آیا نظر دکتر کردوانی در این باره که باید بگذاریم دریاچه‌ی اورمیه خشک شود، در خور اعتنا است؟ پیش از آن که در این مورد چیزی بگویم، خواننده‌ی علاقمند را به خواندن مقاله‌ای که در حدود دو سال پیش با عنوان در نقد دکتر کردوانی(1) نوشته‌ام، دعوت می‌کنم.

در این‌جا فقط چند جمله‌ی آغازین از آن نوشته را نقل می‌کنم:

«... قصد دارم نشان دهم که گاه چگونه ممکن است فقط شنیدن نام یک استاد یا پیش‌کسوت، بدون دقت در نوشته‌ها و کارنامه‌ی او، القا کند که گفته‌های او درست‌ اند! از سوی دیگر می‌خواهم بگویم که استادان دانشگاه و دیگر کارشناسان هم جزئی از جامعه هستند و ممکن است که تحت تاثیر منافع شخصی، اثر سوء ستایش‌های بی‌مورد، دور ماندگی از پژوهش، نداشتن روحیه‌ی نقادی [و نقد‌پذیری]، و عوامل دیگر، واقعیت‌ها را به گونه‌ی دلخواه خود تفسیر کنند یا در تشخیص پاره‌ای از مساله‌های روشن اشتباه کنند.»

شماری از کنشگران محیط زیست کشور، درباره‌ی اشتباه‌های بزرگ کردوانی در خصوص دریاچه‌ی اورمیه نوشته‌هایی دارند که به نظرم تا حد زیادی گویا هستند و خواننده‌ی این یادداشت را به آن‌ها ارجاع می‌دهم(2). اما گله‌ای هم دارم از دوستان رسانه‌ای که چرا بسیاری مواقع طوطی‌وار، لقب‌هایی مانند "پدر علم کویرشناسی" و "کارشناس محیط زیست" را به کردوانی می‌دهند، بی آن که یک جستجوی ساده کرده باشند که آیا به‌راستی ایشان شایسته‌ی چنین عنوان‌هایی هستند؟

در مورد کویرشناس بودن کردوانی اشاره می‌کنم که چند کتاب او درباره‌ی کویرها و منطقه‌های خشک ایران، پر است از مطالب تکراری (واگویی از دیگران، و تکرار خود) و در بر گیرنده‌ی بسیاری نوشته‌های سبک و به دور از اسلوب پژوهشگری. زنده‌یاد کامبیز بهرام سلطانی گفته بود که اگر کردوانی "پدر کویرشناسی ایران" است، پس تکلیف سون هدین سوئدی و آلفونس گابریل اتریشی چه می‌شود؟! می‌افزایم که سون هدین، در 1886 و در فاصله‌ی 1905 تا 1906 دو سفر چند ماهه (پیاده و با شتر) در کویرهای ایران داشته و با دقتی کم‌مانند به توصیف و بررسی منطقه‌های کویری و بیابانی ایران و شرایط زندگی انسانی و طبیعی آن‌ها پرداخته و عکس‌ها و نقاشی‌های ارزنده‌ای از مسیرها و مردم محل به جا گذاشته است. هدین، به شیوه‌ی پژوهشگران راستین، در چند جا از کتابش (از جمله در فصل 46) به سفرهای افراد پیش از خودش در کویرهای ایران هم پرداخته است(3). آلفونس گابریل که سه سفر به ایران داشته است، در سفرهای 1928 و 1933 ماه‌ها پیاده‌روی در کویر نمک و بیابان لوت و... داشته (برخلاف کردوانی که راه‌پیمایی‌های بسیار کوتاه‌تر هم نداشته) و نوشته‌‌های ارزشمندی در زمینه‌ی جغرافیا، حیات وحش، پوشش گیاهی، و وضع زندگی مردم این ناحیه‌ها به جا گذاشته است. گابریل نیز مانند هدین (و باز برخلاف کردوانی) در کتاب خود ده‌ها عکس پیوست نوشته‌هایش کرده است(4). می‌توان از پژوهشگران و سفرنامه‌نویسان دیگری هم یاد کرد که کارهای برجسته‌ای در شناخت کویرهای ایران داشته‌اند: خانیکف روس که کتابش به زبان فرانسوی در سال 1861 در پاریس چاپ شد؛ سر پرسی سایکس بریتانیایی که کتاب خود را با عنوان "ده هزار مایل در ایران..." به سال 1902 منتشر ساخت؛ و اسکار فون نیدرمایر آلمانی که بین سال‌های 1912 تا 1914 به ایران و هندوستان سفر کرد(5). در میان ایرانیان (گذشته از جغرافی‌دانان و جهان‌گردان سده‌های پیش) می‌توان از دکتر احمد مستوفی (1372-1291) یاد کرد که سفرهای پرشمار به کویرها و بیابان‌های ایران داشته و کتاب‌هایی مانند شهداد و جغرافیای دشت لوت و حوضه‌ی مسیله را نوشته و مقدم بر دکتر کردوانی به شمار می‌آید.

در مورد کارشناس محیط زیست بودن، یادآور می‌شوم که کردوانی خود هم چنین ادعایی ندارد، و اصولا میانه‌ی خوشی با موضوع محیط زیست ندارد! این دیگر، فقط ساخته و پرداخته‌ی صدا و سیما و بعضی روزنامه‌نگاران است.

اما، با وجود پر ایراد بودن سخنان کردوانی، که گاه «به حدی فاقد ارزش علمی است که بیشتر به طنز شبیه است تا نظریه»(6) لازم است به ایشان پاسخ گفت. چرا که باید دید نقص کار علم در ایران کجا است که در بسیاری موارد، تولید کتاب و مقاله‌ی فله‌ای مترادف با تولید علم قلمداد می‌شود. همچنین ضروری است به دکتر کردوانی پرداخت، زیرا به نظر می‌رسد که نه تنها مجریان رادیو و تلویزیون یا خبرنگاران، بلکه گروه‌های بزرگ دیگری هم سخنان او را دوست می‌دارند؛ کافی است نگاه کنیم به ده‌ها نظر مثبتی که در پای گفتگوی 8/1/93 خبرآنلاین با او گذاشته‌اند(7). در عین حال، در مورد مساله‌ی اورمیه، نظرهایی هم که فقط "یک آب شسته‌تر" از نظر دکتر کردوانی است، کم نیست؛ حتی در "ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه"، به جز کارشناسان وزارت نیرو که چاره‌ی کار را غالبا در انجام عملیات سازه‌ای مانند جداسازی بخش‌های گوناگون دریاچه با ساخت بند (دایک) و احداث کانال انتقال آب می‌دانند، شوربختانه شماری از کارشناسان محیط زیست هم مدافع دست‌کاری گسترده در دریاچه هستند. با کمی احتیاط می‌توان گفت که در سپهر اندیشگی ایران، کردوانیسم(6) مکتب پر طرفداری است. چند تایی از شاخصه‌های این مکتب، به نظر من این‌ها است: کمّیت‌گرایی در سخن‌‌رانی و نوشتن‌ها به جای تکیه بر کیفیت، خودشیفتگی، نظر دادن‌های قاطع و بی میلی در به‌روزسازی نگرش خود، مدرک‌پرستی، اعتماد افراطی به فن مهندسی و در حساب نیاوردن خطرهای آن، کم‌اعتنایی به تحلیل و مقایسه و نقد، ترجیح همیشگی منافع کوتاه‌مدت و شخصی بر منافع اجتماعی... و از همین‌رو، بی‌اعتنایی به محیط زیست که تلاش برای حفظ آن، تلاش برای پاسداشت سود همگانی و درازمدت است. حتی می‌توان گفت که سیاست‌های مدیریت منابع آب ایران در سه چهار دهه‌ی اخیر، بیشتر بر پایه‌ی چنین مدلی طراحی شده است.

در قضیه‌ی اورمیه، دیگر همه (حتی مدیران و کارشناسان بخش آب وزارت نیرو) به این نتیجه رسیده‌اند که عامل اولیه و اصلی در خشکیدگی دریاچه، دست‌کاری گسترده‌ی انسان در این حوزه‌ی آبی (سد سازی افراطی بر روی تمام رودخانه‌های ورودی به دریاچه، حفر هزاران چاه آب در اطراف دریاچه، ساخت جاده‌ی میانگذر، و...) بوده است. عقل سلیم (common sense) یعنی میانگین تجربه‌ها و تشخیص‌های مفید و موثر انسانی، حکم می‌کند که برای باز زنده‌سازی دریاچه، پیش از هر دخالت و ساخت و ساز دیگر، به کاستن از اثر دخالت‌های پیشین بپردازیم. به بیان دیگر، اگر از هر انسان عاقلی (که البته منافعی در اجرای پروژه‌های ساخت و ساز در دریاچه نداشته باشد) بپرسیم که چه باید کرد، خواهد گفت که ورودی آب‌های طبیعی را بیشتر کنید و از "آب دزدی" بکاهید. به علاوه، از دهه‌ی هشتاد میلادی، بحث رویکرد احتیاط‌ آمیز (precautionary approach) در مسایل زیست‌محیطی جا افتاده است. این رویکرد یا اصل حکم می‌کند در صورت وجود احتمال خطر برای سلامت انسان یا محیط زیست، نباید از اقدام‌های پیشگیرانه خودداری کرد، حتی اگر قطعیت کامل علمی در مورد بروز خطر به دست نیامده باشد.

سخنان کردوانی و دیگر کسانی که اظهار می‌دارند دریاچه‌ی اورمیه مرده و باید وضع طبیعی آن را به کلی عوض کرد، مغایر عقل سلیم و رویکرد احتیاط آمیز است. نخست این که دریاچه نمرده، بلکه بیمار است و باید درمان شود؛ دکتر آخانی، گیاه‌شناس، با اشاره به پوشش گیاهی بومی اطراف دریاچه که در همین روزها هم وضع خوبی دارد، معتقد است که زیست‌بوم کلی دریاچه همچنان زنده است و ما حق نداریم پایان زندگی این پارک ملی و ذخیره‌ی ارزشمند طبیعی- فرهنگی را اعلام کنیم. مردم منطقه و دولت و تقریبا همگی ایرانیان هم خواستار بازگرداندن دریاچه به وضع طبیعی هستند. دوم این که مهم‌ترین بخش از روند درمان که تشخیص علت بیماری است، نیز شناخته شده است. این علت، دخالت شدید و غیراصولی انسان بوده است که می‌توان با کم کردن آن و اصلاح روش‌های بهره‌برداری از آب، وضعیت بیمار را در مسیر بهبودی قرار داد. از آن‌جا که مسایل زیستی و جامعه‌شناختی بسیار پیچیده‌تر و چند وجهی‌تر از مسایل مربوط به علوم دقیقه هستند، نباید موضوع دریاچه‌ی اورمیه را فقط به مهندسان آب و سازه سپرد؛ در این مورد، لازم است خرد همگانی، اصل احتیاط، و ملاحظه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی را راهنما قرار داد.

پی‌نوشت

  • 1) http://mountainwatch.persianblog.ir/post/1774
  • 2) برای مثال: مقاله‌ی کامبیز بهرام سلطانی در: http://mohammaddarvish.ir/post-2152.aspx ، و یادداشت محمد درویش در: http://www.khabaronline.ir/detail/313828/weblog/darvish .
  • 3) هدین، سون. کویرهای ایران، ترجمه: پرویز رجبی، انتشارات توکا، تهران، 1355
  • 4) گابریل، آلفونس. عبور از صحاری ایران، ترجمه: فرامرز نجد سمیعی، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد، 1371
  • 5) برای آگاهی بیشتر نگاه کنید به: مشیری، سید رحیم و رحمانی، بیژن. درآمدی بر منابع و مآخذ جغرافیای ایران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، تهران، 1383
  • 6) نگاه کنید به یادداشت حسین آخانی در: http://mountainwatch.persianblog.ir/post/1957 . در این یادداشت، دکتر آخانی نقدی دارد به «دستگاهی که به‌جای پرداختن به علم واقعی، کردوانیسم را ترویج و حمایت می‌کند».
  • 7) http://www.khabaronline.ir/detail/346505/society/environment
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    15 6
    به نظر من نظرات دکتر کردوانی مثه حرفای آقای احمدی نژاده!!!! بیشتر مردمی که اطلاعات علمی چندانی ندارند رو تحت تاثیر قرار میده
  • بی نام US ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    12 2
    کار را به مهندیس کشور های ابر قدرت سپرد
  • ناشناس A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    5 5
    هر دو مقاله رو خوندم دوست دارم دومي به ثواب نزديكتر باشه با اين وجود هيج مبناي علمي براي رد نظر كردواني نديدم
  • درنا A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    13 4
    نجات دریاچه راه داره و باید نجات داده بشه . همانطور که امارات دریا رو پر می کنه تا جزیره بسازه، همانطور که گرجستان دریاچه مصنوعی میسازه و اب رو از چند صد کیلومتر دورتر پمپاژ میکنه! این دریاچه فقط توجه میخواد همین. ما وقتی به خودمون ارزش قائل نیستیم و سالانه 30 هزار کشته تو جاده ها داریم انتظار نیست به این دریاچه توجه شود!!
  • مهدیییی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    31 9
    آفرین جناب نویسنده واقعا گل گفتی اولا یک کویر شناس نباید در مورد دریاچه ارومیه نظر بده!! ثانیا دریاچه هنوز نمرده و میشه احیاش کرد فقط نیاز به زمان داره بهترین راهش اینه که اول جلوی آب دزدی گرفته بشه بعد برای یه مدت اجازه برداشت از چاههای آب رو ندند و به جاش از مکانیزمهای دیگه برای کشاورزی استفاده بشه / بعد در زمستان و فصول سرد سدها رو باز کنند که سوراخهای دریاچه و آبهای زیرزمینی احیا و پر بشه و حتی میتونند از ارس هم آب بیارن فقط این کارها باید با منطق و حساب شده باشه تا به دیگر استانها آسیبی نرسه در ضمن این رو هم بگم هیچ ایرانی چه تهرانی باشه یا لر یا کرد ویا... دوست نداره دریاچه خشک بشه همه یاهم برای آبادانی ایران عزیز
  • علی صفادل IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 2
    من مخالف بحث های کارشناسی صاحب نظران در مورد نجات دریاچه ارومیه نیستم..اما اگر حرف های آقای کردوانی درست است پس چطور محققان آلمانی، ژاپنی و فرانسوی برای نجات دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرده ان؟..چگونه دریاچه بحر المییت اردن که اقلیم خشکتری دارد زنده شد؟..چرا آقای کردوانی در مقابل انتقال آب دریاچه خزر به کویر موضع گیری نمی کنند؟...کاملا خاطرم هست در همین سایت خبر آنلاین مطلبی از ایشان نوشته شده بود جهت انتقال آب رودخانه "زاب" به دریاچه ارومیه ...چطور شده الان گفته های خودشان را هم انکار می کنند؟...امیدوارم نظرم نمایش داده شود..چون .اقعا دنبال جواب چرا ها هستم...همین
    • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      8 2
      تا جایی که ما میدانیم روی بحر المیت جاده کشیده نشه و خاک توش خالی نکردن بعد تا جایی که باز ما اطلاع داریم اگر که ده هکتار زمین کشاورزی اطرافش بوده ده هکتار مونده و 70 هکتار نشده یه مقداری دوستان دارند با مغالطعه قیاس مع الفارق و انواع مغالطات و تشبث به احساسات و...سعی دارند قضیه را جور دیگری نشان دهند.مقصر اصلی خود شما عزیزان هستید منصف باشید
  • افشین IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    13 4
    آفرین بر جناب آقای عباس محمدی که نشان داد هنوز روح تحقیق و هوشمندی در نقد زنده است و نباید اسیر پوپولیسم شد. مرحبا.
  • هادی A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    7 5
    پس ما از این به بعد احتیاج به عقل سلیم داشتیم یه ندا به شما بدیم حله دیگه؟
    • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      5 3
      واقعا جناب محمدی به جز حمله به دکتر کردوانی هیچ مطلب علمی دیگه ای عنوان نکردن. آقا تخریب شخصیت دیگران کاری نداره که. راه حل علمی شما چیه!؟ کی میخواید دست از این تعصبات بردارید!؟ اصلا تحصیلات و مدارج علمی خود شما چه قدره که در مورد دیگران اینطوری اظهار نظر میکنید!؟
  • بی نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    6 6
    احسنت
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    27 7
    بسیار متن خوبی‌ بود، هم باید به نویسنده و هم به خبر آنلاین تبریک گفت بابت انتشار این متن بعد از انتشار سخنان دکتر کردوانی. در ابتدای متن سخنرانی دکتر کردوانی اشاره شده بود به فردی که دختر زیبای خود را از دست داد اما چندی بعد خدا دختر زیباتری به او داد و این مقایسه شده بود با وضعیت دریاچهٔ ارومیه. کردوانی اشاره نکرده بود که چطور ممکن است دریاچهٔ مشابهی در ایران شکل بگیرد که جایگزین دریاچهٔ ارومیه شود، یا اینکه از شوره‌زار دریاچهٔ خشکیده چه ممکن است بروید که جای خالی‌ دریاچه را پر کند. به طور کلی‌ همانطور که توسط نویسنده عنوان شده هر کس مختصر آشنایی با اسلوب علمی‌ داشته باشد فقدان یک روشمندی علمی‌ و اصولی را در سخنان و استنتاجات کردوانی مشاهده مینماید.
  • ایرانی IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    11 4
    بسیار بسیار علمی و دقیق من از خبر آنلاین بینهایت متشکرم ممنمونم که حرفهای غیر اصولی کردوانی را به چالش کشیدید
  • بنده خدا IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    9 4
    لازم به تکرار نیست که نابودی این دریاچه با توجه به وسعت آن به فاجعه سونامی بیماریهای سرطانی و عدم امکان سکونت در پهنه وسیعی از کشور و مهاجرتهای میلیونی خواهد انجامید. در شگفتم که با علم به این فجایع چگونه نظریات کردوانیستی طرح و شنوندگانی هم برای خود می یابند! برخی آنچنان مرثیه سرایی بر این دریاچه را پیش از مرگ آن آغاز کرده اند که گویی بی صبرانه مرگ آنرا به انتظار نشسته اند. بحر المیت در منطقه ای کم آب احیا شد آیا ما تا این حد ناتوان گشته ایم؟ اگر توان و دانش علمی بر احیای دریاچه در متخصصان داخلی نیست از متخصصین خارجی دعوت به همکاری شود. امید که اراده ای بر حفظ حیات این دریاچه وجود داشته باشد چرا که این ضایعه ایست که تبعات آن دامنگیر چند استان نبوده و مناطق زیادی را متضرر خواهد کرد.
  • سالار A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    8 9
    شما هفت پاراگراف مطلب نوشتی که فقط یک پاراگرافش در مورد دریاچه بود و بقیش نقد آقای کردوانی ! و هیچ مطلب علمی یا توضیحی هم درباره ی مشکل دریاچه ندادی، جز اینکه گفتی "عامل اولیه و اصلی در خشکیدگی دریاچه، دست‌کاری گسترده‌ی انسان در این حوزه‌ی آبی بوده است" ، که اینم همون حرف دکتر کردوانیه ! بجای اینکه تلاش کنید شخصیت یک نفر رو الکی زیر سوال ببیرد، شما هم با دلیل و منطق صحبت کنید.
  • مرتضی قلیزاده A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    5 7
    باید به نویسنده محترم بگوییم، چه نظریه آقای پروفسور کردوانی را رد یا قبول کنیم ، فرقی ندارد روند فعلی که ادامه دارد همان راه را میرود که آقای کردوانی پیشنهاد داده با این اقدام ها و راهکارهای که پیشنهاد یا گفته میشود عملا حرف آقای کردوانی اتفاق خواهد افتاد. در ضمن بهتر است در یک میزگرد علمی افراد متخصص آب ، مطلع و محقق و از منتقدان نظریه آقای کردوانی، با قضاوت جامعه الخصوص جامعه علمی با عنایت به واقعیت ها بحث شود یا آقای دکتر کردوانی قانع شود یا مخالفانش. چرا؟! در همایش بین المللی اجازه میزگرد آزاد را ندادند تا طرفین حرف خودشان را بزنند اینجانب بعنوان یک کارشناس آب و اکولوزی هر چند دلم میخواهد دریاچه احیا گردد ولی روز به روز نا امیدتر شده و شاید آخر حرف آقای کردوانی به حقیقت بپیوندد
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    8 2
    بهترین کار این است که کار را به کاردان سپرد . چندی قبل از کارشناسان جهان که تجربه احیا
  • اروميه IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    26 5
    نظرات كردوانى كاملا مخالف با چيزى هست كه ما اهالى اروميه ميبينيم،با بارشها شاهد هستيم سطح آب درياچه بالا مياد و تا چند روز باقى ميمونه،و نشون ميده درياچه هنوز نمرده و با توجه بيشتر و ادامه روند اضافه كردن آب درياچه رو احيا كرد.فقط كافيه اين روند ادامه داشته باشه و قطع نشه تا اين افزايش از حالت مقطعى بع دائمى تبديل بشه.بد نيست كردوانى و هواداراش بجاى اينكه از دور و از سر لجبازى نظر بدن ،تشريف بيارن اروميه و حضورا بررسى كنن
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      6 14
      خب شما جواب خودتان را داده اید میفرمایید اب بالا میاید و چند روزی هست بعد از بین میرود کردوانی هم همین را گفته بود که ریختن اب شرب در داخل دریاچه بی فایده است الان خودتان میگویید پر میشود بعد چن روز از بین میرود.این دقیقا تایید کننده صحبت کردوانی است.
  • بی نام NL ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    19 3
    ممنون از حرف حساب
  • اروميه IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    14 5
    نظرات كردوانى كاملا مخالف با چيزى هست كه ما اهالى اروميه ميبينيم،با بارشها شاهد هستيم سطح آب درياچه بالا مياد و تا چند روز باقى ميمونه،و نشون ميده درياچه هنوز نمرده و با توجه بيشتر و ادامه روند اضافه كردن آب درياچه رو احيا كرد.فقط كافيه اين روند ادامه داشته باشه و قطع نشه تا اين افزايش از حالت مقطعى بع دائمى تبديل بشه.بد نيست كردوانى و هواداراش بجاى اينكه از دور و از سر لجبازى نظر بدن ،تشريف بيارن اروميه و حضورا بررسى كنن
  • اروميه IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    8 7
    نظرات كردوانى كاملا مخالف با چيزى هست كه ما اهالى اروميه ميبينيم،با بارشها شاهد هستيم سطح آب درياچه بالا مياد و تا چند روز باقى ميمونه،و نشون ميده درياچه هنوز نمرده و با توجه بيشتر و ادامه روند اضافه كردن آب درياچه رو احيا كرد.فقط كافيه اين روند ادامه داشته باشه و قطع نشه تا اين افزايش از حالت مقطعى بع دائمى تبديل بشه.بد نيست كردوانى و هواداراش بجاى اينكه از دور و از سر لجبازى نظر بدن ،تشريف بيارن اروميه و حضورا بررسى كنن
  • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    14 21
    تو کی هستی که به خودت اجازه میدی در مورد استاد کروانی حرف بزنی ! همین نشون میده آدم احمقی هستی
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    15 2
    کار راباید به کاردان سپرد. باید از کارشناسان جهانی که در احیای محیط زیست تجربیات موفق داشتند، کمک گرفت. کاری که چندی قبل آغاز شد و امیدواریم ادامه پیدا کند.
  • رامی از ارومیه A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 6
    مدت ها بود که همچین متن دقیق و پرمغزی راجع به یک مسئله زیست محیطی نخوانده بودم. حل مسئله دریاچه ارومیه راهگشای رفع سایر مشکلات زیست محیطی کشور مثل خشکی زاینده رود و سایر دریاچه های کشور خواهد شد. ان شاء الله
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    22 10
    من با دیدن آن همه نظر مثبت نسبت به تز خشکاندن دریاچه ارومیه که توسط پرفسوررررر کردوانی ارائه شده بود به عنوان یک آذری در کشور خودم ایران، احساس غربت کردم.
    • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      11 17
      شما باید اون زمانی که اون همه سد و ...برای کشاوری ساخته میشد و چاه حفر میشد کمی احساسات به خرج میدادی و یه کم موضع گیری میکردی که کار به اینجا نرسه کردوانی میگویید دوستان بومی ابی برای دریاچه باقی نگذاشته اند و تمام سفرهای زیر زمینی را هم تخلیه کرده اند اگر راهی داری برنامه ای داری بیا ارائه بده و اینگونه اظهار نظرات و مظلوم نمایی و سعی در تحریک احساسات داشتن و...اینها دیگه خریدار نداره حواب نمیده
  • ایرانی A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    20 6
    احسنت به شما و دعوت از کردوانیسم ها و دشمنان دریاچه ارومیه به رعایت انصاف و دوری از کینه ورزی نسبت به مردمانیکه تعصب ویژه به دریاچه، فرهنگ و زبان منطقه دارند.
    • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      8 2
      اخه مسلمون یه استاد دانشگاه چه کینه ای میتونه نسبت به دریاچه داشته باشه؟دریاچه را زده اید خشک کر ده اید الان طلبکار هم هستید؟اب دریاچه کجا رفته چی شده؟فقط همین یک سوال را جواب بدهید زلزله هم که اونجا اومد انداختین گردن فارسها واقعا ادم ده دقیقه فکر کنه هم بد نیست بخدا مدام طلبکاری و توهین به دیگران بخاطر عملی که خودشون کردن واقعا عجیبه بخدا این همه طلبکارری در تاریخ بشر بی نظیره اون همه سد رو مگه با بودجه نفت مملکت احداث نکردید؟جاده؟چاه های عمیق؟
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      13 11
      اگر دوستان نسبت به دریاچه تعصب دارند چرا اون همه چاه زده اند و اب دریاچه را هم برای توسعه کشاورزی و 7 برابر توسعه دادن زمینهای کشاورزی برده اند؟بالاخره نسبت به پول و کشاوری شما ذعزیزان تعصب دارید یا نسبت به دریاچه؟اگر نسبت به دریاچه بیشتر تعصب دارید اب را بدهید به دریاچه اگر که کشاورزی اولویت اول شما است که دیگه وضع دریاچه همینه اگر که گوشه چشمی به اب مناطق دیگه دارید باید خدمتتان عرض کنم شرمنده زمونه بدی شده اب برای همه جا مهم شده نمیشه متطق دیگه رو تخریب کرد خودتم حتما راضی نیستی
  • سجاد A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    12 4
    خداییش راست میگه. آقای کردووانی فقط کلی گویی میکنن. ایشون باباش خان بوده زمان شاه رفته خارج یه دکتری گرفتن دلیل بر پدر علم بودن نیست. اون موقع تو ایران دکتری نبود هر کی رو میفرستادن تو اینگلیس یه دکتری 3 ساله پژوهش محور میگرفت برمیگشت ایران پز میداد. یا حق
  • حمید IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 2
    متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد عوامل اصلی خشکی دریاچه اورمیه احداث پل میان گذر(البته نمیشه پل گفت جاده بگیم بهتره) دو نیم کردن دریاچه و به هم زدن تعادل آن بدون توجه به عواقب زیست محیطی ،احداث سدهای بیشمار بدون توجه به عواقب زیست محیطی که این طرح ها توسط پروفسورهای زبده پیشنهاد و به صورت فله ای اجرا شدند.خبر انلاین جان چند ساله این مسئله مطرح شده و چه اقدام عملی صورت گرفته؟
    • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      12 8
      بده چند سوال از نویسنده مقاله دارم: 1-سدها را چه کسانی پیگیری کرده اند که ساخته شود؟مگر نماینده های شما نبودند؟الان کجا هستند چرا نمیایند دفاع کنند از خودشان؟یادمه تبلیغ میکردند ما سدو زدیم الان کجا هستند؟ 2-اب سدها کجا میرود؟ایا همینطور پشت سدها جمع شده برای زیبایی؟یا برای کشاورزی و شرب استفاده میشود؟ 3-این دوستانی که چاه حفر کرده اند از کجا امده اند؟ایا بومی همان مناطق هستند یا نه؟اینها نظرشان چیست؟ایا مثل شما فکر می کنند باید چاه ها را ببندند و دریاچه را نجات دهند؟ 4-راهکار شما چیست؟ایا حاضرید کشاورزی را کنترل کنید ؟چه برنامه ای دارید مثلا بفرمایید دریاچه فلان مقدار اب میخواهد با فلان کار فلان مقدار اب صرفه جویی میشود میریزیم و دریاچه پر میشود.
    • حمید IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      2 1
      پاسخ به بی نام جمعه 15 فروردین 1393 - 14:34:20 اولا در قرن بیست و یک در هیچ کجای دنیا وسط دریاچه جاده نمیزنند پل میزنند البته نه هر پلی ثانیا موضوع خشک شدن دریاچه سالهاست مشخص شده البته تا دلت بخواد سمینار و کنفرانس و اظهار نظر غیر متخصصین رو داشتیم داریم و خواهیم داشت ثالثا کسی مخالف سد سازی نیست و اگر این سدها با مطالعه ساخته شوند عالی است نباید مجوز ساخت این سدهای بیحساب و کتاب داده میشد. اما راه حل ها :استفاده از دانشمندان متخصص خارجی که از این دریاچه بازدید کرده اند و آماده همکاری هستند برداشتن جاده مسخره و تامین حق آبه دریاچه بارور سازی ابرها و بستن چاه های عمیق همه این راه حل ها باید ضربتی اجرا شوند
    • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      5 1
      آقا حمید این جاده ها با حمایت نماینده های خودتون سااخته شد، نکنه یادتون رفته که میگفتن به ما بودجا نمیدن!؟ آب هم که برای کشاورزی و شهرها انتقال دادید. کلی بودجه صرف ساخت سد و خط انتقال لوله و جاده شد، حالا به این نتیجه رسیدید که اشتباه بود!؟ تقصیر استانهای دیگه چیه که باید تاوان کارهای نماینده های شما رو بدن!؟ یه بخش آب هم شاید قابل تامین باشه ولی اون بخشی که برای شهرها برده شده چه طور!؟ مثلا آب سیمینه رود که برای تبریز برده شده.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 4
    این آقای کردوانی چند ماه پیش به شبکه مردمی خبر دعوت شده بودن و انقد بافتن که خود مجری آخرش با خنده گفتگو رو تمام و خداحافظی کرد. گوشه ای از درفشانی شون این بود: "مردم در مناطق سردسیر در باغچه حیاط خونشون یک گودال حفر کنند و در هنگام زمستان برفهای حیاط و پشت بامشون رو در این گودال ذخیره کنند و با فشار این برفها رو تبدیل به یخ کنند و سپس در هنگام تابستان این یخها رو ببرند در مناطق گرمتر به فروش برسونن. با در آمد این کار،این مردم میتونن زندگیشون رو بگذرونن " دیگه امکان سنجیه فنی و اقتصادی و بهداشتی این صحبت ها رو خودتون بررسی کنید. این صحبت ها در آرشیو شبکه خبر هست دیگه خبرجان اگه میتونید این ویدئو رو بذارید تا مردم ببینن به کی میگن استادو پروفسورو پدر کویر شناسی و ...
  • رسول A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    12 9
    درود برشما آقای محمدی
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    7 4
    به نظر من یک دادگاه علمی باید در کشور وجود داشته باشه تا در مورد صلاحیت علمی افرادی مثل آقای کردوانی تجدید نظر صورت بگیره. این یه نمونشه، یا مثلا اکثر شما دیدید که بعضی از دکترای کم سواد چطور مردم رو توی دردسر میندازن و سلامتی مردم رو در معرض خطر قرار میدن اگه یه دادگاه قوی وجود داشته باشه که کرکره کاسبی این جور آدمارو بکشه پایین خیلی خوب میشه این افراد اگه کرسی استادی توی دانشگاهم داشته باشن که دیگه فاجعه ست چی بشن دانشجوهاشون
  • بی نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 7
    ایشون پدر کویر گسترانی هستند
  • دانشجو IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    11 4
    دکتر کردوانی هر چند که کتاب های زیادی نوشتند و زیاد هم صحبت می کنند ولی کتاب هایش در این دوره مدرن چیزی جزء توصیفات نیست و نمی شود گفت علمی است بلکه تجربی و توصیفی است من بعنوان دانشجوی دکتری جغرافیا هنوز احساس نیاز نکردم که جمله ای از ایشان در مقالات خود بیاورم
    • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      6 5
      شما لطف کنید برنامه خودتان را ارائه بدهید تا طبق برنامه شما به پر اب کردن دریاچه اقدام گردد.
  • ناشناس EU ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    8 2
    خشکی دریاچه ارومیه با نظریه پردازیهای صرف فقط پیشرفت بیشتر خواهد کرد. عوارض آن برای کلآ غرب کشور فاجعه آمیز خواهد بود. صرفنظر از انتشار غبارهای نمکی و تغییرات اقلیمی در این محدوده این نکته را هم آن گروه هایی که خصوصآ در ضلع جنوب غربی و جنوب دریاچه در محدوده بسیار چشمگیری فعالیت های باغداری و کشاورزی و دامداری داشته اند باید بدانند که اراضی آنها در این صورت فقط نمکی و کویر خواهد شد.البته به دلیل نفوذ نمک به آبهای زیر زمینی
  • آذری A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    26 6
    آذری ها از خشکاندن کدام دریاچه خوشحال شدند که عده ای مشتاق خشکاندن دریاچه ارومیه هستند در ثانی این دریاچه و سایر مواهب طبیعی موجود در آذربایجان یا هرجای دیگری متعلق به همه است. این را بیاموزیم و قبول کنیم که تمام جهان و محیط زیست آن و جامعه بشری رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی با هم دارند و آسیب به هر بخشی به زودی و شاید قوی تر به سایر بخشها هم سرایت خواهد کرد. آروزوهای خوب برای دیگران آرزوهای خوب برای خودمان نیز است به امید احیای تمام دریاچه ها و رودخانه ها و تالابهای ایران و جهان.
    • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      16 11
      دوست گرامی اب در محدوده خود شما مصرف میشود و سر رودخانه در تهران یا زنجان یا قزوین نیست که مثلا ما درگیر باشیم شما اگر برنامه ای دارید بفرمایید مشخصا بفرمااید که ایا حاضر به بستن چاه های غیر مجاز و کنترل کشاورزی و جلوگیری از توسعه هستید یا نه این حرفهای شما بیشتر شعار بود.بعدا نیایید بفرمایید فارسها خشکش کردند چون شما عزیزان را بنده خوب میشناسم راهکار بدهید بفرمایید چه کاری میخواهید بکنید ما هم تشویقتان میکنیم هر چی بودجه مملکت بوده هم صرف سدهای شما شده همون سدهایی که میگفتین فارسا نمیذارن احداث کنیم یادتونه که انشا الله؟
  • علي A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    7 4
    احسنت
  • بی نام EU ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    7 5
    درود بر شما
  • بهزاد A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    8 4
    موافقم. مصاحبه آقای کردوانی رو که آدم می خونه یک جور حس احمدی نژادی ( شما گفته اید کردوانیسم ) به آدم دست می ده. یک حسی مثل اینکه من همه چی می دونم و همین که من می گم باید بشه والا چنین و چنان، در صورتیکه عقل می گه در موضوع به این مهمی که سرنوشت چندین ده ملیون نفر بهش وابسته هست با احتیاط خیلی خیلی بیشتری حرف زده بشه. آدم یاد اون حرف دکتر سریع القلم می افته که گفت میرن از راننده تاکسی در مورد هسته ای سوال می کنن و می شه منبع عمل. کلا همه چیز ما شده همین طور. فرانسوی ها به این قضیه می گن مدیاتیزه یعنی مساله بیشتر شکل سروصدای رسانه ای و احساسی و خبرهای داغ و آنچنانی پیدا می کنه و پر از احساسات و شور و شر اما خالی از منطق مناسب و عقلانیت.
  • حامد RO ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    7 6
    امیدوارم نظرم منتشر بشه. جناب محمدی نظری که دکتر کردوانی درباره دریاچه ارومیه دادن، نه به خاطر کارشناس محیط زیست بودن و ... است که خودشون هم احتمالا این القاب رو قبول ندارن، بلکه از نظر مدیریت منابع آب هست. آیا درسته که در کشور ما که از کم آبی رنج میبره، بیایم و آب شیرین رو در دریاچه ای بریزیم درحالی که انتهای کار معلوم نیست چی بشه!؟ همه قبول دارن که باید وضع رو کنترل کرد و از بدتر شدن وضعیت دریاچه جلوگیری کرد و دکتر کردوانی هم نگفتند دریاچه رو به حال خودش رها کنیم، ولی آیا شما نظر بهتری دارید!؟ کیه که دوست نداشته باشه وضعیت دریاچه به قبل برنگرده ولی آیا تحقیقی انجام شده که ببینه اصلا همچین چیزی ممکنه!؟ درحالیکه ما حتی برای تامین آب شهرهامون هم با مشکل روبه رو هستیم، چه برسه به کشاورزی و...
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    14 20
    من الان حرفای شما رو خوندم ولی انصافا جز توهین نقدی از شما ندیدم و اگر به کیفیت مقاله خودتن و ایشان توجه کمید میفهمید چرا به ایشان میگویند استاد
    • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      1 1
      به خبر انلاین با سلام و احترام تحصیلات جناب اقای عباس محمدی چیست؟اطلاع رسانی نکرده اید الان بنده نمیدانم ایشان ایا در این زمینه کارشناسی ارشد یا دکترا دارند؟لطفا مقالات علمی ایشان و یا کتب تالیفی یا مدارک تحصیلی ایشان را که امده اند پروفسور کردوانی را زیر سوال برده اند معرفی کنید.نقد ایشان بسیار تند بود و قطعا کسی که استاد تمام مملکت را نقد می کند حداقل باید استادیار باشند بهتر است که با ارائه تحصیلات و کتب و...خواننده ها را در جریان قرار دهید. با تشکر
    • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      3 3
      متن سراسر حمله به استاد محترم جناب اقای پروفسور کردوانی است و کوچکترین بار علمی ندارد. تحصیلات نویسنده را لطفا مشخص کنید
  • مهران از ارومیه RO ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    8 5
    واقعا عالی بود ممنون
  • بی نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    5 5
    گویا خبرانلاین تصمیم گرفته نظرات را بایکوت کند!
  • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    8 10
    خبرآنلاین، آیا بهتر نبود اگر هم دارید به نظر یکی از استادان کشور نقد وارد می کنید اول نویسنده نقد را خوب معرفی کنید؟ نوشتید از "وبلاگ عباس محمدی". ایشان چه تحصیلاتی دارند، کدام مقاله ها و بررسیهای علمی را انجام داده اند و کلا چه کارنامه ای دارند که این چنین با ادبیات تند به آقای کردوانی می تازند؟ ممکن است آقای کردوانی هم مثل خیلیها اشتباهاتی داشته باشد ولی اگر کسی می خواهد نظر این استاد معروف و پیشکسوت دانشگاه تهران را نقد کند باید کسی یا کسانی هم رده او از نظر علمی و تجربه باشند. در ضمن در جایی که این همه مقاله علمی در همایشها در مورد دریاچه ارومیه داده می شود، مطالب یک وبلاگ اصلا ارزش عنوان کردن ندارد.
  • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    7 4
    انقدر یک نفر را بزرگ می کنند که ادم گیج میشه .وفکر می کنه صد در صد درست میگه ولی این کار درست نیست .انجمن و کار گروهی درست است نظر شخصی به کسی کمک نمی کنه درمنافع ملی باید گروهی کار کرد.و منخصص بود .حتی اگر از خارج کمک گرفت.
  • بی نام US ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    36 12
    من مقاله دکتر کردوانی را که خواندم از تعجب شاخ درآوردم. مگر میشود از دریاچه ارومیه بگذریم و همینطور شاهد از بین رفتن تقریبا کل آن باشیم؟
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      4 2
      راهکار شما چیست؟لطفا اگر راه کاری دارید ارائه کنید .
    • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      4 2
      شما راه حلت رو بگو مثلا بگو فلان راه حل در ذهنم بود که تعجب کردم.
    • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      5 2
      راه حل را متخصصان داده اند و در حال اجرایی کردن طرح هستند. تعطیلی چاه های غیر قانونی در مرحله اول و انتقال آب از سرچشمه ها به دریاچه ارومیه. این دو راهکار اصلی هستند که در حال تهیه دستورالعمل های آن و نیز نقشه های اجرایی انتقال اب هستند.
  • مهدی IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    8 7
    کردوانی الکی میگه !
  • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    6 8
    به نظرمن همانطور که مردم محلی در طی چند دهه با تیشه به ریشه این سرمایه ملی افتادند و آن را به نابودی کشاندند ، خودشان باید درس عبرت گرفته و هم از نظر تنبیه و هم برای تربیت ، عنان کار را در دست بگیرند و برای زنده نگاهداشتن و شکوفا شدن این دریاچه اقدام عاجل کنند . لازم است همانطوری که در نابود کردن آن کمکی دریافت نکردند ، در آبادگانی آن نیز هیچ کمکی دریافت نکنند . همانطور که برای حل مشکلات سیاسی همواره بهترین راه حل گفتگو ، مذاکره و مشارکت تمامی ساکنان اصلی یک منطقه دور یک میز و بدور از دخالتهای بیگانگان مطرح میشود ، برای حل این مشکل نیز خود اهالی منطقه باید اقدام بکنند . هر گونه کمک خارج از منطقه موجب سستی و تنبلی اهالی شده و باعث میشود که روی پای خودشان نباشند و گزینه مهاجرت را برگزینند.
  • امین A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    12 20
    دو سوم متنت که حمله شخصی به دکتر کردوانی پدر علم کویر شناسی و دانشمند بزرگ بود . تو بقیه اش هم جواب قانع کننده ای به صحبت های دکتر ندیدم ! ای کاش یکی لینک مصاحبه دکتر کردوانی رو پیدا کنه و بذاره. به هیچ کدوم از حرف های منطقی ایشان جواب ندادید.
    • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      8 4
      دوست من اینکه دکتر کردوانی گفته میشه نمک دریاچه رو ازش خارج کرد یا ازش استفاده کرد غلط بودنش به حدی بدیهی است که نیاز به هیچ استدلالی ندارد. به قول معروف اظهر من الشمس است.
  • بی نام DE ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    10 11
    دوباره شروع شد! پیدایش کسانی که از طریق تخریب دیگران سعی دارند خودشونو تحمیل کنن.آقای عزیز! فعلا که کسی مرگ دریاچه رو اعلام نکرده! اگر فکر میکنید راه حلی دارید ، جایی که پشت کامپیوتر بشینید دیگرانو نقد کنید، بفرمایید راه حل های صددرصد علمی و کارشناسیتونو با مسئولین در میون بذارید. خیلی جالبه که آقای محمدی به جایی که نظرات آقای کردوانی رو نقد کنند، به شخصیت ایشون حمله میکنن. ضمنا شمایی که از عقل سلیم صحبت میکنید حتما میدونید که هر عقل سلیمی میپذیره که اظهار نظر در مورد مسائل تخصصی، لازمه اش داشتن دانش و اطلاعات کافیه؟ چون از سخنانتون پیداست که به عنوان یک زمین شناس صحبت نمیکنید. بنده خودم زمین شناسم و به نظرم آقای کردوانی پر بیراه نمیگه، و ترجیح میدم در نقد نظر ایشون نظر یک متخصص رو بخونم.
  • بی نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    4 3
    والا ما خوندیم ولی نفهمیدیم نویسنده قصدش چیه یعنی طرفداری از نظر دکتر کردوانی در مورد دریاچه ارومیه غلطه؟ خوب اگر غلطه به چه دلیل میشه دریاچه رو احیا کرد با کدوم اب؟ لطفا نویسنده اول راه حل بده بعد بگه مزیت راه من نسبت به راه آقای کردوانی همینه. تا جایی که میدونم سازمان ملل هم کارشناساش میگن باید تزریق آب متوقف بشه
  • بی نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    9 14
    نویسنده بطور محسوسی شمشیر را از رو کشیده و از اول تا آخر به آقای کردوانی حمله کرده است. هنوز افرادی کوچک هستند که با حمله به بزرگان قصد خود بزرگ کردن دارندو خوشبختانه، در دنیای مدرن اینگونه حرکات همانند تف سر بالا عمل میکند.
  • بی نام A1 ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 11
    احسنت به شما که جواب مناسبی به ایشان و کسائی که سیاسی به این قضیه نگاه کرده و همیشه با تکرار کلماتی مانند پان ..... سعی در لاپوشانی قضسه دارند.
    • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      5 6
      کسائیکه منفی دادن جز همون افراد گل آلود کن ماهی بگیر هستن
  • بی نام A1 ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    8 6
    احسنت بر نوشتار اين مطالب مفيد و مهم البته اگر گوش شنوايي باشد ويراني كنوني محيط زيست ايران در تمام اقمار بيسابقه ميباشد .
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    39 15
    ممنون از خبرآنلاین که با انتشار این مطلب، کردوانیسم و بسیاری از مطالب و دیدگاههای اشتباه درباره دریاچه ارومیه و منطقه را روشن ساخت.
    • بی نام US ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      2 3
      وقتی یه اصل فیزیکی ساده ارتباط سطوح سیال داخل ظروف بهم پیوسته رو نمفهمید انتظاری نیست دیگه. آقاجون پروفسور کردوانی بدرستی گفته که الان بدلیل اختلاف منفی سطح آب دریاچه و سفره های زیرزمینی متصل به اون جریان بین آب های زیرزمینی و سطحی حوضه آبریز دریاچه معکوس شده است. یعنی با این وضع با آب ریختن به دریاچه فقط نمک دریاچه آب های زیرزمینی کل منطقه رو شور میکنه و این یعنی یک فاجعه بسیار بزرگتر.
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    7 9
    کردوانی استدلال داشت: 1-قبلا آبهای شیرین زیر زمینی به دریاچه میر ریخت الا بر عکس ده یعنی آب شور بقیه منابع رو شور می کنه 2- کشاورزی برای منطقه کم آبی مثل ایران مهمتر از وجود یک منظره صرف است 3-آبی برای رساندن به دریا وجود ندارد این نوشته غیر از توهین هیچ ستدلال ندارد.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    4 3
    این هه که گفتید در مورد کردوانی فرضا درست! آیا اساتید دیگر که با افکار و نظریه هاید ایشان مخالفند در خوابند یا همگی سال ها پیش مرده اند! که کسی یافت می نشود نظریه های این آقای کردوانی را در حد عملی خلافش را ثابت کندوگرنه با زیرسوال بردن کردوانی و اشتباه خواندن نظریه های او به تنهایی کار درست نمیشود........
  • رحیم IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    7 3
    عالی بود .... به نظر من این جمله که ایندگان نیز سهمی در این منبع مهم و ارزشمند دارند برای تلاش همه جانبه به احیای آن کافی می باشد.
  • عضو هیات علمی دانشگاه A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    7 3
    دوست عزیز! بنده به هیچ وجه مدافع آقای کردوانی نیستم اما شما نیز شخصیت ایشان را نقد کرده اید. تنها راه اینست که به ایرادات ایشان درباره روشهای احیای دریاچه پاسخ علمی داده شود. دریاچه ارومیه حی و حاضر است و کافیست یک گروه علمی بدون حب و بغض و بدون در نظر گرفتن منافع این و آن به بررسی واقعی دریاچه بپردازد. متاسفانه سایه منافع اشخاص و گروه ها بر تحقیقات علمی در کشور بسیار سنگین است و از این روست که نظرات متضاد درباره یک حقیقت مشخص بسیار دیده میشود.
  • حسین A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    3 2
    این که دخالت انسان عامل اصلی است همه میدونند ولی راهی برای محدود کردن انسانی که به دنبال تولید و فشار بیشتر به طبیعت است فعلا در این منطقه به شکل عملی اگه وجود داشته باشه خیلی سخته
    • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      4 0
      اگر وضعیت به همین منوال باقی بماند باز خوبه اما برداشت اب از زیرزمین اینقدر در این منطقه زیاده که به نظر من دریاچه که هیچی کل طبیعت رو این اقدامات نابود خواهند کرد الان برداشت اب بقدری زیاد بوده که یک دریاچه ای را خشکانده اند و اگر ادامه پیدا کند قطعا اسیب ها بیشتر خواهد بود.
  • ناصر US ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    5 5
    متاسفانه دیدگاه شما کاملا درست ,علمی و عقلی است و با مبانی محیط زیست همخوانی دارد
    • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      3 2
      ما که ذره ای منطق در این مقاله ندیدیم بیشتر حمله به اون اقای دکتر بود.من نمیدانم با کدام مبانی زیست محیطی هم خوانی دارد؟؟؟؟
  • بی نام JP ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    6 5
    دکتر کردوانی درست میگه . تو این بی آبی ، اب ارس رو بیارن بریزن تو دریاچه که هیچ استفاده ای نداره که چی بشه؟
  • شمس الدین متقی زاده IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    6 5
    حقابه در یاچه از رودخانه ها،بستن چاههای غیر مجاز در استانهای مجاور و الا خشکسالی قبلا هم بوده وچرا در ترکیه و ارمنستان دریاچه ها خشک نشده؟
  • فرهاد A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    7 2
    برادر راه حلتو بگو به جای حمله کردن به دیگران.
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    3 2
    آقای بی نام محترم شما چرا از این شاخه به آن شاخه می پرید؟ آیا شما به دنبال متهم هستید یا روش احیاء دریاچه اورمیه ؟ این چه حرفهایی هست که می زنید ؟ چرا برای بردن آب شیرین به دریاچه چیتگر به میزان 7 میلیارد متر مکعب و هزینه 5/2 میلیارد دلاری آن در حالیکه خود مردم تهران مشکل کمبود آب دارند آقای کردوانی حرفی هنوز نزده اند؟ چرا برای انتقال آب از وسط کوههای البرز به استان آقای کردوانی ایشان ساکت مانده اند؟ برادر محترم باور کنید آقای آقای کردوانی علم مرتبط با احیاء دریاچه اورمیه را ندارند.
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    4 4
    نظرات دو دسته هستند 1-افرادی که به صورت تعصب امیز با مساله برخورد می کنند و سعی دارند به هر نحو ممکن کردوانی را بکوبند چون از واقعیت گفته شده خوششان نمیایئ.این افراد راه حلی هم ندارند فقط تعصب امیز برخورد میکنند.ضمنا د رابطه با افرادی که چاه های غیر مجاز زده اند و دارند دریاچه را خشک می کنند یا کشاورزی را بیش از حد توسعه داده اند هیچ موضعی نمیگیرند .حاضر نیستند یک جمله در نقد این دوستان بنویسند.از دید اینها دکتر کردوانی دریاچه را از 30 سال پیش شروع به خشک کردنش نموده 2-افرادی که به دنبال نقد علمی و راه حل هستند و متعصبانه برخورد نمی کنند
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    3 0
    مقصر مدیران حوضه های آب منطقه و نماینده های مجلس هستند که بدون داشتن علم لازم برای حوضه های آبخیز منطقه تصمیم گیری کردند و الان باید جواب گو باشن.مردم منطقه که نقشی در تصمیم گیری ها ندارن.دکتر کردوانی شخصیت محترمی هستن اما بسیاری از اساتید بزرگ ما از غافله علم روز عقب افتاده اند فقط به تالیف کتاب ها و مقاله های تکراری و پایان نامه های غیر کاربردی اهمیت می دن و کمیت فدای کیفیت کرده اند.باید توجه داشت نبود سازمان های مردمی و خصوصی برای حفاظت از محیط زیست و عدم آگاه سازی طبقات مختلف مردم باعث تخریب محیط زیست کشورمون شده و الان باید بیدار شد از این خواب غفلت.
  • داریوش نثاری IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    1 1
    آقای عباس محمدی در این یادداشت نیز با دقت نظر به نکات بااهمیتی پرداخته است به خصوص آنجا که به شماری ضعف ها و آفت ها مانند کمیت گرایی و تخصص زدگی و مدرک پرستی اشاره می کند حائز اهمیت و توجه ویژه اند. در این باره لازم است که باز هم بیاندیشبم. زمانی (دهه شصت شمسی) به گونه ای سطحی و خام اندیشانه بحث تعهد و تخصص رواج داشت و گمان می رفت که اگر این دو ( بدون تعریف روشن و شفاف) مهیا باشند همه مسائل حل می شوند. بعد همین متخصصین و متعهدین این بلاها را سر ما آوردند. رویه و عملکرد صحیح معیارها و الزامات دیگری هم می خواهد که امیدوارم در یادداشت جداگانه ای به آن بپردازم.