رقابت نزدیک مجموعه‌های نوروز 93 در ضعیف بودن، همچون همه رقابت‌ها یک برنده داشت. برنده‌ای که طبعاً نمی‌تواند از قرار گرفتن در جایگاهِ اول به خود ببالد؛ آنهم مجموعه شبکه تهران «ما فرشته نیستیم» بود.

مجموعه‌های نوروزی امسال با پیشینه سریال‌سازی مناسبتی در سال‌های گذشته، بیش از هر زمان تکرار تجربه‌های غلط و ناموفق قبل بودند. از شرایط پیش‌تولید و تولید و کلید خوردن در دقیقه نود و فقدان یک فیلمنامه منسجم و کامل هنگام تولید تا تکرار تجربه‌هایی که برای اولین بار و در زمان خود بداعت و خلاقیت به حساب می‌آمدند نه امروز که انواع و اقسام مجموعه‌های ایرانی و خارجی در دسترس مخاطبان قرار دارد.

با اینکه زمان مناسبت نوروز هر سال مشخص و معین است و هر سال پس از جلسه‌های خود تقدیری صدا و سیما از مجموعه‌های به زعم آنها موفق -که این موفقیت فرمایشی به آرای مردمی نسبت داده می‌شود- این وعده داده می‌شود که برای سریال‌های سال بعد از همان زمان برنامه‌ریزی خواهد شد، امسال هم مجموعه‌های نوروزی در طول پخش در حال نگارش و تصویربرداری بودند و همان قصه تکراری...

«پایتخت 3» به کارگردانی سیروس مقدم مجموعه نوروزی شبکه یک بود. این مجموعه که از نوروز 92 قول تولید آن برای سال بعد داده شد اما این وعده عملی نشد و در ایام عید همچنان در حال ساخت بود.

طراح اولیه مجموعه محسن تنابنده در کنار نویسندگانی چون خشایار الوند که سابقه نگارش مجموعه‌های روتین شبانه، مناسبتی و ... برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را دارد و حسن وارسته فیلمنامه را به نگارش درآوردند. فیلمنامه‌ای که بیش از یک خط داستانی دراماتیک و منسجم، برآمده از شوخی‌های کلامی و طنز لحظه‌ای و آیتم‌واری است که به سختی به هم پیوسته می‌شوند.

یادمان نرود که بخش اعظم این شوخی‌های کلامی، تکیه‌کلام‌ها و موتیف‌های طنز برآمده از شخصیت‌پردازی اولیه کاراکترها است که در سری اول این مجموعه خلق شدند که بسیار موفق بود و در این سری فقط شاهد تکرار آنها به شکلی غیر کارکردی در روند درام هستیم. طبعاً این شوخی‌ها در همان لحظه خنده بر لب مخاطب می‌آورند اما از آنجا که با بافت درام عجیبن نشده همچون یک آیتم در همان لحظه خاص تأثیر دارد و کمی بعد از یاد می‌رود.

مثل شخصیت جذاب بابا پنجعلی که در این سری کاملاً به حاشیه رفته و از حضورش چیزی جز تکرار جملاتی مثل (الکی میگه) و (عباس معصومیه) و ... باقی نمانده که کارکردی ندارد. ماجرای شدت گرفتن توهم او به حضور مامان لیلا هم نتوانسته یک خط فرعی قوی و تأثیرگذار در روند قصه باشد چراکه اصلاً تکلیف مخاطب با خط اصلی داستان روشن نیست.

معلوم نیست ما در حال تعقیب خط داستان ازدواج‌های ناکام ارسطو هستیم یا ناکامی‌های نقی در زندگی و کشتی و ... یا جاه‌طلبی‌های بهبود و یا تلاش‌های هما برای مدیریت خانواده‌اش در شرایط بحران یا ...؟ طبعاً همه اینها نمی‌توانند خط اصلی باشند بلکه با انتخاب یک خط اصلی، بقیه خطوط باید به فراخور نیاز و البته علاقه نویسندگان به عنوان خط فرعی در کنار داستان اصلی نمود پیدا کنند.

اما تکلیف نویسندگان و طبعاً مخاطب با داستان مشخص نیست و در قسمت اول شاهد تدارک مراسم ازدواج ارسطو هستیم که با ریزش ساختمان و سقوط مهمانان تبدیل به بحران زندگی چند خانواده می‌شود. از نقی و ارسطو و بهبود تا معمار و ...

اتفاقاً این قسمت پرداخت خوبی هم دارد و کدهای به‌جا و کاربردی هم از خطوط فرعی بعدی همچون درگیر شدن بهبود با شکارچیان غیر قانونی پلنگ مازندران و ... می‌دهد و حتی کاراکتر معمار و رحمت را موجز و جذاب معرفی می‌کند.

اما از قسمت دوم همه چیز از دست می‌رود و یکباره با گذر بی‌منطق زمانی چند ماهه، به جهت دراماتیک و داستانی شکافی در روند کار به وجود می‌آید که با هیچ تمهید و توضیح و ساختارشکنی قابل رفع و رجوع نیست. همانطور که یکباره رفتن سراغ ماجرای کشتی گرفتن نقی و روند بدبیاری‌های او و تلاقی بی‌جهت این ماجرا با آسیب‌دیدگی بهبود هم تابع منطق نیست.

با این مقدمه‌چینی در ادامه ماجرا هم نمی‌توان انتظار خاصی از پیوسته بودن ماجراها و برآمدن آنها از دل هم داشت چراکه یک ایده لحظه‌ای تنها به دلیل سلیقه سازندگان می‌تواند برجسته شده و تبدیل به خط اصلی شود. پس از افت بار دراماتیک هم ایده‌ای دیگر جای آن را بگیرد تا در نهایت روند داستان نه برآمده از ماجراهای به پیوسته بلکه متأثر از اتفاق‌های لحظه‌ای باشد بدون یک نخ تسبیح دراماتیک برای انسجام بخشیدن به کلیت کار.

«خوب، بد، زشت» به کارگردانی منوچهر هادی مجموعه نوروزی شبکه دو بود. کارگردانی که تجربه ساخت مجموعه رمضانی «خداحافظ بچه» را در کارنامه دارد و این بار بر اساس طرحی از محسن کیایی با بابک کایدان که تجربه‌هایی در عرصه سینما دارد به عنوان نویسنده همکاری کرده است.

مجموعه‌ای که مانور پررنگی روی حضور امین حیایی به عنوان بازیگر آن داده شد تا بلکه بتواند به محبوبیت گذشته خود بازگردد و مخاطب را نیز جذب این سریال مناسبتی کند. غافل از آنکه تکرار یک تیپ آشنا و تکراری که این بازیگر بارها در سینما و تلویزیون ایفا کرده، بهانه هوشمندانه‌ای برای رسیدن به چنین هدف مهمی نیست.

تیپ یک لمپن کلیشه‌ای که از فرط تکراری بودن جنس بازی این بازیگر نه تنها جذابیت ندارد بلکه دافعه برانگیز است و هیچ امتیازی هم به مجموعه نمی‌دهد.

قصه مجموعه شروع جذاب و هوشمندانه‌ای دارد بخصوص معرفی همه شخصیت‌های خانواده توسط بهاره که در واقع از روی قاب عکس آنها را برای مشتری خیاط‌خانه‌ (همسر آینده پدرش) توصیف می‌کند - و اتفاقاً همه چیز را وارونه جلوه می‌دهد- اما در ادامه قصه به همین هوشمندی و روانی پیش نمی‌رود بلکه در مسیری کلیشه‌ای و قابل پیش‌بینی قرار می‌گیرد.

اعضای جالب این خانواده با تعاریف اولیه و بالقوه‌ای که برایشان طراحی شده می‌توانستند با قرار گرفتن در مسیری جذاب ویژگی‌هایی تازه به کار بدهند، اما این مسیر تکراری به چیزی جز شعار و اغراق ختم نمی‌شود.

کاراکتری مثل بهنوش که تلفیقی از جذابیت‌های نقش و ظرفیت این بازیگر در شوخی با ویژگی‌های فیزیکی‌اش است، برگرفته از یک تیپ جدید اما آشنا است که در این مقطع زمانی می‌توانیم نمونه‌اش را پیدا کنیم و به جهت همین تازگی و ارجاعی که به رویکرد افراطی برخی به دنیای مجازی و اینترنت می‌دهد، جذابیت دارد.

اما به این دلیل همیشگی که مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی همواره باید پیام اخلاقی مستقیم، رو و مشخصی داشته باشند معدود جرقه‌های مستعد در شخصیت‌پردازی این مجموعه برای رسیدن به یک پایان روشن از دست رفتند تا همه دست به دست هم بدهند و آدم‌های خطاکار متحول و عاقل شوند و همه مخاطبان هم از این قصه عبرت بگیرند.

«روزای بد، به در» به کارگردانی سعید آقاخانی مجموعه نوروزی شبکه سه بود. این کارگردان ماه رمضان قبل سریال مناسبتی «خروس» را روی آنتن داشت که ضعف‌های آشکاری داشت. نویسندگی مجموعه را برزو نیک‌نژاد بر عهده داشت که او هم رمضان گذشته با مجموعه «دودکش» در تلویزیون حضور داشت.

به همین دلیل مجموعه شباهت‌های آشکار و مشخصی با «دودکش» داشت از خط داستانی، موقعیت طراحی شده، ترکیب شخصیت‌ها، شوخی‌های کلامی، سکانس‌های شلوغ و پر دیالوگ که خسته‌کننده و تکراری شده و البته بازیگران مشابه که هومن برق‌نورد و محمدرضا شیرخانلو از جمله آنها هستند.

نقطه ضعف مجموعه بخصوص در فیلمنامه بیش از هر چیز به این نکته بازمی‌گردد که در مسیر تجربه‌های نسبتاً موفق قبلی نویسنده حرکت کرده و طبعاً با چنین ایده‌آلی چندین پله سقوط کرده و نوآوری و آنچه به عنوان خلاقیت در مجموعه قبل از آن یاد شد، تبدیل به نقطه ضعف کار شده است.

از حضور یک جوان عزب خجالتی که عاشق دختری جوان از جمع خانواده است تا موقعیت دراماتیکی که یک خانواده پرجمعیت از طبقه فرودست در یک لوکیشن وسیع که این بار مدرسه جای قالیشویی را گرفته درگیر بحران‌های ریز و درشتی می‌شوند که مسیر حل هر یک از آنها با گره‌های دم‌دستی و سهل‌الوصول پر شده تا یک دور باطل را کامل کنند.

مثل ماجرای امضا گرفتن از یک مقام مسئول که به حمام عمومی رفته در «دودکش» که بخش اعظم سکانس‌های «روزای بد، به در» مشابه آن است از جمله سکانس افتادن حلقه ازدواج در چاه فاضلاب و ...

بازی‌های غیر قابل‌انتظار این مجموعه هم از نکات قابل ذکر آن است که بیش از بازی کلیشه‌ای و لحن و بیان تکراری بازیگرانی چون مریم امیرجلالی به چشم می‌آیند. مثل بازی هومن برق‌نورد که نه لحن حرف زدن او جذابیت و بامزگی به نقش اضافه کرده نه تیک‌هایی مثل سر تکان دادن‌های بی‌مورد و یا حتی منولوگ‌های تکراری مثل (چشمم کف پای خواهرم پوست پیاز بشه) و ... که بیشتر دافعه برانگیز است.

«ما فرشته نیستیم» به کارگردانی فلورا سام مجموعه نوروزی شبکه تهران بود و آرش برهانی و هنگامه آقامحمدی نگارش فیلمنامه آن را بر عهده داشتند.

اینکه کارگردان این بار نگارش فیلمنامه را به نویسندگانی غیر از خودش واگذار کرده، می‌توانست نقطه قوت این مجموعه محسوب شود که بر بستر قصه‌ای با حال و هوای متفاوت شاهد کارگردانی حساب‌شده وی باشیم.

اما به نظر می‌آید به گونه‌ای همه جزئیات و کلیات از فیلتر ذهنی کارگردان عبور داده شده که تفاوتی با قصه‌های کند، کشدار و شعاری وی به عنوان نویسنده ندارد و در واقع خبری از یک هوای تازه بر بستری جدید نیست.

یک خطی مجموعه قصه سه زندانی در سطوح مختلف است که به گونه‌ای مشکوک آزاد می‌شوند تا در مسیر یک دزدی بزرگ قرار گرفته و در واقع امتحان شده و مورد اصلاح قرار بگیرند. این ایده جذاب به گونه‌ای در مسیر داستانی بسط پیدا کرده و عریض و طویل شده که جذابیت‌های اولیه آن به یک سو رفته و شعار و اغراق، رنگ و بوی همه چیز را تغییر داده است.

مجموعه تشکیل شده از سکانس‌هایی کند و طولانی از رد و بدل شدن دیالوگ‌های غیر کاربردی و تکراری که ریتم را به فراموشی سپرده و تنها به انتقال پیام لحظه‌ای می‌اندیشد.

ترکیب بازیگران طنز مثل علی صادقی و برزو ارجمند در کنار بازیگری همچون گوهر خیراندیش هم به نتیجه قابل انتظار ختم نشده و در نهایت حضور تکراری و دافعه برانگیز محمدرضا شریفی‌نیا، مُهر پایان را بر جذابیت‌های بازیگری این مجموعه می‌زند تا در نهایت این سریال گوی سبقت را از رقیبان خود به عنوان ضعیف‌ترین مجموعه برباید.

اما در کنار این مجموعه‌های داستانی که برای پخش از شبکه‌های مختلف در ایام نوروز ساخته شدند، یک مجموعه کودکانه همچون سال‌های قبل توجه همگان را به خود جلب کرد و مقبول طبع مخاطبانی از گروه‌های سنی مختلف افتاد.

«کلاه قرمزی 93» که حاصل همکاری خلاقانه حمید جبلی و ایرج طهماسب و البته گروهی حرفه‌ای است امسال هم با تکیه بر کاراکترهای همیشگی خود و خلق چند عروسک تازه‌وارد توانست در میان ضعف مجموعه‌های دیگر همچنان بدرخشد.

این مجموعه با کاراکترهایی جدیدی همچون عزیزم ببخشید، پسر فامیل دور و ... و ساختاری ساده که از چند بخش تشکیل شده و اتفاقاً قصد دارد درباره برخی رفتارها به کودکان آموزش و پیام اخلاقی بدهد، آنچنان جذابیت و شیرینی حتی برای بزرگسالان پیدا کرد که بسیاری تماشای تکرار آن را به مجموعه‌های مخصوص بزرگسالان ترجیح دادند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347129

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر علی EU ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 1
    شما مثل اینکه دل خیلی پری داری هااا؟؟ به نظر ما که پایتخت خیلی هم خوب بود
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ و کیسه A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    جالب نبودن. حالا پایتخت یکم
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    فقط کلاه قرمزی. از دو عروسک به 17 تا رسیده اند که همه شان شیرین و جذابند. دست آقای مجری و جبلی درد نکنه.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    اینهمه مطلبو چجوری تایپ کردی؟؟؟ اگه قرار بود من اینهمه رو بخونم که 6 ترمه ریاضی یکو پاس میکردم داااااااااا
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    1 0
    ماشاالله حوصله! حالا حوصله به کنار، تو این ایام دید و بازدید و مسافرت چه جوری وقت کردید این همه سریال جذاب رو ببینید و تحلیل کنید؟!واقعاً کارتون قابل تقدیره. من به اعصاب فولادین شما غبطه می خورم.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    روزای بد به در:بسیار ضعیف/بازی تکراری برق نورد با اون صدای تو دماغیش.چند تا نقش تکراری اقای برق نورد؟ بسه دیگه دزد و پلیس/دودکش/ نویسنده ضعیفی که خداحافظ بچه و دودکش از افتخاراتشه و اقاخانی که کاش یکی بهش میگفت بچسب به همون بازیگری تو رو چه به کارگردانی؟برو مدرن فامیلی رو ببین تا بفهمی سریال یعنی چی همش گیر داده به ادمایی که یه سری مشکلات کلیشه دارن/// پایتخت:تا قبل از خروج از علی اباد قابل تحمل بعدش سقوط ازاد....مستند ورزشی مخصوصا 2قسمت اخر که همش وزن کم کردن و کشتی بود.تبلیغات بیش از اندازه....یارانه نگیرید مردم....نمیشه یه سریال طنز بسازید که توش اینقدر مشکل و داد و بیداد نباشه؟//// خوب.بد.زشت:شعارهای گل درشت...شبکه های اجتماعی بد...یارانه نگیرید و پایان مزخرف
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 1
    کلاه قرمزی:نیمه دوم هرقسمت مشخص بود متن ندارن...هر قسمت موقع خواب یکی میومد قصه بخونه هی میگفت بخوابین اونا هم پا میشدن و 10 دقیقه شلوغ بازی همش...نگار جواهریان افتضاااااح...فقط قسمت شهاب حسینی یه چیزایی داشت.
  • میرحبیب IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    1 0
    امین حیایی خط به خط نقش خودشو در فیلم "پوپک و مش ماشالله"تکرار کرده بود.ما که هیچ،من مطمئنم طرفدارانش هم هیچ شوقی به دیدن بازیش نداشتن.
  • فاطمه IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 1
    مردم به خنده نیاز دارن چرا دنبال این هستین که همه چیزو بد جلوه بدین چرا اصرار دارین که بگین سریال موفقی مثله پایتخت که خنده رو روی لب مردم میشونه دارای ضعف هستش؟ انگار باید به اینگونه نقد ها عادت کنیم و همیشه خنده رو به خود حرام کنیم
  • محمود IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    کلاه قرمزی ام دیگه چنگی به دل نمیزنه تکراری شده کلا روی کارایی که قراره واسه تلوزیون ساخته بشه وقت گذاشته نمیشه یادش بخیر قدیما چقد تلوزیون میدیدیم برنامه هاش جذاب بود ولی حالا تلوزیون منتطر بود عزاداری شرو بشه کلا برنامه های بی کیفیت شو جمع کنه
  • وحید A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    وافعا کسی پیدا نمیشه اقای ضرغامی رو بابت این عملکرد فوق العاده ضعیف و هدر دادن پول بیت المال بازخواست بکنه ؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    فقط کلاه قرمزی
  • احسان A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    در فاجعه بودن پایتخت همین بس که ابروی 2 سری قبل رو بردند...
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    فقط امیدوارم تهیه کننده های سریال پایتخت به فکر ساختن پایتخت 4 نباشن که حقیقتا هر سال این سریال از نظر کیفیت روند نزولی داشته. امسال واقعا هیچ خط داستانی مشخص و محتوای خاصی نداشت و تاسف بار تر اینکه هر جای سریال که ممکن بود از چادر تریلی گرفته تا در و دیوار تبلیغات این شرکت اطلس مال را چپانده بودن. از طرفی همیشه سریال های ایرانی مشکل داشتن یک پایان ضعیف را داشته اند. این سوژه کشتی هم واقعا مزخرف ترین سوژه ای بود که میتونستن انتخاب کنن! و البته همه این ها را گفتم و باید گفته هام را کامل کنم که این سریال ضعیف از قضا بهترین سریال نوروزی تلویزیون ما بود.
  • بهروز A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    بله منم نظر شمارو قبول دارم مخصوصاً كلاه قرمزي رو.....
  • خانوم مارپل IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    یه امسال که قصد داشتم برنامه ها رو دنبال کنم نشان برترم ضعیف تر از پارسال بود فیلما که جای خود دارد!هیچ کدومو کامل ندیدم هیچ کدوم!!
  • بی نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    من که فیلم ما فرشته نیستیمو اصلا نگاه نکردم سریال شبکه 3 و 2 هم انگار نویسنده هاش از فیسبوک کلی جمله ها را برداشته بودند داده بودن به بازیگراشون که به خورد ملت بدهند بنظرم نویسنده پایتخت خلاقیت بیشتری داشت
  • مهدی A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    فقط کلاه قرمزی...انصافا دستشون درد نکنه همچنین از اواخر پایتخت خوشم نیومد چون معلوم بود چجوری حمعش کردن اما باید دوسنت که صدا و سیما پولی نداشت و مجبور شدند اینا با اطلس مال قرار داد ببندند
  • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    الکی میگه....!
  • سعید A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    بهترین نقد...مرسی..عالی بود...کاملا منطقی..
  • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    مشکل ضعف سریالهای تلویزیون اینه که اینجا تلویزیون به اصطلاح کابلی نداریم! نمیشه مجموعه هایی ساخت که جذابیت زیادی داشته باشن مثه برخی فیلمهای سینمایی که در سینما اکران خوبی دارن ولی هیچ وقت نمیتونن در تلویزیون نمایش داده بشن! حتا همین سریال قهوه ی تلخ. این موضوع مختص ایران نیست و هرجا که شبکه ی دولتی هست برنامه های سرگرمیش نمیتونه جذاب باشه. نمونه هایی که ممکنه دوستان بزنن مثه بریکینگ بد همه از شبکه های خصوصی پخش میشدن
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    سپاس،منصفانه و تیزبینانه بود...موفق باشید...
  • آرين IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    ديگه اين قدرا هم اين موارد" دافعه بر انگيز " نبود. تازه به نظرم روزاي بد بدر از دودكش بهتر بود.
  • امین A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    بجای سریال های نوروزی چند سری تام و جری قدیمی پخش می شد روان مون شاد می شد
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    چقدر بدم میاد از ادمایی که فکر میکنن ایران یعنی تهران. تهران و ایران رو 4 تا استان هرمزگان و بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر دارن تامین مالی میکنن وگرنه تهران و ایران در کار نبود جالب اینجاست که این 4تا استان که کل بودجه ای مملکت رو تامین میکنن از محروم ترین استانای این کشور هستن. جنگ و گرد و خاک و سیل و آلودگی هم واسه این استاناست و تو همه چی وقتی حرف از ایران میشه فقط تهران رو در نظر میگیرن. اخه خانم محترم شما وقتی در مورد رسانه ملی حرف میزنی در مورد شبکه تهران حرف نزن ایران 30 -40 تا استانه نه فقط تهران شما
  • رضا A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    پايتخت ١ عالي بود ولي هر دفعه داره ضعيف تر ميشه .... اميدوارم به فكر ساختن ٤ نباشن كه خاطرات خوب پايتخت ١ از بين نره
  • طاهرخانی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    امسال فقط کلاه قرمزی خوب بود
  • پويا A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    اين نويسنده ي عزيز اين مطلب توجه نداشته در اين دوران ركود صدا و سيما و وضعيت افتضاح آن همين سريال ها هم غنيمت است ...
  • ali IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    کلاه قرمزی مجموعه موفق تر و پایتخت مجموعه ای موفق اما امسال بار کمیکش خیلی زاد بود ومتاسفانه مانند 1و2 بار محتوایی نداشت.روزهای بد به در که کلا دودکش بود و متاسفانه هومن برق نورد که ستاره ای شده در این مجموعه تکراری شرکت کرد که امیدوارم دیگه چنین اشتباهی نکنه.خوب بد زشت از منوچهر هادی بعید بود توقع بیشتر بود ازش.مافرشته نیستیم فقط 1قسمتشو دیدم خوشم نیومد.
  • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    طنز مسخره کرکره رو نگفتی که فکر نکنم خودشونم یکبار نگاه کرده باشن
  • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    پايتخت عالي بود عباس معص
  • یکی از مردم A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    والا ما هم بین همین مردمیم ،سفارشی هم نیستیم ولی دیدیم که خیلی ها از پایتخت3 لذت بردن،در ضمن من دلیل این همه تعریف های بعضا اغراق امیز از کلاه قرمزی را نمی دونم،دریغ از یه نقد ،یعنی این مجموعه واقعا انقدر بی عیبه .....
  • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    فقط كلاه قرمزي
  • بی نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    فقط فامیل دور و بچه بابا
  • سپهر A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    خانوم عصرآزاد، ممنون از تحلیلتون که درست و به جا بود. ولی مشکل اصلی این وسط خلأ عنصری به نام خلاقیته که کم و بیش سینمای ما رو هم تحت تأثیر قرار داده. بعضی ها میگن بخاطر محدودیت هاست ولی باید قبول کنیم که اکثریت نویسنده ها اصول اولیه ی فیلمنامه نویسی رو هم نمیدونن. البته من بعید میدونم که در مورد بعضی سریال های نوروزی صداوسیما اصلا چیزی به عنوان «متن» وجود داشته باشه!
  • میلاد A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    به نظرم خانم عصر آزاد نقد منصفانه ای از صورت کلی سریال ها کرده بودند که امسال نسبت به سریال های نوروزی گذشته افت کیفیت بیشتری داشتند. فکر میکنم این نقد حس درونی ما به سریال ها بود که با دقت به ظرایف به رشته تحریر در آمده است. صدا و سیما هر سال ضعیفتر نسبت به پارسال !
  • عباس IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    فقط کلاه قرمزی..درِ صداوسیما متاسفانه داره روی یه پاشنه میچرخه وتکلیفشون با خودشون معلوم نیست.که با این دراگر دربند در ماند درمانند!!
  • بهروز A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    واقعا نقد خوبی بود. درود بر آقایان ایرج طهماسب و حمید جبلی برای ساخت کلاه قرمزی تنها برنامه صدا و سیما که در عید دیدم.
  • محمد پورصادقی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    دقیق, منصفانه و عالی
  • پارسا A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    در مورد پایتخت 3 اصلا با شما موافق نیستم خیلی بد بین هستید
  • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    خیلی هم پایتخت3 خوب و جذاب بود!!!! الکی زحمات شبانه روزی دیگران رو به سخره نگیرید هرکی با من موافق لایک کنه
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    نقد خوبی بود!
  • سید IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    سریال هایی بی نهایت مسخره...رسانه ی تبلیغی نمی خوایم نمیخوایم...
  • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    درباره پايتخت عجيب است كه منتقد ما خود به خطوط اصلي داستان مجموعه اذعان دارد و در ضمن آنها را انكار مي كند . .. مگر يك مجموعه نمي تواند بيش از يك خط اصلي داستان داشته باشد؟
  • مرتضی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    فک میکنن با صدا نازک کردن و سر تکان دادنای رو اعصاب هومن برق نورد میشه سریال طنز ساخت.
  • بی نام EU ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    بسیار نقد جالبی بود ممنون از زحمتتون
  • بى نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    پايتخت٣ كه واقعا بى محتوا بود حيف پولى كه براش هزينه شده بود بقيه سريالها كه أصلا ارزش تحليل نداره ،، فقط كلاه قرمزى رو عشق است !!!!!
  • سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    پایتخت سریال خوش ساختی بود.
  • منوچهر A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    درود به دیدگاه نقادانه نویسنده کاملا موافقم
  • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    اقا طلا حق نقي بووود تو مشتش بووود
  • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    سناریو نباشد نمیشود انتظار معجزه داشت از سریال و فیلم.پایتخت4 را برای نوروز95بسازند و تا آنموقع بروند دنبال سوژه های ناب برای فراموشی شکست پایتخت3.
  • حسين EU ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    الكي ميگه.....
  • شیراز IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    سریال و برنامه‌های نوروزی امسال از بی مزه‌ترین و بی محتواترین برنامه های تاریخ صدا و سیمان بودن٬
  • بی نام US ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    نظر شما متین! اما بهترین سریال امسال از نظر بسیاری از مردم همان پایتخت 3 بود و بس!
  • بی نام US ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    متاسفانه کلاه قرمزی پیامهای تبعیض آمیز علیه جنس مقدس زن منتشر میکرد.متاسفم.
  • مهدی IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    من که هم از پایتخت3 و هم از خوب,بد,زشت لذت بردم. سریال شبکه سه هم بدک نبود خدایی. سریال شبکه تهرانم که در مزخرف بودنش شکی نبود, کلا سه قسمت اولشو دیدم , اونم با بی میلی. من خونواده ی خودمونو میدونم که راضی بودیم از سریالا. فکر میکنم نظر مردمم نسبت به سریالای عید , خیلی مثبت تر از این نقد کارشناسانه و شاید یه مقدار سیاه نمایانه باشه
  • بهار IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    چطور انتظار دارند با این مجموعه های کلیشه ای مردم سراغ ماهواره نروند در ضمن آقایان محترم این پولها مربوط به بیت المال است قدری دلسوزی بد نیست.
  • منصور EU ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    در مورد پایتخت تند رفتید، سریال جذابی بود و البته مخاطب هم کم نداشت. شما به رابطه نقی و همسرش نگاه کنید که چقدر در مواقع حساس و سخت کنار هم هستند. به نظر بنده حقیر این سریال نمیتونه جزء کارهای ضعیف باشه، هرچند مسلما بی عیب نبوده.
  • مهدی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    0 0
    به نظر من هیچ کدوم از سریالهای چند سال اخیر چنگی به دل نمی زدند و عید امسال هم فاجعه بود ضرغامی با یه خداحافظی همه را خوشحال کن
  • تنفس IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    0 0
    من فک کنم اگه کسی فقط پنج دقیقه سریال جلف ما فرشته نیستیم رو میدید کلا قید تلویزیون رو میزد آخه فلورا سام که نتونست از علی صادقی بازی بگیره باید کارگردانی رو ببوسه بذاره کنار/ضمنا فیلمنامه و پرسوناژها مسخره بود/سریال پایتخت با وجود ضعفهای ساختاری فراوان و استفاده از پرسوناژهای پایتخت یک و دو و عدم اصالت به آنها، توانسته طیف عظیم مخاطب را با خود همراه کند و برای اولین بار در رسانه ملی بطور جذاب به بحث خانواده سالاری در مقابل فرد سالاری بپردازد و همچنین احترام به بزرگتر/البته اعتقاد دارم جذب شدن مخاطب دلیلش هرکس بوده سیروس مقدم نبوده چون کارگردانی پایتخت طنز با کارگردانی زیر هشت جنایی هیچ فرقی نمیکرد
  • بی نام EU ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    0 0
    کسی سریال ما فرشته نیستیم را نگاه کرده لطفا اگه چیزی فهمیده بگه تا شاید ما هم بفهمیم من فقط قسمت اول رو دیدم
  • علی / وزینی A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    0 0
    متاشفانه مجموعه "خانومی که شما باشی" به دلیل همزمانی با پایتخت هر ساله به حاشیه می رود و بینندگان خود را از دست می دهد. زمان تکرار آن نیز، در صبح زود تعطیلات نوروزی عملاً بدون بیننده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    0 0
    من منتقد مجموعه های پایتخت یک و دو بودم ولی مجموعه 3 فوق العاده بود. وجود سرعت بالای ریتم داستان و ماجرتهای موازی یعنی ماحرای بهبود و بیماریش ماجرای نقی و کشتیش و ماجرای ارسطو و خانم چینیش قطعا یک حسنه که به شکل حیرت انگیزی از طرف نویسنده متن فوق به عنوان یک عیب عنوان میشه که بیننده نمیدونه باید اینو دنبال کنه یا اونو... این دیگه چه نقدیه؟ ماجرای تهوع آور علاقه مند شدن ارسطو به این واون در مجموعه یک و دو بود و در شاهگوش هم در حال تکراره خوشبختانه اینجا تموم شده و ارسطو زن گرفته و ملات زیاد داستان و تعامل عالی شخصیتها با یکدیگه نشون میده که نویسنده و کارگردان در مجموعه سوم به شناخت و بلوغ کامل رسیدن که با استقبال عالی بیننده هم روبرو شده. اگر ذره ای شک دارین یه نظز سنجی بذارین
  • علیرضا A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    0 0
    پایتخت که خیلی باحال بود. به ما که کلی چسبید. شمام خیلی جدی نگیر مسائل رو...