وزیر علوم گفت: نقش، پژوهشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری در عملیاتی کردن اقتصاد دانش بنیان بسیار برجسته است و در موضوع انتقال فرهنگ به نسل جدید نیز هیچ کس تردیدی در نقش مهم دانشگاه ها ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رضا فرجی دانا در بیست و سومین مراسم تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه دانشگاهها که با حضور رئیس جمهور برگزارشد گفت : اعضای هیئت علمی تربیت نیروی انسانی را برعهده دارند که مهمترین سرمایه کشور است. 

وزیر علوم با اشاره به اینکه مهارت آموزی به دانشجویان به خصوص کارآفرینی یکی از مواردی است که باید در دانشگاه‌های نسل سوم که دانشگاههای کار آفرین هستند دنبال شود گفت :مسئول ایجاد روحیه کارآفرینی و ارائه ایده‌های نو به دانشجویان اعضای هیئت علمی هستند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از انتقاداتی که در زمینه عدم تحقق برنامه‌ها از دانشگاه‌ها و وزارتخانه های آموزشی و پژوهشی می‌شود، مربوط به بخش تقاضا است ولی بخش عرضه را سرزنش می‌کنند گفت: برای مثال در کیفیت بخشی به منابع انسانی که سرمایه‌ای بزرگ برای اقتصاد دانش بنیان است استادان ما نقش اساسی دارند و نباید سرزنش شوند که چرا این همه منابع انسانی را در اختیار جامعه می‌گذارند؛ البته کار تربیت نیروی انسانی باید هدفمند باشد اما غنی کردن سبد اشتغال حتی در دوره رکود اقتصادی یکی از سیاست‌هایی است که در کشورهای توسعه یافته دنیا انجام می‌شود.

فرجی دانا با اشاره نسبت تعداد اعضای هیئت علمی به دانشجویان به عنوان یکی از شاخص های کیفت آموزشی گفت :در پایان سال تحصیلی 92-91 تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاههای تابعه وزارت علوم 20 هزار نفر بود که 83 درصد آنها استادیار به بالا بودند و با در نظر گرفتن رشد کمی پذیرش دانشجو در سال های اخیر، نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌ها ا به33 است و این در حالی است که در حکم برنامه پنجم باید این نسبت 1به 18 باشد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید حدود 20 هزار عضو هیئت علمی جدید جذب کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی نیز ا به 53 است که تنها 33 درصد آنها استادیار به بالا هستند و برای رسیدن به نسبت 1 به 40 قانون برنامه باید 10 هزار عضو هیئت علمی دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی جذب شود.

فرجی دانا با اشاره به وجود بیش از 12 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تصریح کرد: به طور کلی 68 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور عهده دار امر پژوهش، آموزش و کارآفرینی هستند که برای رسیدن به وضعیت کیفی مناسب و اقتصاد دانش بنیان باید آنها را به بیش از 100 هزار نفر عضو هیئت علمی افزایش دهیم، هرچند که برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان نسبت استاد به دانشجو تنها یکی از شاخص‌هاست.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید پاسخگوی نیاز جامعه باشند، استادان را یکی از محورهای اصلی این پاسخگویی دانست و گفت: ما باید برنامه‌های زنده داشته باشیم وگرنه در دنیایی که با سرعت در حال حرکت است حتی اگر با سرعت آنها حرکت کنیم، فقط فاصله خود را حفظ می‌کنیم و این در حالی است که ما باید جلوتر از آنها حرکت کنیم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    6 0
    توانایی تامین معیشت استادان رو هم دارید یا نه؟ فقط تعدادشون مهمه؟
    • میلاد حمیدی IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      7 0
      آقای وزیر هیئت علمی را زیاد نکنید. دانشجو را کم کنید. وقتی شغل و بستر برای این همه دانشجو مهیا نیست پس وقت آنها را تلف نکتید تا پول و سرمایه مملکت و خود آنها هدر برود و بعد از فارغ التحصیلی ببینند خبری نیست. بزرگ کردن بیش از حد دانشگاه و افزایش این تعداد هیئت علمی یعنی کیفیت فدای کمیت و این یعنی فریب جوانان . دیگه طوری شده هر کی می بینی دانشجو شده پیام زور و میدان آزادی و شبانه و علمی کارنبردی و .... بسه دیگه بابا
  • بی نام US ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    2 0
    آخه دانشگاهها اینقدر ساختمان و زیر ساخت و بودجه برای جذب استاد جدید دارند؟ اگر دارند که ما هم بیاییم درخواست بدهیم.
  • ثاری IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    4 0
    20هزار عضو هیئت علمی دارید پس چرا تعداد دانشجویان دکتری شما 50 هزار نفر است آیا بهتر نبود 5 سال عمر مارا هدر نمی دادید چرا منجر به تورم علمی می شوید
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 0
    وقتی دانشگاه‌های کشور همچنان مانند تیم‌های فوتبالمان از بودجه دولتی ارتزاق کنند ولی بازدهی عملیاتی نداشته باشند افزایش هیئت علمی چه دردی را از این کشور درمان می‌کند؟ باز جای شکرش باقی است که در فوتبال به چشم می‌توان دید که کارایی وجود ندارد ولی در عرصه فرهنگ و آموزش چطور؟ واقعاً دمیدن به کوره آموزش عالی و بیرون دادن نسلی مدرک به دست که توان انجام کار به درد به خوری را ندارند چه فایده‌ای به حال این جامعه دارد؟ آیا بهتر نیست به جای گسترش بی رویه و بسیار بی رویه دانشگاه‌ها به گسترش و تقویت هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای بپردازیم؟
  • آرش IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    بسیاری از اعضای هیات علمی دانشگاه ها واقعا در حد نام دانشگاه خود نیستند. یک سیستم بسته ای به راه انداخته اند و واقعا به دانشجوهای فعال و با انگیزه بها نمیدن و فقط دنبال کسانی می گردن که از اونها تعریف و تمجید کنن