ایران‌شناس برجسته آمریکایی چندی پیش درگذشت. او وصیت کرده بود که در کنار زاینده رود اصفهان دفن شود. اما این وصیت با مخالفت هایی مواجه شده است.

ریچارد فرای یک انسان است ، آدم محترمی است هرچند ایرانی و یا مسلمان نباشد. او ایران را دوست داشته و وصیت کرده که او را در کنار زاینده رود دفن کنند و به اینگونه خواسته که علاقه خود را به ایرانی ها نشان دهد . اما اینجا ایران است و قانون ویژه خود را دارد که اگر رعایت نشود دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود. فکرش را بکنید، خیلی از اصفهانی ها یا حتی ایرانی ها چنین وصیتی کنند، ایشان هم ایرانی اند و هم مسلمان ، چه بلایی بر سر شهر خواهد آمد!

اما قانون تکلیف وصیت و دفن مردگان را روشن کرده است. وصیت افراد نباید مخالف قانون و شرع باشد و مطابق تبصره 13 از ماده 55 قانون شهرداریها ، ایجاد غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها  در حدود اختیار شهرداریست و وفق ماده 21 آیین نامه برای این ماده قانونی ، دفن و امانت گذاردن درگذشتگان در غیر از گورستانهای رسمی ممنوع است.

جالبست که بدانید که آئین نامه مرده شویخانه و گورستان ، مصوب سال 1319بوده و طی آن پیش بینی شده است که چنانچه متخلف از متصدیان و مسئولین نگاهداری و اداره مرده شویخانه و گورستان باشد و از مواد آیین نامه  تخلف کنند به حبس تکدیری از یک تا هفت روز و جزای نقدی از 5 تا پنجاه ریال و یا به یکی از این دو کیفر خواهند رسید.

خب حالا با این وصیت زیبای یک ایران شناس که لابد زحماتی را برای پژوهش در کشورمان کشیده است ، چه باید کرد؟

پاسخ آن روشن و ساده است. او را در یکی از گورستان های رسمی اصفهان دفن کنید.

باز هم فکرش را بکنید، اگر یک ایرانی که خیلی آمریکایی ها را دوست بدارد و وصیت کند که او را در حیاط کاخ سفید دفن کنند، چه شود؟!

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    نه آقای وکیل، باید حتما او را همانجا که خواسته دفن کنیم چون ما ایرانی ها جوگیر میشیم و کارهای عجیب زیاد می کنیم.
    • قربانی A1 ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      23 4
      مقایسه اشتباهی کردید جناب وکیل حاشیه زاینده رود کاخ ریاست جمهوری ایران نیست . مقایسه ،این میتوانست باشد : که مثلا یک ایرانی بخواهد در کنار رودخانه می سی سی پی دفنش کنند
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      5 16
      آقای وکیل درست گفته. نمی شه هرکس را هرجایی دفن کرد. آنهم در کنار زاینده رود. اگه فردا هزار نفر دیگه چنین وصیتی کنند ، زاینده رود می شود گورستان
  • بی نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    40 62
    چه جالب من با خودم می گفتم چرا نمیشه هر کسی را همانجا که خواسته دفن کرد. قانون جالبیه.
    • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      9 4
      بله آقا موافقم.فکر کنم آقای ریچارد هم که در یک کشور قانون مدار زندگی کرده ، با اینکه چند متر دور تر از زاینده رود بی آب دفن شود مشکلی نداشته باشد
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    حالا هی زاینده رود زاینده رود میکنید اصن خیلی آب داره
  • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    16 0
    فرای مرد بزرگی است.متاسفانه برخی افراد بدون اطلاع علیه او موضوع می گیرند. روحش شاد.
    • بی نام US ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      2 25
      يعنى فراى بعد از اين همه تحقيق و كتاب نوشتن در مورد تاريخ و تمدن ايران به حقانيت اسلام و تشيع پى نبرده؟، خيلى جالب هست مگر اينكه فقط در مورد ايران باستان و كوروش صغير تحقيق كرده باشه و گرنه هر تاريخدان غير مسلمانى كه تاريخ ايران در دوره صفوى رو بخونه و در موردش تحقيق كنه امكان نداره به اسلام و تشيع گرويده نشه....
  • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    5 3
    من تا حالا فکر میکردم که فقط قانون تجارتمون مربوط به سال 1319 میشه....حالا دونستم چرا دکتر زیبا کلام اینقدر میگه رضااااخان...
  • بی نام US ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    14 1
    آقای ترک همدانی اون مثال و قیاس با "یک ایرانی که خیلی آمریکایی ها را دوست بدارد" محمل محض و بیربط هست. لطفا درک کنید و بهونه جدید دست افراطیون ندهید. // این یک مورد خاص هست. ایشون "هرکس" نیست. هر "پژوهشگر شیفته" ایران هم نیست. در کل تاریخ معاصر ما شمار دانشمندانی امثال ایشون با این حجم عظیم خدمات به فرهنک، تاریخ و تمدن ایرانی شاید از انگشتان یک دست هم کمتر باشه. ما شاید اصلا فرد دیگری در حد پروفسور فرای رو در طول حیاتمون نبینیم.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    الان که قبرها و هزینه مردن بالا هست ولی خدا وکیلی یه جایی دفن نکنید که واسه یه متر قبرمون هم عذاب گرونی و بی پولی رو بکشیم
  • بی نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    12 0
    گورستان درست نيست ميشه چندصد متري رود يه مقبره كوچيك براش درست كرد در ضمن اگه اون ايراني از خيلي از مقامات امريكا مدال افتخار داشت و اون همه به اونا خدمت كرده بود شايد امريكايي ها هم اونجا دفنش مي كردن
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    اقای وکیل اگر از خدماتی که این فرد در معرفی تمدن ایران به دنیا کرده مطلع بودند این استثنا از قانون را برای ایشان جایز و بلکه لازم میدانستند.من بعنوان یک ایرانی و اصفهانی به دفن ایشان در کنار زاینده رود و ایجاد یک جاذبه توریستی برای مسافران خارجی بازدید کننده از شهر بسیار راضی هستم
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    12 0
    قانون استثنا برای موارد خاص هم داره عزیزجان. مگه شهدای گمنام و گرانقدر در پارکها و اماکن غیر از گورستانهای رسمی به خاک سپرده نمیشن؟ این هم حبس تکدیری داره؟ ریچارد فرای بعد از 60 سال وقف زندگیش برای پژوهش و معرفی تاریخ و فرهنگ ایران بدون هیچ چشم داشت و هیچ سود و منفعتی یک درخواست از ملت ایران داشته. مطمئن باشید اگر یک ایرانی همچین کاری برای امریکا میگرد جنازه ش رو روی تخم چشمشون میذاشتن و در بهترین جای واشنگتن تدفینش میکردن.
  • بیتا A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    24 1
    پس چرا اینهمه شهید گم نام تو پارک و دانشگاهو میدونو کوه دفن کردن؟
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      6 0
      بگذریم.......... روحش شاد.....بلطف خدا که مورد رحمت و مغفرت قرار گیرد
  • سرخوش BG ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    12 0
    استاد گران قدر خیلی خوب است که زیبا می نویسید ولی بهتر است کمی هم مطالعه کنید.چطور آرتور پوپ اجازه یافت ولی در مورد ایشان غیر قانونی است؟شما را نمی دانم ولی ایشان بیشتر از خیلی از امثال ما ایران را بهتر می شناخت و عزیز تر می شمرد.کتاب تاریخ باستانی ایران و همچنین دفاعیات ایشان را در مورد نام خلیج فارس مطالعه نمایید لطفا
  • بی نام A1 ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    12 0
    این موضوع ارتباطی به شما نداره همون طور که پروفسور پوپ مقبرش اونجاست اقای فرای هم در همون مقبره دفن میشن.
  • بی نام DE ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    5 0
    يه ايراني به من معرفي كنين كه اندازه ايشون روي ايران مطالعه كرده باشه و اون رو به مردم جهان معرفي كرده باشن ما واقعا قدر زحمت كساني رو كه محبت بهمون كردن نميدونيم. در ثاني وصيت رو بايد عينا انجام داد اگر نميخواين انجام بدين نه بي احترامي كنين نه هياهو. مثلا ما مسلمونيم كي ميخوايم رأفت بيامبرمونو نشون بديم؟ فقط به حرف نيست عمل از هزاران حرف موثر تره
  • بی نام US ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    8 0
    این هم از دیگر دستاورد‌های دولت احمدی نژاد هست.
  • بی نام CA ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    4 0
    خب حالا با این وصیت زیبای یک ایران شناس که لابد زحماتی را برای پژوهش در کشورمان کشیده است ، چه باید کرد؟ ....
  • بی نام A1 ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    2 5
    به نظر من هم معنای خواسته این ایرانشناس آن است که آنقدر عاشق ایران است که می خواهد مانند ایرانیان این امتیاز به او داده شود که مأوا و مدفن همیشگی اش خاک ایران باشد. در اینصورت شایسته است که مانند ایرانیان در گورستان دفن شود و نه در کنار زاینده رود چون اگر ایرانیان که از مزیت شهروندی هم برخوردارند درخواست کنند کنار زاینده رود دفن شوند این درخواست مورد قبول قرار نمی گیرد. بر همین اساس به نظر من و همچنین طبق قانون اشاره شده در متن ،دفن شهدا هم در بوستانها یا در محل کوه پیمایی کاملا نادرست و غیرقانونی است.
  • بی نام A1 ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    9 2
    آقای وکیل شما چطور نمیدانید که بنا به فتوای اکثرمراجع ,دفن غیر مسلمان در قبرستان مسلمانان جایز نیست؟؟؟؟؟ ضمنا از آنجاییکه ریچارد فرای مسلمان نیست وصیت ایشان ,مشمول احکام اسلامی مربوط به وصیت نمیشه. این اظهر من الشمسه آقا جان.
  • بی نام US ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    6 0
    اولا ميگويند ايشان عمرى در راه فرهنگ ايران زمين تحقيق و تاليف داشته و بسيار بيشتر از بسيارى از محققين ايرانى. پس طبعا همه ايرانى ها چنين تقاضايى را ندارند. ثانيا مقايسه شما هم قياس مع الفارق است ايشان نگفته است كه مرا در فلان كاخ دفن كنيد كه ميگوييد مگرهر ايرانى ميتواند درخواست دفن در كاخ سفيد داشته است. و اخر اينكه در همه جاى دنيا و منجمله ايران با اطلاعات ناقص حقوقى بنده ميدانم كه راه حل هايى براى انجام اينگونه كارهاكه منافع شخصى در ان نيست براى مقامات عاليرتبه پيش بينى شده است. دفن ايشان فقط ميتوانست نشانگر علاقمندى يك خارجى به فرهنگ ايران زمين باشد و براى او كه مرده است و رفته هيچ منافعى نداشت.
  • بی نام US ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    11 4
    یه نکته جالب هم اینکه چند سال پیش که آیت الله العظمی شیرازی از دنیا رفتند و وصیت کرده بودند که در حیاط خانه شخصیشان در قم خاک شوند، مامورین نیروی انتظامی با استناد به همین حکم و ماده، از این کار ممانعت کرده و پیکر مطهر ایشون رو در حرم حصرت معصومه س به خاک سپردند. حالا شهرداری و نیروی انتظامی که از وصیت یک عالم شیعی به خاطر قانون گذشتند و به آن عمل نکردند، چطور حاضر شدند که وصیت یک کافر حربی رو به خاطر......اجرا کرده و قانون را زیر پا بگذارند؟؟؟؟؟ البته مطمئنم ، عمرا این نظرم رو چاپ کنین
    • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      5 0
      استدلال شما هم مثل استدلال اون رفیق بی نام که احتمالا از اصفهان هستند و در مورد دفن استاد کسایی نوشته بودن خوب بود.
  • بی نام A1 ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    5 0
    درسته، قانون قانونه اما میشه مثل آرتور پوپ یه مقبره براش بسازن تا اون بنده خدا هم روحش به آرامش برسه. جناب وکیل محترم ایشون که نگفته منو تو خیابون پاستور دفن کنید کنار سر در دفتر ریاست جمهوری تازشم اگر یک ایرانی تمام زندگیش رو صرف ادبیات انگلیسی امریکایی و تاریخ اون کشور کنه و چند کتاب مطرح در این مورد بنویسه حتما اگه وصیت کنه تو یه جای آبرومند تو امریکا دفنش می کنن.
  • ایرانی قدرشناس A1 ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    18 1
    آقای محترم؛ «ریچارد فرای» هر کسی نیست او از هر ایرانی‌ای بیشتر برای این مملکت زحمت کشیده...
  • فرشيد A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    11 1
    يك بار چنين كاري شده و ايران قبول كرده بوده ... حال اون وصيت كرده كه كنار استادش دفن بشه ... مقيايسه اين وضعيت با كاخ سفيد قياس صحيحي نيست
  • علی اکبر A1 ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    19 2
    اینهمه مجسمه های عجق وجق توی این پارکهاست هیچکس هم هیچی نمیگه حالا اگه جای یکی از این مجسمه ها ایشون دفن بشه و یه نماد براش بزارن آسمون به زمین میاد؟ تازه یه انگیزهای میشه برای جذب گردشگر
    • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      1 0
      پیشنهاد خوبیه
  • بی نام A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    10 0
    پس تکلیف شهدای گمنام چی میشه که در دانشگاه و سطح شهر دفن میشن؟ اینم غیر قانونیه یعنی؟
  • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    6 0
    ایشان هرکسی نیستند، میشه فقط یه نفر مثل ایشون تو دنیا نام ببرید که انقد به ایران علاقه داشته باشه که چنین وصیتی بکنه؟ مثل اینکه خبر ندارین یا یادتون رفته با کارایی که این افراطی های ... انجام دادن هرجای دنیا برین مثل تروریست باهاتون رفتار میکنن، اون وقت چنین شخصیتی هم که اینطور با علاقه به اینجا نگاه می کنه اینطوری جواب داده می شه..
  • بی نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    2 8
    راسته که می گن کار را باید به کاردان سپرد من که از این چیزا سر در نمی آوردم می گفتم خوب چه اشکالی داره؟ حالا فهمیدم چه اشکالی داره
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    7 1
    چه اشکالی داره وقتی این آقا تا این اندازه به فرهنگ ایران کمک کرده و ایران رو به جهان معرفی کرده ما هم در ازاء خدمات ایشون و به پاس قدر شناسی وصیتش رو عملی کنیم چی گفتن از قدیم خواستن توانستن است تبصره ای یا ماده ای به این قانون اضافه می کنن و میشه به نظر من که میتونه یه افتخار برای ایران هم باشه که یک آمریکائی چنین درخواستی کرده البته نباید اگه مخالفتی هم با این موضوع شده به این آقای محترم نسبتهای بد داده بشه یا خواستار تخریب آرمگاه همکار محترمشون که جزء نخبگان و نامهای نیک در جهان هتش بشیم این دور از فرهنگ ماست البته آقای فرای احیاناً نمی دونسته که اون زاینده رودی که تو ذهنش جاریه و تا این اندازه براش مهم بوده که همچنین وصیتی کرده بعضی وقتها یه قطره آب هم نداره
  • فرزند ايران IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    9 1
    بابا جان نگفته كه من رو وسط زاينده رود دفن كنيد كه نميشه نميشه مي كنيد. مردي غير ايراني كه بيش از ميليونها ايراني زاده به ايران خدمت كرده از روي علاقه و عشق وافر، وصيت كرده كنار زاينده رود دفن شود. مي توان جايي مناسب براي انجام اين كار ساده تدارك ديد كه نه با قوانين منافات داشته باشد و نه براي زاينده رود مشكلي ايجاد كند. ولله اين كار خيلي ساده تر از اين حرفهاست. حالا چرا بعضي ها مغرضانه و كينه توزانه مخالفت مي كنند من هنوز نمي دانم
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    11 1
    اولا در کنار زاینده رود نیست و داخل مقبره قبلی دفن می شود دوما این یک بهادادن به معدود کسانی است که در مقابل خیل دزدان آثار و مفاخر و غیره و سازندگان و ترویج کنندگان آثار ضدایرانی 300 و امثالهم در جهت منافع ملی تلاشی کرده است سوما منافع ملی با موافقت با این درخواست چیزی بدست می آورد و بهایی که در قبال آن پرداخت می شود هم مشخص است مقایسه با دفن در کاح سفید و درخواست مردم برای دفن در کنار زاینده رود با عرض معذرت سفسطه است
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    24 0
    25 خرداد 91 استاد حسین کسایی فوت کردند، ایشان را شبانه و در سکوت کامل خبری در تخت فولاد اصفهان دفن کردند، به این دلیل که به گفته مسئولین شهری اصفهان تدفین در گورستان های داخل شهر ممنوع است. نزدیک به یک سال بعد حاج محمود خوروش از سرمایه داران معروف اصفهان فوت کرد. ایشان که به گفته مسئولین از چهره های خیر هم بوده اند در وسط روز با حضور مسئولین بلندپایه شهری و استانی و جمع کثیری از مردم در وسط شهر در بقعه امامزاده هارونیه دفن شد. گویی قوانین در عرض 11 ماه تغییر کرده بود. جناب ترک همدانی عنایت داشته باشید که اینجا ایران است و قوانین به نسبت مجریان و اعمال شوندگان قابل تغییر. پس با این حساب دفن شخصی که عمری را بر سر شناخت و اشاعه فرهنگ و تاریخ ایران گذاشته و ...
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      8 0
      من مخالف دفن فرای بودم. اما استدلال شما من رو تحت تاثیر قرار داد. من هم موافق شدم.دم شما گرم.خوب نوشتی.جانا سخن از زبان ما میگویی
  • farindokht A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    2 1
    اگر آقاي احمدي نژاد با همان ادا و اطوارهاي رقت انگيزش اداهاي روشنفكري را كنار مي گذاشت و به ايشان حاتم بخشي نمي كرد الان اين پروفسور بيچاره در هر جا كه دلش ميخواست دفن شده بود. ...
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    6 7
    با نظر نگارنده موافقم.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    1 17
    اي بابا دفن كنيد بره .شيمون پرز هم به ايران علاقه داره يه جا هم براش رزرو كنيد بهتره بفروشيم ، شاه مخلوع هم تو نوبته راستي براي هر مرده يه سطل آب هم براي زاينده رود وارد كنيم عالي ميشه.
  • شمس IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    10 0
    فرای از سال 2001 تا 2010 عضو افتخاری سازمان «پرشن گلف آن‌لاین» بود و همواره با ارسال نامه خطاب به تحریف‌کنندگان، از نام «خلیج فارس» دفاع می‌کرد. از کتاب‌های بسیاری که فرای درباره‌ی تمدن ایران و ایرانیان نوشته‌ است، می‌توان به ترجمه‌ی «تاریخ بخارا»، «میراث باستانی ایران»، «عصر زرین فرهنگ ایران» و «تاریخ باستانی ایران» اشاره کردحالا ریچارد فرای با همه سابقه فرهنگی‌اش، یک روز دیگر وقت دارد تا دولت ایران اقدام لازم را انجام دهد تا برای همیشه در سرزمینی که آرزوی اقامت در آن را داشت، منتقل شود. باید منتظر فردا بود
  • یا رب الحسین A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 1
    سلام نظرات فوق گاهی شوخی وگاهی ساده انگاری است بایست توجه نمود که پشت پرده این وصیت چیست . اگر آن ترک شیرازی بدست ارد دل مارا بخال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را
  • رضا A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    3 3
    نظر شما بسيار هوشمندانه و منطقي است. با ايشان هم مي بايست همانند بقيه رفتار كرد و نهايتا در گورستان عمومي ارامنه دفنشان كرد. در اين صورت استثنا ئي هم صورت نخواهد گرفت.
  • زیبا A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    4 0
    یک روز ی میشه که مردم خودشون تصمیم بگیرن نه یک گروه فشار
  • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    4 0
    عزیزم دقت کن. کافر حربی یعنی کافری که با مسلمانها سر جنگ و دشمنی داره. فرای که دوستمون داشته.
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    3 0
    می توان قانونی گزراند که ایرانشناسان نام آور که چندان هم پر شمار نیستند در صورتی که خودشان مانند روانشاد فرای خواسته باشند در مکان هایی ویژه در شهرهای مدنظرشان به خاک سپرده شوند