ورود 3 نوع خودروی الکتریکی جدید به بازار و برگزاری مرحله نهایی جایزه ایکس‌پرایز برای خودروهای کم‌مصرف، مهم‌ترین رویداد دنیای خودرو در سال جاری است. امسال، سال شورلت ولت، نیسان لیف و فیسکر کارما است.

مجید جویا: در بخش‌های قبلی پیش‌بینی رویدادهای مهم دنیای علم در سال 2010، وقایع مهم پزشکی، محیط زیست و سرگرمی که قرار است در سال 2010 اتفاق بیفتد، به روایت پاپ‌ساینس مرور کردیم. در ادامه به برنامه‌های علمی سال 2010 در حوزه فناوری خودروهای شخصی می‌پردازیم:

رستاخیز خودروهای الکتریکی
تقریبا سه سال بعد از رونمایی خودروی مفهومی جنرال موتورز که شورولت ولت نام گرفت ، و با پشت سر گذاشتن طوفان سهمگینی از گزافه‌گویی، بدبینی و تقلید از سوی دیگر خودروسازان، رنسانس خودروهای الکتریکی بالاخره فرا رسید؛ البته تقریبا. آن‌گونه که خودروسازان اعلام کرده‌اند، امسال سالی است که خودروهای الکتریکی که وعده‌اش پیشتر به مردم داده شده بود، روانه بازار خواهند شد. آیا فکر می‌کنید خودروسازان واقعا به قول خود وفادار خواهند ماند؟ این بار بله.

به رغم نجات از بزرگ‌ترین ورشکستگی در تاریخ ایالات متحده، جنرالموتورز هنوز در نظر دارد تا تولید ولت را در زمستان امسال شروع کند. ولت که یک خودروی چهار درب هاچ‌بک است، می‌تواند مسافت 65 کیلومتر را با استفاده از باتری‌های لیتیوم- یونی خود بپیماید و بعد از خالی شدن باتری‌ها، بقیه مسیر را با استفاده از موتور چهار سیلندر بنزینی خود طی کند. اگر 7500 دلار مالیات‌های فدرال امریکایی‌هاقیمت آن را پایین نیاورده بود، قیمت ولت به 40 هزار دلار می‌رسید. به گفته جنرال‌موتورز تا همین الان، 50 هزار نفر برای خرید این خودرو ثبت نام کرده‌اند، و خبر خوش برای جنرال‌موتورز این که فهرست ثبت‌نام همچنان در حال طولانی‌تر شدن است. جنرال‌موتورز در تمام دوران مشقت بار ورشکستگی و بازسازی در سال گذشته، ولت را به عنوان نمادی از جهت گیری جدید خود مطرح کرده بود؛ با بزرگ‌نمایی این نکته که عدم موفقیت در ارائه چنین خودرویی یک سرشکستگی بزرگ برای همه خواهد بود.

امسال دومین خودروی الکتریکی هم به بازار خواهد آمد. نیسان در نظر دارد بارگیری خودروی LEAF را در سال 2010 آغاز کند، خودرویی که در صورت عرضه، اولین خودروی کاملا الکتریکی تولید انبوه خواهد بود. یک هاچ‌بک که برای پنج نفر جا دارد و با صرف‌نظر از موتور بنزینی جاگیر ولتا در ازای یک باتری بزرگ‌تر، این امکان را به دست می‌آورد که مسافت 160 کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید. شارژ مجدد، بسته به نوع پریزی که به آن وصل شده باشد، بین 6 تا 12 ساعت به طول می‌انجامد. لیف در بزرگراه به اندازه هر خودروی دیگر هم‌اندازه خود ارزش دارد و می‌تواند به سرعت بیشینه 140 کیلومتر بر ساعت برسد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت نهایی آن با کم‌کردن جوایز مالیاتی به 30 هزار دلار برسد. به گفته نیسان، تاکنون 22 هزار نفر برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند.

و در آخر، یک خودروی الکتریکی مستقل دیگر نیز امسال وارد بازار می‌شود: فیسکر کارما.

به شرطی که زمان تحویل آن باز هم به تعویق نیفتد (اول بار قرار بود که این خودرو سال گذشته وارد بازار شود)، این خودروی هیبریدی دوشاخه‌ای در تابستان امسال به بازار خواهد آمد. کارمای 87900 دلاری که رقیب اصلی خودروی تمام الکتریک تسلا روداستار است که هم اکنون در بازار فروخته می‌شود، محرکه‌ای شبیه به ولت دارد که سبب می‌شود خودرو با استفاده از باتری تا مسافت 80 کیلومتر به جلو برود و پس‌از آن نیز ادامه حرکت به موتور بنزینی سپرده می‌شود.

عرضه خودروهای الکتریکی، پیشینه بدی از تعویق‌ها و ملغی‌شدن‌ها دارد. ولی این بار، با توجه به این که خیلی از شرکت‌ها مانند نیسان و جنرال‌موتورز و فیسکر، زمان عرضه خودروی الکتریکی خود را در سال جاری قرار داده‌اند، سال 2010 باید سالی باشد که خودروهای الکتریکی وارد بازار می‌شوند.

ایکس‌پرایز سبز
جایزه ایکس‌پرایز اتومبیل، ده میلیون دلار برای اولین خودرویی تعیین کرده است که بتواند در یک سری از مسابقات جاده‌ای به بازدهی سوخت معادل 42 کیلومتر به ازای هر لیتر بنزین یا منبع انرژی معادل آن برسد. چه کسی برنده خواهد شد؟ شاید اطلاعات برخی از شرکت کنندگان بتواند به حدس زدن برنده نهایی کمک کند.

کلاس اصلی: حداقل چهارچرخ با گنجایش 4 سرنشین

دلتا موتوراسپورت، انگلستان
کوپه E-4 تمام الکتریکی این تیم از یک موتور الکتریکی برای هر یک از چهار چرخ خود بهره می‌برد، و بازدهی سیستم محرکه آن را به 95 درصد رسانده که 3.5 برابر یک خودروی استاندارد است.

GoMecsys، هلند
این تیم از یک موتور بنزینی بهره می‌برد، ولی یک چرخ دنده اضافی در میل‌لنگ تعبیه کرده که سبب می‌شود هر ضربه موتور مدت بیشتری دوام بیاورد و به افزایش مسافت طی شده، قدرت و کارایی سیستم کمک می‌کند.

کلاس جایگزین: برد 160 کیلومتر برای 2 سرنشین


تیم ULV-3، مینه‌سوتای امریکا:
کامپیوتر این خودروی هیبریدی وقتی بار موتور کم است، یک یا چند سیلندر را خاموش می‌کند. آیرودینامیک و سیستم ترمز بازتولید کننده انرژی نیز به تقویت آن کمک می‌کنند.

دانشگاه وسترن واشینگتن، واشینگتن امریکا:
این خودروی کوپه هیبرید الکتریکی که کمتر از 650 کیلوگرم وزن دارد، با بهره‌گیری از فیبرهای کربنی ضربه‌گیر سفارشی خود در نظر دارد به استانداردهای ایمنی فدرال ایالات متحده نیز دست پیدا کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۰
    0 0
    انشاالا.. ایران خودرو هم صد سال دیگه در همچنین روزی خودروی الکتریکی از چین خریداری میکند!!!
  • یه دوست AF ۰۳:۴۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۱
    0 0
    فکر نمی کنم با این با مدیریت ضعیف، به این زودیها چنین ماشین هایی را در دسترس عموم بنگریم
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
    0 0
    به جای 1388 بنویسید2010 تا خواننده گمراه نشود
  • علی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۴
    0 0
    برو بابا سرکارم گذاشتی با این اطلاعات
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم