گزینه های پیشنهادی برای پایتخت سیاسی چه امکانات آموزشی، رفاهی و تفریحی دارند؟

آیا می دانید که سه شهر همدان،سمنان و پردیس چه امکانات رفاهی و تفریحی در صورت پایتخت شدن دارند؟

زهرا تالانی: ترافیک، آلودگی هوا،جمعیت زیاد و هزاران مشکل دیگر سبب شده تا هرچند وقت یکبار نمایندگلن مجلس و دولتیها طرحی برای انتقال پایتخت مطرح کنند اما هربار به خاطر هزینه بر بودن و مشکلات فراوان برای مدتی دست می کشند. این بار شورای داخلی مجلس پیشنهاد انتقال پایتخت سیاسی را داده است و حتی سه گزینه هم اعلام کرده است. (اینجا) این سه شهر پیشنهادی هر کدام مزیتهایی دارند و ه خاطر نزدیکی به تهران می توانند گزینه های خوبی باشند. (اینجا)
در جداول زیر مزیتهای فرهنگی و اجتماعی این سه شهر آورده شده است:

همدان:

موضوع تعداد شرح موضوع
چشم اندازاستان همدان درافق 1404 - - توسعه یافتگی متناسب با مقتضیات فرهنگی ، تاریخی ، جغرافیایی و اجتماعی خود متکی بر هویت اسلامی و ایرانی .
- تاکید بر رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی مبتنی بر مزیت های نسبی و رقابتی در راستای محور های توسعه استان همراه با عدالت اجتماعی، مشارکت های مردمی و مدنی.
- دارای تعامل فعال در سطح بین المللی با اولویت در حوزه های علمی ، فناوری ، فرهنگی و اقتصادی .
- بر خوردار از دانش پیشرفته و توانمند در تولید علم و فناوری روز مبتنی بر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در سطح ملی.
- توانمندی در ارایه سطح اول خدمات برتر به منطقه و محیط داخلی خود در حد مطلوب.
- دارای سازمان قضایی متعادل و ساز گاری فعالیت ها با محیط کالبدی و پیرامونی مبتنی بر اصول آمایش سرزمین با مردمانی مومن ، فعال، تلاشگر،کار آفرین، پویا ، مسئولیت پذیر ، مشارکت پذیر ، با نشاط ، موثر و مفتخر به پیشینه تاریخی ،فرهنگی و مذهبی.
- بهره مند از محیطی ایمن و برخوردار از سلامت ، رفاه ،امنیت غذایی ،تامین اجتماعی و توزیع متناسب در آمد .
بیمارستان و مراکز درمانی
7 بیمارستان شهید بهشتی (دانشگاهی)، بیمارستان اکباتان (دانشگاهی)، بیمارستان فاطمیه (دانشگاهی)، بیمارستان فرشچیان (سینا)(دانشگاهی)، بیمارستان بعثت (دانشگاهی)، آتیه همدان و بیمارستان بوعلی (خصوصی) مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهر همدان هستند.
دانشگاهها 7

- جامع علمی کاربردی:دارای ۲۲ مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح استان همدان

- تربیت معلم:در بهمن سال ۹۱ این مرکز ۷۷۶ نفر دانشجو را پذیرفته‌است.

-پیام نور همدان در سال ۱۳۹۲، دارای ۶۰ رشته کارشناسی،۱۰ رشته ارشد،۲۶۷ رشته محل کارشناسی و ۱۳ رشته محل کارشناسی ارشد بوده‎است.

- دانشگاه صنعتی همدان:در سال ۹۲-۹۱ در ۹ رشته کارشناسی؛ برق (کنترل،الکترونیک)، کامپیوتر(سخت افزار و فناوری اطلاعات)،مهندسی روباتیک، مهندسی مواد (استخراج)، مهندسی شیمی،مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)،مهندسی معدن (استخراج معدن)و ۷ رشته کارشناسی ارشد مهندسی برق(کنترل)،مهندسی برق(قدرت)، مهندسی برق(الکترونیک)،مهندسی مواد(استخراج)، مهندسی مواد(شناسایی و انتخاب مواد)،
مهندسی معدن (استخراج معدن) و مهندسی شیمی دانشجو پذیرفته‎است.

-آزاد:دارای ۴ دانشکده شامل: علوم انسانی،فنی مهندسی، هنر و معماری و علوم پایه‌است.

- دانشگاه علوم پزشکی همدان:دارای ۷ دانشکده شامل: دانشکده‌های، پزشکی، دندانپزشکی،پرستاری و مامائی، بهداشت، پیراپزشکی،داروسازی و توانبخشی است.

- بوعلی سینا:دارای ۱۴ دانشکده شامل: دانشکده فنی و مهندسی،دانشکده کـشاورزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشکده علوم پایه،دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشکده هنر و معماری،دانشکده شـیمی، دانشکده پیرادامپزشکی، دانشکده فنی تویسرکان،دانشکده فنی کبودرآهنگ، دانشکده مدیریت و حسابداری رزن،
دانشکده صنایع غذایی بهار،دانشکده تربیت بدنی و دانشگاه دخترانه نهاوند است.

پارکها 7 یکی از پارک‌های زیبا و دیدنی شهر به ویژه مناسب برای میهمانان تابستانی همدان گردشگاه استخر عباس‌آباد است که در بالای تپه‌ای به نام تپهٔ عباس‌آباد واقع شده‌است. زمین‌های ویژهٔ اسکیت‌بازی، بازی‌ها، و سرگرمی‌های کودکان از جمله شهربازی وجود سینمای تابستانی و نمایش فیلم در فضای آزاد ساختمان نمازخانه‌ای باشکوه و وجود آب‌نمایی در ارتفاعی در حدود ۶۰ متر و به طول ۲۰۰ متر از دیگر منظرگاه‌های موجود در این گردشگاه است.
از دیگر پارک‌های شهر می‌توان از ارم، بوستان تپه حاج عنایت، شیرسنگی، مردم، باباطاهر و کودک نام برد.
اقتصاد درآمد مردم این استان وابسته به صنعت است.در سال ۱۳۶۴ خورشیدی شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان تأسیس شد و در حال حاضر این استان دارای ۱۷ شهرک صنعتی است که از این میان، شهرک صنعتی بوعلی (کیلومتر ۱۲ همدان- تهران)، شهرک صنعتی باغ بهشت (ابتدای جاده ملایر)، ناحیه صنعتی قهاوند (کیلومتر ۵ محور قهاوند-جاده ملایر)، ناحیه صنعتی گنبد (کیلومتر ۲۵ جاده همدان-ملایر) در حوزهٔ شهرستان همدان قرار دارند.
به غیر از شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی سینا، صنایع موکت همدان، کارخانه کیک و شکلات کیوان و کارخانه شیشه همدان هم به عنوان واحدهای صنعتی شاخص همدان فعالیت دارند.
راه آهن پروژهٔ ساخت خط آهن تهران، همدان، سنندج از سال ۸۴ آغاز شده که طول این خط آهن از تهران به همدان ۲۶۷ کیلومتر و از همدان تا سنندج ۱۵۱ کیلومتر است. اعتبار این طرح ۱۴۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌است. طبق این طرح پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۳۹۱ شمسی زیرسازی مسیر تهران تا همدان به پایان رسیده و این مسیر به مرحلهٔ بهره‌برداری برسد.
پایانه های مسافربری

- پایانه بزرگ همدان در میدان عاشورا واقع شده، این پایانه دارای مساحتی معادل ۲۴۰۰۰۰ مترمربع است. سرویس‌دهی این پایانه به تمام نقاط کشور (درون استانی و برون استانی) است.

- پایانه اکباتان‏ یا ترمینال اکباتان در خیابان اکباتان واقع شده که دارای مساحتی معادل ۱۵۱۷۰ مترمربع است. سرویس‌دهی این پایانه برون استانی بوده و روزانه ۳۰۰۰-۲۵۰۰ نفر مسافر از این پایانه جابه‌جا می‌شوند.

- پایانه سفیدآبی‏ در بلوار بدیع‌الزمان همدانی واقع شده و دارای مساحتی معادل ۱۴۸۳۹ مترمربع است. سرویس‌دهی این پایانه درون استانی بوده و روزانه ۱۰۰۰۰-۸۰۰۰ نفر مسافر ازاین پایانه جابه‌جا می‌شوند.

نشریات 23 بالاترین تیراژ چاپ روزنامه در استان همدان متعلق به روزنامه هگمتانه است. از تیر ماه سال ۱۳۹۰ ، نسخه الکترونیکی این روزنامه هم در اختیار خوانندگان قرار گرفته‌است.
همچنین در سال ۱۳۹۰ نشریات روزنامه همدان پیام، دو هفته‌نامه نشر اندیشه، جام‌جم همدان (هفته‌نامه)، همشهری همدان (هفته‌نامه)، مجله علمی دانشگاه بوعلی سینا (فصلنامه)، فرهنگ همدان (فصلنامه)، پژوهش کشاورزی (فصلنامه)، پژوهش علوم انسانی (فصلنامه)، پژوهش علوم بهداشتی (فصلنامه)، مجله علمی دانشکده پرستاری (فصلنامه)، عمران و معماری (ماهنامه)، مجله علوم پایه (فصلنامه)، صنایع فرآوری غذایی (ماهنامه)، صبح امید (هفته‌نامه)، محراب (هفته‌نامه)، عندلیب (هفته‌نامه)، ندای ابوذر (هفته‌نامه)، آوای الوند (هفته‌نامه)، فردای نهاوند (هفته‌نامه)، شفق (هفته‌نامه)، سیمای آینده (هفته‌نامه) و رسانهٔ پارسی در شهر همدان انتشار داشتند.

کتابخانه ها
15

- در حال حاضر کتابخانه‌های دانشگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه بوعلی، غرب، میراث فرهنگی، کتابخانه کانون بازنشستگان آموزش و پرورش همدان و کتابخانه کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان همدان از کتابخانه‌های معتبر شهر همدان به شمار می‌روند.

- دیگر کتابخانه‌های عمومی شهر همدان کتابخانه‌های اعتمادیه، آزادی، پروین اعتصامی، امام حسین، شاهد، مدرس، حجازی، شهدای خضر و فرهنگیان هستند که بیشتر آنان زیر نظر ادارهٔ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌گردند.

سینما 6 در سال ۱۳۹۰ شهر همدان دارای چندین سینما به نام‌های سینما قدس با دو سالن و مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی، سینما کانون، سینما معلم و سینمای کانون دانش‌آموزی و کانون بسیج است.
اماکن ورزشی 4 - ورزشگاه شهید مفتح ورزشگاهی چند منظوره‌است. باشگاه فوتبال پاس همدان بازی‌های خانگی خود را لیگ برتر فوتبال ایران در این ورزشگاه انجام می‌دهد.
- ورزشگاه شهدای قدس این ورزشگاه قدمتی ۵۰ ساله دارد. گنجایش این ورزشگاه ۵۰۰۰ نفر است.
- مجموعهٔ ورزشی تختی، شامل: سالن جودو، سالن وزنه‌برداری و سالن ژیمناستیک
ورزشگاه ملت همدان، شامل: زمین چمن، سالن چند منظوره، سالن بدنسازی و میهمان‌سرای ورزشی‌است.
موزه 8 موزه‌های تاریخ طبیعی همدان، هگمتانه، بوعلی‌سینا، دفاع مقدس، ‏موزه سفال، نظری، حمام قلعه، مفاخر و مشاهیر همدان و صنایع دستی همدان موزه‌های شهر همدان هستند.

 

سمنان:

موضوع تعداد شرح موضوع
دانشگاهها 10 دانشگاه سمنان، پردیس علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه سمنان یا دانشگاه صنعتی سمنان، پردیس بین‌الملل دانشگاه سمنان، دخترانه فرزانگان سمنان، دانشگاه امام حسین پردیس سمنان، دانشگاه شهید عباسپور پردیس سمنان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان - پردیس بین‌الملل، دانشگاه آزاد اسلامی
فضای سبز - بوستان‌های شهری: شهر سمنان دارای سرانه فضای سبز مناسب و بوستان‌های شهری بزرگی مانند بوستان ۱۰۰ هکتاری شقایق در شهرک گلستان و شمال غرب شهر، بوستان ۸۰ هکتاری سیمرغ در غرب شهر، بوستان ۱۰ هکتاری ۱۷ شهریور در مرکز شهر است.
- بوستان‌های جنگلی: شهر سمنان دارای دو بوستان جنگلی سوکان و کومش در شرق و شمال شرق شهر است. همچنین بوستان کوهستان در ضلع شمالی شهرک روزیه و شمالی ترین نقطه این شهر در حال احداث است.
نشریات 10 .روزنامه پیام استان سمنان ، روزنامه سمنان امروز،هفته نامه هم نظر، هفته نامه جوانه امروز،ماهنامه ظفر، ماهنامه چفیه، ماهنامه چنته، نشریه الکترونیکی آفتاب پارس، فصلنامه دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان و خبرنامه بهداشتی مرکز بهداشت سمنان (ماهنامه)
مراکز درمانی
9 مرکز آموزشی درمانی (بیمارستان) کوٍثر(۲۲۰-۳۰۰تختخوابی) مرکز آموزشی پژوهشی درمانی (بیمارستان) فاطمیه(۱۳۰تختخوابی)، مرکز آموزشی درمانی (بیمارستان) حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام(۱۷۵تختخوابی)، بیمارستان شهید دکتر معیری (امداد سابق که در بیمارستان امیرالمؤمنین ادغام شده است.) مرکز درمان سرطان سمنان(۱۰۰تختخوابی) بیمارستان شفا(۱۶۰ تختخوابی) زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی بیمارستان سینا
راه و ترابری
شهر سمنان در ۲۱۶ کیلومتری تهران قرار گرفته و فاصله زمینی آن با آبهای آزاد خلیج فارس و دریای خزر به ترتیب ۱۶۰۰ و ۴۰۰ کیلومتر است. این شهر دارای ۲ فرودگاه است که یکی از آنها نظامی و دیگری تجاری و فعال است، همچنین به راه آهن سراسری تهران- شهد، متصل است.
فرودگاه سمنان واقع در کیلومتر ۳ بزرگراه دامغان
فرودگاه جدید سمنان پایانه مسافربری شرق
پایانه مسافربری غرب اتوبوسرانی شهری و حومه
صنعت و معدن
شهر سمنان از دیرباز از شهرهای صنعتی ایران بوده به طوری که نخستین کارخانه صنعتی آن با نام شرکت ریسمانریسی سمنان و نساجی پارس تهران در سال ۱۳۱۰ آغاز به کار کرده است. درحال حاضر با داشتن چندین شهرک و ناحیه صنعتی در نزدیکی خود به یکی از قطب‌های صنعتی کشور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به شمار می‌رود. در سال ۱۳۸۷ صنعت سمنان ۵۸ درصد از سهم صادرات استان سمنان به خارج از کشور را بخود اختصاص داده بود. در ۶ شهرک و ناحیه صنعتی واقع در شهرک‌های صنعتی اطراف سمنان تعداد بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی صنعتی در حال بهره‌برداری و نزدیک به ۱۰۰۰ واحد مستقر هستند.
در اطراف شهر سمنان معادن گچ، نمک، زئولیت، بنتونیت، سلستین و غیره وجود دارند. از موارد مهم منابع زیرزمینی شهر سمنان به چاه نفت خوریان در جنوب این شهر می‌توان اشاره کرد. مواد معدنی موجود در این معادن عبارتند از: سنگ گچ، نمک، سنگ آهن، سنگ لاشه، سنگ آهک، سنگ تزئینی، سنگ چینی، ذغال سنگ، سولفات سدیم، میکا، بنتونیت، زئولیت، کائولن، بوکیست، خاک صنعتی، سیلیس، دولومیت، فلدسپات، فیروزه، سلستین، سرب، مرمریت، تراورتن، فلورین و منگنز و....
سینما 6 سینما فرهنگ، سینما ستاره، تئاتر شهر، تالار هلال احمر، تالار شهید مطهری، تالار آفتاب

بوستان 9 بوستان میدان ابوذر، سینما ۵بعدی ، باغ شهر سمنان ، بوستان کوهستان ، بوستان شقایق ، بوستان آبشار، بوستان جنگلی کومش ، بوستان جنگلی سوکان و مجتمع آبی قائم

 

پردیس:

موضوع تعداد شرح موضوع
مناطق دیدنی از جلوه‌های گردشگری شهرستان پردیس می‌توان به رودخانه جاجرود، نواحی سرسبز حاشیه آن، ارتفاعات زیبای البرز شرقی، باغات سرسبز، آبشار «کمرد»، باغات نواحی روستایی و ... اشاره کرد. پل تاریخی ۸۵۰ ساله «شاه عباسی» جاجرود، دژ باستانی دو هزار ساله «گلخندان» بومهن، امام‌زاده «مطهر بن جعفر صادق(ع)» و امام‌زاده «قاسم(ع)» از پیشینه‌های تاریخی این شهرستان شمرده می‌شوند.
مراکز خرید این شهر جدید عبارتند از مجتمع تجاری یاس، مجتمع تجاری کوثر،مجتمع تجاری سهند، مجتمع تجاری صدف، مجتمع تجاری مروارید ، مجتمع تجاری نگین، مجتمع تجاری گلها، مجتمع تجاری آسمان، مجتمع تجاری محبوب، مجتمع تجاری ولیعصر، مجتمع تجاری بهاران، مجتمع تجاری یاس نو، مجتمع تجاری بهارستان، مجتمع تجاری قصر پردیس، مجتمع تجاری کوه نور،مجتمع تجاری گلستان و مجتمع تجاری شقایق.
پارک فناوری پردیس پارک فناوری پردیس به عنوان مهمترین پارک علم و فناوری ایران در مجاورت این شهر در حال ساخت است. این پارک در فاز اول ۲۰ هکتار بوده و افق توسعه آن تا ۱۰۰۰ هکتار دیده شده‌است.
رسانه‌ها
5 در شهر پردیس رسانه های متعددی فعالیت می کنند که خبرگزاری های فارس، مهر،تسنیم، باشگاه خبرنگاران و پایگاه خبری پردیس خبر از جمله آنها هستند. پایگاه خبری پردیس خبر تنها پایگاه خبری متعلق به شهرستان پردیس است که روزانه اخبار این شهرستان را منتشر می کند.
دانشگاه 1 نظر به ویژگی‌های خاص و منحصربه‌ فرد این دانشگاه بین تمامی واحدهای خارج از سطح شهر تهران، بر اساس استراتژی‌های تدوین شده و سیاست‌های کلی توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اهداف کمی و کیفی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس با تدوین طرح جامعه توسعه کمی در مجتمع 25 هکتاری زمینه لازم برای توسعه کیفی را فراهم کرده است. قرار است رشته های عمدتاً فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس به نخستین دانشگاه صنعتی آزاد اسلامی تبدیل شود.
سینما 1 مجموعه ‌ سینمای سه سالنه «پردیس» از خرداد ماه سال 92 فعالیت خود را شروع کرد.

47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 197
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    58 75
    همدان اولین پایتخت ایران بوده و این طور که به نظر میرسه امکانات خوبی هم داره .
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      53 31
      بزرگ نمایی شده. امکانات نداره.
    • همدانی IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      13 3
      عزیزم بزرگ نمای نشده هیچ خیلی از اماکنات همدان هم اینجا نیاورده شده همدان بعدذ از شهر یزد امن ترین شهر ایران شناخته شده آب وهوای همدان جز 5 شهر پاک ایرانه شهر صنعتی هم نیست و ی شهر توریستی وقتی ی خارجی میاد ابروی ایران نمیره و ضمن ان که همدان اولین پایتخت ایران بوده...
  • علی بلیزر A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    گفتیم و میگیم " فقط شیراز کاکو " هواش عالیه " مردمان بافرهنگی داره " تخت جمشید هم نزدیکشه " دیگه چی میخوای کاکو ؟
    • يک شيرازي US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      21 5
      شيراز فقط از اين لحاظ مناسبه که موقعيت جغرافياييش باعث ميشه هيچوقت هواآلوده نشه و شهر کم تراکمي هم هست و تمام شهر هاي همجوارش هم کشاورزي و از لحاظ اقتصادي قوي هستن ولي حيف شهر تاريخي و فرهنگي شيراز هست که محل سياست بشه و همه بخوان به اين شهر مهاجرت کنن.همين الانم مهاجراش زيادن.مهاجر زياد بد نيست ولي کار و امکانات ايجاد کردن و همينطور هم فرهنگ شدن مهاجران سخت هست که اگر فکري به حالش نشه فقر و بي فرهنگي ايجاد ميشه.شيراز همينکه قطب گردشگري و پايتخت فرهنگ وادب باشه و تو زمينه ي گردشگري وپزشکي و الکترونيک پيشروباشه خيلي عاليه.به نظرمن بهترين کار اينه که ايران يک پايتخت سياسي به نام تهران داشته باشه و هر کلانشهر رو هم پايتخت منطقه ي جغرافيايي خودش کنن.طرحي که در آلمان هم اجرا ميشه بد نيست و مناسبه
    • محمود IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      55 8
      اتفاقا به خاطر همین دلایله که فکر نکنم شیراز پایتخت ایران شه
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      73 2
      کاکو جان یادت باشه هرجا پایتخت بشه دود و آلودگی و جمعیت زیاد همه چیشو دااااغون میکنه، پس اگه هوای شهرتو، تخت جمشید و ... رو دوست داری، دعا کن که همیشه شهرت از پایتخت یه 200300 کیلومتر فاصله داشته باشه...
    • بروبچ عفیف آباد و حومه A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      28 17
      شیرازی ها جیغ دست هورررررررررررررررررررررااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا علی بلیزر رو عشقه
    • حامد A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      38 3
      کاکو حال داری تو ترافیک باشی بعدش ؟
    • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      78 15
      به عنوان یک شیرازی هرگز دلم نمیخواد شهرم پایتخت شه چون تقریبا هر شهری که پایتخت شه به گند کشیده میشه پایتخت بمونه برای مردم تهران
    • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      36 7
      اتفاقا به دلیل همون تخت جمشید نمیزارن پایتخت بشه. شما دلایل عقب ماندگی تحمیلی شیراز رو هم در همین مورد جستجو کن
  • ایرانی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    37 45
    کدوم دانشمندی سمنان به عنوان پایتخت انتخاب کرده؟ در ضمن پردیس که همون تهران هست به نظر من همدان اعتبار بیشتری داره در بین گزینه های انتخابی در ضمن راه آهن تهران همدان قرار بود سال 91 حاضر بشه یعنی الان اماده هست ملت دارن استفاده میکنند
    • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      51 6
      دروغه. راه آهن همدان جز پروژه های هزار بار افتتاح شده و هیچ گاه به پایان نرسیده ی دولت قبلی است.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      28 15
      اون وقت اسمتو گذاشنی ایرانی که یعنی همدانی نیستی دیگه
  • علی اکبر IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    68 93
    همدان واقعا گزینه بهتریه نسبت به سایر گزینه ها
    • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      41 26
      دور از دسترس بسیاری از استانها کشور است.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      7 2
      تهران که فقط به شمال نزدیک بود واسه تفریح و خوشگذرانی پایتخت جدید باید یه جایی باشه که به چهارمحال بختیاری ایلام کردستان کهگیلویه کرمان سیستان و بلوچستان خوزستان بوشهر هرمزگان نزدیک باشه «««««« استان هایی که به علت دوری از تهران قطره ای از ثروت نفت بهشون نرسیده
  • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    70 29
    سمنان حتی 1 کتابخانه هم نداره اماکن ورزشی سمنان در حد صفره ولی همدان در این موارد خیلی بهتر از سمنانه همچنین سمنان شهر صنعتی است که اصلا برای پایتخت بودن خوب نیست
    • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      13 26
      دانشمند اینجا ننوشته. سالن ورزشی و استادیوم هم داره.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      10 34
      سمنان از لحاظ سرانه کتابخانه ای در ایران سوم واز لحاظ سرانه ورزشی در ایران دوم هست. از دوستان تقاضا مندم قبل از این که به نظر من منفی بدین یه سرچ کنین اگه نبود منفی بدید. جناب محمدخان، نمی دونم ما ایرانی ها چرا اینجوری هستیم و همش می خوایم شهرهای دیگرو مسخره کنیم. به عنوان یه سمنانی امیدوارم اگه شهر همدان واقعا لیاقتش بیشتر از سمنانه به عنوان پایتخت انتخاب بشه. در ضمن جدول فوق هم ناقصه.
  • ایران A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    92 41
    پردیس و سمنان که فرقی باتهران ندارن و نباید تو این لیست باشن خوب فقط میمونه همدان که اونم یکم وضغ جاده هاش که کوهستانین برای مردمی که میخوان برن پایتخت خطرداره وگرنه جای خوبی برای پایتختی
    • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      1 19
      همدان شدیدا به مرزهای غربی کشور نزدیک است که این مسئله از لحاظ امنیت ملی شدیدا پرمخاطره است. به نظر من اگر پایتخت باید عوض شود بایدجایی در مرکز کشور که از هر طرف فاصله زیادی را با مرزهای کشور دارد به صورت تازه ساز ساخته شود. امکانات مشخصی را در آن قرار دهند و اجازه گسترش و سکونتگاه شدنش برای مهاجرین غیر مرتبط با دوایر دولتی به هیچ وجه در آن صادر نشود. یعنی جمعیتش نباید مثلا از حداکثر 500هزار نفر تجاوز کند و حریم آن به هیچ عنوان نباید گسترش یابد .همچنین این شهر باید روی نوار ایمن کشور از لحاظ لرزه خیزی قرار داشته باشد. در کل پایتخت بایدجایی باشد انعطاف لازم برای مقابله با بحرانها را از لحاظ فیزیکی داشته باشد وگرنه همه شهرها آنقدر داغون هستن که نمیشه از برای انتقال پایتخت روشون حساب کرد.
  • سراج A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    21 7
    این گزینه ها هیچکدام قابلیتهای امنیتی اقتصادی فرهنگی و....بویژه پدافند غیر عامل را ندارند این طرح متاسفانه سر سری وسطحی ومنبعث از نفوذ بعضی نمایندگان در دولت قبل ودولت فعلی که هردو از یک استان بوده و هیچ یک از ملاحضات بین المللی در ان رعایت نشده انتخاب شده ،به رای ورفراندوم بگذارید تا مشخص شود ،در ثانی گزینه های بهتری هم وجود دارد که به خاطر حسادت ولجاجت نامی از انها برده نشده اگر قرار است یکی ازاین گزینه های انتخاب شود بقیه استانها ی بزرگ با قابلیتهای خیلی خیلی فراوانتر باید ایالتی اداره شوند ودر امدهای خود را برای خود استفاده کنند
  • farhad IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    پایتخت سیاسی باید همون تهران باشه این پایتخت اقتصادی هست که باید انتقال داده شه و بهترین شهر هم تبریز یا اصفهان هستش البته تبریز بخاطر نزدیکی به اروپا و مناطق ازادش ایدالتره .نظر بدون غرض داده بشه
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      73 17
      مشکل تبریز اینه که در مرکز قرار نداره و فاصله اش از شهرهای جنوبی وشرقی زیاده. یه شهر تو مرکزایران تو اولویته
    • ایران آبی A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      21 11
      مگر پایتخت همه کشور ها تو مرکز کشور هایشان واقع شدن؟ یا ما فقط به فکر جنگ هستیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    62 42
    چرا واسه همدان اینقدر به تفصیل شرح داده شده ولی بقیه رو فقط اسم بردید. این خانم تالانی همدانی نیست احیانا.
    • همدانی A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      28 26
      در مورد همدان بزرگ نمایی شده. همه این ها که گفته شده به قدری کوچک و شلوغ اند که برای جمعیت فعلی همدان هم گنجایش ندارند. همدان از همین الان مشکل ترافیک و آب دارد. هیچ رودخانه دائمی ندارد. خیالان های 300 ساله شهر را نه می توان از بین برد و نه بزرگ کرد. همه خیابان ها به مرکز ختم می شوند. همدان شیب زیادی دارد. همین 23سال پیش یک هووی ترمز بریده به خاطر همین شیب به ساختمان مسکونی برخورد کرد و ساختمان آتش گرفت. پس حادثه ساز است. یک نکته بسیار بسیار مهم: به دلیل بافت زمین امکان مترو زدن در آن وجود ندارد. بعد از عمق حدودا 10 متری زمین به قدری سنگی و سفت است که واقعا کندن آن برای مترو بسیار بسیار پرهزینه خواهد بود که وجود این امکانات ذکر شده بالا دردی را از کم شدن بودجه انتقال پایتخت حل نخواهد کرد.
    • aref IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      15 10
      حالا کی گفته توی پایتخت باید مترو باشه حتما
    • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      11 5
      دوست عزیز کنتور که نمیندازه این همه دروغ میگید در مورد همدان. اون جایی که شیب داشت و باعث شد هوو در سراشیبی ترمز بریده وارد شهر بشه " اسدآباد " بود نه شهر همدان. اونجا هم گردنه داره و بخاطر همین هوو نقص فنیش بروز پیدا کرد. ضمن اینکه شما چند سال در همدان زندگی کردید که این همه اطلاعات ناقص در موردش بیرون میدید ؟ اگر همدان رودخانه دائمی نداره به زعم شما، پس سد اکباتان از چه طریقی داره آب شهر رو تأمین می کنه ؟ جاده های همدان به جز گردنه اسدآباد کوهستانی نیستند، دروغ بهم نبافید لطفا و منصفانه حرف بزنید. هنوز هیچی در مورد پایتخت شدن مشخص نیست و احتمالش خیلی کمه اصلا پایتخت منتقل بشه/ پس لطف کنید اطلاعات اشتباه به مردم ندید.
    • ریشه درخاک گهرخیز همدان A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      10 2
      آقای همدانی یااصلآ همدانی نیستی یا مهاجر دیگر شهرها که این همه اشتباه رو یکجا بیان فرمودید
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    105 3
    تهران بعد از شصت سال پایتخت بودن هنوز مترو کامل نداره۰۰۰ فکر میکنید پایتخت عوض شه چه اتفاق خاصی می افته۰۰۰تهران فرقی نمیکنه فقط یک شهر تمیز دیگه هم شلوغ و آلوده تر میشه
    • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      33 12
      دوست عزیز تهران 250 ساله که پایتخته 60 سالو از کجا آوردی؟
    • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      42 5
      فرقش اینه که تهران داره به خاطر بی آبی نابود میشه
    • بی نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      6 5
      شما 250 سال رو از کجا اوردی؟ میشه یه کم توضیح بدی
    • بی نام جمعه 26 اردیبهشت 1393 19:42:33 A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      4 0
      از اینجا: http://www.tehran.ir
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    15 86
    آیا می دانستید درصد بی سوادی در سمنان پایین تر حد کشور است. آیا می دانستید بیشترین درصد قبولی در دانشگاه در کشور در سمنان است.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      62 7
      پس چرا دانشگاه های معتبری نداره؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      1 4
      البته کمترین بیسوادی در استان گیلان است نه سمنان
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    26 10
    اون وقت سمنان حتما کتابخانه نداره. چرا این جوری مقایسه کردید؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      30 13
      کتابخانه های همدان هم جز نبودن حساب کنبد، چون کتاب هایش متعلق به عهد بوق است و کتاب جدید نمی خرند...
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    21 86
    چقدرزحمت کشیدید این ویژگی هاروپیداکردین.؟؟ باوجود شهری مثله تبریزنوبت به اینگونه شهرها نمیرسه
    • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      47 12
      برادر من تبریز به اندازه کافی بزرگ هست، ول کنین دیگه
    • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      11 7
      با پایتخت سیاسی مخالفم ولی با پایتخت اقتصادی نه
    • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      11 2
      تبریز همین الانش آبش رو از جاهای دیگه میارن. وای به حال اینکه بشه پایتخت.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    32 33
    همدان امکاناتش بیش تره٫ برای پایتخت شدن خوبه.
  • بی نام EU ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    با عرض احترام نسبت به اين شهرها بايد گفت كه در مقابل امكانات شهري مثل تهران حرفي براي گفتنن ندارند
    • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      فقط زنجان خوبه . هم اب داره هم جا هم راه هم موقعیت خوب
    • دانشجو سابق سمنان IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      121 8
      آقا بنده 6 سال در سمنان درس خوندم و بچه تهرانم. خدمت شما عرض کنم که فضا سبز دارد ولی همه درختهای کاج هستند و لا غیر چون در اون خاک چیز دیگری رشد نمی کند. دانشگاههای اصلی دانشگاه سمنان و علوم پزشکی و آزاد خارج شهر هستند و بقیه زیر مجموعه خود دانشگاه سمنان اند. فرودگاه مسافربری ندارد و فقط یک پایانه اتوبوس و یک ایستگاه راه آهن دارد. در مورد بیمارستان خدا کند کارتون نیفتد که امکانات بسیار کم است. سینما هم فقط دوتا فعال دارد که وضعیت بدی دارند. نشریه هم داشته باشد روزنامه فروشی ندارد و بعضی بقالیها همشهری می فروشند. فقط در مورد صنعت و معدن وضعیت خوبی دارد. آب و هوا خشک و آفتابی با شبهای سرد. آب شور لوله کشی و خاک نمکی. در دانشگاه ما هرچی گل و چمن می خریدند و می کاشتند به 10 روز نکشیده خشک می شد
    • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      60 6
      تی با وجود خرید خاک حاصلخیز. خلاصه مطلب سمنان پر از خانه های دانشجویی و دانشجویان مستاجر و موسسات مالی و اعتباری برای پس انداز اجاره ها است. خداوکیلی فکر نکنم بدتر از این شهرستان در ایران باشد از نظر آبو هوا و امکانات و جاذبه های دیدنی. یعنی همان دبی خودمون بدون برج و ....
    • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      8 13
      البته که نداره اما باید ببینی تهران تا قبل پایتخت شدن چی داشته ؟؟؟ و چه حرفی برای گفتن داشته؟؟ در جواب اونهایی که بین این شهرها قبل از پایتخت شدن دنبال امکانات خاص هستند و مناسب بودن اب و هوا و جغرافیا ، باید لیست پایتختها و شهرهای پر جمعیت دنیا و تاپ پر مخاطره ها رو دید. خیلی از پایتخت ها و شهرهای پر جمعیت دنیا در معرض طوفان و سیل و زلزله و خشکسالی هستن پس ربطی نداره که فلان شهر گرمه یا خشکه یا فلانه، زیر ساخت درست و حسابی میزنن مثل ژاپن و شهرهای امریکایی.فعلن هر جایی مناسب تر از تهرانه و باعث می شه امکانات هم تقسیم شه در کشور خوبه تهرانی ها بدونن مثلن خرم آباد الوده ترین شهرهای دنیاست اما دائم مینالن و بودجه میگیرن تهرانی ها
    • مینا A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      میگم شما چشم بسته غیب گفتين، با وجود جمعیت تهران و بودجه ای که به این شهر اختصاص داده شده انتظار داشتید چه جوری باشه وضعیت
    • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      23 65
      فقط کرمانشاه
    • بی نام EU ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      28 5
      جوک بید
    • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      24 2
      شرط میبندید از تهران تکون نمیخوره...
    • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      5 28
      قم
    • بی نام UA ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      40 3
      اگر پایتخت سیاسی به جایی کم امکانات و محروم هم برود، ،،،مسولین برای خود و خانواده شان هم که شده آنجا را تبدیل به بهشت خواهند کرد ....
    • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      8 1
      من یه سوال دارم حالا گیریم که پایتخت هم عوض شد حال هر شهری که شد ولی تکلیف این همه برج و ساختمون و هزینه ایی که وزارت خونه ها و بانک ها و بقیه نهاد های دولتی و غیر دولتی تو تهران کردن چی میشه نکنه اونها رو هم میخوان سوار کامیون کنن ببرن به پایتخت جدید ؟؟ البته یه راه حل شاید داشته باشه که بیان تغییر کاربری بدن تبدیلشون کنن به مسکونی ولی اونوقت یعنی میخوان دوباره از اول همه این ها رو تو شهر جدید بسازن فکر کنم با هزینش بشه 10 سال یارانه داد به همه
    • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      27 8
      این کار شدنی نیست فقط وقتمونو تلف میکنیم
    • من خودم تنها A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      5 0
      یعنی بقیه نقاط کشور هیچ:::::فقط پایتخت باید نقاط تفریحی گردشگری داشته باشد؟؟؟؟؟ کل ایران باید پایتخت ایران باشد و همه جای ایران باید مکان های تفریحی و آموزشی یکسان داشته باشند چون در همه صحنه ها همه مردم ایران با هم و یکصدا هستند که بدترین وضع ها را تحمل کرده و میکنند.
    • سعید A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      1 24
      سمنان از لحاظ نزدیکی به تهران ، مسیر برای ایجاد قطار بین شهری و فضای کافی برای رشد بسیار خوبه به شرط اینکه اول فکر کنیم بعد عمل .
    • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      10 1
      بله اگر اینها هم پایتخت بودن الان تهران حرفی برای گفتن نداشت
    • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      6 0
      در جواب اون دوستمون که آخرش گفت ... 10 سال یارانه داد... علت اصلی این کار اینه که از تمرکزگرایی تهران کم شه و قرار نیست هر سازمانی تو تهرانه جابجا شه بره پایتخت جدید، اگه میخواستند اینکارو کنند که همون تهران میموندند و لزونی به جابجایی نبود، فقط وزارت خونه ها جابجا میشوند و برخی سازمان های دولتی، حتی لزومی در جابجایی ادارت مربوط به قوه قضاییه و مجلس هم نیست، پایتخت سیاسی جاییه که مرکزیت سیاسی کشور در اون قرار میگیره
    • چرا همه جا بله و کرمان نه؟ IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      4 13
      حالا چرا این سه شهر؟ اصلا قضیه کارشناسی شده؟ من شهر کرمان رو گزینه بسیار مناسبی میدونم، چون استان کرمان بزرگترین استان کشور با تنوع قومی بالاست، و بیشترین معادن کشور در این استانه ولی متاسفانه ریالی از این سرمایه در استان نمی ماند از لحاظ شهرسازی منطقه اطراف مسطحه و تا چند صد کیلومتر و در سه جهت جای پیشرفت شهری داره، امکانات رفاهی مناسبی داره و از مهم تر تقریبا در مرکز کشوره، آب و هوا هم تقریبا مثله تهرانه و مردم سرمایه داری داره و خود مردم در ساخت پایتخت کوشا خواهند بود، راه آهن به سراسر کشور داره، فرودگاه بزرگی داره و الان جمعیت کرمان و حومه 780 هزار نفره که نه زیاده و نه خیلی کم، از لحاظ امنیتی مناسبه از مرز ها فاصله داره و صد ها مورد دیگه
  • اریا A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    20 87
    سمنان به دلیل نزدیکی به تهران انتقال آب دریای خزر و حل مشکل آب بهترین گزینه ست
    • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      10 2
      ببخشيد برا چى اب خزر بايد به سمنان منتقل شه اونوقت؟
  • صمدزاده IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    68 99
    تصویب شد، همدان
  • حسین پناهی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    مناسب ترین شهر همدان میباشد با قدمت 2500 اندی سال پایتختی ،که همواره پایتخت تمدن وفرهنگ اسلامی نامیده شده است .
    • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      16 1
      تمدن وفرهنگ ایرانی
  • شهرام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    45 57
    آغا یه چیزی میگم نه نیارین. پایتخت فقط همدان، یه کلام ختم کلام
    • klo IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      7 13
      همدان و سمنان از نظر امکانات و ساختار شهری در منطقه ی خودشون هم یعنی غرب وشرق کشور اول نیستند بعد چه طوری بشن پایتخت ...... متاسفانه همدان یه کمربندبی درست و حسابی نداره کمربندی ساوه از اون بهتره
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    62 77
    آی لاو یو همداااااااااااااااااااان
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    210 2
    یه سرگرمی تکراری که خوبم جواب داده
    • بی نام A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      8 11
      تبلیغات پردیس بان یعنی قزوین پایتخته
  • دوست A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    همدان همین الانشم مشکل ترافیک داره رفقا
    • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      15 9
      مشکل ترافیک، کمبود آب، کمبود زمین، کمبود پارک تابستان ها مردم کنار خیابان ها زیر انداز می اندازند و شام می خورند و ...، کمبود جای پارک خودرو، نزدیکی به مرز غربی، مشکل بیکاری، اعتیاد، مشکل دزدی فراوان که شما هیچ خانه ای را پیدا نمی کنید که دزد آنجا نرفته باشد و ... هم دارد.
    • میمنت44 A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      9 0
      بهترین گزینه سن پطرزبورگه یا مسکو
    • همدان IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      6 3
      البته وضعمون به اين بدي هم نيست تو اين 28 سالي كه از خدا عمر گرفتم خونه ما و همسايه هامون رو دزد نزده شما كجا زندگي مي كني كه اينا رو ميگي. البته بنده در نيامدن پايتخت به همدان با شسكا موافقم اينجا به اندازه كافيگراني دايم.
  • سعید IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    50 50
    پایتخت یه دونه باشه، اونم همدون باشه.
    • کیان A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
      1 7
      ببخشیدا اگه همدان پایتخت بشه دیگه کسی پایتخت نمیاد
  • كارشناس برنامه‌ريزي A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    5 0
    اول فكر آب، فاضلاب، دفع مواد زائد، محيط‌زيست، خطر لرزه‌اي و امكان توسعه محل مورد نظر را داشته باشيد و بعد گزينه پيشنهاد بدهيد. گزينه‌هاي پيشنهادي همين الان وضعيت بحران‌اميز و نزديك به فاجعه دارند. پيشنهاد مشخص من تبديل بافت فرسوده مركز شهر تهران به فضاي اداري كارمندي است تا دو هدف عمده محقق شود: تسريع در تبديل بافت‌هاي فرسوده تهران به فضاي شهري مهندسي و دلنشين و امن تمركز نهادهاي دولتي و سكونت كاركنان آنان و كم شدن بار عمده‌اي از ترافيك و هزينه‌هاي اجتماعي با انجام چنين كاري ضمن بيرون آمدن از بن‌بست، مشكلات اجتماعي، اقتصادي و سياسي تغيير پايتخت به حداقل مي‌رسد. پايتخت را بايد رضاخان جابجا مي‌كرد كه نكرد. الان نه جمعيت و نه اقتصاد كشور اجازه چنين كار خطرناكي را نمي‌دهد.
  • یک همدانی A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    50 20
    همدان بین کوهها واقع شده و امکان توسعه ندارد. تمام آبهای حاصل از بارندگی از همدان به دلیل ارتفاع این شهر از همدان خارج می شود و شمال استان به دلیل برداشت زیاد آب از چاهها بیابان شده و زمین نشست می کند. به دلیل جغرافیایی هم همگی می دانیم که در جنگ ایران و عراق به شدت آسیب پذیر بوده. فرودگاه همدان به ندرت دارای پرواز است و کوچک است. به دلیل باز هم جغرافیایی با بلند شدن گرد و خاک عراق، هوای شهر به شدت خاک آلود و آلوده می شود. خطر ساخت و ساز زیاد در ازای انتقال پایتخت، آثار باستانی همدان را به شدت تهدید می کند. فکر می کنم یک شهر جدید نزدیک تهران برای انتقال پایتخت خیلی هزینه ها را کاهش دهد. همدان یک شهر تاریخی و توریستی است. فکر می کنم نیازی به پایتخت شدن اش نباشد.
    • aaaa A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      26 9
      فکر کنم شما تو عصر حجر زندگی می کنیا کل راه ها به همدان مه اتوبانه تا تهرانم 3ساعت راهه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    74 18
    به خدا من همدانی ام. زیادی بزرگش کرده اید. اینقدرها هم امکانات ندارد. دائم ترافیک است. خیابانهای شهر الگوی بی نظیر و تاریخی ای دارد، همین هم باعث می شود به دلیل تاریخی بودن آن نتوان خیابان ها را پهن کرد و مشکل ترافیک دارد. شما را به خدا همدان حیف است. همدان کوجک و زیباست. آن را خراب نکنید. نه گنجایش جمعیت بیشتر دارد و نه توسعه. ویژگی همدان تاریخی بودن بافت آن است. این ویژگی را از آن نگیرید. جای دیگری را پایتخت کنید که همدان هم زیبا باقی بماند. مگر تهران یک روستا نبود که در 200 سال اینقدر توسعه یافت؟ یک شهر جدید یا روستا را پایتخت کنید.
  • فرشيد جنگلبرد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    12 6
    تو رو خدا بي خيال همدان بشيد دو سه تا شهر تميز و خوب داريم ، اينها رو با طرحهاي هيجاني نابود نكنيد همدان ، گزينه مناسبي هست ،اما براي پايتخت شدن واقعا حيفه. اين شهر ظرفيت توريستي خوبي داره. مسئولين رو اين نكته كار كنند سمنان. زير ساختهاي لازم رو نداره. اما با يه طرح بلند مدت ميشه برنامه داشت پرديس هم نقطه پايان تهران. همه چي دوباره بر ميگردد تو تهران. بهتره بريم سراغ شهر هاي مركزي تر استهان هاي مركزي به لحاظ أمنيتي كنسل هستند. اينو جنگ بهمون ياد داد. شهرهاي جنوبي هم شرايط نا مطلوب هوائي دارند. و هزينه نگهداري پايتخت رو بالا ميبره
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    12 14
    تعداد بیمارستان ها ، دانشگاه ها،بوستان های سمنان طبق این جدول بیشتره . در ضمن استادیو م ها، سالن های ورزشی و کتابخانه های این شهر اصلا عنوان نشده که کاملا خنده داره.
  • بی نام US ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    31 45
    فقط قزوین چون شاهرگ راههای ایرانه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    7 13
    خواستم فقط واسه دفاع از شهرم بگم وگرنه پایتختی ارزونی بقیه. سمنان دو تا استادیوم داره. حداقل 67 سالن ورزشی که الان تو ذهنم هست. از لحاظ کتابخانه هم من خودم 5 تا کتابخانه توی شهرم رفتم. البته کلیش هم نرفتم.
    • مجید A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      13 3
      کلا شهر شما در حد برلین آلمان و پاریس فرانسه است ما هم در زندان هستیم .. ای لاو یو سمنان
  • سید علی US ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    29 8
    همدان مناسب تره
  • بی نام RO ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    10 2
    متاسفانه دولت ها آنقدر در سالهای گذشته فقط و فقط به تهران رسیده اند که اونقدر تفاوت تهران با سایر شهرهای حتی بزرگ کشور زیاد شده که اگه از الان بخوان شهری را انتخاب کنن که اون شهر رو در ۱۰ سال آینده بخوان پایتخت کنن و تو این ۱۰ سال مرتباً به اون شهر بودجه های کلان تزریق کنن تا شرایط پایتخت شدن رو پیدا کنه باز آن شهر به گرد تهران هم نخواهد رسید
  • ندا A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    24 7
    آخه پردیس چی میگه این وسط؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    15 19
    آیا می دانید پارک های همدان به قدری کوچک اند که ظرفیت مردم شهر را هم ندارند و تابستان ها مردم در کنار خیابان ها پیک نیک می زنند که بسیار دود می خورند و بسیار خطر تصادف با ماشین در این پیک نیک ها بالاست؟ همچنین همدان اینقدر کوچک است که شهرداری جای پارک زدن ندارد و وسط بلوارها و داخل کوچه ها صندلی نصب می کند و اسم آن را پارک می گذارد.
    • بی نام A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      5 0
      براي من سواله. نماينده سمنان براي تامين آب چكار مي خوان بكنن. در حال حاضر با همين جوعيت هم نتونستن آب را تامين كنن. اگه ميخوان از درياي خزر آب بياورند كه اونم سرابه و آب نيست. اين طرح خيلي مشكلات برا اجرا شدن داره. يكي اينكه هزينه خيلي بالايي داره.ديگه اينكه فكر مي كنيد روسيه و كشورهاي ديگه اين اجازه رو ميدنو ميگذارن اكوسيستم درياي خزر نابود بشه.بعد سازمان حفاظت محيط زيست ايران هم گفته اين طرح نه كارشناسي شده و نه مورد تاييد ماست چون به طبعيت خيلي آسيب مي رسونه.
  • حامد IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    15 3
    بابا بی خودی این بحث رو جدیش نکنید. ما خودمون توی همدانیم. اینجا شهر نسبتا خوبیه، ولی با این سیستمی که ما داریم، هر شهری پایتخت بشه، دچار همون معزلات تهران میشه. همه مون میدونیم این راهش نیست، ولی نمیدونم چرا این بحث رو ادامه میدیدم؟ باید برای تهران برنامه ریزی طولانی مدت کرد، به سایر استانها از نظر اشتغال و امکانات رسید و بعضی مراکز که میتونیم از تهران انتقال بدیم، به سایر شهرهای بزرگ ولی در نزدیکی تهران منتقل بشن، اون وقت خود به خود مشکل تهران حل میشه. ولی نه در دو سه سال، اگه همین الان شروع کنیم، شاید 20 سال دیگه اثراتش شروع به دیده شدن کنه. ما میخوایم یک دفعه و با یک حرکت این مشکل رو حل کنیم. معلومه که نمیشه.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    8 2
    یادتون میاد پاس و پرسپولیس تو یک ورزشگاه بازی می کردند که خیلی کوچیک بود و همسایه های ساختمان های اطراف هم بازی رو از پنجره و پشت بام خونه خودشون تماشا می کردند؟ اون ورزشگاه قدس همدانه که تو لیست اومده.
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    30 3
    واي أينا پرديس رو انتخاب ميكنند بخاطر راحتي خودشان
    • بی نام EU ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      16 5
      بهترین گزینه برای پایتخت سیاسی شدن: شهر زابل هست. میدونید چرا؟ چون اونجا فضای امنیتی حاکم میشه و بعد از مدتها، سیستان بلوچستان در حاشیه امنیت قرار میگیره. اینطوری مرزها مستحکم تر میشن.
  • محمد A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    41 8
    باسلام. بهترین گزینه انتخاب مکان جدیدو مناسب که قابلیت های لازم را داشته باشد ونه انتقال یه یکی از شهرهای موجود. یعنی ساخت ک شهرجدید.این تجربه در اکثر کشورهایی که پایتخت یا همان مرکز سیاسی واداری را منتقل کرده دیده می شود.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      17 3
      آفرین به درایت شما.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      18 3
      یک شهر جدید بسازند، نقشه مترو، خیابان ها، فاضلاب، آب و ... آن را طراحی کنند، کمی از آن را هم بسازند، زمین های مسکونی در نظر گرفته شده ی آن را مزایده بگذارند و هر قطعه زمین آن را میلیاردها تومان بفروشند و خرج ساخت زیرساخت های بی نظیر شهر کنند.
    • حامد A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      2 0
      ساختن یک شهر جدید به شدت پرهزینه است و نیاز به مطالعات و بررسی زیاد داره که البته نمونه هاش در دنیا زیاد موفق نبودن. مثل برازیلیا در برزیل که به عنوان پایتخت جدید در مرکز این کشور ساخته شد ولی عملا هنوز ریودوژانیرو پایتخته. چون شهرها بر اساس پشتوانه اقتصادی و اجتماعی و در طول سالیان دراز شکل میگیرن و یک شهر جدید در بیابان یا جنگل یعنی شهری بدون پشتوانه. بهترین کار رسیدگی به سایر استانها مخصوصا استانهای محرومه تا جلوی مهاجرت به پایتخت گرفته بشه. البته شاید بشه بعضی از مراکز مثل تعدادی از دانشگاه ها رو از پایتخت انتقال داد.
  • مجید از قم A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    10 29
    انتقال پایتخت به همدان مثل انتقال پاس بزرگ به همدان هست که باعث نابودی هم فوتبال همدان شد و هم پاس بزرگ بعد شما که میخواید اینکار رو بکنید پس اینهمه هزینه برای منوریل و مترو و عریض کردن خیابانها ساخت زیر گذر و رو گذر در قم برای چیه؟ اگه مشکل آب قم رو حل کنید از همه لحاظ بهترین گزینه خواهد بود . بعد همدان شاید شصت درصد مردم نتونسته باشند رفته باشند ولی نزدیک نود درصد مردم ایران به قم اومدند و با جو این شهر آشنا هستند .
  • احمد A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    15 58
    نزديكي به تهران مهم نيست چون شهرهاي بسيار باكيفيت تري در فاصله بيشتر از تهران وجود دارند. بهترين انتخاب كلان شهر مشهد است كه پس از تهران داراي بالاترين امكانات شهري است و دومين شهر ايران از لحاظ وسعت و جمعيت است
  • سجاد A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    8 2
    سمنان که از نظر آلودگی دست کمی از تهران نداره، همدان هم در نواحی کوهستانی قرار داره و رفت و آمد به اونجا در زمستان مشکل خواهد بود ، میماند پردیس که اصلا نمیدونم تو کجای نقشست آخه قحطیه شهر مگه؟
  • باغمیشه A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    17 11
    فکر نمیکنم بیشتر آذربایجانی ها مایل به پایتخت شدن تبریز باشن.چون تو ایران پایتخت یعنی یک ده خیلی بزرگ بدون هویت مملو از خرده فرهنگهای متناقض.اجازه بدین تبریز همین پایتخت شمال غرب بمونه.ما رو به خیر تو امید نیست شر مرسان.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    14 30
    بهترین گزینه شهر اصفهان هست.
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    14 8
    هر جا میبرید زود تر داریم خفه میشیم تو این شهر
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    6 28
    فقط تهران...کی غیر تهران می تونه باورکن پایتخت شهر دیگه ای باشه؟. . .تصورشم غلطه..
  • بي سواد A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 5
    اين شهرها كه اصلا گزينه محسوب نميشن. گزينه كه شيراز و اصفهان و تبريزه. واي فارغ از اين حرفها بهتره به جاي تغيير پايتخت به فكر تغيير در برنامه هاي بودجه و گسترش اقتصادي همه قسمت هاي كشور باشيم. ضمنا پايتخت هاي ايالتي هم گزينه بدي نيست. و در آخر بهترين كار جلوگيري از افزايش جمعيت كشور بخصوص تهران است
  • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    9 1
    آقا هرجا میخواید پایتخت رو ببرید خواهشا چند تا از این دانشگاه ها رو هم انتقال بدید تا این قدر باعث شلوغی تهران نشه
  • همدانی A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    16 2
    خیلی از امکانات همدان و اینجا نیاوردین.... این لیست فک کنم مال چن سال پیش باشه
  • nima A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    6 1
    شهر های بزرگ ما مثل تهران مشهد اصفهان شیراز تبریز که دارند میترکن همشون هم پر ترافیک وکثیف فقط شیرازکمی بهتراز نظر زلزله امنیت تهدید کشورهای متخاصم نباید نزدیک مرز باشد مشکل تامین آب رساندن برق و گاز ودیگر امکانات راه ها همه اینها وخیلی چیزهای دیگر را باید مد نظر داشت وگرنه چه همدان چه سمنان پردیس هم که همان تهران هست لقمه رو دور سر گردوندن هست به فکر ایران آباد باشیم نه اینکه یک شهر دیگه مثل تهران بسازیم
  • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    2 21
    فقط پرند
  • سلطانی مبرقع IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    9 3
    در قسمت مربوط به کتابخانه های همدان کتابخانه مرکزی این شهر قید نشده.این کتابخانه با چشم اندازی زیبا به شهر و تعداد کتابهای زیاد تو کشور کم نظیره.
  • تیمسار IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 22
    اردبیل خوبه،زیراآبوهوایش1،عدم ترافیک ،نزدیکی به اروپا،دارالارشادبودنش،نزدیکی به سبلان زیبا ودارای دریاچه ورودخانه ای زیبا که ازمرکز شهرمی گذردوشهررااروپایی کرده،اگرچه نسبت به شهرهای جنوبی دوراست امادراین زمانه ارتباطات فاصله هاراقطع کرده پیتخت فقط اردبیل
    • ناشناس A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      9 0
      آخه اردبیل غیر از سرعین چی داره؟
    • مجید RS ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      4 1
      من یه بار میخواستم با قطار برم سرعین تا میانه بیشتر قطار نداشت مجبور شدم با هزار بدبختی خودمو برسونم اونجا .. هروقت یه خط راه آهن به اونجا کشیده شد اونوقت درباره پایتختی اون شهر میشه نظر داد
    • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      3 1
      آقا مجید شما خوابید یا خودتون رو زدید به خواب؟؟ هر وقت خط راه آهن کشیدن اونجا؟؟؟ مگه تهران از اول راه آهن داشت که شد پایتخت؟ یا اصلا حالا که تهران پایتخــتـــه مــگــر به شــهـــر دیگه ای هم رسیدگی می کنن که حتی قابل مقایســـه باشه با تهران؟؟...کل بودجه مملکت رو تو تهران خرج میکنن اونوقت تهرانی ها بقیه مردم ایران رو از بالا نگاه میکنن این چه فرهنگیه که شما دارید؟؟.... پایتخت باید وسط مناطق و شهرهای محروم باشه که کل ایران آباد شه نه یه جایی که به شمال نزدیک باشه تند تند بخاطر گرما و یه روز آلودگی هوا یه هفته مملکت تعطیل شه بنده به عنوان یه خوزستانی میگم این حرف ها رو و اصلا انتظار ندارم یه جای خوش آّب و هوای با امکانات و... بشه پایتخت کل ایران بـایـد آبـاد شــه ایـــران تهـران نیــســـت
  • ghj IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    6 5
    پردیس که هیچی همون تهران بهتره اما با تمام احترامی که نسبت به سمنان و همدان قائلم ولی حتی در بین استان های همجوارشون گزینه های بهتری هست مثلا سمنان مشهد خیلی بهتره چون خیلی امکانات داره و به واسطه توریستی بودن دائما در حال پیشرفته و درآمدش هم از توریست خیلی زیاده آب و هواشم خوبه اما خوب مرکزیت نداره که این گزینه هم رد میشه یا همدان کرمانشاه بهتره چون برخلاف همدان در دشت واقعه و از چهار طرف قابلیت توسعه داره .منابع آبیشم خوبه خیابون بندیاش منظم تره و امکانات و جمعیت بیشتری داره ولی خوب بازم 200 کیلومتر تا مرز فاصله داره و مرکزیت نداره. پس تنها باید به شهرهای بزرگ مرکزی تر نگاه کرد مث اصفهان یا شیراز که اونام با معضلاتی مث تهران روبه رو اند
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 15
    هیچکدوم. پایتخت رو بیارید کاشان به عنوان قدیمی ترین شهر جهان با 7000 سال قدمت کشف شده در تپه های سیلک
  • حامد IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 11
    سمنان؟ همدان؟ تا حالا همچین گزینه هایی برای پایتخت شدن به گوشمون نخورده، والله یه چندوقتیه که بحث پایتخت شدن شهرستان "شاهرود"ه که باب شده، سمنان؟؟؟ سمنان که یه شهر صنعتیه چه به پایتخت شدن، شاهرود ما ماشالله هم امکاناتش خوبه و هم از نظر سوق الجيشي وضعیت خیلی بهتری نسبت به سایر گزینه ها داره، از نظر نظامی و پدافند غیرعامل هم که مشکلی نداره، خلاصه بدون تعصب شــــاهرود از همه نظر از این سه گزینه برای پایتخت سیاسی ایران سره.
  • بی نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    11 6
    سمنان نه تو رو خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • بی نام A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 3
    به نظر من باید تمام کشورهای عربی رو بگیریم و بعد شهری پیشرفته و خلوت مثل دوبی رو پایتخت کنیم. تقریبا هم میفته وسط ایران وقتی همه‌ی کشورهای عربی رو به استان‌های کشور بدل کنیم. ممنون از نظرات مثبت شما عزیزان
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    2 9
    پايتخت پرديسه.ازقبل مشخص شده
  • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 9
    همدان بايد بشه پايتخت...خبر آنلاين يه چيزه جا گذاشتي در شهرستان اسداباد همدان نيز هم دانشگاه آزاد دوره كارداني و كارشناسي دارد و هم دانشگاه سيدجمالدين ملي پزشكي و شيمي كارشناسي ارشد
  • محمدرضا A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    0 12
    من با دلایل کاملا کارشناسانه مازندران را پایتخت ایران اعلام می نمایم
  • حمید IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    0 6
    هشتگرد
  • بی نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    3 0
    من تهرانی هستم و آرزو دارم به دلیل مشکلات عدیده ای که تهران را عملا به شهری غیر قابل سکونت تبدیل کرده دیگر پایتخت نباشد. اما هیچ کدام از گزینه هایی که گفته شده ویژگی های لازم را برای پایتخت شدن ندارد. ویژگی هایی مثل اب کافی و قابلیت توسعه یافتن و ... من با نظر دوستی که گفته اگر لازم باشد حتی یک شهر جدید در مکان مناسب احداث شود موافقم. متاسفانه اکثر دوستان یا مسئله را به شوخی میگیرند یا واقعا با دید متعصبانه و بی منطقی به مسئله نگاه میکنند که بدون در نظر گرفتن اهمیت موضوع هر کجا زندگی می کنند همانجا را پیشنهاد میکنند. بر خلاف آواز دهل زندگی در پایتخت، واقعا دارای معایب بسیار و مزایای اندکی است
  • علیرضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    1 7
    برای پایتخت شدن بهترین جا به نظر من سلفچگانهچون مرکزیت داره و دسترسیهاش فوق العادست. وقتی هم پایتخت رو انتقال میدن باید یه محدوده رو انتخاب کنن برای وزارت خونه ها و بعد به مسافت 70 کیلومتر دور از محدوده اجازه هیچ ساخت و سازی ندن حتی به روستاها اینکه ما یک شهر رو پایتخت کنیم. قطعن نمیتونیم جلوی سرایز شدن جمعیت به اونجا رو بگیرم. به جای اینکه شهرهای همدان و سمنان رو پایتخت کنیم. صنعتگران رو مجبور کنیم کارخانجات و کارگاهاشون تو استانها بزنن. تهران باید از یک استان صنعتی خارج بشه. دلیل تمرکز جمعیت در تهران و شهرهای حاشیه ای وجود این کارخانجات بزرگه. من خودم همدانیم بخاطر اینکه کار نیست اومدم تهران. قطعن اگه شهر خودم کار بود خیلی دوس داشتم کنار خانواده و بستگان باشم تا اینکه دور از اونها.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 21
    به نظر من فقط شاهرود پارامترهای مناسب را برای توسعه یافتن داره
  • بی نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    8 2
    پایتخت باید ساخته بشه . جای خوب . بخش خصوصی سرمایه گذاری میکنه . دولت نگران نباشه
  • بی نام A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    5 23
    رشت خوب جای برای پایتخت سیاسی است
  • کلافه A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    3 1
    کلاً تلقی ما از پایتخت باید درست شود بعد دنبال گزینه بگردیم. قرار نیست تهران دیگری درست شود. به این فکر کنید که شهری با ساختاری اداری و سیاسی تشکیل شود و حتی المقدور از ازدحام جمعیت در آن خودداری شود. آن وقت خیلی از امتیازات و نکات منفی شمرده شده حذف می شوند. در دنیا هم کم نیستند از این قبیل پایتخت ها وقتی جمعیت محدود و حساب شده ای مستقر شوند همه امکانات و امتیازات قابل دسترسی اند چه آب شرب، چه فضای سبز، چه وسایل نقلیه عمومی و ... این نکته متاسفانه مغفول مانده. و اکثرا در صدد ساخت یک تهران دیگرند باور کنید تراکم کارخانه ها و دانشگاه ها در پایتخت امردرستی نیست. و قس علیهذا
  • مسعود IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    6 11
    بیارین بیرجند
  • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    6 16
    پایتخت بکنین گرمسار
  • محسن A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    0 12
    یزد مرکز جغرافیایی ایران، بهترین نقطه برای پایتخت است و نقطه اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب کشور هست و باعث مدیریت بهتر کشور خواهد شد. فقط مشکل آب داره که اونم به راحتی قابل حله و کافیه این تونلهای مختلی که از از سدهای مختلف به سمت تهران رفته بیاد یزد. ا نظر شاخصهایی هم که شما گفتید از تمام شهرهایی که کاندیدا هستند بهتره
  • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    7 21
    آقا با همدان که مخالفید قزوین هم که نمیشه تبریز هم که از بعضی مرکز استانها خیلی دوره ، سمنان هم که همسایه کویره و... پس لطفا پایتخت و بیارید ایلام
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    5 1
    چرا یه شهر جدید با استاندارد‌های شهری نمی‌سازن؟ مرکز حکومتی رو میتواند اونجا ببرند. کم کم امکانات هم اضافه می‌شه. اینجوری پایتخت رو از یک شهر شلوغ میبرن به یه شهر دیگه که گنجایش نداره خوب چند سال دیگه اونجا هم می‌شه تهران فعلی‌
  • داداشی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    16 22
    چرابه زنجان فکر نمی کنند
  • یاسر مشهد IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    13 35
    تبریز هم خوبه همدان هم چون ترک زبان است مشکلات قومیتی ایران با انتخاب این شهر حل میشه. اصفهان هم به شدت مشکل آب داره گزینه خوبی نیست.
    • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      25 5
      بعضی از روستاییان اطراف همدان و بعضی از شهرستان های همدان به زبان ترکی صحبت می کنند اما خود همدانی ها به گویش همدانی صحبت می کنند که البته همین گویش همدانی هم در افراد مسن وقدیمی همدان رایج است .
    • امیر IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      27 8
      عزیز همدان فارسی صحبت میشه با لهجه همدانی
    • بی نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
      20 4
      هر تبریزی و اصفهانی که شهرش رو دوست داشته باشه مطمئنا مخالف پایتخت شدن هستن.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      6 2
      مشکلات قومیتی که تو تهران هم با اینهمه مهاجر به خودی خود حل شده هرجای دیگه هم پایتخت بشه این مسائل حل میشه اگه یه عده دلواپس نشن
    • حامد A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      9 5
      همدان ترک زبان نبوده و نیست. فارسی با لهجه همدانی صحبت میکنن. ولی اگه منظورتون از زبان، قومیت بوده، اینجا علاوه بر ترک زبانها یا آذریها، کردها و لرها و لکها و ... هم زندگی میکنن. ولی مشکل قومیت با اینجور چیزها حل نمیشه برادر.
  • امیر FI ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    23 5
    همدان زیباست و برای ما همدانی ها بهترین جای دنیا. حاضریم دور افتاده و محروم بمونیم ولی خدا وکیلی به آرامش ما کاری نداشته باشید. گرچه در این لیست واقعا نسبت به همدان کم لطفی شده. امکاناتش به نظر من بیشتر هست نسبت به این لیست/
  • امیر IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    3 10
    آیا مس دانتسید سمنان بیشترین فضای فرهنگی کشور نسبت به جمعیتش رو داره . آیا می دانستید سمنان 4 ورزشگاه ، دو استادیوم و 5 استخر بزرگ داره ، همچنین 7 کتابخانه بزرگ هم از افتخارات این شهره ، سمنان با 167000 نفر جمعیت ، بیش از 17000 دانشجوی بومی و غیر بومی را در خود جای داده است و در چهار راهی شرق به غرب و شمال به جنوب قرار گرفته است . سمنان با طبیعتی دیدنی هم کویر گرم و خشک را در خود جای داده است و در مناطق شمالی خود آب و هوایی معتدل را داراست . فاصله سمنان تا تهران 225 کیلومتر می باشد که تقریبا دو ساعت به طول می انجامد . سمنان به واسطه گستردگی فرهنگی و قومی خود به جزیره لهجه ها شهرت دارد و گویش آن یکی از اصیلترین و بکرترین گویش های کشور است .
  • امید US ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    1 0
    من مشکل دارم انتقال پایتخت سیاسی یعنی چی مثل مجلس و وزارت خونه ها برن مثلا همدان ..خوب اون موقع همه هجوم میبریم همدان برا کار چن سال بعدشم میشه 11 میلیون جمعیت .. نه داداش راه حلش اینه و تمام " شکوفایی تولید و صنعت در هر استانی به تعداد جمعیت استان ها " باور کنید پول باشه فرهنگ و سازندگی تو هر شهری وجود داره لازم نیست شهرتو ترک کنی وگرنه بعد چند سال هر روز شاهد مهاجرت به پایتخت هاااااااااااا سمنان و همدان و تهران و پردیس میشییییییییییی....
  • امیر IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    17 6
    سمنان به شدت کم ابه و همچنینی قبلا به علت بدی آب و هوا وکویری بودن تبعیدگاه بوده البته تاریخ اینو میگه پردیس بهتره بین گزینه ها
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    18 17
    قزوین بهترین گزینست
  • کرمانشاهی A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    27 7
    همدان مناسب پایتخت است نه به لحاظ اینکه همجوار کرمانشاه است واقعا بمراتب بهتر از پردیس وسمنان است ولی نزدیک تهران هزینه اش کمتر است ولی اگر قرار براین است بین سه گزینه همدان بهترین است تمدن کهن فرهنگ خوب امکانات بالقوه واز همه مهمتر آب وهوای خوب ودر مسیر کریدور انشااله که بشود
  • محمد IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 33
    باسلام مشهد و شاهرود گزینه های خوبی هستند.
  • سعید IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 4
    انتقال پایتخت به یک شهر کوچک یا مشکل دار برازنده کشور نیست شهر قزوین میتونه برای 10 20 سال پایتخت بشه ولی نه بیشتر قزوینیم ولی احساسی نگفتم. قزوین 50 سال پایتخت صفویان بوده الان هم میتونه تا یکی دو دهه بار مسئولیت پایتخت شدن رو به دوش بکشه اما درست اینه که شهری با صلابت برای مرکزیت سیاسی کشور ساخته بشه که زمان بر خواهد بود و با این مشکلات فعلی کشور بعید
  • دزفولي DE ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    2 8
    دزفول پايتخت مقاومت ايران . . . .
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 0
    خدايش چقدر كارشناس داريم بيخود نيست اينقدر پيشرفت كرديم پس مسايل امنيتي و استراتژيك در موارد خاص كجاي تحليلاتون قرار داره و اگر داره چقدره
  • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 2
    به نظر باید کاری کنن مردم تهران برگردن شهر خودشون. باید امکاناتی که به تهران می دن بین شهرهای دیگه تقسیم بشه. الان تو آلمان با جمعیت 80 میلیونی کلانشهرهاش به زور 45 میلیون جمعیت ندارن.
  • علی A1 ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    2 7
    فقط و فقط اندیمشک
  • کلید A1 ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    2 1
    به جای نظر کلی بهتره اول شاخص های یک پایتخت مناسب ارایه بشه و بعد شهرهای دارای اون شاخص معرفی و از بین اونها انتخاب بشه. اصلا چرا این سه تا شهر؟ چرا بقیه نه؟ چرا تهران بده؟ چرا جای دیگه خوبه؟ دلیل و منطق لازم داریم.
  • بی نام A1 ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 9
    به نظر من فقط خوزستان پارامترهای مناسب را برای توسعه یافتن داره زیرا از بقیه استان ها عقب تره
  • مش کمال A1 ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    5 0
    هر شهری که بشه پایتخت دیگه جای زندگی‌ کردن اونجا نیست می‌شه یه بازار بزرگ وشلوغ مثل تهران بنابرین خیلی‌‌ها فکر نکنن که زرنگ هستند و شهر خودشون بهتره بشه پایتخت. هر کسی‌ که اصالت شهرش رو و آب و هوای اون رو دوست داره بهتره بیخودی از پایتخت شدن شهرش خوش حال نباشه. اگه خوب بود خود تهرونی‌ها نمیزاشتن که پایتخت از تهران بره.
  • بی نام A1 ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    2 9
    بهترين شهر آباده است در استان فارس.شهري با 120.000 نفر چمعيت ،داراي ايستگاه راه آهن ، فرودگاه نيمه كاره ، فاصله 200 كيلومتري تا اصفهان و 270 كيلومتري تا شيراز.داراي كليه امكانات شهري اعم از دانشگاه دولتي و آزاد.شهري فرهنگي كه قرار بود مركز استاني جديد التاسيس شود بنام زاگرس كه بدليل كمبود جمعيت شهرهاي زير مجموعه تا 1.000.000 نفر نشد.داراي شهرك صنعتي و قطب معادن سنگ و كارخانه هاي سنگ بري.داراي بزرگترين و بهترين معدن خاك نسوز خاورميانه.از همه مهمتر نه كمبود آب دارد نه كمبود جا جهت گسترش شهر.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      1 4
      راست ميگه ،حرف نداره خوراك پايتخت شدنه.من هم اونجا رفتم.
  • بی نام A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    2 5
    به نظرم گرمسار خوبه . چون رودخانه دايمي داره. به تهران نزديكه كمتر از 90كيلومترجاده كوهستاني نداره درحال حاضر از قم و به فيروز كوه جاده داره.كه ميتونه دسترسي جنوب به شمال رو راحت كنه. 6ر مسير راه آهن تهران شمال و تهران مشهد قرارداره. به دليل نزديكي به تهران و با توجه به احداث مترو تهران گرمسار قابليت انتقال مسافر از تهران به گرمسار خيلي بالاست و اكثر كارمندها و مردم ميتونن براي انجام كارهاي اداري كمتر از 1 ساعت به گرمسار بيان و برن. و خيلي مزاياي ديگه
  • بی نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 4
    فقط کیش شوخی کردم بابا
  • م A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    3 2
    آقا نکنید این کار رو٬ بخدا سرمایه های مملکت رو بیخود تلف نکنید. هزینه و وقتی که برای اینکار میگذارید صرف امور مهمتری کنید. والا تو این بی پولی گناه داره بخدا نکنید....
  • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    7 7
    فقط قزوین
  • محمد IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    5 13
    بچه ها با قم چطورید ؟
  • موسی A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    0 1
    به نظر بنده پایتخت باید یه شهری باشه که الان وجود خارجی نداشته باشه چون هر شهری مشکلات خودشو داره و با پایتخت شدنش بر مشکلاتش از جمله گرانی زمین و مسکن و اجاره و .... افزوده خواهد شد و باید این شهر رو از صفر و با معیارهای شهری برای یک پایتخت سیاسی شروع به ساختنش کنند و جایی باشه که الان جزو زمینهای بایر و مرده به حساب می روند.
  • همدانی EU ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    7 6
    لطفا دست از سر همدان زیبای ما بردارید، ما در همدان هنوز الوند رو از داخل شهر می بینیم، برج ها هنوز دید ما را نگرفته اند هنوز هوای پاک برای دمیدن هست و خودرو ها نفسمان را نگرفته اند اگر چه شهرداری همدان چندین پل زشت و ناهنجار بتنی در وسط شهر ساخته است ولی هنوز این غولهای بتنی و فلزی روح شهر را نگرفته اند لطفا تا وقتی که توسعه یعنی ساخت وساز و پل و تونل و برج و ... دست از سر همدان بردارید
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    3 14
    مشهد از هر شهر دیگری بهتر است. چون تمام امکانات را بعد از تهران دارد.
  • signal A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    4 2
    به نظر من به دو دلیل مهم در بین این سه گزینه پردیس بهترین است چون اولا به تهران نزدیک است و قاعدتا تمام مراکز مهم از تهران منتقل نخواهند شد و دسترسی به تهران راحت تر است و دومین دلیل اینکه به دلیل نوپا بودن شهر پردیس امکان گسترش و شکل دهی برای شهری دلخواه فراهم است دو شهر دیگر از شهرهای قدیمی است که بافت شهری خود را دارد و دستکاری این شهرها شکل نا مناسبی به همراه خواهد داشت و جوابگوی انتظارات نخواهد بود پردیس چون باید تازه بناهای آن ساخته شود جای مانور بیشتری دارد در عین حالی که بدلیل فضای آزاد پتانسیل این مهم را دارا میباشد.
  • آرام A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    15 3
    ما همدانی ها نمی خواهیم آرامش و طبیعت زیبا و کوچه باغ های الوند و برف و رود و ... را از دست بدهیم همدان برای من از پاریس و فلورانس و پراگ زیباتره گنج نامه، جاده تاریک دره، دشت های سبز پشت رشته کوه الوند، دره های همدان و ... عاشق همه جای ایرانم اما شهرم رو ار همه جا بیشتر دوست دارم و به شدت با پایتخت شدنش مخالفم به شدت
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    2 5
    چرا شهر پرند عدم صلاحیت شد . کاندیدای خوبی بود : شهر جدید با امکانات جدید خیلی از تهران دور نیست ، دارای فضای خوب قابل توسعه شهری توریستی و. رفاهی مجموعه زیبایی می توان درست کرد در آن منطقه . دولت قبلی خیلی روی پرند سرمایه گذاری کرد که پایتخت سیاسی بشه اما ....
  • حسین IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    7 9
    دوستان فقط در مورد همدان ، سمنان و پردیس نظر بدهید موضوع این سه استان هستند . کی در مورد شیراز و کرمانشاه و سایر شهرها نظرخواهی خواسته است ؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    4 12
    آقا فقط تبریز
  • بی نام EU ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 6
    سه نقطه پیشنهاد می شود برای پایتخت بودن: شهر کوچک و زیبای سمیرم در جاده ی اصفهان به یاسوج شهر کوچک و زیبای طالقان منطقه زیبای پاسارگاد یا سیوند در سعادت شهر فارس
  • کیوان CA ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    4 0
    انتخاب هر کدام از شهر های همدان، پردیس یا سمنان برای پایتخت شدن بر اساس امکانات موجود و فعلی این شهر ها از قبیل پارک، بیمارستان و... نخواهد بود. به واقع موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و حفاظتی شهر جهت توسعه و احداث شهر جدید مد نظر قرار خواهد گرفت. با انتخاب هر اقلیم برای پایتخت شدن، مهندسین مشاور شهرساز طرح های تاسیسات زیر بنایی را تهیه خواهند کرد. احداث بزرگ راه های متعدد، خطوط لوله گاز و سوخت، احداث خطوط برق انتقال نیرو، احداث فرودگاه های بین المللی ، اختصاص زمین و نواحی با کار بری های مختلف بخشی از پروژه های زیربنایی خواهند بود که در قالب طرح های ملی به انجام خواهند رسید.
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 11
    بهترین گزینه رامسر میباشه یا رودسر
  • سمنانی A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    7 0
    آقا ما سمنانی هستیم.بیخیال بابا ببرید جای دیگه.ما شهر خودمون رو با همین وضعیتی که داره دوست داریم.توش یه چیزی هست بنام آرامش که تو پایتخت هم نیست
  • بی نام FI ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    3 6
    لطفا پایتخت سیاسی رو تا جای ممکن از تهران دور کنید. ما همون پایتخت اقتصادی باشیم کافیه. سیاست مال خودتون.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      15 3
      تنـهــا یــکـــی از فــوایــد انــتــقــال پــایـتـخــت ایــنــه کــه دیـگــه تــهـــرانی ها خودشــون رو ایـــرانــی نـمــی دونن بـقــیـــه رو شـــهـــرســتـــانــی
  • احمد اشرفیان IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    3 7
    پایتخت را نمیشود جابجا کرد باید وزارتخانه ها ومراکز اموزشی وسایر دستگاهای غی ر ضرور را از تهران به شهرهای دیگر انتقال داد از اصل تمر کز زدایی استفاده شود به عنوان مثال وزارت ارشا د و کلیه سازمانهای فرهنگی وتبلیغاتی کشوری در شهر قم استقرار یابد یاچه ضرورتی دارد همه نیروهای مسلح در تهران استقرار یابند ان دسته از نیروهایی که حفاظت پایتخت را دارند بمانند بقیه با توجه به نوع ماموریت انها به شهرهای دیگر انتقال یابند مثل نیروی دریایی سپاه که این اقدام را سه سال که انجام داده وکسی هم از مسئولان امر من ندیدم به انها احسنت بگوید ویا به عنوان یک الگو نام ببرد در تمام سطوح اقتصادی صنعت تجارت اموزشی اداری این کار با عزم ملی اجرا شود در یک برنامه ارام وبا حوصله وکار شناسی شده همه جانبه
  • 668 A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    4 0
    حتما مشکلاتی باعث شده که به فکر جابجبایی افتادند اما به نظر من نصف هزینه سرسام آور انتقال پایتخت به شهر دیگه رو اگر در همین تهران هزینه کنند مشکلات تهران هم حل خواهد شد . هم در هزینه ها صرفه جویی می شه و هم اینکه مشکلات انتقال را نخواهیم داشت
  • محسن A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    7 8
    پایتخت اقتصادی باید تبریز یا اصفهان باشد
  • جواد منصوری A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    3 14
    جهت اطلاع اون دوست عزیزی که اعلام داشتن همدان اولین پایتخت ایران بود. باید عرض کنم که کاملا اشتباه میکنید . قبل از اینکه همدان پایتخت بشه اولین پایتخت ایران در زمان اشکانیان ، شهر صددروازه یا همون دامغان کنونی بوده است.
    • فرهاد A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      10 2
      آقا تو رو خدا لاقل یه سرچ بزنید، بعد بیاید نظر بدبد. همدان پایتخت ایران در زمان ماد بوده. ماد کجا، اشکانیان کجا؟ دو تا سلسله هخامنشی و سلوکی بینشونه برادر عزیز.
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    9 1
    اگه نظر من مهم بود می بردم همدان پایتخت رو. ولی الان اصلا مهم نیست :
  • لرستانی A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    2 9
    فقط شیراز هوای حوب نزدیکی به ابهای ازاد و مرکز فرهنگی ایران و مردمان با فرهنگ
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 6
    همدان و سمنان دیگر جایی برای طرح و برنامه ریزی ندارند.اما شهر جدید پردیس با یک برنامه ریزی مهندسی قابلیت تبدیل شدن به یک پایتخت مکانیزه و مدرن را دارد. فقط برای این شهر جوان باید برنامه ریزی کرد. به لحاظ اینکه متعلق به قوم خاصی نیست نیز باعث تبعیض نخواهد شد تیدیل همدان و سمنان به پایتخت فقط منجر به ایجاد مشکل در آن شهرها خواهد شد.
  • امیر IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    2 7
    بابا این شهر ها که نیاز به کمک مالی دارن شهر های صنعتی و پردرامد مثل اصفهان اهواز یا کرمان باید پایتخت بشن نه شهر کوچک مثل سمنان
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    8 1
    شهر جدید پردیس به نظر تمامی کارشناسان خبره چه در زمینه معماری و سیاسی ، اجتماعی و حتی اقتصادی شهر جدید پردیس به دلیل فراهم بودن امکانات بالقوه و بالفعل جهت اجرای طرح های مدرن و پیشرفته و مرکزیت بهترین گزینه برای انتقال پایتخت می باشد.
  • حمیرا IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 8
    فقط قم برای پایتختی خوبه.
  • ثصقص IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    2 0
    بابا فقط کویر لوت هوای پاک وسعت باز عدم مهاجر پذیری وفقط اب نداره
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 2
    فقط شیراز
  • کیان ی A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    1 5
    دوستان عزیزم ایرانیای خیگرم زنده باد ایرانم به نظر من زنجان زیبا بهترین گزینس با دلیل و منطق
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    1 1
    فقط خمین