدشورای نگهبان.
نخست متن قانون رادرپایین نقل می کنم:
((قانون پیگیری حقوقی سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران

ماده ۱: با توجه به افشاء و اعلام رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دخالت دولت‌های آمریکا و انگلیس در طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد علیه کشور ایران و نقض حاکمیت ملی و ورود خسارات سنگین مادی و معنوی به کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فوراً تشکیل دهد و هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

اعضای کارگروه پیگیری جبران خسارات کودتای ۲۸ مرداد عبارتند از:

۱. وزیر امور خارجه (رئیس کارگروه)

۲. دادستان کل کشور

۳. وزیر اطلاعات

۴. نماینده تام‌الاختیار فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

۵. وزیر امور اقتصادی و دارایی

۶. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

۷. رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی

۸. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

تبصره: کارگروه موظف است راهکارهای پیگیری خسارت‌های مادی و معنوی را به مجلس ارائه دهد.

ماده ۲: دولت موظف است پس از برآورد خسارات نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران از طریق مجامع و نهادهای ذی‌ربط داخلی و بین‌المللی اقدام کند.

قانون فوق مشتمل بر دو ماده و یک تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳/ ۶/ ۱۳۹۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی))
صرفنظرازایرادات بسیاری که متن قانون ازحیث قانون نویسی وجودداردکه دراینجاجای پرداختن به آنهانیست ،امایک نکته قابل توجه است و آن این که دربخش پایانی ماده یک آمده است:
(( دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فوراً تشکیل دهد و هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.))
بادیدن این بخش این پرسش درذهن اینجانب نقش بست که منظور قانونگذارازواژه فوراچه زمانی است؟آیامنظورهمان معنی تحت الفظی و عامیانه اش است؟پس اگراین معنارابپذیریم یعنی بایددولت سریعااین کارگروه راتشکیل بدهد.به عبارت ساده ترحدوداباید دولت تاپایان مهرماه 92 این کارگروه راتشکیل می داد.اکنون پرسش دیگراین که آیادولت به این تکلیف قانونی اش درتشکیل کارگروه ارزیابی خسارات ناشی ازکودتای آمریکایی انگلیسی 28 مردادعمل کرده است؟
نکته بعدی این که باید پس از تشکیل فوری این کارگروه ،دولت به یک وظیفه دیگرش نیز عمل کندو آن این که هرسه ماه یک بار گزارش برآورداین خسارت رابه مجلس ارائه نماید. پرسش بعدی اینست که چون ازتصویب این قانون درشهریورماه 92 تاکنون که فروردین 93 هستیم بیش ازشش ماه گذشته پس بایک حساب ساده ،باید تااین هنگام، دولت دست کم دوگزارش دراین باره به مجلس داده باشد. آیادولت آقای روحانی به این تکلیف خودعمل کرده است؟ اگردولت عمل کرده پس تکلیف مجلس پس ازدریافت این دوگزارش سه ماهه چه است؟آیانمایندگان مجلس نیزبه تکلیف خودپس ازارائه احتمالی گزارش دولت ،عمل کرده اند؟
شهروندان ایرانی بعنوان موکلان نمایندگان مجلس شورای اسلامی بی صبرانه منتظرپاسخگویی دولت و مجلس به این پرسشهاهستند.پرسشهایی که نگرانم این بزرگواران نتوانندپاسخ کاملی برایشان داشته باشند.
پیمان حاج محمودعطار - وکیل دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346826

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    13 0
    28 مرداد رو وا بده خسارت 8 سال جنگ تحمیلی رو باید از کی گرفت؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    10 1
    امریکاهم دو دستی خسارت رو تقدیمتون میکنه. مسائل مهمتری هست کاش واسه اوناقانون تصویب بشه وپیگیری کنید.
    • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      9 1
      کودتا معمولا توسط سربازان و درجه داران هر کشور انجام میشه و طرح دریافت خسارت کودتا از کشور خارجی میتونه ابروی دستگاه دیپلماسی ما رو در جهان ببره.......
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    10 0
    یک قانون هم برای پیگیری مطالبات خسارت کودتا و به توپ بستن مجلس هم تصویب کنید
  • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    8 0
    ٨٠٠ميليارددلارخسارت جنگ روبگيريد!چطوركويت خسارت حمله عراق به كويت روازفروش نفت عراق بصورت تقسيط گرفت!گازروقطربرد!نفت درياي خزررواذربايجان!خسارت جنگ روهم عراق هاپولي كرد...
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    11 0
    اونقدری که مجلس به سالهای گذشته نگاه میکنه یه نکاهی به حال وآینده مینداخت خیلی از مشکلاتمون حل بود!!!!
  • پیمان حاج محمودعطار IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    0 0
    سلام بردوستان گرامی.هدف و انگیزه من نیزازنوشتن این مقاله انتقادازاین مصوبه مجلس بود.هنگامی که دریافت خسارت از دولت عراق و خسارات دیگرکه نسبت به کودتای 28 مردادنزدیک ترهستندرانگرفتیم چرابه خسارت آن زمان بندکرده ایم؟